* Officiell Tråd - Sony Ericsson Aino *
Sony Ericsson Aino
(Mobiltelefoner)
|
5
|
(65)
|
Inga priser |
Sony Ericsson AINO (83 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 14 October 2009 - 15:31
Postad 14 October 2009 - 17:41
Ni som har denna mobil redan, skulle ni kunna testa navigationsfunktionerna litegrann? Dvs kostar det att använda (förutom ev trafiktaxa) Att använda medföljande programvarorna, såg på en del tester att det var riktigt användbara gps-program som ökade "vill-ha-faktorn"
Mvh Alexander
Postad 14 October 2009 - 18:01
Postad 14 October 2009 - 18:23
Än så länge är allt kanon har inte hunnit testa ps3 uppkopplingen ännu,,men det ska fixas imorgon..chip
Postad 14 October 2009 - 18:45
Blev en svart Aino för min del. Han hade bara den inne i butiken. Imorn skulle visst den vita dyka upp. Har bara plockat upp och känt på den idag. Ligger på laddning över natten så får jag leka med den imorn. Frågade om displayskydd men han sa att det är bra skyddat redan och att ytterliggare skydd försämrar touchdelen precis som trifix nämner ovan. Den är dock suverän i handen så det är nog en bra mobil detta. Känns gedigen precis som Nokia N86 som jag även fingrade lite på.
Varför ladda hela natten??
Postad 14 October 2009 - 18:51
Postad 14 October 2009 - 18:52
Postad 14 October 2009 - 21:23
Postad 15 October 2009 - 07:29
Jag lär navigatorn guida mig hem från jobbet idag trots att jag mycket väl kan vägen... Har aldrig ägt/använt någon form av navigation tidigare så jag har inget att jämföra med - men det rullade på bra och allt verkade stämma med positionering osv. Wisepilot var på engelska från start men jag laddade ner på svenska, strax under 1mb låg filen på, så nu har jag svenska menyer och en svensk dam som berättar när jag ska svänga
Jag får dock inte remote play att funka, irriterande värre, jag anger rätt lösen, samma som registreringen - men den vill inte ändå - tips någon?
I grundinställningen måste du ställa PS3:an på fjärrspel för att mobilen ska hitta den. Om det ska fungera även när systemet är avstängt så måste du ställa in PS3:an så att den tillåter mobilen att starta igång det. Och för att det ska fungera så måste du ha automatisk inloggning om det är flera användare som använder PS3:an.
Lycka till
/Björn
Postad 15 October 2009 - 12:55
* Hur ligger telefonen i jeansfickan? Känns den stor? Man vill ju trots allt ha med sig den då man är på krogen t.ex.
* Hur funkar den ihop med PS3? Streamar man videos från PS3:ans hårddisk? Vad kommer detta att kosta om man t.ex. sitter i sommarstugan och vill se ett filmklipp?
* Hur är kvaliten då man använder sig av videofunktionen? Då man spelar in alltså. Kan vara kul och ha en mobil som iaf har hyffsad kvalite på inspelning. Är det 3gp format som alla andra SE mobiler?
* Är skärmen repfri eller rekommenderar ni att man köper till Invisible Shield? Kanske t.o.m. till skalet?
Kul att många verkar nöjda. Har funderat mellan denna och en HTC Hero men tror det lutar åt en Aino i nuläget.
Hoppas några snälla själar vill svara på mina frågor.
MVH
Postad 15 October 2009 - 13:30
Har ALDRIG upplevt att touchfunktionen försämras med displayskydd, exempelvis InvisibleSheild!!
Precis, InvisibleSheild rockar fett!
Säljare är bra på att snacka. That's it.
Hade dom sålt InvisibleSheild i butiken så hade han säkert sagt att du måste ha det.
Men återigen; InvisibleSheild är verkligen riktigt bra!
Postad 15 October 2009 - 15:26
Har ALDRIG upplevt att touchfunktionen försämras med displayskydd, exempelvis InvisibleSheild!!
Tror han menade att det som sitter på när man får den försämrar funktionen men det är ju typ 1mm tjockt och då är det ju inte så konstigt, är ju inte tänkt att vara på heller.
Fått min nu och är riktigt nöjd än så länge, lite ovant dock då jag inte haft SE på drygt ett år
Postad 15 October 2009 - 16:51
Postad 15 October 2009 - 17:47
Det här med att radion funkar med bt-headset får inte jag att funka.Min säger att jag måste ha ett vanligt headset inkopplat som anten.
Postad 15 October 2009 - 19:23
Ja det är så det funkar
Nej.
Med det MEDFÖLJANDE BT headsetet kan du lyssna på FM radion. Den har nämligen en inbygd FM mottagare, bluetooth headsetets hörlursslsladd funkar som antenn, och du styr FM radion från Aino. Du ska inte behöva något sladd-headset inkopplat till Aino för att lyssna på FM radio om du kör det bundlade BT headsetet.
Postad 15 October 2009 - 20:59
Postad 15 October 2009 - 23:36
* Hur ligger telefonen i jeansfickan? Känns den stor? Man vill ju trots allt ha med sig den då man är på krogen t.ex.
Den ligger RIKTIGT trevligt i fickan eftersom den är strömlinjeformad som bara "slinker den ner" så att säga. Visst, den är ju inte supertunn men i mina tajta Cheap Monday så är det ändå helt ok
* Hur funkar den ihop med PS3? Streamar man videos från PS3:ans hårddisk? Vad kommer detta att kosta om man t.ex. sitter i sommarstugan och vill se ett filmklipp?
*testar*
Jag har nu testat genom PS3:an som jag kör streamad ifrån datorn med PS3 Media Server. Klarar galant av 720p klipp med ytterst liiiiite fördröjning av ljudet. Bildkvaliten är förvånansvärt bra även om jag själv aldrig kommer att använda det på hemmaplan iaf. Ska testa via 3G också...
* Hur är kvaliten då man använder sig av videofunktionen? Då man spelar in alltså. Kan vara kul och ha en mobil som iaf har hyffsad kvalite på inspelning. Är det 3gp format som alla andra SE mobiler?
Testade ett litet klipp med nHD (16:9 format 640*352 MP4) och visst, det slår ju ALLT en SE tidigare presterat men det säger tyvärr inte mycket. Min 5800 tar bättre filmer eftersom den uppehåller 25 bilder per sekund vilket Aino INTE gör...
* Är skärmen repfri eller rekommenderar ni att man köper till Invisible Shield? Kanske t.o.m. till skalet?
Skärmen är ju av den kapacitiva varianten, alltså inte tryckkänslig som på Satio (läs dom flesta touchmobiler) tex utan fungerar endast med fingrar som på iPhone/iPod Touch. Detta medför ju att skärmen borde vara BETYDLIGT reptåligare i längden än tex min Nokia 5800 som ser ut som ett slagfält sen inköpet i sena mars. Det den kapacitiva skärmen medför är ju att skärmen inte ger efter = kan vara gjord av typ repfritt glas som på iPhone. Min gissning eftersom "glaset" är kallt och känns glasigt när man slår tanden emot det är att det är just repfritt glas som även tidigare high-end Sony Ericsson ofta har haft.
Postad 15 October 2009 - 23:57
Teman till nallen lär dröja eftersom telefonen använder sig av den något udda upplösningen 240 x 432 vilket skapar problem. Mig veterligen är det första SE telefonen som har den upplösningen vilket gör att teman måste anpassas specifikt för telefonen helt och hållet på många ställen. Telefonen finns iaf i Theme Creator nu så det borde inte dröja länge innan det börjar rulla in lite teman. Själv älskar jag Unlimited temat med dom färgade bubblorna på skrivbordet och det avskalade, svarta temat i menyerna.
Lite mer om telefonen:
Har nu haft telefonen i 2 dagar och hittat fler grejer som jag stör mig på. Bland annat har man plockat bort alla DJ produkterna vilket innefattar PhotoDJ, MusicDJ och VideoDJ. Dom två sistnämnda är det väl inte så många som använder men jag vet att en del människor gärna använder PhotoDJ, inklusive mig själv. VARFÖR!?!?! Tar jag en bild med kameran nu så kan jag inte göra ett enda dugg med den förutom Photofix som fixar till ljus/kontrast i bilden...grrrr
Något annat är det påklistrade touchinterfacet när man stänger telefonen. Det buggar ur HELA tiden för mig. Ibland så står det att någon låt är pausad eller liknande fast det inte är det. Utöver det så kan ibland menyn sluta att fungera helt och hållet vad man än gör. Enda sättet att få det att fungera är att starta om telefonen...
Jag får ett meddelande, touchmenyn visar snyggt och prydligt "1 nytt meddelande". Jag öppnar telefonen och då ser jag "Skickar meddelande" försvinna precis ifrån skärmen och sen dröjer det någon sekund eller två innan "Nya händelser" poppar upp. Detta efter att jag har skickat iväg ett sms tidigare och bara stängt telefonen. Detta händer VARJE gång jag gör så och känns väldigt oslipat i programvaran. Jag vet att jag nitpickar nu men 95% av allt jag inte gillar med telefonen har med den påklistrade touchUI:t att göra. Det är samma sak med kameran....
...Du har telefonen i öppet läge och trycker på kameraknappen. Då får du upp en skärm som visar att kameran enbart fungerar om telefonen är i stängt läge. Nu kommer vi till det bästa, öppnar man telefonen med den lilla touchknappen på ovansidan av telefonen för att komma åt TouchUI så fungerar inte kameraknappen överhuvudtaget för att starta kameran om man inte "swipar" upp telefonen först. Hela problemet är återigen touchskärmen eftersom kameran enbart fungerar i touchläget....
Ja förlåt om jag gnäller så mycket på touchskärmen men den är verkligen HELT överflödig på den här telefonen och dessutom problemskapande många gånger.
Vad har vi mer då?
Ringsignalen men mest vibratorn är verkligen medelmåttig. Detta är enda telefonen som jag varken hör eller känner i byxfickan på mitt stökiga lagerjobb som jag har. Jag har några gånger tagit upp mobilen ur fickan och ser att jag fått 5-6 sms och något missat samtal eller två som jag inte alls har hört. Jag brukar till 98-98% av gångerna åtminstone känna vibratorn iaf...
men...DEN ÄR JU SÅ SNYGG. Så läcker. Jag älskar den trots allt....
...fast jag lackade ändå ur idag och beställde även en Satio så denna förpassas som extratelefon helt enkelt
Postad 16 October 2009 - 09:18
Man upphör aldrig att förvånas över hur mycket stålar det finns på MHB
Postad 16 October 2009 - 10:38
MHB Mental Health Board
MHB Mueller Hinton Broth
MHB Mid-Hudson Bridge (New York)
MHB Medium Helicopter Battalion
MHB Munitions Holding Building
MHB Medium-Lift Helicopter Battalion????
Nä men skämt åsido, jag säljer nog min Aino faktiskt...
Redigerat av trifix, 16 October 2009 - 10:39.
Postad 16 October 2009 - 11:23
Jag menade inte att vara otrevlig, men håll med om att det är ganska excentriskt
Redigerat av JockeJ, 16 October 2009 - 11:38.
Postad 16 October 2009 - 13:11
Jag är galen i mobiltelefoner helt enkelt och blev så missnöjd med Ainon även fast det är en kanontelefon egentligen....jag blir aldrig nöjd helt enkelt. Mobilnörd ut i fingerspetsarna och borde väl egentligen jobba med det eftersom jag kan mer än dom flesta, speciellt när det kommer till SonyEricsson
Postad 16 October 2009 - 21:57
Vad är annars era omdömen om denna telefon? Har varit helt inställt på en N900 men insett att denna är 2000 kronor billigare och egentligen mer vad jag är ute efter. Verkar som att en del har haft problem med att den hakar upp sig osv. Jobbar med försäljning av mobilen och har egentligen helt tappar förtroendet för SE.
Dock så är det synd att man inte kan använda touchen för internet, är detta något som kan åtgärdas i en uppdatering tror ni?
Har varit jävligt emot touch + knappsats. Men känns som det vettigaste alternativet just nu. Om en månad kommer jag ändå bara ringa med den : )
Postad 17 October 2009 - 09:49
Postad 17 October 2009 - 11:05
Kan man köra exempelvis YouTube i liggande läge? Annars lär det ju se skumt ut?
Det funkar att få youtube liggande. Den roterar videon beroende på hur du håller telefonen.
Något, som jag uppskattar annars är att den vanliga videospelaren verkar ha stöd för .srt filer.
En trevlig överraskning för mig.
Postad 17 October 2009 - 11:37
Postad 17 October 2009 - 11:56
Gillade inte heller att skriva sms på touch, men på Satio går det hur bra som helst!! Rekommenderas!!
Postad 17 October 2009 - 12:14
Sitter själv på en z1010 just för tillfället då jag kanske får min nokia 5800 såld och att gå tillbaka till vanlig knappsats var rent guld känns det som.Står i valet och kvalet mellan denna och Satio, fördelen med denna är att det finns en knappsats (gillar inte skriva sms på touchscreen) Har en c902 nu som jag är helnöjd med förutom att det inte går att foto i mörker så min fråga är hur blir foton tagna i mörker med denna mobil?
Så jag tycker du borde testa de båda telefonerna först.
Redigerat av Unregistered0354d681, 17 October 2009 - 12:14.
Postad 17 October 2009 - 12:21
Dock så är det synd att man inte kan använda touchen för internet, är detta något som kan åtgärdas i en uppdatering tror ni?
Touchen funkar utan problem med Opera mini.
Postad 17 October 2009 - 12:25
Postad 17 October 2009 - 15:08
Och vad har man egentligen touch till? Ja, det används i mediamenyer, men varför? Bara coolhets-faktor dom SE jagar här?
trevlig skärm dock!
Postad 17 October 2009 - 16:52
Det är även 2.000 kronor mindre att betala än exempelvis N900 : )
Jaja, vi får se längre fram ikväll hur man gör!
Postad 17 October 2009 - 17:20
Det är ju så synd att man har tappat förtroendet för SE totalt efter alla ###### servicar folk får skicka in dom på. Sitter faktiskt med en oöppnad Aino brevid mig. Tog hem den från jobbet idag, men har ännu inte bestämt mig för om jag ska ha den, eller om jag ska vänta på N900. Svårt val det där : ) Har varit helt emot touch + knappsats tidigare. Men på denna känns det på något sätt helt rätt. Är bara så ###### rädd att det ska bli en massa strul. Service tar ju ändå c.a 3 veckor så.
Det är även 2.000 kronor mindre att betala än exempelvis N900 : )
Jaja, vi får se längre fram ikväll hur man gör!
vad tusan har du dina mobiler till? Det är ju skaplig skillnad på N900 och Aion
Sen till touch+knappsats som många inte gillar. Vad är problemet? Okej, nu funkar ju min G900 som skit, och har alltid gjort. Men om bara mobilen hade varit stabil och snabbare, så ser jag inget problem med touch+knappsats?
Postad 17 October 2009 - 17:24
vad tusan har du dina mobiler till? Det är ju skaplig skillnad på N900 och Aion
Sen till touch+knappsats som många inte gillar. Vad är problemet? Okej, nu funkar ju min G900 som skit, och har alltid gjort. Men om bara mobilen hade varit stabil och snabbare, så ser jag inget problem med touch+knappsats?
Haha, jag vet! Har väntat på N900 c.a en månad nu. Men tidigare i veckan fick jag bara världens infall, ******** vad onödigt med en så dyr telefon för min del. Visst att den har ett öppet OS och att det kommer finnas en massa fina progs pga det. Men efter ett tag så vet jag själv att jag ändå bara kommer att ringa, smsa, ta lite foton och lyssna musik på den : ) Det är därför jag har sneglat på denna! Men jag håller med om att det kan verka lite konstigt att välja mellan två så pass olika telefoner!
Postad 17 October 2009 - 22:42
1. hackar den? alltså är den långsam? det klarar jag inte av
2. Hur är ljudkvalitén i lurarna? (OT fungerar just dessa lurar med iPhone? )
3. hur är batteritiden när man lyssnar på musik?
sedan angående SATIO hur kan ni gilla den ?
Postad 18 October 2009 - 08:42
3 frågor om denna mobil som är avgörande!
1. hackar den? alltså är den långsam? det klarar jag inte av
2. Hur är ljudkvalitén i lurarna? (OT fungerar just dessa lurar med iPhone? )
3. hur är batteritiden när man lyssnar på musik?
sedan angående SATIO hur kan ni gilla den ?.. den må vara cool men skärmen sög! jahg menar den reagerade knappt när man tryckte skitirriterande och vem orkar skriva med penna :S
Äger ingen av dem, men har pillat en hel del.
1. Ja, sålänge du har alla visuella teman osv igång känns den allmänt seg. Precis som W910 t.ex
Satio´s skärm fungerade utmärkt för mig iaf när jag lekte. Skrev lite mail och sms, surfade runt när jag provade. Ditt ex måste ha varit konstigt. Eller, förresten. Någon kan ju ha kalibrerat om skärmen så den var ruggigt felinställd också
Postad 18 October 2009 - 10:41
Postad 18 October 2009 - 10:45
Jaha, allmänt seg. Kunde man ju gissa. Sitter fortfarande med en oöppnad brevid mig, kan inte bestämma mig : )
det får du inte lägga på mitt samvete.
Men jag tycker den är lite seg, precis som de 30 senaste SE-modeller jag provat i det "övre" segementet. Jäkla synd, jag som alltid har avgudat SE börjar tveka rejält nu
Postad 18 October 2009 - 10:47
det får du inte lägga på mitt samvete.
Men jag tycker den är lite seg, precis som de 30 senaste SE-modeller jag provat i det "övre" segementet. Jäkla synd, jag som alltid har avgudat SE börjar tveka rejält nu
Jo samma här. Som jag skrev tidigare så har ju SE's mobiler inte alltid varit jättebra senaste året/(åren). Stänger av sig själv, bryter samtal, hänger sig osv. Det är ju mer eller mindre standard verkar det som. Visst, gäller inte bara SE, men övriga tillverkare har då inte dessa problem i samma utsträckning iaf.
Edit: Men den är ju så snygg, och dom videor jag har sett på den så verkar den hyffsat kvick iaf.
Redigerat av LinusNilsson, 18 October 2009 - 10:48.
Postad 18 October 2009 - 11:01
sedan angående SATIO hur kan ni gilla den ?
.. den må vara cool men skärmen sög! jahg menar den reagerade knappt när man tryckte skitirriterande och vem orkar skriva med penna :S
Du vet inte vad du talar om gosse!! Ha ha ha
Postad 18 October 2009 - 11:44
Du vet inte vad du talar om gosse!! Ha ha ha
jo när man är van vid iPhone så är man rätt kräsen med skärmen =)
Postad 18 October 2009 - 11:46
jo när man är van vid iPhone så är man rätt kräsen med skärmen =)
Jag har ingen Satio, och ska inte heller köpa någon. Men har lekt en hel del med Satio.
Skärmen på Iphone måste vara nästan av typen som klickar själv med tankekraft om det nu skiljer så mycket i funktion!
Kan inte föreställa mig att det skiljer så mycket som du påstår
Postad 18 October 2009 - 12:12
Inte svårt att räkna ut att du var en Iphone-kille!!jo när man är van vid iPhone så är man rätt kräsen med skärmen =)
Postad 18 October 2009 - 12:27
Är helt avgörande för mig om det blir köp eller inte
Postad 18 October 2009 - 12:32
ursäkta upprepningen men är det någon som testat att ta foton inomhus/ mörker än?
Är helt avgörande för mig om det blir köp eller inte
allvarligt talat, har du hittills hittat någon mobil som fotar bra inomhus/mörker ?
säg till isf, det bör vara en revolution!
Postad 18 October 2009 - 12:39
Postad 18 October 2009 - 12:46
Nja misstänker att Sation tar hyffsade bilder inomhus för den har ordentlig blixt.
ja, men Aino har LED-blixt
Postad 18 October 2009 - 14:22
Postad 18 October 2009 - 14:45
Aino är seg? Vartdå? Visst den är inte snabb men jämför jag tex med min Nokia 5800 är det stor skillnad i snabbheten. Min komis har en W715 som får anses vara en budgettelefon och den är seg i menyerna, den orkar ju knappt med det Flash-temat hon använder sig vilket jag tycker Ainon gör alldeles perfekt...
jag upplevde det inte så iaf. Just för alla animeringar iaf. Kanske får en snabbare visuell upplevelse om man stänger av allt som snurrar omkring å stör
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Sony Ericsson AINO
13 bilder
172 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?