* Officiell tråd - TViX 6600 *
925 svar till detta ämne
Postad 08 oktober 2009 - 17:08
Michell
-
Michell
-
Användare
-
-
100 inlägg
Jag står och väljer mellan pch c-200, tvix 6500 & tvix 6600. Det som är av största vikt för mig är att de kan spela mkv 1080, mkv 720 utan judder, det vill säga de ska klara 24p & 23.976Hz.
Jag vet att tvix 6500 klarar det men är det någon som med säkerhet kan säga att 6600 klarar det?
Och exakt vad betyder det att den inte har stöd för bluray?
Har köpt och provat 6600'an och kan rekomendera den framför både 6500'an och C-200. 6500'an klarar det mesta men kan hacka på dom tyngsta filerna (m2ts ts filer >20 GB). Har provat dessa på 6600'an och det flyter på bra, inget HD-ljud än dock, strömmar allt från WHS. Inte en bugg än... direkt ur lådan.  Sålde C-200'an och denna är som natt och dag, mycket kvickare och stabilare.
Postad 08 oktober 2009 - 22:10
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Har nu packat upp lilla bettan.
Positivt överaskad över att HDMI kabel medföljde.
Nätverk
UPnP funkade utmärkt.
Netshare funkar utan problem.
(Kör på ett 10/100MB Ethernet.)
Filmer:
DVD ISO fungerar utmärkt. (med menyer.)
XVid/DivX fungerar utmärkt.
MKV 720P(AC3), 1080P(AC3) fungerar utmärkt.
Hastighet:
Klockrent. Har fortfarande ej installerat hårddisk utan kör via Netshare till extern USB disk kopplad till PC.
Genomsnittlig uppstart av film (DVD ISO, MKV 720/1080, Xvid) tar 2 sekunder från knapptryck till bild.
IMS
Watherinfo fungerar. Önskar dock att de lägger in "bookmark" så att man kan välja stad som startar automatiskt
istället för att knappa sig fram varje gång.
Det negativa (vilket jag hoppas åtgärdas i framtida FW)
Ljud:
Lyckas ej få ljud via HDMI. (Kör ljud via förstärkare SONY ES5300) Även prövat annan HDMI kabel än den som följde med. Fick rycka coax kabeln från den uschla CanalDigitalHDD boxen och plugga in den i TVIXen. Då fungerar ljudet.
(Med inställning allt ljud analogt. Vid inställning Digitalt så är det knäpptyst.)
Bild:
Vid omstart tappas inställningen för video output 1080P, och går till NTSC. (Möjlig orsak automatisk inställning via HDMI som kanske ej fungerar vid HDMI koppling via förstärkare.)
Text/subtitles.
Får ej mina externa cyrilliska subtitles i SRT format att fungera utan det blir någon annan slags grötig text. (antar att det inte är ett jätteproblem på detta forum, men för mig har det en negativ påverkan.) Vet med mej att då de spelas upp via DVD spelaren, så kommer de upp i samma grötiga format vid första trycket, men ändras till cyrilliska vid tryck nummer två. I övrigt stöds cyrilliska om de är inlagda från början i DVD eller i MKV filen.
IMS
Youtube. Sökning fungerade, men vid start av uppspelning blev det reboot av TVIX.
Redigerat av Unregistered04df7d78, 09 oktober 2009 - 09:16.
Postad 09 oktober 2009 - 05:37
metalheart
-
metalheart
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Ljud: Lyckas ej få ljud via HDMI. (Kör ljud via förstärkare SONY ES5300) Även prövat annan HDMI kabel än den som följde med. Fick rycka coax kabeln från den uschla CanalDigitalHDD boxen och plugga in den i TVIXen. Då fungerar ljudet. (Med inställning allt ljud analogt. Vid inställning Digitalt så är det knäpptyst.)
Jag har en Sony DA2400ES och kör med HDMI kabel till tvixen. Allt ljud är inställt på Digital i Tvixen och det funkar perfekt. Spelar allt från en intern hårddisk om det ska spela nån roll. /Johan
Postad 09 oktober 2009 - 05:59
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Jag har en Sony DA2400ES och kör med HDMI kabel till tvixen. Allt ljud är inställt på Digital i Tvixen och det funkar perfekt. Spelar allt från en intern hårddisk om det ska spela nån roll.
/Johan
Märkligt,,, ska kolla vidare då. Vilken FW kör du ? (jag har ej kollat ännu om det finns någon nyare än den som kom förinstallerad.) Jag har även ett problem med att TVIXen med HDMI automatiskt vill känna av vilken TV man har, så med koppling av HDMI via förstärkare gör att TVIXen faller tillbaka till NTSC vid varje omstart, och jag får manuellt lägga in 1080P igen i setup.
Redigerat av Unregistered04df7d78, 09 oktober 2009 - 06:00.
Postad 09 oktober 2009 - 14:25
metalheart
-
metalheart
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Märkligt,,, ska kolla vidare då. Vilken FW kör du ? (jag har ej kollat ännu om det finns någon nyare än den som kom förinstallerad.)
Jag har även ett problem med att TVIXen med HDMI automatiskt vill känna av vilken TV man har, så med koppling av HDMI via förstärkare gör att TVIXen faller tillbaka till NTSC vid varje omstart, och jag får manuellt lägga in 1080P igen i setup.
Jag har FW 1.8.7. Tror inte det finns nån annan ännu. Kan det vara nån inställning i din reciever då? /Johan
Postad 09 oktober 2009 - 15:42
Unregisteredf94fc478
-
Unregisteredf94fc478
-
Lärjunge
-
-
410 inlägg
Så har även jag fått hem min 6600! Förstaintrycket är att allting bara flyter så otroligt bra. Riktigt nöjd med köpet hittills. Hittills bara hunnit testa några 720p och en 1080p. Bägge går perfekt!
Streamar från qnap ts-219 och jag får även både ljud och bild via HDMI til och genom min Sony STR-DN1000. Så, kolla inställningarna! För funkar gör det...
//Marc
Postad 09 oktober 2009 - 19:23
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Har nu testat alla möjliga inställningar på receiver och Tvix, i olika kombinationer.
Även testat ytterligare en annan HDMI kabel som fungerar med annan enhet.
Prövat flytta till annan HDMI ingång på receiver som jag vet fungerar.
Jag har ljud från DVD spelare via HDMI.
Jag har ljud från CanalDigital boxen via HDMI.
Men från Tvix via HDMI,, så tyst som det bara kan bli. (analogt och digitalt.)
Ljud via coax kabel i analogt funkar. Ej digitalt.
Imorgon ska jag testa optiska kabeln också och se om jag får digitalt att fungera.
Men HDMI, där ger jag upp. Om det är jag  , förstärkaren eller Tvixen, ingen aning.
Postad 11 oktober 2009 - 15:58
DenGamle99
-
DenGamle99
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag är riktigt sugen på att köpa en 6600, har gått och väntat på den länge, och väntat med att köpa en 6500. Ni som har hunnit köpa 6600 från Canman, sitter det ett trådlöst n-kort i dem, eller måste man köpa till det? Fungerar det bra att strömma från en NAS?
Postad 12 oktober 2009 - 07:55
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1 202 inlägg
Har nu testat alla möjliga inställningar på receiver och Tvix, i olika kombinationer. Även testat ytterligare en annan HDMI kabel som fungerar med annan enhet. Prövat flytta till annan HDMI ingång på receiver som jag vet fungerar. Jag har ljud från DVD spelare via HDMI. Jag har ljud från CanalDigital boxen via HDMI.
Men från Tvix via HDMI,, så tyst som det bara kan bli. (analogt och digitalt.)
Ljud via coax kabel i analogt funkar. Ej digitalt.
Imorgon ska jag testa optiska kabeln också och se om jag får digitalt att fungera.
Men HDMI, där ger jag upp. Om det är jag , förstärkaren eller Tvixen, ingen aning.
Har du möjlighet att testa att koppla in spelaren i en annan TV och se om det funkar där?
Postad 12 oktober 2009 - 08:46
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Har du möjlighet att testa att koppla in spelaren i en annan TV och se om det funkar där?
Hej. Jag ska kolla den direkt mot TVn under veckan och se om det hjälper. Fanns ingen tid under helgen. Tar tid att kopiera drygt 1TB data via USB till Tvixen...  Misstänker att det är stereo receivern, har scannat några forum under helgen och det verkar vara lite problem med HDMI på den här modellen. (första modellen med HDMI 1.3) Lär finnas en FW upgrade för stereon som ska lösa det, men jag ser inte fram emot att koppla ur allting i stereon för att ta den till ett service center....
Redigerat av Unregistered04df7d78, 12 oktober 2009 - 08:48.
Postad 12 oktober 2009 - 09:24
Unregisteredf94fc478
-
Unregisteredf94fc478
-
Lärjunge
-
-
410 inlägg
Jag är riktigt sugen på att köpa en 6600, har gått och väntat på den länge, och väntat med att köpa en 6500. Ni som har hunnit köpa 6600 från Canman, sitter det ett trådlöst n-kort i dem, eller måste man köpa till det? Fungerar det bra att strömma från en NAS?
Ja, det sitter inbyggt kort. Ja, det fungerar väldigt bra att köra direkt från NAS. Jag har en Qnap TS-219 och då jag skulle köra upnp så fungerade det att streama HD etc utan problem, men Twonky mediaserver vill inte visa ISO-filer (i bibliotek och mappar). För att få åtkomst till dessa och kunna köra igång dem så testade jag att köra NFS. Detta fungerar inget bra alls, utan var otroligt segt (inte hunnit kollat på det ordentligt än). Det blev till att köra via servern och programmet netshare. Då syns alla filtyper och allting fungerar hur bra som helst! Dock var väl tanken att tvixen skulle gå direkt mot NAS-enheten... Men men, vi får se om jag får till det. funkar gör det iaf, på ett eller annat sätt. Kör nu Tvix - Asus eee B206 (netshare) - Qnap. Allting trådburet och via D-link 655... Ännu inte haft några större problem med Tvixen, lite hack och släp i vissa ISO-filer men jag tror det beror på filerna i sig. Youtube appen fungerar inte för mig... Går att bläddra men inte att spela upp något. //Marc
Redigerat av Unregisteredf94fc478, 12 oktober 2009 - 09:32.
Postad 13 oktober 2009 - 11:04
d94pam
-
d94pam
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hej Marc,
Om du lyckas få till det med .iso filer från din QNAP så skulle jag vara riktigt intresserad. Funderar starkt på att köpa en 6600, men då en av mina stora planer är att just köra .iso filer från min QNAP så ska det ju helst funka bra. Kan det vara en gammal version av Twonky som ställer till det, eller har de helt enkelt inget .iso stöd?
Så du får gärna posta mer info här! 
Tack på förhand!
Postad 13 oktober 2009 - 13:53
Matte75
-
Matte75
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
Någon som vet om "resume" funktion finns på denna? Testade min igår lite snabbt men om jag började kolla på en film och stannade filmen för att senare sätta på den igen så börjar filmen från början igen.
Postad 13 oktober 2009 - 15:03
Unregisteredf94fc478
-
Unregisteredf94fc478
-
Lärjunge
-
-
410 inlägg
Hej Marc,
Om du lyckas få till det med .iso filer från din QNAP så skulle jag vara riktigt intresserad. Funderar starkt på att köpa en 6600, men då en av mina stora planer är att just köra .iso filer från min QNAP så ska det ju helst funka bra. Kan det vara en gammal version av Twonky som ställer till det, eller har de helt enkelt inget .iso stöd? Så du får gärna posta mer info här! Tack på förhand!
Hej! Fick till detta igår. Det var en inställning i Tvixen bara. Satte Video Output till "1080p 50Hz" istället för "PAL", och då flyter alla ISO-filer på bra, oavsett om det är en PAL-rip eller NTSC. All HD flyter även på fint i detta läge, så länge jag har "auto 24hz" på (minns inte exakt vad inställningen heter). Kontentan är att exakt allting fungerar nu. Streamar HD och ISO-filer samt musik helt utan problem via Samba, genom servern via Netshare och även utan problem från den interna hårddisken, vilket iofs inte är någon överraskning kanske? Ang. UpNp och mina problem där med ISO, så verkar det bero på att ISO inte stöds i Twonky (iaf inte den version jag har). Men HD och musik etc. fungerar väldigt bra. Det enda jag inte fått till just nu är NFS, och där handlar det om en inställning i min Qnap som jag inte förstår mig på ännu. Men då det funkar så bra med intern disk, samba, netshare och UpNp så ligger jag inte sömnlös och grubblar över NFS direkt. Planerar du att köra mycket ISO-filer Qnap - Tvix 6600 så är det inga som hels tproblem som jag ser det. Någon som vet om "resume" funktion finns på denna? Testade min igår lite snabbt men om jag började kolla på en film och stannade filmen för att senare sätta på den igen så börjar filmen från början igen.
Jadå. Då det gäller ISO, så går det att stoppa, sedan köra igång samma ISO och den börjar där jag stoppade. Fungerar fint för mig iaf! Gällande t.ex. MKV så är det ju knappen "bookmark" som gäller. Använder man inte den funktionen, utan enbart kör igång filen, så startar den från början, och ditt tidigare stopp raderas ju bland bokmärkena. Dessa bokmärken fungerar inte på alla filformat. Hade bl.a. problem med AVI på 6500 minns jag. Ej testat detta med 6600. //Marc
Postad 13 oktober 2009 - 15:04
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1 202 inlägg
Någon som vet om "resume" funktion finns på denna? Testade min igår lite snabbt men om jag började kolla på en film och stannade filmen för att senare sätta på den igen så börjar filmen från början igen.
Vet inte hur det är på 6600, men på 6500 funkar det bara på det sättet om man kör en iso-fil. Om man kör en avi så kan man antingen välja att starta från ett bokmärke (som sparas automatiskt när man stoppar uppspelning av en fil) eller att starta uppspelningen och sedan trycka på "jump to" och välja den tid som är default. (fungerar inte i gamla firmwares)
Postad 13 oktober 2009 - 15:11
Matte75
-
Matte75
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
Vet inte hur det är på 6600, men på 6500 funkar det bara på det sättet om man kör en iso-fil. Om man kör en avi så kan man antingen välja att starta från ett bokmärke (som sparas automatiskt när man stoppar uppspelning av en fil) eller att starta uppspelningen och sedan trycka på "jump to" och välja den tid som är default. (fungerar inte i gamla firmwares)
Ok, får test detta ikväll, trodde att resume automatiskt skulle funka på alla filer , även mkv filer för det gjorde det på min gamla WD TV hd player.
Postad 13 oktober 2009 - 17:36
mass
-
mass
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Postad 14 oktober 2009 - 22:35
MagnumOne
-
MagnumOne
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag fick min 6600 idag och allt fungerar väldigt bra än så länge.
En sak som däremot irriterar mig är att TViX'en med jämna mellanrum slänger upp en inforuta uppe i högra hörnet med texten "FanSpeed 0%"
Någon av er som vet hur man får bort den rutan?
Postad 15 oktober 2009 - 04:54
metalheart
-
metalheart
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
En sak som däremot irriterar mig är att TViX'en med jämna mellanrum slänger upp en inforuta uppe i högra hörnet med texten "FanSpeed 0%"
Någon av er som vet hur man får bort den rutan? Har aldrig fått upp den texten och jag har använt Tvixen ganska mycket nu. Gör du nånting speciellt i menyn eller nåt när texten dyker upp? Har du någon intern hårddisk? /Johan.
Redigerat av metalheart, 15 oktober 2009 - 05:13.
Postad 15 oktober 2009 - 06:48
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Någon av er som vet hur man får bort den rutan?
Pröva att ändra settings för fanspeed i setup menyn.
Postad 15 oktober 2009 - 07:35
Unregisteredf94fc478
-
Unregisteredf94fc478
-
Lärjunge
-
-
410 inlägg
Låter som att den varnar för att fläkten är avslagen. Borde stå något om detta i manualen? Jag har aldrig fått upp detta meddelande på min, men jag kör fläkten på normal. Kolla så att du också gör det!
//M
Postad 15 oktober 2009 - 08:43
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Pröva att ändra settings för fanspeed i setup menyn.
Maila Canmans support och fråga. "Fan speed 0" kan ju aldrig vara en bra sak. //BC
Postad 15 oktober 2009 - 10:56
MagnumOne
-
MagnumOne
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Tack för era svar angående FanSpeed.
Jag har provat alla möjliga inställningar på fläkthastighet och dessutom tryckt in en hårddisk, ingen skillnad.
Jag får kolla med Canman...
Postad 15 oktober 2009 - 12:16
Unregistered0c1c1deb
-
Unregistered0c1c1deb
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag är redo att ta steget från VLC till media extender, men tvekar lite.
Alla mina mediafiler ligger på en huvudlös gammal pc i garderoben där alla diskar är utdelade (XP).
Med htpc funkar det klockrent att mappa dessa och spela direkt därifrån.
Går detta med 6600:an? Jag vet inte hur det funkar med Tversity och liknande mediaservrar, men
jag har fått för mig att serverburken måste orka spela upp materialet för att det ska fungera (iaf
om klienten är en PS3).
Hursomhelst, min fråga är denna:
Kan 6600:an spela upp filer som ligger utdelade på en XP-pc?
Postad 15 oktober 2009 - 13:47
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1 202 inlägg
Alla mina mediafiler ligger på en huvudlös gammal pc i garderoben där alla diskar är utdelade (XP). Med htpc funkar det klockrent att mappa dessa och spela direkt därifrån.
Går detta med 6600:an? Jag vet inte hur det funkar med Tversity och liknande mediaservrar, men jag har fått för mig att serverburken måste orka spela upp materialet för att det ska fungera (iaf om klienten är en PS3).
Hursomhelst, min fråga är denna: Kan 6600:an spela upp filer som ligger utdelade på en XP-pc?
Om du "delar ut" filerna med Netshare (eller annan NFS-server eller XMB-server) så räcker det. Det är TViXen som sköter avkodning och visning, så du behöver inga codecs eller ljudkort etc. i serverdatorn. Det enda den behöver ha är disk och nätverkskort som klarar att mata TViXen tillräckligt fort. Och hur fort det är beror ju på bitraten på det du vill spela upp. Det bästa är om du har en router mellan TViXen och servern, men det är ju inget som är specifikt för TViXen utan det gäller ju även om man kör PS3 eller HTPC.
Postad 15 oktober 2009 - 14:09
Unregistered0c1c1deb
-
Unregistered0c1c1deb
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
@MartinP666: Tack för det, jag antar att det var ett NEJ på min fråga.
(Det räcker alltså inte med att "Windows-dela-ut" mappar o diskar.)
Postad 15 oktober 2009 - 14:28
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Alla mina mediafiler ligger på en huvudlös gammal pc i garderoben där alla diskar är utdelade (XP). Med htpc funkar det klockrent att mappa dessa och spela direkt därifrån.
Går detta med 6600:an? Jag vet inte hur det funkar med Tversity och liknande mediaservrar, men jag har fått för mig att serverburken måste orka spela upp materialet för att det ska fungera (iaf om klienten är en PS3).
Hursomhelst, min fråga är denna: Kan 6600:an spela upp filer som ligger utdelade på en XP-pc?
Jag har min 6600 uppkopplad mot en gammal XP burk (årsm 2004) via Netshare. Kör mot intern disk i PC plus extern USB 2.0 disk kopplad mot PC. Inga som helst problem med t.ex. MVK i 1080P. (Netgear router mellan PC och TVIX.) För avkodning via Mediaserver (Tversity) i UPnP så rekomenderas nog en lite nyare burk ifall du vill köra högupplöst mtrl.
Postad 15 oktober 2009 - 14:34
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
@MartinP666: Tack för det, jag antar att det var ett NEJ på min fråga. (Det räcker alltså inte med att "Windows-dela-ut" mappar o diskar.)
Teortiskt går det nog. TVIXen stöder SAMBA. Har inte testat det själv, då det lär ge en långsammare hastighet. Det var inga som helst problem att installera medföljande programvara för Netshare på XP och få det att fungera, så jag testade aldrig någon annan metod. Jag kör fildelade mappar via Windows till min HTPC i sovrummet, och fildelning via Netshare till TVIX. (Plus att jag kommer åt den interna hårddisken i TVIXen via SAMBA från HTPC i sovrummet.)
Redigerat av Unregistered04df7d78, 15 oktober 2009 - 14:41.
Postad 16 oktober 2009 - 11:16
Unregisteredf94fc478
-
Unregisteredf94fc478
-
Lärjunge
-
-
410 inlägg
Tack för det, jag antar att det var ett NEJ på min fråga. (Det räcker alltså inte med att "Windows-dela-ut" mappar o diskar.)
Det är ju bara att köra med Netshare osm sagt. Så är problemet löst. Fungerar ju hur bra som helst. Numera har jag en NAS-enhet och kör direkt från den, men förut (och med 6500 då)hade jag exakt samma lösning som dig mappo... Det jag gjorde var att köra allting via Netshare, men satte även in ett extra nätverkskort och körde fast IP. D.v.s. så att tvixen fick ett dedikerat nätverkskort. Körde allting trådbundet... Funkade väldigt bra, förutom att 6500 hade väldiga värmeproblem, något du absolut slipper med 6600. Lycka till!
Postad 16 oktober 2009 - 16:42
Unregistered8e722c5c
-
Unregistered8e722c5c
-
Rookie
-
9 inlägg
Kolla in detta angående DVB-T: http://www.idg.se/2....--hdtv-for-allaObs: Vi vill ha stöd för DVB-T2 nästa år för HDTV vilket man ju vill ha
Postad 17 oktober 2009 - 08:43
Unregisterededfb6b6e
-
Unregisterededfb6b6e
-
Lärjunge
-
-
351 inlägg
Är ute efter en extender som jag kan streama trådlöst till från vardagsrummet till sovrummet, är TViXen ett alternativ för mig?
Det är ca 7 meter och en vägg mellan rummen, vill kunna köra 720p. Tyvärr finns det ingen möjlighet att dra en kabel emellan heller så trådlöst är ett måste
Postad 17 oktober 2009 - 10:15
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Är ute efter en extender som jag kan streama trådlöst till från vardagsrummet till sovrummet, är TViXen ett alternativ för mig? Det är ca 7 meter och en vägg mellan rummen, vill kunna köra 720p. Tyvärr finns det ingen möjlighet att dra en kabel emellan heller så trådlöst är ett måste
Finns en bra tråd i ämnet på MPC http://www.mpcclub.c...ead.php?t=20108Beroende på störningar, väggtjocklek etc. är det nog svårt att säga utan att testa. Men i nämnt forum så lyfter de även upp möjligheten att köra nätverket via elnätet om man inte vill dra ethernet.
Postad 17 oktober 2009 - 12:19
Andreas_73
-
Andreas_73
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Är ute efter en extender som jag kan streama trådlöst till från vardagsrummet till sovrummet, är TViXen ett alternativ för mig?
Det är ca 7 meter och en vägg mellan rummen, vill kunna köra 720p. Tyvärr finns det ingen möjlighet att dra en kabel emellan heller så trådlöst är ett måste
Ett alternativ till trådlöst är så kallade wall-plug. Jag använde sådan tidigare då jag upplevde hade problem med trådlöst som bröts med jämna mellanrum. Det var irriterande, inte minst när man streamade musik. Med Netgear wall-plug fick jag samma "driftsäkerhet" som med trådat nätverk. Wall-plug kör genom elsystemet du har i huset/lägenheten. Funkar väldigt bra för min del. Läste om en del som hade problem, men då var det nog mest relaterat till gammal elinstallation och stora hus, vilket kan generera sämre prestanda.
Postad 17 oktober 2009 - 20:00
Unregisterededfb6b6e
-
Unregisterededfb6b6e
-
Lärjunge
-
-
351 inlägg
Ah, via elnätet... smart
Tackar för tipsen!
Postad 19 oktober 2009 - 18:04
Unregistered659
-
Unregistered659
-
Användare
-
-
128 inlägg
Hur fungerar den här ihop med okomprimerade kopior av blu-ray filmer?
Postad 20 oktober 2009 - 10:22
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Hur fungerar den här ihop med okomprimerade kopior av blu-ray filmer?
Blueray support är utlovad med nästa Firmware.
Postad 20 oktober 2009 - 18:57
Zkullock
-
Zkullock
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Fick precis hem min nya 6600. Men jag dök på ett problem direkt. När jag skall söka igenom disken i setup så får jag fail hela tiden.
Jag läste att man skall kunna formatera den direkt i TViXen men jag hittar inte vart detta skall göras.
Hjälp sökes!
Postad 20 oktober 2009 - 20:42
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Fick precis hem min nya 6600. Men jag dök på ett problem direkt. När jag skall söka igenom disken i setup så får jag fail hela tiden. Jag läste att man skall kunna formatera den direkt i TViXen men jag hittar inte vart detta skall göras. Hjälp sökes!
Jag formaterade min via Tvixen, men hittar faktiskt inte tillbaka var jag gjorde det. Du får väl koppla in den till datorn och formatera den vägen.
Postad 20 oktober 2009 - 21:24
Zkullock
-
Zkullock
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Okej, försök gärna tänka ut hur du gjorde.
Ja jag har gjort det, en gång via PC samt en gång nu med min Mac. Men det fungerar inte, visst jag får upp den i Macen via USB, men får fail om jag skall försöka checka den i TViXen.
Det krånglade hela tiden med min 6500 och tänkte nu ######r skall jag ge TViX en chans till med denna 6600.
Jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig, det vore så skönt!
Postad 20 oktober 2009 - 22:42
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Okej, försök gärna tänka ut hur du gjorde. Ja jag har gjort det, en gång via PC samt en gång nu med min Mac. Men det fungerar inte, visst jag får upp den i Macen via USB, men får fail om jag skall försöka checka den i TViXen. Det krånglade hela tiden med min 6500 och tänkte nu ######r skall jag ge TViX en chans till med denna 6600. Jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig, det vore så skönt!
Hade samma problem. I checkdisk i setup menyn funkade det inte. Men när jag gick ur fran inställningar och via huvudmeny in i movies och stegade förbi hårddisken mot ikonen för nätverket, sa hittade den igen disken och frågade om jag ville formatera.
Redigerat av Unregistered04df7d78, 21 oktober 2009 - 09:32.
Postad 21 oktober 2009 - 17:47
Zkullock
-
Zkullock
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hade samma problem. I checkdisk i setup menyn funkade det inte.
Men när jag gick ur fran inställningar och via huvudmeny in i movies och stegade förbi hårddisken mot ikonen för nätverket, sa hittade den igen disken och frågade om jag ville formatera.
Skulle testa nu att göra detta, men mitt problem är att i TViXens display står det no disk när jag går in i video mappen. Men kopplar jag till USB så får jag upp den utan problem. Har det någon betydelse vad den är formaterad i? NTFS, FAT32 osv?
Postad 22 oktober 2009 - 05:29
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Skulle testa nu att göra detta, men mitt problem är att i TViXens display står det no disk när jag går in i video mappen. Men kopplar jag till USB så får jag upp den utan problem. Har det någon betydelse vad den är formaterad i? NTFS, FAT32 osv?
Ok, om den fungerar via USB så är den ju förmodligen redan formaterad. Det var någon som hade ett liknande problem på MPC, så du kan försöka följande. "The issue was the type of partition style : GPT vs MBR. I noticed in Disk Manager (in Disk List View) that the 2TB was set to the partition style GPT. All others set to MBR. GPT is a newer partition system that has far greater partitioning capacity than MBR, the status quo. The short story is that MBR (99% of drives are set to this) can only see a max of 2TB where as GPT something like 16GB (not sure). Not to get off topic ... The drive I bought was OEM for Vista (which supports GPT by default). So it would work in my PC (Win 7) but there are compatibility issues with GPT and Linux. MBR is supported by XP win and Linux. This explains why it may not work with the linux based Tvix. Anyway, after a bit of research.... I converted the drive from GPT to MBR (in Disk Manager), formatted it to NTFS (quick), installed it into the TVIX and Viola ! IT WORKED. Tvix reads the device np."
Redigerat av Unregistered04df7d78, 22 oktober 2009 - 05:34.
Postad 22 oktober 2009 - 18:04
Zkullock
-
Zkullock
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Ok, om den fungerar via USB så är den ju förmodligen redan formaterad. Det var någon som hade ett liknande problem på MPC, så du kan försöka följande.
"The issue was the type of partition style : GPT vs MBR.
I noticed in Disk Manager (in Disk List View) that the 2TB was set to the partition style GPT. All others set to MBR. GPT is a newer partition system that has far greater partitioning capacity than MBR, the status quo. The short story is that MBR (99% of drives are set to this) can only see a max of 2TB where as GPT something like 16GB (not sure). Not to get off topic ...
The drive I bought was OEM for Vista (which supports GPT by default). So it would work in my PC (Win 7) but there are compatibility issues with GPT and Linux. MBR is supported by XP win and Linux. This explains why it may not work with the linux based Tvix.
Anyway, after a bit of research.... I converted the drive from GPT to MBR (in Disk Manager), formatted it to NTFS (quick), installed it into the TVIX and Viola ! IT WORKED. Tvix reads the device np."
Jag brukar anse mig ganska kunnig i sådana här saker men det där fattade jag verkligen ingenting utav. Skall jag formatera om den till ett annat format? Eller vad menas? Kalla mig gärna dum men jag önskar att du eller någon kan förtydliga detta för mig.
Postad 22 oktober 2009 - 21:18
Pukin_Dog
-
Pukin_Dog
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Ja lite utförligare vad som är feletgör inget för precis samma sak händer mig. Jag formaterade den på en PC med NTFS och lät allt annat vara som standard. Gjorde tre partioner som alla fick vara primära.
Men det går inte att få Tvixen att hitta den på något sätt och det blir bara disk error.
Postad 23 oktober 2009 - 06:00
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Själv ingen expert i ämnet, men som jag förstod det så finns det ett nytt partitionerings system i Vista och Win7 kallat GPT.
Tidigare partitioneringar var i något kallat MBR. (Bägge typer av partitioner dock i NTFS.)
Så om ni formaterar/partitionering i Vista eller Win7 så är det stor risk att det görs via GPT.
GPT stöds inte av Linux, och därmet inte heller av TVIX.
Och detta skall tydligen gå att kolla i disk manager vilken typ av partitionering som är använd.
Om det visar sig vara GPT så skall det även via disk manager gå att ändra disken till MBR.
Jag har inte detta problem själv, och om ni använt XP så är det något annat problem eftersom XP använder MBR.
Postad 23 oktober 2009 - 14:42
Pukin_Dog
-
Pukin_Dog
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Jag tog min disk och satte in den i datorn igen och av någon anledning så var det den enda som fick filsystemet GPT. Alla andra hade fått MBR. Jag tog bort alla 3 partinerna för att kunna konvertera den till en MBR. Sedan in med den i Tvix. Där måste man tydligen välja videoikonen för att den skall fråga om formatering även fast den redan var formaterad som NTFS. Den lägger själv till tre mappar samtidigt. En för movie, music, photo. Sedan kan man kontrollera med check disk i Tvix och den är ok.
Kontentan av detta för min del är att aldrig ta något för givet med en dator. Alla diskar tidigare har blivit i MBR men denna blev GPT istället?! Innan var det en UDF disk i en FreeNAS burk så kanske det påverkar men det är något som jag mera ser som en fundering och har inte en susning om.
Redigerat av Pukin_Dog, 23 oktober 2009 - 15:27.
Postad 23 oktober 2009 - 15:44
michipich
-
michipich
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag går och funderar över om jag ska ha en 6600 eller en popcorn c200
läst lite oroväckande forumtrådar om att bildkvaliten ska vara sämre på tvixen just för att den har ett realtekkort
Har läst att föregångaren 6500 har bättre bild och även en popcorn
några synpunkter på detta?
Postad 23 oktober 2009 - 16:28
Zkullock
-
Zkullock
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Själv ingen expert i ämnet, men som jag förstod det så finns det ett nytt partitionerings system i Vista och Win7 kallat GPT. Tidigare partitioneringar var i något kallat MBR. (Bägge typer av partitioner dock i NTFS.)
Så om ni formaterar/partitionering i Vista eller Win7 så är det stor risk att det görs via GPT. GPT stöds inte av Linux, och därmet inte heller av TVIX. Och detta skall tydligen gå att kolla i disk manager vilken typ av partitionering som är använd. Om det visar sig vara GPT så skall det även via disk manager gå att ändra disken till MBR.
Jag har inte detta problem själv, och om ni använt XP så är det något annat problem eftersom XP använder MBR.
Första gången var den formaterad i en PC med XP och formatet NTFS. När inte det fungerade så formaterade jag i min Mac med OS Extended. Kan jag göra något i min Mac för att få det som det skall? Och måste jag ha tre partitioner?
Postad 23 oktober 2009 - 19:08
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Första gången var den formaterad i en PC med XP och formatet NTFS. När inte det fungerade så formaterade jag i min Mac med OS Extended. Kan jag göra något i min Mac för att få det som det skall? Och måste jag ha tre partitioner?
Hm, börjar låta krångligt. Något sätt att plocka bort partitionerna och låta TVIX formatera den ? Jag kör endast en partition och det fungerar utmärkt.
Postad 23 oktober 2009 - 20:12
Zkullock
-
Zkullock
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hm, börjar låta krångligt. Något sätt att plocka bort partitionerna och låta TVIX formatera den ?
Jag kör endast en partition och det fungerar utmärkt.
Ja om jag nu visste hur det skall gå till. Jag tycker mig själv ha testat det mesta. Får ta den till jobbet där vi har PC burkar så får jag testa att formatera den. Får se om jag kanske får till det på så vis. Men jag är riktigt tacksam om någon kan ge mig ett riktigt bra svar på vad det är jag kan göra.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|