Det är i alla fall en högdynamisk inspelning av ett fyrverkeri. Ingen musik således, men en fin fil om man vill äta upp mycket av det headroom man har (finns långt ner på sidan. Läs disclaimern också):
http://www.danleysou... downloads.html
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
När låter alla filmer bra?
Startad av
Unregisteredbda217ff
, May 18 2009 13:29
71 svar till detta ämne
Postad 01 December 2009 - 09:03
Har postat detta på forumet tidigare, men det passar bra här nu igen. Mottagandet brukar vara splittrat. Vissa tycker inspelningen är riktigt häftig, andra att den inte var något att hänga i julgranen. Tror det krävs en anläggning som klarar av att återge stor dynamik och ha mycket kapacitet i basområdet för att tjusningen ska komma fram.
Det är i alla fall en högdynamisk inspelning av ett fyrverkeri. Ingen musik således, men en fin fil om man vill äta upp mycket av det headroom man har (finns långt ner på sidan. Läs disclaimern också): http://www.danleysou... downloads.html Postad 01 December 2009 - 12:45
Jag skulle vilja säga att det varierar lite mellan dom olika inspelningarna - t ex trafik-inspelningen var ju inte så imponerande då det bl a saknas endel i djupbasen - men t ex Mc'Donalds-inspelningen som inte innehåller djupbas naturligt så är det ju riktigt nice känns ju nästan som "att stå där" om man har bra anläggning i akustikreglerat rum eller om man lyssnar med hörlurar - kul och lyssna på vad alla beställer också Även den inifrån kaffet var ganska bra och dagis-inspelningen (bortsett från att dom inte använt ordentliga vindskydd på mikrofonerna där). Den som var gjord på T-centralen var också riktigt schysst - där dom använt någon annan mikrofon (med största säkerhet rundupptagande) som tar riktigt lågt i frekvens (ner till några Hz) - där ser man t o m lufftrycksvariationerna i stationen när tågen trycker på luften i tunnlarna om man kollar på vågformen i ett ljudprogram. Tyvärr är det bara samplad i mono, vilket ju inte ger den där "riktiga känslan" när man lyssnar på det - dom skulle införskaffat en likadan mick till och sen placerat dom 2 mickarna med 30-40 cm mellan och kört in en på vardera stereo-kanal (det blir riktigt nice) Men det var ju en grym sida du hittade där - den där andra sidan. Fyrverkeri-samplingen var ju riktigt bra - jag har snarare problem att jag inte kan dra upp volymen tillräckligt så det blir väldigt låg volym på det (stor dynamik i förhållande till vad mina högtalare klarar). Basåtegivningen är ju också riktigt bra. Fyrvekreier är ju förövrigt något av det mest dynamik-krävande man kan spela in - det ställer ju höga krav på inspelningsenheten också - när det gäller SNR. Dessutom kräver det ju även att man har en mick som kan hantera ganska höga nivåer också. Kolla även in dom andra också - t ex godståget och Harley davidson motorcykeln var ju så grymt nice Sån där basåtegivning är också ungefär vad jag är van vid (och det är så bra det blir om man man återger basen linjärt på inspelningen) - med största säkerhet har han också använt rundtagande mikrofoner. Jag gillar att dom lägger upp det i Wave också och inte komprimerat skit - jag får tyvärr hålla till godo med YouTubes pissiga kvalitet (typ 160 kbit/sec mp3) då jag inte har en egen hemsida att lägga upp filmer och inspelningar på förutom när man kan ladda upp nån enstaka fil såhär - jag tog en från mitt arkiv också för att visa: Bifogad fil(er)Redigerat av C20, 01 December 2009 - 12:53. Postad 01 December 2009 - 14:08
Det beror ju lite på vad det är för ambientljud också - så länge det inte innehåller bas kan dom ju kanske återge det bra, men knappast t ex ambientljud i stadsmiljö, fordon, ljud inne i byggnader (ventilation hissar dörrar etc.) - jämför ljud i filmer med länkarna ovan (med fyrverkerierna somt godstågen och en Harley Davidson) samt min tunnelbane-inspelning. När det gäller explosioner - så är det en inspelad explosion beror den dåliga basen naturligtvis på samma sak som när det gäller alla andra ljudkällor, mestadels att dom använder riktade mikrofoner som inte kan återge basen. Att det är utdraget beror ju ofta på att det är kraftigt komprimerat istället - oavsett det är inspelat eller trickat. Den där "svajningen" kan ju dock hända att den ligger på infraljudsfrekvenser (under 20 Hz) - det skulle ju vara svårt att återge med högtalare i vilket fall, men "chock-effekten" hade dom ju kunnat återge betydligt bättre. Sen så plockar dom ju ofta effekterna från ett arkiv (t ex explosionsljud, skottljud och även ambient-ljud) - så ett misstag som en redigerare gjort tenderar ju att sprida sig rätt fort till många filmer. Btw - riktigt nice det där med inspelningar från bergsprängningar och liknande (om du hade haft dom kvar) - hoppas då bara inte dom gjorde misstaget att använda riktade mikrofoner där också. Redigerat av C20, 01 December 2009 - 14:12. Postad 01 December 2009 - 15:09
Naj, vad jag minns så hade han 10st mickar riggade samtidigt och gjorde olika inspelningar på samma detonation men från olika håll, och det va inte riktade mickar.. inspelat i stereo va det också... Mickarna va någon varian av ´"band membran" (jag är inte "haj" på detta med mickar...) och skulle tydligen ha full utstyrning ner mot 5Hz och efetr det så tappade dom bara lite ner mot CD. utrustning värd... Ja du.... han är hobby "nysse" men har fått tag på otroligt mycket fina mätprylar och utrustning, han har även jobbat lite med herr carlsson att tag. Han verkar ha ganska bra koll på hur man mäter olika saker i alal fall, synd att jag inte har mer kontakt med honom än vad jag har... skulle vara kul att få ta del av lite av hans kunskaper gällande just mätning/inspelning Men, hur som hälst, jo det va på studio band och han påstår att han slarvat bort dom i flytten för 1 år sedan. Jag har hört inspelningarna på hans moddade Carlsson 2216 och OA51 + 10st basmoduler. (linjärt ner till strax under 10hz) Och det var väldigt imponerande, otrolig uppläsning och det låter liksom så "fritt" / öppet som om man vore där Jag vill också att han ska hitta banden, kanske blir till att övertyga honom att leta upp dom där banden igen !!! Edit: jo men vist finns det högtalare som kan återge <20Hz har man "rätT" grejer så går det alldeles utmärkt, det där "svajet" som kommer ligger i området under 10-15hz och ända ner till 1Hz. Under 5hz är ju patetiskt svårt, inte dom bästa systemen i världen akn återge det så... Men 5hz "går" med bra amplitud med rätt grejer i rätt rum... Postad 01 December 2009 - 16:29
"Hobby-nissar" är väl för det mesta dom som gör det bästa jobbet - dom gillar att hålla på med ljud och vill få det att låta bra och gillar att fixa och labba med saker etc - till skillnad mot dom s k "proffesionella" som ju står för ljudet i filmer, modernt mastrade CD-skivor mm. Verkar ju kul det där - men hade han inte möjlighet att föra in dom digitalt eller det kanske var så länge sedan banden försvann att den möjligheten inte fanns på den tiden. Det där skulle vara kul att höra. Bra utrustning på den tiden måste ju kostat nåt oerhört (och ändå var den ju knappast att jämföra med digital utrustning) - där har vi ju det så mycket skönare idag ju, man kan ju få en bra 24 bit / 96 kHz inspelare i fickformat för under 3000 10-15 Hz för "svajningen" stämmer säkert rätt bra - men det krävs bra högtalare för det. Jag funderar på att bygga/köpa nåt system som kan återge infraljud också. Jag kan spela in infraljud ner till 10 Hz inom -1 dB och ner till 6 Hz inom -3 dB - mina nuvarande högtalare klarar dock bara ner till 30 Hz med bra effekt Det är ju inte bara explosioner som innehåller såna ljud - t ex inifrån fordon, ligger ofta den starkaste delen i 10-20 Hz området - samt även båtar, stora dieselmotorer etc kan ge endel ljud under 20 Hz. Eller för den delen bara när man öppnar och stänger dörrar inomhus (lufttrycksvariationer). Problemet är väl också att dom flesta högtalare är anpassade för musik - och det finns ju nästan ingen musik som innehåller infraljud. Postad 01 December 2009 - 17:33
App app app! Här lägger jag då och då in exempel på musiksnuttar där jag finner att infrabasen är en dominerande del av energiknippet så att säga: http://www.faktiskt....p=866707#866707 Det där pekar bara på mitt senaste inlägg, men det finns lite exempel ngn sida bak också. Det vore verkligen hur kul som helst att få ta del mer av det du pysslar med, samt givetvis inspelningar i bättre kvalitet än det Youtube kan erbjuda. Har du kikat något på en tjänst som Archive.org? De verkar kunna hosta rätt stora filer, även i flac. Postad 01 December 2009 - 18:46
Musik som har både grym dynamik och bra bas:
Telarc - Straussfest 1 och 2, 1812 osv. Även deras skivor med filmmusik har riktigt bra ljud, t ex "the great fantasy adventure album", "Hollywoods greatest hits" 1 och 2 osv. Bra med bas finns det rätt mycket musik som har om man bara letar. Inspelningar från Stockfisch är ett exempel. Infected Mushroom ett annat Inspelningarna som länkades ovan (danleysoundlabs) är riktigt bra med, iaf fyrverkeriet och Harley-ljudet (HD-ljud? Redigerat av Ageve, 01 December 2009 - 19:30. Postad 01 December 2009 - 19:30
Ok, jo det var som tusan - du hittade ju lite musik med infraljud Jag håller på lite med inspelning som hobby ungefär som att filma och fota, som jag också gör (ljudinspelningar använder man ju även till filmerna då). Jag kan har även jämfört mot en ljudnivåmätare så jag kan mäta ljudnivåer (inom några dB precision) Frekvensmätningar gör jag också endel. För låga frekvenser har jag även byggt en kalibrator (det är även den viktigaste delen att ha koll på - ev skador på membranet eller deformation av kapseln om man t ex tappat miken i golvet och liknande som kan ge fel, visar sig normalt där) - höga frekvenser är lite mer komplicerde att kalibrera så där kan man (iallfall om nöjer sig med en precision på kanske +/-1 dB i mellanregistret och +/- 3 dB i diskant och ultraljudsområdet) jämföra flera mikrofonkapslar (och kolla att avvikelserna i förhållande till varandra inte är allt för stora) och sen leta upp data som visar exemplar-spridningen. Olika diagram visar lite olika resultat det påvisar ju även svårigheten att kalibera mikar på väldigt höga frekvenser - dock så borde jag ligga rätt inom 2-3 dB upp till ca 30 kHz. Diverse tester med bredspektrumljud visar också på att det verkar se väldigt likt ut som det gör i diagrammet nedan: http://www.holmacous...ffmicsWM61A.png Här är en annan mätning som dock diffar lite - den visar dock bättre exemplarspridningen (om dom skulle ha ett kalibreringsfel så borde det bli lika stort då för alla exemplar som är testade vid samma tillfälle) http://mysite.verizo...mic_fr_comp.gif Exemplarspridningen är som tur är ganska låg för WM61 - betydligt värre är det för t ex Behringer ECM8000. http://www.cross-spe...ponse_large.jpg Man kanske skulle kolla på lite på nåt som Archive.org - frågan är ju bara vad om och det kostar och sådär och sen hittar ju inte folk det på nätet så lätt när det ligger i ett arkiv - dock kan man ju länka till det från andra håll t ex YouTube Redigerat av C20, 01 December 2009 - 19:40. Postad 01 December 2009 - 21:01
Telarc - 1812:
4 Hz
telarc_1812.png 33.16K
0 Antal nerladdningarTelarc - Jurassic Lunch (The Great Fantasy Adventure Album):
jurrasic_lunch.png 35.48K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 01 December 2009 - 22:16. Postad 02 December 2009 - 08:11
Sämst är när filmmixarna inte följer naturens lagar. Explosioner som är en kilometer bort hör man på en gång. Den enda film jag vet som någorlunda tog hänsyn till detta är Saving Private Ryan.
Och sedan är det väl gulligt när de lägger på ljud i rymdens vacuum, eller hur? Återigen klarade filmen 2001 detta galant och det blev spänning när det blir tyst med rymdbilder. Sedan måste jag påpeka att man sällan använder talljudet som blir inspelat. Nästan alltid ADR:r(Automatic Dialog Replacement) man talet efteråt. Man ersätter talet och gör en nyinspelning. Det kan bli rätt roliga inspelningar när man inte tar hänsyn till det riktiga ljudet och spelar in rösten efteråt i en dåligt dämpad studio. Detta kan höra när man växlar språk på filmer. Följde mixarna fysikens lagar när det gällde ljud tror jag automtiskt att filmer känns mer naturtrogna. Hade man gjort explosionen med berget i filmen 2012 rätt, så tycker jag man kunde försena den enorma knallen som det egentligen hade blivit, med trettio sekunder. Hur lång sträcka ljudet hinner på trettio sekunder överlåter jag till er... Postad 02 December 2009 - 10:24
Motorcykeln låter ju trevligt och McDonaldsresturangen låter som en sådan. Men vill jag höra det så går jag på McD.
Mer realism i filmljud är ibland att eftersträva men inte alltid. Ljudet och bilden skall skapa ett helhetsintryck och då kommer filmskaparna att mixtra med båda. Sedan går det ju inte att ha en dynamik som är realistisk i t.ex en krigsfilm. Då skulle alla högtalare gå sönder i den första scenen. Om ni har varit med när en handgranat exploderar några meter bort så förstår ni vad jag menar. Om man skulle smälla av en bomb i hembiorummet så skulle man bli svårt skadad eller dö. Det kan man ju inte återskapa om man inte vill döda konsumenterna och förstöra deras hus. Postad 02 December 2009 - 11:38 Nej, ljudnivån kan man ju inte återskapa på det sättet, men just själva ljudet och dessa dynamik det borde gå att få till det på ett mer naturligt sätt än dom götr på dom flesta filmer, det låter så tråkigt... Redigerat av DVD-ai, 02 December 2009 - 11:39. Postad 02 December 2009 - 21:51
Jag gillar att gå på bio. Det är inget fel på bilden tycker jag, gillar att det är så stort! Och då har jag en 90" duk hemma som jag kollar på från 3-4 meter. Sen när det kommer till ljudet gillar jag trycket, det ska självklart vara lagom men jag kan inte ha lagom högt i min lägenhet, tyvärr. I övrigt suger ofta surroundet och ibland märker man tydligt att dom inte alls ställt in ljud( glömt sätta igång subbar osv).
Men summan av allt är iaf att jag ofta gillar ljudet på biografer och att rummen är totalt tysta och eko-fria (om alla dumjälvar håller käften). Postad 02 December 2009 - 22:23
Haha - jäklar vad bra skrivet (det har jag t o m glömt skriva om). Det där är ju så löjligt hur ljudet kommer omedelbart när någontning smäller flera hundra meter (eller längre) bort. I verkligheten märker man ju fördröjningen på ljudet bara nån t ex smäller igen en bildörr 50-60 m bort. Ljud i rymden är ju också en sån klassiker. Fysik verkar ju inte filmskapare veta vad det är för något generellt (inte bara ljudet) - men det är ju kanske inte en diskussion att ta upp här. Ljudets hastighet är ca 340 m/s vid 15°C (och ändras ca 0,6 m/s per °C - högre temp ger högre hastighet) - det ger 340*30 = 10200 m (vid 15°C).
Varför skulle realism INTE vara att eftersträva? - möjligtvis då på nån t ex nån enstaka romantisk scen med stämmningsfull musik vid en tågstation, så kanske man inte mixar in ett passerande godståg på realistisk volym Men i dom flesta fall är det inget som helst problem att återge ljudet realistiskt - jag verkligen HATAR t ex dessa sovrumstysta fordon invändigt under färd, samt röster med helt fel akustik och ingen påverkan om man vänder sig om etc - det överdrivna användandet av riktmikrofoner med alla frekvensåtergivnings-problem det innebär, samt komprimering. När det gäller explosioner på nära håll så kan man självklart inte återge dom realistiskt på det sättet - där blir det snarare en fråga om hur hög dynamik man föredrar och kan ha på mixen av praktiska skäl, och ju större desto bättre (den verkliga dynamiken är ju i praktiken obegränsad då). Man kan ju åtminstone då behålla så mycket dynamik att man ändå kan få rätt karaktär på ljudet utan att "mangla sönder det" - t ex "shock-effekten" när tryckvågen kommer etc. Redigerat av C20, 02 December 2009 - 22:25. Postad 03 December 2009 - 01:00
Att ljudet skulle ha en realistisk fördröjning hade nog inte funkat så bra i de flesta filmer. Det bygger ju nästan alltid på att få det så effektfullt som möjligt. Att då visa en explosion en bra bit bort medans det är helt tyst, nja.
Ljud i rymden är väl en självklarhet, precis som gigantiska explosioner med eldflammor och brinnande delar som flyger iväg (i vaacum Redigerat av Ageve, 03 December 2009 - 01:01. Postad 03 December 2009 - 07:44
Jag har funderat lite på eld i vacuum. Faktum är att jag tror det funkar med eld i vacuum. Syret som finns i ett skepp borde hinna förbrukas vid en explosion även om syret far ut i rymden. Gissningar bara. När det gäller fördröjningar av ljud är jag bara positiv. Det funkade väldigt bra i Saving Private Ryan. Scenen med snipern i tornet blev lite extra spännande när kulan for genom siktet innan ljudet kom. Det blev mer shockartat. Eftersom vi uppfattar tid och rymd på det sättet så tror jag personligen det blir en extra dimension när det gäller film. Nu får vi hoppas att man gör en realistisk film på den enorma explosion som hände på ön Krakatau. Explosionen hördes 450 mil bort enligt Wiki. Jag har dessutom läst att tryckvågen hann tre varv runt jorden. Hmm..varför inte bygga en subwoofer med samma namn som ön? Redigerat av Unregistered1fef72f3, 03 December 2009 - 07:58. Postad 03 December 2009 - 08:30
Jag hittade denna också - ganska intressant läsning om bioljud (och ljudutformningar av andra slag) som förklarar endel varför ljudet är så dåligt på bio - förutom då det som beror på filmernas orginalljud
http://www.speech.kt...i_praktiken.pdf Jag trodde t ex att dom körde okomprimerat ljud (PCM) i biograferna (som t ex på vanliga CD-skivor fast fler kanaler) - men så är det inte, utan det är komprimerat. Det nya systemet SDDS använder visst ATRAC komprimering också. Det är samma formrat som används på MiniDisc - utvecklat av Sony och riktig SKIT (Sony och ljudprylar är ingen bra kombination). I förhållande till sin bit-rate ger det mycket sämre ljud än t ex mp3, wma, ogg vorbis och andra vanliga format som används ute på nätet. Det kan t ex orsaka endel av distorsionen också, då ATRAC bl a tenderar att skapa distorsion om högfrekventa ljud blandas med bas. Dessutom vet jag inte om jag ger så mycket för akustik-beräkningarna i biografer heller. T ex när dom skriver så här "Örat har förmågan att uppfatta alla ljud inom 0,05 sekunder som en enda perception. Detta gör att reflekterat ljud inom 0,05 sek kommer förstärka upplevelsen av direktljudet" och "Utforma väggar och tak så att nyttiga reflektioner (inom 0.05 s efter det direkta" ljudet) slussas mot salongens bakre del." Dom förespråkar då inte diffuserade reflexer utan att man ska ha hårda plana ytor som reflekterar. Visst förstärker det direktljudet, men det kommer också färga det på ett otrevligt sätt (det är inte så att man inte uppfattar 0,05 sek fördröjning alls, även om man inte upplever det som ett eko) - speciellt om det kommer reflexer från tak och väggar samtidigt (då blir det ju nästan som ett vanligt odämpat rum i det avseendet). I diskanten funkar det dock bra om man har högtalarna lågt, bara låter taket reflektera och om man sitter några rader bak eftersom den ändå skärmas av dom framför så där hör man bara takreflexen utan att den blandas med direktljudet - men i mellanregistret når ändå en hel del av direktljudet också fram och orsakar interferens med reflexen och låter man också väggarna reflektera så blir det även många reflexer som interfererar med varandra. Det leder i sin tur också till att mellanregistret förstärks mer än diskanten - reflexerna är lika för allt ljud men diskanten dämpas kraftigt av framförvarande medan nedre mellanregistret tar sig fram i princip obehindrat. Basen i sin tur tar sig ju fram oberoende från subwoofern och har för långa våglängder för att taket ska fungera som en "spegel" och förstärka ljudet (resonanser och konstruktiv och negativ interferens kan det bli om lokalen är dåligt utformad, men den reflektes inte spekulärt mot publiken som diskant och mellanregister). Det förklarar verkligen "skrika i papp-tratt-effekten" när mellanregistret förstärks - bättre är att sätta högtalarna i taket och vinkla ner mot publiken istället, för att undvika skärmning av diskanten (för låg takhöjd brukar ju inte vara ett problem i biografer). Dom verkar tänka lite på samma sätt som dom som utformar teaterlokaler och liknande - där finns det dock en anledning till det då skådespelarna ska kunna höras bra utan förstärkning inför en hel publik. Man upplever dessutom inte färgningen som lika jobbig där heller på en pjäs som spelas live, jämfört med en film som redan är inspelad i en annan akustisk miljö och som man vill återge så naturtroget som möjligt. Har man tillräckligt med akustisk effekt så är det bättre att låta högtalarna göra jobbet - och jag tror nog dom flesta här är överrens om att för låg volym (för lite akustisk effekt) inte direkt är ett problem på bio Det där är ju motsatsen mot hur man normalt utformar ett HiFi rum - en grundregel där är "dämpa eller diffusera tidiga reflexer" - att ta bort dom tidiga reflektionerna mellan högtalare och lysningsposition. Ser man dessutom till avståndet man sitter från högtalarna jämfört med takhöjen (speciellt om man sitter långt bak i salongen) hamnar denna yta nära också vilket gör reflexerna nivåstarka i förhållande till direktljudet (vilket ger stora problem i mellanregistret). Redigerat av C20, 03 December 2009 - 08:59. Postad 03 December 2009 - 15:06
Jag gillar bio också, men jag gillar att kunna pausa filmen för att gå på toaletten, tvätta chipflott från fingarna och kanske hämta något att dricka.
Dessutom tycker jag inte heller om ljudet på bio, det är för skarpt. Visserligen med bra tryck etc, men jag tycker nog att jag får bättre kvalitet hemma. Men hemmabio är inte bio, det är bara något som liknar bio. Postad 03 December 2009 - 16:33
Jag tycker i alla fall att ljudet i filmer blir bättre och mer dynamiskt för varje år.
Postad 03 December 2009 - 16:55
Dessvärre tror jag de kommer följa komprimeringsvågen. Folk vill ha högre och högre ljud.
Postad 04 December 2009 - 12:40
Det går inte att spela högre bara för att ljudet är komprimerat. Ju större kompression desto större risk att kada utrustningen. Vill man spela högt vrider man upp volymen, eller har jag missat något?
Postad 04 December 2009 - 13:02
Men det upplevs som högre vid samma volyminställning om all information på skivan är "lika stark" (lätt överdrivet) så blir ju ljudtrycket i rummet högre vid samma volyminställning = "WOW" för folket....
Men för oss "o-normala" så är det ett rent ****... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |