Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ino Audio basmoduler

337 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ino Audio Profundus X, basmodul (Subwoofers) 0 9,5 (9) Inga priser
Ino Audio bs60 (Subwoofers) 0 8,8 (4) Inga priser
Ino Audio Profundus P,basmodul (Subwoofers) 0 9,14 (6) Inga priser
Ino Audio cr80s (Rackutrustning) 0 8,87 (7) Inga priser
Ino Audio profundus Y-2 (Subwoofers) 0 9,17 (5) Inga priser
Ino Audio profundus Y-4 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio Profundus X version 2012 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 27 mars 2009 - 17:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
en subb = alldrig något vidare
två subbar = kan blir ritkigt bra
4st subbar = kärlek... ;)

så om du skaffar 2st subbar så kan du får ihop det riktigt bra :P

grejen med INo är att grejerna är anpassade till varandra så att när dem delas med filtret så får du ett fashomogent system och det får du inte med någon annan subb...
Inte på ritkigt samma sätt, men det går att få väldigt, väldigt bra ;)
jag rekkomenderar alltid att köpa 2st subbor, 1 låter alltid dåligt..
Har alldrig någonsin hört ett system med bara en subb som låtit äns i närheten av OK o basområdet...
Men system med 2st har jag hört många som låter jätte bra och ju fler ju bättre !

Postad 27 mars 2009 - 17:57

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Jag tänkte dela i min Onkyo 875 till att börja med. Är det någon som vet hur bra filtret är i denna? ;)

Har ju haft just en sån... och det är inget vidare.
Men så länge man inte testat annat så lider man inte av det, för det låter riktigt bra redan då.

Postad 27 mars 2009 - 18:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Har ju haft just en sån... och det är inget vidare.
Men så länge man inte testat annat så lider man inte av det, för det låter riktigt bra redan då.

;)
Argh!

Då behöver jag alltså ett potent slutsteg med sju kanaler förutom ett slutsteg till basarna...

Postad 27 mars 2009 - 18:05

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlägg
  • 0

en subb = alldrig något vidare
två subbar = kan blir ritkigt bra
4st subbar = kärlek... ;)

Jag har fyra subbar. Jag är nöjd. Skulle faktiskt inte vilja åka hem till hassesolo och lyssna när det är klart...
Risken är ju då att ens eget inte låter lika bra längre... Och då blir det dyrt...

Postad 27 mars 2009 - 18:06

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

;)
Argh!

Då behöver jag alltså ett potent slutsteg med sju kanaler förutom ett slutsteg till basarna...

Det räcker med ett till frontarna, bara dom som ska in där!

Postad 27 mars 2009 - 18:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
va det du som hade dessa 4st subbar placerade i var sitt hörn ?

Om så är fallet har vi redan pratat lite om för och nackdelar med detta men dte e bra att du har 4st, det möjligör att få ritkigt bra ljud ;)
Men jag vill ha dem alla vid frontväggen.

En fördel med att ha dem i var sitt hörn är att man kan till stor del "trolla bort" den "bas hål" som blir i mitten av rummet :P

Postad 27 mars 2009 - 18:12

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Det räcker med ett till frontarna, bara dom som ska in där!

Det var skönt att höra. ;)
Kör man fullrange på alla de andra kanalerna då eller delar man dem i Onkyon? Ursäkta om jag är lite trög.

Postad 27 mars 2009 - 18:16

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlägg
  • 0

va det du som hade dessa 4st subbar placerade i var sitt hörn ?

Om så är fallet har vi redan pratat lite om för och nackdelar med detta men dte e bra att du har 4st, det möjligör att få ritkigt bra ljud ;)
Men jag vill ha dem alla vid frontväggen.

En fördel med att ha dem i var sitt hörn är att man kan till stor del "trolla bort" den "bas hål" som blir i mitten av rummet :P

Ja, precis. Kan tyvärr inte ens testa med alla vid frontväggen ;) Får inte plats..

Går fortfarande inte att posta en bild.....?

Postad 27 mars 2009 - 18:19

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Jag får väl knata över till Mr Välljud/Meanmachine här i stan. Han lär inte märka om han blir av med ett slutsteg eller två. ;)

Postad 27 mars 2009 - 18:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Haha, jag tror han har dem stående i bokstavsordning och memorerad sådan :P

så det e nog kört...

Jaså, så ni är "grannar" ;)

Postad 27 mars 2009 - 18:24

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Mäktiga prestanda minst sagt , men detta stämmer väl inte ..

Modell profundusY-2 (12" i vanligt mått)
Baselement: 2 st 25,2 cm

En 10" bas är 25cm .. eller har jag missat något ?

Postad 27 mars 2009 - 18:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Själva konen, kan räknar med konen som 25cm, dem flesta 99,99% av alla andra räknar konen + upphängningen.. ;)

Varför han gör detta vet jag ej... för då skulle han ju kalla dem för 10" (tycker jag) men han kallar dem för 12" (med upphängningen inräknad) och 25,2cm alltså 10" (bara konen)

Redigerat av DVD-ai, 27 mars 2009 - 18:36.

Postad 27 mars 2009 - 18:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Haha, jag tror han har dem stående i bokstavsordning och memorerad sådan :P

så det e nog kört...

Jaså, så ni är "grannar" ;)

Inte precis (vi har inte träffats annat än på nätet) men det var nära att jag knatade över med mina Guru när han körde sitt högtalartest. Fast de är sålda nu.

Postad 27 mars 2009 - 18:41

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Oki, Verkar väldigt onödigt att krångla till det så .. men men ..

Jag läste att någon skrev att Pi60 går ner till 20-22hz..det kan väl inte stämma ? det sitter väl en ca 7" bas enbart i pi60 om man räknar på ett normalt vis..?

Postad 27 mars 2009 - 18:43

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0

Ja, precis. Kan tyvärr inte ens testa med alla vid frontväggen :P Får inte plats..

Går fortfarande inte att posta en bild.....?

Det fungerar alldeles utmärkt för mig, använder Firefox. Skulle du ha problem fortfarande så skicka bilden till mig så kan jag lägga upp den. ;)

Postad 27 mars 2009 - 18:48

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Oki, Verkar väldigt onödigt att krångla till det så .. men men ..

Jag läste att någon skrev att Pi60 går ner till 20-22hz..det kan väl inte stämma ? det sitter väl en ca 7" bas enbart i pi60 om man räknar på ett normalt vis..?

Jag har bergfast tryck hos mig vid 21 Hz på partyvolym med enbart pi60. Börjar falla vid 20 Hz.

Redigerat av Erik_a80, 27 mars 2009 - 18:48.

Postad 27 mars 2009 - 18:55

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlägg
  • 0

Det fungerar alldeles utmärkt för mig, använder Firefox. Skulle du ha problem fortfarande så skicka bilden till mig så kan jag lägga upp den. ;)

Jag kör IE... Är det bara för mej det inte funkar ?

Postad 27 mars 2009 - 18:55

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Sorry för Ot ..

Jag har bergfast tryck hos mig vid 21 Hz på partyvolym med enbart pi60. Börjar falla vid 20 Hz

Partyvolym vid 21hz med ett ca 7" baselement i en fulllregisters 2 vägshögtalare låter i mina öron som rena rama önsketänket ;9
Mvh

Postad 27 mars 2009 - 19:03

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Partyvolym vid 21hz med ett ca 7" baselement i en fulllregisters 2 vägshögtalare låter i mina öron som rena rama önsketänket ;9
Mvh

Hur vore det att lyssna istället för anta saker? Läs vad trådskaparen skrev i början, att han inte vill ha massa tjafs.

Postad 27 mars 2009 - 19:09

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Ja läs den du och sluta tjaffsa då .. suck..

Postad 27 mars 2009 - 19:14

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlägg
  • 0
Var precis ute och läste på bigscreen om Ino Pi60 signatur, då jag vet så lite om den här VÄLDIGT omdebatterade högtalaren. Om den skulle vara hälften så bra som dom skriver, så verkar det ju vara "jättebilligt" för en sån bra högtalare (50k inkl. montering) jämfört med andra superhögtalare ? Det finns väl många högtalare som kostar betydligt mer, men enligt dom inte låter i närheten så bra ?

Ursäkta OT, men det handlade ju i alla fall om Ino...

http://www.bigscreen...l...=116&atyp=1

Postad 27 mars 2009 - 19:44

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Sorry för Ot ..

Mvh

det kan nästan vilken prestanda högtalare klara av som har ett vettigt f3db sen hjälper rummet till att sänka f3db och det beror det på hur mycket rummet gainar

Postad 27 mars 2009 - 19:53

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Det var skönt att höra. ;)
Kör man fullrange på alla de andra kanalerna då eller delar man dem i Onkyon? Ursäkta om jag är lite trög.

Kör allt utom frontarna på 80hz, sätt frontarna som full range och dra på lfe+main.
Men det där sköter Ingvar åt dig!

cr80 drar alltså åt all bas från frontar och subwoofer och skickar det till subben, sen allt över 80 går till frontarna.
Sen ställer man ju i q-värde och massa annat i cr80, man kan göra det mesta.

Postad 27 mars 2009 - 19:58

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0

Det fungerar helt okej för mig i IE också. Se till att ladda ner firefox istället. En mycket bättre browser på alla sätt och vis. :P

Postad 27 mars 2009 - 20:19

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Kör allt utom frontarna på 80hz, sätt frontarna som full range och dra på lfe+main.
Men det där sköter Ingvar åt dig!

cr80 drar alltså åt all bas från frontar och subwoofer och skickar det till subben, sen allt över 80 går till frontarna.
Sen ställer man ju i q-värde och massa annat i cr80, man kan göra det mesta.

och då måste jag fråga vad skall man då ha ett par fullrange högtalare till då räcker det med pip

Postad 27 mars 2009 - 20:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

och då måste jag fråga vad skall man då ha ett par fullrange högtalare till då räcker det med pip

Frontarna sätt som fullrange för att slippa det kassa delningsfiltret som sitter i de flesta stärkare.
Delningen sker i cr80s istället.

piP räcker inte på långa vägar om man ska spela högt.

När jag tokmaxar mitt system så är det precis så pi60 räcker, när dom är delade vid 80hz. Men då pratar vi galet högt så man inte vill vara i rummet, mest för att testa ;)

piP bottnar utan problem när man drar på lite partyvolymer.

i14 räcker för nästan alla.
i28 är nog den gyllende mittpunkten som inte sätter några begränsningar om man inte är halvdöv.

Och ju mer membranyta man har, dessto mindre behöver den röra sig = mindre dist och bättre ljud.

Redigerat av Martin, 27 mars 2009 - 20:26.

Postad 27 mars 2009 - 20:45

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Och det är ju i28-varianten cc-PC2 + PY-4 jag skall ha. ;)

Tack för info!

Postad 28 mars 2009 - 00:43

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Jag har bergfast tryck hos mig vid 21 Hz på partyvolym med enbart pi60. Börjar falla vid 20 Hz.

Jag kan bekräfta detta ..

Har varit på besök och lyssnat på dessa hos Erik_a .... Tyckte dom lät mer än ok ... och om nu min hörsel inte är helt fel så bedömmer jag det som helt korrekt.... Dom går verkligen så djupt...dynamiken
som skapas av pi60 ... den hade åtminstone inte jag svårt att höra ...

Alla kanske inte hör det eller gillar den egenskapen eller tycker om ljudet från den ..
Det har jag full respekt för .. Absolut .. Inget konstigt med det ..Och då är det heller
inte något problem med att välja en annan högtalare som man tycker
låter bättre . . .Man tycker olika .. inget konstigt med det ...

Jag tycker iallfall att den gör/giorde ett utomordentligt gott arbete
och jag gillar dessutom det som kommer ut ur den... det är liksom det som
räknas .... "sista raden" liksom ... oavsett mätninger i rum/utan rum ..
.... åtminstone för mig.

Postad 28 mars 2009 - 07:17

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Jag kan bekräfta detta ..

Har varit på besök och lyssnat på dessa hos Erik_a .... Tyckte dom lät mer än ok ... och om nu min hörsel inte är helt fel så bedömmer jag det som helt korrekt.... Dom går verkligen så djupt...dynamiken
som skapas av pi60 ... den hade åtminstone inte jag svårt att höra ...

Alla kanske inte hör det eller gillar den egenskapen eller tycker om ljudet från den ..
Det har jag full respekt för .. Absolut .. Inget konstigt med det ..Och då är det heller
inte något problem med att välja en annan högtalare som man tycker
låter bättre . . .Man tycker olika .. inget konstigt med det ...

Jag tycker iallfall att den gör/giorde ett utomordentligt gott arbete
och jag gillar dessutom det som kommer ut ur den... det är liksom det som
räknas .... "sista raden" liksom ... oavsett mätninger i rum/utan rum ..
.... åtminstone för mig.

Och det är här som allt går i sär när man på står att man hör hur 21hz och hur den faller vid 20hz då är man inne på det området där det mänskliga örat får det svårt att uppfatta infra frekvensen och det är då man måste mäta och inte tro vad man hör för inte ens en person som har så kallat guld öra kan särskilja hörbara ljud mellan 20-25hz och det är här det oftast uppstår meningsskiljeakterna.
Sen verkar det som on´m inoiterna inte vågar mäta på sina allster utan litar blint på konstruktören .
Men jag skall mäta och lyssna på ett par pip nästahelg .

Postad 28 mars 2009 - 07:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Men nu va ju detta en subjektiv upplevelse ;)
Jo visst, han har ju inte garantera att dem går till 20Hz för det men han upplevde det så (och vad jag vet så har SunfireTHX ganska bra koll gällande "hur djupbas känns")
För vid dessa frekvenser så är det ju så att känslan är säkert 70%, och jag tyckte med känna och höra en användbar respons riktigt lågt, säkert till närmare 20Hz
Men det e inget jag sätter högra armen på utan vad jag helt 100% subjektivt uppskattade att dem gjorde. Sedan kan detta garanterat diffa en del... :D

Detta med att mäta är ju den slutgiltiga avgörandet !

När (om..) jag har min i28 + pY-4 så lovar jag att jag ska mäta dem !!!
Detta för att jag själv tycker att det skulle vara kul att se, hur lågt dem verkligen går (just i mitt specifika rum!) och för att det e många som vill se mätningar på detta :P
Ska ta lite olika mätningar på "bara" i28, i28 + pY-2 och på pY-4
För att se vad man får för resultat. Det lovar jag dig, så du får vänta på att jag fått ihopp mitt, X-12 så garanterar jag att du ska få se mätningar ;) (jag har liksom svårt att hålla mig borta... :lol: )

Redigerat av DVD-ai, 28 mars 2009 - 07:37.

Postad 28 mars 2009 - 07:40

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Men nu va ju detta en subjektiv upplevelse ;)
Jo visst, han har ju inte garantera att dem går till 20Hz för det men han upplevde det så (och vad jag vet så har SunfireTHX ganska bra koll gällande "hur djupbas känns")
För vid dessa frekvenser så är det ju så att känslan är säkert 70%, och jag tyckte med känna och höra en användbar respons riktigt lågt, säkert till närmare 20Hz
Men det e inget jag sätter högra armen på utan vad jag helt 100% subjektivt uppskattade att dem gjorde. Sedan kan detta garanterat diffa en del... :D

Detta med att mäta är ju den slutgiltiga avgörandet !

När (om..) jag har min i28 + pY-4 så lovar jag att jag ska mäta dem !!!
Detta för att jag själv tycker att det skulle vara kul att se, hur lågt dem verkligen går (just i mitt specifika rum!) och för att det e många som vill se mätningar på detta :P
Ska ta lite olika mätningar på "bara" i28, i28 + pY-2 och på pY-4
För att se vad man får för resultat. Det lovar jag dig, så du får vänta på att jag fått ihopp mitt, X-12 så garanterar jag att du ska få se mätningar ;) (jag har liksom svårt att hålla mig borta... :lol: )

skulle man kunna få en objektiv mätning också utan vägg stöd gärna mitt på golvet.

Postad 28 mars 2009 - 07:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Självklart, hade jag ändå tängt göra så det e inga problem.

Sedan utomhus bakom huset tängte jag försöka få till en mätning.

Jag är alltid objektiv (förutom när jag är subjektiv och faktiskt bara rent allmänt tycker saker... ;) ) och en mätning är vad jag vet objektiv ;)
Jo, så det blir en objektiv mätning mätning :D

en mätning med alla subbar i drift på bästa placering
En till när dem står i mitten av rummet
ytterligare en på bara en subb som står i mitten av rummet
sedan samma sak fast utomhus också :lol:

Detta hade jag tängt :P

Postad 28 mars 2009 - 07:46

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Sen verkar det som on´m inoiterna inte vågar mäta på sina allster utan litar blint på konstruktören .

Stämmer ju ej. Jag har sett mätningar på pi60s, prfundus Y basar mm och dom stämmer överens med dom specar som ges. Rätt onödigt att påstå massa saker när du inte ens lyssnat på dom själv.

Postad 28 mars 2009 - 07:47

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Stämmer ju ej. Jag har sett mätningar på pi60s, prfundus Y basar mm och dom stämmer överens med dom specar som ges. Rätt onödigt att påstå massa saker när du inte ens lyssnat på dom själv.

lägg upp länk till mätningarna i stället för att du bara pratar om det

Redigerat av Unregistered1022, 28 mars 2009 - 07:50.

Postad 28 mars 2009 - 07:50

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

sedan samma sak fast utomhus också ;)

Rätt meninglöst enligt mig. Varför inte mäta på månen med. Det enda som spelar någon verklig roll är hur dom mäter och låter i den tänkta placeringen.

lägg upp länk till mätningarna i stället för att du bara pratar om det NIN

Du vet att allt inte finns på nätet va? Dom flesta mätningarna jag sett är via analog mätinstument och är på papper. Sen tänker jag inte hjälpa en otrevlig besserwisser som dig överhuvdtaget. Lev vidare med dina RC-L istället.

Postad 28 mars 2009 - 07:57

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Rätt meninglöst enligt mig. Varför inte mäta på månen med. Det enda som spelar någon verklig roll är hur dom mäter och låter i den tänkta placeringen.

Du vet att allt inte finns på nätet va? Dom flesta mätningarna jag sett är via analog mätinstument och är på papper. Sen tänker jag inte hjälpa en otrevlig besserwisser som dig överhuvdtaget. Lev vidare med dina RC-L istället.

ja du sometimetheycomeback eller vad du har för andvändar namn
Och bara för att jag inte tycker som du så är man en besserviser men du kan väl tala om vem du kopte dina ino saker av och vad du hade inan ino

Postad 28 mars 2009 - 07:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Hehe, jo så är det ju... :P

Men jag e sugen att för egen vinning göra lite mätningar och se hur dem presterar ur det avseendet, inget som jag kommer att ta som något avgörande för om dom e bra eller ej, det kommer min "subjektiva sida" att få avgöra ;)
Alltså lyssning och inte mätningar, men mätningar är kul att ha och då X-12 vill se sådanna så tängte jag att han ska få se sådanna, oavsett hur dessa presterar i testet.

Efter testet ska jag slänga på en platta med Infected Mushroom och blåsa rent lite i skallen efter allt mätande... ;)

Postad 28 mars 2009 - 08:07

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Alltså lyssning och inte mätningar, men mätningar är kul att ha och då X-12 vill se sådanna så tängte jag att han ska få se sådanna, oavsett hur dessa presterar i testet.

Problemet är att "experter" som x-12 kommer syna sdom mätningarna som fakta hur dom verkligen presterar. För basåtergivning hänger extremt mycket på rummet. Jag såg att Neil peart egna mätningar togs som någon form av "bevis" att inte X-modulerna inte klarar av 20 hz i rum, trots att dom inte vet vad det var för mick och hur rummet såg du när man mätte. I andra rum och med kanske bättre mick så har vi ett annat resultat.
I Big screens recension av pi60s så beskrev man att man hade -1 dB vid 18hz i det rummet.

Det finns ju redan flera mätningar utlagda på faktiskt t ex.
http://www.faktiskt....o...pic&t=22177

Postad 28 mars 2009 - 08:10

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Fortfarande.
Det är klart man skall dela signalen till högtalarna och skicka allt under 80Hz till basarna. Varför skicka bara LFE dit? Då blir belastningen på frontar, center och surrar onödigt stor och det blir svårt att spela högt och ändå avslappnat och med låg dist. Dessutom kan basen från frontarna och subben grumla varandra om de inte spelar med perfekt harmoni. Om man nu har högtalare som är specialiserade på bas så skall man så klart låta dem sköta det frekvensområdet helt.

Fast man bör ju använda sina prylar till det de är gjorda för, och en subbas är - som jag ser det - byggd för att spela LFE, och det gör de helt ok, betydligt bättre än vad Ino påstår.

Sen tror jag inte att han tänker på hembiopaket utan på folk med vanliga högtalare som köper till en sub för att få mer tryck i basen till film (och i viss mån musik). ;)

Det tror jag också, men det skriver han inte utan drar allt över samma kam. Han tycker om att generalisera när det gäller andra tillverkares saker.

Visa mig dom subbar som klarar av att bli sömlösa med fullregisterhögtalarna så får du en stor glass. Nästan allt jag hört är tvärtemot oavsett hur fina fasknappar" som finns på.

Du menar att fasvändningen normalt sett inte fungerar? Hur kom du fram till det? Det är knappast raketforskning vi pratar om där.

Även subbar som är i en serie brukar funka rätt dåligt ihop. Jag har hört många och det låter ofta rätt dåligt. Men är man nöjd med den kvalitén så kan man sitta nöjd.

"Brukar", och "ofta". Jag säger inte emot dig, skillnaden är att Ino har samma kritik mot ALLA subwoofers, inte "några" eller "de flesta".

Du är det som är ute och cyklar min herre. Många filter har för dålig delning som ger problem som i många fall gör att du kan lokalisera subben! Rätt smaklöst att påstå han inte har någon koll när du själv framstår som en okunnig person. Köpt senaste XTZ och tror du har high-end eller?

Först och främst så är vi återigen inne på skillnaden mellan "många" och "alla". Sedan, som sagt, så använder man normalt sett inte delningsfiltret i subwoofern om man enbart skickar LFE till den, då signalen redan är delad vid 80hz i mixen, och Dolby Studios eller Skywalked Sound eller vilka det nu är som mixat har säkerligen bättre prylar än vad både du och jag har hemma.

Jag vet f.ö. inte vad min utrustning har med diskussionen att göra då det hela diskuteras på ett generellt plan, jag har inte sagt att mina saker är bättre eller sämre eller någon annans, jag har heller inte sagt att Inos saker är sämre än något annat. För allt jag vet kan de vara fullkomligt överlägsna jämfört med allt annat i hela världen, det är liksom inte det jag opponerar mig mot i diskussionen.

Till pi60? Varför ska man försämra ljudet med usel subb från valfri märke?

Det har inte med saken att göra. Det jag kommenterade var självemotsägelsen att det dels inte finns någon poäng att komplettera en äkta fullregisterhögtalare med bas, och sedan att man med fördel kan komplettera HANS högtalare med HANS basar.

Finner det intressant att det är alltid folk utan erfarenhet som hela tiden ska förstöra Ino trådar på alla forum jag känner till. Rätt trist med sånt folk, lyssna och SEN kommentera.

Lyssnandet och erfarenheten har precis INGENTING med saken att göra. Tror du det så har du inte förstått NÅGONTING av vad jag skrivit hittills och därför är det lönlöst att fortsätta diskutera.

Låt mig påminna om första inlägget. Har man inget att komma med så bör man kanske inte skriva ett inlägg. Jag hoppas moderators håller tråden fritt från sånt.

Mata inte trollen själv då :P

Men skämt åsido så upprepar jag återigen att jag inte försöker föra över diskussionen till pro- eller anti-Ino, utan bara peka på de saker som han - enligt mig delvis felaktigt - anklagar sina konkurrenter för.

En annan sak som är direkt felaktig i hans text är denna:

"På Hifi-marknaden hittar man inga basmoduler."

Nähä? Han påstår alltså att Ino Audio är den enda tillverkaren som marknadsför basmoduler? Är det NÅGON som tror att detta är sant? Jag VET att det finns andra märken som har basmoduler, det är knappast någon hemlighet.

För att vara lite mer konstruktiv så undrar jag om den här väldigt strikta åsikten att man måste ha minst två basmoduler är helt och hållet inriktat på stereolyssning? Det kan knappast vara lika viktigt i ett 5.1-system, där LFE är mono? Med tanke på hans formuleringar i övrigt så antar jag att han menar att man inte bör förlora stereoperspektivet i basregistret vid musiklyssnin, eller? Hade det bara handlat om ljudtryck så borde det väl fungera lika bra att köpa en ännu större basmodul än att köpa flera av samma storlek?

Postad 28 mars 2009 - 08:14

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Sen tänker jag inte hjälpa en otrevlig besserwisser som dig överhuvdtaget

Snacka om dålig självinsikt med detta utttalandet ..

David att du bara orkar hålla på i tråd efter tråd med din attityd ..

Postad 28 mars 2009 - 08:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Problemet är att "experter" som x-12 kommer syna sdom mätningarna som fakta hur dom verkligen presterar. För basåtergivning hänger extremt mycket på rummet. Jag såg att Neil peart egna mätningar togs som någon form av "bevis" att inte X-modulerna inte klarar av 20 hz i rum, trots att dom inte vet vad det var för mick och hur rummet såg du när man mätte. I andra rum och med kanske bättre mick så har vi ett annat resultat.
I Big screens recension av pi60s så beskrev man att man hade -1 dB vid 18hz i det rummet.

Jo det kan ju inte kommas ifrån... men jag har en bra mick som är linjär lågt, (kan kolla upp) det är en mätmick i alla fall för någon tusing eller två.
Jo, men det risken tar jag och jag hoppas x-12 kan ta mätningarna för vad dem är och inget annat.
Som sagt, rummet är det viktigaste, men fortfarande kul att se hur dem presterar tycker jag ;)

Postad 28 mars 2009 - 08:22

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

jo han David _Hansson eller nin eller sometimestheycomeback eller vad han heter undrar hur många konton han har här .

Postad 28 mars 2009 - 08:26

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Du menar att fasvändningen normalt sett inte fungerar? Hur kom du fram till det? Det är knappast raketforskning vi pratar om där.

Varför låter det så illa nästan jämt då?

"Brukar", och "ofta". Jag säger inte emot dig, skillnaden är att Ino har samma kritik mot ALLA subwoofers, inte "några" eller "de flesta".

Jo, och jag håller med. Tills jag hör någon subb som är i samma kvalité så håller jag med om det uttalandet.

Först och främst så är vi återigen inne på skillnaden mellan "många" och "alla". Sedan, som sagt, så använder man normalt sett inte delningsfiltret i subwoofern om man enbart skickar LFE till den, då signalen redan är delad vid 80hz i mixen, och Dolby Studios eller Skywalked Sound eller vilka det nu är som mixat har säkerligen bättre prylar än vad både du och jag har hemma.

Det spelar ju ingen större roll. Delningsfiltren i dom flesta surroundrecivers är ingen höjdare heller. Jag är tveksam om jag skulle föredra Dolby studios eller Skywalked sound över mina grejer.

Det har inte med saken att göra. Det jag kommenterade var självemotsägelsen att det dels inte finns någon poäng att komplettera en äkta fullregisterhögtalare med bas, och sedan att man med fördel kan komplettera HANS högtalare med HANS basar.

Läste du inte mitt svar? Läs det igen då.

Lyssnandet och erfarenheten har precis INGENTING med saken att göra. Tror du det så har du inte förstått NÅGONTING av vad jag skrivit hittills och därför är det lönlöst att fortsätta diskutera.

Det har ALLT med saken att göra. 99% av kritiken kommer från personer som inte lyssnat. Om dom valde att stänga igen kakhålet tills som lyssnar så kanske dom kunde komma med konstruktiv kritik istället för "det tror jag inte", "det kan inte stämma" etc.

Kommer från killen som kör massa inlägg om något han inte hört.

Postad 28 mars 2009 - 08:31

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
hassesolo, Vore bra om du ändra förstainlägget och tog bort texten från manifestet. Vet att Ingvar har tidigare ogillat när folk postar bitar av manifestet på olika forum, och vi ser ju här hur det går med tråden. Manifestet är något man själv beställer annars hade han haft den upplagt på nätet.

Postad 28 mars 2009 - 08:36

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Jo det kan ju inte kommas ifrån... men jag har en bra mick som är linjär lågt, (kan kolla upp) det är en mätmick i alla fall för någon tusing eller två.
Jo, men det risken tar jag och jag hoppas x-12 kan ta mätningarna för vad dem är och inget annat.
Som sagt, rummet är det viktigaste, men fortfarande kul att se hur dem presterar tycker jag ;)

Det är lungt jag får en liten fingervisnig om prestandan .

Postad 28 mars 2009 - 08:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Det är lungt jag får en liten fingervisnig om prestandan .

Jo, exakt, lite dte jag också ville få ut av det hela, bara få en bild av det hela utöver det ljudliga uttrycket ;)

Postad 28 mars 2009 - 09:01

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Det har ALLT med saken att göra. 99% av kritiken kommer från personer som inte lyssnat. Om dom valde att stänga igen kakhålet tills som lyssnar så kanske dom kunde komma med konstruktiv kritik istället för "det tror jag inte", "det kan inte stämma" etc.

Är det inte lite konstigt att "lyssna själv" är ett argument som ofta används av tillverkare av tvivelaktiga ljudförbättrande produkter, precis som när Inos basmoduler diskuteras och sägs vara överlägset allt annat på marknaden av de som äger dem?

Vore det inte smartare att objektivt visa detta, när just bristen på objektivitet ofta är det som gör att argument faller?

MVH
/Chuck

Postad 28 mars 2009 - 09:18

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Självklart, hade jag ändå tängt göra så det e inga problem.

Sedan utomhus bakom huset tängte jag försöka få till en mätning.

Jag är alltid objektiv (förutom när jag är subjektiv och faktiskt bara rent allmänt tycker saker... ;) ) och en mätning är vad jag vet objektiv ;)
Jo, så det blir en objektiv mätning mätning :D

sedan samma sak fast utomhus också :lol:

Detta hade jag tängt :P

Detta ser jag fram emot!

Om man nu är intresserad av hur en produkt presterar och det bara finns en enda offentligjord mätning publicerad, då är det knappast konstigt att folk kommer att bygga sin uppfattning om produkten kring den mätningen.
Om någon annan har en mer rättvisande mätning så får de gärna visa den.
För övrigt passar dock Neil´s mätning ganska väl överens med vad man kan förvänta sig av en bas i den klassen.

Är det inte lite konstigt att "lyssna själv" är ett argument som ofta används av tillverkare av tvivelaktiga ljudförbättrande produkter, precis som när Inos basmoduler diskuteras och sägs vara överlägset allt annat på marknaden av de som äger dem?

Vore det inte smartare att objektivt visa detta, när just bristen på objektivitet ofta är det som gör att argument faller?

MVH
/Chuck

Visst är det fantastiskt att det är "mätning och objektivitet" som är det enda rätta. Ja, tills det gäller just DESSA produkterna. Då måste man lyssna själv. Det blir subjektivisternas argument direkt.
Weird.

Postad 28 mars 2009 - 09:24

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0
Jag tycker att vi taggar ner lite granna. Låt inte tråden spåra ur som Ino-trådarna brukar göra. Vill ni tjafsa mätresultat med varandra på dagisnivå så kan ni ta det via PM istället. ;)

Postad 28 mars 2009 - 09:30

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Du hann före mig Alexander ;) Man börjar väl bli för gammal antar jag, mata ungar med frukost och sånt :P

Jag välkomnar hur som helst den som vill att komma på en provlyssning i Örebrotrakten.
Rummet är inte perfekt och har peakar vid 26/52 och fortfarande lite störande reflexer i vissa delar... men det duger rätt fint ändå.

Skicka ett pm om ni är intresserade att komma och prova.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.