Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynavoice DF-6

202 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 juli 2009 - 13:46

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3 121 inlägg
  • 0

nu blev jag ruggit sugen på df-6 :P
tror ni det blir stort lyfft mot mina xtz 89?
driver med underbara onkyo 607 :(

Jag tror det skulle innebära ett lyft, dock vet inte hur stort.

Postad 10 juli 2009 - 15:34

Tom13
  • Tom13
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Fick väl för någon timme sedan dessa högtalare och usch vad jag gillar dom :(

Har varit och lyssnat på det mesta, men dessa har riktigt bra ljud.. :P
Även fast jag har kvar ca 50-100h innan de är inspelade..

Har lyssnat på Dynavoice m-65, Jamo 606, Canton gle 490 och många andra.. Dessa gillar jag nog mest :(
Ett annat + är att de är riktigt snygga :)

Driver dessa med onkyo 607 och det funkar kanon ;)

Redigerat av Tom13, 10 juli 2009 - 15:34.

Postad 10 juli 2009 - 19:52

Unregistered1574
  • Unregistered1574
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
men va bra att du tyckte de lät nice :P
hade man haft mer pengar kanke de hade varit nåt.. :(

Postad 11 juli 2009 - 19:14

Unregisteredb2b856bc
  • Unregisteredb2b856bc
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Nuså äntligen är högtalarna på plats, Lack "tv bänken" förminskad och humöret på top!

Först och främst vill jag börja med att tacka Fynda för sin otroligt snabba leveranstid.
Beställningen gjordes sent måndag kväll och dom var här redan onsdag förmiddag :)

Höll på att sätta socklar i hela lägenheten så dom fick ta en liten smäll eftersom det blev stressigt mot slutet samt att jag var tvungen att kapa ner Lack bänken eftersom de här högtalare var större än de jag tidigare hade... stress stress...då man bara ville packa upp högtalarna och lyssna, förväntningarna var höga.. och för mig höll dom verkligen måttet.

Har iofs ganska många speltimmar kvar tills dom är "inspelade" men dom låter någe grymt bra redan nu!

Det jag har att jämnföra med är ett par Audio Pro Black Diamond V2 som i mina öron kändes som det saknades något. Tyckte att ljudet i dem lät lite "klent" och inte alls Naturligt återgivet och diskanten var aningen jobbig för öronen vid högre ljud nivåer.
Detta är väl en relativt bra jämnförelse då det nästan kostar lika mycket.

Var först och främst 2 låtar som jag jämnförde med och det var Richard Clayderman - Ballade pour adeline då jag tycker att piano är det som man kan höra mest om det är tydligt och den låten rör sig rätt fint över registrerna.
Dock var det ju inte så mycket bas som provades här men det kommer om en liten stund.
Körde min RX-v661 vid -25DB och DF-6 spelade här galant! (Bat slut i kontroll så det var max nivå jag kunde spela då jag brukar strypa ljudet inför fester. Klagomål från grannar har man fått så det räcker :lol: )
Black Diamond hade inte alls lika mycket kräm här speciellt inte om man spelar utan en Sub så låter det klent. och då är det ändå inte mycket bas i denna låten.
Bör även tilläggas att jag spelar Pure Direct för att så lite som möjligt ska spela in.
Det är väl egentligen för att min receiver var för klen för Black Diamond.?
Så här säger jag att DF-6 tog hem det.

Nästa låt som spelades var Beethoven - Für Elise återigen en piano låt är inte så mycket för klassiskt men när det är bra ljud och pianot verkligen låter underbart så får man rysningar! underbart!

Även här spelade DF-6:an Galant! Det riktigt höga tonerna var hur klara som helst och inte alls jobbiga.. vilket jag kommer ihåg att på Black diamond gjorde de riktigt höga tonerna aningen ont i Örat.
Även här provades det på -25Db och för att nå upp till samma kaliber med Black Diamond var jag tvungen att ligga på -14Db men då fanns det ingen njutning i de höga tonerna.

Nu över till Basen och diverse.
Hade inga större förhoppningar på basen då jag har en sub som skulle sköta det mesta.
Körde igång Lady Gaga - Poker Face som prov och blev väldigt förvånad! det fanns ju faktiskt en helt ok bas här. Inte så tung dock, men vad ska man förvänta sig?
Har inte ens kopplat in subben för att jag inte känner behov av det vilket jag verkligen aldrig trodde skulle hända. Fast den kommer få göra sitt under filmer det är ju den som gör att man blir rädd och inte filmen i sig :)
Sedan provade jag allt från Hårdrock/Metal till Techno/trance och dom gjorde verkligen sitt!

Trodde jag skulle behöva byta ut RX-V661:an men det stannar! den uppfyller helt klart kraven numera!

Bilder finns under mitt galleri ta gärna en titt!
Första gången jag skriver en "recension" så var snälla nu!
Känner att jag är alldeles för exhalterad :lol:
Men det är väl så det ska vara?

Redigerat av Unregisteredb2b856bc, 11 juli 2009 - 19:38.

Postad 11 juli 2009 - 20:02

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2 585 inlägg
  • 0

Beställde också ett par :)

Gjorde av mig med mina Audio Pro Black Diamond V2 så ska bli intressant hur DF-6 står sig mot dem.

Kommer bli ett nerköp .

Postad 11 juli 2009 - 20:18

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3 121 inlägg
  • 0

Kommer bli ett nerköp .

blev tydligen inte det för Frejborg

Postad 11 juli 2009 - 21:18

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0
Nu har jag varit iväg och lyssnat på DF-6 på Fynda och kan ge lite snabbt omdöme om högtalarens tonala egenskaper. Jämförde lite mellan DF-5, DF-6 och Monitor Audio RS-6 (som helt enkelt råkade stå i samma rum bara men bra som jämförelse). Mina intryck var att basen är ganska tung och kraftig. Ganska bra konturskärpa, något blöt. Diskanten låter samma som i DF-5. Men mellanregistret låter sämre. Det höga mellanregistret kan bli en aning påträngande vid t.ex. ljusa kvinnoröster och det låga mellanregistret/högbasen låter instängt och hissat vilket får både röster och instrument att låta lite onaturligt och loudness-aktigt.

Överlag låter högtalaren något burkig och instängd (speciellt då i det problematiska högbasområdet), något som inte DF-5 alls gör. Även Monitor Audio låter mycket bättre i mellanregister. Däremot har DF-5 ingen som helst bas och DF-6 och RS-6 har ganska likvärdig basåtergivning som jag upplevde det, fast RS-6 med lite fastare och torrare återgivning (vidare så har RS-6 bättre diskant ifall nån undrar). Min misstanke är att de har misslyckats lite med att integrera 5"-aren med 6.5"-arna. Sannolikt ett misslyckande med det komplicerade 4-vägsfiltret. Sen var högtalarna inte inspelade helt (20h) men de borde vara i stort sett klara. Liten besvikelse alltså, speciellt som jag hoppades på "DF-5 fast med bättre bas". Tyvärr så blir mellanregistret lidande.

När jag satt där och lyssnade (lite för kl 12 idag) så träffade jag på en trevlig kille som också vart nyfiken på DF-6. Efter lite lyssning var emellertid även han lite besviken på denna högtalare, och framhöll att han tyckte om Proson Reality 63 mycket mer (men den lyssnade jag själv inte på så kan inte bekräfta detta). Han sa att han brukade besöka minhembio så jag kanske träffar på honom här =)

Postad 11 juli 2009 - 21:58

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3 121 inlägg
  • 0
Så du upplever det som att DF-5 är mer prisvärd om man ska spela dem med subbas ? Lät som du vart lite missnöjd trotts allt sett till förväntningarna

Postad 11 juli 2009 - 22:24

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0
Ja, DF-5 med subbas är tveklöst ett bättre val. Även om basen kanske blir sämre med en subwoofer så är mellanregistret i DF-5 så mycket bättre att det är värt det. Värt att notera också är att om man lyssnar på musik som inte kräver någon större basåtergivning så är ensamma DF-5 ett utmärkt val. Små och eleganta också. Fast det visste vi väl redan.

Postad 12 juli 2009 - 05:28

Unregisteredb2b856bc
  • Unregisteredb2b856bc
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Kommer bli ett nerköp .

Har nu tagit högtalare till nästa nivå.

Har lyssnat på våran studio inspelade musik.
För vem vet egentligen hur just den musiken ska låta som spelas förutom de som spelat in musiken?

Att jämnföra med ett par monitor högtalre som Dynaudio M1 och en utrustning som kostar över 200.000 finns inget som helst nöje över då blir man bara ledsen. Då menar jag inte endast högtalare men med mixerbord osv. Även om det inte andra spelar in lika mycket som högtalarna gör men ett utljud kan aldrig låta bättre än källan?

Nu talar jag bara musikalist syfte med det här och kanske är lite OT med tanke på allt men vill ge min upplevelse över hur de här högtalarna fungerar musikalist.

Eftersom jag inte vet vilket register allt styrs över kommer jag göra det så enkelt att jag delar hela den musikaliska delen som musiken är uppbygd.

Lead Vocal : Fungerar alldeles utmärkt dock försvinner endel av reverben, inte riktigt det "eko" som det ska vara och S ljuden i uttalen försvinner vilket egentligen inte är något dåligt men ändå fel!
Backup Vocal : Samma där men dock är allt såpass klart att det inte är något man hänger upp sig över.
Gitarr: Är precis där den ska vara och håller helt rätt, riktigt skön återgivning.
Andra Gitarr : Ja precis som första gitarren.
Bas : Basen kör en viss dist så som vi spelar det men den håller måttet kunde varit aningen djupare vilket tyvärr inte en subbas skulle kunna återge då den skulle ge baskaggen fel sound.
Virvel : Virvel ljudet är helt klart på sin plats men saknar pyttelite av klangen.
Baskagge : Förvånansvärt bra faktiskt.
Cymbaler : Druknar tyvärr endel i sången. Diskanten (sången) tar över det hela men absolut mer än godkänt.

Sen som vi alla vet är ju allas öron olika beroende på hur bra gehör man har.
Och gehör kan man träna upp precis som allt annat ,vissa har lättare för att göra det än andra.
Och alla upplever musik på olika sätt.
Precis som man inte kan förklara hur en färg ser ut för någon kan man inte heller förklara hur ett par högtalare låter men man kan alltid dela med sig av sin upplevelse.

Och det jag kan säga med Black Diamond var att den återgav verkligen Röster bra kanske lite för bra då det blev jobbigt för öronen i vissa lägen men allt det andra måste hänga med.

Att tillägga är under tiden jag hade mina Black Diamond så var det en person som fick WOW faktorn.
Och nu hittills har faktiskt alla sagt det ökända WOW,sh*t!
Fast nu är det ju inte för alla andra vi gör det här utan för oss själva men inget ska undgå!

Redigerat av Unregisteredb2b856bc, 12 juli 2009 - 05:35.

Postad 12 juli 2009 - 11:36

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Sen var högtalarna inte inspelade helt (20h) men de borde vara i stort sett klara.

Jag var själv och lyssnade på dem häromdagen och fick mest intrycket av "ljud-gröt", då hette det också att de inte var inspelade, "de har bara spelats på några timmar".

Fråga: Hur kan man inte ha "hunnit" spela in ett par högtalare efter att ha haft dem i sin ägo i 17 dygn?
(Särskillt när vi talar om en efterlängtad Dynavoice top-of-the-line-högtalare"

Om det nu är 50-100 timmar som behövs för att de skall vara inspelade så borde det inte ta mer än 50-100 timmar att spela in dem. Alltså 2-4 dygn.
Allt annat borde tyda på dumhet, ointresse, okunskap, eller nåt annat mindre smickrande, och det tror jag faktiskt inte om killarna på Fynda!

Är det kanske så att man på Fynda inte riktigt heller är skitnöjd med den nya skapelsen och tänker fortsätta skylla på "oinspelning" så länge man kan?

Missförstå mig inte, jag är ingen Dynavoice-hatande audiofil-fjant!
Jag var själv på Fynda med ärende att ha ett par nya DF-6:or med mig hem.
Men jag tyckte bara de lät piss, trots att jag verkligen VILLE tycka om dem.

Hoppas att de tar sig, jag vill fortfarande ha dem.
Om inte för nåt annat så är dom skitsnygga! :)

Postad 12 juli 2009 - 17:21

scenic
  • scenic
  • Beroende

• 1 066 inlägg
  • 0
ja de där lät inte bra, hoppas nån tidning testar DF-6.

behåller nog mina M-85, tänkte sälja dom annars föe ett inköp av df-6.

Är det svårt att göra 4 vägsfilter?

Sitter det 4 vägsfilter i M-85?

Redigerat av scenic, 12 juli 2009 - 17:23.

Postad 12 juli 2009 - 19:13

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3 121 inlägg
  • 0
Det är 4-vägs filter i M-85 :) det blri rätt dyrt om man ska ha bra komponenter därför måste man välja lite mindre påkostade komponenter i delningsfiltret för att göra vinst

Postad 13 juli 2009 - 09:43

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0
Själv tycker jag Dynavoice tar sig vatten över huvudet med 4-vägskonstruktioner såsom DF-6 och M-85. Det blir inte helt bra om man inte gör ett kostsamt och mycket noga designat filter. Även M-85 lider lite av detta. När det är budget som gäller tycker jag man ska köra 2-vägs eller som allra mest 3-vägs..

Postad 13 juli 2009 - 10:27

scenic
  • scenic
  • Beroende

• 1 066 inlägg
  • 0

Själv tycker jag Dynavoice tar sig vatten över huvudet med 4-vägskonstruktioner såsom DF-6 och M-85. Det blir inte helt bra om man inte gör ett kostsamt och mycket noga designat filter. Även M-85 lider lite av detta. När det är budget som gäller tycker jag man ska köra 2-vägs eller som allra mest 3-vägs..

Hur är en högtalare kopplad om de är en 2 vägs, 3vägs eller 4vägs?
(gäller det antal element, 4 elememt = 4 vägs?)

Postad 13 juli 2009 - 10:34

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Det gäller själva delningen av signalen till de olika elementen. Tex så kan en högtalare med 3 element vara båda 1, 2 och 3 vägs. Vid 1 vägs så får alla element samma signal (jävligt dumt), vid 2-vägs så får tex diskanten en signal och de övriga 2 samma signal. I en 3-vägs konstruktion får diskanten en signal, mellanregistret en och bas elementen en annan. Det man gör med signalen är att ta bort information (frekvenser) som elementen är mindre bra på/inte kan spela.

Postad 13 juli 2009 - 10:41

scenic
  • scenic
  • Beroende

• 1 066 inlägg
  • 0

Det gäller själva delningen av signalen till de olika elementen. Tex så kan en högtalare med 3 element vara båda 1, 2 och 3 vägs. Vid 1 vägs så får alla element samma signal (jävligt dumt), vid 2-vägs så får tex diskanten en signal och de övriga 2 samma signal. I en 3-vägs konstruktion får diskanten en signal, mellanregistret en och bas elementen en annan. Det man gör med signalen är att ta bort information (frekvenser) som elementen är mindre bra på/inte kan spela.

Ok tack!

Och 4 vägs är det en till diskant, en till mellan och en till varsin bas (2st basar)

Postad 13 juli 2009 - 10:59

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Och 4 vägs är det en till diskant, en till mellan och en till varsin bas (2st basar)

Det lät som om de båda basarna inte spelade samma frekvenser.
Den ena hjälper nog till en del i mellanregistret också.
Håller min teori så är det delat:

1. Diskant
2. Övre mellanregister
3. Nedre mellanregister och övre bas
4. Lågbas

Men vad vet jag?

:)

Redigerat av Stig, 13 juli 2009 - 11:13.

Postad 13 juli 2009 - 13:08

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3 121 inlägg
  • 0

Ok tack!

Banddiskant 9khz-30khz
Soft dome diskant 1,8khz-9khz
2st Kevlarbasar 20hz-1,8khz

Detta är en 3-vägs högtalare med Dynavoice DF-5 som exempel.Vilket menas med att det finns 3 olika frekvensområden som delningsfiltret filtrerar

Postad 13 juli 2009 - 23:05

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Oavsett hur filter ser ut och var de delar, så skall det bli intressant att höra när någon har
varit och lyssnat på DF-6:orna och Fynda har erkännt dem som inspelade.

Mest intressant blir det givetvis när någon seriös tidning får prova ett par!

Det är lite kul det där med inspelning av högtalare:
I vilken annan branch kan en försäljare hela tiden luta sig mot att - "jaja, det låter skit nu, men vänta bara tills du har haft dem ett tag"

När jag var där hette det att deras Proson Reality 63 MkII inte heller var inspelade trots att de har
funnits i flera år. Dessutom såg lyssnings-paret ut att ha varit med från tidernas begynnelse.

Postad 14 juli 2009 - 07:49

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
haha jo Reality 63:orna har stått där ett bra tag :)
tycker att fyndas lyssningsrum är riktigt dåliga och att många av deras märken låter illa där.
reagerade på detta för ett tag sen då en polare skulle köpa ett par M65 (jag rekade dom efter att ha läst tråden här på forumet)
trodde han skulle skjuta mig :( dom låter verkligen inte bra... bara instängt. vi fick liknande känsla i det mesta vi lyssnade på.
Den högtaleren som lät bäst var nån dynamite serie... hehe :P
äger själv ett par reality 63 och tycker dom låter riktigt bra hemma, på fynda låter dom skit.
lyssnade på M65 hemma hos en polare, ######r vilken skillnad. på hans prylar och i hans rum lät dom riktigt trevligt!

funderar starkt på att plocka hem ett par DF6 ock köra dom hemma ett tag.

Postad 14 juli 2009 - 08:08

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0
Ja, deras rum är lite överdämpade. Detta gör väl mest att ljudet inte riktigt breder ut sig så mycket som det annars skulle göra, men jag är tveksamt till om det bidrar till en känlsa av instängdhet. Lite grann kanske.

Postad 16 juli 2009 - 07:30

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
har haft DF6 hemma 2 dagar nu. utan att tveka så låter dom bra mycket bättre överlag mot mina gamla Reality 63!
sköna högtalare att spela hårdrock på tycker jag! :)
blir att köpa till center å sateliter i denna serie med. sub kommer i flera utförande med, perfekt med matchande serie!

Postad 16 juli 2009 - 08:42

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

har haft DF6 hemma 2 dagar nu.

Det är bara 2 dagar sedan du skrev att du funderade starkt på att ta hem ett par...
Bor du på Fynda? :)

Kul att du tycker de låter bättre än Reality 63, det skall ju vara en potent ljudförmedlare!

Postad 16 juli 2009 - 09:28

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
hehe jo jag har väldigt nära till butiken :lol:

har suttit nu på förmiddagen och lyssnat å vridit å vänt på högtalarna :) fin värme i dom tycker jag.
Mellanregistret låter riktigt fint när man öser på med feta guror.
Varmare röståtergivning. basen är inte mycket att klaga på, jag har dock sub och spelar inte utan den då jag inte gjort det till 63:orna heller.
Matar dom med Pioneer VSX-AX4ASi.

Postad 16 juli 2009 - 12:23

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Mitt problem blir när jag försöker få klangmatchningen bättre än vad den är idag.
Det blir dyrt att byta ut alla högtalarna! :)

Vet någon om det kommer ut någon rejäl center som matchar df-6:orna?

Redigerat av Stig, 16 juli 2009 - 15:53.

Postad 16 juli 2009 - 16:18

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
df5 å df 6 har väl samma diskant å mellanregister. klangmatchar väl helt ok? :)
mig veterligen så finns inga planer på större center/sat

Postad 16 juli 2009 - 16:46

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

df5 å df 6 har väl samma diskant å mellanregister. klangmatchar väl helt ok? :)
mig veterligen så finns inga planer på större center/sat

Jo, du har rätt...men om nu den ena 6,5:an hjälper till med nedre mellanregistret så kunde det kanske
behövas en 6,5:a i centern också för att få det att likna nåt.
Men det är ju bara spekulationer innan man känner till delningsfrekvensen på DF-6.

Fast en stor center är snyggt! :lol:

Redigerat av Stig, 17 juli 2009 - 07:05.

Postad 17 juli 2009 - 08:19

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0
DC-5 är redan rätt rejäl.. =)

Postad 17 juli 2009 - 08:32

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

DC-5 är redan rätt rejäl.. =)

Jo jag såg det sen!

Ångrar mitt inlägg! <_<

Den blir säkert jättebra.

Men först vill vi ha fram DF-6 till testvinnare i nån känd tidning, annars kan det kvitta.

Postad 20 juli 2009 - 00:07

lille_man
  • lille_man
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Nu har jag varit iväg och lyssnat på DF-6 på Fynda och kan ge lite snabbt omdöme om högtalarens tonala egenskaper. Jämförde lite mellan DF-5, DF-6 och Monitor Audio RS-6 (som helt enkelt råkade stå i samma rum bara men bra som jämförelse). Mina intryck var att basen är ganska tung och kraftig. Ganska bra konturskärpa, något blöt. Diskanten låter samma som i DF-5. Men mellanregistret låter sämre. Det höga mellanregistret kan bli en aning påträngande vid t.ex. ljusa kvinnoröster och det låga mellanregistret/högbasen låter instängt och hissat vilket får både röster och instrument att låta lite onaturligt och loudness-aktigt.

Överlag låter högtalaren något burkig och instängd (speciellt då i det problematiska högbasområdet), något som inte DF-5 alls gör. Även Monitor Audio låter mycket bättre i mellanregister. Däremot har DF-5 ingen som helst bas och DF-6 och RS-6 har ganska likvärdig basåtergivning som jag upplevde det, fast RS-6 med lite fastare och torrare återgivning (vidare så har RS-6 bättre diskant ifall nån undrar). Min misstanke är att de har misslyckats lite med att integrera 5"-aren med 6.5"-arna. Sannolikt ett misslyckande med det komplicerade 4-vägsfiltret. Sen var högtalarna inte inspelade helt (20h) men de borde vara i stort sett klara. Liten besvikelse alltså, speciellt som jag hoppades på "DF-5 fast med bättre bas". Tyvärr så blir mellanregistret lidande.

När jag satt där och lyssnade (lite för kl 12 idag) så träffade jag på en trevlig kille som också vart nyfiken på DF-6. Efter lite lyssning var emellertid även han lite besviken på denna högtalare, och framhöll att han tyckte om Proson Reality 63 mycket mer (men den lyssnade jag själv inte på så kan inte bekräfta detta). Han sa att han brukade besöka minhembio så jag kanske träffar på honom här =)

Tjena och tack för senast :P

Som sagt så var vi nog ganska överens om att mellanregistret var det som lät minst bra i dessa burkar.
Jag provade att höja diskanten med filtret på baksidan(tror det var strax efter att du lämnade lyssningsrummet), först +2db och sedan +4db och med diskanten på topp så lät det bättre, det övre mellanregistret blev av med en del av sin "burkighet" i det läget.

MA lät betydligt bättre (både RS-6 och RS-8) men den jämförelsen blir ju lite haltande med tanke på prisskillnaden som är ganska stor.

Denna dagen fick jag dessutom lyssna på Dynavoice M65 för första gången i mitt liv, visserligen inne i "Biorummet", men ändå :) . Lyssningen skedde via en receiver och en DVD-spelare jag inte kollade in så noga. Hur som helst tyckte jag dessa burkar lät VÄLDIGT bra med tanke på priset och jag tror att jag lyckades få receivern att spela med rak tonkurva utan inblandning av equalizer av något slag och jag kollade en extra gång att alla andra burkar som center, bakhögtalare och subbar var bortkopplade.

Vad gäller Proson reality 63 MKII så lyssnade jag på dem för ganska exakt ett år sedan och i Fyndas lyssningsrum lät de bättre än MA RS-6, tyckte själv att det var konstigt att MA RS-6 lät mindre bra hos Fynda då jag lyssnat på dem tidigare i hemmamiljö tillsammans med en Marantz Esotec stärkare i ren Klass A och då lät de mycket bra.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag blev besviken på DF-6, synd för jag gillade utseendet och hade hoppats på en kralligare variant av DF-5 med mer bas (baskvantitet är egentligen det enda som saknas hos just DF-5)

Postad 20 juli 2009 - 00:49

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0
Det du höjde va övre mellanregistret inte diskant.
Det måste höjas för att få en vettig balans även på DF-5

Postad 20 juli 2009 - 07:21

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
De som hittils har uttryckt sitt gillande av DF-6 har alla lyssnat på dem i hemmiljö.

Beror gillandet på att de har köpt grisen i säcken för 4000:- och mentalt har ställt in sig på att gilla
"grisen" hur den än låter.

Eller beror det på att grisen egentligen låter väldigt bra om man bara släpper ut den ur Fyndas
överdämpade lyssningsrum?

Jag blir mer och mer sugen på att testa denna teori!

Postad 20 juli 2009 - 09:02

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0
Jag ställer mig tveksam.. Dämpning borde få bort all grötighet som går att bli av med. Fast en del av burkigheten kanske kan försvinna i en mindre dämpad miljo.

Vad gäller Proson reality 63 MKII så lyssnade jag på dem för ganska exakt ett år sedan och i Fyndas lyssningsrum lät de bättre än MA RS-6, tyckte själv att det var konstigt att MA RS-6 lät mindre bra hos Fynda då jag lyssnat på dem tidigare i hemmamiljö tillsammans med en Marantz Esotec stärkare i ren Klass A och då lät de mycket bra.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag blev besviken på DF-6, synd för jag gillade utseendet och hade hoppats på en kralligare variant av DF-5 med mer bas (baskvantitet är egentligen det enda som saknas hos just DF-5)

Låter som om det är Reality 63orna som man ska rekommendera då.

Postad 20 juli 2009 - 09:17

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Faktum är att när vi var där så lyssnade vi på både DF-6 OCH Reality 63.

Reality 63 hade vid tillfället ungefär samma instängda och grötiga ljud, fast med en betydligt
mer hoptryckt ljudbild, ingen luft och ingen spridning alls.
Så den duellen vann DF-6, den var bättre på allt! (fast den inte lät bra)
Detta trots att Reality 63 SKALL vara en bra högtalare, det är därför jag ställer mig högst tveksam till
om det går att få bra ljud i detta rum.

Finns det någon här på forumet som någon gång har blivit frälst redan vid provlyssningen på Fynda?

Postad 20 juli 2009 - 15:02

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
kan ju då svara av egen erfarenhet vad det beträffar DF6 mot Reality 63.
jag har haft reality 63 i 2-3 år och DF6:orna ett par dagar. DF6 låter MYCKET bättre på alla plan.
ljudet känns mera kontrollerat och varmare. jag är grymt nöjd med DF6 och nej, det säger jag inte för att man skulle kunna ha köpt "grisen i säcken"...
jag lånade hem dessa på prov för att jag ville lyssna hemma istället för på fynda där jag har svårt för ljudbilden som blir från flera märken.

blir att plocka upp resten av DF serien (center/sat/sub inom kort :ph34r:
fantastiskt mycket ljud för pengarna tycker jag :rolleyes:

Postad 20 juli 2009 - 15:46

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Ska hämta ut ett par DF-6 i Walnut nu i veckan :ph34r: Kommer koppla dom till en Pioneer A656 MarkII. Ska bli mycket intressant att se hur mycket bättre ljudet blir jämfört med mina gamla f-6 burkar.

Postad 20 juli 2009 - 16:17

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

kan ju då svara av egen erfarenhet vad det beträffar DF6 mot Reality 63.
jag har haft reality 63 i 2-3 år och DF6:orna ett par dagar. DF6 låter MYCKET bättre på alla plan.
ljudet känns mera kontrollerat och varmare. jag är grymt nöjd med DF6 och nej, det säger jag inte för att man skulle kunna ha köpt "grisen i säcken"...
jag lånade hem dessa på prov för att jag ville lyssna hemma istället för på fynda där jag har svårt för ljudbilden som blir från flera märken.

blir att plocka upp resten av DF serien (center/sat/sub inom kort :ph34r:
fantastiskt mycket ljud för pengarna tycker jag :rolleyes:

Tacksam för denna jämförelse! :rolleyes:

Jag menade inte att de som köpt "grisen" skulle försvara sitt köp, jag vet bara hur lätt det är att lura sig själv när man har köpt något nytt som man vill tycka om.

Du är ju den perfekta indikatorn, som har haft båda högtalarna och kan jämföra rakt av.
Är DF-6:an i dina öron mycket bättre så tror jag att det är så, och då lutar det mycket starkt åt att
jag också förser mig med ett par + en center.

Blir jag inte nöjd är allt givetvis ditt fel! ;)

Jag återkommer med mina intryck när jag kommit så långt.

Postad 23 juli 2009 - 01:48

Unregisteredb2b856bc
  • Unregisteredb2b856bc
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
:D

De som hittils har uttryckt sitt gillande av DF-6 har alla lyssnat på dem i hemmiljö.

Beror gillandet på att de har köpt grisen i säcken för 4000:- och mentalt har ställt in sig på att gilla
"grisen" hur den än låter.

Eller beror det på att grisen egentligen låter väldigt bra om man bara släpper ut den ur Fyndas
överdämpade lyssningsrum?

Jag blir mer och mer sugen på att testa denna teori!

Kan säga såhär att hade mina Black diamond v2 tillfredställt mig hade jag haft dem kvar, och om inte DF-6 hade gjort det hade jag sålt dem för 2000 och köpt något annat.
Musik är såpass viktigt för mig att jag inte klarar av att vara irriterad när jag lyssnar på det.
Och nu slipper jag köra hörlurar, festen blir aningen roligare då... för alla :)

Har nu även dem Biamp-kopplade och det blev aningen bättre samt ställt in x-change på +2db. :lol:

När jag köpte dem gick jag på magkänsla :o Dynavoice har ju uppenbarligen gjort ett par stycken bra högtalare.
Dom bör ju ha testat de här högtalarna för att toppa sitt omdöme och inte släppt iväg dom för att tjäna pengar.
Men sen är man ju blåögd också :P

Postad 23 juli 2009 - 01:55

Unregisteredb2b856bc
  • Unregisteredb2b856bc
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Jag ställer mig tveksam.. Dämpning borde få bort all grötighet som går att bli av med. Fast en del av burkigheten kanske kan försvinna i en mindre dämpad miljo.

Kanske är en dumt påstående jag kommer med men om man dämpar ett rum och det låter grötigt stannar då inte grötigheten kvar iaf? mot ett rum som släpper igenom ljud kanske släpper igenom ljuden såpass mycket så det inte längre blir grötigt?
Och inte då menat som att ljudet från början är gröt men det blir det pga allt ljud stannar kvar.
Fast när det kommer till bas ljud etvill man väl ha ett så dämpat rum som möjligt så att inte basen studsar iväg?

Enda jag kan jämnföra med är iofs biljudet. Den baslådan jag har där är gjord efter exakta mått med dubbla 600w 10" basar och lådan är i MDF samt baksystem och frontsystem från dls.
Nu är jag kanske lite OT (igen) men vevar man ner fönstrerna låter det bättre och öppnar man dörrarna en aningen blir det ännu lite bättre.
Ljudet är ju inte dåligt men kan uppfattas sin grötigt då basarna rör om luften endel =)
Sen kanske inte en bil är sådär överdrivet bra isolerad men så upplever jag det hela.

Redigerat av Unregisteredb2b856bc, 24 juli 2009 - 10:49.

Postad 25 juli 2009 - 21:53

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Nu är ett par DF-6 och en DC-5 beställda.

Jag återkommer med rapport om eventuell grötighet eller annat!

:)

Postad 25 juli 2009 - 21:57

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

hehe jo jag har väldigt nära till butiken :P

har suttit nu på förmiddagen och lyssnat å vridit å vänt på högtalarna :) fin värme i dom tycker jag.
Mellanregistret låter riktigt fint när man öser på med feta guror.
Varmare röståtergivning. basen är inte mycket att klaga på, jag har dock sub och spelar inte utan den då jag inte gjort det till 63:orna heller.
Matar dom med Pioneer VSX-AX4ASi.

Hur lyssnar du?

Jag menar hur har du gjort med diverse pluggar och byglar?

Postad 26 juli 2009 - 01:35

Sillbiten
  • Sillbiten
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Är det stor skillnad på Dynavoice Challenger M-65 EX och Dynavoice Definition DF-6?

Postad 26 juli 2009 - 07:34

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0

Hur lyssnar du?

Jag menar hur har du gjort med diverse pluggar och byglar?

jag har nu samtliga högtalare i DF 5 å 6 serien :) precis som du :P
har byglat om mellanregistret till +2 och låter pluggarna vara kvar. låter bäst hemma tycker jag.
subben (definiton 10) är rätt klen ännu, ska väl spelas in ett tag till innan den börjar leva.
i övrigt är jag riktigt nöjd! för 3995:- får du ett par golvare som spelar sjukt bra :D

Är det stor skillnad på Dynavoice Challenger M-65 EX och Dynavoice Definition DF-6?

lyssnade bara en stund på EX och jag tycker diskanten är överlägsen på DF-6

Postad 26 juli 2009 - 08:56

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

för 3995:- får du ett par golvare som spelar sjukt bra :)

Det där med prisvärdhet och ljudprodukter...

I Augusti, 1998 skrev HiFi & Musik om mina gamla golvare:
”Om du lyssnar till A2.42 utan att se varken högtalaren eller prislappen
skulle du säkert gissa att de kostar det tredubbla eller mer. Det som imponerar mest är den totala kontrollen tillsammans med en för prisklassen närmast pinsamt hög renhetsgrad. Här finns detaljer i massor. Är bara CD-spelaren och förstärkaren tillräckligt bra kommer du att hitta mycket nytt på dina välspelande skivor. Även jämfört med mycket dyrare högtalare.”
”Nej, det här har verkligen varit en både omtumlande och rolig upplevelse. I närmast perfekt ljudåtergivning behöver inte kosta mer än 4.000 kr. Vi har svårt att tänka oss att någon slår Audio Pro på fingrarna i den här prisklassen.”

Det betyder väl kanske att 4000:- är en lagom summa att handla högtalare för om man vill att det skall låta bra? :D
Vi får väl se om utvecklingen har gått framåt på 11 år när DF-6 landar.

:P

Postad 26 juli 2009 - 09:41

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Jag skäms nästan när jag erkänner att jag inte har lyssnat alls på M-65, men om DF-6 har fått ett pris som är 60% högre så vore det väl fan om den inte var ganska mycket bättre också.

I annat fall får de nog börja rita på en "DF-6 MkII" ganska omgående! :)

Postad 26 juli 2009 - 11:48

Sillbiten
  • Sillbiten
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Så hur blir det om jag trollar ihop följande?

Reciever: Yamaha RX-V465
Front: Dynavoice Challenger M-65 EX
Center: Dynavoice Challenger C-5 EX
Surround: Dynavoice Challenger M-65 EX ellerDynavoice Challenger S-5 EX? :P
Sub: Dynavoice Finale Sub 10D eller Dynavoice Definition SW-10? :D

Hjälp, hjälp...min skalle går sönder av alla val. :)

Postad 26 juli 2009 - 11:58

Stig
  • Stig
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Så hur blir det om jag trollar ihop följande?

Reciever: Yamaha RX-V465
Front: Dynavoice Challenger M-65 EX
Center: Dynavoice Challenger C-5 EX
Surround: Dynavoice Challenger M-65 EX ellerDynavoice Challenger S-5 EX? :P
Sub: Dynavoice Finale Sub 10D eller Dynavoice Definition SW-10? :D

Hjälp, hjälp...min skalle går sönder av alla val. :)

Det blir säkert skitbra, men ställ frågan i en tråd där man diskuterar M-65, så är nog chansen för vettiga svar större. :)

Postad 26 juli 2009 - 12:02

Sillbiten
  • Sillbiten
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Ojoj...vad fel det blev....ledsen alla användare och admin :)

EDIT: Admin, du kan radera min post som blev fel :P

Redigerat av Sillbiten, 26 juli 2009 - 12:09.

Postad 26 juli 2009 - 13:19

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1 103 inlägg
  • 0
Nu har jag inte kollat runt riktigt noga, men vet någon om där är några DM6 på väg?
Jag är nämligen mer förtjust i stativare och uppgraderingstrollet lurar runt hörnet.

Jag har just nu S6or, och är lite sugen på DM5, men de har "bara" 5,25"-element så jag är inte riktigt säker på att de skulle kunna spela det djupet jag vill ha. Bytte upp mig från M65or innan, och tycker S6orna är snäppet vassare (de är definitivt vassare än S5orna, tydligare bas och klarare diskant).

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.