Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Första systemkameran

78 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 March 2009 - 09:37

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Jag såg att för 500 kr mer så kan jag få VR kittet till D60 istället, men frågan är om det verkligen lönar sig? Jag kommer få lägga 500 kr på minne och en väska och ska man då lägga 500 kr på VR så blir total priset 5000 kr vilket är i överkant för en nybörjar kamera kan jag tycka.

Sen kanske jag behöver det där objektivet som man nämnde tidigare här för 2200 kr.

Det är kanske så att jag borde titta på en kamera som inte har löstagbara objektiv?

Postad 03 March 2009 - 10:49

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har nu taget lite testbilder att titta på :

1: Utan blixt, auto
Nikon D60
Fujifilm F100fd

2: Med blixt, auto
Nikon D60
Fujifilm F100fd

3: Utan blixt, auto
Nikon D60
Fujifilm F100fd

4: Blixt, Night
Nikon D60
Fujifilm F100fd

Vi kan klart se skildnader, men frågan man kan ställa sig är om skildnaden är tillräcklig för att vara värd ca 5500 kr. Finns det kanske inställningar på Nikon D60 som jag borde nyttja för att höja kvalién?

Jag har noterat att Pentax har en model som heter k-m som verkar ligga i samma klass som Nikon D60, är det någon nämnbar skildnad på dessa kameror?

Tycker att automatiken i D60 uppträder lite konstigt. På första bilden har den valt 1/200 sek och iso 1600 vid 18 mm. Där borde den kunnat valt en lägre känslighet och längre slutartid. På den tredje bilden har den istället 1/2 sek och iso 400, vilket är för lång slutartid så bilden blir oskarp pga rörelseoskärpa, så den borde valt högre känslighet.

Postad 03 March 2009 - 19:33

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Bilden är tagen med D60:in men det tog två försök innan jag fick hyffsad skärpa.

Det är för att du ligger på 0.5s slutartid. Svårt att hålla stilla alltså. Det verkar som att du måste sätta kamerans iso själv för att slippa överraskningar. Iso 1600 hade varit bättre här. Förvisso hamnar du bara på 1/8s men ändå.
Jag är som Fogel70 lite förvånad att kameran väljer lågt iso och lång slutartid här. En av de bättre inversteringarna du kan göra till en kamera är att förstå grunderna så att du kan lämna auto-läget. :)

Jag har även noterat att när man tar foto med D60 så blinkar tidvis vissa områden svarta i vyn efter att ett foto blivit taget, jag antar att detta beror på överexponering?

Har ingen Nikon men det borde det vara. Går givetvis att stänga av :(

Jag har noterat att Pentax har en model som heter k-m som verkar ligga i samma klass som Nikon D60, är det någon nämnbar skildnad på dessa kameror?

Den bör du absolut titta på. Men jag har svårt att tro att du kommer billigare undan när du bara är villig att köpa absoluta billigaste nivån. Hade du varit intresserad av, och tycker det är skoj med olika objektiv är Pentax da-shit imo.

Det fasta ljusstarka 35mm objektivet som nämnts tidigare är säkert mkt trevligt. Men du ska veta att när du utnyttjar dess ljusstyrka (stor bländaröppning) blir skärpedjupet väldigt kort. Jag räknade ett exempel här med 35mm och största bländare på 1.8. Om du fokuserar på ett föremål 2.5m bort blir mindre än en halvmeter i djupled skarpt. Låter det som något du vill ha i de mörkare miljöerna? Annars föreslår jag en extern blixt. Det löser biffen ;)

Och nu till OT, hoppas du inte surnar till. :blush:

Själva fattningen är det inte skillnad på på en weather sealed objektiv och ett vanligt om du tror det.
I varjefall inte på Pentax så att fukt skulle komma in den vägen har jag svårt att tro oavsett om du har ett weather sealed eller inte.

Jo, kolla gummiringen precis utanför bajonettytan. Inte lätt att se om man inte tänker på det dock B)

Postad 03 March 2009 - 19:40

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Fogel70 : Aha? Hur kan du se all den där informationen?

Jag provade ställa in lite saker själv igår på kameran men jag är för dåligt insatt för att verkligen veta vad de olika inställningarna gör, det blir till att läsa lite i manualen.

Vad säger ni annars, borde jag kanske titta på en annan kamera? ex Pentax K-m? Eller kanske en kamera utan lösa objektiv?

Jag ser att Pentaxen är ca 400 kr dyrare än Nikon, men ni menar att det är verkligen värt mellan skildnaden? kan man förvänta sig märkbart mindre brus i högre iso?

Redigerat av Unregistered30026, 03 March 2009 - 19:38.

Postad 03 March 2009 - 19:40

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Det låter som om du behöver en bra kompaktkamera istället, gärna så ljusstark som möjligt och bra vidvinkel till dina brädspel! :)

Postad 03 March 2009 - 19:42

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Fogel70 : Aha? Hur kan du se all den där informationen?

Jag provade ställa in lite saker själv igår på kameran men jag är för dåligt insatt för att verkligen veta vad de olika inställningarna gör, det blir till att läsa lite i manualen.

Vad säger ni annars, borde jag kanske titta på en annan kamera? ex Pentax K-m? Eller kanske en kamera utan lösa objektiv?

Datan bakom fotot ser jag med detta tillägg till firefox. Finns säkert andra lösingar också :)

Du kan göra manualen lite mer lättfattlig om du kollar på vår klistrade tråd. Några grundläggande länkar i mitt första inlägg t.ex.

Vill du ta bra bilder i dunkelt ljus är systemkamera vägen att gå imo. Kanske via blixt som sagt.

Postad 03 March 2009 - 19:55

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Jag tycker att det låter som att du förväntar dig lite för stora skillnader. F100fd presterar väldigt bra i mörka miljöer, den är nära på klassledande bland kompaktkamerorna på det området. D60 behöver inte heller skämmas över sin ISO-prestanda, det är ingen större skillnad mellan den och andra systemkameror i klassen.

Vill du ha ytterligare prestanda utan att använda blixt så är det ett ljusstarkt objektiv som gäller, men då tenderar det att bli dyrare. Bildstabilisering är dock definitivt att rekommendera för dina ändamål, då kan du i princip halvera ISO-nivån två gånger alternativt ha samma ISO-nivå och enklare få bilder som är skarpa. Men du har kanske redan objektivet med bildstabilisering (VR)? Det lät billigt med 4000 kr för det kitet.

Postad 03 March 2009 - 20:06

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Annars är det ju bara att skaffa en extern blixt, så är problemet löst :)

Postad 03 March 2009 - 20:13

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Hej!

Tack för alla svar!

Det kit jag har är inte VR modellen vilket kostar ca 800 kr till, d.v.s 4800 kr.

Jag är medveten om att Fujifilm F100fd är den bästa kompakt kameran när det gäller mörka omgivningar, det var det första jag gick på när jag köpte den för några månader sedan. D60 gör utan tvekan ett bättre jobb för sina 1500 kr extra men jag hade nog ändå förväntat mig lite mer. Det är möjligt att manuella inställningar kommer göra en del, men man kan fråga sig hur mycket.

Att införskaffa ytterligare ett objektiv just nu är inte fullt så intressant, dessutom om jag förstår det rätt så fanns det inte AF på det nämna objektivet. Men det är dock fullt möjligt att man inhandlar objektiv och/eller blixt längre fram.

Blixt funderade jag också på först, men jag är rädd för att detta tar bort känslan i bilden?

Jag jämförde D60 och k-m lite mer :

http://www.digitalca...asp?newsID=3860

Vad jag kan se så får Pentax fram mer detaljer, särskilt i dessa foto :
http://www.digitalca...ure.asp?f=23157
http://www.digitalca...ure.asp?f=23094

Det verkar dessutom som att Pentax har inbyggd fokus motor istället för att de sitter i objektivet som de gör på D60? En annan fördel är att den drivs på vanliga AA batterier vilket gör det hela lite enklare att hantera.

Det verkar slutligen som att Pentax objektiv är något billigare än Nikons?

Det som drar ner en aning är att Pentaxen är något större.

Ponisch : Jag vet inte om jag kan hitta en kompaktkamera som tar märkbart bättre bildern än F100fd i mörka omgivningar?

Postad 03 March 2009 - 20:16

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
bra inlägg Joakim.. Topicägaren måste inse att det kostar att slå en bra kompetent liten kamera som sin Fuji FD100.

För den är verkligen ytterst duktig den lilla kameran. Detta såg vi här där vi satt med F30 ,,,två casior. varav den ena äldre toppmodellen. . den andra nyaste toppmodellen.. En Sony A300. Samt en Canon Eos 5D med olika fina optiker här i sommras och jämförde kameror.....

Fuji 100FD var ruggigt bra..Slagen yttepyttelite av sin egen föregångare F30...... Så minimum krävs en skarp ljuskänslig optik med en bra kompetent systemkamera för att slå den tydligare synligt än yttepytte bara.......

Redigerat av mayro, 03 March 2009 - 20:18.

Postad 03 March 2009 - 20:20

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Hehe förstår det.

Men rent kvalitéts mässigt så ser man ändå en del skildnad, det är en hel del mer detaljer i Nikon kamerans bilder och detta är väll något som en kompakt kamera inte har så mycket att sätta emot.

Angånde Pentax K-M så verkar det även som att den har inbyggd stailisator föristället som nikon att ha det i objektiven(VR) ??

Postad 03 March 2009 - 21:14

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

Det verkar dessutom som att Pentax har inbyggd fokus motor istället för att de sitter i objektivet som de gör på D60?

Har ingen större koll på Pentax, men har för mig det bara är D40 & D60 som inte har inbyggd AF-motor!

Det verkar slutligen som att Pentax objektiv är något billigare än Nikons?

Det beror ju på vad man menar för objektiv, ljusstyrka och så vidare!

Det som drar ner en aning är att Pentaxen är något större.

Har aldrig förstått mig på varför man skulle vilja ha en liten systemkamera, fast är väll egentligen bara för att jag själv föredrar "stora" kameror som t.ex A900/A700 eller D300!

Ponisch : Jag vet inte om jag kan hitta en kompaktkamera som tar märkbart bättre bildern än F100fd i mörka omgivningar?

Har tyvärr inte så bra koll på dagens kompaktkameror, men antar (eftersom du valde den främst för bra mörkeregenskaper) att den kameran du har nu är en utav de bättre!

Bildstabilisering (IS/VR) är väldigt användbart i lite "dunklare" ljus då man inte behöver dra upp ISO´n!

En fråga bara, varför slutade du att titta på Sony A200? Storleken?

Postad 04 March 2009 - 08:18

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Hmm kanske är det så att jag ska nöja mig med min F100fd tillsvidare och investera i en systemkamera när jag väl är redo att lägga 6-7000 kr.

Självklart kan jag konstatera att Nikon D60 generarar synbart bättre bild i mörka omgivningar än kompaktkameran, men jag vet inte om det är tillräckligt för att motivera storleksskildnaden(fysiskt). Man brukar ju säga, bättre ett sämre foto än inget foto alls.

I ljusa omgivningar är det många gånger svårt att se utan att zooma in i fotot, då kan man se att D60 levererar mer detaljer.

Postad 13 March 2009 - 14:29

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Vill du ha ytterligare prestanda utan att använda blixt så är det ett ljusstarkt objektiv som gäller, men då tenderar det att bli dyrare. Bildstabilisering är dock definitivt att rekommendera för dina ändamål, då kan du i princip halvera ISO-nivån två gånger alternativt ha samma ISO-nivå och enklare få bilder som är skarpa.

Eller ett stadigt stativ?

Varför skulle vi amatörer behöva ha bilsstabilisator, när inte proffsen gör det (i normalzoom omfång)?

Postad 13 March 2009 - 17:25

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Om man inte har något emot att släpa på stativet så visst, då är det ett jättebra alternativ! Det handlar inte om att måste ha bildstabilisator, tvärtom förespråkar jag att man lägger mindre vikt på det vid val av kamera, men vid sådana här situationer är det definitivt hjälpsamt. Till skillnad från proffsen så har inte amatörerna alltid råd med objektiv som har ljusstyrka/bländare mellan 1,2 och 2,8.

Postad 17 March 2009 - 11:59

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Nu måste jag slänga mig in i debatten.... Vad hjälper IS/VR, om det är folk med i bild? Inget. Man kan ju inte använda sig av de längre slutartiderna pga. rörelseosärpa på motivet.

Postad 17 March 2009 - 12:14

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Om man nu inte ska fokusera på något annat än "folket"!

Ett exempel kan vara lite sent på kvällen, på ett nöjesfält, och man vill få med en attraktion (stillastående parisehjul) samtidigt som man ser människor som smetar ut sig med en slutarhastighet på 1 sek i nedre delen av bilden!

Okej, nu kanske det bara var jag som fattade detta men...Tanken är logisk, i mitt huvud :)

Postad 17 March 2009 - 12:20

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Helt rätt, jag fattar :)

Postad 17 March 2009 - 12:34

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Lite lättare att förstå:

Bifogad fil(er)

Postad 17 March 2009 - 12:35

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
ROFL
Denna bild kan du nog få med en kamera från Rusta.

Postad 17 March 2009 - 12:40

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Glömde att ändra tillbaka vitbalansen från "Disney", och skärpan ligger lite fel.
:)

Postad 18 March 2009 - 07:02

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Bästa kommentaren på länge "Vitbalans Disney" skall börja köra med det....

[OT] Iofs har Disney världens smartaste fotopass på sina parker där man har ett kort man kan lämna till vilken fotograf över hela parken som helst + de foton de tar i slutat på attraktionen. Sen surfar man in i sin egen lugna vrå hemma och kan beställa de kort man vill ha.[/OT]

Postad 23 January 2010 - 20:05

Dagis
  • Dagis
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Nu måste jag slänga mig in i debatten.... Vad hjälper IS/VR, om det är folk med i bild? Inget. Man kan ju inte använda sig av de längre slutartiderna pga. rörelseosärpa på motivet.

Det finns folk som inte rör sig som småbarn på crack eller yrkesidrottare på jobbet.

Postad 23 January 2010 - 20:20

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Hur sjutton vaknade denna tråd till liv egentligen..? Den har varit död sedan i mars 2009 utan aktivitet.. Så utan ens någon skrev så dök den upp förut här.. Och nu har först en skrivit i den och nu jag...

Och jag undrar bara varför den vaknade till och hur (?) då ingen skrivit i den då den "dök upp".. :)

Postad 23 January 2010 - 20:35

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Och jag undrar bara varför den vaknade till och hur (?) då ingen skrivit i den då den "dök upp".. :)

Det blir så om någon ändrar i ett inlägg i en gammal tråd.

Postad 23 January 2010 - 22:58

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Najs när folk använder sökfunktionen för en gångs skull :-).

Postad 24 January 2010 - 22:23

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Najs när folk använder sökfunktionen för en gångs skull :-).

Använda söfunktionen för rätta nått man själv skrivit för ca ett år sedan va rätt nogräknat faktiskt.. :)

Redigerat av mayro, 24 January 2010 - 22:23.

Postad 24 January 2010 - 23:16

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

Det blir så om någon ändrar i ett inlägg i en gammal tråd.

(OT) BTW en rätt korkad funktion i detta annars så präktiga forum imho :)
...undrar bara varför? Folk måste hängas ut bara för att fixa ett fel ifrån tangentbordet??(OT)

Postad 24 January 2010 - 23:31

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
OT

Tror det är Admin Martin som som väckt upp en del gamla trådar vid redigering av wettdinhos tidigare inlägg, i den här tråden inlägg #5.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.