Min erfarenhet av 7210, Navigon Fresh, Navigon support och uppdatering till 7310.Köpte min Navigon 7210 i januari i år. Har varit ganska nöjd med mitt köp. Alla funktioner jag behövde fanns samt att utseendet på kartan är snäppet snyggare än vissa konkurrenter, vilket jag tycker höjer helhetsintrycket. Köpte den från dustinhome som hade julkampanj på denna, så priset var helt okej.
Direkt när jag fick min 7210 hem så installerade jag Navigon Fresh på min dator, registrerade min 7210 och gjorde en kartuppdatering. Har för mig att det var Q8/2004 som installerades. Började använda den och satte mig in i menyerna. En lustig sak som jag märkte var att det inte gick att stänga av 7210 utan endast sätta den i standby. Vilket resulterade i att batterinivån var på minimum och ibland helt tomt (just när man väl skulle behöva den.) En annan sak är att Navigon Fresh känns omständigt och inte speciellt användarvänligt. Svenska översättningen är heller inte i toppklass. Kanske något som utvecklarna kan ta till sig och göra programmet bättre?
Hur som helst hade jag köpt kartuppdateringar genom en rabattkupong som jag fick när jag köpte min 7210. Betalade endast 199kr har jag för mig.
I februari fick jag ett nyhetsbrev från Navigon som meddelade att Q1/2009 fanns att ladda hem genom Navigon Fresh. Sagt och gjort laddade jag hem senaste version av Navigon Fresh för att sedan ansluta min 7210 och uppdatera kartorna. Men fick hela tiden felmeddelandet
”Det finns inga filer för NAVIGON-programmet på detta kort. Lägg in ett kort med MN-programmet…” Jag försökte flera gånger att ansluta och göra uppdateringen men samma sak hela tiden. Jag förstod inte vad som var problemet eftersom min 7210 fungerade utan problem när jag väl använde den. Jag ringde aldrig supporten utan gav upp och använde den med de äldre kartorna.
I juni fick jag ett nytt nyhetsbrev där det meddelades att Q2/2009 fanns att ladda hem genom Navigon Fresh. Tänkte att det kanske var något strul med tidigare version eftersom jag inte fick det att fungera. Sagt och gjort laddade jag hem senaste version av Navigon Fresh igen för att sedan ansluta min 7210 och uppdatera kartorna. Men fick samma felmeddelande som tidigare. Sökte på google och hittade några träffar som hade samma problem men som löste det genom att reklamera sin 7210 till butiken. Men jag tänkte att det måste kunna lösas på något sätt.
Ringde supporten och fick tala med en kille som var riktigt trevlig. Vi gick igenom vissa felsökningsmoment men inget hjälpte. Fick även till svar att jag skulle prova att köra Navigon Fresh på en helt annan dator samt att stoppa i minneskortet i en kortläsare. (Men vem har en microSD adapter liggandes och skräpar? Det är ju inte det mest användbara kortet.) Men samma resultat! Killen på supporten sa att han skulle skicka vidare ärendet till teknikerna som skulle återkomma.
Jag provade på datorn jag har på jobbet men fick samma fel. Ringde supporten och fick prata med en annan person som verkligen inte förstod mitt problem och skyllde på Navigon Fresh servern var nere. Jag frågade vad det hade med mitt problem att göra och han svarade att det var så. Men det jag inte kan förstå är hur mitt felmeddelande hänger ihop med Navigon Fresh servern? Felmeddelande handlar ju om mitt MN-program på minneskortet och inget annat. Efter mycket tjafs så la vi på och jag var sådär nöjd med personen på supporten. Jag provade att ringa igen och som tur var fick jag prata med samma kille som jag tidigare hade pratat med. Men tyvärr kom vi inte vidare med mitt problem och han hänvisade fortfarande till teknikerna.
Polaren på jobbet har en 2110Max som han nyligen hade uppdaterat genom Navigon Fresh. Vi började jämföra lite filer mellan hans backup och min 7210. Hittade några saker som jag inte tyckte stämma i min version.xml mot hans. Det som bl a saknades var vilken version, build, brand, plattform jag hade. Jag började ändra min xml-fil och provade att köra Navigon Fresh igen. Nu hittade programmet min 7210 men fick ett annat felmeddelande. Men det kändes ändå som att det var åt rätt håll. Jag googlade runt på nätet och hittade en version.xml till 7210 som var ”tom”. (Den innehåller även info om alla kartor och tilläggsprogram som är installerade.) Jag lade in den i min 7210 och körde Navigon Fresh igen och nu fungerade det!
Nästa problem var att jag inte fick plats med Q2/2009 på mitt 2Gb minneskort. Fixade fram ett nytt 8Gb kort från Kjell.com som jag använde istället. Kopierade över allt från mitt gamla till det nya och körde kartuppdateringen i Navigon Fresh igen. Nu fungerade det!
Skumt att min version.xml hade blivit korrupt och gjorde så att Navigon Fresh inte kunde känna igen min 7210. Hur det har hänt vet jag inte.
Efter allt strul som äntligen löste sig så blev jag lite sugen på att uppdatera min 7210 till 7310. Det finns en del smutta saker i 7310 som lockar. Köpte uppdateringen på Navigons hemsida och gjorde uppdateringen genom Navigon Fresh. Nu kör jag med MN ver: 7.4.2 (build-802) och uppdateringen gick smärtfritt.
Förutom nyheterna i 7310 som finns på:
http://www.navigon.c...des/navigon7210…så är detta några av mina synpunkter efter uppdateringen:

Plus-lista
- + Menysystemet har blivit mer logiskt och lättnavigerat
- + Lättare att söka parkering
- + Ny röst som känns mer naturtrogen
- + Inbyggd manual
- + Vid avstängning av gps:n så går det att välja Standby eller Stänga av

Minus-lista
- - Seg som sirap i navigeringen plus en del i menyerna. Upplever 7210 snabbare.
- - Q1/2009 kartor (hade Q2/2009 innan)
Hoppas Navigon ordnar till prestandaproblemet. Som det känns nu så ångrar jag mig lite att jag uppdaterade min 7210 till 7310.
Tack till google.se plus min polare som hjälpte mig att lösa problemet med kartuppdateringen.
/Magnus