Postad 24 January 2009 - 22:42
Jag har aldrig förnekat rummets inverkan på ljudet, tvärtom så har jag länge kämpat med ett rum som jag trots ombyggnader inte fått till.
Rummet har varit mkt tröttsamt och orsakat mkt huvudvärk för undertecknad.
Faktum är att det rummet står nu tomt och stereon står i sovrummet som trots att det är ett vanligt rum låter mkt bättre.
Visst min stereo kostar massa pengar, pengar jag kanske hade kunnat lägga på akustikfix, men då jag under en längre tid varit medveten om att jag skall flytta så har känt att jag hellre lägger mina pengar något jag kan ta med mig, för rummet sitter kvar där det sitter. Därför har det akustikfix jag hållit på med varit så billiga som möjligt.
Jag har även förståelse för människor som har detta intresse men inte tänker plöja ner flera 100 tusen i det, alla har olika prioriteringar och oftast andra intressen som samsas om den ofta begränsade budgeten.
Mina värderingar är inte till för att lägga på andra.
sometimestheycomeback dig känner jag inte personligt och tänker inte göra något försök i att påstå det heller.
Men min uppfattning av dig på detta forum är mkt negativ, då jag tycker du verkar ha stora svårigheter att acceptera att andra har olika åsikter och smaker. Du verkar ha ett stort behov att bevisa dina åsikter som den "enda" "rena" kunskapen. Alla andra har fel, inte så att de tycker annorlunda utan det har helt enkelt fel!
Att i näst intill varje tråd utmana alla som säger något du inte tycker är passande till "blindtest" blir tröttsamt.
Det är ett publikt forum, inte en vetenskaplig artikel trots allt. Det är nog ingen som har avsikt att bygga någon teori på empirin här.
Jag har varken lust eller anser det lämpligt att försöka konvertera dig till mina åsikter, tyvärr så upplever jag det som att du har det behovet på många.
Postad 24 January 2009 - 22:47
Redigerat av sometimestheycomeback, 24 January 2009 - 22:47.
Postad 25 January 2009 - 00:15
Bra värderingar?
Håller med om rummets betydelse. Det är en viktig del att tänka på och ännu mer om man använder konventionella högtalare.
Men att rummet och högtalarna är så viktiga att förstärkare och signalkälla kan prioriteras ned till ett minimum, i stil med högtalare 94.000 kronor, receiver 5000 kronor och signalkälla 1000 kronor (vilket är ett systemförslag jag sett på ett annat forum) - då kan jag bara lugnt konstatera att jag inte håller med.
En anläggning bör vara genomtänkt och framlyssnad på såväl högtalare som elektronikdel - kombinerat med rumsliga åtgärder.
Om man med bra värderingar syftar på att vara noga med såväl rum som anläggning - då håller jag med helt.
Syftar det däremot på att man bör välja billigast möjliga elektronik "eftersom skillnader försvinner vid blindtest" följt av "släpp prestigen" och lägga 94% av budgeten på högtalarna - då håller jag helt enkelt inte med.
Bra värderingar som jag ser det är att t.ex skippa tveksamma tweaks, t.ex kablar för 10.000 kronor, volymrattar i trä o.dyl. De pengarna bör läggas på akustiken och elektronik, högtalare.
Men jag kan inte se annat än man som utgångsläge kan budgetera högtalare 50-60% och lägga resten på elektroniken. Gör man fynd kan man omfördela. Men som utgångspunkt skulle jag säga "upp till" 50-60% högtalare, 50-40% elektronik. Jag talar stereo hela tiden. Tveksamma tweaks kan man med fördel lämna därhän.
ja du har en stor poäng där ...håller med i det du säger där..bra inlägg
//CG-47
Postad 25 January 2009 - 00:32
Jag testar men samtidigt så tar ´jag mej tid till att gå igenom hur det ska vara för just det rummet jag har, rummet har sin betydelse, men det har elektroniken oxå..en cd spelare, stärkare, skivspelare, kablar blir just så bra som du vill ha det genom att själv testa om det blev bra..har gjort detta en del..har lärt mej massor, samtidigt så kollar jag in ovanliga märken , ovanliga lösningar osv...detta har gett nya perspektiv på hur min anläggningen har blivigt bättre.
Jag köper som en del tycker dyra grejer, men faktum är att jag köper aldrig det dyraste, utan jag kollar in mellan nivån..och finner många ggr att detta räcker väldigt långt oxå...
hade jag haft hus idag så hade det sett väldigt annorlunda ut..men nu är det inte så och då får man acceptera begränsningarna, sedan så är man i regel inte ensam där hemma, utan det är fler som har något att säga, och dom får man kompromissa med oxå..
grunden för mej har alltid varit Eletroniken först, högtalare, rummet, kablar...och det har funkat för mej ialla fall..
jag har nått en nivå där jag är ganska nöjd,(bara ganska) och det jag gör är en del mindre förbättringar ..+ testar lite nya saker ibland..vilket är ganska kul det med..
//CG-47
Postad 25 January 2009 - 00:32
Jag tänker så här (har haft ett bra ljudrum förrut och nu har jag bara ett vardagsrumm jag delar med familjen)
SÅ jag vet att mitt rum är kasst. Har långa eftetklangstider istort sett allt är fel i mitt rum.. placeringen är katastrofal.
Men jag tänker så här...
Om jag köper så fina grejer jag har råd med så kommer det bli bättre än om jag köper billigare saker och har de uppställda i detta dåliga rum med dåliga placeringar..
På så vis får jag det så bra som jag kan få för min budget..''
Rigjt?? vad tycker ni om det tänket..
edit tittar med ett öga när jag skriver så det kan bli lite fel efter en flaska Glen. =)
Postad 25 January 2009 - 00:35
Vad är AVR4000 poäng?
hela inlägget är enda stor poäng..eller tycker du inte det??
//CG-47
Postad 25 January 2009 - 00:41
shit drukigt tokmycket whiskey, finns inte en chans att jag orkar käsa hela tråden.. Svara men någon annan kanske sagt samma redan..
Jag tänker så här (har haft ett bra ljudrum förrut och nu har jag bara ett vardagsrumm jag delar med familjen)
SÅ jag vet att mitt rum är kasst. Har långa eftetklangstider istort sett allt är fel i mitt rum.. placeringen är katastrofal.
Men jag tänker så här...
Om jag köper så fina grejer jag har råd med så kommer det bli bättre än om jag köper billigare saker och har de uppställda i detta dåliga rum med dåliga placeringar..
På så vis får jag det så bra som jag kan få för min budget..''
Rigjt?? vad tycker ni om det tänket..
edit tittar med ett öga när jag skriver så det kan bli lite fel efter en flaska Glen. =)
Ungefär lika tänk som mig då. Säger jag efter nästan en flaska gin
Postad 25 January 2009 - 00:58
hela inlägget är enda stor poäng..eller tycker du inte det??
//CG-47
Nej, tycker hela hans inlägg var dogmatiskt. För det första, varför bedömma saker efter priset istället för prestandan? Jag kan starta ett high-end företag som sälja saker som kostar 3 miljoner st, inte blir dom bra för det. Så varför sitta och skriva hur många procent av pengarna man bör lägga, när det säger typ nada om prestandan?
För det andra, när man missar att det äe enorma skillnader mellan högtalare och extremt små mellan CD spelare. Varför inte lägga pengarna där dom gör bäst nytta? Det som hela tråden handlar om, balans.
Om jag ska generalisera lite själv så skulle jag påstå att ljudskillnaden (alltså inte priset) mellan dom olika delarna är typ:
45% rummet
45% högtalarna
8% förstärkaren
2% källan.
Då tycker jag ändå är rätt snäll mot källan.
Så vart bör man lägga energin och pengarna på? Dom ställena som man knappt hör något alls eller där man verkligen hör stora förbättringar?
Postad 25 January 2009 - 04:47
när ni skriver "rummet", vad menar ni. Menar ni mattor, gardiner, soffor bokhyllor, 1.18-placering med toe-in etc - d v s åtgärder som man kan göra själv med saker som finns i hemmet?
Eller menar ni heltäckningsmatta, dämpmattor och diffusorer?
Själv har jag ett rum till stereon och har möblerat så gott det går och gjort det bästa av första gruppen. Skall det verkligen vara nödvändigt med proffsdämpning i ett vanligt hem? Om man skall göra det måste man ju anlita en akustiker eftersom man annars riskerar att förstärka eller överdämpa.
Högtalare är väl avpassade till vanliga hem. Det är ju inte några studiomonitorer eller PA-horn som skall kasta 30 m.
Även om jag förstår att sometimes gör en exemplifiering, så framstår 2 % som alldeles för litet (PU, arm, verk, riaa, CD (trpt + dac), radio + ev Squeezebox). Irummen finns ju möbler och mattor samt gardiner. Kostar lite/inget extra.
MVH
Postad 25 January 2009 - 09:49
Då är det bra, eftersom produkterna kostar pengar, att budgetera så att man inte bränner rubbet på en del av systemet och så går resten på sparlåga.
Vissa brukar dra upp att varje del "skall kosta lika mycket". Det är fel. Som jag ser det bör högtalarna kosta 50%, elektroniken resterande 50% som jag skrev tidigare. Ni får ursäkta men eftersom elektroniken då innebär såväl signalkälla som förstärkare ser jag inget som helst fel att köra den varianten. Inom elektroniken kan man sedan välja att spendera hälften på förstärkaren och hälften på signalkällan.
Min erfarenhet är att det är dumt att snåla på elektroniken utan man bör ha passade elektronik i förhållande till högtalarna. Därför är det bra att göra upp en budget och sedan börja leta. Hittar man produkter till lägre pris, t.ex att den förstärkaren man tänkt köpa reas ut - då är ju det bara bra och man kan då omfördela mer pengar till t.ex högtalarna.
När det gäller signalkällor så får ni ursäkta mig, men jag ser ingen anledning att motargumentera ett köp av en dylik för t.ex 5000 kronor, parat med en förstärkare för t.ex 10.000 kronor och ett par högtalare för 13.000 kronor eller liknande.
Sedan är det trevligt att få höra om s.k "dogmer". Jag antar att man är "dogmatisk" om man inte håller med om motbevisningsläran - så jag är då stolt dogmatiker. Eftersom jag anser att motbevisningsläran (högtalare 94.000 kronor, receiver 5000 kronor och signalkälla 500-1000 kronor o.dyl) är fullständigt orimlig och mot all min erfarenhet så får ni ursäkta, jag blir inte övertygad, tyvärr.
Jag hade inte köpt ett system med sådan fördelning av budgeten.
Förövrigt, när det gäller köp, kan man ju mycket väl be att lyssna på en mindre modell och sedan bedöma om det är lönt att köpa den större. Tycker man inte det - fine, då har man sparat de pengarna. Observera att jag i min diskussion om budget alltid syftar på köp av komplett anläggning och därför anser det vara en god idé att avgränsa ekonomin så man kan leta efter apparater i lämplig prisklass.
Postad 25 January 2009 - 10:36
Problemet med sådan budgetering är att den inte tar hänsyn till vad prestanda faktiskt kostar för olika apparater.
Det skulle vara som att säga "men bilen kostar 200,000 så du borde köpa däck för minst 75,000 kr och vindrutetorkare för 40,000 kr så att inte matchningen blir fel."
Postad 25 January 2009 - 10:46
Hur ni än vrider och vänder på det så kan jag omöjligen se felet med budgetering. Det handlar inte om att prislappen är en prestandamätare utan om att kunna leta vettiga produkter och få en balans.
Men snälla du, det är ju precis vad du gör med din budgetering! Du använder priset som en prestandamätning, något som är helt värdelöst om man verkligen vill ha bra prestanda för varje krona. Vill man slänga ut massa pengar i onödan, fine, go ahead. Själv så vill jag hellre ha prestanda för dom.
Då är det bra, eftersom produkterna kostar pengar, att budgetera så att man inte bränner rubbet på en del av systemet och så går resten på sparlåga.
Produkter kostar pengar men fortfarande, priset säger INTE hur bra dom är. Igen, ställer du upp på blindtestet med 5 olika CD spelare (och någon DVD) för 300 kr till typ 20 000 kr?
Vissa brukar dra upp att varje del "skall kosta lika mycket". Det är fel. Som jag ser det bör högtalarna kosta 50%, elektroniken resterande 50% som jag skrev tidigare.
Du ser inte humorn i detta? Att först så säger du att folk har fel som anser alla delar ska kosta lika mycket, för att sen säga samma dogmatiska påstående att "högtalaren bör kosta 50% och elektroniken 50%". Vad är det som är bättre med ditt påstående? Det är ju lika illa det. Hur skulle det vara om man sa: Lägg pengarna där dom gör mest nytta?
Ni får ursäkta men eftersom elektroniken då innebär såväl signalkälla som förstärkare ser jag inget som helst fel att köra den varianten. Inom elektroniken kan man sedan välja att spendera hälften på förstärkaren och hälften på signalkällan.
Det är ju lite konstigt att du inte är självkritisk och ser vad du själv skriver. När du avfärdar en variant av "dela upp pengarna" för att framhäva en annan variant av samma tema. Precis vad denna tråden är emot, dumma rekommendationer som bara ger folk sämre prestanda för pengarna.
Min erfarenhet är att det är dumt att snåla på elektroniken utan man bör ha passade elektronik i förhållande till högtalarna. Därför är det bra att göra upp en budget och sedan börja leta. Hittar man produkter till lägre pris, t.ex att den förstärkaren man tänkt köpa reas ut - då är ju det bara bra och man kan då omfördela mer pengar till t.ex högtalarna.
Min erfarenhet är att du skulle inte fixa dessa påstående blint. Det brukar vara så. Min erfarenhet är, lägg pengarna där dom ger mest. Det kan betyda att man lägger 80% på högtalarna, 10% på rummet och resten på elektorniken. Det kan även betyda andra fördelningar för det smarta är att man inte låser sig vid ogrundade påstående om en viss prisfördelning.
Sedan är det trevligt att få höra om s.k "dogmer". Jag antar att man är "dogmatisk" om man inte håller med om motbevisningsläran - så jag är då stolt dogmatiker. Eftersom jag anser att motbevisningsläran (högtalare 94.000 kronor, receiver 5000 kronor och signalkälla 500-1000 kronor o.dyl) är fullständigt orimlig och mot all min erfarenhet så får ni ursäkta, jag blir inte övertygad, tyvärr.
Ja, okunskap kan man värdera olika. Du får gärna tycka det är bra och vara stolt över det, jag tycker annorlunda. Det är inte motbevisning heller, utan det är DU som ska bevisa dina påståenden. För det är DU som ger tips till nybörjare om en dum och ogrundad prisfördelning som ger folk SÄMRE prestanda för sina pengar. Att du har mage och ge dessa tips för att i nästa stund inte kunna stå för dom vetenskapligt säger rätt mycket.
Igen, att välja saker efter pris och en viss prisfördelning är korkat. Den som säger annat vill jag gärna se bevisar detta. Att välja saker efter den verkliga prestandan är smart. Det ger oftantligt mycket mer för pengarna och det låter mycket bättre.
Jag hade inte köpt ett system med sådan fördelning av budgeten.
Nej, jag har förstått att du inte är intresserad av maximal prestanda för pengarna.
Postad 25 January 2009 - 10:47
när ni skriver "rummet", vad menar ni. Menar ni mattor, gardiner, soffor bokhyllor, 1.18-placering med toe-in etc - d v s åtgärder som man kan göra själv med saker som finns i hemmet?
Själv har jag ett rum till stereon och har möblerat så gott det går och gjort det bästa av första gruppen. Skall det verkligen vara nödvändigt med proffsdämpning i ett vanligt hem? Om man skall göra det måste man ju anlita en akustiker eftersom man annars riskerar att förstärka eller överdämpa.
För egen del tänker jag mest på de förutsättningar som redan finns i hemmet. Just placering är ju det som brister oftast verkar det som. Kanske tillägg av mattor om sådana helt saknas i hemmet. Enkla saker som inte kräver någon akustikkonsult, utan snarare sunt eget förnuft och lite kunskap.
Postad 25 January 2009 - 10:50
Sagt det några gånger men...
Problemet med sådan budgetering är att den inte tar hänsyn till vad prestanda faktiskt kostar för olika apparater.
Det skulle vara som att säga "men bilen kostar 200,000 så du borde köpa däck för minst 75,000 kr och vindrutetorkare för 40,000 kr så att inte matchningen blir fel."
Exakt! Lika "smart" som denna "matchning inom hifi.
Hej,
Jag menar främst det första. Ha mycket saker på väggarna, mycket mattor, ställer högtalarna rätt, etc. Försöka få ner efterklangen ger klara fördelar.
Även om jag förstår att sometimes gör en exemplifiering, så framstår 2 % som alldeles för litet (PU, arm, verk, riaa, CD (trpt + dac), radio + ev Squeezebox). Irummen finns ju möbler och mattor samt gardiner. Kostar lite/inget extra.
MVH
2% är skillnaden mellan olika CD spelare (normala) inte mellan olika pickuper, som är mycket större.
Postad 25 January 2009 - 12:55
Hur mycket lägger ni på musiken? Eller lyssnar ni bara på apparater?
Ahhh en klassisk kommentar!
Postad 25 January 2009 - 12:57
Köper ca 3 - 4 skivor i veckan f n. Ibland mer.
MVH/Jorlsafar
Har snarare köpt en stereoanläggning till en gammal skivsamling som jag under lång tid inte hade någon stereo att bli spelad på.
Köper ca 3 - 4 skivor i veckan f n. Ibland mer.
MVH/Jorlsafar
Postad 25 January 2009 - 13:05
hahaha..den var bra
Edit: tillägg
//CG-47
Redigerat av Unregistered1113, 25 January 2009 - 13:17.
Postad 25 January 2009 - 13:13
ok. point taken.Ahhh en klassisk kommentar!
Det är ett forum under vilket man debbaterar prylar så om du inte tror det så skåpar vi alla musik så klart men vill man digga tjöt om muiker så finns det forum för musik med! Det vore väl aningen korkat att ha ett forum som debatterar de hårdvaran om vi diskuterade mjukvaror!?
Efter att ha tittat i ditt galleri vill jag bara säga tack!
Utan killar som dig hade vi gamla HiFi-nasare inte existerat.
Postad 25 January 2009 - 13:13
Förövrigt är det lite roligt att få reda på att man struntar i prestanda för pengarna när man inte köper motbevisningen rakt av.
Hur mycket ni än vrider och vänder på sakerna kvarstår faktum: talar vi nyköp av produkter råkar man snabbt ut för att kompromisser dyker upp ju lägre produkten tillåts kosta i butik. Vill man ha ut maximal prestanda ur en liten budget - köp begagnat. Där går det att fynda rejält.
När ni säger emot att nej, det är fel att lägga 50-60% på högtalarna och resten på elektroniken - då vet jag inte om jag skall skratta eller gråta. Var och en gör som den vill men att envist komma dragande med blindtester etc som ett argument för att högtalarna skall kosta 90% o.dyl - då gagnar det inte saken. Jag anser bestämt att min budgetfördelning, grundat på erfarenhet, ger ett bra ljud.
Ni får ursäkta men 1000-kronors-DVD-spelare som signalkälla och Denon för 5000 kronor till högtalarna för 94.000 kronor - nej, det är inte vägen till nirvana som jag ser det.
Jag antar att jag har dogmatiska värderingar eftersom jag inte köper motbevisning i den stil som framförs i denna och andra trådar. Tyvärr, jag köper det inte. Det beror inte på att jag är kunskapsfientlig utan det beror på att jag dels går på egen erfarenhet, dels på den produktkännedom jag har samt genom min egen stereo. Kommer någon och påstår att jag valt fel, att högtalarna skall stå för 90-94% av en budget etc och elektroniken skall prioriteras ned till ett absolut minimum - då är jag helt enkelt inte med på banan.
Eftersom man måste köpa motbevisningsläran rakt av för att inte vara dogmatisk, andra värderingar är ju helt enkelt "fel" - så lär jag inte köpa läran heller. Dessvärre.
Hittills har den läran inte givit mig något och tro mig, jag har följt debatten länge men inte fastnat för motbevisningen utan av någon anledning mer sympatiserat med "andra sidan".
Postad 25 January 2009 - 13:23
Ni får ursäkta men 1000-kronors-DVD-spelare som signalkälla och Denon för 5000 kronor till högtalarna för 94.000 kronor - nej, det är inte vägen till nirvana som jag ser det.
Hej gubben! Det var länge sedan.
Jag håller med dig. Jag kan förstå reonemangen utifrån en aspekt. Det är om man skall göra en 1A: uppgradering av systemet och då väljer att tillsvidare lägga en stor summa på högtalarna samt rum för att senare gå på förstärkeriet och slututligen på CD samt kablage. Då får man mest bang for the busk och de senare uppgraderingarna kommer inte att motsvara samma stora försändrign som den delen första utgjort.
Postad 25 January 2009 - 13:24
Jag har bara en skiva och det är en skiva med lite testtoner och några afrikanska trummor. Det är ju ändå apparaterna som är intressanta.Hur mycket lägger ni på musiken? Eller lyssnar ni bara på apparater?
Postad 25 January 2009 - 13:27
Jag har bara en skiva och det är en skiva med lite testtoner och några afrikanska trummor. Det är ju ändå apparaterna som är intressanta.
Postad 25 January 2009 - 13:35
Hursomhelst, om det är någon som vill köpa de så är det bara att skicka ett PM. Nypriset var 3000kr, men ni kan få de för 28000kr. Varför det höga priset? Jo jag tänkte så att högt pris ger ju bra ljud, så om jag höjer priset lite så kommer ni att å bättre ljud för pengarna. Är det inte schysst tänkt?
Hehe, de var förövrigt inte ens värda 3000kr de högtalarna. Jag fick de gratis men använder de aldrig ändå. Diskanten över 15 kHz ligger 8-10 dB lägre i nivå jämfört med resten av ljudet, baffeln består av en 2mm tjock plastbit som sitter med en limklick i varje hörn osv.
Så även om 3000kr är lite pengar så behöver det inte vara prisvärt för det.
Postad 25 January 2009 - 13:42
Postad 25 January 2009 - 13:43
Jag har bara en skiva och det är en skiva med lite testtoner och några afrikanska trummor. Det är ju ändå apparaterna som är intressanta.
rofl.gif 9.14K
0 Antal nerladdningar//CG-47
Postad 25 January 2009 - 13:52
Är det den lilla stativaren med en 3/4" diskant och en 5,25" bas och hela skiten upp å ned med diskanten i botten
Den är asdålig. Mörk murrig och totalt avsaknad av detaljer. typ T760i eller nått sådant.
Skulle max ge 200:- för ett par sådana. hehe.
Japp, 760 heter de.
En kul grej med byggkvaliteten är att hela baffeln lossnade när jag skulle ta loss frontskyddet på den ena. De sitter tyckta över kanten på baffeln, inte hårt iofs. Det var då jag såg limklickarna. en liten i varje hörn.
Lagade den med byggsilikon, säkert bättre än från fabrik.
Postad 25 January 2009 - 13:58
Om vi nu tar den s.k korrekta budgetfördelningen, d.v.s högtalare för 94.000 kronor, Denon för 5000 kronor och signalkälla för 1000 kronor: jag är mycket övertygad om att högtalarna kommer att ligga på en avsevärt högre nivå än resten av anläggningen.
Du klagar att andra är svart och vitt när du är värst själv! Snacka om medvetet missuppfatta vad som skrivs. Om det inte är medvetet så får du nog ta läskurser. För nu tar vi det IGEN:
*Priset är INTE en prestanda mätare.
Hur du kan få till att den korrekta budgetfördelningen är vad du säger förstår jag inte, det är ju helt omöjligt att få till det så om man läser vad som skrivs. Läser du inte så tycker jag inte du ska förstöra tråden med nonsens tack.
Sen frågar jag mig: om nu förstärkaren inte färgar ljudet mer än ytterst minimalt och du hör ingen skillnad på den CD spelaren och en för 10 000 kr så undrar jag vad nivåskillnaden ligger? Ja, i pris, eftersom du verkar tro priset berättar prestandan, men så är det icke. Om sakerna gör sitt arbete så är dom ju på rätt nivå, simpelt.
Förövrigt är det lite roligt att få reda på att man struntar i prestanda för pengarna när man inte köper motbevisningen rakt av.
Det roliga är att du påstår saker som du aldrig skulle våga bevisa. Säger rätt mycket om trovärdigheten i dina påstående
Hur mycket ni än vrider och vänder på sakerna kvarstår faktum: talar vi nyköp av produkter råkar man snabbt ut för att kompromisser dyker upp ju lägre produkten tillåts kosta i butik. Vill man ha ut maximal prestanda ur en liten budget - köp begagnat. Där går det att fynda rejält.
Ja och nej. Faktum är, du får ut så mycket bättre ljud om du skippar dogmer som du sprider. Det är ett faktum vi kan bevisa 24/7.
När ni säger emot att nej, det är fel att lägga 50-60% på högtalarna och resten på elektroniken - då vet jag inte om jag skall skratta eller gråta. Var och en gör som den vill men att envist komma dragande med blindtester etc som ett argument för att högtalarna skall kosta 90% o.dyl - då gagnar det inte saken. Jag anser bestämt att min budgetfördelning, grundat på erfarenhet, ger ett bra ljud.
Det grundar sig på okunskap och dogmer, inget annat. Jag har frågat dig flera gånger i tråden om du ställer upp på blindtest, men som alla andra dogmatiker så svarar du inte. Så mycket kan man alltså tro på dina påståenden. Hurvida du skrattar eller gråter är inte så intressant för mig, jag skrattar mest åt dessa myter som ger sämre ljud hos folk. Men det är upp till dom, vill dom ha sämre ljud för att följa en dogmatisk myt som saknar all form av grund så go ahead. Jag har hellre bra ljud och pengar o plånboken
Vad är nirvana? Om det är fixering vid dogmer, så nej, det stämmer. Om det är så bra ljudlig prestanda som möjligt, ja, då kan det vara det för den personen. För den verkliga sanningen, utanför audiofilernas voodooland, så är skillnaderna mellan rum och högtalare så enormt mycket större än mellan CD spelare att man blir förvånad att folk tror något annat.
Jag antar att jag har dogmatiska värderingar eftersom jag inte köper motbevisning i den stil som framförs i denna och andra trådar. Tyvärr, jag köper det inte.
Juppz, förstår, du skulle vara den som sa till vetenskapsmän att "nej, köper inte att jorden är rund, så uppleve3r inte jag den". Dom flesta inser hur smart dom kommentarerna är.
Kommer någon och påstår att jag valt fel, att högtalarna skall stå för 90-94% av en budget etc och elektroniken skall prioriteras ned till ett absolut minimum - då är jag helt enkelt inte med på banan.
Snälla, visa vem som sagt det? Lär dig läsa eller sluta hitta på saker! Hela tråden går ut på att INTE värdera saker efter priset, men ändå så har du inte förstått det efter 3 sidor!
2007 låg jag på ca 3000 kr i månaden på skivor. Har väl en 2300 st skivor, dom flesta köpa nya, därav priset. Sen har jag en hel del i datorn med.
Postad 25 January 2009 - 14:05
Vad är den billigaste felfria cd-spelaren på marknaden...Den som ger mestr korrekt ljud som finns? Vilken och vad kostar den? Vi börjar där!
Redigerat av mr-välljud, 25 January 2009 - 14:06.
Postad 25 January 2009 - 14:11
Vad är den billigaste felfria cd-spelaren på marknaden...Den som ger mestr korrekt ljud som finns? Vilken och vad kostar den? Vi börjar där!
Felfria, är det så intressant? Räcker det inte med tillräcklig bra för slippa höra fel? Benchmark DAC-1 verkar ju inte vara felfri, för den faller 0,2 dB vid 20 khz. Men är det något att bry sig över i verkligheten?
Postad 25 January 2009 - 14:12
Men för bövelen, räcker inte rådarna ang skillnader på CD-spelare och transport-tråden tidigare?? Ska ni börja älta det där igen???
Postad 25 January 2009 - 14:17
Felfria, är det så intressant? Räcker det inte med tillräcklig bra för slippa höra fel? Benchmark DAC-1 verkar ju inte vara felfri, för den faller 0,2 dB vid 20 khz. Men är det något att bry sig över i verkligheten?
Benchmark dac 1 är inte en cd-spelare och den kostar inte 1000:- eller 399:- utan en hel del. En avsevärd större krona än 1000:-
Redigerat av mr-välljud, 25 January 2009 - 14:19.
Postad 25 January 2009 - 14:22
Hursomhelst, om det är någon som vill köpa de så är det bara att skicka ett PM. Nypriset var 3000kr, men ni kan få de för 28000kr. Varför det höga priset? Jo jag tänkte så att högt pris ger ju bra ljud, så om jag höjer priset lite så kommer ni att å bättre ljud för pengarna. Är det inte schysst tänkt?
Motsättningarna i denna och många andra trådar beror på att det inom hifin (och många andra områden) finns de som vill veta vad som ligger bakom och de som inte vill.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 25 January 2009 - 14:24.
Postad 25 January 2009 - 14:22
Det är en motvikt mot "köp den kabeln för 5000 kr" eller "köp hifimöss så blir ljudet bra" påstående.
Postad 25 January 2009 - 14:54
Låt AVR4000 köra ett nivåmatchat blindtest så får vi se om han lyckas skilja en 400 kr DVD mot en 20 000 kr CD spelare. Poängen med hela tråden är ju den, att skillnaderna mellan CD spelare enormt små. Även skillnaden mellan slutsteg är små om man jämför vad rummet högtalarna påverkar. Det var det som var meningen att diskutera, hur man får bäst prestanda för lägst pening.
Det är en motvikt mot "köp den kabeln för 5000 kr" eller "köp hifimöss så blir ljudet bra" påstående.
Missade du min post här ovan? Tror du att du skulle få hörbar skillnad mellan en eltaxdvd från ica supermarket och en Benchmark Dac 1 med sepparat drive till? Tror du att det är möjligt faller halva ditt resonemang. Sen att det är obegåvat för vanliga dödliga att handla en CD spelare för 150000:- är ju en helt annan debatt. Jag anser att man är bara lite hifiintresserad om na är låst in i hiend segmentets övre del. Där slutar reson och sunt förnuft. Det är minst lika mycket hysteri, märke, livsstil, status och andra saker som styr.
Inte alls omöjligt att en och annan, även efter lyssningstest, skulle nappa på detta (om de inte blev upplysta vill säga). Jag har sett folk gissa på mer än 10x priset när de lyssnat på billiga högtalare. Betänk hur lurigt det då kan vara med en cd i en omvänd situation (denna cd-spelare kostar 50 000 kr, hör vad bra det låter!!). Är det något man så småningom lär sig är det hur lite man kan lita på egna och andras upplevelser, när det grundas med förväntningar.
Motsättningarna i denna och många andra trådar beror på att det inom hifin (och många andra områden) finns de som vill veta vad som ligger bakom och de som inte vill.
Jag tror du har fel. Ett par B&W 805 mot dessa och du skulle få en testpanel att välja högtalare av dessa två... Hur många tror du skulle välja ageves häckar?
Postad 25 January 2009 - 14:59
Jag tror du har fel. Ett par B&W 805 mot dessa och du skulle få en testpanel att välja högtalare av dessa två... Hur många tror du skulle välja ageves häckar?
Hehe, här är en bild som public service, så att alla som läser tråden vet vad de ska undvika att köpa:
Picture_1.png 281.18K
1 Antal nerladdningaredit: Inte min bild, hittade den på google...
Redigerat av Ageve, 25 January 2009 - 14:59.
Postad 25 January 2009 - 15:41
sunt eget förnuft och lite kunskap.
Precis så skall det vara!
mittipricK
"Är det något man så småningom lär sig är det hur lite man kan lita på egna och andras upplevelser, när det grundas med förväntningar.
Motsättningarna i denna och många andra trådar beror på att det inom hifin (och många andra områden) finns de som vill veta vad som ligger bakom och de som inte vill."
mittiprick, vad har du själv för hifigrejjer och varför har du valt dem? Vilka förväntningar ahde du på dessa och var kom förväntningarna i från? Har du någonsin själv utfört ett blindtest och hur utföll det? har du mätt på dina apparater i olika avseenden och vad visade mätningarna? Vad är det som ligger bakom i hifin? I vilket avseende? Vilka är det som inte vill veta vad som ligger bakom? Vilka är det som vill veta samma sak?
Postad 25 January 2009 - 16:22
Missade du min post här ovan? Tror du att du skulle få hörbar skillnad mellan en eltaxdvd från ica supermarket och en Benchmark Dac 1 med sepparat drive till? Tror du att det är möjligt faller halva ditt resonemang.
Jag vet inte, har ju inte testat men kan testa när jag får DAC-1. Dock har jag aldrig hört någon skillnad på CD och DVD spelare när jag haft 2 st samtidigt i anläggningen. Så poängen faller ju mer och mer mot det jag menade. Om man inte vet om man ens kan höra minsta skillnad, är det då värt att lägga så mycket energi på det när det finns saker, som rummet och högtalarna, som gör enorma skillnader? Hela poängen med tråden
Postad 25 January 2009 - 16:30
Postad 25 January 2009 - 16:59
Postad 25 January 2009 - 17:19
Om du anser 0,2 dB vid 20 khz (för dra en jämförelse) så skulle jag gissa att du stör dig MYCKET mer på rummet och högtalarna, som påverkar så mycket mer.
Jag antar nu att du menar Dac1 som faller av med ca0,2db vid toppregisret.
Postad 25 January 2009 - 17:24
Låt AVR4000 köra ett nivåmatchat blindtest så får vi se om han lyckas skilja en 400 kr DVD mot en 20 000 kr CD spelare. Poängen med hela tråden är ju den, att skillnaderna mellan CD spelare enormt små. Även skillnaden mellan slutsteg är små om man jämför vad rummet högtalarna påverkar. Det var det som var meningen att diskutera, hur man får bäst prestanda för lägst pening.
Jag säger att det räcker med en CD-spelare för 2000 kronor för att sparka iväg 400-kronors-DVD-spelaren så att man inte ser den. Jag talar självfallet om analogutgången.
Om proklamering av 400-kronors-DVD-spelare är en motvikt till Hifi-möss så kan jag ju lika gärna säga att Hifi är en bluff, en komplett stereo på Clas Ohlsson är mycket bättre på alla punkter, inte minst pris/prestanda.
Förövrigt har jag inga Hifi-möss och inte tänker jag skaffa några heller, eller andra lustiga tweaks för den delen. Volymrattar i trä t.ex.
Edit: förövrigt kan det vara en fördel att testa spelarna med hörlurar. Då slipper man den rumsliga dimensionen helt och kan koncentrera sig på ljudet. Enda gången jag skulle köra test i högtalare är hemma eftersom jag är van vid ljudet. Men vill man testa signalkällor ordentligt föredrar jag hörlurar, framförallt i butik. Att ta med sig lurstärkaren och lurarna är ju smidigt.
Jag är mycket övertygad om att en 400-kronors-Denver får storstryk via analogutgången jämfört med en seriös kvalitetsspelare. Och kör man med lurar vid testet blir det än mer uppenbart (så inte någon motbevisare proklamerar att det är rummet man lyssnar på minsann och att denna Denver är väl så bra som en Marantz SA7001 KI t.ex.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 25 January 2009 - 17:32.
Postad 25 January 2009 - 17:40
Köp ett par högtalare som passar rummet, köp sedan en förstärkare som orkar driva högtalarna och sist köper du en källa som matchar förstärkaren. Tycker det var rätt bra tips.
// Sat
Postad 25 January 2009 - 17:41
jag tycker att det är en smula mostridigt att i ena sekunden säga att man inte kan höra skillnad på en billig DVD spelare och en dyr CD-spelare, och i andra sekunden säga att man tänker köpa en benchmark dac 1 för 15 kkr. Detta är ju en halv CD-spelare(!!). Dessutom är skälet som sometimes anför inte att den skulle låta bra, eller avisear han att han vill genomföra något blindtest på dac 1. Han tänker köpa den ändå, vad det verkar.
Hur kan det vara så? kan det vara så att vi får våra värderingar från olika håll? Alla lika giltiga, förstås.
AVR 4000 har en mycket bra poäng ang hörlurar. det är för övrigt väldigt bra om man vill kolla kvaliateten på inspelningar.
MVH/Jorlsafar
Postad 25 January 2009 - 17:53
Alla CD-spelare och förstärkare låter likadant! Nu motbevisar vi myterna.
Enligt Nicke Lilltroll Dövöra låter alla CD-spelare och förstärkare likadant. Denna revolutionerande nyhet är vi först i världen med att presentera.
- Vi har gjort blinda tester med olika CD- och DVD-spelare. Bl.a har Denver fått gå ett antal ronder mot United och Arcam. Testerna visar att en Denver för 399 kronor låter ypperligt, även ansluten analogt. Närmare undersökning har visat att Denver konstruerat en mycket omsorgsfull spelare. Faktiskt en så bra apparat att övriga s.k Hifi-tillverkare köpt licens. Under skalet på t.ex en Arcam finner man i själva verket en Denver.
Nicke Lilltroll Dövöra har även blindtestat ett antal förstärkare. Resultatet blev att det inte heller där är någon skillnad i ljudkvalitet.
- Våra blinda tester av förstärkare visar att det inte är någon hörbar skillnad mellan förstärkaren i en Dunlop-stereo från Ellos eller en Arcam. Båda låter likadant. Däremot kan det finnas kraftskillnader men då brukar det räcka att köpa en Mark istället för Dunlop.
Monophile frågade Nicke Lilltroll Dövöra om han verkligen menar att det inte är någon skillnad.
- Vi säger inte att det inte är några skillnader. Bara att de är obefintliga och ohörbara för människor. Så vi hoppas att ni inte skriver att det "inte är skillnad" som rubrik på artikeln. Vi anser att det finns skillnad men den är ohörbar.
Postad 25 January 2009 - 17:58
Postad 25 January 2009 - 18:10
Jag antar nu att du menar Dac1 som faller av med ca0,2db vid toppregisret.
Men den räknas ju som väldigt bra, bättre än de flesta apparater. Linn12 en annan maskin som är otroligt god (den har väl lika elelr nästan lika analogdel som Benchmark). Faktiskt nästintill perfekt. Fast den kostar ju inte 399:- hehe. Jag skulle vilja att du eller någon vem som helst påvisade en apparat som nu produceras och säljs fär 300-1000:- som är tonkurvsrak och endast avvikande 0,2inom registret. Om vi kommer fram till att den apparaten existerar så tror jag att avr4000 får ge sig och göra avbön från sina "dogmer"
Nja, mer intressant om han ställer upp på nivåmatchat blindtest så får vi se om han kan skilja på en 400 kr DVD, en vanlig CD för 2000 kr och en för 20 000 kr.
Postad 25 January 2009 - 18:11
hej! har ej läst igenom hela tråden men håller ej med trådskapren.i ett system så har högtalarna minst betydelse och källan absolut mest .lönt o ha en skit cd spelare o sen högtalare för ca 10k!hur ska du då kunna få högtalarna att låta bra?!men med bra källa o mediokra högtalare låter det ok ,med bättre högtalare ännu bättre förståss!men att få ut allt av dina högtalare ska man gå den vägen...källa,förstärkare,högtalare..
Hmm, det där kan du lätt undersöka själv och dessutom antagligen snabbt komma fram till inte stämmer alls. Tycker du verkligen att det stämmer? Det gör det inte...
Redigerat av shifts, 25 January 2009 - 18:24.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
360 bilder
57 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?