Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rumsakustik

82 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 March 2009 - 14:44

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Rummets minsla ledd bör väl vara runt 7-8 meter för att man ska vara helt fri från grundtonerna av rumsmoderna (Så att de är nere på eller strax under 20hz).

Erik, hur blir det om man har ett system som klarar av under 20 hz, "infra"? Kan man få så jobbiga resonaser att man måste motverka dom med?

Och jag håller med bensnake om att ett större rum bidrar till en bättre basåtergivning men då också kräver mer behandling av efterklangen (absolut mätt). Golvytanx2.5 kvadratmeter tyg/mattor/absorbent är en enkel riktlinje.

Exakt :)

Postad 18 March 2009 - 14:56

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
@David
Ingen aning, aldrig lyssnat på ett system som går djupare än ca 18 Hz. Hemma hos mig har jag en puckel på runt 25 Hz och den är faktiskt behaglig förutom att en del lösa grejer skallrar.

Postad 18 March 2009 - 16:45

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Rätt intressant ..
Mitt rum är längd ca 8-9m bredd ca 5 och är kombinerat matsal vardagsrum med lite öppningar 3st ..
Jag tycker det låter kanon , men kan det bli bättre så klagar inte jag :)

Jag sitter rätt nära ca 3m ifrån och i mitt galleri kan man se en del av rummet vid högtalarna ..

Jag har rätt bra med luft runt burkarna bakvägg ca 70cm sidovägg 1m ..det jag undrar är om det är nån vits att fundera på nån sort av diff/dämp ?
Det låter som sagt riktigt bra redan nu ;)

Hemma hos mig har jag en puckel på runt 25 Hz

Den som ändå hade det ;)

Mvh

Redigerat av Unregistered96bcffe5, 18 March 2009 - 16:46.

Postad 18 March 2009 - 16:50

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Vad är det för "träribbskonstruktion" du har på väggen bakom högtalarna? ******** vilken anläggning, för övrigt!

Diffusering fungerar rätt bra, tyvärr så är rummet i övrigt väldigt dåligt.

Postad 18 March 2009 - 17:01

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Bara diffusering eller bara absorbenter blir oftast inte bra. Men en mix av båda blir oftast bra, med lite mer diffusering än absortion. Ingen lag men brukar funka ganska bra. Bara att köpa typ XTZ room analyzer och mäta tills ni blir lyckliga.

Postad 18 March 2009 - 20:38

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Mitt Öhmanrum som är under kontruktion kan beskrivas så här:

Dämpning på golvet: heltäckningsmatta + soffa.
Diffussion på golvet: soffbord.
Dämpning i främre hörnen fram till sidoväggarnas förstareflex: Stenull plus skumabsorbent.
Dämpning sidoväggar: Draperier 30 cm utanför vägg.
Diffussion: på sidoväggarna: Bokhyllor vid och bakom förstareflex.
Diffussion i taket: Räfflad panel.
Dämpning i taket. Isolerplattor mellan innertaken (dubbla innertak).
Diffussion på bakvägg: Bokhyllor.
Basabsorbtion: Ca 1000 l basabsorbent ovan innertaket samt upphöjning av golvet bak med inbyggd basabsorbent.

Som ni ser är det en myt att Inoägare/Öhman bara dämpar. Det finns lite (mycket) av varje. :)

Postad 18 March 2009 - 21:04

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Mitt Öhmanrum som är under kontruktion kan beskrivas så här:

Dämpning på golvet: heltäckningsmatta + soffa.
Diffussion på golvet: soffbord.
Dämpning i främre hörnen fram till sidoväggarnas förstareflex: Stenull plus skumabsorbent.
Dämpning sidoväggar: Draperier 30 cm utanför vägg.
Diffussion: på sidoväggarna: Bokhyllor vid och bakom förstareflex.
Diffussion i taket: Räfflad panel.
Dämpning i taket. Isolerplattor mellan innertaken (dubbla innertak).
Diffussion på bakvägg: Bokhyllor.
Basabsorbtion: Ca 1000 l basabsorbent ovan innertaket samt upphöjning av golvet bak med inbyggd basabsorbent.

Som ni ser är det en myt att Inoägare/Öhman bara dämpar. Det finns lite (mycket) av varje. :)

brukar räcka med mattor på golvet och vanlig innredning.

Postad 18 March 2009 - 21:33

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

brukar räcka med mattor på golvet och vanlig innredning.

Vadå då? det är väl snyggt med heltäckningsmatta o massa skynken samt skum o stenull på väggarna?
Sorry kunde inte låta bli men helt ärligt hade jag inte fixat att ha det så i ett vardagsrum.
Nu vet jag att du Hasse har ett dedikerat rum och då är det annorlunda. Men i ett kombinerat vardags/hifi rum som dom flesta trots allt har så får det vara lite måtta med akustikåtgärderna.

Har sett några riktigt fina fixade rum men dom är få tyvärr, dom flesta som fixat på egen hand ser ut som luffarkvartar

Postad 18 March 2009 - 21:44

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Well, då är man ju inte heller särskilt intresserad av ljudåtergivning säger jag då för att röra om i grytan. Det är konstigt att kablar och cd-spelare får kosta hur mycket som helst, men när det kommer till förändringar som _verkligen gör skillnad_ så är det tvärstopp nästan överallt. Det är rätt lustigt, tycker jag :)

hassesolos rum är liksom sista utposten på något sätt, dit i varje fall jag strävar.

Redigerat av shifts, 18 March 2009 - 23:39.

Postad 18 March 2009 - 21:52

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Vadå då? det är väl snyggt med heltäckningsmatta o massa skynken samt skum o stenull på väggarna?
Sorry kunde inte låta bli men helt ärligt hade jag inte fixat att ha det så i ett vardagsrum.
Nu vet jag att du Hasse har ett dedikerat rum och då är det annorlunda. Men i ett kombinerat vardags/hifi rum som dom flesta trots allt har så får det vara lite måtta med akustikåtgärderna.

Har sett några riktigt fina fixade rum men dom är få tyvärr, dom flesta som fixat på egen hand ser ut som luffarkvartar

tja som det ser ut vid dig så förstår jag att man måste ha en room perfect

Postad 18 March 2009 - 21:57

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Läste du överhuvudtaget vad jag skrev?
Hasses rum är enligt MIG helt ok som ett dedikerat rum men om jag skulle vara tvingad att ha det så i ett vardagsrum så hade jag utan att tvekan lagt ner denna hobby!

Ett rum med normal möblering med lite hyllor på ngn vägg, stor soffa, soffbord samt ngn snygg matta( inte heltäckande) räcker väldigt långt för ett bra ljud och lägg sen till som i mitt fall ett ekodämpande akustiktak så låter det sjukt jä..a bra!

Kan säga som så att dom lyssningsrum i dom butiker jag varit i har verkligen inte imponerat på mig då högtalare som inte låtit märkvärdigt alls där har låtit brutalt bra hemma. Antar att jag har haft en del tur;)

Postad 18 March 2009 - 22:00

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

Säger du efter att ha sett ca 20% av rummet, genomtänkt
Och ja hellre room perfect än mattor på väggar o en 80tals heltäckningsmatta på golvet
off topic så det står härliga till nu, ska inte sabba tråden mer nu

Postad 18 March 2009 - 22:28

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

hassesolos rum är liksom sista utposten på något sätt, ditt i varje fall jag strävar.

Jo det vore grymt med en eget rum just för detta. :)

Postad 18 March 2009 - 22:33

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Och ja hellre room perfect än mattor på väggar o en 80tals heltäckningsmatta på golvet

gör ett klapp test och lyssna efter eko

Postad 18 March 2009 - 22:54

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Utan att trampa någon på tårna, så letade jag heltäck när jag skulle bygga biorum.. Eftersom du helt klart ser ut att vara lite inredningsintresserad av det lilla man ser i ditt galleri, och säkert ganska modemedveten så borde du veta att heltäck är på väg tillbaks med stormsteg! Heltäcken idag går inte att lämföra med den som fanns förr.
Jag höll nästan på att svimma när jag kollade priser på en heltäck av BRA kvalitet. Idag finns det i princip lika mycket heltäck att välja mellan, som kakel & klinker (som jag jobbar med), så det finns en hel uppsjö av RIKTIGT snygg matta för den som har råd.. Min matta skulle ha kostat ca 12,5k till mina 25m2, så det fick vara..
Blev nålfiltsmatta från Bauhaus istället.. Däremot TROR jag att en heltäck gör ganska mycket för ljudet ?

Postad 18 March 2009 - 22:58

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Nu vaknade tjejen :)
Satt o klappade händer som en idiot...

Dock utan ngt eko att finna förutom i köket..

Postad 18 March 2009 - 23:03

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

Utan att trampa någon på tårna, så letade jag heltäck när jag skulle bygga biorum.. Eftersom du helt klart ser ut att vara lite inredningsintresserad av det lilla man ser i ditt galleri, och säkert ganska modemedveten så borde du veta att heltäck är på väg tillbaks med stormsteg! Heltäcken idag går inte att lämföra med den som fanns förr.
Jag höll nästan på att svimma när jag kollade priser på en heltäck av BRA kvalitet. Idag finns det i princip lika mycket heltäck att välja mellan, som kakel & klinker (som jag jobbar med), så det finns en hel uppsjö av RIKTIGT snygg matta för den som har råd.. Min matta skulle ha kostat ca 12,5k till mina 25m2, så det fick vara..
Blev nålfiltsmatta från Bauhaus istället.. Däremot TROR jag att en heltäck gör ganska mycket för ljudet ?

Jag vet att matta är svindyrt, köpte själv nålfilt till uterummet och bara den kostade en del.
För min del kvittar det vad modet säger, aldrig att jag lägger en heltäckningsmatta förutom i källaren där jag redan har en i gymmet.
Jag är uppväxt med det och ni får mig aldrig att genomlida den tiden en gång till! :)

Postad 18 March 2009 - 23:13

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
hej Smackman! Tråden rusar och jag blir avhängd. Har också lagt ut en bild över ett misslyckat tweek pågalleriet. Jag provade mig fram med två upp och nervänd borstar där jag hängde badhanddukar på. Dessa primitiva dämpare ställdes bakom högtalarna. Lyssnade o s v. Kommer att ta en bild hur jag gjorde på galleriet. Kul försök. Denna gång med framgång. Så var det hos mig. Men jag har akustiska problem på grund av öppen planlösning, ej optimal uppställning av anläggningen o s v.

Postad 18 March 2009 - 23:16

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Ja hon måste undrat vad du höll på med. ;)

Postad 18 March 2009 - 23:19

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Well, då är man ju inte heller särskilt intresserad av ljudåtergivning säger jag då för att röra om i grytan. Det är konstigt att kablar och cd-spelare får kosta hur mycket som helst, men när det kommer till förändringar som _verkligen gör skillnad_ så är det tvärstopp nästan överallt. Det är rätt lustigt, tycker jag :)

Håller helt med. Att lägga massa pengar på sånt som inte ger något alls eller väldigt lite istället för göra något som verkligen påverkar enormt mycket är, intressant. Förstår inte rädslan många verkar ha att deras rum inte kommer se ut som "Pelles" eller "Stinas". Vad spelar det för roll? En konstintresserad kanske har massa tavlor på väggen, en som gillar porslintomtar kanske har det på väggarna, etc.

Postad 18 March 2009 - 23:28

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0

Sätt ut ditt eget rum :)

Postad 18 March 2009 - 23:36

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

Håller helt med. Att lägga massa pengar på sånt som inte ger något alls eller väldigt lite istället för göra något som verkligen påverkar enormt mycket är, intressant. Förstår inte rädslan många verkar ha att deras rum inte kommer se ut som "Pelles" eller "Stinas". Vad spelar det för roll? En konstintresserad kanske har massa tavlor på väggen, en som gillar porslintomtar kanske har det på väggarna, etc.

Det är väl tur att vi har olika smak för hur vore det om ALLA hade helmatta, kuddar på väggar,lakan för fönster och ribbstolar på väggarna? då hade ju alla hetat Pelle eller Stina eller hur?

Postad 18 March 2009 - 23:41

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Det är väl tur att vi har olika smak för hur vore det om ALLA hade helmatta, kuddar på väggar,lakan för fönster och ribbstolar på väggarna? då hade ju alla hetat Pelle eller Stina eller hur?

Sant, men vad är det för mening att lägga massa pengar på hifiutrustning om man inte kan nyttja det? Skillnaden mellan högtalare drunknar i efterklang och resonansen, så varför lägga massa pengar på det?
Jag har lyssnat på system som kostar under 20,000 kr som låter klart bättre än system som kostar 100 gånger mer på grund av att man gjort något åt rummet.

Postad 18 March 2009 - 23:44

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Det blev en kul tråd av detta till slut, utan allt för många personliga angrepp med känns det som :)
Som sagt så väljer var och en vad man vill göra med sina dedikerade/vardagliga rum och så länge var och en sitter nöjd så är det toppen.
Nu väntar sängen

Postad 18 March 2009 - 23:47

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Håller med, god natt :)

Postad 18 March 2009 - 23:54

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

Sant, men vad är det för mening att lägga massa pengar på hifiutrustning om man inte kan nyttja det? Skillnaden mellan högtalare drunknar i efterklang och resonansen, så varför lägga massa pengar på det?
Jag har lyssnat på system som kostar under 20,000 kr som låter klart bättre än system som kostar 100 gånger mer på grund av att man gjort något åt rummet.

Jag säger absolut inte emot dig David, jag vet att det gör skillnad då jag har egen erfarenhet av det med mitt egna rum.
Vad jag vill ha sagt är bara att JAG inte är beredd att göra vad som helst med vårt gemensamma tv/hifi rum för att kräma ur dom sista % ur anläggningen.
Jag är 100% nöjd med hur det låter hos mig nu och tycker ändå jag lyckats kombinera min hobby med hyffsad stil och mysfaktor

Postad 19 March 2009 - 00:09

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Mm man ska ju ge sig när man tycker det spårar ur. Sån tur är så gillar jag den där heltäckningsmatta-gardin utseendet så jag har inga problem med rumfix "looken". Tycker det ser trevligt ut. :)

Postad 19 March 2009 - 05:53

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Sätt ut ditt eget rum ;)

rum???
jag har dämpat hela huset

Dock utan ngt eko att finna förutom i köket..

om du satt då förstår jag att du kallar dig själv för saker gå runt och gör det

Postad 19 March 2009 - 07:12

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Om du inte fattade att jag drev så kallar jag snart dig för saker. Ge mig en anledning att gå runt och göra klapptest när jag vet att mitt rum är bra dämpat och när jag säger att jag är mer än nöjd med vad min anläggning presterar i detta rum ?
Plocka inte bara ut det du själv gillar att klanka på i en text är du snäll, läs HELA tråden och vad som skrivits tidigare!

Det finns faktiskt EN sista akustisk åtgärd jag skulle kunna tänka mig och det är att skilja av rummet med den stora öppningen med ett scenmolton och ngn snygg upphängning men det gick inte igenom av regeringen. Akustiktaket fick räcka

Postad 19 March 2009 - 08:03

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Hej .
Fint att du la ut info där Hassesolo :)
Och , Den som ändå hade ett eget ljudrum ;)

Men för oss som inte har detta ..

Kanske finns det en gyllene medelväg att gå .. Plocka det göttaste , det som gör mest nytta och få in det på ett snyggt sätt så det inte "ser" konstigt ut ;)

Då är frågan vad som är det effektivaste att göra som ser snyggt ut även för de icke intresserade :blush:

Mvh

Postad 19 March 2009 - 08:17

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Senast jag hade fest hemma hos mig tyckte alla min tjejs kompisar att vi hade det jättefint, och då har vi 0.2s efterklang och helabsorberande högtalarvägg + ungefär 80% av golvet matt-täckt...

Jag är uppväxt med källare med heltäck och en massa väggbonader, och gud så skönt det var att vistas där. Svalt, tyst och hög mysfaktor.

Jag tycker att den lite ombonade känslan slår minimalist-mäklarkatalog-stilen i både utseende, känsla och ljud. Tyckerjag.

Postad 19 March 2009 - 09:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Man kommer inte att se en massa stenull och skum i mitt rum när det är klart. Man kommer bara att se en duk med svart vägg runtom. Svarta draperier på sidorna som döljer hyllor och absorbenter. En röd skön heltäckningsmatta och ett svart tak. Det enda som kommer synas är fyra av de sex surroundhögtalarna samt projektorn och några hyllor på bakväggen. Inga synliga fronthögtalare, inga synliga basmoduler, inga synliga kablar.
Det blir en ganska stilren hembiobatcave. Inga konstigheter på ytan.

På det sättet är det lätt med ett hembiorum. Man behöver inte kompromissa. Det skall ju inte dubblera som tebjudningsrum.

Postad 19 March 2009 - 09:24

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0

jag tycker att den lite ombonade känslan slår minimalist-mäklarkatalog-stilen i både utseende, känsla och ljud. Tyckerjag.

...och jag tycker "tyvärr" precis raka motsatsen. Tyvärr skiver jag givetvis p.g.a att detta påverkar ju självklart ljudbilden här hemma. Sen så hjälper det givetvis till att man har stor matta precis framför och där på står ett bord som passar bra som "dämpare", och där efter en stor soffa i tyg. Annars är det tyvärr inte så mycket som dämpar här i lägenheten på 21;a våning. Dock är jag faktiskt positivt förvånad hur bra det trots allt låter. Visst, det är inte ultimat (långt där ifrån), men känner dock att jag är klart nöjd med den "mellanvägen" man fått gå för att samtidigt ha det på det sätt designmässigt som man är nöjd med.

Hade önskat att vi hade lika stor vägg i vardagsrummet här, som vi tidigare hade när vi bodde i Sverige. Då hade jag dämpare bakom högtalarna i form av plattor, som sedan hade ett Marimekko tyg spänt på en ram utanför sig (stora tygtavlor som nådde nästan ända ner till golvet). Här finns det dock inte utrymme för detta... om man nu inte skulle ta och smälla upp ngt liknande över hela bakväggen (undra vad misses multi skulle säga om det? :) )

mvh
multi

Redigerat av Unregistered52a88696, 19 March 2009 - 09:27.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.