Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tåliga kompakta kameror

155 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Olympus µ[mju:] 720 SW (Kompaktkameror) 1 7.5 (1) Inga priser
Olympus µ[mju:] 1030 SW (Kompaktkameror) 6 7.249998 (11) Inga priser
Olympus µ[mju:] 850 SW (Kompaktkameror) 1 7 (4) Inga priser
Sea & Sea DX-1G (Kompaktkameror) 1 (0) Inga priser
Ricoh-Pentax G600 (Kompaktkameror) 1 6.5 (1) Inga priser
Ricoh-Pentax Optio W60 (Kompaktkameror) 1 5.249998 (3) Inga priser
SeaLife DC800 (Kompaktkameror) 1 (0) Inga priser
Olympus µ[mju:] 1050 SW (Kompaktkameror) 1 4.333332 (2) Inga priser
Olympus µ[mju:] Tough 6000 (Kompaktkameror) 1 7.749998 (3) Inga priser
Olympus µ[mju:] Tough 8000 (Kompaktkameror) 1 8.249998 (3) Inga priser
Panasonic Lumix DMC-FT1 (Kompaktkameror) 5 8.374998 (7) Inga priser
Canon PowerShot D10 (Kompaktkameror) 5 (0) Inga priser
Fujifilm FinePix Z33WP (Kompaktkameror) 4 7.749998 (3) Inga priser
Olympus µ[mju:] 550 WP (Kompaktkameror) 1 (0) Inga priser
Ricoh-Pentax Optio W80 (Kompaktkameror) 2 6.5 (1) Inga priser
Olympus µ[mju:] Tough 3000 (Kompaktkameror) 6 5.75 (3) Inga priser
Casio Exilim EX-G1 (Kompaktkameror) 6 6.5 (1) Inga priser
Olympus µ[mju:] Tough 8010 (Kompaktkameror) 1 6.2 (4) Inga priser
Olympus µ[mju:] Tough 6020 (Kompaktkameror) 1 (0) Inga priser
Panasonic Lumix DMC-FT2 (Kompaktkameror) 7 7.285714 (6) Inga priser
Fujifilm FinePix XP10 (Kompaktkameror) 3 6.874998 (7) Inga priser
Samsung WP10 (Kompaktkameror) 1 (0) Inga priser
Sony CyberShot DSC-TX5 (Kompaktkameror) 9 8.81818 (10) Inga priser
Ricoh-Pentax Optio W90 (Kompaktkameror) 8 (0) Inga priser
Panasonic Lumix DMC-FT10 (Kompaktkameror) 1 (0) Inga priser
Sony CyberShot DSC-TX10 (Kompaktkameror) 9 6.374998 (7) Inga priser
Olympus Tough TG-310 (Kompaktkameror) 8 (0) Inga priser
Olympus Tough TG-610 (Kompaktkameror) 9 (0) Inga priser
Panasonic Lumix DMC-FT3 (Kompaktkameror) 9 6.142856 (6) Inga priser
Fujifilm FinePix XP15 (Kompaktkameror) 1 (0) Inga priser
Fujifilm FinePix XP30 (Kompaktkameror) 7 3.5 (1) Inga priser
Fujifilm FinePix XP20 (Kompaktkameror) 8 (0) Inga priser
Ricoh-Pentax Optio WG-1 (Kompaktkameror) 4 (0) Inga priser
Ricoh-Pentax Optio WG-1 GPS (Kompaktkameror) 9 (0) Inga priser
Nikon Coolpix AW100 (Kompaktkameror) 9 7.166666 (5) Inga priser
Nikon Coolpix S30 (Kompaktkameror) 9 4.5 (1) Inga priser
Sony CyberShot DSC-TX20 (Kompaktkameror) 9 (0) Inga priser
5 relaterade trådar

Postad 29 December 2009 - 09:26

Unregistereda0c3eb70
  • Unregistereda0c3eb70
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Hej,

Skall iväg till Thailand och filippinerna i februari.. Min D80 hänger med förstås..
Men eftersom det blir en del dyk och snorkling tänkte jag skaffa en kompaktkamera som tål vatten till minst 3 meter..
Vill gärna kunna filma hyffsat med den och självklart vill jag att den tar bra bilder..

Är det nån som har något bra förslag??

Postad 29 December 2009 - 09:58

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Prisjakt anger typ av skydd samt maximalt vattendjup: Länk

Filtrerat på minst 3 meter i ovan länk!

Postad 29 December 2009 - 11:17

Unregistereda0c3eb70
  • Unregistereda0c3eb70
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Prisjakt anger typ av skydd samt maximalt vattendjup: Länk

Filtrerat på minst 3 meter i ovan länk!

Tack för länken.. Men jag var nog lite otylig.. vad jag ville var egentligen att veta om någon har någon erfarenhet av dessa kameror och vilken som kan tänkas funka bra för mina ändamål.
För och nackdelar med respektive kamera..

Min limit är runt 4 lapp...

:-)

Postad 04 January 2010 - 00:10

Skyride
  • Skyride
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Nya Casio http://se.exilim.eu/se/exilimg/exg1/

http://www.cyberphot...rticle=EX-G1rod

Postad 06 January 2010 - 01:02

cpt
  • cpt
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Är inne på en Pentax Optio W80 eller Panasonic Lumix DMC-FT1. Det man sett på diverse youtube-klipp tycker jag Panasonic gör bäst filmer. Å andra sidan klarar Pentax upp till 10 meters djup istället för 3.

Nån som vet om djupen är exakta eller om det är lugnt att dyka 5 meter med exempelvis Panasonics kamera? Hade tänkt använda den vid snorkling och det är ju inte omöjligt att man vill gå djupare än 3 meter.

edit: .. sen får den gärna ta bra bilder ;)

edit 2: .. och nu lutar det mer åt Canon Powershot D10. Mest för att den klarar bättre djup och att den enligt dpreview tar bästa bilderna i kategorin. Men scheise, kan inte bestämma mig! ;)

Redigerat av cpt, 07 January 2010 - 21:43.

Postad 08 January 2010 - 12:23

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0

Är inne på en Pentax Optio W80 eller Panasonic Lumix DMC-FT1. Det man sett på diverse youtube-klipp tycker jag Panasonic gör bäst filmer. Å andra sidan klarar Pentax upp till 10 meters djup istället för 3.

Nån som vet om djupen är exakta eller om det är lugnt att dyka 5 meter med exempelvis Panasonics kamera? Hade tänkt använda den vid snorkling och det är ju inte omöjligt att man vill gå djupare än 3 meter.

edit: .. sen får den gärna ta bra bilder ;)

edit 2: .. och nu lutar det mer åt Canon Powershot D10. Mest för att den klarar bättre djup och att den enligt dpreview tar bästa bilderna i kategorin. Men scheise, kan inte bestämma mig! :D

Jag läste ett test på min förra olympus mju 770 SW som jar samma specar som 8000 på pappret och det var några grottdykare som testade den på 20 meters djup utan något läckage, dock var knapparna intryckta av vattentrycket så det gick inte att göra några inställningar..
Jag har misshadlat mina olympusar (770 samt 8000) kraftigt utan att dom klagat, visst blir det repigt och buckligt men dom fungerar och är täta ändå. känns som dom är byggda som stridsvagnar!

Postad 08 January 2010 - 13:05

cpt
  • cpt
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Jag läste ett test på min förra olympus mju 770 SW som jar samma specar som 8000 på pappret och det var några grottdykare som testade den på 20 meters djup utan något läckage, dock var knapparna intryckta av vattentrycket så det gick inte att göra några inställningar..
Jag har misshadlat mina olympusar (770 samt 8000) kraftigt utan att dom klagat, visst blir det repigt och buckligt men dom fungerar och är täta ändå. känns som dom är byggda som stridsvagnar!

Grymt! Olympus Tough 8000 är ju bra mycket trevligare utseendemässigt än Canons kamera. Men om man utgår från testerna jag läst (förutom M3's i början på den här tråden) så säger alla att Powershot D10 tar bäst bilder, eller åtminstone mycket bättre än Tough 8000. Och till syvene och sist så är det ju bra bilder man vill ha, detta ska vara ett komplement till min DSLR.

Redigerat av cpt, 08 January 2010 - 13:05.

Postad 12 January 2010 - 11:43

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Casios nya EX-G1 ser ju rätt fräck ut. :) Undrar hur den är bildmässigt.

Postad bild
Postad bild

Stöttålighet - Klarar fallprov på 2.13 meter
Vattentät ner till 3 meter
Dammtålig
Frystålig -10 °C
Ultraplatt G-design
12 megapixel
3x inre optisk zoom

Länk till Casios hemsida.

Postad 13 January 2010 - 12:34

Canon
  • Canon
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Här kommer ytterligare en nyhet, vad tror ni om Olympus senaste tillskott µ TOUGH-3000?
HD-filmning och SD-kort är ett par intressanta nyheter och priset kan nog bli trevligt det också :(

Länk till Olympus hemsida

Postad 28 January 2010 - 13:31

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Panasonic släpper Lumix DMC-FT2, logiskt nog en uppföljare till DMC-FT1.
Mer info:
http://www.dpreview....3panadmcft2.asp

Postad 12 February 2010 - 12:30

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Vad tror ni om denna?
https://www.prisjakt...e=557538&edit=1
SD plats, 2Gb inbyggt minne, filmar i 720P, 14MP, lika tålig som 8000, HDMI-utgång mm...

Någon som vill köpa min mju: 8000?

Uppgraderingsdjävulen uppenbarade sig precis framför mig..

Postad 15 February 2010 - 14:20

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Någon som hört något om en ersättare till Canon Powershot D10 ? Är på väg att köpa D10 eller Olympus 8010, men 8000 anses dock ge sämre bilder än D10 och frågan är om 8010 är något bättre. Kommer det dessutom en D11, D15 eller D20 snart så lär ju Olympus inte ha en chans, men jag hittar inte ens rykten. D10 kom dock vid den här tiden förra året.

Postad 15 February 2010 - 14:44

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Panasonic FT2 verkar väldigt lik Olympus 8010, men frågan är hur bra bilder den kan ta? Olympus 8000 tycks ju ge väldigt dåliga bilder över ISO200 och risken är att 8010 också ger det. Har inte hittat något test av 8010 än.

Någon som sett ett datum för FT2? Vill ha en kamera innan skidsemestern. Fredag 10 mars är sista inköpsdag för det ändamålet.

Redigerat av Micleg, 15 February 2010 - 14:45.

Postad 21 February 2010 - 19:23

knubbsäl
  • knubbsäl
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Det verkar som om att Lumix DMC-FT2 kommer någon gång i mars. Det enda "exakta" datumet jag läst är dock på Pixmania som anger 2010/03/19.

Postad 22 February 2010 - 10:23

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Sony DSC-TX5
Sådärja, nu ger sig Sony in i matchen bland de andra tuffa kamerorna:
http://www.dpreview....1sonytx5h55.asp

Exmor-R lockar och sweep panorama vore fint att ta till längst upp i skidbacken!

Edit:
Lite mer info:
http://www.digitalca...asp?newsID=4262
http://www.sonyinsid...dsc-tx5-camera/
HDR-läget lockar också, det funkar ju fint på systemkamerorna a500 och a550.
Filmar i 720p 30 fps också.

Ska tydligen släppas i april och kosta $350, vi får väl se vad det blir i riksdaler.

Redigerat av Dennis_hembio, 24 February 2010 - 13:33.

Postad 26 February 2010 - 13:02

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Pentax Optio W90
Ett kortare test av ett förproduktionsexemplar återfinns på:
http://www.photograp...-on/#more-10919

Utdrag:
Pentax Optio W90 Key Features
  • 12.1-megapixels
  • 5x Optical Zoom
  • Advanced Pixel Track Shake Reduction
  • 720p HD Video Capture at 30fps
  • Waterproof to 20 feet
  • Shockproof to 4 feet
  • Dustproof
  • Coldproof to -10° C
  • 2.7-inch LCD
  • ISO 80-1600 (full-res)
  • ISO 3200-6400 (5MP or 3.8MP)
Aside from the rugged build, LEDs and robust controls, the W90 shapes up to be a rather ordinary point and shoot camera; however, I think that is the precise goal of the camera. It’s not trying wow anyone with bells and whistles. The W90 is made for the hiker, climber, kayaker, etc. who wants a decent camera to carry along and that won’t die when things get nasty outside.

En sak som är värd att nämna är att kameran har tre lysdioder placerade runt objektivet för att ge belysning vid makrofotografering.

W90 planeras dyka upp i butiker i april 2010 för $330.

Redigerat av Dennis_hembio, 26 February 2010 - 13:32.

Postad 11 March 2010 - 09:49

lnu
  • lnu
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

En sak som är värd att nämna är att kameran har tre lysdioder placerade runt objektivet för att ge belysning vid makrofotografering.

Ska bara nämna att även Panasonic FT1:s autofokuslampa är en vit diod som kan slås på vid filminspelning, funkar ganska bra som lite hjälp i mörka stunder.

Postad 30 March 2010 - 16:03

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Sony Cyber-shot DSC-TX5

Test av Sony TX5 på Imaging Resource:
http://www.imaging-r...DS/TX5/TX5A.HTM

Från testets sammanfattning:

Sony TX5 Conclusion
Pro:
  • Sophisticated, stylish compact 4x zoom
  • Waterproof to 10 feet
  • Dust-, shock- and freeze-proof
  • 25-100mm eq. lens is wide with decent telephoto reach
  • Low geometric distortion in JPEGs
  • Superb touchscreen operation
  • Optical image stabilization
  • Quality 3-inch LCD screen
  • Captures 720p HD video
  • Optical zoom available for shooting video
  • 10 fps burst mode
  • Good printed results
  • iAuto analyzes each scene to pick the correct settings
  • Anti-Motion Blur
  • Handheld Twilight
  • Backlight Correction HDR
  • Intelligent Sweep Panorama
  • Almost no shutter lag

Con:
  • Could be too small for some
  • Noise suppression is a little strong
  • Auto WB renders tungsten light quite warm
  • AF struggles a bit in low-light
  • Optional proprietary cable required to connect to HDTV
  • Chromatic aberration is visible at wide-angle, but better than average for this class of camera
  • Corners are soft at wide-angle, but nothing unusual for point-and-shoots
  • Definitely consider a spare battery
With style and ruggedness, the Sony Cyber-shot DSC-TX5 is a good quality point-and-shoot that I'd recommend. It's stylish and easy to carry around all day. It has a good wide-angle lens and the combo of the CMOS sensor and BIONZ processor lets the camera do some remarkable things such as 10 frames-per-second shooting, Backlight Correction HDR and Handheld Twilight, among others. And our printed test results show that you can make quite good use of its images, enlarging an ISO 125 image to 13x19 inches. The touchscreen interface is outstanding. The fact the Sony TX5 is water-, dust-, freeze- and shock-proof is icing on a pretty tasty cake, and the image quality makes it a clear Dave's Pick.

Postad 14 April 2010 - 15:51

Hex
  • Hex
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Blir nog en DSC-TX5 nu när jag åker till USA.
Perfekt kamera för när man är ute och fiskar etc!

Postad 14 April 2010 - 20:42

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Funderar också på att skaffa en Sony DSC-TX5. Har läst två recensioner och den verkar ha bättre bildkvalitet än Olympus Tough-serien och ändå vara mindre och smidigare.

Jag är inte så insatt i kameravärlden. Är det en risk att köpa en digitalkamera alldeles precis när de kommit ut? Brukar det vara barnsjukdomar och sånt?

Cirkus

Postad 15 April 2010 - 16:27

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Funderar också på att skaffa en Sony DSC-TX5. Har läst två recensioner och den verkar ha bättre bildkvalitet än Olympus Tough-serien och ändå vara mindre och smidigare.

Jag är inte så insatt i kameravärlden. Är det en risk att köpa en digitalkamera alldeles precis när de kommit ut? Brukar det vara barnsjukdomar och sånt?

Cirkus

Största risken är att kameran blir betydligt billigare efter några månader.

Vet inte riktigt hur det är med kompaktkameror nu för tiden, men systemkameror går det att uppgradera firmware på ifall någon barnsjukdom skulle ha slunkit med.

Postad 20 April 2010 - 17:24

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Tänkte köpa en Sony TX5 men det blev en Pansonic FT2. Nöjd med den så här långt men jag har inte utsatt den för något särskilt märkvärdigt. Bra menyer och roliga funktioner (ansiktsigenkänning t ex). Återkommer när jag kan sätta ett betyg på den.

Postad 25 April 2010 - 13:21

matli01
  • matli01
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Någon som har införskaffat nya Sony TX5 och kan ge lite intryck? är väldigt sugen på den efter att jag läst några engelska recensioner.

Postad 26 April 2010 - 03:01

Joakim_A
  • Joakim_A
  • Forumräv

• 782 inlägg
  • 0

Någon som har införskaffat nya Sony TX5 och kan ge lite intryck? är väldigt sugen på den efter att jag läst några engelska recensioner.

En som jag känner har använt TX5 på en semester. Den funka bra, problemet är bara att den trots att den är vattentät och går att bada med så är den ej lämplig för det.

Han som hade sin på semestern fick hela fronten på kameran repad, då han fört upp och ned luckan. Det visade sig att sand har en tendens att fastna mellan luckan och fronten. Sanden repar sedan fronten när man drar luckan upp och ned.

Även fast man inte leker med kameran i sanden så kan man i alla fall inte undvika sand vid strandnära vatten i havet då vågorna virvlar runt fritt flytande sand som sedan kan fastan bakom luckan.

Konstruktionen med en så tight lucka är ej genomtänkt för strand och havsbruk.

Postad 26 April 2010 - 08:41

matli01
  • matli01
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

En som jag känner har använt TX5 på en semester. Den funka bra, problemet är bara att den trots att den är vattentät och går att bada med så är den ej lämplig för det.

Han som hade sin på semestern fick hela fronten på kameran repad, då han fört upp och ned luckan. Det visade sig att sand har en tendens att fastna mellan luckan och fronten. Sanden repar sedan fronten när man drar luckan upp och ned.

Även fast man inte leker med kameran i sanden så kan man i alla fall inte undvika sand vid strandnära vatten i havet då vågorna virvlar runt fritt flytande sand som sedan kan fastan bakom luckan.

Konstruktionen med en så tight lucka är ej genomtänkt för strand och havsbruk.

OK, det låter ju mindre bra, undra om det är någon typ av elektronik innanför luckan som kan skadas om sand hittar in där? Blir det bara skönhetsfläckar eller repas linsen också?

Detta måste ju vara en dundermiss av Sony om man inte kan använda den på stranden, det är ju hela grejen med kameran.

Postad 27 April 2010 - 21:58

Joakim_A
  • Joakim_A
  • Forumräv

• 782 inlägg
  • 0

OK, det låter ju mindre bra, undra om det är någon typ av elektronik innanför luckan som kan skadas om sand hittar in där? Blir det bara skönhetsfläckar eller repas linsen också?

Detta måste ju vara en dundermiss av Sony om man inte kan använda den på stranden, det är ju hela grejen med kameran.

Av en slump hittade jag idag en video på YouTube me en kul recension av vattentäta kameror däribland denna Sony TX5:

http://www.youtube.c...h?v=lfe66TUsK00

Där ca 6min in i videon så påpekas just problemet med luckan och sand. Man kan se att den blivit repad precis på samma sätt som min väns kamera blev.

Linsen verkar dock klara sig. Och någon elektronik tror jag inte att det finns som kan bli skadad med tanke på att den skall vara vattentät.

Postad 16 May 2010 - 10:26

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
Senaste digitalfoto för alla testar strandkameraor, ett par st. Panasonic FT2 vann testet Mju 300 fick också "bra köp"

Postad 29 May 2010 - 09:43

AvAnnanÅsikt
  • AvAnnanÅsikt
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Passa er för Oympus
Förra somaren tänkte jag plåta några fiskar i strandkanten med min då 17 månader gamla Olympus µ[mju:] 725 SW.
Skärmen blev helt svart. OK, har väl glömt ladda den tänkte jag. När jag sedan öppnade batterilucka RANN det ut vatten.
Väl hemma i Götet igen lämnar jag in den hos OnOff där jag köpt den.
De sade i butiken att detta måste vara ett tillverkningsfel då kameran skall vara tät. Svaret som till slut kom från Olympus ca. 3 månader senare är att garantin vad gäller täthet bara gäller de första 12 månaderna under vilka de också byter packning vid behov.
Så skall ni ha en kamera att fota med i och i närheten av vatten så välj inte Olympus.
Ps
Efter ytterligare ett par månader fick jag ett SMS där det stod att min kamera var klar i butik. Vid kontroll så visade det sig att de ville ha 3200:- SEK för reparationen. Glöm det sade jag, ni kan behålla skiten.

Postad 31 May 2010 - 08:14

Juggernaut
  • Juggernaut
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

<...>
De sade i butiken att detta måste vara ett tillverkningsfel då kameran skall vara tät. Svaret som till slut kom från Olympus ca. 3 månader senare är att garantin vad gäller täthet bara gäller de första 12 månaderna under vilka de också byter packning vid behov.
Så skall ni ha en kamera att fota med i och i närheten av vatten så välj inte Olympus.
Ps
Efter ytterligare ett par månader fick jag ett SMS där det stod att min kamera var klar i butik. Vid kontroll så visade det sig att de ville ha 3200:- SEK för reparationen. Glöm det sade jag, ni kan behålla skiten.

1) OnOff borde veta redan när du lämnade in den att garantin gått ut, gick du i tron att du lämnade in den på ett garantiärende?
2) Du har 3 års reklamationsrätt. Slutar varan att fungera att fungera rots att du skött/använt den enligt bruksanvisningens rekommendationer så kan detta tolkas som "fabrikationsfel".

Jag skulle reklamerat den hos OnOff och ev. gått vidare till ARN ifall de/Olympus nekade reklamation. Fast nu är den ju redan reparerad så du kanske de facto godkänt att lämna in den för en (icke-gratis) reparation, vilket kanske har inverkan på reklamationsprocessen. Din konsumentvägledare i din kommun vet nog mer om den saken...

Postad 01 June 2010 - 22:31

umehume
  • umehume
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Att man måste kolla packningarna regelbundet på en produkt som ska användas under vattnet är ganska självklart, och Olympus har garanterat instruktioner om att så ska göras i manualen.

Postad 07 June 2010 - 21:22

Benedict
  • Benedict
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Jag söker efter en kamera som jag kommer att använda dagligen i fält när jag är ute och jobbar i skogen som arkeolog.
Jag är inte grävande arkeolog, utan inventerande, vilket betyder att jag går i skogen och letar efter "nya" forn- och kulturlämningar. Ofta genom snårig och eländig terräng.
Oavsett väder så måste jag ta kort på mycket av vad jag hittar och ska nu köpa en kamera.
Jag har till en början alternerat lite i mina tankar mellan Canon S90 och Sony DSC-HX5V då båda ska klara av dåliga ljusförhållanden bra, dock så är jag tveksam hur länge de klarar sig i regn och rusk i skogen...
S90 lockar lite med förmågan att kunna fota RAW+JPG samtidigt samt att den klarar dåliga ljusförhållanden.
HX5V då den har inbyggd GPS och kompass (brukar ofta skriva var jag tar kortet samt i vilken kompassriktning).

Jag bär med mig en del så ju mindre att bära desto bättre.

Därefter började jag fundera på lite mer tåligare kameror, men med kanske lite "sämre" bildkvalité.
Så att de håller för en hel dag i skogen, 4-5 dagar i veckan, vår, sommar, höst.

Hur mycket skiljer sig det i bildkvalité egentligen?
Har några av er erfarenheter av att fota i skogen och hur nöjda blev ni med resultatet?

Funderar just nu på följande modeller:
Sony CyberShot DSC-TX5: Ser riktigt bra ut men är inte riktigt förtjust i pekskärmen. I recensionerna verkar de uppskatta att den ger bra resultat i dåliga ljusförhållanden.
DSC-TX5 Panasonic Lumix DMC-FT2 och FT1, vad är egentligen skillnaden mellan dessa två modellerna förutom att den nyare väger mer än det dubbla jämfört med FT1? Varför så stor viktskillnad?
Canon Powershot D10 verkar ge bra bilder. Litet minus där är väl att den inte filmar i 720p.

Olympus µ[mju:] Tough 8010: varför har den fått så dålig genomsnittsbetyg på prisjakt?

Något förslag på vad som skulle passa mig?

Är det några nyare modeller som släpps nu till sommaren?

Postad 04 July 2010 - 09:53

abakar
  • abakar
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
http://www.lenstip.c...troduction.html

Här finns recensioner till bl.a.

Olympus mju-TOUGH 8010
Panasonic Lumix DMC-FT2
Sony Cyber-shot DSC-TX5

Postad 05 July 2010 - 18:49

Staaf
  • Staaf
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Är det någon som har testat den nya Pentaxen?
Köpte Olympus thugh 3000, vilken dynga! blev tillbaka lämnad efter 1 dag

Postad 21 July 2010 - 22:14

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
Har egentligen kollat på Olympus, Panasonic m fl runt 3000+ klassen, men när jag såg att Elgiganten sålde
för 990 kr slog jag till. Den har kommit till mitt utlämningsställe, men jag har inte kunnat hämta ut den. Är det någon som har testat den? Eftersom den var så billig så tänkte jag att blir jag inte nöjd får dottern ta den som första kamera.

/A

Postad 23 July 2010 - 14:57

abakar
  • abakar
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
den tas ju upp i sidan jag länkade ovan,

http://www.lenstip.c...nePix_XP10.html

sammanfattning av alla tester:
http://www.lenstip.c...0__Summary.html

Postad 24 July 2010 - 19:07

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

den tas ju upp i sidan jag länkade ovan,

http://www.lenstip.c...nePix_XP10.html

sammanfattning av alla tester:
http://www.lenstip.c...0__Summary.html

Tack, jag var lite otydlig. Vad jag menade var om någon här på forumet hade testat den. Det är alltid kul att höra hur andra vanliga människor uppelever en produkt.

Att den skulle bli utklassad av flera av motståndarna i testet ovan var kanske inte helt konstigt då den jämförs med "premiummodellerna", istället för att t ex jämföras med Olympus småbröder som specifikationsmässigt är mer jämbördiga.

Men med en prislapp som i det här fallet ligger på ca 25-30 % mot Olympys 8010 och Panasonic FT2 så får man ju också acceptera att man får en enklare produkt. Mitt primära intresse är inte heller en kamera för undervattensfotografering utan en som tål lite hårdare tag i skidbacken, på mtb-rundan etc.

Imorgon kommer jag nog hem och kan hämta ut kameran. Skall bli kul.

/A

Postad 25 July 2010 - 21:31

Munkee
  • Munkee
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0

Tack, jag var lite otydlig. Vad jag menade var om någon här på forumet hade testat den. Det är alltid kul att höra hur andra vanliga människor uppelever en produkt.

Att den skulle bli utklassad av flera av motståndarna i testet ovan var kanske inte helt konstigt då den jämförs med "premiummodellerna", istället för att t ex jämföras med Olympus småbröder som specifikationsmässigt är mer jämbördiga.

Men med en prislapp som i det här fallet ligger på ca 25-30 % mot Olympys 8010 och Panasonic FT2 så får man ju också acceptera att man får en enklare produkt. Mitt primära intresse är inte heller en kamera för undervattensfotografering utan en som tål lite hårdare tag i skidbacken, på mtb-rundan etc.

Imorgon kommer jag nog hem och kan hämta ut kameran. Skall bli kul.

/A

Lägg gärna upp lite synpunkter när du testat den, funderar på att köpa en inför min resa till Grekland på onsdag.

Mvh.

Postad 26 July 2010 - 08:10

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Lägg gärna upp lite synpunkter när du testat den, funderar på att köpa en inför min resa till Grekland på onsdag.

Mvh.

Jag hämtade ut den igår och har inte hunnit prova den så mycket, men spontant så är min reaktion positiv. Den är liten och känns välbyggd. Jämfört med testet som det var länkat till tidigare så ingår ingen snodd i neoprene utan en helt vanlig. Desssutom upplever jag inte alls kameran som långsam i SR Auto-läget som det beskrivs i testet, så det kanske man har åtgärdat med ny programvara.

Så med min spontana upplevelse så rekommenderar jag att du slår till om du skall resa redan på onsdag. För 990 kr känns den som ett kap och det är ingen annan än Elgiganten som ligger så lågt. Frågan är hur länge de gör det. Har man inte behovet av 10 meters dykdjup etc som de dyrare kamerorna ger så kan jag i nuläget inte se varför man skall betala upp till fyra gånger så mycket för någon av dessa. En tusenlapp är trots allt inte mycket för en kamera, framför allt inte med den spec som XP10:an har. Jag kommer att fortsätta att skriva om mina upplevelser allteftersom jag provar den.

/A

Postad 26 July 2010 - 09:41

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

. Jag kommer att fortsätta att skriva om mina upplevelser allteftersom jag provar den.

/A

Hur är den i dåligt ljus mm? Jag såg den i affären när jag skulle köpa Tx5, men eftersom jag behövde kameran på studs och jag är kinkig med bildkvalitén så vågade jag inte köpa den pga att jag inte läst tester på den.

Här kommer mina upplevelser hittills av Sony TX5 som jag är överförtjust i. Den tar snuskigt bra bilder och allt roligt man har upptäckt på den med leendeavkänning och annat roligt så är den ett givet köp ( om man är ute efter en tålig kompaktkamera som tar riktigt bra bilder, även i dåliga ljusförhållanden.)
Har tagit ca 100 bilder redan och är nöjd. Den tar inte lika bra bilder som min systemkamera, men det är inte långt ifrån. detta ser jag som den största anledningen att köpa kameran, att den tar bra foto. Sedan att den är mycket smidigare till formatet än Panasonics ft2 är ett stort plus. ville ha en tålig kamera som ligger bra i fickan.

Redigerat av Bulldog76, 26 July 2010 - 09:48.

Postad 26 July 2010 - 11:11

Munkee
  • Munkee
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0

Jag hämtade ut den igår och har inte hunnit prova den så mycket, men spontant så är min reaktion positiv. Den är liten och känns välbyggd. Jämfört med testet som det var länkat till tidigare så ingår ingen snodd i neoprene utan en helt vanlig. Desssutom upplever jag inte alls kameran som långsam i SR Auto-läget som det beskrivs i testet, så det kanske man har åtgärdat med ny programvara.

Så med min spontana upplevelse så rekommenderar jag att du slår till om du skall resa redan på onsdag. För 990 kr känns den som ett kap och det är ingen annan än Elgiganten som ligger så lågt. Frågan är hur länge de gör det. Har man inte behovet av 10 meters dykdjup etc som de dyrare kamerorna ger så kan jag i nuläget inte se varför man skall betala upp till fyra gånger så mycket för någon av dessa. En tusenlapp är trots allt inte mycket för en kamera, framför allt inte med den spec som XP10:an har. Jag kommer att fortsätta att skriva om mina upplevelser allteftersom jag provar den.

/A

Snajsigt.

Det är ju inte mycket pengar, och det kan nog va roligt att ha en sån här kamera som backup.. jag testar en jag med =)

Postad 03 August 2010 - 09:21

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
Har nu använt kameran vid ett par tillfällen (FinePix XP10). På MTB-rundan funkade den klockrent, ligger bra i ena ryggfickan på cykeltröjan och plockas lätt upp i farten och hanteras enkelt med en hand så att man kan ta bilder medan man själv kör.

En annan mycket smidig funktion för mig och andra som säljer grejer på nätet är "Auktionsläget" vilket gör att man kan ta upp till fyra bilder som kameran själv lägger ihop till ett en-bildskollage som man sedan kan ladda upp på Blocket eller liknande. Man kan antingen köra 1 bild, 2 bilder (50% var), 3 bilder (1 50% och 2 25%) eller 4 bilder (25% var).

Så här långt mycket nöjd och kan rekommenderas!

/A

Postad 29 August 2010 - 11:20

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
Ang Sony tx5. Bra kamera som jag tidigare har tyckt, med mcyket bra bildkvalité och funktioner. Dock har lacken släppt på luckan efter att ha haft den kortare stunder i vatten. (läs min recension) har lagt in några bilder på detta i galleriet. Jag hoppas att det är ett måndagsexemplar. Ska reklamera den i veckan. får se hur Sony sköter ärendet. Den borde tåla betydligt mer än en vanlig familjesemester, utan dykning, snorkling osv utan enbart kortare stunder i vatten när man tagit bilder. Baksidan har jag inte tagit bilder på. skärmen verkar vara extremt känslig för repor. Om fler än jag har detta problem är det tyvärr inte att rekommendera att köpa denna produkt, men jag hoppas som sagt att det är ett måndagsex.....

Postad 29 August 2010 - 21:29

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

Ang Sony tx5. Bra kamera som jag tidigare har tyckt, med mcyket bra bildkvalité och funktioner. Dock har lacken släppt på luckan efter att ha haft den kortare stunder i vatten. (läs min recension) har lagt in några bilder på detta i galleriet. Jag hoppas att det är ett måndagsexemplar. Ska reklamera den i veckan. får se hur Sony sköter ärendet. Den borde tåla betydligt mer än en vanlig familjesemester, utan dykning, snorkling osv utan enbart kortare stunder i vatten när man tagit bilder. Baksidan har jag inte tagit bilder på. skärmen verkar vara extremt känslig för repor. Om fler än jag har detta problem är det tyvärr inte att rekommendera att köpa denna produkt, men jag hoppas som sagt att det är ett måndagsex.....

Jag har läst i andra recensioner att problemet med lacken främst gäller modellerna som inte är i silver-färg. Min i silver har klarat sig helt ok och då har jag ändå fått ta rätt mycket stryk under sommaren. Det dock blev ett par rejäla repor i luckan när jag inte orkade lägga ner den i en väska innan jag skaffade en ny och smidigare väska. Dock tror jag att de reporna hade kommit på vilken kamera som helst. Nu har jag köpt en bra väska, en tajt modell i neopren som skyddar bra och inte är klumpig och då använder jag väskan hela tiden.

Postad 07 September 2010 - 10:00

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Grupptest från Fotoguiden/Kamera & Bild
Testdeltagare:
  • Casio EX-G1
  • Samsung WP10 (Bra köp)
  • Sony TX5
  • Fujifilm XP10
  • Olympus Tough-3000
  • Olympus Tough-6020
  • Olympus Tough-8010
  • Pentax W90 (Bra köp)

Länk:
http://www.fotoguide...stotar-215.html

Postad 26 October 2010 - 09:29

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
Jag har nu fått en helt ny sony Tx5 kamera som förhoppningsvis inte lider av samma åkomma som den andra. Skärmen verkar vara annorlunda på den nya än den gamla. Jag har inte hittat fler rapporter på nätet om lack som släpper så det verkar som det var en dålig batch. men jag komme ändå att sätta på ett displayskydd på skärmen för att slippa repor. Kameran är riktigt bra tycker jag, tar bilder snabbt och de många automatsika lägen där den tar 2 bilder efter varandra för bästa bild är bra. smilefunktionen är också kanon.

Postad 30 November 2010 - 14:52

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Jag står och väljer mellan FT2 och TX5 och lutar åt FT2 då den har bättre värden vad gäller:

Bländaröppning
Ljuskänslighet
Brännvidd

Samt att den inte har motsvarande rep/känslighetsproblem med lacken som beskrivits i bland annat detta Forum.

Det som absolut talar för Sonyn är att den är bra mycket smidigare/lättare.

Är problemet med lacken fixat på de senaste versionerna av TX5?

Har jag missat något eller blir FT2 ett bra val?

Ska till Afrika, bestiga berg, dra på safari, köra forsränning, bungy jump, snorkla och allt detta till viss del under regnperioden.

Postad 30 November 2010 - 15:02

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
FT 2 är säkert ett bra val, var min favorit, men tx5 blev det pga smidigheten. Kameran i sig är jag imponerad av. bra bildkvalité faktiskt och då jämför jag med en Canon EOS 400 som jag fotar med annars. Inte lika bra som systemkameran så klart men Good Enough.
Vad gäller lackproblemet att den släpper lack råkade jag ut för detta. I somras när det hände sökte jag med ljus o lykta efter mer info på nätet. Och idag hittar jag inga "nya" fall sen i somras. Då var det bara en handfull över världen som jag hittade som hade drabbats. Själv har jag fått en ny kamera.
LCd skärmen var fruktansvärt känslig på min förra kamera, (lika som lacken) så nåt fel måste det varit. LCd skärmen på min nya känns annorlunda och ser annorlunda ut. men jag har tagit det säkra före det osäkra och lagt på en skyddsfilm på skärmen. (färdigskuret till tx5 på ebay för 30 kr för tre st).

Enligt min högst personliga uppfattning pga att jag inte hittar mer info om lacksläppet så tror jag det rörde sig om enstaka fall och säkert fel i tillverkningsprocessen. Kameran har sålt bra så det borde dykt upp fler tycker jag.

Dock har jag inte hunnit testa min i saltvatten och 40 graders värme om det nu gör nån skillnad. Men på det hela känns skalet lite annorlunda än på min förra.

Kolla på bilder tagna med båda kamerorna, då när jag köpte kameran tyckte jag inte man kunde se nån skillnad direkt på tx5 och ft2.
Vilken du än väljer tror jag det blir bra bilder med den.

Postad 30 November 2010 - 15:50

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Bländaröppning
Brännvidd

Efter en snabb koll på prisjakt ser jag inget som säger att FT-2 är bättre på ovanstående (de är ganska lika rent av) :)

Postad 09 December 2010 - 12:02

Sunbringer
  • Sunbringer
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Hur är det egentligen med HD-filformatet som man spelar in med TX5? Kan filmerna spelas upp utan problem i Windows Media Player?

Postad 14 December 2010 - 10:37

Lord Findus
  • Lord Findus
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Dom byter den, bara kontakta service eller supporten, såg något pressmedelande för ett par månader sen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.