Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur känsligt med två olika subbar i samma anläggning?

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Movie CD 151 5.1 (Högtalarpaket för hembio) 3 8.499998 (9) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 31 May 2009 - 14:24

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Tack för redogörelsen SunfireTHX. Var mest nyfiken på vad du tyckte. Jag sitter med profundusX-2 som förhoppningsvis blir X-4 till hösten.

D var så lite så ...

Det gör du rätt i, och ProfX4 det är helt klart ett tänkbart nästa steg
för min del också :) Ännu mindre risk för dist, mer dynamik samt större
headroom är aldrig fel :)

Postad 31 May 2009 - 14:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

D var så lite så ...

Det gör du rätt i, och ProfX4 det är helt klart ett tänkbart nästa steg
för min del också :) Ännu mindre risk för dist, mer dynamik samt större
headroom är aldrig fel :)

:)

Postad 31 May 2009 - 15:16

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Det var det jag kände också.. "beror på vad man jämför med". Kappasubbarna blev ju riktigt hyllade och vann en massa tester i segmentet runt 15k när dom kom, så ultraskit är det ju knappast.

Det är det absolut ingen som har påstått heller. Jag tror säkerligen att ditt system spelar grymt bra!

Däremot har du hittat två områden där du tycker att det behövs en extra skjuts, runt 125Hz och mellan 15 och 40Hz. Istället för att "lappa ihop" de hålen kan det vara värt att lyssna på subbar som inte ge det där hålet från början.

Att ditt nuvarande system spelar skiten ur de allra flestas, även här på forumet är inget jag betvivlar :)
Men jag tror att du kan göra två flugor på smällen om du hittar en sub som ensam, eller i par, kan kompensera bort alla de "problemområden" du har nu. Sunfire har jag hört mycket gott om och som är värd en provlyssning, men det finns självklart andra också. Då kanske du kan spara lite utrymme i slutändan och ändå få precis det du är ute efter?

Men det måste ju provas, och gärna i ditt rum innan man kan säga något mer om hur det skulle bli.

Postad 31 May 2009 - 16:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
1 subb eller basmodul = alltid dåligt! (har aldrig hör något sådant system som låtit ens "ok" i basen faktiskt...)
2 subbar eller basmoduler = bra (kan blir riktigt bra till och med i "rätt" rum och bra placerade)
4 eller fler subbar eller basmoduler = kan bli hur bra som hälst ! (jo det kan det verkligen! :) )

Satsa alltid på att ha minst 2st !

Redigerat av DVD-ai, 31 May 2009 - 16:38.

Postad 31 May 2009 - 23:03

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

1 subb eller basmodul = alltid dåligt! (har aldrig hör något sådant system som låtit ens "ok" i basen faktiskt...)
2 subbar eller basmoduler = bra (kan blir riktigt bra till och med i "rätt" rum och bra placerade)
4 eller fler subbar eller basmoduler = kan bli hur bra som hälst ! (jo det kan det verkligen! :) )

Ja.. Har ju förstått att det är så.. Och vad skulle det kosta att inhandla minst två riktiga kvalitets-subbar som smiskar mina nuvarande stenhårt till både film och musik...? Billigt lär det ju inte bli i alla fall..
Nej.. Har redan bestämt mej. Det blir till att bygga något. Steget har jag ju redan köpt. Tror jag kan få ganska bra tryck med en eller två artontummare med lite pyssel...

Postad 01 June 2009 - 08:06

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
eftersom att du har så många av de andra basarna så kommer det nog räcka med en 18 om den får sitta i en stor låda som fungerar optimalt. desutom så är det ju frekvenser mellan 15-25 hz den ska spela och dom är ganska svåra att lokalisera...

du ska inte bygga med rör bas konstruktion?

Postad 01 June 2009 - 11:27

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0

Jag hoppar på denna tråden med snabb fråga om trådskaparen inte misstycker.
Hur blir det om man blandar 2st XTZ 99 w12:or med 2st XTZ w8.16 (sammanlag 4 basar)?
Målet är att jämna ut basen i rummet och om möjligt bidra med lite mera ljudtryck (inom normala gränser dock).
Tanken är att ha 12:orna i de främre hörnen samt lyfta upp lite med 8:orna i de bakre hörnen. Kommer dessa 8:or klara spela med 12:orn i normala lyssningsvolymer?

Postad 01 June 2009 - 14:33

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0
lånar tråden lite: Finns det inga färdiga aktiva subwoofrar som klarar ner till ca 18 hz? Själv är jag tyvär alldeles för ointresserad och kass för att bygga själv! Jag skulle kunna tänka mig lägga max 10-12 000 kr på en sådan. Den ska kompletera mina 2 cht-10 velodyn subbar. Några tips? Den ska typ bara lira mellan 18-30 hz.

Postad 01 June 2009 - 15:43

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
En SVS PB-13 Ultra kanske?
Lite dyr men bra.

Här är kurvor för frekvensen beroende på hur många basportar man pluggar.

Bifogad fil  15941_original_1_.jpg   204.86K   0 Antal nerladdningar

Postad 01 June 2009 - 19:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag hoppar på denna tråden med snabb fråga om trådskaparen inte misstycker.
Hur blir det om man blandar 2st XTZ 99 w12:or med 2st XTZ w8.16 (sammanlag 4 basar)?
Målet är att jämna ut basen i rummet och om möjligt bidra med lite mera ljudtryck (inom normala gränser dock).
Tanken är att ha 12:orna i de främre hörnen samt lyfta upp lite med 8:orna i de bakre hörnen. Kommer dessa 8:or klara spela med 12:orn i normala lyssningsvolymer?

Man ska alltid ha exakt lika danna basar om dem ska spela samma frekvens område, annars är det överhängande risk att man råkar ut för utsläckningar och du får en mycket olinjär respons som följd och det kan låta ritkigt dåligt...
det är en annan sak om man delar dem mot varandra, men i detta fallet så är det med ycket stor säkerhet jag säger att det kommer att bli dåligt och jag avråder dig från att blanda :)

Postad 01 June 2009 - 19:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

eftersom att du har så många av de andra basarna så kommer det nog räcka med en 18 om den får sitta i en stor låda som fungerar optimalt. desutom så är det ju frekvenser mellan 15-25 hz den ska spela och dom är ganska svåra att lokalisera...

du ska inte bygga med rör bas konstruktion?

Nej.. Vet inte var jag skulle få plats med den ? Skulle jag bygga något stående, högt skulle det bli dyrt, för då skulle jag vilja ha två... Har snöat in lite på det här med en låda i betong... Helt enkelt bara för sakens skull...
För att det är brutalt.. Och det BORDE vara riktigt bra material att bygga brutalsub i ? Förutom vikten då...

Postad 02 June 2009 - 20:33

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
jo det är ju det hårdaste materialet, där med det som ger väldigt bra stående vågor så jag rekomenderar kanske att ha en helt rundad bak sida, och dämpa väll med sån där själv klistrande skumgummi med silver folie på(till motorutrymmen bland annat), men å andra sidan kommer den nog inte spela mer än 40 hz och där finns nog inga resonanser i en betong låda men det är ju bara prova! :D

Postad 02 June 2009 - 21:41

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

jo det är ju det hårdaste materialet, där med det som ger väldigt bra stående vågor så jag rekomenderar kanske att ha en helt rundad bak sida, och dämpa väll med sån där själv klistrande skumgummi med silver folie på(till motorutrymmen bland annat), men å andra sidan kommer den nog inte spela mer än 40 hz och där finns nog inga resonanser i en betong låda men det är ju bara prova! ;)

Hmm.. Rundad baksida lät ju inte så där skitkul... Tanken är ju att i så fall gjuta den i tre bitar, och sen limma ihop själva lådan med "botten" och "locket" i princip på plats med något tvåkomponentlim..
Ska jag kunna forma den vettigt, och gjuta den med armeringsjärn blir nog rundad baksida svårt...
Har räknat lite lätt på det, och på runt 200 liter skulle den väga runt 120 kilo utan element, och det är ju inget man slänger runt på hur som helst... Rundad baksida skulle ju gå att forma, men sen få ganska schysst passform på dom två andra bitarna... Blä... Nä... Någon form av fyrkant får det nog bli.. Däremot kan jag ju göra någon form av rundning bara inuti lådan. Det borde väl funka precis lika bra ?

Postad 03 June 2009 - 05:18

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
jo det ska fungera det med men det ska nog räcka med bra dämping i lådan..

Postad 03 June 2009 - 07:56

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
120 kg utan element låter mycket manligt ;)

Däremot är WAF faktorn låg, skulle tippa
att du ligger på -3 eller nåt nu :)

Postad 03 June 2009 - 09:08

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

120 kg utan element låter mycket manligt ;)

Däremot är WAF faktorn låg, skulle tippa
att du ligger på -3 eller nåt nu :)

Du vet vad dom säjer: "Är dom längre än tre meter från spisen så är dom på flykt"...
Hehe...
JAG SKOJADE !!! INGA ARGA INLÄGG TACK !!

Postad 03 June 2009 - 10:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.