Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nokia 6700 Classic

94 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nokia 6700 Classic (Mobiltelefoner) 7 6.653846 (25) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 13 August 2009 - 06:28

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Vad tror ni om detta?

http://www.getjar.co...aturingLatitude

Google Maps for mobile featuring Latitude
the official mapping application from Google

Postad 13 August 2009 - 10:51

HenkoH
  • HenkoH
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Vad tror ni om detta?

http://www.getjar.co...aturingLatitude

Google Maps for mobile featuring Latitude
the official mapping application from Google

Tack för detta, laddade hem http://www.getjar.co...andMapyourtrips
Nu funkar det kanon att logga sina löprundor.

Bifogad fil(er)

Redigerat av HenkoH, 13 August 2009 - 10:54.

Postad 13 August 2009 - 11:14

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
WOW!!! Precis vad jag är ute efter. Behöver inte se var på kartar man är när jag spriger/cyklar.
Måste nog sluta tidigare idag och hem och testa. TACK!

Postad 13 August 2009 - 14:33

HenkoH
  • HenkoH
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Testat att ladda upp en runda, funka ganska bra faktiskt

Postad 13 August 2009 - 20:16

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Nu har jag också testat. Kunde spara en runda och sedan ladda upp den till GPSed.com. Riktigt bra.
Men jag kunde inte se kompass riktningen eller hastigheten endast sträckan. Inte altituden heller.
Bifogad fil  gps.jpg   122.5K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av menhallå, 13 August 2009 - 20:17.

Postad 15 August 2009 - 04:55

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Jag aktiverade GPRS igår och då tog det under 2 min att hitta satelliterna (20 min innan). Fast får fortfarande meddelandet "aktivera paketdata" ? Det skall tydligen stå ett "G" i displayen när GPRS är möjligt och det var lite si sådär med den saken. Kanske pga vi bor i obygden.

HenkoH: Vet du om det går att visa skivomslag/konvolut? Många mp3 spelare har ju det idag och känns lite simpelt att endast välja i textrader.

Redigerat av menhallå, 15 August 2009 - 08:53.

Postad 25 August 2009 - 06:13

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
När jag startar mobilen, frågar den efter pinkod. Om jag då stänger av den direkt, genom att hålla in röda luren (utan att mata in pinkod), så hänger den sig. Går inte att göra någonting. Måste ta ur batteriet. Skall det vara så? Hände idag igen när jag skulle kolla batteristatus.

Någon annan som har samma problem? Kan ni testa? Enligt supporten så bör jag fabrikåterställa telefonen. Antar att jag då får börja om från början.

Postad 29 August 2009 - 00:48

Pi380
  • Pi380
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Fick min 6700 från Tre i dag och den är verkligen gedigen. Tyvärr så slocknar displayen/telefonen slumpmässigt ibland (som att den stängs av, men inte helt, och startar om snabbt) och grå/mörka fält flimrar (extra mycket när musik spelas). Är det någon mer som upplever detta med displayen (testa till exempel den mörkgrå klockskärmsläckaren? Ska till en trebutik i morgon och se om jag kan byta ut den, annars blir det en reklamation för reparation av en ny mobil känns rätt B.

EDIT: Har äntligen fått den utbytt och hittills har den uppfört sig. Tyvärr flimrar skärmen fortfarande och är dessutom mörk. Verkar vara lite kvalitetsproblem. :)

Redigerat av Pi380, 09 September 2009 - 02:19.

Postad 09 September 2009 - 02:26

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Fick min 6700 från Tre i dag och den är verkligen gedigen. Tyvärr så slocknar displayen/telefonen slumpmässigt ibland (som att den stängs av, men inte helt, och startar om snabbt) och grå/mörka fält flimrar (extra mycket när musik spelas). Är det någon mer som upplever detta med displayen (testa till exempel den mörkgrå klockskärmsläckaren? Ska till en trebutik i morgon och se om jag kan byta ut den, annars blir det en reklamation för reparation av en ny mobil känns rätt B.

EDIT: Har äntligen fått den utbytt och hittills har den uppfört sig. Tyvärr flimrar skärmen fortfarande och är dessutom mörk. Verkar vara lite kvalitetsproblem. :unsure:

Vänd dig direkt till Nokia supporten nu på morgonen genom att ringa till dom och kolla vad dom säger om problemet och att du fått den utbytt en gång.

Sen har jag för mig att du måste ha registrerat dig på Nokias hemsida så du fått en medlemsnummer, så du slipper dyra support samtal. Så var det tidigare i allafall när jag ägde en Nokia lur...

Postad 09 September 2009 - 05:50

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Jag har inga problem med flimrande dispaly. F-låt, min fru har inga problem, var det ju. :unsure:

Postad 10 September 2009 - 03:23

Pi380
  • Pi380
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Den flimrar mest när t.ex. GPS:en eller musikspelaren är igång och mest i mörka (grå) fält. Min största irritation är dock ljusstyrkan, jämfört med tre SE-mobiler och en Nokia är det grådaskigt och mörkt, inte något vidare för mig som gärna vill ha lite kontrast för att se bättre. Ska iväg till Tre i morgon och jämföra med demoluren, är den lika mörk blir det att försöka byta mot en annan mobil. Tråkigt att man inte kan justera bakgrundsbelysningen för övrigt. Tack för tipset om Nokiaregistrering!

Postad 10 September 2009 - 16:44

Dekes
  • Dekes
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Någon som har haft framgång med att få telefonen att funka med andra hörlurar? dvs med hjälp av en micro usb till 3.5mm adapter. Köpte en på ebay förut och fick hem den igår, den funkade inte alls, har slängt iväg en beställning på en nokia AD-55 adapter, hoppas verkligen den funkar.

Postad 14 September 2009 - 18:12

Seron
  • Seron
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Jag var inne i en butik och tittade på den här modellen och blev helt tagen av skärmen. Den var extremt skarp och bilden såg närmast påklistrad ut, som på en dummy-lur. Jag vet inte hur en OLED-skärm ser ut, men skulle gissa att det är något liknande. Har aldrig sett något liknande.

Postad 23 September 2009 - 20:52

Dekes
  • Dekes
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Kan försöka svara på min egen fråga angående fungerande micro usb till 3.5 mm adapters, nokia ad-83 ska funka med telefonen.....har dock inte prövat den själv än. Och det är en handsfree sladd med 3.5mm utag så inte lika smidig som ad-55 skulle varit men men verkar ju funka iaf som sagt.

Postad 28 September 2009 - 21:41

Insikt
  • Insikt
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hej alla!
Ni som har telefonen, går det att använda blixten som ficklampa?
Har sökt överallt efter svar på detta, men varken hittat något som talar för eller emot.

Det är kanske en liten grej i det stora hela, men för mig är det en viktig detalj =)

MVH
/Joakim

Postad 28 September 2009 - 21:58

geggen
  • geggen
  • Forumräv

• 508 inlägg
  • 0

Hej alla!
Ni som har telefonen, går det att använda blixten som ficklampa?
Har sökt överallt efter svar på detta, men varken hittat något som talar för eller emot.

Det är kanske en liten grej i det stora hela, men för mig är det en viktig detalj =)

MVH
/Joakim

Nej det går inte.

Postad 29 September 2009 - 06:04

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Hmm... går det att använda displayen som ficklampa? Var på U2 i somras och då viftade alla med sina mobiler.

Postad 02 October 2009 - 08:55

ak_
  • ak_
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tja!
Som jag har förståt så ligger det ett navig program på 6700 fast man har bara 3 månaders fri användning på det. Kan man då ta ner tex google maps samt ta bort nokias navig program och köra navigation genom det? Och behöver man internet på sitt abonemang för att kunna använda navig?

/Andreas.

Postad 07 October 2009 - 22:23

Dekes
  • Dekes
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag har inte satt mig in så hårt i navig delen, typ prövat gpsen i bilen och använt programmet gpsed (funkar hyffsat faktiskt) har inte aktiverat min 3 månaders trial än heller, spar det till någongång man behöver det. Sålänge man inte tankar ner kartor direkt med mobilen så borde man klara sig fint utan internet tjänst på sitt abonnemang, jag drog till med en mobilsurf alltid för 69kr extra på mitt abonnemang, slipper man tänka allt för hårt på att pengarna tickar iväg så fort man använder någon internettjänst (nu ticker dom bara bort 1 gång varje månad hm)

Hur som helst så funkar micro usb till 3.5 mm setet nokia ad-83 fint på denna telefon, så nu har jag äntligen börjat kunna använda telefonen som jag vill, dvs med mina egna hörlurar :(

Sen så bara ett tips på ett program till telefonen om man som jag slänger fram o kopplar in bärbara datorn på platt-tvn lite då & då och behöver en fjärrkontroll (funkar via bluetooth) Phone Remote Control: http://blueshareware...ote_control.asp

Funkar kanon att styra muspekaren på datorn med via telefonen, kontrollera diverse program, vlc, mediaplayer och flera (kan göra egna special inställningar för program oxå, jag har gjort en till spotify). Finns en trial version man kan ladda ner och pröva på sidan, sen så kostar det 110 kr om man vill ha hela versionen (trial versionen är begränsad till X antal kommandon man kan göra). Man kan även välja att få upp datorskärms bilden i telefonen när man styr muspekaren, rätt så coolt faktiskt :unsure: Blev bra långt inlägg detta, avslutar här.

Redigerat av Dekes, 07 October 2009 - 22:34.

Postad 22 October 2009 - 21:46

ExiLi
  • ExiLi
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Telefonen lyser alltid till när det automatiska knapplåset aktiveras.. nån som vet hur man stänger av det (ljuset alltså)

Postad 24 October 2009 - 10:15

DuggeDank
  • DuggeDank
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag sitter och letar efter en ny telefon i en för mig vettig prisklass (<3000 kr). Jag är ute efter en telefon med bra kalender (synkning mot outlook/google) och GPS (röstguidning ej nödvändig). Mer funktioner än så behöver jag inte, däremot ser jag mer värde i en okej kamera än en okej mediaspelare. Med andra ord kommer jag inte utnyttja alla funktioner i en dyr smartphone och jag letar efter en enklare modell som är bra på det lilla den kan.

Egentligen på grund av Nokias inbyggda GPS-kartor (slipper datatrafikkostnad för kartor) har jag fastnat för Nokia, och det står för tillfället mellan denna 6700 och 5800 XpressMusic. 5800 har antagligen kapacitet för mycket fler funktioner än jag kommer använda, men den är fortfarande i samma prisklass och har därför blivit ett alternativ.

6700
+ 5.0 MP kamera (enligt uppgift bra i sin klass)
+ Tunnare och mindre telefon
+ Verkar ha stabilare mjukvara (info samlat från en massa forum - kanske inte trovärdigt)
+ Snyggare
- Mindre skärm
- Symbian S40
- Ovi maps 2.0
- Inget stöd för Mail for Exchange - Måste använda tredjepartsprogram för google kalender synkning.

5800
+/- Touchscreen (fettfläckar, skaderisk, qwerty - har svårt att avgöra om det är en nackdel eller fördel)
+/- Applikationer (kommer antagligen inte använda några, men vet heller inte riktigt förrän jag sett vad som finns...)
+ Större skärm
+ Symbian S60
+ Ovi maps 3.0
+ Stöd för Mail for Exchange - Kan använda googles egna program för kalender synkning.
- 3.2 MP kamera (enligt uppgift dålig i sin klass)
- Tjockare och större telefon
- Verkar ha större tendens att hänga sig/krångla (info samlat från en massa forum - kanske inte trovärdigt)
- Inte lika snygg

Vad jag behöver hjälp med är att väga varje fördel och nackdel.
Tappar man väldigt mycket på att bara ha S40 och maps 2.0?
Hur mycket bättre är den större skärmen vid kalender- och GPS-användning?
Är 5800 verkligen lite mer instabil, eller har de senaste uppdateringarna fixat det?

Sista frågan är väl: Finns det nån annan telefon som lyckas rama in mina krav men fortfarande ligger under 3000 kr?

Tack på förhand :D

Edit:
Kovändning! Jag tittade först nu på 6730, som jag trodde var lika ful som 6720. Den är ju dock mer lik 6700 och ser inte så illa. Inte lika bra som 6700 men ändå okej, den stora skillnaden är att 6730 har Symbian 60, vilket innebär enkel google synkning.
Det blir nog en Nokia 6730 Classic!

Redigerat av DuggeDank, 25 October 2009 - 10:54.

Postad 26 October 2009 - 10:41

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Kläm på dem lite först. 6730 är 20% tjockare.

Edit: Fel: 11,2 mot 12. Det var min 5310 som var 10mm.

Redigerat av menhallå, 26 October 2009 - 10:43.

Postad 26 October 2009 - 13:24

Alexei
  • Alexei
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Oerhört missnöjd att jag har googlat fram att Nokia HINDRAR folk från att använda vanliga micro usb till 3.5 mm convertrar. Ville ha en lösning som inte var klumpig och med nokias convertrar blir det inte så lyckat. Nokias tekniska support vägrar ge ut nån information om detta stämmer, tar det som ett erkännande. Dags o sälja skiten...

Postad 27 October 2009 - 07:57

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Jag håller med. En miss av Nokia. Min 5310 tar 3,5 mm plugg och där jag kan koppla in vad jag vill.

Postad 27 October 2009 - 16:24

DuggeDank
  • DuggeDank
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Kläm på dem lite först. 6730 är 20% tjockare.

Edit: Fel: 11,2 mot 12. Det var min 5310 som var 10mm.

Mmm, den är lite större. Men jag tror jag blir nöjd, har lagt en beställning nu så jag har inte mycket till val längre. Var in och kikade i två butiker men de hade inte 6730 inne, den verkar vara lite ovanlig. Har inte recenserats "ordentligt", verkar inte skrivas något om den på forum, finns inte i butik. Jag får väl se hur dumt det är att köpa telefoner man egentligen inte vet något om...

För tjocklekens skull kikade jag en stund på E52, såg den av en slump och gillade hur den såg ut och att den var tunn och lite större skärm än 67xx. Varannan telefon av den modellen verkar dock vara trasig så jag stod över. Tjockleken på 9,9 mm är lite smålögn också då knapparna sticker ut på telefonen. Känns som de nöts rejält på det viset, och alltså nästan bättre att öka tjockleken med någon millimeter för att kunna bygga in dem istället.

Angående 3,5 mm kontakten så klagar jag inte, hade inte tänkt lyssna på musik med telefonen ändå, så de få gånger jag gör det kan jag nog överleva med nokias egna hörlurar.

Postad 27 October 2009 - 16:52

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Vad är skillnaden mellan 6700 och 6730 ? 6730 är ju billigare.
Jämförde i Priskjakt men blir inte klokare för det.
6700 har metallskal. 6730 plast?
Har 6730 2 kameror?
Har 6700 FM sändare?
6730 har S60. Bra!

Postad 27 October 2009 - 21:32

DuggeDank
  • DuggeDank
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Vad är skillnaden mellan 6700 och 6730 ? 6730 är ju billigare.
Jämförde i Priskjakt men blir inte klokare för det.
6700 har metallskal. 6730 plast?
Har 6730 2 kameror?
Har 6700 FM sändare?
6730 har S60. Bra!

Jag har ställt mig själv samma fråga, så jag är väldigt nyfiken på att se den när den kommer fram.

Men som jag har förstått det så är skillnaderna något sånt här:
6700 / 6730
Metallskal (snyggare) / Plastskal (80% återvinningsbar telefon)
5 MP kamera (autofokus) / 3,2 MP (ingen fokus)
Accelorometer (tapfortime, ej skärmvändning) / Inget
µUSB för laddning ljud och data / 2,5 mm för ljud
170 MB inbyggt minne / 128 MB
En kamera / Två kameror (videocall)
1000 kontakter (eller minne fullt) / 5000 kontakter
Stoppur+Timer / Ingetdera
S40 / S60

6700 är snäppet mindre och snäppet tyngre. Resten verkar vara likadant (tror ingen har FM-sändare). Så jag är inte helt säker på vad det är som kostar, men jag antar att det är kameran.
Jag har åtminstone beslutat att Symbian S60 är värt ett steg ner i kamerakvalite, vi får väl se om det var ett bra beslut.

Det är en tydligare skillnad på 6720 i utseende och storlek, har inte tittat så noga på dess spec, men den är säkert väldigt snarlik de andra två. Vet inte riktigt vilka olika målgrupper de siktar på med dessa tre telefoner.

Redigerat av DuggeDank, 27 October 2009 - 21:39.

Postad 03 November 2009 - 21:41

salora
  • salora
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Hej du Dugge Dank, har du inte fått din 6730 än så vi får höra hur den är?

Postad 10 November 2009 - 23:36

DuggeDank
  • DuggeDank
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Hej du Dugge Dank, har du inte fått din 6730 än så vi får höra hur den är?

Sorry, jag har fått den och haft den nån vecka nu. Håller fortfarande på och bekanta mig med den, eftersom jag alltid haft SE tidigare är det en del saker som inte "stämmer". Så jag vill inte kasta skit över telefonen bara för att jag inte är van vid operativsystemet.

Men jag kan skvallra lite om första intrycken:
Det första jag kände var att de översta knapparna på knappsatsen är lite svåra att trycka på, hela knappsatsen är slät förutom de två silvriga genvägsknapparna, vilket gör att man gärna petar dit sin feta tumme på dem också. Men man vänjer sig vid det allt eftersom.

Hela skalet är i plast, telefonen är ju 100% återvinningsbar så det hade jag väntat mig. Men jag kan tänka mig att vissa inte gillar att batteriluckan är i plast, den sitter iallafall fast ordentligt, även om man känner att den ger med sig litegrann om man trycker till den. Men telefonen ligger bra i handen, med bra vikt och balanserad så den inte faller ur handen (ingen "framtyngd").

Samtal fungerar finfint, har bara ringt över 3G än så länge men det är klart och tydligt där iallafall. Har inte fått några klagomål på att jag inte hörs.

GPS fungerar finfint, med A-GPS hittar den position på några sekunder, däremot verkar den ibland bli förvirrad när man sitter innel. Testade bredvid en kompis Hero som verkade hitta rätt position medan min placerade mig några hundra meter utanför huset. Men det kan ju vara tillfälligheter, och inga problem utomhus där den är tänkt att användas.

Batteritiden är jättebra än så länge, jag har haft den i två veckor och laddat den en gång. Dock har jag använt den endast till några samtal och lite lek med GPS, så ingen särskilt hård stress på batteriet.

Kameran är inget att hurra för, men det kan man inte förvänta sig av en 3,2 MP heller. Den klarar sig okej i bra ljus, men så fort det blir lite mörkt ser bilderna förjävliga ut, trots den lilla led-blixten som den försöker lysa upp med.

Jag är lite orolig för hur knapparna kommer nötas. jag får känslan av att de redan börjar visa tecken på nötning, men det kanske är helt vanlig smuts. Framsidan på telefonen gillar fingeravtryck, både skärm och knappsats. Baksidan är dock problemfri när det gäller det, en annan sak om baksidan är att batteriluckan i plast som inte är glasblank gör att telefonen inte halkar ur handen så lätt. Det är lite friktion i den.

Det fastnar lite damm och grejer i små springor mellan fram och baksida och mellan display och knappsats, men det är ju oundvikligt.

Mail for Exchange finns i telefonen, men den är anpassad för mailsynkning och jag har inte fått gmail kalender synkning att fungera, verkar vara samma problem på flera Nokia telefoner. De har på något sätt bakat in programmet i telefonen och man har inte tillgång till det på samma sätt som om man skulle ha laddat ner det. Så det är jag lite tjurig över eftersom det var en stor anledning att jag valde den här telefonen.

Sen är det mycket saker i operativsystemet som jag inte riktigt fått häng på, men som sagt, det är ett helt nytt system för mig. Däremot kan jag säga att T9 ordboken vid SMSande verkar konstig, den beter sig inte alls som jag är van och har inget bra ordförråd. Jag har heller inte kommit på hur man lägger in nya ord... Man kan heller inte backa och ändra ett helt färdigskrivet ord till stor första bokstav eller bara stora bokstäver, utan man måste byta till enbokstavsskrivning och byta ut den första bokstaven. Men så länge man ser till att ha "Abc" när man börjar skriva så läggs det in, den lägger också in stora bokstäver automatiskt efter punkt.

Slutligen kan jag säga att den den enda kommentaren utöver "Ja den ser ju bra ut" som jag fått är "Den ser manlig ut", så för männen där ute kan ju det vara en positiv grej :)

Sådär, det var iallafall lite kommentarer. Ska försöka skriva ihop lite mer när jag hunnit leka mer med telefonen. Fråga gärna om någon vill veta något specifikt så ska jag försöka ta reda på det.

Redigerat av DuggeDank, 10 November 2009 - 23:42.

Postad 13 November 2009 - 22:19

salora
  • salora
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Sorry, jag har fått den och haft den nån vecka nu. Håller fortfarande på och bekanta mig med den, eftersom jag alltid haft SE tidigare är det en del saker som inte "stämmer". Så jag vill inte kasta skit över telefonen bara för att jag inte är van vid operativsystemet.

Men jag kan skvallra lite om första intrycken:
Det första jag kände var att de översta knapparna på knappsatsen är lite svåra att trycka på, hela knappsatsen är slät förutom de två silvriga genvägsknapparna, vilket gör att man gärna petar dit sin feta tumme på dem också. Men man vänjer sig vid det allt eftersom.

Hela skalet är i plast, telefonen är ju 100% återvinningsbar så det hade jag väntat mig. Men jag kan tänka mig att vissa inte gillar att batteriluckan är i plast, den sitter iallafall fast ordentligt, även om man känner att den ger med sig litegrann om man trycker till den. Men telefonen ligger bra i handen, med bra vikt och balanserad så den inte faller ur handen (ingen "framtyngd").

Samtal fungerar finfint, har bara ringt över 3G än så länge men det är klart och tydligt där iallafall. Har inte fått några klagomål på att jag inte hörs.

GPS fungerar finfint, med A-GPS hittar den position på några sekunder, däremot verkar den ibland bli förvirrad när man sitter innel. Testade bredvid en kompis Hero som verkade hitta rätt position medan min placerade mig några hundra meter utanför huset. Men det kan ju vara tillfälligheter, och inga problem utomhus där den är tänkt att användas.

Batteritiden är jättebra än så länge, jag har haft den i två veckor och laddat den en gång. Dock har jag använt den endast till några samtal och lite lek med GPS, så ingen särskilt hård stress på batteriet.

Kameran är inget att hurra för, men det kan man inte förvänta sig av en 3,2 MP heller. Den klarar sig okej i bra ljus, men så fort det blir lite mörkt ser bilderna förjävliga ut, trots den lilla led-blixten som den försöker lysa upp med.

Jag är lite orolig för hur knapparna kommer nötas. jag får känslan av att de redan börjar visa tecken på nötning, men det kanske är helt vanlig smuts. Framsidan på telefonen gillar fingeravtryck, både skärm och knappsats. Baksidan är dock problemfri när det gäller det, en annan sak om baksidan är att batteriluckan i plast som inte är glasblank gör att telefonen inte halkar ur handen så lätt. Det är lite friktion i den.

Det fastnar lite damm och grejer i små springor mellan fram och baksida och mellan display och knappsats, men det är ju oundvikligt.

Mail for Exchange finns i telefonen, men den är anpassad för mailsynkning och jag har inte fått gmail kalender synkning att fungera, verkar vara samma problem på flera Nokia telefoner. De har på något sätt bakat in programmet i telefonen och man har inte tillgång till det på samma sätt som om man skulle ha laddat ner det. Så det är jag lite tjurig över eftersom det var en stor anledning att jag valde den här telefonen.

Sen är det mycket saker i operativsystemet som jag inte riktigt fått häng på, men som sagt, det är ett helt nytt system för mig. Däremot kan jag säga att T9 ordboken vid SMSande verkar konstig, den beter sig inte alls som jag är van och har inget bra ordförråd. Jag har heller inte kommit på hur man lägger in nya ord... Man kan heller inte backa och ändra ett helt färdigskrivet ord till stor första bokstav eller bara stora bokstäver, utan man måste byta till enbokstavsskrivning och byta ut den första bokstaven. Men så länge man ser till att ha "Abc" när man börjar skriva så läggs det in, den lägger också in stora bokstäver automatiskt efter punkt.

Slutligen kan jag säga att den den enda kommentaren utöver "Ja den ser ju bra ut" som jag fått är "Den ser manlig ut", så för männen där ute kan ju det vara en positiv grej :(

Sådär, det var iallafall lite kommentarer. Ska försöka skriva ihop lite mer när jag hunnit leka mer med telefonen. Fråga gärna om någon vill veta något specifikt så ska jag försöka ta reda på det.

Roligt att höra att du verkat vara ganska nöjd än så länge, tänkte höra vad som skiljer SYMBIAN 60 mot SYMBIAN 40 men det kanske inte du vet om du inte haft Nokia tidigare. Får väl se om du kommer med mer information när du hunnit med "inkörningen"

Postad 13 November 2009 - 23:54

virtuase
  • virtuase
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Köpte telefonen igår. Gillar den som fan, hade min w800i i lite mer än 4 år och det var liksom dags att byta . Har inte hunnit testa så mycket grejer än dock.

En negativ sak var att det uppkom ett glapp i knappsatsen direkt. Tror faktiskt det var så när jag fick den. Var dock inga problem, utan fick en ny idag på eftermiddagen. Känner mig faktiskt lite orolig gällande just nötandet av knappsatsen.

Hoppas den håller 4,5år denna luren också :(

Postad 16 November 2009 - 07:56

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
DuggeDank: intressant och bra recension. Fast jag köper nog en 6700 när min går sönder. Hmm... det börjar nog bli dax nu.

Postad 17 November 2009 - 09:44

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0

Roligt att höra att du verkat vara ganska nöjd än så länge, tänkte höra vad som skiljer SYMBIAN 60 mot SYMBIAN 40 men det kanske inte du vet om du inte haft Nokia tidigare.

S60 är ett smartphone operativsystem, så den är mer som en portabel dator och du kan installera mer avancerade program, medan S40 är som vilket vanligt mobilt OS som helst som "bara" kan köra java-program.

Har en S60 mobil själv, men ärligt talat så använder jag inte de extra funktionerna så himla mycket, förutom att jag installerat Monkey Island och Beneath a Steel Sky, tack vare S60-versionen av ScummVM, och Nokias egna step counter som fungerar förvånansvärt bra.

Det finns inte bara S60-spel heller, utan alla möjliga sorters program, så som QuickOffice och Advanced Blocker. Och någon gång kommer mobila FireFox, Fennec, till S60 också.

Postad 21 November 2009 - 18:03

Sunrazor
  • Sunrazor
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Är Nokia tekniker och kan väl svara på några frågor. 6700 har en ljussensor som mäter omgivningsljuset och denna går att justera från meny om någon tyckte den var mörk. Det är dock ingen OLED skärm i telefonen (även om även jag bedömer den som extremt bra för att vara en LCD). OLED har dessutom nackdelen att den kan upplevas som mycket blåaktig utomhus. Detta problem har därmed inte 6700.

Om telefonen hänger sig i vissa specifika lägen är detta mycket troligt ett mjukvaruproblem då modellen är helt ny. Rekommenderar att uppgradera den själv eller lämna in den och få det gjort om det upplevs som krångligt.

Har dessvärre inte rätt att beskriva konstruktion etc då detta är konfidentiellt men jag kan nämna att i mina ögon som reparerar sådär 25 Nokia per dag, upplever jag 6700 som en mycket väl konstruerad telefon. Då den på grund av materialval är något tyngre än andra (mer metall än normalt) rekommenderar jag starkt att använda något skydd vid användning t ex en väska. Tappas den och slår i hårt kan displayen spricka (detta gäller naturligtvis alla mobiler, men är viktigare då metall fjädrar mindre) och detta är en mycket dyr och påkostad detalj på en modern telefon.

Akta den för vatten och tappskador så är jag säker på att den håller mycket länge!

Postad 05 December 2009 - 12:51

Anneth
  • Anneth
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hejsan!
Jag undrar lite hur kameran är på Nokia 6700? Jag är lite sugen på att köp denna mobil men det beror helt på hur kameran är.. Den mobilen som jag har nu (Nokia 2310) har snart gjort sitt så jag är på jakt efter en ny bättre och roligare mobil..Min mobil saknar mycket av det som jag vill ha i min nästa mobil, som tex en bra kamera, MP3 & lite annat, men det får inte kosta skjortan..:=)

Postad 17 January 2010 - 23:24

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Hur lägger man in kalenderposter från en *.vcs-fil? Om jag skickar filen via bluetooth till telefonen sparas endast första posten i kalendern?

Postad 25 February 2010 - 23:48

younso
  • younso
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Har en Nokia 6300 som jag är riktigt nöjd med. men jag vill kunna läsa min jobb mail (får dom just nu som SMS dvs jag ser bara dom första 160 tecken). Funkar det på en 6700 eller måste jag ha en 6730 eller E52 istället (mobilen måste vara tunn)? Jag tror att vi kör med Microsoft Exchange om det har någon betydelse.

Postad 26 February 2010 - 08:31

KarlssonSWE
  • KarlssonSWE
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
eftersom 6300 är en series 40 device så kan de bli svårt, men kolla här..

http://europe.nokia....il-for-exchange

Postad 26 February 2010 - 10:19

younso
  • younso
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Med andra ord så är det bara 6730 classic som gäller :). Synd, jag föredrog 6700c utseende.

Postad 27 February 2010 - 21:52

thurner
  • thurner
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Jag hade en 6700 tills jag söp bort den. Jag har även spillt ett glas julmust över den utan att det påverkade funktionen på något sätt. Väldigt imponerande konstruktion eller så hade jag bara tur.

Postad 09 May 2010 - 19:13

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0

Nokia 6700 Classic
har S40 som OS
inget 3,5 uttag
Lysdiodblixt
lite smalare

Nokia 6720 Classic
har S60 som OS
har 3,5 uttag
Blixt med dubbla lysdioder
TV-utgång, anslutning med Nokias videokabel CA-75U (säljs separat
lite tjockare
gjord för navigation

Jag tänker köpa en 6700, men det kanske blir slide-modellen som är billigare. Frågan är bara varför slide är billigare än Classic? De är väl identiska invärtes...?

Jag var inne på Siba och ställde lite frågor... bla. om telefonen har 3,5mm ljudurtag för hörlurar. Deras svar-Nej.
Däremot verkar den ha 2,5 mm urtag som verkar vara Nokia standard.
Fråga innan jag köper- Har den urtag för hörlurar? (alltså riktiga lurar).

REF från Nokias hemsida
* Mini-USB-kontakt med masslagringsprofil, USB 2.0
* 3,5 mm AV-kontakt

Vad är A/V kontakt? Är det för ström eller är det för hörlurar eller båda?

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 09 May 2010 - 19:22.

Postad 10 May 2010 - 15:13

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Nokia 6700 SLIDE är så ny så att inte ens Nokias hemsida har uppdaterat informationen ang. tillbehören.

Nokia 6700 Classic verkar ha 3,5 mm A/V kontakt ( men ändå så används USB till hörlurar)
Nokia 6700 SLIDE har 2,5 mm A/V kontakt. (konstigt)

Jag får ingen rätsida på detta inköp

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 10 May 2010 - 15:50.

Postad 10 May 2010 - 15:38

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Nokia 6700 Classic har inte 3,5mm. Man får ha en adapter från USB till 3,5mm.

6700 slide är ny för mig.

PS: Jag har nu uppdaterat SW och nu funkar hastigheten, altituden och kompassen. Men jag kan inte hitta hur man visar en GPS logg på GPSed.com som ett höjdprofil/diagram dvs altituden(sträckan). Eller hastigheten som funktion av sträckan. Någon annan som lyckats?

Postad 10 May 2010 - 15:50

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0

Nokia 6700 Classic har inte 3,5mm. Man får ha en adapter från USB till 3,5mm.

Äntligen, tack för informationen!
Nu letar jag efter en mobil ( Nokia ) med 3,5 A/V kontakt?

EDIT:
Nu har jag försökt hitta vad som gäller på Nokias hemsida och hittade ett hörlurs-set
http://www.nokia.se/...specifikationer

* Nokia Stereo Headset WH-500
* Carrying pouch
* User guide
* Nokia AV Adapter AD-52
* Nokia Audio Adapter AD-63

USB- adapter medföljer setet. Det här headsetet kanske passar både på Sony Ericson och Samsung med flera.
Är USB uttaget standard på alla mobiltillverkare? Alltså- har dom samma typ av USB?

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 11 May 2010 - 07:58.

Postad 03 May 2011 - 11:59

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Nu har displayen pajat!? Någon annan som råkat ut för samma sak?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.