Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nytt Golvhögtalarprojekt!

238 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 September 2009 - 15:11

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Man kan ju inte ha den inställningen, då lär man sig ju aldrig nått nytt :o Bättre att ha filosofin att om du vill göra det så gör det, men skaffa dig en mentor först <_< Och räkna med att det tar längre tid än beräknat.

Det håller jag med!
Provar man inget nytt står man ju på ruta 1 hela tiden :huh:

Postad 03 September 2009 - 18:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Okej, jag börjar där!
Är det 3:e eller 4:e ordningen som gäller på mellanregistret också?

högpass på diskanten ska vara 3-4 ordningen
lågpass på mellanregister ska vara ca 2a + notch skulle jag tro blir bra
och sedan så kan du egentligen göra så att du delar den med 1a ordningen i högpass mot basen om du vill.
Basen kan du dela med 1-2a ordnignen...

du får testa lite, man kan ju inte svara på det på rak arm, har du Xover ?

Postad 03 September 2009 - 18:57

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

högpass på diskanten ska vara 3-4 ordningen
lågpass på mellanregister ska vara ca 2a + notch skulle jag tro blir bra
och sedan så kan du egentligen göra så att du delar den med 1a ordningen i högpass mot basen om du vill.
Basen kan du dela med 1-2a ordnignen...

du får testa lite, man kan ju inte svara på det på rak arm, har du Xover ?

Japp!
Har X-over, BassBox, LspCad
LspCad verkar doch vara jäkla mycket svårare att förstå.
Så det får nog bli X-over, kan inte det heller men verkar lättare :)
Skulle behöva en kurs. Du kanske kan köra en med mig och Beijergard ;)

Postad 03 September 2009 - 19:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo det kanske det finns möjlighet och tid för, men jag tycker det är jäkligt mycket svårare att förklara allt via msn...
Lättare "man mot man" så att säga... ;)
men vi får väll göra ett försök med det sedan, det jag rekommenderar och som krävs för att ni alls ska kunna göra ett filter själva sedan är att ni testar, testar och åter testar olika element och försöker få till bra filter. Då märker man efter ett tag hur allt hänger ihopp och man kan sedan få till vettiga resultat snabbt :)

Postad 03 September 2009 - 19:19

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Jo det kanske det finns möjlighet och tid för, men jag tycker det är jäkligt mycket svårare att förklara allt via msn...
Lättare "man mot man" så att säga... ;)
men vi får väll göra ett försök med det sedan, det jag rekommenderar och som krävs för att ni alls ska kunna göra ett filter själva sedan är att ni testar, testar och åter testar olika element och försöker få till bra filter. Då märker man efter ett tag hur allt hänger ihopp och man kan sedan få till vettiga resultat snabbt :)

Okej, det låter vettigt.
Men vad för olika beteckningar bör man hålla kolla på om du förstår vad jag menar?

Postad 03 September 2009 - 19:22

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
En annan sak jag kom o tänka på är, skulle jag inte kunna fastställa yttermåtten på lådorna? jag kommer ju sen kunna göra de olika kammarna olika stora med mellanväggar.
Jag är så sjukt sugen på o börja bygga, är ju så man börjar hoppa :)

Postad 03 September 2009 - 19:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
testa dig fram lite :)

du vill ha en jämn frekvensgång och dessutom en impedans som inte går för lågt och så vill du dämpa diskantens Fs med minst 20dB (anser jag)
testa på nu, börja med detta och utgå från det och försök att få till det ;)

Postad 03 September 2009 - 19:29

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

testa dig fram lite :)

du vill ha en jämn frekvensgång och dessutom en impedans som inte går för lågt och så vill du dämpa diskantens Fs med minst 20dB (anser jag)
testa på nu, börja med detta och utgå från det och försök att få till det :P

Okej, jag får väll lugna mig lite, kliar så i fingrarna bara :P
Är även öppen för andra synpunkter
Tips i mängder vill jag ha, är man nybörjare så är man ;)

Postad 03 September 2009 - 20:26

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
F*N! :)
Upptäckte nu att jag inte har X-over utan har endast de nya uppdateringarna.
Vart kan jag få tag på programmet?

Postad 15 October 2009 - 17:03

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Hej alla!
Det var ett tag sedan det hände nåt i den här tråden men nu har jag fått tag på X-over till slut.
Har börjat pilla lite med programmet och fått fram en graf :P inte så fin dock.

På bilden ser ni hur den ser ut, hyfsat till en början men blir skit i högre frekvenser.
Har även markerat två värden jag inte kan hitta på mina diskanter. Behövs dom eller hur hittar jag dom?

Hur ska jag göra för att få till bättre kurvor?

Mvh!

Bifogad fil(er)

Postad 15 October 2009 - 17:47

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
1: ändra till expert mode och lägg in alla parametrar som du har till elementen :P

och sedan så ska du börja i Basbox6pro med att designa en låda + baffel som du sedan importerar i Xover för att få med baffelsteg och lådans teoretiska påverkan på resultatet i övrigt. :P

Man lär sig tyvärr genom att testa och testa och sedan testa igen...
Så jag lärde mig... men sedan så sitter det som gjutet !

så, jag säger lycka till och jag kan hjälpa till och komma med lite tipps/råd här i tråden om det är något som du undrar :D

Postad 15 October 2009 - 19:30

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

1: ändra till expert mode och lägg in alla parametrar som du har till elementen :P

och sedan så ska du börja i Basbox6pro med att designa en låda + baffel som du sedan importerar i Xover för att få med baffelsteg och lådans teoretiska påverkan på resultatet i övrigt. :P

Man lär sig tyvärr genom att testa och testa och sedan testa igen...
Så jag lärde mig... men sedan så sitter det som gjutet !

så, jag säger lycka till och jag kan hjälpa till och komma med lite tipps/råd här i tråden om det är något som du undrar :D

Okej!
Låter bra!
Då sätter jag igång med nästa program. :D

Kan man räkna fram Qes och Qms? stog ju inget om det på diskantens produktblad?

Redigerat av alle3000, 15 October 2009 - 19:32.

Postad 15 October 2009 - 20:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hmm om du skriver in alla parametrar förutom några få så brukar programmet själv kunna räkna ut :P
annars så skit i dom helt för dom är inte av högsta vikt just nu :P

Postad 15 October 2009 - 21:23

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Finns ju formler för allt....

Qes = 1/fs*Cms(RMS+RME)

Qms = 1/fs*Cms*RMS

/Johan

Postad 15 October 2009 - 21:43

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Har börjat med BassBox nu och har gjort en ventilerad lådan till basen nu (inte optimal men nått att börja med).
Ska nu göra en sluten för mellanregistret. hur importerar jag dom till X-over?

Postad 16 October 2009 - 09:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Du sparar arbetena och sedan så öppnar du Xover, och så går du in under fliken där du skriver in elementens parametrar, där så nere till vänster så finns det en knapp siom heter typ "importera" och den väljer du och sedan så hitta ditt arbete och OK

Postad 19 October 2009 - 18:30

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Tjena!
Kom på en grej när jag satt o fixade med lådorna i bassbox. Vilken lådvolym ska jag köra på?
Jag vet att det finns formler för att räkna ut: Optimal Vb = 15 x Qts^2,87 x Vas, för basreflexlåda.
Bör jag hålla mig till den volymen eller kan man ta ett mått som man vill? (jag har ju några yttermått jag gärna håller mig till)
Mvh!

Postad 20 October 2009 - 08:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
simulera fram dig till något som passar B)

utgå från dom mått du vill ha och se vad du får för resultat

Postad 20 October 2009 - 23:24

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Hej!
Har stött på lite oklarheter nu når jag skriver in mina parametrar för "Driver"
Vad är Dia (piston diameter) är det storleken på elementet?
Vd (piston displacement volume at Xmax
No (half-space reference efficency
MVH!

Postad 21 October 2009 - 07:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Alla data finns med i data bladet från Seas :angry:

Dia är som det låter, diametern på elementet och då räknat i cm eller mm. detta står också angivet i databladet. :D

Postad 21 October 2009 - 09:46

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Alla data finns med i data bladet från Seas :angry:

Dia är som det låter, diametern på elementet och då räknat i cm eller mm. detta står också angivet i databladet. :P

Nej, allt de finns inte med. :D
Jag har laddat info från batabasen och då fylls inte dom i. Jag har även lusläst databladen och det står inte.

Ska jag lämna dom fälten tomma eller ska jag låta programmet räkna ut dom, hur börjag göra?

Mvh!

Postad 21 October 2009 - 10:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
låt såklart programmet räkna ut dom :angry:

Postad 21 October 2009 - 11:00

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

låt såklart programmet räkna ut dom :angry:

Så på Dia kan jag skriva storleken på högtalarna, alltså 8 och 6,5 tum och 26mm (bas, mid, disk)
dom andra får programmet räkna ut :D

Postad 21 October 2009 - 14:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Nej, Dia står med i databladet, har alldrig varit med om at tdet inte gjort det, men gör det inte det så är väll även det en sådan sak som programmet kan räkna ut....
om du menar ytterdiameter (rakt över korgen) så skipapd et för det behöver du inte hålla på och fylla i... :angry:

du behöver inte vara så noga med måtten på själva elementet i det här fallet.

Postad 21 October 2009 - 15:57

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Nej, Dia står med i databladet, har alldrig varit med om at tdet inte gjort det, men gör det inte det så är väll även det en sådan sak som programmet kan räkna ut....
om du menar ytterdiameter (rakt över korgen) så skipapd et för det behöver du inte hålla på och fylla i... :angry:

du behöver inte vara så noga med måtten på själva elementet i det här fallet.

Okej!
Den enda diametern som står är Voice Coil.

Postad 26 October 2009 - 22:57

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Tjena!
Har nu fått fram lite resultat för lådorna som verkar se bra ut.
Vad tror ni?

Bifogad fil(er)

Postad 27 October 2009 - 11:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hur stor är lådan till Excel midbas/mellanregistret ?

Kan du få ner dessa respons lägre med en större låda till denna ?

dom där Seas 8" basarna är trevligt om man kan dela ganska lågt, jag skulel vilja dela dom vid 80Hz hälst... men som det ser ut nu så blir du snarare tvungen att dela vid >120Hz, ta i sådant fall över 200Hz för bästa ljudmässiga resultat i fråga om absolut fas integrationen mellan dom båda.
Men 200Hz och över så trivs inte seas basen, så där spricker det...
Det blir till att försöka få ner 6,5" lite lägre så att du kan dela ca 80Hz och då hälst aktivt (annars blir det dyrt !)

Postad 27 October 2009 - 16:26

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

dom där Seas 8" basarna är trevligt om man kan dela ganska lågt, jag skulel vilja dela dom vid 80Hz hälst... men som det ser ut nu så blir du snarare tvungen att dela vid >120Hz, ta i sådant fall över 200Hz för bästa ljudmässiga resultat i fråga om absolut fas integrationen mellan dom båda.
Det blir till att försöka få ner 6,5" lite lägre så att du kan dela ca 80Hz och då hälst aktivt (annars blir det dyrt !)

Mellanregistret sitter i en 10,3 liters låda. (som ska vara det optimala enligt nån formel)
Basen sitter i en 32,5 liters låda.

Med respons menar du då "Phase response"?

Sen har jag en basic fråga också. Har letat efter bra svar men har inte hittat nåt. Vad är skillnaden mellan aktiv och passiv delning?

Postad 27 October 2009 - 18:04

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Varför trivs inte seas basen över 200Hz?

Postad 29 October 2009 - 12:21

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

jaa det kan man fråga sig, databladets tonkurva ser den ju fin ut ändå upp till ca 1000Hz.
Ser väldigt snäll ut.

Postad 29 October 2009 - 13:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

jaa det kan man fråga sig, databladets tonkurva ser den ju fin ut ändå upp till ca 1000Hz.
Ser väldigt snäll ut.

Av vad jag läst så ska den inte låta bra där över, jag har använt 10" varsonen av basen och denan lät inte bra över 200Hz heller..

Men denna kanske gör det... i sådant fall testa med delning på över 250Hz och inte under.

Postad 29 October 2009 - 17:51

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Av vad jag läst så ska den inte låta bra där över, jag har använt 10" varsonen av basen och denan lät inte bra över 200Hz heller..

Men denna kanske gör det... i sådant fall testa med delning på över 250Hz och inte under.

Var har du läst det? Det vore roligt att läsa det och se varför folk är av den åsikten, det är i alla fall inget som syns på frekvensmätningarna, har man delat basen med 1:a ordningens filter då eller?

Som rotel2 säger ser den väldigt välkontrollerad ut och måste gå att använda en bra bit högre än 200Hz. De exempel jag har hittat på DIY-kontruktioner med elementet på nätet verkar i de flesta fallen tom använda den utan att notcha ner uppbrytningarna, vilket borde gå bra vid delning <500Hz åtminstonde. Då ligger peaken vid 4kHz nere minst 36dB om man delar med 2:a ordningens filter. Troels delar den med 2:a ordningens filter vid 400-450Hz utan notchfilter bland annat...

Postad 29 October 2009 - 18:32

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
ingen som har några bara svar på mina frågor? :)

Postad 29 October 2009 - 19:54

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

ingen som har några bara svar på mina frågor? :)

Jag skulle stämma av basen lägre, kring 24 Hz istället ser bättre ut då jag simulerar med 32,5l låda.

Diskanten bör delas rätt högt, resonansfrekvensen ligger på inte helt låga 700Hz. Seas definierar effekttåligheten med 2:a ordningens HP-filter vid 2500Hz, vilket sannolikt är lämplig delning på den diskanten. Ska man dela lägre måste man göra brantare filter, 3-4:e ordningens filter vid 2kHz kanske men absolut inte lägre än så. Disten stiger brant under 2kHz (www.zaphaudio.com).

Mellanregistret är knepigt.. Den kraftiga uppbrytningen vid 4-5kHz måste dämpas ner med ett notch-filter. Helst ska man nog ändå dela den riktigt lågt för att undkomma så mycket som möjligt av uppbrytningen men det är svårt att få ihop det med den diskanten då.. LR4 HP/LP vid 2kHz kanske är en bra kompromiss? Mellanreg blir bra i sluten låda. Delning kring 300-400Hz skulle jag göra i alla fall.

Baselementet tycker jag som jag tidigare nämnt ser väldigt trevligt ut, inga större problem, delat vid 300-400Hz så behöver du nog inte göra några komplicerade notch-filter på den..

Postad 30 October 2009 - 13:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Var har du läst det? Det vore roligt att läsa det och se varför folk är av den åsikten, det är i alla fall inget som syns på frekvensmätningarna, har man delat basen med 1:a ordningens filter då eller?

Som rotel2 säger ser den väldigt välkontrollerad ut och måste gå att använda en bra bit högre än 200Hz. De exempel jag har hittat på DIY-kontruktioner med elementet på nätet verkar i de flesta fallen tom använda den utan att notcha ner uppbrytningarna, vilket borde gå bra vid delning <500Hz åtminstonde. Då ligger peaken vid 4kHz nere minst 36dB om man delar med 2:a ordningens filter. Troels delar den med 2:a ordningens filter vid 400-450Hz utan notchfilter bland annat...

Du har naturligtvis rätt, men jag grundade detta på till viss del vad jag själv upplevt med 10" versionen och dels av vad jag hört om 8" versionen.
Dock så läste jag nu, i går att någon delas denna 8" vid 500Hz med 2a ordning + Notch och fått ritkigt bra resultat, men han utryckte det själv som att han egentligen kanske inte behövde något notch på. och att om delar lägre, som vid 350Hz så är det absolut helt onödigt. Så, 350Hz delning med denna kanske inte är något dålig ide och då blir det också så att delnignen hamnar i ett "bra område".

Jag skulle stämma av basen lägre, kring 24 Hz istället ser bättre ut då jag simulerar med 32,5l låda.

Diskanten bör delas rätt högt, resonansfrekvensen ligger på inte helt låga 700Hz. Seas definierar effekttåligheten med 2:a ordningens HP-filter vid 2500Hz, vilket sannolikt är lämplig delning på den diskanten. Ska man dela lägre måste man göra brantare filter, 3-4:e ordningens filter vid 2kHz kanske men absolut inte lägre än så. Disten stiger brant under 2kHz (www.zaphaudio.com).

Mellanregistret är knepigt.. Den kraftiga uppbrytningen vid 4-5kHz måste dämpas ner med ett notch-filter. Helst ska man nog ändå dela den riktigt lågt för att undkomma så mycket som möjligt av uppbrytningen men det är svårt att få ihop det med den diskanten då.. LR4 HP/LP vid 2kHz kanske är en bra kompromiss? Mellanreg blir bra i sluten låda. Delning kring 300-400Hz skulle jag göra i alla fall.

Baselementet tycker jag som jag tidigare nämnt ser väldigt trevligt ut, inga större problem, delat vid 300-400Hz så behöver du nog inte göra några komplicerade notch-filter på den..

Diskanten har jag själv kört med delning på 2100Hz och 3e ordnignen med "ökad branthet" alltså, man finular till det så att impedansen sjunker vid delningsfreq, och man fåpr en brantare delnign som resultat vid, efter 1700Hz och dessutom resultatet att impedanstoppen blir mindre utalad.
Fungerade mycket bra och båda mätte/lät super !
basen med 1a ordnignen + Notch filter fungerade bra, och man kunde då, men hjälp av att utforma baffeln för possetivt bidrag av baffelsteget, få till en väldigt linjär och trevlig respons. Dock så dela basen vid ca 1000Hz med 1a ordnignen och sedan Notch vid 3500Hz ca, det fungerade bra för mig och mätte bra/ lät bra.

Basen sedan kan du antagligen köra på ett 2a LP och ett 1a HP, det borde kunan fungera prima :P

men det kan du först titta på i Xover, och sedan bygga en prototyp av det som i programmet ser "bäst ut". dock så är det lite omvänt, om man inte redan sedan tidigare känner till elementens betende, då det blir lite som att "göra saker i onödan" men i detta fallet så ska det inte vara några jätte problem.
Sattsa på en inte allt för smal baffel så får du lite bidrag i riktverkan också :P

Redigerat av DVD-ai, 30 October 2009 - 13:12.

Postad 30 October 2009 - 14:40

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Då ska vi se...
Har pillat lite i programmen nu.
Började och ändra Fb till 24,5 Hz och det blev la bättre. (orange)
Bifogad fil  ScreenShot004.jpg   570.21K   0 Antal nerladdningar

Sedan provade jag med delningsfiltret och använde dom delningsfrekvenser som ni tyckte verkade bra.
Den rakaste kurvan blev med alla på 2:a ordningen :P
Resultatet blev så här:
Bifogad fil  ScreenShot005.jpg   211.76K   0 Antal nerladdningar
Tror ju inte detta kommer och fungera i praktiken efter som allt är kört med 2:a ordningen och så lätt lär det ju inte vara.

Hur bör jag göra för att komma vidare?

Postad 31 October 2009 - 01:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
börja skriva in komponenternas data själv och hålla koll på "uppskattad" fas och impedansgång så att dessa inte blir fel ;)
då kan du få till betydligt mycket bättre filter ;)

Postad 31 October 2009 - 11:26

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

börja skriva in komponenternas data själv och hålla koll på "uppskattad" fas och impedansgång så att dessa inte blir fel ;)
då kan du få till betydligt mycket bättre filter ;)

Nu förstår jag inte riktigt här...
Komponenternas data menar du då högtalarnas data, isf så har jag gjort de, allt som står med på databladet.
Vad menar du med "Uppskattad" fas?
Impedansgång är väl denna kurvan?
Bifogad fil  ScreenShot006.jpg   142.52K   0 Antal nerladdningar

Postad 31 October 2009 - 11:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
du kan alltså ändra komponenternas värden, spolar, motstond och kondingar så att du får "rätt" respons båda när det gäller impedans/fas och frekvens ;)

test och misslyckas, bästa sättet att läsa sig, sedan sitter det som berget och du kommer sedan kunna gör mycket roliga saker med programmet.

Postad 31 October 2009 - 16:39

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Vad hände med den akustiska fasen ?

Postad 31 October 2009 - 17:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
dom fel som nästan alltid inträffar vid delningsfrekvensen gällande akustisk fas (jag skriver nästan för att det så klart går att undvika med noga uppmätte element och som dessutom är 100% anpassade till varandra.
Vi är extra känsliga för dessa fasfel i området ca 90-200Hz, så håller man sig ovanför ca 250-300Hz så är det lungt, och om man håller sig till mellan 65-80Hz så är det också bra.
Man hår (som jag brukar göra) leta länge tills at man hittar element som passar bra ihop med den akustiska fasen vis just den frekvens där det är lämpligt att dela, jag har hittat kombinationer till 2st olika 2vägs högtaare som jag "sitter på", den ena konstruktionen har Timpolanen hemma hos sig just nu som fronar och fråga vad han tycker om dom :P

Sa den akustiska fasen har inte glömts bort, då han delar så pass högt så är inte den något problem. Och ska man tro allt som jag hört nu så borde inte 8" aren heller låta dåligt uppe vid dessa frekvenser oh även det borgar för att bra resultat.

Postad 01 November 2009 - 03:40

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Kan bara instämma helt underbara högtalare någon liten finputsnings så blir dem helt sjukt bra! Det gäller en pytteliten höjning i diskanten 2- 6khz. Dessa högtalare som DVD-ai konstruerat är alltså helt fas linjära och låter super till all musik :P

Postad 02 November 2009 - 23:09

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Hejsan!
Har suttit och provat massa nu och tycker att jag får bäst kurva med 2:a ordningen på alla.
Har nu även provat och ändrat alla komponenters data så det ska bli så bra som möjligt och tagit hänsyn till vad som finns och köpa.
Här är den nuvarande kurvan:
Bifogad fil  ScreenShot007.jpg   184.38K   0 Antal nerladdningar
Man kanske skulle behöva ett Notch-filter vid 3-4 kHz och dämpa diskanten lite?
Vad gäller impedansen så ser la den helt okej ut eller?
Vad tror ni?

Mvh!

Postad 03 November 2009 - 08:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ändra skala till expand på Fas.

sedan så tycker jag att du ska testa fler möjligheter, jag "vat" nämligen att du kan få till det betydligt bättre med den diskanten och bas/mellan som du kör nu... ;)

Postad 03 November 2009 - 20:42

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
omg, det där programmet och dess kurvor...

Vilken kurva låter bäst?

1.
Bifogad fil  osmoothad.JPG   22.88K   0 Antal nerladdningar

2.
Bifogad fil  smoothad.JPG   22.26K   1 Antal nerladdningar

Postad 03 November 2009 - 20:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, jo Xover är ju inte världens mest exakta och bästa program direkt... :)
Duger att göra prototyper i om man inte har möjlighet/lust att mäta upp alla elementen separat innan är väll det enda...

Postad 03 November 2009 - 23:13

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

ändra skala till expand på Fas.

sedan så tycker jag att du ska testa fler möjligheter, jag "vat" nämligen att du kan få till det betydligt bättre med den diskanten och bas/mellan som du kör nu... :o

Fasen ändrad och det blev helt klart begripligare :)
När du säger bättre menar du då att kurvan ska bli rakare då? om du förstår vad jag menar :D

Postad 03 November 2009 - 23:44

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
mm, det är det han syftar på. Men att göra kurvan rakare, vilket ofta betyder fler och samantaget dyrare filter är ingen ide när du inte har verkliga kurvor att jobba med.
Det var det jag ville "visa" med mina bilder i tidigare inägg.
Bild 1 och 2 visar exakt samma element men bild 2 har en mycket smoothad kurva, vilket gör att viktig information försvinner.

Så du får gå på lite magkänsla, bygga ett filter och sedan lyssna dig fram till om du behöver göra ändringar osv.

Postad 04 November 2009 - 10:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Fasen ändrad och det blev helt klart begripligare :unsure:
När du säger bättre menar du då att kurvan ska bli rakare då? om du förstår vad jag menar ;)

jo, bra lägg upp en ny bild nu ;)

Sedan så kan du få en jämnare respons, nu om du vill, jag vet en design på filter med dessa element som inte är specielt mycket knepigare än den du har nu, men ger bättre resultat. Båda gällande fasanpassnignen mellan elementen och frekvenskurvans utsende.
Som sagt, Testa 1a ordnignen till Excel 6,5" och 3e till diskanten och "mickla" lite med L-paden. Räkna sedan med att du komemr att använda ett Notch filter vid 3000Hz ca och du komemr att kunna få ett ritkigt trevligt resultat.
det filtret + passande Notch råkar jag veta att fasgången blir helt klart bra och frekvensgången blir trevlig :)

dela diskanten kring 2200Hz med 3e ordnignen och basen närmare 1200Hz.

mm, det är det han syftar på. Men att göra kurvan rakare, vilket ofta betyder fler och samantaget dyrare filter är ingen ide när du inte har verkliga kurvor att jobba med.
Det var det jag ville "visa" med mina bilder i tidigare inägg.
Bild 1 och 2 visar exakt samma element men bild 2 har en mycket smoothad kurva, vilket gör att viktig information försvinner.

Så du får gå på lite magkänsla, bygga ett filter och sedan lyssna dig fram till om du behöver göra ändringar osv.

Exakt ! :)

Postad 04 November 2009 - 16:01

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

dela diskanten kring 2200Hz med 3e ordnignen och basen närmare 1200Hz.

När du säger basen menar du mellanregistret? då blir det ju ett hål i frekvensen?

Så nu ska jag prova ett annat filter och se hur det kan bli
Bas: 2:a ordningen -350Hz
Mid: 1:a ordningen 350-2200Hz
Diskant: 3:e ordningen -2200Hz

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.