Men jag är väldigt nöjd med vad mitt system presterar .. väldigt långt över prislappen i mitt tycke .
Mvh
Jag me...
Robs här på forumet har jag för mig har denna XTZ stärkare till ett par B&W DM683 och är mycket nöjd med detta.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
VIP-inbjudan från XTZ till High End-mässan
Startad av
XTZ AB
, Feb 11 2009 16:38
76 svar till detta ämne
Postad 15 February 2009 - 19:00
Jag me... Robs här på forumet har jag för mig har denna XTZ stärkare till ett par B&W DM683 och är mycket nöjd med detta. Postad 15 February 2009 - 19:02 Eller delat subbisarna vid ca 40-50hz vilket jag har gjort med min ensamma Mirage Bsp-150 lägsta nedre är 50hz och det fungerar bra . Men det är inte alltid lätt att få till det , Adiovector/Naim på mässan lät knappast bättre än i xtz rum och de prylarna är aningens dyrare Postad 15 February 2009 - 19:13 Jag blev också väldigt förvånad över hur tunt och tillbakadraget det lät på Arken. Postad 15 February 2009 - 19:28 Ja det stämmer bra. Jag tycker att den fungerar bra hittills men jag ska testa en Cambridge 540r nästa helg och se hur den låter tillsammans med 683:orna. Det lät väldigt bra när Hifiklubben drev 683:orna med 740A och 740C kombon iallafall. Postad 15 February 2009 - 20:10
Jag var på uppdrag att lyssna på XTZ 99.26 på Arken för min bror var lite intressersd av dessa. Jag upplevde också ljudet väldigt tunt och tillbakadraget där! Men det var helt andra bullar när han fick hem dessa de lätt helt underbart, har testat dessa i mitt system med och de lätt helt otroligt bra enligt mig! Själv sugen på dessa, blir iallafall som surround till att börja med! Postad 15 February 2009 - 20:17
Hej alla trevliga och härliga människor som kom och "hälsade på" hos oss på Sheraton, och tack för en riktigt trevlig och rolig dag! Kul att träffa folk som vi "känner" via forum och andra platser!
Kabel- och DSP-testerna gick bra, och vi har fått in en hel del information som vi inte hunnit sammanställa ännu, men vi har fått en väldigt bra bild av hur den stora majoriteten upplever skillnaderna mellan rumskorrigering vs kabelbyte. Allt finns ju dokumenterat nu så vi kan gå tillbaka och titta på resultaten för alla som deltog. Det var ca 50 personer som gjorde blindtestet för kablarna och det kan vi nog säga är ett statistiskt sett bra material. Dessutom var det många av besökarna som har väldigt lång erfarenhet av ljud, och många som är väldigt kunniga. Inga gröngölingar alltså.
Vi kan bekräfta att endast 1 person lyckades sätta alla rätt vid kabeltestet. 1 person till hade 7 av 8 rätt, och ytterligare 3 personer hade över 75% träffsäkerhet. Resten låg runt 50%, och kan därmed inte sägas höra skillnad mellan kablarna på ett konsekvens sätt. Vi nämnde också för alla deltagare att det inte finns något "rätt" eller "fel" när det gäller vilken kabel man föredrar. Det viktiga för oss är om man kan särskilja dem åt överhuvudtaget. Nästan alla tyckte att skillnaden mellan rumskorrigering/utan korrigering var ganska stor. Några få upplevde ingen nämnvärd skillnad. Här var också resultatet ganska tydligt vilket man föredrog. Rummet på Sheraton lät ganska "burkigt" längst in där vi hade placerat anläggningen, men det gick hyggligt bra att korrigera bort rumsnoderna, i alla fall på de 4 främsta lyssningsstolarna. Bakom dessa blev perspektiv sämre och basen mer olinjär.
Det är inte så konstigt att de flesta är vana vid ljudet av sin egen anläggning, och att man vant sig både vid det som är bra och dåligt. Vi hade kalibrerat in det hela för så rak frekvensgång som möjligt i det rummet, och många är vana vid högtalare med ganska uttalad bas- och diskanthöjning. Då kan neutral karaktär lätt upplevas som "fattig" eller trist. Men det är ju upp till var och en att kalibrera sig fram till en "target"-kurva som man tycker om. Black Album är väl inte precis känd som någon High End-platta och den låter ganska fjunigt på en linjär anläggning. Trist, det hade verkligen varit roligare om hårdrocksplattorna hade mastrats bättre! Det finns en enkel lösning iofs, det går ju att lägga in en "hårdrocks"-preset på DSPn som rättar till basen på "tunt" mastrade skivor.
Vi hade gärna kört enbart stativarna om bara någon hade frågat!! Det tar 2 sekunder att koppla ur basarna så det hade inte varit något problem alls.
Rummet på Arken var en fullständig katastrof! Vi hade nästan ett kubiskt rum med väldigt uttalade stående vågor som vi korrigerade bort så gott det gick, men det blev bara bra på en enda sittplats. Bakom första raden hamnade en rejäl nod och ställde till det rejält. Rummet på Sheraton var betydligt bättre, men det fanns en hel del att göra med DSPn, och man hade helt klart tjänat massor på att hänga in mer draperier och mattor. Tack än en gång alla som kom upp till vårt rum! Väldigt roligt med så mycket respons och bra uppslutning! Redigerat av XTZ AB, 15 February 2009 - 20:20. Postad 15 February 2009 - 20:29
Jo, lyssningen va rolig, kabel testets resultat blev som väntat från min sida...
Jag Tyckte det blev klart bättre med DSP'n allt blev bättre Ljudet som jag upplevde som fattigt och "dynamiskt bristfälligt! beror inte på, (inte i mitt fall) på att jag e van vid en "boostad" signal utan snarare för att det va något som helt klart saknades... Sedan i midbasen så kändes det som om det saknades "driv". Så ljudet va enligt min mening inget vidare (sorjligt men sant..), högtalarna vet jag låtar bra och har som sagt lyssnat på dem flera gånger tidigare. Så det åtserstår till att det e rummet eller stärkare som stället till det, och jag sätter en tia på att det e rummet ! Men det va som sagt mycket trevlig och tack för att jag fick komma Postad 15 February 2009 - 22:43
Shit man missar allt kul......ni får se till att ordna en setup i Stockholm så man kan komma och provlyssna.
Postad 15 February 2009 - 23:27
Man tackar för testet XTZ bra initiativ! Nu behöver man inte bry sig kablar speciellt mycket:) Nu harman fått en egen uppfattning som man kommer att kunna använda mycket av!
Men var inte stativarna moddade också med någon extern filter lösning? Eller hur var det? Redigerat av Timpolanen, 15 February 2009 - 23:28. Postad 16 February 2009 - 08:35
Jag uppfattade det så på det som sades där i alla fall, men är långt i från helt säker... Postad 16 February 2009 - 10:00
Det var ett par vanliga 99.26P vi spelade på, men vi hade förberett för att skära bort lägsta basen ifall rummet hade varit annorlunda. Nu behövdes ju inte det, snarare tvärtom. Det fanns ett "hål" i ett frekvensområde och en ganska kraftig room mode i ett annat som vi korrigerade. Med lite mer tid hade vi säkert kunnat få det ännu bättre, men det blev ganska rak frekvensgång i alla fall.
Postad 16 February 2009 - 11:50
För er som inte var där och undrar över hur det mätt i rummet, så kommer en lite bild som visar före och efter.
(Dock i samma bild)
Postad 16 February 2009 - 11:51
villken e vad.. .
Ne men som sagt så märkte jag klar förbättring i basens "hållning" och jag föredrog det kallibrerade läget helt klart Edit: dock så är jag lite fundersam över gropen vid 40-50 Hz, och var den kommer från ?! snålt med band på EQ'n ? även gropen vid 60-70Hz borde gå att få upp lite, men den mellan 40-50Hz är lite märklig för ni har ju där dämpat i ett område som liggar väldigt nära "börvärdet" och fått den till att bli värsta svackan... borde gå att åtgärda, kan man ställa in EQ'n manuelt på något sätt eller är det helt automatiskt ? För detta borde gå att fixa för ritkigt fint resultat i stil med Velondynes motsvarigheter som är riktigt bra ! Redigerat av DVD-ai, 16 February 2009 - 11:55. Postad 16 February 2009 - 17:26
Bra frågor dvd-i ! Jag fundera också på just det ... Postad 17 February 2009 - 10:28
Problemet med det rummet var att det inte gick att få perfekt frekvensgång på alla 6 lyssningsplatserna, utan vi gjorde en DSP-inställning som fungerade hyfsat på alla 6 istället för att optimera hårt för en enda plats. Det är inga problem att få till en spikrak frekvensgång i sweetspot, men då lät det genast sämre på de andra platserna. Dessutom hade de inte skadat med lite mer tid att "rodda" upp det hela..... Dippen vid 40-50 Hz såg helt olika ut beroende på vilken plats vi mätte på, men visst - det hade nog gått att räta ut den lite bättre. Brist på PEQ och grafiska EQ är det inte, det finns 5 parametriska filter och 10 grafiska. Postad 17 February 2009 - 11:15
ok, jo klart att mätnignen inte svarar för alla platser i rummet... Jo, allt handlar om komprommiser och prioriteringar, så är det tyvärr alltid... bäst är ju att ha ett Ljud rum speciel byggt för optimal prestanda ! du menar alltså är inte 10 lite i under kant ändå ? 15-20 skulle vara fin fint, skulle man med större presision kunna få till det. men det blev ju klart bättre med den ni hadde, så fungerar gör den ju Postad 17 February 2009 - 13:01
Den grafiska EQn är fullt tillräcklig tycker jag, men i riktigt kniviga rum skulle man ibland kunna ha nytta av fler parametriska, men oftast räcker det gott och väl. De flesta rum har kanske 2-3 noder som behöver korrigeras. Resten kan man lösa med placering, pluggar etc.
Postad 17 February 2009 - 13:31
Neee, kör på en 40 bandare med programerbara frekvenser på i stället... Postad 17 February 2009 - 14:29
Vi har ju 5 fullt programmerbara parametriska EQ, frekvens, Q-värde och nivå kan ställas helt individuellt för dessa. Utöver det ligger de 10 grafiska med fasta frekvenser. Ganska vettigt för en merkostnad av 2800 kr tycker vi.
PS. De som är intresserade kan ju alltid kolla testet hos Enjoy The Music: http://www.enjoythem...ub_amp1_dsp.htm Redigerat av XTZ AB, 17 February 2009 - 14:31. Postad 17 February 2009 - 15:11
jepp, det e prima drev lite bara Postad 17 February 2009 - 16:34
Det finns ett demo av mjukvaran.... funkar den att mäta sitt rum om man har en laptop och en mic...vilken mic bör man ha i såfall ?
Mvh Postad 17 February 2009 - 16:54
Demon är bara till för att få en uppfattning om hur det ser ut när man kör Room Analyzer. Det går inte att mäta något med den. Annars är ju priset sänkt på Room Analyzer nyligen.
Postad 22 February 2009 - 12:38
Finns det någonstans man kan läsa om hur man använder sig utav t.ex. Room Analyzer för att kunna optimera sin anläggning, jag vet inte så mycket om hur t.ex en optimal frekvens kurva ska se ut, och vilka åtgärder man skall ta för att förbättra den. Kanske finns någon tutorial någonstans som man kan läsa?
Postad 22 February 2009 - 14:47
Kolla deras hemsida ska finnas någon manual m.m http://www.xtz.se/pr...e...&produkt=41
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |