"Swedish Statement" rigg för 3,3 miljoner!
255 svar till detta ämne
Postad 30 July 2009 - 10:23
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Så du menar att det inte är en hi performance? Vad är det då? Den är väl rätt jäkla kompromisslös. Både när det gäller klockan och TAD.
Kan bara inte förstå vad det ska gnällas över, hur många såna här trådar finns det inte på minhembio. Fattar inte att dom inte stängs ner för det ger inte ett skit och det är samma folk som klagar.
//rillo
Det är ingen som gnäller så mycket som du får det att verka, jag la bara min kommentar om att jag inte ser det som vettigt att lägga 50miljoner på en klocka, och det har jag väll rätt att tycka, det e du som gnäller och drar igång på högsta växeln på dirren.. (utan anledning går ut och försvarar 50 miljoners klockan med ditt liv) väldigt onödigt och vi kan ju lika gärna fortsätta med tråden nu och läman detta med klockar som är väldigt OT !
Redigerat av DVD-ai, 30 July 2009 - 10:23.
Postad 30 July 2009 - 10:25
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Om jag hade väldigt mycket pengar skulle jag nog skaffa mig ett system från Ocean Way Recordings. I mina öron hästlängder bättre än Swedish statementsystemet och ungefär 1/3-1/4 av priset om jag inte minns helt fel. https://www.minhembi...s...t&p=2268469Snyggt? Nej inte direkt, prestanda... svar JA .. prisvärt.... mjaaaaa på gränsen. Lät sjukt bra men fortfarande lite mycket pengar kanske. Och ett fett Inosystem då, men det var väl inte oväntat
Postad 30 July 2009 - 10:31
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Så du menar att det inte är en hi performance? Vad är det då? Den är väl rätt jäkla kompromisslös. Både när det gäller klockan och TAD.
Kan bara inte förstå vad det ska gnällas över, hur många såna här trådar finns det inte på minhembio. Fattar inte att dom inte stängs ner för det ger inte ett skit och det är samma folk som klagar.
//rillo
Det är hi priced iaf. Högt pris är inte synonymt med hög prestanda. Hög prestanda är per definition något som är bättre på givna mätpunkter än normala produkter. Ja hög prestanda kan vara dyrt men även odyrt! Det har inte någon kopplig till prisnivån. Det gnälls inte utan floslker bryts ned.
Postad 30 July 2009 - 10:53
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
IcedEarth har nu avregistrerat sig, så ni behöver inte bråkas med honom längre
Postad 30 July 2009 - 10:56
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
IcedEarth har nu avregistrerat sig, så ni behöver inte bråkas med honom längre 
Whaaat! ok... det va ju att ta i, "Lite"...
Postad 30 July 2009 - 11:04
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Lyssnade på hela McIntosh Reference-riggen på Hifistället för något år sedan.
Hela golvet va fyllt med slutsteg och nätdelar men jag tror aldrig jag kommer uppleva samma dynamik igen
WOW vilken rigg, tänk att äga hela den i ett schyst dedikerat rum. Bäst att börja spela på Lotto.
Postad 30 July 2009 - 12:01
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Jadu Jonas, hoppet är det sista som dör. Men jag undrar hur man skullle
reagera om man vann storvinsten på lotto? Pris- och fyndjagandet kanske
är så invant att man skulle fortsätta leta begagnat osv.. Fast då med nån
nolla till i priset...
Personligen hoppas jag att innan jag hamnar i jorden får råd med ett par begagnade
JBL K2. Inte i närheten av nåt statement men det skulle vara höjden på min stege.
(Och då, DVD-Ai, lovar jag delning vid 80Hz  )
[attachment=75031:jbl.jpg
Bifogad fil(er)
-
jbl.jpg 2.59K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Bongo_Mongo, 30 July 2009 - 12:03.
Postad 30 July 2009 - 12:11
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
De bra det !
ordning och reda...
Redigerat av DVD-ai, 30 July 2009 - 12:11.
Postad 30 July 2009 - 12:21
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Jupp, de asen rullar av vid 55Hz....
Postad 30 July 2009 - 12:27
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Finns Swedish statement uppställda någonstans så man kan lyssna?
Postad 30 July 2009 - 12:45
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
antagligen bara på mässor..
Postad 30 July 2009 - 12:48
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Om någon har det hemma blir jag förvånad!
Postad 30 July 2009 - 14:05
nermin
-
nermin
-
Användare
-
-
123 inlägg
En Casio för 49:- visar tiden bättre ? Så du har definierat att en klocka är till att visa tid. najs. Då kan jag kontra med att en högtalare är tillräckligt bra om man kan lyssna på en talbok på den så man hör vad som sägs. ;-)
Vad prylar är värda kan bero på många olika saker: nödvändigheten för ens liv, förekomsten i naturen eller hur (o)vanliga de är, framställningsprocessen, statusen och annat emotionellt de förmedlar, nostalgiska skäl etc. etc.
Enkelt sagt, värdet definieras genom vad någon/några är villiga att betala för det oavsett skäl, vare sig det rör sig om konst eller kokain.
Nu är det så att våra behov skiljer sig, (tack o lov), och därmed våra åsikter om vad som är värt pengarna. Det går inte att säga att alla som kör en Ferrari, eller äger en Rembrandt, eller en Vacheron är idioter eftersom en v70, en vanlig affisch och en Casio gör samma jobb. Sånt säger man bara om man inte förstår eller är helt enkelt avis, vilket är ok och mänskligt. :-)
Postad 30 July 2009 - 14:13
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
En Casio för 49:- visar tiden bättre ? Så du har definierat att en klocka är till att visa tid. najs.
Ja en klocka är till för att visa tid, det stämmer
Postad 30 July 2009 - 14:15
nermin
-
nermin
-
Användare
-
-
123 inlägg
Lika mycket som internet är för porr ;-)
Postad 30 July 2009 - 14:15
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Nu är det så att våra behov skiljer sig, (tack o lov), och därmed våra åsikter om vad som är värt pengarna. Det går inte att säga att alla som kör en Ferrari, eller äger en Rembrandt, eller en Vacheron är idioter eftersom en v70, en vanlig affisch och en Casio gör samma jobb. Sånt säger man bara om man inte förstår eller är helt enkelt avis, vilket är ok och mänskligt. :-)
Det är inte heller pudenls kärna. Det är vad elelr hur mycket prestanda det ger per instoppad krona. Det ör ju pinsamt om du köper en Ferrari och bli frånåkt av en Clio. Det är inom hifi tyvärr allt för vanligt. Inom bilvärlden är det inte så vanligt där föreligger en tydligare linje mellan pris och prestanda. Inom hifi är "allt gult som glimmar" så att säga. Eller DYRT = BRA.
Postad 30 July 2009 - 14:21
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Personligen hoppas jag att innan jag hamnar i jorden får råd med ett par begagnade JBL K2. Inte i närheten av nåt statement men det skulle vara höjden på min stege. (Och då, DVD-Ai, lovar jag delning vid 80Hz )
[attachment=75031:jbl.jpg
Kolla in länken en kille i Stockholm som har JBL K2. http://www.hififorum...?TOPIC_ID=31046
Postad 30 July 2009 - 14:24
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Döh! En klockas funktion är en och det är att visa tid. Att den sedan likt mycket annat blivit en penisförlängare för tydligen saknar många helt eller delvis normal snopplängd. Det min vän är nått helt annat. Internet är en funktion av kalla kriget och militärens mölighet att kommunicera. att de sedan utartat i annat är en sak men det är betydligt mer brukbar än klockan på armen.
Postad 30 July 2009 - 14:25
nermin
-
nermin
-
Användare
-
-
123 inlägg
Jag förstår inte ordet prestanda som du använder det ? Allt är mätbart i kg, m, km/h, €, etc.
Jag föredrar därför ordet värde som är ett bredare begrepp. En målning behöver inte prestera nåt för att nån ska se nåt vackert i det och därmed tycka den är värd nåt, konst handlar ofta inte om objektive upplevelser, folk här om nån borde förstå det.
Jag kör en fin bil och blir frånåkt hela tiden, tror du jag bryr mig, det förändrar inte det faktum att jag kör en fin bil. För att översätta detta till ditt språk dvs. i prestanda termer blir min bil, tyst, bekväm, rolig att köra och snygg, sen är den snabb ok, men det kommer sist.
Det som jag tycker är värt hos en klocka är den mekaniska precisionen, något som är riktigt svårt att åstadkomma, något som många kämpat med i århundraden. Där finns hur mycket kunskap som helst.
Skulle kunna tjata om det här i dagar, men många skulle ändå inte förstå ...
måte dra nu .. ha det
hehe såg det där med penisförlängare, sånt heter avundsjuka eller har du belägg att folk utan fina klockor har "längre" än dem utan ...
Redigerat av nermin, 30 July 2009 - 14:28.
Postad 30 July 2009 - 14:25
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
En klocka visar tiden, varken mer eller mindre. Ett armbandsur kan även vara en accessoar i dekorativt syfte. Edit: Självklart kan ett armbandsur innehålla en massa andra funktioner också, som tryckmätare, tidtagare, timer, mp3-spelare... men faktum kvarstår: Om den visar tiden är det en klocka, om den inte visar tiden är det ingen klocka.
Redigerat av Sigma78, 30 July 2009 - 14:32.
Postad 30 July 2009 - 14:27
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Ja en klocka är till för att visa tid, det stämmer 
För mig som dyker så gör min klocka mycket mer än bara visar tiden.
Redigerat av jonasprivate, 30 July 2009 - 14:27.
Postad 30 July 2009 - 14:27
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
För mig som dyker så gör min klocka mycket mer än bara visar tiden. 
En dykarklocka?
Postad 30 July 2009 - 14:29
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
En dykarklocka?
Postad 30 July 2009 - 14:29
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Jag förstår inte ordet prestanda som du använder det ? Allt är mätbart i kg, m, km/h, €, etc. Jag föredrar därför ordet värde som är ett bredare begrepp
Jag förstår men tillverkarna av dessa tingestar är inte lika mjuk i tonen som du. DU behåller en stor och betydande insikt då du MEDVETET väljer en vacker produkt då den är värd för dig och din känsla. Imponeras över detta. Problemet kommer då du inte hittar det resonemantet hos tillverkana som all uteslutet som jag vet om hävdar sin produkt förträflighet före sina konkurrenter och VI luras att tro att vi kan nå längre och längre i välljud.  Det är där prestandan kommer in.
Postad 30 July 2009 - 14:30
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
En dykarklocka?
Yes den håller reda på djup, tryck + massa annat bra. + såklart tiden.
Postad 30 July 2009 - 14:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Är dom inte väldigt stora dock... tunga, gjorda i helgjutet och inte har dom någon vidare presision...
Postad 30 July 2009 - 14:33
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Det är ju faktiskt också en klocka... även om den inte visar tiden http://sv.wikipedia....iki/Dykarklocka
Postad 30 July 2009 - 14:36
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Hahahaha, får man med kätting att fästa runt armen?? Tror Jonas syftade mer på en sån här http://sv.wikipedia....rustning#Klocka
Postad 30 July 2009 - 15:19
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Det är ju faktiskt också en klocka... även om den inte visar tiden  http://sv.wikipedia....iki/Dykarklocka  jobbigt att bära runt på den. Detta är min klocka.
Postad 30 July 2009 - 15:44
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jag har klocka i mobiltelefonen. Den visar tiden, och det är väl det som är hela poiängen med en klocka... Angående B&Ws diamantdiskanter så finns det en hel del info i deras whitepaper: http://bwmedia.keyca...108447502000000
Postad 30 July 2009 - 15:54
nermin
-
nermin
-
Användare
-
-
123 inlägg
Alltså prestanda även i den bemärkelsen, dvs vad det gäller välljud är ännu svårare definierad iaf i dem övre prisklasserna, dvs. 100k o uppåt. Tror du att många audiofiler hör skillnaden mellan 200k och en 300k högtalare eller en som kostar 1 mil, och en som kostar 2 ? .... Tror faktiskt inte det. En människas hörsel är den mest komplicerade mekanismen vi har i huvudet. (obs mekanismen inget annat), sen den varierar mellan olika individer, tom inom samma individ under olika perioder av hans liv. Det finns inget objektivt sätt att bestämma exakt vad den individuella uppfattningen av ljud blir, oavsett hur många frekvenskurvor du tar fram. Visst kan man lära sig om ljud och ha en bildad åsikt, precis som om allt annat, men det 1a återstår. Vad det gäller klockor så är frågan visuell och därmed förklarbar med helt andra medel.
Jag försvarar inte alla de som köper dyra "onödiga?" prylar men ställer mig starkt emot trångsynthet. Mina argument inom allt jag pratar om är sakliga och vetenskapliga, även när det rör sig om icke materiella saker. Vårt psyke kan också granskas vetenskapligt.
Det här börjar spåra ur lite, men jag var tvungen förklara vissa begrepp.
Mig stör det inte när nån uttrycker sig så här: "Jag förstår inte varför folk köper dyra klockor !" för att betoningen ligger på order "förstår" ... dvs. det kanske finns en bakomliggande orsak som man inte vet om, (som man inte behöver hålla med om förstås) och därmed uttrycker man sig så .. MEN att säga "Folk som köper dyra klockor är dumma" trots att man inte vet så mycket om dyra klockor, gör man ett uttalande som bygger på en omogen, obildad uppfattning, inte bara om klockor och anat, men också om människor som har dem, vilket är kränkande.
Redigerat av nermin, 30 July 2009 - 15:55.
Postad 30 July 2009 - 16:15
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Oavsett hur din hörsel är så är en så nära frekvenslinjär återgivning som möjligt att eftersträva.
Det för att den blir den ultimata kompromissen för vilket öra som helst.
Det går ju att mäta upp sin hörsel och utifrån det konstruera det perfekta rummet och den perfekta högtalaren. Men få har tid, pengar och engagemang nog för detta.
Har man nedsatt förmåga att höra vissa frekvenser eller för all del tvärtom ökad förmåga vill man ju inte att dessa ligger för lågt eller för högt i nivå redan från början.
Örat uppfattar inte själva ljudet olika hos olika individer, det är bara förmåga eller oförmåga att höra inom ett frekvensspann som skilljer.
Postad 30 July 2009 - 16:24
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Alltså prestanda även i den bemärkelsen, dvs vad det gäller välljud är ännu svårare definierad iaf i dem övre prisklasserna, dvs. 100k o uppåt. Tror du att många audiofiler hör skillnaden mellan 200k och en 300k högtalare eller en som kostar 1 mil, och en som kostar 2 ? .... Tror faktiskt inte det.
Felet du gör är likställer ljudkvaliten och priset med varandra. Det är rätt så lätt att skilja många svindyra högtalare ifrån varandra eftersom deras ljudkvalite är väldigt skiftande. Priset bestämmer inte hur det låter, utan själva högtalarna. En människas hörsel är den mest komplicerade mekanismen vi har i huvudet. (obs mekanismen inget annat), sen den varierar mellan olika individer, tom inom samma individ under olika perioder av hans liv. Det finns inget objektivt sätt att bestämma exakt vad den individuella uppfattningen av ljud blir, oavsett hur många frekvenskurvor du tar fram. Visst kan man lära sig om ljud och ha en bildad åsikt, precis som om allt annat, men det 1a återstår. Vad det gäller klockor så är frågan visuell och därmed förklarbar med helt andra medel.
Detta går ju emot dom stora studierna som HK gjort. Dom visar att dom flesta upplever ljudet rätt så lika och dom flesta verkar gilla ett visst ljud, sålänge man inte ser högtalarna.
Postad 30 July 2009 - 16:51
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Oavsett hur din hörsel är så är en så nära frekvenslinjär återgivning som möjligt att eftersträva.
Det för att den blir den ultimata kompromissen för vilket öra som helst. Det går ju att mäta upp sin hörsel och utifrån det konstruera det perfekta rummet och den perfekta högtalaren. Men få har tid, pengar och engagemang nog för detta.
Har man nedsatt förmåga att höra vissa frekvenser eller för all del tvärtom ökad förmåga vill man ju inte att dessa ligger för lågt eller för högt i nivå redan från början.
Örat uppfattar inte själva ljudet olika hos olika individer, det är bara förmåga eller oförmåga att höra inom ett frekvensspann som skilljer.
Rätta mig om jag har fel här, men jag har förstått att det mänskliga örat i allmänhet inte uppfattar ljudtryck lika i hela frekvensspannet. Idealet skulle då inte vara en helt rak frekvenskurva (även om det är väldigt lättförståeligt med en rak linje), utan en kurva där vi uppfattar volymen som lika hög på alla frekvenser. Sen finns det så klart individskillnader, men det jag syftar på är i allmänhet. Då är ju frågan, är det bättre med det som kompenserar för våra egna svagheter, eller det som enligt våra mätmodeller "ska" vara korrekt? I min mening är det stereosystem som mest exakt återskapar det inspelade ljudet för mina öron det mest eftersträvansvärda, även om det inte är en exakt rak frekvenskurva när man mäter det.
Postad 30 July 2009 - 17:08
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Högtalare behöver inte kompensera för öronens "kurva". Inpelningen har redan fångat upp det (såvida de inte har lekt allan med EQ osv i efterhand).
Däremot är högtalare som mäter spikrakt felkonstruerade. Det eftersom mätningar ofta utförs i resonansdöda
kammare, med en ensam högtalare, dvs långt ifrån de förutsättningar som finns i ett normalt lyssningsrum.
Postad 30 July 2009 - 17:24
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Rätta mig om jag har fel här, men jag har förstått att det mänskliga örat i allmänhet inte uppfattar ljudtryck lika i hela frekvensspannet. Idealet skulle då inte vara en helt rak frekvenskurva (även om det är väldigt lättförståeligt med en rak linje), utan en kurva där vi uppfattar volymen som lika hög på alla frekvenser.
Sen finns det så klart individskillnader, men det jag syftar på är i allmänhet.
Då är ju frågan, är det bättre med det som kompenserar för våra egna svagheter, eller det som enligt våra mätmodeller "ska" vara korrekt?
I min mening är det stereosystem som mest exakt återskapar det inspelade ljudet för mina öron det mest eftersträvansvärda, även om det inte är en exakt rak frekvenskurva när man mäter det.
Om du läser igen så ser du att det är precis det jag skrivit men få har tid,pengar och ork att engegera sig såpass. Du kan inte gissa dej till vilken högtalare som är optimal för dej. Om en högtalare skulle vara helt frekvenslinjär och dessutom faslinjär till 100% skulle den i det närmsta man kan komma återge inspelningen precis som det lät när det spelades in. Läs igen!
Postad 30 July 2009 - 17:36
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Om du läser igen så ser du att det är precis det jag skrivit men få har tid,pengar och ork att engegera sig såpass. Du kan inte gissa dej till vilken högtalare som är optimal för dej.
Om en högtalare skulle vara helt frekvenslinjär och dessutom faslinjär till 100% skulle den i det närmsta man kan komma återge inspelningen precis som det lät när det spelades in.
Läs igen!
Jag har läst vad du skrev, men du läste kanske inte vad jag skrev ordentligt? Jag upprepade en andra gång just för tydligheten att jag pratade i allmäna termer, inte om idividuella variationer. Läs igen! Högtalare behöver inte kompensera för öronens "kurva". Inpelningen har redan fångat upp det (såvida de inte har lekt allan med EQ osv i efterhand).
Däremot är högtalare som mäter spikrakt felkonstruerade. Det eftersom mätningar ofta utförs i resonansdöda kammare, med en ensam högtalare, dvs långt ifrån de förutsättningar som finns i ett normalt lyssningsrum.
Jo... men .... så klart! Ibland tänker man bara halva tanken och tror att det räcker :-P Solklar poäng.
Postad 30 July 2009 - 17:55
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Högtalare behöver inte kompensera för öronens "kurva". Inpelningen har redan fångat upp det (såvida de inte har lekt allan med EQ osv i efterhand).
Däremot är högtalare som mäter spikrakt felkonstruerade. Det eftersom mätningar ofta utförs i resonansdöda kammare, med en ensam högtalare, dvs långt ifrån de förutsättningar som finns i ett normalt lyssningsrum.
Jag anser att det är inte högtalaren som är felkonstruerad utan ditt lyssningsrum. Skall det vara musik i rummet med bästa möjliga effekt så är det ett dedikerat som gäller. Få studios har ju soffbord och liknande. Alt skaffar men sig ett par närfältsmonitorer och skärmar av sig när man skall lyssna.
Postad 30 July 2009 - 18:15
nermin
-
nermin
-
Användare
-
-
123 inlägg
Studier som HK gjort ? .. Ett oberoende företag som står på konsumenternas sida ? ..Jag vidhåller det jag har sagt o samtidigt instämmer i mycket ni säger, men det som gäller till sist och som är avgörande vid köp av något är faktiskt egen vilja och personlig smak. Där väger man in många olika argument som man rangordnar efter eget tyckte och egna argument. Det kan man enklast se i den stora variationen av det som folk faktiskt har hemma. Samtidigt finns det produkter som tilltalar en bredare skara människor, där har tillverkaren lyckats ta fram en produkt som optimalt balanserar alla ingredienser som folk överväger vid köp.
Jag menar .. peka ut en högtalare och säg till mig att den är det bästa för mig .. klarar ni det utan att jag berättar nåt från min sida ?
Redigerat av nermin, 30 July 2009 - 18:17.
Postad 30 July 2009 - 18:22
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Helt felaktigt. Örat uppfattar ingenting, det är hjärnan som bearbetar inputen som kommer in genom örat. Och därmed är ditt påstående felaktigt, själva begreppet "ljud" inkluderar en hörare, någon som uppfattar "ljud". Således kan absolut indentiska fysiska företeelser upfattas olika, beroende på tidigare erfarenheter osv. Sätt en person som bott i djungeln i hela sitt liv framför "The Swedish Statement" för att lyssna på klassisk musik på hög nivå. Jag lovar dig att perosnen i fråga kommer att uppfatta det som direkt livshotande, trots att han/hon har perfekt hörsel. Det är bara de tidigare erfarenheterna som skiljer "audiofilen" bredvid, men som gör identiska "sound events" till helt olika "auditory events". MVH /Chuck
Postad 30 July 2009 - 18:27
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Helt felaktigt.
Örat uppfattar ingenting, det är hjärnan som bearbetar inputen som kommer in genom örat.
Och därmed är ditt påstående felaktigt, själva begreppet "ljud" inkluderar en hörare, någon som uppfattar "ljud". Således kan absolut indentiska fysiska företeelser upfattas olika, beroende på tidigare erfarenheter osv.
Sätt en person som bott i djungeln i hela sitt liv framför "The Swedish Statement" för att lyssna på klassisk musik på hög nivå. Jag lovar dig att perosnen i fråga kommer att uppfatta det som direkt livshotande, trots att han/hon har perfekt hörsel. Det är bara de tidigare erfarenheterna som skiljer "audiofilen" bredvid, men som gör identiska "sound events" till helt olika "auditory events".
MVH /Chuck
Du hade rätt så långt som till att hjärnan "tolkar" örat är dock det som avgör vilka frekvenser vi uppfattar. Annars har du delvis rätt och delvis vanliga ovesäntliga bluddret från din sida. Hjärnan tolkar dock inte signalerna olika individ till individ utan att det åligger andra problem.
Postad 30 July 2009 - 18:28
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jag anser att det är inte högtalaren som är felkonstruerad utan ditt lyssningsrum.
Mitt lyssningsrum har inte mycket med saken att göra. Det jag menade är att en ensam högtalare (mono) som mäter spikrakt i en resonansdöd kammare, kommer inte att fungera bra i en normal setup, i rum med två högtalare (stereo). Det finns fortfarande tillverkare som konstruerar efter principen men de låter också därefter (ofta hissad diskant och dämpad djupbas). Ett av de vanligaste "felen" vid mätning är en puckel i basen. Det är ett tecken på att högtalarna är korrekt konstruerade, inte tvärtom som Hifi & Musik och andra amatörer tror
Postad 30 July 2009 - 18:33
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Du hade rätt så långt som till att hjärnan "tolkar" örat är dock det som avgör vilka frekvenser vi uppfattar. Annars har du delvis rätt och delvis vanliga ovesäntliga bluddret från din sida. Hjärnan tolkar dock inte signalerna olika individ till individ utan att det åligger andra problem.
Givetvis tolkar hjärnan identiska ljud olika beroende på vilken person som lyssnar. Du kan gärna kalla det oväsentligt, men det är ren fakta. Vilka andra "problem" är det som åligger? MVH /Chuck
Postad 30 July 2009 - 18:57
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Mitt lyssningsrum har inte mycket med saken att göra.
Det jag menade är att en ensam högtalare (mono) som mäter spikrakt i en resonansdöd kammare, kommer inte att fungera bra i en normal setup, i rum med två högtalare (stereo). Det finns fortfarande tillverkare som konstruerar efter principen men de låter också därefter (ofta hissad diskant och dämpad djupbas).
Ett av de vanligaste "felen" vid mätning är en puckel i basen. Det är ett tecken på att högtalarna är korrekt konstruerade, inte tvärtom som Hifi & Musik och andra amatörer tror 
Så en puckel menar du kommer alltid till sin rätt? Och så kallar du andra amatörer Givetvis tolkar hjärnan identiska ljud olika beroende på vilken person som lyssnar.
Du kan gärna kalla det oväsentligt, men det är ren fakta. Vilka andra "problem" är det som åligger?
MVH /Chuck
Du har fel säger jag. Vi kan tolka det emotionella innehållet olika men själva signalen från örat till hjärnan är samma hos alla människor förutom som sagt oförmåga att höra vissa frekvenser. Dom andra problemen kan vara tinitus, eller kanske MS osv.
Postad 30 July 2009 - 19:03
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Hittade detta enkelt bra förklarat hur ljudet når hjärnan.
Ljud är vågrörelser
Ljud består egentligen av vågor. När ljudvågorna når trumhinnan sätts den i rörelse. Vågrörelsen förmedlas vidare av de tre hörselbenen, som även förstärker rörelsen. Stigbygelns svängningar i det ovala fönstret fortplantas till hinnsnäckan.
Ljudvågorna som satt vätskan i rörelse i och omkring hinnsnäckan påverkar de sinnesceller som kallas hårceller. På sin yta har cellerna små tunna hår. När håren böjs på grund av vågrörelserna aktiveras sinnescellerna. Höga toner aktiverar hårcellerna vid snäckans bas, medan låga toner gör att hårcellerna i snäckans topp reagerar.
Informationen från sinnescellerna leds sedan som nervimpulser genom hörselnerven till hörselcentrum i tinningloben. Först när impulserna når hörselcentrum blir man medveten om ljudet.
Postad 30 July 2009 - 19:13
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Studier som HK gjort ? .. Ett oberoende företag som står på konsumenternas sida ? ..Jag vidhåller det jag har sagt o samtidigt instämmer i mycket ni säger, men det som gäller till sist och som är avgörande vid köp av något är faktiskt egen vilja och personlig smak. Där väger man in många olika argument som man rangordnar efter eget tyckte och egna argument. Det kan man enklast se i den stora variationen av det som folk faktiskt har hemma. Samtidigt finns det produkter som tilltalar en bredare skara människor, där har tillverkaren lyckats ta fram en produkt som optimalt balanserar alla ingredienser som folk överväger vid köp. Jag menar .. peka ut en högtalare och säg till mig att den är det bästa för mig .. klarar ni det utan att jag berättar nåt från min sida ?
Jag gillar din lugna och sansade stil och din ofta odmjuka ton. Det jag tycker och finner i avsaknad hos dig och övriga audiovärlden är referenser/standarder. Viktiga parametrar mot vilket man mäter och lägger grund. Du och jag oavsett intresse vet att en F1 bil är av otroligt kvalite och har en magisk prestanda. Det för att det är lätt att se och bedömma utifrån de satta standariseringar som finns. Det har inte alltid varit givet inom bilindustrin heller. Men vad som är prestanda inom audio är helt plödsligt en enast personlig smak och et finner jag inte hållbart. Jag vet att jag med stöd i ryggen hävdar dig fel i sak. De flesta inom branchen motverkar framkomsten av standarder eftersom kunder i ovisshet är lättare måltavlor. Jag personligen tror att många kunder är mycket intresserad av standarmätningar som drar alla tillverkare över en kam.  väggar att ställa apparater emot. Det finns en del som tyvärr ofta görs oförstående och manipuleras att fungera som referenser. Watt är en som helt sjukt specificeras av tillverkaren själv. En anna är RMS eller Kubmätningar och liknande. Frekvensmätningar för högtalare samt db etc men det behöver bli etablerat och utvecklad mer till att bli riktiga referenser som testarna mäter och oberoende källor mäter och refererar till. I övrigt har du rätt
Postad 30 July 2009 - 19:14
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Du har fel säger jag. Vi kan tolka det emotionella innehållet olika men själva signalen från örat till hjärnan är samma hos alla människor förutom som sagt oförmåga att höra vissa frekvenser.
Dom andra problemen kan vara tinitus, eller kanske MS osv.
Jag har inte fel. Vi pratar inte om signaler, utan om vad vi hör, det är samma sak som vad vi uppfattar. Du påstod: "Örat uppfattar inte själva ljudet olika hos olika individer, det är bara förmåga eller oförmåga att höra inom ett frekvensspann som skilljer." Vilket är ren gallimattias, eftersom örat inte tolkar någonting. Visa vad som är felaktigt i det jag skriver? MVH /Chuck
Postad 30 July 2009 - 19:18
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Örat är en Dac! eller STB dekoder kanske! Sinus to Brainlanguage dekoder!
Postad 30 July 2009 - 19:20
Schill
-
Schill
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Länge sen det här... samma gamla sandlåda men va fan . Here we go. Var på En träff med Euphonia forumet hos Audio Consept för en par månader sen innan Stocholm Hifi Mässa, Och hade då möjligheten att lyssna påen rigg som går lös på 350000$++ Focal Grand Utopia EM ( 99000$ stycket) och BAlabo förförstärkare och Slutsteg för 125000$ Och det var en helt osann upplevelse.Och en Nordic consept vinylsvarv med en Dynavector Xv-1st. Diskanten i Utopia är helt magisk. Och hela ljudbilden var det mäktigase jag hört. Och ja hade jag pengarna så ja då hade jag nog något liknade hemma. sen om vad folk säger om det är prisvärt eller inte det skiter jag helt i. Alla behöver lyssna på en liknade rigg någon gång i sitt liv för att fatta vad man KAN få.
Redigerat av Schill, 30 July 2009 - 19:24.
Postad 30 July 2009 - 19:41
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Länge sen det här... samma gamla sandlåda men va fan . Here we go.
Var på En träff med Euphonia forumet hos Audio Consept för en par månader sen innan Stocholm Hifi Mässa, Och hade då möjligheten att lyssna påen rigg som går lös på 350000$++ Focal Grand Utopia EM ( 99000$ stycket) och BAlabo förförstärkare och Slutsteg för 125000$ Och det var en helt osann upplevelse.Och en Nordic consept vinylsvarv med en Dynavector Xv-1st. Diskanten i Utopia är helt magisk. Och hela ljudbilden var det mäktigase jag hört. Och ja hade jag pengarna så ja då hade jag nog något liknade hemma. sen om vad folk säger om det är prisvärt eller inte det skiter jag helt i.
Alla behöver lyssna på en liknade rigg någon gång i sitt liv för att fatta vad man KAN få.
Det är väl ingenting fel med att vilja ha monsterprylar till abnorma pengar.  Bara det är tydligt medvetna val och inte baserade på ryggdunkar och supersmöriga flummande försäljare som inte vet fysikens klass 1.  Det är så att det finns jäkligt många häftiga leksaker som är ruskigt bra dessutom!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|