Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - HTC Touch Pro2 *

959 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HTC Touch Pro 2 (Mobiltelefoner) 1 8.75 (3) Inga priser

Postad 13 August 2009 - 14:30

kenwin67
  • kenwin67
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

USB portens placering på denna telefon får mig att hoppfult undra om det kanske innebär att man kan köpa till en "dockningsstation" till den, eller att det kanske tom följer med i paketet? Det är något jag verkligen saknar på X1an (m.fl), att bara kunna ställa ner telefonen i en docka för laddning osv, på samma sätt som man gör med vanliga trådlösa telefoner.

Tyvärr skickar HTC bara med basic stuff (skinnväskan är iofs hyfsad).
Kolla cradle här (samma som till HTC Touch Pro men med ny "hål-adapter" då Pro 2:an är bredare, har den själv med Touch Pro 1 adaptern och den funkar också med Pro2:an):

http://www.htcaccess...m.aspx?i=179339

Redigerat av kenwin67, 13 August 2009 - 14:33.

Postad 13 August 2009 - 17:16

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

hur är tp2 jämfört med nokia n97 ?
jag ska få en ny jobbmobil och får välja vilken jag vill men max 10.000 kr. hade tidigare en htc p3600 som jag hatade pga svårt att ringa med en hand. n97 har ju bättre kamera, tycker att kameran i tp2 verkar lite klen, 3,2 mp och ingen blixt. däremot ett 5 raders qwerty där n97 bara har 3 rader. musikdelen och film å dyl är inget jag använder men kameran är hyfsat viktig, bra gps och enkel att ringa på med en hand, helst vill jag ha en telefon med bra kamera, gps, slide med "vanliga" telefon knappar och touch skärm med inbyggt qwerty men hittar ingen. beslutsångest...

Lite OT men tangentbordetpå N97an var en rätt stor besvikelse och ska nog mest ses som något för den som nån gång då och då känner för att fälla ut ett tangentbord, men jag retade mig så mkt på det att telefonen nu är återlämnad. Dels är känslan i knapparna rätt dålig (men vet inte om man tryckt på knappen eller inte, låter konstigt jag vet, men så är det) men fram för allt det har på tok för få knappar. Jag är själv lite sugen på en Touch Pro 2 trots att jag har en X1a, men vet inte riktigt om den extra sifferraden väger upp förlusten av å, ä och ö...sen finns det ju andra brister också jämfört med X1an som AVR4000 påpekat ovan.

Postad 13 August 2009 - 18:12

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
I valet mellan N97 och TP2 tar jag TP2 av det enkla skälet att den sett till helheten är en kraftfullare produkt - och har det programutbud S60 dessvärre saknar. Jag talar då om program av PDA-typ såsom Office/PIM etc där inte S60 klarar att konkurrera (eftersom det inte är en PDA-plattform).

Ifråga om hårdvara är TP2 kraftfullare - förutom i avseendet kamera/videoinspelning där den är slagen av N97.

Eftersom N97 försöker "leka HTC" med sin formfaktor kan den inte dra nytta av S60s fördelar som rent telefon-OS/smartphone-OS (vilket kommer till sin rätt med T9). I direkt jämförelse med TP2 förlorar den dessvärre.

Tangentbordet på TP2 är bra, enligt min uppfattning bättre än N97 ifråga om hantering. Däremot är det en nackdel att TP2 kräver scroll via handrörelser på skärmen - en optisk styrplatta eller jog dial vore perfekt ur hanteringssynvinkel.

Räknat bang for the buck - och om man tänkt köra custom ROM - är Xperia X1 ett prismässigt avsevärt attraktivare alternativ. I stort sett samma sak som en TP2 men inte lika stor skärm fysiskt. Hårdvaran är mycket snarlik.

MEN - har man inte tänkt köra custom ROM vinner TP2. Den har en mer funktionell stock-ROM och officiell 6.5-uppgradering utlovad. Men kör man custom ROM är en X1 likvärdig mjukvarumässigt.

Postad 13 August 2009 - 18:21

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0

I valet mellan N97 och TP2 tar jag TP2 av det enkla skälet att den sett till helheten är en kraftfullare produkt - och har det programutbud S60 dessvärre saknar. Jag talar då om program av PDA-typ såsom Office/PIM etc där inte S60 klarar att konkurrera (eftersom det inte är en PDA-plattform).

Ifråga om hårdvara är TP2 kraftfullare - förutom i avseendet kamera/videoinspelning där den är slagen av N97.

Eftersom N97 försöker "leka HTC" med sin formfaktor kan den inte dra nytta av S60s fördelar som rent telefon-OS/smartphone-OS (vilket kommer till sin rätt med T9). I direkt jämförelse med TP2 förlorar den dessvärre.

Tangentbordet på TP2 är bra, enligt min uppfattning bättre än N97 ifråga om hantering. Däremot är det en nackdel att TP2 kräver scroll via handrörelser på skärmen - en optisk styrplatta eller jog dial vore perfekt ur hanteringssynvinkel.

Räknat bang for the buck - och om man tänkt köra custom ROM - är Xperia X1 ett prismässigt avsevärt attraktivare alternativ. I stort sett samma sak som en TP2 men inte lika stor skärm fysiskt. Hårdvaran är mycket snarlik.

MEN - har man inte tänkt köra custom ROM vinner TP2. Den har en mer funktionell stock-ROM och officiell 6.5-uppgradering utlovad. Men kör man custom ROM är en X1 likvärdig mjukvarumässigt.

eftersom jobbet betalar bryr jag mig inte om vilken som är mest prisvärd, jag vill ha den bästa telefonen.
hur är det att slå ett tel nr med en hand ex vid bilkörning ?
det finns en tråd om X1 och den får mycket stryk där, seg m.m. ?
vad är custom ROM ?

Postad 13 August 2009 - 18:36

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
En X1 är vare sig snabbare eller långsammare än en TP2 - det är nämligen samma processor m.m.

Custom ROM är specialgjorda paketeringar av operativsystem och program som bl.a görs på XDA-Developers. Fördelen är att man får tillgång till nyare versioner av OS m.m trots att tillverkaren inte släppt uppdateringar. Sedan brukar vanligtvis optimeringar m.m vara bättre.

Om pengar inte spelar någon roll - ta TP2. Har du enbart tänkt köra med HTCs egna ROM vinner den över X1.

Är det däremot så att du kan tänka dig att köra med custom ROM från XDA - då beror valet snarare på vikten av skärmstorlek och om styrkors med optisk styrplatta eller ej är viktigt.

Tekniskt är X1 och TP2 mycket snarlika - de egenskaper som skiljer är:

*Skärmstorlek - TP2 har en större skärm än X1 - annars samma standard (WVGA).

*Tangentbord - X1 har svenska tecken, TP2 har ett större tangentbord men saknar åäö. Bättre anslagskänsla på TP2.

*Kontrollmöjligheter - X1 har styrkors och optisk pad - TP2 manövreras helt via skärmen. Bekvämare skroll på X1 således.

*Laptopläge - TP2 har ett s.k laptopläge med skärmen i vinkel, X1 saknar detta.

*Mjukvara - Med custom ROM är de att betrakta som likvärdiga. Med original-ROM är TP2 överlägsen eftersom den har TouchFLO3D2 som standard och officiell uppgradering till 6.5 utlovad (inte släppt än).

*TP2 har g-sensor, något som saknas hos X1.

Tekniskt är det i praktiken samma produkt men med olika förpackning och mjukvarupaketering. Egentligen är båda lika bra - valet beror på vad användaren prioriterar.

Dock är det mycket viktigt att fundera på ROM-frågan, är inte custom ROM med i bilden är det TP2 som gäller.

Edit: eftersom vare sig X1 eller TP2 har T9-knappsats är de inte så bekväma att slå nummer med som t.ex Nokias E51/52. Där är mitt tips att prova i butik före köp om det är acceptabelt att använda pekskärmen.

Att ringa från telefonboken är enklare men att slå nummer manuellt är krångligare eftersom fysiska knappar saknas. Det går dock delvis att kompensera med ett program kallat TouchResponse där luren vibrerar svagt för att bekräfta att man tryckt.

När det gäller sågningar av X1 har de som klagar sannolikt inte testat en bra custom ROM utan kör med Sony Ericssons egen variant utan optimering.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 13 August 2009 - 18:43.

Postad 13 August 2009 - 18:42

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
Custom rom känns inte jätteviktigt om det inte snabbar upp prestandan märkbart.
lite fler frågor.
vad är TouchFLO3D2 ?
vad är g-sensor ?
har båda inbyggd stylus penna?
hur är det, lyder pekskärmen bra när man slår in ett tel nr med tummen ?
har båda röstuppringning ?
hur är det med kameran ?
båda jämfört med N97 eller Samsung Omnia HD?
finns det ingen bättre ?

Redigerat av Unregisteredfec72d49, 13 August 2009 - 18:43.

Postad 13 August 2009 - 18:48

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

vad är TouchFLO3D2 ?
vad är g-sensor ?
har båda inbyggd stylus penna?
hur är det, lyder pekskärmen bra när man slår in ett tel nr med tummen ?
har båda röstuppringning ?
hur är det med kameran ?
båda jämfört med N97 eller Samsung Omnia HD?
finns det ingen bättre ?

1. TF3D2 är HTCs s.k skal med åtkomst till program/widgets såsom väder, musikspelare, aktier, inställningar m.m.

2. G-sensor är en sensor som känner av hur man håller telefonen och t.ex roterar skärmbilden då användaren vrider telefonen åt sidan.

3. Pekskärmen reagerar bra men komforten är mycket bättre med fysisk T9.

4. Röstuppringning finns - men är inte speciellt stabilt. Det är faktiskt en svag punkt hos WM-plattformen - dock kommer WM 6.5 med en förbättrad variant kallad TellMe men det är inte släppt än. Enligt min uppfattning är Nokias röstuppringning betydligt stabilare.

5. Kamerorna i båda två är hyfsade 3,2 MP - däremot är videoinspelningen inte mycket att hänga i granen. Där är Omnia HD avsevärt bättre.

6. Samsung Omnia HD är en bättre mediamobil med överlägsen kamera och videoinspelning. Som PDA är däremot den samt N97 rejält slagna av WM.

7. Personligen ser jag idag inga bättre produkter sett till helheten än Xperia X1 och TP2 som handdator/PDA och Omnia HD som mediatelefon (kamera/video i fokus).

Edit: angående custom ROM. TP2 är i mindre behov av det MEN det finns vinster även där att göra. T.ex genom bättre optimering och att 6.5 kan köras redan nu. Men den är klart mer "out of the box" än Xperia X1.

När det gäller Xperia X1 är däremot en custom ROM fullständigt nödvändigt - med en sådan kan man uppgradera den till samma mjukvarumässiga standard som t.ex TP2 och mer därtill. Stock-ROMen är betydligt sämre än den som TP2 har. Men är man beredd att köra custom-vägen är X1 ett bra alternativ om man prioriterar att ha styrkors och optisk pad t.ex.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 13 August 2009 - 18:52.

Postad 13 August 2009 - 18:57

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
tack AVR4000 för alla svar, ett bra qwerty betyder mycket för mig då jag skriver antecknar mycket i jobbet, det lutar åt en tp2 men så kommer vi in just på qwerty där x1 har egna knappar för åäö. måste man hålla ner funk på tp2 för åäö eller räcker det med ett tryck innan? går det att ex hålla ner eller dubbelklicka på knappen med åäö för att få funk bokstaven ?
jar har grymt svårt att bestämma mig och att bara pilla lite på en dummie i butik ger för lite. jag har ju chansen nu att fixa mig en grym nalle men sen tar det 3 år innan jag får byta igen. förmodar att både x1 och tp2 funkar med tomtom eller annat externt gps prog, nån skillnad på dom där, snabbhet på gps el dyl ?

Redigerat av Unregisteredfec72d49, 13 August 2009 - 18:58.

Postad 13 August 2009 - 18:57

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Den som hängt med ett tag här vet att jag inte på något sätt är en okritisk påhejare av Windows Mobile, men jag måste faktiskt erkänna att jag så smått börjar ge med mig, även om det fortfarande finns en hel del kvar att göra beträffande "telefondelen". Gjorde mig faktiskt av med N97an idag till förmån för X1an (som jag hade sen tidigare)...vem hade trott det? :)

Postad 13 August 2009 - 19:01

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0

Den som hängt med ett tag här vet att jag inte på något sätt är en okritisk påhejare av Windows Mobile, men jag måste faktiskt erkänna att jag så smått börjar ge med mig, även om det fortfarande finns en hel del kvar att göra beträffande "telefondelen". Gjorde mig faktiskt av med N97an idag till förmån för X1an (som jag hade sen tidigare)...vem hade trott det? :)

om du var i min sits och fick välja en utan att pröjsa, skulle det bli x1 då ?

Postad 13 August 2009 - 19:09

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

om du var i min sits och fick välja en utan att pröjsa, skulle det bli x1 då ?

Hmmmm....antar att du menar jämfört med en TP2? Vet inte riktigt då jag aldrig testat TP2 live, lockas av den lite större skärmen och att den inte är nedsänkt, vilket jag retar mig på X1an. Optiska joysticken stänger jag alltid av så den kan jag klara mig utan, styrkorset däremot använder jag en del, osäker på om det är av gammal vana eller för att det verkligen behövs, lite både och. En större skärm ger rimligtvis större menyer så det kanske behövs mindre.

N97an är eg en rätt fin apparat som jag tycker är gedigen och välbyggd och snygg. Men sybiam känns lite mossigt, även om det också är väldigt funtionellt och lättanvänt.

Är lite småsugen på en TP2 ska erkännas, men det är ju också för att jag inte provat den tidigare och gillar prylar.

Postad 13 August 2009 - 19:12

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

tack AVR4000 för alla svar, ett bra qwerty betyder mycket för mig då jag skriver antecknar mycket i jobbet, det lutar åt en tp2 men så kommer vi in just på qwerty där x1 har egna knappar för åäö. måste man hålla ner funk på tp2 för åäö eller räcker det med ett tryck innan? går det att ex hålla ner eller dubbelklicka på knappen med åäö för att få funk bokstaven ?
jar har grymt svårt att bestämma mig och att bara pilla lite på en dummie i butik ger för lite. jag har ju chansen nu att fixa mig en grym nalle men sen tar det 3 år innan jag får byta igen. förmodar att både x1 och tp2 funkar med tomtom eller annat externt gps prog, nån skillnad på dom där, snabbhet på gps el dyl ?

Jag säger såhär: prova tangentborden i butik. Personligen är tangentbordet på HTC Touch Pro (föregångaren till TP2) det perfekta tangentbordet på en mobil. Underbar känsla i anslaget.

Svenska tecken fås normalt fram med tryck på funktiontangent + bokstav. Det är inte helt optimalt när det inte finns på tangentbordet.

Dock finns det externa BT-tangentbord att använda t.ex om man vill ha ett mer lättskrivet tbord.

GPS och navigationsprogram är samma på båda - ser ingen skillnad där.

Om du skall ha nallen i tre år är mitt tips att du läser på hos XDA-Developers före köp. Dock är jag inte helt 100% säker på att dagens 528 Mhz-baserade modeller är ett perfekt alternativ för tre år framåt. Då är mitt tips att försöka vänta till senare under hösten och ta en 1 Ghz-modell med tangentbord när det kommer. Den kraftfullare processorn är betydligt mer framtidssäker.

Dagens 528 Mhz-modeller är på G att ersättas av 1 Ghz - något som kan vara värt att fundera över för långsiktighetens skull.

Postad 13 August 2009 - 19:23

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Utan tvekan Touch Pro 2...

Bara att den har större skärm tycker jag är en stor fördel.

Sen är ju Htc TouchFLO3D2 mycket bättre än Xperias paneler

kolla gärna på youtube så bildar du dig en egen uppfattning.

Har en gammal Htc Tytn II och den är helt grym att skriva med..Skrivit 1500-1800 sms/månad sen jag köpte den och fortfarande funkar knapparna hur bra som helst..
Överhuvudtaget så tycker jag att det är grymt bra kvalitet.
Touch pro 2 verkar ju inte vara sämre

Nackdelen är ju om ringa är av största vikt...Att du slår nya nummer hela dagarna..Då lär du bli galen på vilken touch telefon som helst utan "vanligt" tangentbord..Eller om du vet med dig att du måste kunna skriva sms med en hand medans du kör bil eller går eller liknande ..

På min så trycker ja på en tangent längst år vänster och sen 1 gång på å.ä.ö så de går riktigt snabbt...som shift+P på datorn ...Tror inte touch pro2 är sämre...Du behöver inte in i nån meny å stega dig till rätt bokstav.

Har testat både nyaste IGO och TomTom och personligen så tycker jag TomTom är överlägset bäst..
Dock tycker många tvärtom men :-)

Edit
Htc mobiltelefoner baserad på snapdragon som AVR4000 skriver om ryktas ska dyka upp innan nyår

Redigerat av moparman, 13 August 2009 - 19:25.

Postad 13 August 2009 - 19:52

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Apropå framtidssäkerheten:

Vägen till WM7 - hos WMExperts

1 Ghz Snapdragon = uppgraderbar till WM7.

528 Mhz = ej uppgraderbar.

Den modell som nämns i artikeln som HTC Superstar (qwertytangentbord) känns helt klart som det som är värt att vänta på om man tänkt behålla nallen i tre år. Artikeln visar att dagens 528 Mhz-modeller är på väg att bli omoderna - när WM7 landar är det irriterande att inte kunna uppgradera p.g.a för klen hårdvara. Framförallt när vi talar om dessa prisklasser.

Postad 13 August 2009 - 20:13

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
jag är skeptiskt till att en ny modell släpps i sverige inom 8-10 månader, det tar av erfarenhet rätt lång tid från det att spionbilder m.m. publiceras. mitt problem är att min gamla P3600 försvunnit och nu sitter jag med en klassisk 8110, trevlig klassiker men man vill ju kunna göra mer än ringa med mobilen ;-) jag måste inte prompt ha den senaste modellen precis när den släpps, avvaktar gärna tills stabila fw m.m. finns ute. när jag fråga vilken mobil ni skulle välja nu menar jag vilken som helst på max 10.000 kr. men riktigt qwerty är krav.

Postad 13 August 2009 - 20:30

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

jag är skeptiskt till att en ny modell släpps i sverige inom 8-10 månader, det tar av erfarenhet rätt lång tid från det att spionbilder m.m. publiceras. mitt problem är att min gamla P3600 försvunnit och nu sitter jag med en klassisk 8110, trevlig klassiker men man vill ju kunna göra mer än ringa med mobilen ;-) jag måste inte prompt ha den senaste modellen precis när den släpps, avvaktar gärna tills stabila fw m.m. finns ute. när jag fråga vilken mobil ni skulle välja nu menar jag vilken som helst på max 10.000 kr. men riktigt qwerty är krav.

Är helt klart beredd att hålla med, och det verkar även WMExperts göra som det verkar:

"It's probably a safe bet that while we may see Windows Mobile 7 announced early in 2010, it'd probably be this time next year before we get it on any devices. So Windows Mobile 6.5 should have a good bit of shelf life."

och vid det laget har åtminstone jag hunnit köpa minst en ny telefon om jag håller nuvarande tempo :)

Postad 13 August 2009 - 20:42

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Joo men Snapdragon kan komma tidigare...Finns ju redan en ute..Toshiba..1ghz cpu
Planerar du att ha kvar en mobil 2-3 år kan de ju va klokt att vänta eftersom den lär fixa WM 7

Redigerat av moparman, 13 August 2009 - 20:43.

Postad 13 August 2009 - 21:04

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Joo men Snapdragon kan komma tidigare...Finns ju redan en ute..Toshiba..1ghz cpu
Planerar du att ha kvar en mobil 2-3 år kan de ju va klokt att vänta eftersom den lär fixa WM 7

Är det bara jag som känner en viss oro för att dessa telefoner bara blir större och större? Är dom tänkta att ersätta min telefon eller min dator? Förväntar sig tillverkarna att jag alltid ska ha med mig en väska? Visst, samma diskussion har ju funnits tidigare, men nu börjar ju fickor och annat sätta fysiska begränsningar som inte längre bara handlar om "för tung att bära" osv.

Hur länge var föresten TP2 känd innan den slutligen fanns att köpa för verkliga människor i verkliga butiker? Är den inte ganska nylanserad i Sverige trots att den varit känd i flera månader?

Postad 13 August 2009 - 21:06

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Den är rätt nysläppt..Men de är inte så länge sen den utannonserades....Htc är inte i Sonys liga där,tack å lov

Postad 13 August 2009 - 21:08

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0

Är det bara jag som känner en viss oro för att dessa telefoner bara blir större och större? Är dom tänkta att ersätta min telefon eller min dator? Förväntar sig tillverkarna att jag alltid ska ha med mig en väska? Visst, samma diskussion har ju funnits tidigare, men nu börjar ju fickor och annat sätta fysiska begränsningar som inte längre bara handlar om "för tung att bära" osv.

Hur länge var föresten TP2 känd innan den slutligen fanns att köpa för verkliga människor i verkliga butiker? Är den inte ganska nylanserad i Sverige trots att den varit känd i flera månader?

jag tycker också att nallarna börjar bli väl stora, har redan en 9" laptop och den vill jag inte ha som telefon precis.
tp2 är i största laget för mig, någon större kommer jag aldrig köpa.
finns det en aktiv bilhållare till tp2 ? hittar ingen där jag ska beställa nallen.

Postad 13 August 2009 - 21:23

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Här

http://www.brodit.se...ductlisting.jsp

Postad 13 August 2009 - 21:30

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Den är rätt nysläppt..Men de är inte så länge sen den utannonserades....Htc är inte i Sonys liga där,tack å lov

En snabb Googlesökning ger dock träffar där den omnämns med namn och bild som är daterade redan i februari i år, det är ju drygt ett halvår bort.

Postad 13 August 2009 - 21:53

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Mm.Tja är väl inte så länge?

Det var inget officiellt bara rykten å "spion" bilder eller ?

Tycker inte att det känns å va så länge sen men tiden går fort

Htc Hero har ju gått snabbt från utannonsering till släpp...
Nu menar jag från info kommer från Htc tills den är släppt..

Redigerat av moparman, 13 August 2009 - 21:55.

Postad 13 August 2009 - 23:22

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Mm.Tja är väl inte så länge?

Det var inget officiellt bara rykten å "spion" bilder eller ?

Så vida man inte kallar den officiella pressreleasen från HTC för rykten så är det nog så länge sedan :)

Postad 14 August 2009 - 07:59

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag vill minnas att TP2 gick från officiell till levererad rätt snabbt. Dock är det vanligt att Sverige ligger efter i leveranser av avancerade nallar, t.ex Nokia E90 började säljas juni 2007 på huvudmarknaderna för Communicator och nådde Sverige i slutet av augusti 2007.

Min teori är att HTC Superstar (nästa TP) troligen lanseras någon gång under hösten, i släptåg med Firestone/Star och att leveranser ut till kund inleds tidigt 2010.

Det är ju dock så att skall man behålla sin mobil i tre år (vilket är lång tid) bör man blicka framåt - det gör att 1 Ghz-modeller som kan uppgraderas till WM 7 har en oerhörd fördel. Köper man en Superstar när den kommer så blir den "en ny nalle" om ett år (då har man i.a.f ägt den i ett halvår skulle jag tro) med WM7 och då den nya plattformen inte byts ut i första taget så känns den modern även 2011.

En TP2 eller X1 kommer att förpassas in i facket omodernt redan om knappt ett år, förutom oförmåga att köra WM7 är risken stor att program som släpps för WM7 inte kan köras under 6.x p.g.a för klen hårdvara m.m.

Personligen hade jag löst problemet på följande sätt:

1. Eftersom arbetsgivarens bud gäller en period av tre år - koppla in denne då Superstar är släppt för maximal framtidssäkerhet.

2. Då behovet av ny nalle är "akut", överväg att skaffa en modell privat, t.ex en X1 och använd den som "temporärmobil" - tills Superstar är släppt.

3. När Superstar är släppt köper arbetsgivaren in den som tjänstemobil. Övningsmobilen, t.ex X1 kan då säljas eller behållas som andramobil.

Steget till Superstar är betydligt större än stegen mellan Diamond/Touch Pro/X1/Touch Pro 2.

Edit:

Superstar har diskuterats sedan mars 2009 enligt sökning. Den är dessutom med på en läckt HTC-roadmap och det tyder starkt på att lansering inte ligger allt för långt borta.

Således är mitt råd enkelt - avvakta.

Det verkar också helt säkert att Touch Pro 2 inte kommer att kunna uppgraderas till WM 7, enligt Microsoft krävs det kapacitiv pekskärm med multitouch-stöd för att köra det nya systemet.

För min del lär Superstar ligga mycket bra till för nästa köp. Den ger ett så attraktivt intryck enligt förhandsinfon att dagens modeller direkt är iskalla.:)

Redigerat av Unregistered43b822d3, 14 August 2009 - 10:04.

Postad 14 August 2009 - 12:53

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
jag köper den första htc snapdragon med fysiskt tangentbord..wm eller android..ruggigt sugen på en android också..nästan så ja köpte mig en hero

Postad 15 August 2009 - 11:20

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
Det blev en TP2 till slut, finns eg ingen som passar mig till 100% men TP2:an verkar komma närmast. återkommer när jag fått den och kört lite.

Postad 15 August 2009 - 12:14

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
återkom gärna med intryck..tror inte att du blir missnöjd

Postad 15 August 2009 - 12:54

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

jag köper den första htc snapdragon med fysiskt tangentbord..wm eller android..ruggigt sugen på en android också..nästan så ja köpte mig en hero

Superstar eller Toth är det som väger för mig, även en Nokia E92 är med i beräkningarna - om Nokia släpper en korrekt Communicator med Maemo/Hildon.

Däremot är Xperia X2 ute ur bilden eftersom inte HTC tillverkar den (utan XDA hade X1 varit en tegelsten).

Postad 15 August 2009 - 17:47

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Nyfikenheten blev för stor så jag investerade idag i en TP2 trots allt. Ska berätta lite mer vad jag tycker om den, men ska nog använda den några dagar först så det blir lite mer fakta.

Spontana intrycken är att det är en mycket rejält och välbyggd sak där kvaliten känns imponerande, så pass att man faktiskt känner att det är några snäpp bättre än X1an. Kan nog vara så också att tyngden gör att den känns mer gedigen, men det finns så klart backdelar med det också.

Skillnaden i skärmstorlek mot X1an är klart märkbar, dvs inte bara att den är större då men att det faktiskt gör telefonen mycket smidigare att använda. På X1an upplevde jag att surfning och YouTube var något man testade lite i början men som sen mest användes i nödfall, men på TP2 kommer jag på mig själv att glömma bort att jag surfar/kör youtube på en mobil bara för att testa lite, vilket är ett bra betyg.

Tangentbordet har något bättre känsla än X1an (som dock ändå har ett av de bästa tangentbord jag provat) men saknar svenska tecken på egna knappar. Behöver nog dock använda tangentbordet lite mer innan jag vågar mig på någon recension av det. Inbyggda högtalaren imponerar något oerhört, den första mobilhögtalare som spelat så pass högt att man faktiskt känt att man behöver sänka lite, och den gör det med en imponerande ljudkvalite. Högtalarens placering gjorde mig orolig att den inte skulle fungera när den ligger ner som vanligt på ett bord med baksidan nedåt, men det verkar fungera bättre än väntat, även om ljudet sjunker något. Vi snackar självklart inte om något hemmabioljud här, kanske snarare "en hyfsad klockradio" typ....

Irritationsmoment är avsaknaden av 3.5 mm uttag samt att HTC envisas med att ha en egen jäkla USB kontakt vilket gör att bara HTC grejer kan ansluta. Otroligt korkat enligt mig, och jag kan inte något skäl att det skulle behöva vara på det sättet. Sen är det så klart en rätt stor och tung telefon, där storleken nog mest upplevs som ett plus (det finns ju en anledning att den är stor, skärmen) medan tyngden känns lite väl men jag tror ändå inte så farlig om man redan innan vant sig t.ex. med en X1a

I övrigt har jag knappat hunnit prova någonting mer ännu.

Redigerat av Unregistered1413, 15 August 2009 - 17:51.

Postad 15 August 2009 - 18:36

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
nu har jag ju inte fått min än men på min gamla P3600 funkade vanliga mini usb även om uttaget ser lite annorlunda ut.

Postad 15 August 2009 - 18:47

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

nu har jag ju inte fått min än men på min gamla P3600 funkade vanliga mini usb även om uttaget ser lite annorlunda ut.

Ja jäklar, du har rätt! Det var ju bra. Men varför i hela fridens namn insisterar isf HTC på att köra med en egen kontakt??

Redigerat av Unregistered1413, 15 August 2009 - 18:51.

Postad 15 August 2009 - 18:58

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Vissa versioner av TP2 har 3,5 mm-kontakt, bl.a T-Mobiles version.

HTC har en bra sladdfjärr via sin ExtUSB-kontakt som fungerar med Touch Pro men jag är inte säker på om den går att använda med TP2. Den fungerar t.ex inte med Blackstone.

Jag gratulerar till köpet - du får dock gärna beskriva den närmare och om du tycker att prisskillnaden mot X1 är värd pengarna.:)

För egen del är det i.a.f Superstar som hägrar, även om 528 Mhz processorn fungerar rätt bra är steget till 1 Ghz så stort att det innebär väsentliga prestandafördelar med alla program...

Postad 15 August 2009 - 21:08

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Jag gratulerar till köpet - du får dock gärna beskriva den närmare och om du tycker att prisskillnaden mot X1 är värd pengarna.;)

För egen del är det i.a.f Superstar som hägrar, även om 528 Mhz processorn fungerar rätt bra är steget till 1 Ghz så stort att det innebär väsentliga prestandafördelar med alla program...

För mig som företagskund är ju eg nån tusenlapp hit och dit sak samma, så för mig kvittar det, även fast det kanske i sig är relevant. Känns nog lite tveksamt om det man får per krona verkligen talar för en TP2, men jag måste nog testa den lite mer. Än så länge verkar det ju inte finnas någon Hard SPL för TP2an och därför kan man heller inte ladda på några Custom ROMs, och det var så länge sedan jag körde ett stock ROM att jag nästan glömt bort hur man gör :)

Jag pratade föresten med säljaren på The Phone House, som verkade ganska insatt, om när nya HTC kunde komma och han trodde absolut inte före december...

Postad 15 August 2009 - 21:19

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Htc tycker jag alltid har kostat en hel del pengar men min var då lätt värd det...Grym kvalitet

Touch Pro 2 verkar ju inte heller dålig..

Läser på xda att OliNex jobbar på att få hard spl att funka..
Så de lär väl inte dröja så länge till.

Hur tycker du den känns annars då ?
Snabb ?
Hur är skärmen att surfa med/se film osv ...
Batteritid..
Nackdelar?

Bara mata på :-)

Edit
Är den lika snygg i verkligheten som på bild?
Touch pro2 tycker jag verkar vara en riktig skönhet

Redigerat av moparman, 15 August 2009 - 21:20.

Postad 15 August 2009 - 21:34

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Htc tycker jag alltid har kostat en hel del pengar men min var då lätt värd det...Grym kvalitet

Hur tycker du den känns annars då ?
Snabb ?
Hur är skärmen att surfa med/se film osv ...
Batteritid..
Nackdelar?
Är den lika snygg i verkligheten som på bild?
Touch pro2 tycker jag verkar vara en riktig skönhet

En hel del av dina frågor är besvarade ovan, andra bör nog med fördel besvaras när jag haft telefonen åtminstone mer än en dag. Snabbhetne är ju som på X1an, vilket väl kanske inte säger så mkt om man inte vet hur snabb den är, kan väl inte säga at jag känner att något "vardagligt" gå segt på något sätt, iaf inte så att det är plåtsamt/irriterande. Touch Flo är ju lite lurigt iom att det har en del animationer, övergångar etc som gör att det kan upplevas gå lite långsamt ibland, när det nog eg mer handlar om. Det enda som känns lite långsamt är när man går in på hemsidor med mycket innehåll, t.ex. www.dn.se, men där är det lite svårt att avgöra vad som beror på telefonen och vad som beror på uppkopplingen, men de flesta av dessa sidor går även långsamt på min MacBook Pro som är fullladdad på alla sätt och vis...

Om den är snygg, tja, den är väl en blandning av "seriös business" och design, en iPhone är kanske lite smäckrare i formen iom att den är tunnare, men annars påminner dom en del om varandra. Men jag kan inte säga att det är något som direkt retar mig på designen, den är enligt mig snyggare än X1an, även om den också är mer känslig för fingeravtryck och sånt då den har en mer reflekterande framsida (frontglas).

Redigerat av Unregistered1413, 15 August 2009 - 21:40.

Postad 15 August 2009 - 22:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
*nickar*

Låter ju ändå som ett bra köp...
Och sen när du kan börja flasha nya ROM så blir de ju riktigt skoj :-)

Hade Tre sålt Touch Pro 2 nu hade jag nog köpt en iaf

Postad 16 August 2009 - 00:19

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Någon som kan tipsa om någon bra, snygg och praktiskt bordsställ till denna telefon, dvs för att både ladda telefonen och ha den kopplad till datorn, samtidigt som den står upp ung som en vanlig bärbar telefon. Alltså inte för bilbruk.

Är det annars för just bilbruk Brodit som gäller om man vill ha en bra aktiv hållare? Är det en hållare för just TP2 eller någon generell hållare som funkar med TP2 (dom brukar ju vara ganska fula och klumpiga när de inte är modellspecifika)?

Postad 16 August 2009 - 07:26

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

För mig som företagskund är ju eg nån tusenlapp hit och dit sak samma, så för mig kvittar det, även fast det kanske i sig är relevant. Känns nog lite tveksamt om det man får per krona verkligen talar för en TP2, men jag måste nog testa den lite mer. Än så länge verkar det ju inte finnas någon Hard SPL för TP2an och därför kan man heller inte ladda på några Custom ROMs, och det var så länge sedan jag körde ett stock ROM att jag nästan glömt bort hur man gör :)

Jag pratade föresten med säljaren på The Phone House, som verkade ganska insatt, om när nya HTC kunde komma och han trodde absolut inte före december...

I grunden håller jag med, men 4800 för X1 till 6500-6900 (Telia tog 7500!!) för i stort sett samma produkt och med samma framtidssäkerhet gör att jag duckar inför priset. Det är inte priset i sig (6500 är en bra nalle värd) utan att det känns som att man betalar för - jag vet inte riktigt. Annars kostade min E90 ungefär samma när den kom, dock stack den ut betydligt mer - det fanns inga släktingar.

Stock-ROM på den TP2 jag provade fungerade bra och den är helt klart förkrossande överlägsen X1 på den fronten.

När det gäller bordsställ borde HTC ha något, har inte kollat eftersom jag inte använt det. I.o.f borde det ev ingå i priset med tanke på vad den kostar, det hade i.a.f ökat prisvärdet.

Jag ser fram emot ett jämförande test av X1 mot TP2, ett tips är att du laddar in en 6.1-ROM Rhodium i X1 så att den är snarlik och sedan provar, det vore helt klart intressant.

Angående nya modeller: december känns logiskt, lansering september/oktober, leverans till kund påbörjas då.

Kommer HardSPL till TP2 börjar det röra sig, har kollat XDA och då det saknas känns det lite dött i den avdelningen. Topaz (Diamond 2) har mer liv och rörelse. Det kan också bidra till min uppfattning att TP2 är ett mellansteg, en "Touch Pro Refresh" för att hålla intresset uppe till Superstar kommer.

Edit:

Test av Telus Touch Pro 2

Här finns ett test på en TP2 där bl.a 3,5 mm-kontakt är med. Även T-Mobile har det på sin TP2. Saknas det verkligen på den svenska versionen?

Vilka lösningar finns i.s.f på hörlursfronten, jag är rädd att inte HTCs fjärrkontroll fungerar.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 16 August 2009 - 07:33.

Postad 16 August 2009 - 07:58

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Irritationsmoment är avsaknaden av 3.5 mm uttag samt att HTC envisas med att ha en egen jäkla USB kontakt vilket gör att bara HTC grejer kan ansluta. Otroligt korkat enligt mig, och jag kan inte något skäl att det skulle behöva vara på det sättet.

Orsaken till att de kör med ExtUSB kontakt istället för en vanlig miniUSB är för att kontakten ska kunna föra över både data/ström och ljud i ett och samma uttag.
Jag anser inte det vara en nackdel, tvärtom.

Om man ansluter t.ex en multifunktions adapter så kan man ladda telefonen samtidigt som man lyssnar på musik.

Redigerat av crest, 16 August 2009 - 08:00.

Postad 16 August 2009 - 09:51

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

I grunden håller jag med, men 4800 för X1 till 6500-6900 (Telia tog 7500!!) för i stort sett samma produkt och med samma framtidssäkerhet gör att jag duckar inför priset. Det är inte priset i sig (6500 är en bra nalle värd) utan att det känns som att man betalar för - jag vet inte riktigt. Annars kostade min E90 ungefär samma när den kom, dock stack den ut betydligt mer - det fanns inga släktingar.

Här finns ett test på en TP2 där bl.a 3,5 mm-kontakt är med. Även T-Mobile har det på sin TP2. Saknas det verkligen på den svenska versionen?

Vilka lösningar finns i.s.f på hörlursfronten, jag är rädd att inte HTCs fjärrkontroll fungerar.

Jag håller helt med om att det känns tveksamt hur prisvärd luren är, i mitt fall är ju skillnaden i pris dessutom 7000 kr iom att jag redan hade köpt en X1a tidigare och det är skillnaden helt klart inte värd om man ska se det rent så. Och det har ju inget att göra med att TP2 skulle vara en dålig telefon, utan enbart kostnaden isig.

Nä, finns inget 3.5 mm uttag, tror helt enkelt det är så att på de TP2 som säljs under namnet HTC finns de inte, de andra är ju brandade specialversioner, som dessutom ser ganska annorlunda ut som jag har förstått det (många är dessutom fula som stryk). Min tanke är att köra med Blåtandshörlurar, det hade jag nog tänkt göra i vilket fall som helst iom att jag blir galen på sladdar, sen antar jag att det måste finnas hörlurar med USB kontakt att köpa, eller iaf en adapter, iom att HTC ju är en rätt stor tillverkare och har insisterat med att inte ha 3.5 mm på många telefoner (om än inte alla)...

Postad 16 August 2009 - 10:20

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
En fråga om BT: upplever du problem i diskantregistret?

Jag talar om A2DP med HiFi-hörlurar. Jag har kört A2DP med Nokia BH-500 och Grado SR80 till min E90 och hade problem med distorsion "sibilanser" i diskantregistret. Det resulterade sedan i att jag återgick till att ansluta lurarna till 3,5 mm-uttaget på X1 och problemet upphörde.

Sedan dess har jag inte provat A2DP. Det som dock lockar mig är AVRCP som löser fjärrkontrollsproblemet.

Postad 16 August 2009 - 11:07

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Jag är absolut ingen superaudiofil på något sätt, samtidigt som jag ändå är rätt kränen på att ljudet ska vara ok. Kan nog inte säga att jag upplevt dessa problem tidigare (pre TP2), och har inte riktigt hunnit testa det på TP2an än. Som headset kör jag Motorolas S9 som är rejält underskattade, tycker faktiskt dom många gånger har bättre ljud än mina sladdanslutna Sennheiserlurar vilket väl säger lite. Sen har man ju alltid problemet med blåtand att det ibland inte fungerar optimalt, att man får störningar.

Man är så van att flasha Custom ROMs att det nästan inte känns som nån vits att ens testa TP2an innan man kunnat lägga på en Custom ROM på den :)

Postad 16 August 2009 - 13:01

doskarsson
  • doskarsson
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Har haft telefonen en vecka snart..helt ok..tycker dock att de program som finns att ladda hem till luren är rena rama skiten..

..undrar om det finns någon laddare som man kan ställa/docka den i så man slipper ha den liggandes på bordet ...

finns ju till massa andra HTC..kanske nån av de passar..?

Postad 16 August 2009 - 13:11

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
En motivering till vilka program som är skit, på vilket sätt de är det samt var de finns vore bra.

Med tanke på utbudet till WM behövs motiveringar. De program jag använder håller mycket hög kvalitet.

Postad 16 August 2009 - 13:12

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Har haft telefonen en vecka snart..helt ok..tycker dock att de program som finns att ladda hem till luren är rena rama skiten..

Kan jag absolut inte hålla med om, sen finns det så klart många skitprogram också men de kan man ju låta vara. Ska erkänna att jag dock främst historiskt sett laddat på de flesta programmen via Custom ROMs, och sen bara lagt till de jag känner jag behöver extra, som t.ex. Wunder Radio. Annars känns det väl som om man har rätt många av dom program man behöver redan från början, det är ju främst olika utilities och sånt som jag lägger på, och så något enstaka nöjesprogram. Musikspelare också kanske även om den i TF3D är rätt ok.

Postad 16 August 2009 - 15:40

doskarsson
  • doskarsson
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
OK, kanske överdrev lite, är ju van vid Ericsson. har ni några bra tips på gedigna program för Windows 6.1...har inte hittat nån riktigt bra sammanställning någonstans

Postad 16 August 2009 - 15:47

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

OK, kanske överdrev lite, är ju van vid Ericsson.

Är nog ännu svårare att hitta guldkorn till SE :)

Det är väl så med de flesta operativsystem att över 90% av appsen är dynga eller helt enkelt bara ointressanta för just dig, därför så är det viktigt att det finns många apps så att de resterande procenten innehåller några guldkorn & just WM är ju känt för att ha sanslöst många applikationer.

Jag tycker att det jobbigaste är att hitta guldkornen bland det dåliga...

Postad 16 August 2009 - 17:36

doskarsson
  • doskarsson
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Söker något program för att spela in ljud med telefonen så man slipper gå in i anteckningar hela tiden..

Postad 16 August 2009 - 19:14

doskarsson
  • doskarsson
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Någon som har lust med att fylla på med lite nyttiga apps? Hittade ett smidigt program att spela in ljud ned.

Keep Recordin' - Jätte smidigt och snabbt

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.