Tester av HDMI-kablar
100 svar till detta ämne
Postad 03 March 2009 - 21:55
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Du kan kalla mig dum, men jag reagerade på detta uttalande:
" det inte är någon större skillnad på kablar för digital överföring. "
Jag frågade sedan:
Varifrån fick du den uppfattningen?
Nu står vi här utan någon svar från dig, men du påstår att jag skall bevisa någonting om HDMI kablar. Jag har bara ställt en fråga. Jag har aldrig påstått någonting. Får man inte fråga dig?
hifi_fan
Jisses... Återigen, denna tråd handlar om testen där de inte lyckades urskilja några skillnader mellan kablarna. Du är den som sedan ifrågasatte varifrån den uppfattningen kom. Jag har inte ifrågasatt testet eller faktumet testet kom fram till, det verkar ju däremot du gjort. Därav min väldigt enkla och motiverade fråga. Men jag inser ju nu att du gör allt för att undvika den så jag ger upp. Speciellt nu när jag ser i vilka trådar du skrivit om esoteriska strömkablar med "musikaliska" egenskaper" osv. Lönslöst att argumentera vidare då...
Redigerat av masse70, 03 March 2009 - 22:00.
Postad 03 March 2009 - 22:02
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Jisses...
Återigen, denna tråd handlar om testen där de inte lyckades urskilja några skillnader mellan kablarna. Du är den som sedan ifrågasatte varifrån den uppfattningen kom. Jag har inte ifrågasatt testet eller faktumet testet kom fram till, det verkar ju däremot du gjort. Därav min väldigt enkla och motiverade fråga.
Om du svarade så från början, då svarade jag också tidigare. Ja, jag ifrågasätter testen. En kabeltillverkare gör en stor längd kabel vid tillverkningen. Sedan provar de en 10m lång kabel och testar den. Kanske skickar de den till certifiering. Vad en 10 meters kabel kan, kan även en 2 meters. Den behövs inte testa. 10 meters kabeln visar svagheter i tillverkningen, ändrade impedance, return loss, crosstalk osv. Det framgick inte från testen vilka egenskaper testades och med vilken signal. Det anade man från början att det blir ingen skillnad om man använder 2 meters kablar. Man kan säga att det inte är skillnad mellan 2 meters kablar. Men hur är med resten dvs 5m 10m 12m 15m? Men jag inser ju nu att du gör allt för att undvika den så jag ger upp. Speciellt nu när jag ser i vilka trådar du skrivit om esoteriska strömkablar med "musikaliska" egenskaper" osv.
Lönslöst att argumentera vidare då...
Du behöver inte gå över till personangrepp. Här handlar om fakta om HDMI kablar, glöm inte att de är Cat5 eller 6 typ TP kablar, de är väldigt tunna, de klarar inte av hur många som helst böjningar. Prova gärna med en Cat5 kabel i data världen, jag tror inte att den klarar av 100 böjningar. hifi_fan
Redigerat av hifi_fan, 03 March 2009 - 22:47.
Postad 03 March 2009 - 22:13
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Hej !
Har inte provat några "dyra" varianter, har provat/kör med kjell&co samt en annan "no name" kabel
mellan PS3 Förstärkare och TV. Samt mellan DVD och Förstärkare. Har haft dom i ett år ungefär.
De är visserligen lite kraftigare och försedda med ordentliga guldpläderade kontakter
inte det där typ svarta väldigt tunna lakrisremmarna som känns billiga.
Ljudet från PS3 är PCM och alla HD ljud i lossless som ni säkert känner till. Funkar utmärkt.
Bilden funkar utmärkt, 1080p/24 Full HD kanske skulle det bli bättre med en annan kabel
inte vet jag ... men bilden är inte dålig nu iallfall..
Får inga signalfel, inga avbrott, upplever inga konstigheter, driftstörningar
eller annat konstigt.
Kan nån ge en bra anledning till varför jag skall köpa kablar som kostar
10-20 ggr mer ?
Ps Jag har inte böjt min kabel 1200 ggr fram och tillbaka och planerar inte att göra det
och jag undviker även att promenera på dem Ds
Postad 03 March 2009 - 22:17
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Kan nån ge en bra anledning till varför jag skall köpa kablar som kostar 10-20 ggr mer ?
Enkelt, det finns ingen! Iaf inte om vi pratar ljud och bild överföring och dess felfrihet. Såvida du inte har planerat marschera över den dagligen och då du behöver en kabel som är uppbyggd med enorm fysisk styrka och stabilitet, dock fortfarande inget som påverkar varken ljud eller bild eller som försvarar priset.
Redigerat av masse70, 03 March 2009 - 22:21.
Postad 03 March 2009 - 22:21
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Okej okej .. Jag ser att kjell&Co kabeln märke Clicktronic är
specad till HDMi standard 1.3.
Hursomhelst den var inte särkillt dyr iaf ....
Redigerat av SunfireTHX, 03 March 2009 - 22:22.
Postad 03 March 2009 - 22:23
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Snyggt citerat där hifi_fan!
Är mottot för dagen: kort, kärnfullt och innehållslöst?
Redigerat av masse70, 03 March 2009 - 22:24.
Postad 03 March 2009 - 22:30
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Okej okej .. Jag ser att kjell&Co kabeln märke Clicktronic är specad till HDMi standard 1.3.
Hursomhelst den var inte särkillt dyr iaf ....
Tror du kan med gott samvete somna ikväll med vetskapen att du inte lagt ut mer än nödvändigt för din HDMI kabel  Enda andra skälet till att vilja lägga ner mer pengar är isåfall av rent estetiska skäl och av imponatoreffekten. Men det är ju en helt annan sak.
Postad 03 March 2009 - 22:44
Kolvsallad
-
Kolvsallad
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hur vet man att man har bitbortfall ikablen?
Finns det inbygda testfunktioner?
Postad 03 March 2009 - 22:47
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Jag har läst testen innan du har läst den eftersom jag fick den med i GP kl.3 på morgonen den dagen den blev publicerad .
Ha... jag läste den när den första tidningen ramlade ur pressen hos VTAB så det så!
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 03 March 2009 - 22:47.
Postad 03 March 2009 - 22:52
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Ja fast jag upptäckte detta redan för ett år sedan då jag köpte kablarna.
Det ryktades även då om att om att de var fel på Supra HDMi kablarna, det jag hört då var
att de endast var de längre länderna ( typ 10 meter och längre ) som det var problem med.
Jag är mycket tveksam till att de har några sådana problem idag, men men.
Rådet jag fick från diverse forum oberoende av varandra
var att skulle jag inte ha längre än 10 meter utan bara 1-3 meters spelade
de inte nån roll oavsett HDMi spec, det var den skulle klara av jobbet iaf.
Så att rådet jag fick då var att pröva, och jag skulle ju inte ha några
långa kablar heller så varför inte prova ... billigare köpa en för 269 än
för 1000 kronor.
Och eftersom vi bor i underbara Sverige så har vi ju alltid konsumentköplagen
att luta sig mot ... skulle den inte funka är det ju bara att reklamera den..
Fast det är klart den har ju ingen flashig färg eller
blinkande dioder, violett kevlarförstärkt ytterskal, 15 lagersskärm,
...  eller är försedd med ädelträ i ändarna ....
Redigerat av SunfireTHX, 03 March 2009 - 22:58.
Postad 03 March 2009 - 22:59
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Som någon skrev tidigare skulle va mer intressant om de testade samma kablar fast denna gång med längd på 15m.
Postad 03 March 2009 - 23:00
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Ha... jag läste den när den första tidningen ramlade ur pressen hos VTAB så det så! 
Då läste du före mig. hifi_fan
Postad 03 March 2009 - 23:03
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Om du svarade så från början, då svarade jag också tidigare. Ja, jag ifrågasätter testen. En kabeltillverkare gör en stor längd kabel vid tillverkningen. Sedan provar de en 10m lång kabel och testar den. Kanske skickar de den till certifiering. Vad en 10 meters kabel kan, kan även en 2 meters. Den behövs inte testa. 10 meters kabeln visar svagheter i tillverkningen, ändrade impedance, return loss, crosstalk osv. Det framgick inte från testen vilka egenskaper testades och med vilken signal. Det anade man från början att det blir ingen skillnad om man använder 2 meters kablar. Man kan säga att det inte är skillnad mellan 2 meters kablar. Men hur är med resten dvs 5m 10m 12m 15m?
Du behöver inte gå över till personangrepp. Här handlar om fakta om HDMI kablar, glöm inte att de är Cat5 eller 6 typ TP kablar, de är väldigt tunna, de klarar inte av hur många som helst böjningar. Prova gärna med en Cat5 kabel i data världen, jag tror inte att den klarar av 100 böjningar.
hifi_fan
Du hade kunnat gjort detta väldigt mycket enklare genom att svara det du just gjorde på min första fråga. Men bra då vet jag vad du baserade din fråga på och var precis det jag ville få reda på. Det var väl inte så svårt? Vad gäller personangrepp var det inte menat som ett men faktum kvarstår att jag av erfarenhet och personligen har väldigt svårt för att bege mig in i vidare debatter med männsikor i den kabel-falangen som vill hävda att det är skillnad på alla möjliga kablar och tom strömkablar. Om detta har skrivits oändligt många krigartrådar om, ingen ide att gå vidare där. Jag bara menade att det är rätt lönslöst av erfarenhet att diskutera kablars inverkan eller inte med två individer på varsin ände av skalan. Dock är jag fullt medveten om vad Cat 5 och Cat 6 är, har jobbat inom IT-branschen i över 10 år. Men jag är inte intresserad av hur många böjningar en HDMI-kabel klarar i detta fall, jag vill veta om den kan försvara sitt pris och ger mig ett mervärde i form av bättre ljud eller bild om den nu visar sig vara en dyrare än genomsnittet.
Redigerat av masse70, 03 March 2009 - 23:07.
Postad 03 March 2009 - 23:21
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Som någon skrev tidigare skulle va mer intressant om de testade samma kablar fast denna gång med längd på 15m.
Japp det skulle vara intressant, mycket intressant att se resultat på det. Och för att lägga in ytterligare en "rolig parameter", numera finns det ju även olika varianter och fabrikat på HDMi extenders om man nu råkar ha väldigt långa kabellängder. Att kombinera en sådan med "billigare" HDMi kablar för att se om det fungerar. Exempelvis: http://www.clasohlso...spx?id=53266887
Redigerat av SunfireTHX, 03 March 2009 - 23:21.
Postad 03 March 2009 - 23:37
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Snyggt citerat där hifi_fan! 
Är mottot för dagen: kort, kärnfullt och innehållslöst?
Det är synd att du reagerar så. Visste du att impedancen av ett Cat5 kabel är 100 ohm. Cat6 kablar har en impedance tolerance på +-7%. De kablar som tillverkas i Kina har en avvikelse på +-15%. Du kanske inte förstår vad detta har någon betydelse för en digital signal överföring, men därför har man delvis problem med kablar över 10m (ökad return loss). hifi_fan
Postad 04 March 2009 - 00:10
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Det är synd att du reagerar så. Visste du att impedancen av ett Cat5 kabel är 100 ohm. Cat6 kablar har en impedance tolerance på +-7%. De kablar som tillverkas i Kina har en avvikelse på +-15%. Du kanske inte förstår vad detta har någon betydelse för en digital signal överföring, men därför har man delvis problem med kablar över 10m (ökad return loss).
hifi_fan
Ja och det är synd att du trots alla försök inte vill eller kan förstå vad det är jag vill diskutera här. Att kasta ur sig lite impedansvärden och tjusiga ord som return loss mm för att impa som man kan klippa & klistra från Wiki förändrar inget eller besvarar min fråga. Men jag har insett att det är en dead end med dig med tanke på dina svar så vi lämnar den frågan där tycker jag.
Redigerat av masse70, 04 March 2009 - 09:34.
Postad 04 March 2009 - 01:36
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
hifi_fan... Självklart är det skillnad på kablar, de är inte byggda på exakt samma sätt, de har olika bra hållbarhet, de är olika bra på att hålla en fast impedans osv MEN, jag hävdar fortfarande att detta inte har någon inverkan på det som presenteras på skärmen eller kommer ut genom högtalarna. En etta eller nolla kan inte vara sämre eller bättre, och om den läses av fel eller inte läses av alls så blir detta ett tydligt fel i bilden eller ljudet. Ett hack eller en rosa pixel eller något liknande. Det kan INTE upplevas som "aningen bättre svärta", "lite bättre färger", "lite lugnare ljudbild", "en anningen mer bas" eller något liknande.
Och ja precis som några andra redan har skrivit åt mig så grundar jag detta på bland annat eget testande, andras testande, sunt förnuft, FAKTA mm...
Postad 04 March 2009 - 16:04
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Nja - för de allra flesta räcker väl ändå 2-5 meter kabel (dvs det är mer intressant för de flesta om dessa längder testas än 15 m)? Att det därmot, för en del, skulle vara intressant att se om resultatet förändrade sig kan jag hålla med om men knappast " mer intressant". Finns Van Den Huls kabel i 15 meter och vad skulle den då kosta med tanke på att 2 meter väl kostar över 2000 kr?
Postad 04 March 2009 - 16:44
clabbe69
-
clabbe69
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Nja - för de allra flesta räcker väl ändå 2-5 meter kabel (dvs det är mer intressant för de flesta om dessa längder testas än 15 m)? Att det därmot, för en del, skulle vara intressant att se om resultatet förändrade sig kan jag hålla med om men knappast "mer intressant".
Finns Van Den Huls kabel i 15 meter och vad skulle den då kosta med tanke på att 2 meter väl kostar över 2000 kr? 
Fråga alla med projektorer  Själv hade jag tur med min 10 meters (billig kabel) men det är många som fått testa sig fram. Längre kablar inför en annan parameter och det är hur bra/stark signal man får från källan.
Postad 04 March 2009 - 17:27
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Precis om jag ska köpa projje så blir det en kabel mellan 12-15 meter,eller om jag kommer koppla mellan dator och reciver längre fram så behövs 15m.
Postad 04 March 2009 - 21:31
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Precis om jag ska köpa projje så blir det en kabel mellan 12-15 meter,eller om jag kommer koppla mellan dator och reciver längre fram så behövs 15m.
Supra började sälja HDMI 1.3 kabel som klarar 1080p up till 15m. Priser: 2m - 450Kr, 4m -560 Kr, 5m - 615 Kr, 8m - 800 Kr, 10m - 900 Kr, 12m - 1050 Kr, 15m - 1250 Kr. För prisjämförelse med Van den Hul: Van den Hul The VDH HDMI Flat kabel fullt kompatibel med HDMI 1.3-standarden i längder ända upp till 15 meter 1m - 933Kr, 2m - 1098Kr, 3m - 1208Kr, 5m - 1318Kr, 10m - 1868Kr, 12,5m - 1978Kr, 15m - 2198Kr hifi_fan
Redigerat av hifi_fan, 04 March 2009 - 21:55.
Postad 04 March 2009 - 21:35
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Okej Supra var ju inte gratis, men okej pris
ändå tycker jag, dom brukar ju trots allt
göra justa kablar ....
Var det ingen mer än jag som blev intresserad av HDMi Extender .... Damn
jag som kommer kanske att behöva en sån om jag skaffar proj
nångång ...
Och Jo precis då behövs en Låång HDMi kabel, så det är visst intressant att se vad en
12-15 meters kabel har för verkliga prestanda, ( Inte hur många ggr den klarar
att bli böjd ) ....
Redigerat av SunfireTHX, 04 March 2009 - 21:46.
Postad 04 March 2009 - 21:49
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Precis hur ofta böjer man sin kabel ?
Postad 04 March 2009 - 21:53
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Ja, inte fram och tillbaka upprepat 2000 gånger
iallafall ....
Postad 05 March 2009 - 06:24
Corpze
-
Corpze
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Vore det inte mer relevant att prova i och urtagningar med själva kontakten, det är ju den som kostar på de lite mer exklusiva kablarna!
Postad 05 March 2009 - 08:00
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Jo det vore mer relevant, för det är ju inte omöjligt
att man tar i och ur den några ggr det händer ju...
Postad 05 March 2009 - 16:33
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Vore det inte mer relevant att prova i och urtagningar med själva kontakten,
Hmm... Är det vanligt att man rycker dessa i och ur? Inte för mig iaf. det är ju den som kostar på de lite mer exklusiva kablarna!
Oj - det måste vara en himla dyr kontakt de exklusiva kablarna har då. Tror man skall ta dyrkabeltillverkarnas uppgifter på vad t.ex material måste kosta för att t.ex en Hdmi-kabel skall kunna utföra sitt jobb bra. Exklusivt material och fantastiskt bra (ofta osannolikt bra) egenskaper är de argument som de främst använder som motivering till imo fantasipriser. S Kanske speciellt Van Den Huls argument känns inte seriösa när man, som t.ex i en annan tråd, kan läsa om deras magiska "Health Ring". Näe ingen jag direkt tror på när de säger att en kabel måste kosta 1000 kr per meter eller kanske mer... "Room acoustic conditioning applications The Health Ring forms a different approach to neutralize soundstaging problems. When applied on critical spots the rings always produce a better soundstage. The rings are to be positioned at specific places in the room and on the equipment and the results are almost immediately audible."http://www.vandenhul.com/p_IXXX.aspxhttps://www.minhembi...howtopic=227641
Postad 05 March 2009 - 18:10
Corpze
-
Corpze
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Hmm... Är det vanligt att man rycker dessa i och ur? Inte för mig iaf.
Oj - det måste vara en himla dyr kontakt de exklusiva kablarna har då. Tror man skall ta dyrkabeltillverkarnas uppgifter på vad t.ex material måste kosta för att t.ex en Hdmi-kabel skall kunna utföra sitt jobb bra. Exklusivt material och fantastiskt bra (ofta osannolikt bra) egenskaper är de argument som de främst använder som motivering till imo fantasipriser. S Kanske speciellt Van Den Huls argument känns inte seriösa när man, som t.ex i en annan tråd, kan läsa om deras magiska "Health Ring". Näe ingen jag direkt tror på när de säger att en kabel måste kosta 1000 kr per meter eller kanske mer...
"Room acoustic conditioning applications
The Health Ring forms a different approach to neutralize soundstaging problems. When applied on critical spots the rings always produce a better soundstage. The rings are to be positioned at specific places in the room and on the equipment and the results are almost immediately audible." http://www.vandenhul.com/p_IXXX.aspx https://www.minhembi...howtopic=227641
Efter vad man hört och läst är det ju termineringen som är dyr men jag kanske har fel?
Postad 05 March 2009 - 18:37
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Efter vad man hört och läst är det ju termineringen som är dyr men jag kanske har fel?
Man skall nog passa sig för de allra billigaste och imo värt att lägga någon hundring extra på t.ex. bra terminering (om man nu vet vilka som har det), men vad i termineringen skulle motivera ett pris på tusentals kronor per kabel?
Postad 07 March 2009 - 14:33
Unregisteredcf781ad6
-
Unregisteredcf781ad6
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Är det ebay som gäller om man ska köpa HDMI kablar billigt? Kan noll om sånt här så undrar vilken man ska köpa? Monsterkabel eller Supra? 5meters från tvn till datorn. Tack för svar!
Postad 07 March 2009 - 15:14
Unregistered172f411e
-
Unregistered172f411e
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Ett inlägg i debatten från min sida:
Har en kompis dom numera bor i Danmark och där har han en butik som säljer hemmabioprylar av lite högre kvalitet.
De har- efter mycket om och men- fått kontakt med flera fabriker i asien som tillverkar bland annat kablar då de vill ha kablar med sitt eget namn på.
Efter att ha läst lite av de mejl som skickats fram å tillbaka kan man se ett mönster hos fabrikerna!
Det är många gånger samma kabel som säljs med olika specifiktationer, förpackningar, mm.
Man betalar helt enkelt som importör olika mycket pengar för en kabel för att få med olika papper som säger vad bra kabeln är, vill man betala lite så står det lite på pappret å vice versa.
Med det vill jag bara ha sagt att det inte alltid är så att man får vad man betalar för.
Redigerat av Unregistered172f411e, 07 March 2009 - 15:16.
Postad 07 March 2009 - 15:47
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Det är många gånger samma kabel som säljs med olika specifiktationer, förpackningar, mm. Man betalar helt enkelt som importör olika mycket pengar för en kabel för att få med olika papper som säger vad bra kabeln är, vill man betala lite så står det lite på pappret å vice versa.
Med det vill jag bara ha sagt att det inte alltid är så att man får vad man betalar för.
För några år sedan så såldes det en kabel med Thules namn på men det visade sig att den förutom namnet var synbart helt identisk med en kabel från ClickTronic. "Thulekabeln" kostade flera hundringar mer... Det finns säkerligen många fler exempel om man söker. Oscar79: Just ClickTronic kanske skulle kunna vara något för dig? Många verkar nöjda med deras kvalitet. Finns på Kjell&Co. Edit: Annars kanske Profigold kan vara något? http://www.outlet24....p=5016509074102
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 07 March 2009 - 15:51.
Postad 10 March 2009 - 18:28
KennyStarfighter
-
KennyStarfighter
-
Användare
-
-
190 inlägg
Silver har bättre ledningsförmåga än koppar, så helt omotiverat är det inte. Sedan är det ju en annan fråga om den förbättrade ledningsförmågan verkligen är nödvändig...
I detta fall rörde väll silvret bara skärmens tjocklek beskrivet i % (av något) vikt eller tjocklek vet vi inte... Jag får bitfel med min suprakabel.. 
/Christian
Hur vet du det? (kanske jag kan lära mig något, för spontant tror jag inte på det du säger...) Testet skulle vara betydligt intresantare om dom testade kablarna i 2 , 5 , 10 & 12 m . En 2 meterskabel är svårt att misslyckas med , det är när kablarna blir längre dom sätts på prov .
Japp stämmer, men jag tror iaf inte på Van den bull(shit) http://www.audioholi...testing-resultsVarför hamnar allt på ett och samma inlägg?
Redigerat av KennyStarfighter, 10 March 2009 - 18:29.
Postad 21 August 2009 - 15:46
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Ytterligare ett test av HDMI-kablar... Hur stor skillnad är det mellan dyra och billiga hdmi-kablar? Svaret hittar ni här. Länk till testet.
Redigerat av Tomas_D700, 23 August 2009 - 14:00.
Postad 21 August 2009 - 15:56
nermin
-
nermin
-
Användare
-
-
123 inlägg
Instämmer med slutsatsen, även om den uppgraderingen hemma hdmi 29:- till en hdmi 99:- (ebay allting) faktiskt gav .. hmm förbättring. Sen skillnaden mellan en 99:- (kanske motsvaras av 400-500 :- kablar i vanliga butiker) och de dyra 2000:- + kablar tror jag inte är så stor, när vi pratar om normala längder.
Postad 21 August 2009 - 16:21
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Kontentan av den här testen, och alla andra tester jag sett är i alla fall att man lika gärna kunde gissa.
Därav känns det omotiverat att betala mer än man behöver, om det inte gäller utseendet då. Om kablarna syns kan jag tänka mig lägga ett par extra kronor.
Postad 21 August 2009 - 16:26
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Kul test, vore roligt om man kunde göra samma med mer kablar som påstås ge bättre ljud t ex.
Postad 21 August 2009 - 16:27
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Kan summeras med följande härliga floskel "Färgernas lyster"....säger väl allt om nivån hos vissa "experter".
Undrar när vi får se produkter som TV-möss och antennkabel-wraps dyka upp?
Redigerat av masse70, 21 August 2009 - 16:28.
Postad 21 August 2009 - 16:35
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Varför den senare var längre var på grund av citatet från säljaren och kabelexperten (...) på Reference Audio "min kabel spöar skiten ur alla enmeterkablar".
(...) som var helt övertygad om att kunna pricka ut de olika kablarna då det var stor skillnad mellan dem lyckades inte pricka mer än fyra rätt i tio omgångar.
Redigerat av Tomas_D700, 23 August 2009 - 15:06.
Postad 21 August 2009 - 21:06
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Hade de kunnat visa hur mycket felkorrigeringskretsarna används i apparaten som de skickar signalen till hade det varit ett mer rättvist test.
Troligen skiljer det i praktiekn nästan ingenting på korta kablar utan det är mer mekanisk hållbarhet som skiljer, jag vet att de billiga deltacokablarna är riktigt usla vad det gäller själva kontaktstiften, jag har själv lyckats göra sönder ett par så välj bort de allra billigaste.
Längre kablar däremot kan det skilja ordentligt men priset säger nästan ingenting...
Sedn kan det vara värt att påpeka att de valde helt fel TV för testen eftersom auto dimming inte är avstängningsbar på en 7070.
Redigerat av junkan, 21 August 2009 - 21:08.
Postad 21 August 2009 - 21:16
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Längre kablar däremot kan det skilja ordentligt men priset säger nästan ingenting...
Det som är poängen, dyrt är inte alltid bäst  Sen har jag själv svårt att tro att det kan vara skillnad på något som skickas digitalt, om det blir bitfel märks ju det som sparklies eller andra artefakter... men men var och en får ju tro på det som gör en lyckligt
Postad 22 August 2009 - 09:27
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Hade de kunnat visa hur mycket felkorrigeringskretsarna används i apparaten som de skickar signalen till hade det varit ett mer rättvist test.
Vilka felkorrigeringskretsar menar du? MVH /Chuck
Postad 22 August 2009 - 14:39
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Nja HDMI har uppenbarligen ingen felkorrigering så fel av mig...
Det är allstå svårt att rent mätmässigt tala om vad en "tillräckligt" bra kabel är så jag lämnar var och en till sin tro.
Postad 22 August 2009 - 20:51
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Kul test men det visste vi redan när det gäller korta längder.
Tycker dom skulle göra om samma test med med kablar på 15 meter.
Postad 22 August 2009 - 20:52
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Kul test men det visste vi redan när det gäller korta längder. Tycker dom skulle göra om samma test med med kablar på 15 meter.
Ja det hade varit intressant att se vilka som drabbas av sparklies eller inte.
Postad 24 August 2009 - 13:25
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Jag hittade just ett nytt test på dyra respektive billiga HDMI-kablar: http://www.idg.se/2....r-kabel-bluffenDet finns mycket pengar att spara i kabelvärlden  . mvh Manor
Postad 24 August 2009 - 13:31
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Jag hittade just ett nytt test på dyra respektive billiga HDMI-kablar: http://www.idg.se/2....r-kabel-bluffen
Det finns mycket pengar att spara i kabelvärlden .
mvh Manor
Vill inte vara den som är den men....denna var uppe redan i denna tråden dessutom https://www.minhembi...p;#entry2539953
Postad 28 August 2009 - 12:49
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
är det fler "kablar" i en 1.3V kabel än i en 1.1V? Eller vad skiljer dem åt?
Näe vad jag vet så har hdmi-kablar inte förändrats vad det gäller antal ledare och stift och vad de används för osv(för den ethernet-funktionalitet som specats fram i v1.4 av hdmi-standarden verkar det dock krävas nya kablar). Så jag vet inte var det där med "v1.3-kablar" och liknande kommer ifrån. Förmodligen en reklamtrick för att lura alla som inte förstår vad olika versioner av hdmi-standarden innebär. Folk brukar posta diverse utdrag ur sammanfattningar av olika versioner av specen till höger och vänster (såg att det fanns i den här tråden med, vilket är helt obegripligt) men jag tror det mest är till skada - för vad ska man med den informationen till om man inte förstår den praktiska betydelsen?
Redigerat av pacman, 28 August 2009 - 12:49.
Postad 28 August 2009 - 14:15
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Här är ett bra och informativt test som jag hittade på ett annat forum: http://www.audioholi...testing-results
Postad 10 September 2009 - 09:22
Unregistered10f106ca
-
Unregistered10f106ca
-
Användare
-
-
242 inlägg
Så fort kablar ska testas så finns alltid en risk av att man tror sig se bättre bild osv. om kabeln är dyrare.
Varför kan inte någon göra ett test där man tar 2 st datorer. Skickar en lång bitström från dator till dator och kollar exakt vilken bitström som kommer fram i andra änden. Om de är identiska vet man att bilden är "perfekt". Om de däremot börjar diffa på olika sätt för olika kablar då får man hålla med om att det kan finnas en viss skillnad mellan olika HDMI kablar.
En kompis berättade t.ex. att han läst ett test där "experten" faktiskt kunde se skillnad på den billiga och dyra kabeln i bildens skärpa när han stod nära skärmen. Men hur defnieras skärpan i 1:orna och 0:orna? Det låter väldigt konstigt för mig. Ett bitfel borde te sig betydligt tydligare t.ex. genom artefakter i bilden.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
→
Bildkablar för digital överföring
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|