Har man riktigt flyt är det även innan "ligg"dags...förlåt, kunde inte låta bli
Postad 22 February 2009 - 01:38
Postad 22 February 2009 - 09:39
Postad 22 February 2009 - 10:40
Ta det här med varierande strömkvalitet med en nypa salt, det finns nästan alltid faktorer av betydligt större dignitet som spelar in.
Som tex?
Att det låter bättre på natten för att det är tystare då tror jag inte på.
Det är tyst i mitt hus på dagen också..
På nyårsafton satt jag uppe o lyssnade till kl 2 på natten,och i princip hela tiden så smälldes det fyrverkerier utanför,så då var det banne mig inte tyst,men likväl lät anläggningen bättre då än tidigare samma dag.
Hur går det till då?
Det säger ju sig självt att variationer på nästan 30 volt måste påverka kapaciteten på grejerna,dom är ju gjorda för 230 volt,inte 200. Min anläggning har ett visst egenbrus,pga den höga verkningsgraden på hornen. Detta brus hörs olika mycket,det kan inte bero på nåt annat än att strömmen för med sig skräp fråmn industrier o sånt. Dom ggr anläggningen låter bättre så brusar det även mindre. Nu brusar det inte mycket alltså,utan man hör det om man står nära högtalaren bara. Men det låter helt klart mer dom ggr som det presterar sämre.
Och bruset är signifikant lägre på natten ALLTID. Hur kan det komma sig?
Postad 22 February 2009 - 11:06
Som tex?
På nyårsafton satt jag uppe o lyssnade till kl 2 på natten,och i princip hela tiden så smälldes det fyrverkerier utanför,så då var det banne mig inte tyst,men likväl lät anläggningen bättre då än tidigare samma dag.
Hur går det till då?
Det säger ju sig självt att variationer på nästan 30 volt måste påverka kapaciteten på grejerna,dom är ju gjorda för 230 volt,inte 200. Min anläggning har ett visst egenbrus,pga den höga verkningsgraden på hornen. Detta brus hörs olika mycket,det kan inte bero på nåt annat än att strömmen för med sig skräp fråmn industrier o sånt. Dom ggr anläggningen låter bättre så brusar det även mindre. Nu brusar det inte mycket alltså,utan man hör det om man står nära högtalaren bara. Men det låter helt klart mer dom ggr som det presterar sämre.
skillnader på 30v, hur då ?
det få inte finnas skillnader på 30v, max runt 5v men händer 10v men det e max.
Annars bör ni prata med er el leverantör och låta dem kolla eran lina, för då e något tok fel !
De har ständig kontroll och "nivåreglerar" detta 24/7-365 dagar i veckan så att det inte ska få bli några variationer, dem satsar på ingen diff alls... men det e svårare för dem att lyckas med det långt ute på landsbyggden och liknande, det finns en viss "tröghet" i systemet..
sedan så att störningar från nätet kan försämra resultatet, det säger jag inget om, för det kan det verkligen göra. Men jag kan inte uttala mig om hur vida det är hörbart eller ej dock...
Sedan så är det ju så att i dem stärkare m.m. så sitter det en Trafo, och sedan en AC/DC omvandlare (likriktare) dessa hindrar så vill jag kan se inte störningarna direkt..
Jag kan ej svara på detta exakt, då jag inte är tillräkligt insatt i denna fungtion huss elektroniken.
Men ett V-off på 30v ska inte få hända, och absolut inte 30v i ökning... 260v och du har inget av det elektriska hemma intackt.. inte om det skulle vara under lite längre perioder som typ allt över några sekunder eller så...
Postad 22 February 2009 - 11:21
från 208 volt till peakar på 235 volt. Detta är på morgonen/dagen. På natten är det betydligt jämnare spänning och överlag högre. Vanligtvis när jag mäter så ligger det på 211-218 volt. På natten ligger det som det ska.
Testa själva att mecka dit en sån där mätare o övervaka hela tiden,ni kommer se att det varierar!
Om vi tar som exempel mitt jobb,vi mal kött som senare i kedjan blir korv.
Kvarnen som vi mal köttet med har en elmotor av modell XL, den är på över 100 HK och drar 300 Ampere.
Det är klart det blir spänningsfall när man drar igång en sån pjäs!
Och det är bara en av alla maskiner vi har,så självklart blir det peakar o dalar i strömmen!
Och alla andra industrier som går på el slukar ju ofantliga mängder ström också,att elbolaget skulle klara att hålla jämn spänning hela tiden när industrierna är igång,det har jag svårt att tänka mig.
Men visst,det är väl öronen som spelar mätaren ett spratt också..
Postad 22 February 2009 - 12:55
Postad 22 February 2009 - 13:05
Det va några fler som hade mätt på natten mot dagen.
Postad 22 February 2009 - 13:08
Har ett par investeringar tills jag har kommit till en nivå där det känns okey, helt sjukt egentligen att man ska behöva lägga ut så mycket tid och pengar och ändå så känns det bara okej...
Tror det här med att vara nöjd är lite av en definitionsfråga, för mig så betyder nöjd att det inte finns en enda sak som jag skulle vilja byta ut eller förbättra.
Postad 22 February 2009 - 13:36
Samma med bilar, båtar, golf osv. Har man en BMW 320 vill man ha 335:an men förstås vill man ha M3 CSL helst. Så om man har möjlighet (läs oftast pengar), så blir det nog en M3 till slut
Tänkte ta exemplet fru/flickvän också...men där väger nog andra saker in också
Sedan kan det bli på gränsen till psykisk sjukdom också; "uppgraditis", "uppgraderingsdjävulen". Då är det lite tråkigare tror jag, för då man kommer bort en hel del från huvudsyftet då, dvs MUSIKEN och FILMEN. Man koncentrarar sig mest på hur det tekniskt låter/ser ut, istället för att njuta av innehållet, dvs musiken och filmen.
Postad 22 February 2009 - 14:05
Tror vi ligger lite off-topic just nu, men variationer i elnätet är något jag med den lilla erfarenhet jag har stödjer...helt klart låter min stereo mkt bättre på de tidpunkter elnätet är mindre belastat..
Det tror jag inte mkt på. Det varierar på nätterna med. Säger det igen, är nästan helt säker på att det är bakgrundsbruset och att man själv är mer avslappnad som är poängen.
Postad 22 February 2009 - 15:33
Man får tro vad man vill, en del tror till och med vad andra vill dom ska tro..man har alltid ett valDet tror jag inte mkt på. Det varierar på nätterna med. Säger det igen, är nästan helt säker på att det är bakgrundsbruset och att man själv är mer avslappnad som är poängen.
Roligare om vi håller oss till det ämne tråden är tänkt att behandla..finns säkert en annan tråd där övriga tankar kan speglas..
Postad 22 February 2009 - 16:02
Det är därför stora företag som slukar mycket ström som vårat har egna ställverk.Som jag skrev tidigare i tråden så hade jag en mätare inkopplad i vägguttaget där jag hela tiden kunde se spänningen,och det varierade myckeet kan jag lova!
från 208 volt till peakar på 235 volt. Detta är på morgonen/dagen. På natten är det betydligt jämnare spänning och överlag högre. Vanligtvis när jag mäter så ligger det på 211-218 volt. På natten ligger det som det ska.
Testa själva att mecka dit en sån där mätare o övervaka hela tiden,ni kommer se att det varierar!
Kvarnen som vi mal köttet med har en elmotor av modell XL, den är på över 100 HK och drar 300 Ampere.
Och det är bara en av alla maskiner vi har,så självklart blir det peakar o dalar i strömmen!
Och alla andra industrier som går på el slukar ju ofantliga mängder ström också,att elbolaget skulle klara att hålla jämn spänning hela tiden när industrierna är igång,det har jag svårt att tänka mig.
Postad 22 February 2009 - 19:08
Som jag skrev tidigare i tråden så hade jag en mätare inkopplad i vägguttaget där jag hela tiden kunde se spänningen,och det varierade myckeet kan jag lova!
Jepp, men detta gäller på just den linan, inte så att det gäller hela nätet, nätet håller väldigt linjär spänning.
Att du får ett spänningsfall när du startar motorn är självklart, men det betyder inte att för att du startar motorn så sviktar hela elnätet
bor man långt ut på den lina så får man större variationer än om du bor nära ett "distributionsskåp" kan ha med det att göra i ditt fall att du får så otroligt mycket
Det är därför stora företag som slukar mycket ström som vårat har egna ställverk.
Jepp, det e vanligaste, men ett spänningsfall får du ändå garanterat på just den linan när du startar en sådan stor motor.
Start strömmen ligger vanligtvis mellan 6-8 gånger drift strömmen, är en pik på någon halv period har jag för mig. Ett ställ verk är ett måste anser jag !
Postad 22 February 2009 - 20:07
Då vart man "audiofil". Nu har jag dämpat MKT mer och diffusorer sitter uppe, efter varje ny grej så blir jag alltid nöjd, tillfälligt. Men sen så hittar man förbaskat andra saker som kan förbättras, så jag blir TROTS allt aldrig nöjd.
Min åsikt om detta
Postad 22 February 2009 - 21:32
Likväl som jag kämpar för att bli bättre i sänghalmen så kommer sambon och jag aldrig bli Helt Nöjd!
Måste vara en mänsklig grej.. man vill inte bli perfekt, nöjd eller rik (man kan alltid bli rikare).. Vad jag försöker säga är, finns ens nöjd? Se på bodybuilders, där finns ingen nöjdhet.. dom ska bli större och större... audiofiler ska ha värre och värre saker. Det finns inget slut för allting blir gammalt och "måste" bytas ut.
Inte ens sportmän kan bli nöjda.. dom vill alltid slå rekord, även sina egna VR.
Så jag vill inte bli nöjd.. vad tråkigt livet skulle bli!
/Christian
PS Fast lite nöjd är jag nu när mina Focal Chorus 807V är på väg ;P Nöjd för tillfället med mig själv! Dock sitter jag självklart och funderar på när jag kan köpa 836'orna
Postad 23 February 2009 - 11:20
Nu är du inne på något jag hoppas kunna utveckla lite framöver...Dämpning o dyligtJag själv var väldigt nöjd med min anläggning, sen började jag absorbera första reflexerna. ******** va skillnad!
Då vart man "audiofil". Nu har jag dämpat MKT mer och diffusorer sitter uppe, efter varje ny grej så blir jag alltid nöjd, tillfälligt. Men sen så hittar man förbaskat andra saker som kan förbättras, så jag blir TROTS allt aldrig nöjd.
Min åsikt om detta// Marmelad
Jag är faktiskt riktigt NÖJD med ljudet för tillfället, trots nya oinspelade högtalare men jag VET att det kan bli bättre då ingen alls är gjort med rummet...
Som flera redan sagt, är nog svårt bli helt nöjd, ja i alla fall om man har sin stereo/hembio som sin hobby..det ligger i oss att utvecklas, ta oss fram mot nya mål.. Dock så betyder ju inte det att man sitter missnöjd efter två dagar med fullkomlig nöjdhet...(undrar om man kan säga så, nöjdhet
Postad 23 February 2009 - 11:23
Postad 23 February 2009 - 15:10
Postad 23 February 2009 - 16:32
Om man är nöjd så har man missat poängen med hifi!
Det är ju inte bara dom fantastiska musikupplevelserna, som förvisso skänker ro och sinnesfrid åt själen, utan även sökandet, strävandet och letandet som gör detta intresset till den fantastiska livsstil som det nästan är
Om man blev nöjd, vad skulle man göra då liksom,
Postad 23 February 2009 - 18:14
Lyssna på musik?
Ligger lite i det...
Vad jag tror många skulle vinna på när "bytar djävulen" tagit tag i en är att inhandla diverse nya skivor..vet själv att jag ofta sitter o trökar med samma skivor om o om igen..med lite nytt så är man kanske nöjd lite längre i alla fall, en vecka eller så
Postad 23 February 2009 - 18:45
Har samma teori som du tror ochså det är strömmen.Som tex?
Hur går det till då?
Postad 23 February 2009 - 19:47
Ligger lite i det...
Vad jag tror många skulle vinna på när "bytar djävulen" tagit tag i en är att inhandla diverse nya skivor..vet själv att jag ofta sitter o trökar med samma skivor om o om igen..med lite nytt så är man kanske nöjd lite längre i alla fall, en vecka eller så
Fast det finns ju alltid några skivor som är bättre än allting annat här på jorden. Och att hitta nya skivor som platsar i den ligan är inte det lättaste. Målet är ju d'rför att få dom absolut bästa skivorna at låta så bra som möjligt
Postad 23 February 2009 - 19:53
Men dessa skivor kan ju också bli sönderspelade, åtminstonde så funkar det så för mig..Nä då söker jag hellre efter lite nytt, för jag antar det finns massor av guldkorn man totalt missat o på vägen till att finna dom så kan jag ta fram mina absoluta favoriter lite då o då istället, o då kommer dom för mig behålla sin guldglans under lång lång tid framöverFast det finns ju alltid några skivor som är bättre än allting annat här på jorden. Och att hitta nya skivor som platsar i den ligan är inte det lättaste. Målet är ju d'rför att få dom absolut bästa skivorna at låta så bra som möjligt
Postad 23 February 2009 - 20:01
Redigerat av Unregisterede10e9503, 23 February 2009 - 20:03.
Postad 23 February 2009 - 20:07
Köper det inte fullt ut men jag förstår vad du menar..Sen är det ju också så att ju bättre det låter, ju sämre låter musiken. Man hör taskiga dom flesta av dagens inspelningar är. Och det beror INTE bara på kompression. Många är de producenter som är halvdassiga.
Man kan sitta hur nöjd som helst med sin ljudanläggning men är mjukvaran kass så kommer det suga illa ändå..
Tur ens favoriter är riktigt bra inspelade, eller så är dom bara så jxxxa bra att det inte spelar någon roll
Postad 23 February 2009 - 20:18
Kan du ge dig på, 80% av min musik består av denna ljuva musikstil..Då lär du ju inte lyssna på metal, som jag
Men absolut, många är de skivor som är sunkigt producerade, och det oavsett vilken typ av musik vi talar om..
Många av mina metalfavoritskivor låter gudomligt bra i min anläggning...
Postad 23 February 2009 - 21:25
Det ger ofta ett lite Skönare sound utan att mesa till det tycker jag
MVh
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?