Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Zotac ION-ITX-B

106 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 juli 2009 - 14:11

Traktorpojken
  • Traktorpojken
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Apropå fullstora 5,25" optiska läsare så anger www.mini-itx.com att dessa är ett absolut no no för den inbyggda strömförsörjningen på 90W. Beror det på att en sådan läsare drar för mycket eller finns det andra orsaker till att de inte passar?

Postad 16 juli 2009 - 21:28

Unregistered0b7917d6
  • Unregistered0b7917d6
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Vilket är det minsta chassit till detta moderkort?

Plats för dvd är inte intressant.

Postad 17 juli 2009 - 10:43

D_D
  • D_D
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Lite lätt OT, men har någon prövat modellen med single core CPU och hur den funkar när man spelar upp 1080p material ? Är lite sugen på den då den dels är billigare men även (enligt mini-itx.com) verkar gå att köra passiv kyld vilket inte verkar gå med dual-core modellerna. Skulle vara skönt att slippa fläkten.

Postad 21 juli 2009 - 11:39

joher099
  • joher099
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Apropå fullstora 5,25" optiska läsare så anger www.mini-itx.com att dessa är ett absolut no no för den inbyggda strömförsörjningen på 90W. Beror det på att en sådan läsare drar för mycket eller finns det andra orsaker till att de inte passar?

Jag blir också lite fundersam över det här. Dock skriver de så här på en annan sida:
"Do not connect full size optical drives to cases with external AC Adapters as this will damage power components - use a spare ATX PSU instead."
http://www.mini-itx.com/store/?c=3

Postad 27 juli 2009 - 22:03

JesperA
  • JesperA
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Nu är ju detta HTPC delen av forumet men passar på att fråga ändå!

Jag är lite sugen på detta moderkortet, tänkte använda den till en webbserver som kör ubuntu med apache, mysql och php, prestanda borde räcka till för att driva 2-3 väldigt inaktiva wordpress bloggar?

Dessutom, fick man med PSU sa ni? Vad är det för typ av PSU och hur kraftfullt är det? Är ju sugen på att slänga på ett Raidkort med 4 hdd men det kanske drar mer watt än vad PSU:t klarar?

Postad 28 juli 2009 - 08:41

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Pallar denna med att spela bluray från skiva utan problem? Jag är inte ute efter att spela filer utan ersätta en PS3 som bluray/dvd-spelare.

Eftersom jag är talanglös när det gäller linux så undrar jag om någon har koll på vilken ungefärlig storlek en Win7-install har samt vad man har för alternativ till hårddisk (SB-sticka/Minneskort osv).

Stort tack för svar.

(Postade liknande frågor i en annan tråd allmän tråd om ION-plattform men det är ju faktist den här plattformen jag isf ska köpa.)

Postad 29 juli 2009 - 04:20

mAniAk-
  • mAniAk-
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Pallar denna med att spela bluray från skiva utan problem? Jag är inte ute efter att spela filer utan ersätta en PS3 som bluray/dvd-spelare.

Eftersom jag är talanglös när det gäller linux så undrar jag om någon har koll på vilken ungefärlig storlek en Win7-install har samt vad man har för alternativ till hårddisk (SB-sticka/Minneskort osv).

Stort tack för svar.

(Postade liknande frågor i en annan tråd allmän tråd om ION-plattform men det är ju faktist den här plattformen jag isf ska köpa.)

Det bör den gåra, iaf med powerdvd och med hjälp av dxva. Om nu inte mpc-hc lirar bluray, den har iaf en dxva avkodare för vc-1 som jag antar bluray skivor använder sig av.

Min win7 64bit installation ligger på 23GB för tillfället, 32bit ligger på en hel del mindre så man bör klara sig på en 16GB sticka.

Men som jag förstod det funkar inte hårdvaruavkoning än i xbmc(om du tänkt köra de) för windows så du får klara dig med mpc-hc isf.

Är själv sugen på en htpc kombinerad med filserver baserad på Zotac brädan. Är ute efter en så sval, tyst och strömsnål htpc som möjligt. Men kanske borde satsa på en riktig CPU istället? Borde väl gå att få en intel e8* mer eller mindre passiv, men kostar en hel del mer pengar då.
Hade iaf tänkt kombinera router/server med linux som får stå på 24/7, htpcn slås på när den används. Servern hade jag också tänkt köra på nån atom barebone liknande men har inte hittat nån bra lösning än.

3-4st sådana diskar i nån raid konfiguration så har man en hel del utrymme iaf :(.

Postad 29 juli 2009 - 14:10

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Kan vi spola fram tiden en bit så man kan få 1Tb SSD-diskar för en tusing?
Framtiden ser ruskigt spännande ut för oss hårdvarunördar! :(

Postad 29 juli 2009 - 18:52

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Men det går att boota och köra ett Zotac-system med Vista eller Win7 på en USB-sticka? Hur är det med farten?

Postad 29 juli 2009 - 20:24

dabo
  • dabo
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Någon som har koll på hur vägguttagen ser ut i Tyskland? funderar på att köpa en Zotac ION ITX A Series 330 därifrån och vill gärna ha en adapter som passar.

Postad 31 juli 2009 - 08:45

bohus
  • bohus
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

...
Är själv sugen på en htpc kombinerad med filserver baserad på Zotac brädan. Är ute efter en så sval, tyst och strömsnål ...

Har mycket liknande tankar men visst är Zotac ION-ITX-D samma kort som -A utan matningsdon?
Alternativt, med lite mindre kraft Zotac ION-ITX-B för att slippa CPU-fläkten :blink:

3-4st sådana diskar i nån raid konfiguration så har man en hel del utrymme iaf ;).

Utan IDE och med 3x SATA kan det nog bara bli 2, en SATA går väl åt till DVD?

Någon som har koll på hur vägguttagen ser ut i Tyskland?

Samma som i Sverige enligt IEC :wub:

Postad 01 augusti 2009 - 15:52

mAniAk-
  • mAniAk-
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Har mycket liknande tankar men visst är Zotac ION-ITX-D samma kort som -A utan matningsdon?
Alternativt, med lite mindre kraft Zotac ION-ITX-B för att slippa CPU-fläkten :)

Utan IDE och med 3x SATA kan det nog bara bli 2, en SATA går väl åt till DVD?

Samma som i Sverige enligt IEC :D

Det är samma ja, finns en pdf på zotacs sida där man kan se skillnaderna.

OS på usbsticka och behöver nog ingen dvd läsare, kan köpa en extern på usb isf. 3xsata + 1xesata = 4 diskar :lol:.

Men lutar mer åt ett moderkort med riktig cpu för mig nu, strömsnålt är inte alltför högt prioriterat egentligen då htpcn inte ska stå på 24/7 som servern/routern.

+ nån vettig c2d, blir lite dyrare men det får jag nog ta :lol:.

Frågan är vilket chassi man ska satsa på, vill gärna ha plats med 4-5 diskar iaf.

Postad 02 augusti 2009 - 18:26

bohus
  • bohus
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

OS på usbsticka och behöver nog ingen dvd läsare, kan köpa en extern på usb isf. 3xsata + 1xesata = 4 diskar :(.
...
Frågan är vilket chassi man ska satsa på, vill gärna ha plats med 4-5 diskar iaf.

Jag tänkte inte hela vägen ;)
Undrar om sata och esata-diskarna kan vara med i samma RAID-array?

Chassi

eller

med

borde det bli hyfsat tyst

Postad 05 september 2009 - 08:59

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2 387 inlägg
  • 0
Sitter och testar Zotac kortet nu och är imponerad :)

Som desktop dator går det mesta utmärkt förutom youtube-klipp.

1080p.x264.mkv klipp fungerar utmärkt i Windows Media Player med CoreAVC 1.9.5 installerat (nvidia hårdvarustöd)

Strömförbrukningen ligger på ca 40W vid filmuppspelning vilket är bra - mindre bra är att det medföljande 90W-aggregatet drar 20W trots att datorn är avstängd.

Kan vara en idé att drar ur kontakten eller att ha ett grenuttag med strömbrytare som man slår av när datorn inte används.

Ska testa lite blu-ray uppspelning från disk under dagen och sedan installera XBMC (linux)

Postad 06 september 2009 - 09:30

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2 495 inlägg
  • 0
Kör med kortet nu och måste säga att det är riktigt trevligt (A-modellen). Kör Ubuntu 9.04 med MythTV och alla filmer fungerar kanon.
Kör P3 fjärrkontrollen till.

Enda som strular lite hittls är wlanet, men det är nog mest skit bakom spakarna :)

Postad 06 september 2009 - 16:52

aSson
  • aSson
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
har läst en del trådar om Zotac ION-ITX/a/b/c/d korten nu, har fattat att 2st har wifi 2st är fläktlösa
men har sett att det nämts om nätagg, följer det med nät agg till en del modeller?
och vad är det för nätagg?

någon som kör med tv kort till den här vad rekomenderas? har inte bestämt mej om det blir linux ller MS system.

Postad 06 september 2009 - 18:34

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2 387 inlägg
  • 0
Alla modeller har samma kylare - om du väljer att använda den medföljande fläkten till 330-modellen är upp till dig, men det är ingenting du måste göra.

Med bra chassikylningen klarar man sig utan den.

Bifogad fil  zotacITX10.jpg   130K   0 Antal nerladdningar

Det medföljande aggregatet på 90W är externt och fläktlöst.

När det gäller TV-kort så måste man köra med usb-TV-kort eftersom det saknas både PCI-portar och firewire-portar.

Postad 06 september 2009 - 20:28

aSson
  • aSson
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Alla modeller har samma kylare - om du väljer att använda den medföljande fläkten till 330-modellen är upp till dig, men det är ingenting du måste göra.

Med bra chassikylningen klarar man sig utan den.

Bifogad fil  zotacITX10.jpg   130K   0 Antal nerladdningar

Det medföljande aggregatet på 90W är externt och fläktlöst.

När det gäller TV-kort så måste man köra med usb-TV-kort eftersom det saknas både PCI-portar och firewire-portar.

Såg nu att B och C är fläkt lösa och dom har ATom N230 och inte N330 prolle
http://www.mini-itx....may-2009-bundle

Om man vill köra fläktlöst, vilken låda rekomenderas?
ska va billig och snyggheten spelar ingen roll då den troligtvis kommer att hamna i ett skåp.
har tänkt köra med en DVD brännar i, är det att rekomendera en extern då med tanke på nätagg eller finns det någon intern som skule funka?

Postad 07 september 2009 - 20:37

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2 387 inlägg
  • 0
En Intern DVD-brännare är inga problem så länge du inte ansluter allför mycket annat (inte mer än en hårddisk)

Just låda till kortet är den svåraste delen enligt mig, men titta på chassin hos exempelvis http://www.mini-pc.se som har en del för mini-itx.

Själv vill jag ha en snygg låda och funderar på Origenae M10, men den kommer antagligen vara för dyr när den kommer.

Dessutom får man med ett nätaggregat som är onödigt när jag redan har ett till Zotac-kortet.

Kör själv med ett tillfälligt Emko-153 tills jag bestämmer mig för ett permanent chassi.

Testar nu XBMC Live på ett USB-minne och 1080p fungerar utmärkt efter att jag ändrat i bios till 512Mb för gpu:n

Körde en 2 timmars 1080p.mkv film 100% ljudlöst från Zotac-kortet - alltså utan fläkt, XBMC på usb-minne och strömmade filmen via nätverket(nätaggregatet är ljudlöst). Då låg dock kortet öppet i rummet (utan chassi)

Kylaren blev givetvis väldigt varm - men det var inga fel på filmuppspelningen :)

I längden bör man dock någon form av kylning - men det räcker med svag (tyst) fläkt.

Postad 28 september 2009 - 11:55

martin_h
  • martin_h
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Helst skulle ett passivt chassi och en passiv Zotac vara det optimala, men jag antar att det bli bäst med att antingen köra fläkten på CPU'n eller med riktigt bra ventilation i chassit.

Låter CPU-fläkten mycket på Zotac ION-ITX-A? Är den tillräckligt tyst för att man ska kunna ha den i tv-bänken?

Postad 01 oktober 2009 - 16:52

dabo
  • dabo
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa ett zotac kort, men precis som andra så har jag problem med att hitta ett chassi jag vill ha. Tycker dock detta verkar ok (utseendemässigt iaf), någon som har erfarenhet av det?

Postad 07 oktober 2009 - 08:17

Letalis
  • Letalis
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Är också på jakt efter Zotac korten.

Funderar dock om man skall ha lite is i magen och se vad deras kommande F kort kan erbjuda.
OPenGl3.1 och efter PCIe slot.
Dock så är väl OPenGL inte så nödvändigt när man skall ha den som en HTPC /Surfdator och inte spela på den, eller har jag fel?

Postad 07 oktober 2009 - 09:36

arlukin
  • arlukin
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Själv fick jag hem den här igår
http://www.mitxpc.co...=...-ZBE&cat=71

Men jag får säga att jag är lite besviken. Men får nog skylla mig själv lite, gjorde inte tillräckligt med research innan. Har senaste åren försökt mig på lite olika tysta pc lösningar med varierande resultat. Letat tysta fläktar och de snacket, men det blir aldrig tillräckligt tyst. Så den här gången skulle det vara helt fläktlöst och SSD, och efter att ha läst runt lite så tyckte jag att IONITX-B-E borde funka bra. Den är helt ljudlös, inte ens något surr ifrån nätagg eller batterieadaptern. Hastigheten i Ubuntu med lite surf är helt ok, så där är jag helt nöjd.

Fast med en idle temp på 79 grader, så kan jag inte annat än gråta vid tanken av att dattan behöver kompletteras med en fläkta jävel iallafall.

Postad 07 oktober 2009 - 09:43

dabo
  • dabo
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Någon som vet ifall Zotac's F kort kommer levereras med en extern ac adapter som vissa av de andra korten?

Redigerat av dabo, 07 oktober 2009 - 09:44.

Postad 07 oktober 2009 - 10:47

Letalis
  • Letalis
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Någon som vet ifall Zotac's F kort kommer levereras med en extern ac adapter som vissa av de andra korten?

Om man kollar produktbladet så är det inte nådon nät del med! :-/
Och det är en 20 Pins atx kontakt på moderkortet.

Inside the box
2 SATA cable•
1 SATA power adapter•
1 WiFi antenna•
1 WiFi bracket•
1 CPU fan (optional install)
Bifogad fil  IONITX_F_E_image7__800x600_.jpg   103,29K   0 Antal nerladdningar

http://www.zotac.com...TX-F-E_v1.3.pdf

Redigerat av Letalis, 07 oktober 2009 - 10:50.

Postad 07 oktober 2009 - 16:10

dabo
  • dabo
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Ok då är det inget för mig. Har iofs ingen nytta av PCIe ändå.

Postad 07 oktober 2009 - 17:17

AdrianTepes
  • AdrianTepes
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Men jag får säga att jag är lite besviken. Men får nog skylla mig själv lite, gjorde inte tillräckligt med research innan. Har senaste åren försökt mig på lite olika tysta pc lösningar med varierande resultat. Letat tysta fläktar och de snacket, men det blir aldrig tillräckligt tyst. Så den här gången skulle det vara helt fläktlöst och SSD, och efter att ha läst runt lite så tyckte jag att IONITX-B-E borde funka bra. Den är helt ljudlös, inte ens något surr ifrån nätagg eller batterieadaptern. Hastigheten i Ubuntu med lite surf är helt ok, så där är jag helt nöjd.

Fast med en idle temp på 79 grader, så kan jag inte annat än gråta vid tanken av att dattan behöver kompletteras med en fläkta jävel iallafall.

Kolla mitt galleri så får du se en rapp passiv lösning. Ligger på 65 grader i Load. Det är feta kylflänsar som gäller om du ska kunna köra passivt. :P

Postad 07 oktober 2009 - 20:49

arlukin
  • arlukin
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Kolla mitt galleri så får du se en rapp passiv lösning. Ligger på 65 grader i Load. Det är feta kylflänsar som gäller om du ska kunna köra passivt. :(

Nu blir det lite OT, men men..
Jo jag har sneglat en hel del på hfx prylarna. Min nuvarande "arbetsstation" hamnade nästan i en classic låda, men de är ju snor dyra. Så jag lurade mig själv att det skulle räcka med dom tystaste fläktarna och massa dämpmattor, så kunde jag istället använda pengarna till fetare grafik kort, cpu och lite annat för samma peng. Fail... Särskilt med tanke på att jag inte spelar så mycket, så det var en meningslös investering.

Nu har jag köpt mig en 40mm fläkt (Fractal Design Silent Series 40mm ) som tydligen bara skulle låta 13db. Men det vet i faan, den låter ju som ett kylskåp.

Postad 07 oktober 2009 - 22:40

AdrianTepes
  • AdrianTepes
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Nu har jag köpt mig en 40mm fläkt (Fractal Design Silent Series 40mm ) som tydligen bara skulle låta 13db. Men det vet i faan, den låter ju som ett kylskåp.

Koppla in ett motstånd före så den körs på 5V.

Postad bild

Postad 08 oktober 2009 - 09:53

arlukin
  • arlukin
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Koppla in ett motstånd före så den körs på 5V.

Postad bild

Det var ju inte det lättaste att hitta några såna. Varenda dator-butik borde ju ha det, men hittar bara postorder ställen, vill ju gå och hämta ut idag. Å det känns ju cp att behöva köpa en Fan Mate bara för att jag är otålig.

Postad 08 oktober 2009 - 12:05

AdrianTepes
  • AdrianTepes
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Det var ju inte det lättaste att hitta några såna. Varenda dator-butik borde ju ha det, men hittar bara postorder ställen, vill ju gå och hämta ut idag. Å det känns ju cp att behöva köpa en Fan Mate bara för att jag är otålig.

Det går att modda själv också om du känner för det, jag har annars ett par stycken liggandes om du skulle råka bo i luleå. :(

Postad 08 oktober 2009 - 16:08

Erik67
  • Erik67
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Hur lång var leveranstiden på den?

Postad 08 oktober 2009 - 17:07

arlukin
  • arlukin
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hur lång var leveranstiden på den?

Lite mer än 1 vecka. Beställde på kvällen den 22:a och hade kunnat hämta den på posten den 2:a oktober, men var inte hemma då.

Detailed Results:

• Delivered Abroad, October 05, 2009, 5:44 pm, SWEDEN
  • Attempted Delivery Abroad, October 02, 2009, 9:27 am, SWEDEN
  • Out of Foreign Customs, October 01, 2009, 9:41 am
  • Into Foreign Customs, September 29, 2009, 12:20 pm
  • Arrived Abroad, September 29, 2009, 12:20 pm, SWEDEN
  • International Dispatch, September 27, 2009, 5:33 am, ISC SAN FRANCISCO (USPS)
  • Arrival
  • Electronic Shipping Info Received, September 23, 2009

Postad 08 oktober 2009 - 17:11

arlukin
  • arlukin
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Det går att modda själv också om du känner för det, jag har annars ett par stycken liggandes om du skulle råka bo i luleå. :)

Nja det blir lite långt, köpte mig en dyr (59:-) Zalman fan mate istället, så fick jag den idag. Kanske var rätt bra det ändå, för nu kan jag ju trimma in den lite bättre. Nu på lägsta hastigheten så är det tyst, men 53 grader på idle. Ska exprimentera med lite olika placeringar och varvtal på fläkten.

Postad 09 oktober 2009 - 13:16

whopp
  • whopp
  • Lärjunge

• 450 inlägg
  • 0
Angående wake on usb:
Jag har försökt googla mig fram till vad som gäller nu, men står olika grejor överallt.
Är det alltså enbart WAKE on usb som fungerar? Så som jag fattar "WAKE", är att man kan väcka den ur viloläge?

Men "POWER on" usb då? Funkar det också? Dvs om jag fullständigt stänger av datorn, kan den då startas via en usb-fjärr? (min vanliga stationära dator kan jag kallstarta via usb, men såg nu i bios att just denna setting heter "power on usb" och inte "wake on usb")

Postad 13 oktober 2009 - 10:08

Unregistered744a4ce0
  • Unregistered744a4ce0
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Zotac Mag Nettop blir nog mitt val, snyggt chassi och komplett. bara att vänta på release datum.

Postad 14 oktober 2009 - 09:17

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Angående wake on usb:
Jag har försökt googla mig fram till vad som gäller nu, men står olika grejor överallt.
Är det alltså enbart WAKE on usb som fungerar? Så som jag fattar "WAKE", är att man kan väcka den ur viloläge?

Men "POWER on" usb då? Funkar det också? Dvs om jag fullständigt stänger av datorn, kan den då startas via en usb-fjärr? (min vanliga stationära dator kan jag kallstarta via usb, men såg nu i bios att just denna setting heter "power on usb" och inte "wake on usb")

Samma princip måste iaf gälla, alltså att det är stand-by ström på på usb-porten i fråga, annars går det ju inte. Så tekniskt sett är din dator inte "kallstartad" :D

Postad 02 november 2009 - 00:33

qbjorn
  • qbjorn
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Går det verkligen med HD på denna platformen?
Jag har testat vlc i både windows och linux samt xine och mplayer under linux, ingen av dem klarar ett vanligt 720p tv-avsnitt och än mindre en 1080p film.
Ska man konfigurera på speciellt sätt för att få den att svälja HD-material?
Jag har självfallet installerat NVidias egna drivers i både windows och linux.

Postad 02 november 2009 - 09:34

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0

Går det verkligen med HD på denna platformen?
Jag har testat vlc i både windows och linux samt xine och mplayer under linux, ingen av dem klarar ett vanligt 720p tv-avsnitt och än mindre en 1080p film.
Ska man konfigurera på speciellt sätt för att få den att svälja HD-material?
Jag har självfallet installerat NVidias egna drivers i både windows och linux.

Du behöver något som klarar av att använda gpu:n. mplayer classic i windows eller xbmc i linux t.ex

Postad 02 november 2009 - 17:10

qbjorn
  • qbjorn
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
"Du behöver något som klarar av att använda gpu:n. mplayer classic i windows eller xbmc i linux t.ex"
Tack, nu fick jag något att söka på.

Det visar sig att det är NVidias VDPAU man behöver i linux - som finns inbyggd i XMBC.
Alternative core-avc plugin i windows.
Lite mer utförlig info (för oss som föredrar Fedora framför Ubuntu (jag MÅSTE få göra 'su'!)) finns här: http://www.fedorafor...ad.php?t=229121

Redigerat av qbjorn, 02 november 2009 - 19:28.

Postad 25 november 2009 - 23:34

aznan
  • aznan
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Håller själv på att bygga en tyst liten burk så jag har tittat på B-kortet, men en idle temp på 79 grader låter ju inge bra. Kanske det är bättre att ta A-kortet istället och strunta i fläkten men underklocka det? Vad tror ni?

Postad 26 november 2009 - 00:44

Letalis
  • Letalis
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Håller själv på att bygga en tyst liten burk så jag har tittat på B-kortet, men en idle temp på 79 grader låter ju inge bra. Kanske det är bättre att ta A-kortet istället och strunta i fläkten men underklocka det? Vad tror ni?

Mitt A kort har en idle på 34 grader utan medföljande fläkt. Dock när jag satte in den i ett billigt chassi så steg tempen till 55 grader så jag fick koppla på medföljande fläkt och ligger på strax runt 40 nu.

Postad 26 november 2009 - 17:27

aznan
  • aznan
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Mitt A kort har en idle på 34 grader utan medföljande fläkt. Dock när jag satte in den i ett billigt chassi så steg tempen till 55 grader så jag fick koppla på medföljande fläkt och ligger på strax runt 40 nu.

Intressant. Vad för låda har du? Och vad har du för temp under load?

Postad 26 november 2009 - 19:53

Letalis
  • Letalis
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Det är ett Compucase 7628
Fick det är nån hundralapp. Chassiet i allmänhet är värdelöst men jag har iaf allt samlat tills vidare.

Jag har inte haft igång den så mycket iväntan på nya TVn som är beställd men när jag tittade på Band of Brother i HD så låg den stabil på kyliga 40grader. Märkte inte någon direkt skillnad med fläkten igång. Dock när jag stängde av fläkten så steg tempen. Kommer dock inte ihåg vad Ubuntu sa att den låg på men tror det var 55 grader.

Skall ersätta stockkylaren med en noctua direkt i chassiet för att få bättre och tystare i chassiet.

Chassiet är som sagt ingen höjdare och resonansen gör sig direkt påmind när disk eller DVD drar igång.

Postad 27 november 2009 - 02:25

Litecore
  • Litecore
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0

spännande, det här är självklart något jag borde ha kollat upp tidigare men.. ja ^^

1. fullstor optisk enhet; man kan alltså INTE ha en normal 5,25" för att 90W inte räcker till?
låter ju mycket märkligt då jag inte ska ha datorn som HTPC utan den ska bara stå på 24/7
och seeda + surfa med.. mediauppspelning sträcker sig till winamp/youtube på sin höjd ;P

2. atom 330 har stöd för 64-bitOS va? jag vill kunna köra win7x64 och har för mig att det går.

3. hur får man ström till hårddiskar om det är en extern nätadapter, och hur många kan man ha ?
jag tänker (läs: vill) använda en 74GB raptor som systemdisk och en 1.5TB till lagring mest för att
dom redan ligger hemma sen jag skrotade ett annat projekt nyligen för att köra mini-ITX istället :D

EDIT: lika bra att lista upp komponenterna som ska användas

Redigerat av Litecore, 27 november 2009 - 03:04.

Postad 27 november 2009 - 11:35

Letalis
  • Letalis
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Du har stöd för 3 diskar totalt gällande strömförsörjning.
Funderar på att köpa ett stort USB minne och sätta som bootdisk så slipper man mekaniska arbetsljud ifrån HDD.

Postad 02 december 2009 - 05:51

Litecore
  • Litecore
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
åh hej och hå! efter mycket om och med sitter jag nu med en nyinstallerad win7x64-burk och myser ^^
inte helt lätt att hitta strömadaptrar för två hårddiskar, en fullstor optisk läsare och 4 fläktar när
moderkortet bara har en 4-pins molex och en systemfläktkontakt! men skam den som ger sig, haha!
"är han galen? FYRA FLÄKTAR?!" tänker ni men alla är noctua (2x120mm + 2x80mm) och snurrar på
i 800 rpm så det hörs knappt när jag har datorn en halvmeter bort med ena sidopanelen borttagen ;P

hur som haver; varför syns inte allt mitt 4gig RAM trots 64bit OS? behöver man fippla lite i bios kanske?
för atom 330 ska ha stöd enligt manualen - det vet ni säkert själva redan - men jag får det inte att funka.

EDIT: jag lägger upp en bild också ;)

Postad bild

Redigerat av Litecore, 02 december 2009 - 06:00.

Postad 03 december 2009 - 11:52

Syversen
  • Syversen
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Utan att ha fördjupat mig i kortet i fråga känns det som att det kan vara inställning i Bios alt. att en viss del är allokerat till grafikkortet om det är delat minne?

Postad 19 december 2009 - 19:30

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Är bios uppdaterat?

Annars lägger jag min röst på ovan nämnda orsak. det kan va 512 mb+ dedikerat.

/W

Postad 25 december 2009 - 12:13

FoxOne
  • FoxOne
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

hur som haver; varför syns inte allt mitt 4gig RAM trots 64bit OS? behöver man fippla lite i bios kanske?
för atom 330 ska ha stöd enligt manualen - det vet ni säkert själva redan - men jag får det inte att funka.

Tyvärr är det så att max mängd tillgängligt minne är 3,5GB. Även om kortet "fysiskt" stöder 4GB.
Den begränsingen är tyvärr, enl. Zotac själva, en begränsning i hårdvaran och går inte att göra något åt.
Det står en del om det i Zotacs forum för den som vill fördjupa sig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.