Varför är blu-ray ett så dåligt format?
101 svar till detta ämne
Postad 27 August 2009 - 14:05
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Det är skillnad på bilden mellan ps3 och pioneer, och jag upplever en ganska kraftig sådan, men det kan ju bero på att man sett en hel del filmer i det högupplösta formatet nu : ).
Det är nog troligare att det beror på att du jämför äpplen med päron...  Klart det är skillnad i bilden om man inte neutraliserar olika inställningars inverkan på signalen. Efter det är det i regel små skillnader i bildkvalité mellan olika spelare även om skillnader finns. Och väl där, är det fråga om om att A är bättre än spelare B eller är det bara så att A är annorlunda iförh till B så vad som är bäst beror på "matchning" med aktuell display och lite slumpmässig tycke och smak? *** Ang topicen (eller snarare frågan: "varför funkar inte vissa filmer i vissa spelare") så ligger väl mycket av svaret i att BD-standarden är förhållandevis löst specad vilket leder till variationer i utförande (av såväl spelare som filmer) vilket potentiellt ger kompatiblitetsproblem. Plus att allt består av många kockar och vi vet ju vad som händer då...
Postad 27 August 2009 - 14:19
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Märkligt.
Jag har en enkel LG BD300 och jag har säkert kollat på en 150 filmer till dags dato och har inte haft problem en enda gång..
Dessutom är den snabbare än min gamla Pioneer 575 som jag fortfarande har uppkopplad (hade en nyare Samsung som gick sönder) och den kör DVD bättre med så nu ska Pion in i garderoben
Jag har väl haft tur antar jag med tanke på att denna LG är en av dom billigaste Bluray spelarna.
Redigerat av waconda, 27 August 2009 - 14:21.
Postad 27 August 2009 - 14:24
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Märkligt.
Jag har en enkel LG BD300 och jag har säkert kollat på en 150 filmer till dags dato och har inte haft problem en enda gång..
Dessutom är den snabbare än min gamla Pioneer 575 som jag fortfarande har uppkopplad (hade en nyare Samsung som gick sönder) och den kör DVD bättre med så nu ska Pion in i garderoben 
Jag har väl haft tur antar jag med tanke på att denna LG är en av dom billigaste Bluray spelarna.
Ännu ett exempel på att en dyr och "fin" spelare med ett fint märke inte alltid är bättre än en billig mindre "fin" dito. Snarare tvärtom i detta fall. Eller är det bara så enkelt att du bestämt dig att Pioneer är bäst alla kategorier (aka. "fläktpojke") och drar slutsatsen att allt som inte funkar på den är skit?
Postad 27 August 2009 - 14:41
KingCat
-
KingCat
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Förstår fortfarande inte vilken förbättring du egentligen kräver?
Återigen tycks du vara den enda i denna tråd som har alla dessa "problem" vilka alltmer verkar bero på din mindre i sammanhanget kompetenta spelare.
Skyll inte på hela formatet för att du råkar ha en spelare som inte håller måttet.
Det är ju som att skylla på att CD är ett dåligt format för att vissa spelare är väldigt känsliga för repor och vägrar att spela vissa skivor medans andra klarar det galant.
Handlar som det mesta annat i denna bransch att se till att man köper utrustning som man vet fungerar till ändamålet så bra som möjligt oavsett vad det står för märke på fronten. Bara för att det råkar stå Pioneer och kanske tom kostar mycket pengar behöver det ju bevisligen inte innebära att man får en bra produkt för det den är till för främst.
Sen att en "sunkig" PS3 bevisligen funkar bättre för ändamålet (dvs spela upp film problemfritt) kanske borde vara tillräckligt för dig att tänka om?
Du förstår inte vad jag vill att bluray ska förbättra? Då är det en hel del du missat i den här tråden  ... Som jag sa alla mina filmer fungerar att spela upp, men det krävs en del mixtrande med vissa titlar och det är ju sånt man inte borde behöva göra. Ska det vara så svårt att bara stoppa in en film i spelaren trycka på play och sen kolla ? Och jag vet att jag inte är ensam om problemen : ).
Postad 27 August 2009 - 15:47
Kalekulan
-
Kalekulan
-
Mästare
-
-
2926 inlägg
Varför kör du inte med projektor? Att lägga långt över hundratusen på filmer och sedan titta på i snitt kanske 2 filmer per dag på en liten futtig tv känns fel i mina ögon. Skaffa dig en vettig projektor så att du kan uppleva HD-känslan fullt ut istället.
Spelar ju ingen roll. Det beror ju ändå på hur nära du sitter också?
Postad 27 August 2009 - 15:49
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Du förstår inte vad jag vill att bluray ska förbättra? Då är det en hel del du missat i den här tråden ... Som jag sa alla mina filmer fungerar att spela upp, men det krävs en del mixtrande med vissa titlar och det är ju sånt man inte borde behöva göra. Ska det vara så svårt att bara stoppa in en film i spelaren trycka på play och sen kolla ? Och jag vet att jag inte är ensam om problemen : ).
Nä jag har inte alls missat något. Dock tycks du missat poängen med det jag skrivit som motpol till din tes. Du säger att inget funkar och massor måste förbättras och alla som jobbar med formatet är inkompetenta osv. Jag och vi andra i tråden säger alla tvärtom att det är mest du som verkar ha problem och att det inte är så stora problem som måste förbättras. Därav förstår jag inet varför du anser det när det uppenbarligen är hemma hos dig felet ligger? Dvs du råkar ha problem med just din spelare, vilket gör att du däremed anser hela formatet vara skit och dåligt. Jag hävdar motsatsen, att formatet funkar alldeles utmärkt och ser inte varför något MÅSTE förbättras. Dock är det väl alltid bra att saker förbättras men det är ocksp en helt annan sak. Som du själv kan läsa i tråden verkar de flesta vara nöjda med sina filmer, funktionen och formatet som sådant. Det verkar mest du som har alla dessa problem och dessutom långt över det normala. Tycker du inte själv att det är lite märkligt att du är mest den som verkar ha alla dessa problem och i den magnitud du säger? Eller är det helt enkelt så att du faktiskt överdriver det hela en smula för att ge tyngd åt ditt missnöje? Återigen, bara för att det av någon anledning inte funkar hos dig betyder inte det att formatet skulle var a dåligt. Snarare tvärtom att formatet funkar bra och felet ligger hemma hos dig någonstans.....välj själv vart
Redigerat av masse70, 27 August 2009 - 15:53.
Postad 27 August 2009 - 16:01
KingCat
-
KingCat
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Nä jag har inte alls missat något. Dock tycks du missat poängen med det jag skrivit som motpol till din tes. Du säger att inget funkar och massor måste förbättras och alla som jobbar med formatet är inkompetenta osv.
Jag och vi andra i tråden säger alla tvärtom att det är mest du som verkar ha problem och att det inte är så stora problem som måste förbättras. Därav förstår jag inet varför du anser det när det uppenbarligen är hemma hos dig felet ligger?
Dvs du råkar ha problem med just din spelare, vilket gör att du däremed anser hela formatet vara skit och dåligt.
Jag hävdar motsatsen, att formatet funkar alldeles utmärkt och ser inte varför något MÅSTE förbättras. Dock är det väl alltid bra att saker förbättras men det är ocksp en helt annan sak.
Som du själv kan läsa i tråden verkar de flesta vara nöjda med sina filmer, funktionen och formatet som sådant. Det verkar mest du som har alla dessa problem och dessutom långt över det normala.
Tycker du inte själv att det är lite märkligt att du är mest den som verkar ha alla dessa problem och i den magnitud du säger? Eller är det helt enkelt så att du faktiskt överdriver det hela en smula för att ge tyngd åt ditt missnöje?
Återigen, bara för att det av någon anledning inte funkar hos dig betyder inte det att formatet skulle var a dåligt. Snarare tvärtom att formatet funkar bra och felet ligger hemma hos dig någonstans.....välj själv vart 
Pioneer spelaren jag har är min 3e bluray spelare. och ja det är den spelaren jag haft mest problem med, dem andra 2 var det inte lika mycket problem med, men var aldrig nöjd med kvaliteten på spelaren eller bilden riktigt, så köpte mig en spelare med lite bättre komponenter för bättre kvalitet : ). Kommer snart en ny firmware och hoppas den löser de flesta problemen för mig med dem filmer som inte fungerar, men vi får se hur det blir med det. Har absolut inte överdrivit, tycker jag varit ganska snäll angående hela katastrofområdet : ). Man vill ju att det man pröjsar för ska fungera korrekt i alla lägen, ska inte spela någon roll vilken film man kör igång...
Postad 27 August 2009 - 16:14
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Pioneer spelaren jag har är min 3e bluray spelare. och ja det är den spelaren jag haft mest problem med, dem andra 2 var det inte lika mycket problem med, men var aldrig nöjd med kvaliteten på spelaren eller bilden riktigt, så köpte mig en spelare med lite bättre komponenter för bättre kvalitet : ). Kommer snart en ny firmware och hoppas den löser de flesta problemen för mig med dem filmer som inte fungerar, men vi får se hur det blir med det. Har absolut inte överdrivit, tycker jag varit ganska snäll angående hela katastrofområdet : ). Man vill ju att det man pröjsar för ska fungera korrekt i alla lägen, ska inte spela någon roll vilken film man kör igång... 
Återigen, du säger ju tom själv att det är din spelare som är problemet? Varför då såga hela formatet? Ska jag och många andra än en gång behöva påminna dig om att vi aldrig haft de problem du säger dig haft med våra spelare? Så du valde en spelare med "bätte komponenter" som gav dig "bättre kvalitet" säger du. För mig betyder det åtminstone att den faktiskt klarar av att starta en film utan problem....  Gör om, gör rätt säger jag. Det enda katastrofområdet just nu verkar vara din Pioneer och din retorik du baserar ditt missnöje över Blu-Ray som format på.
Redigerat av masse70, 27 August 2009 - 16:15.
Postad 27 August 2009 - 16:19
KingCat
-
KingCat
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Återigen, du säger ju tom själv att det är din spelare som är problemet?
Varför då såga hela formatet?
Ska jag och många andra än en gång behöva påminna dig om att vi aldrig haft de problem du säger dig haft med våra spelare?
Så du valde en spelare med "bätte komponenter" som gav dig "bättre kvalitet" säger du. För mig betyder det åtminstone att den faktiskt klarar av att starta en film utan problem.... 
Gör om, gör rätt säger jag.
Det enda katastrofområdet just nu verkar vara din Pioneer och din retorik du baserar ditt missnöje över Blu-Ray som format på.
Du vet själv att jag inte är ensam om dem problemen jag förklarat, varför låtsas som att bluray är ett felfritt format när det inte är det ? Som jag försökt säga hela tiden, *men verkar gå in genom ena örat och ut genom det andra* är att jag tycker forfarande man ska kunna förvänta sig att filmerna och spelarna är kompatibla med varandra... Eller är det för mycket begärt tycker du ?
Postad 27 August 2009 - 16:23
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Som jag försökt säga hela tiden, *men verkar gå in genom ena örat och ut genom det andra* är att jag tycker forfarande man ska kunna förvänta sig att filmerna och spelarna är kompatibla med varandra... Eller är det för mycket begärt tycker du ?
Jag tycker absolut att man har rätt att förvänta sig detta. På VHS-tiden var det så men jag är inte säker på hur det var med LD. Att det har varit strul med DVD, HDDVD och Bluray är helt klart.
Postad 27 August 2009 - 16:23
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Du vet själv att jag inte är ensam om dem problemen jag förklarat, varför låtsas som att bluray är ett felfritt format när det inte är det ? Som jag försökt säga hela tiden, *men verkar gå in genom ena örat och ut genom det andra* är att jag tycker forfarande man ska kunna förvänta sig att filmerna och spelarna är kompatibla med varandra... Eller är det för mycket begärt tycker du ?
Enda utgångspunkten jag hela tiden haft sen början är din egen trådrubrik där du hävdar att formatet är dåligt. Efter den inledningen spär du på med alla sköns problem och att det typ är ett "katastrofområde" och inget funkar som det ska. Det är säkert så att det finns andra som har vissa problem. Men det är inte riktigt det denna debatt handlade om. Den handlade om att du ville hävda att formatet är dåligt. Sen att merparten faktiskt inte har dessa problem hör desto mer till saken. Dvs du vill gärna hävda att problemen är större än vad de egentligen är. Det håller jag och de flesta andra här inte med om. Då iaf jag och många andra här säger att vi inte upplvet ett enda problem hittils borde väl vara ett tillräckligt stort undantag som bekräftar att formatet visst fungerar. Var det enklare att förstå?
Redigerat av masse70, 27 August 2009 - 16:26.
Postad 27 August 2009 - 16:29
KingCat
-
KingCat
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Enda utgångspunkten jag hela tiden haft sen början är din egen trådrubrik där du hävdar att formatet är dåligt.
Efter den inledningen spär du på med alla sköns problem och att det typ är ett "katastrofområde" och inget funkar som det ska.
Det är säkert så att det finns andra som har vissa problem. Men det är inte riktigt det denna debatt handlade om. Den handlade om att du ville hävda att formatet är dåligt. Sen att merparten faktiskt inte har dessa problem hör desto mer till saken. Dvs du vill gärna hävda att problemen är större än vad de egentligen är.
Det håller jag och de flesta andra här inte med om. Då iaf jag och många andra här säger att vi inte upplvet ett enda problem hittils borde väl vara ett tillräckligt stort undantag som bekräftar att formatet visst fungerar.
Var det enklare att förstå?
Ok då ursäktar jag uttrycket *katastrofområde* om det känns bättre för er som tar åt er av den formuleringen. Du har fortfarande inte svarat på min fråga. Är det för mycket begärt att grejerna ska fungera ?
Postad 27 August 2009 - 16:40
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Ok då ursäktar jag uttrycket *katastrofområde* om det känns bättre för er som tar åt er av den formuleringen. Du har fortfarande inte svarat på min fråga. Är det för mycket begärt att grejerna ska fungera ?
Nej det är inte för mycket begärt att grejerna ska fungera. Och till kärnan nu, för mig och väldigt många andra funkar det helt utan problem också. Dvs för oss fungerar "grejerna" och därmed även formatet. Sen att just din spelare inte råkar klara av sin uppgift som tänkt är en helt annan sak. Ser du nu vart jag vill komma? Eller vi gör såhär, jag ställer då en motfråga till dig: Tycker du det är relevant och rätt att såga ett helt format för att just din egen spelare verkar ha mer problem än de flesta andra?
Redigerat av masse70, 27 August 2009 - 16:42.
Postad 27 August 2009 - 16:44
KingCat
-
KingCat
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Nej det är inte för mycket begärt att grejerna ska fungera.
Och till kärnan nu, för mig och väldigt många andra funkar det helt utan problem också.
Dvs för oss fungerar "grejerna" och därmed även formatet.
Sen att just din spelare inte råkar klara av sin uppgift som tänkt är en helt annan sak.
Ser du nu vart jag vill komma?
Eller vi gör såhär, jag ställer då en motfråga till dig:
Tycker du det är relevant och rätt att såga ett helt format för att just din egen spelare verkar ha mer problem än de flesta andra?
Men spelaren fungerar ju
Postad 27 August 2009 - 16:47
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Men spelaren fungerar ju 
Ehm...jasså men alla problem du säger dig ha då? Varför ens denna tråd om allt funkar som det ska? Är detta det du menar att spelaren funkar som den ska?: Jag baserar det på att vissa filmer ser man inga menyer på, vissa filmer går inte ens att spela upp, vissa filmer kräver firmwares, och folk som kanske inte har möjlighet att koppla upp sig kan inte fixa det. En del filmer är inte kompatibla med ens spelare. Blu-Ray är ju katastrof helt enkelt.
Dessutom ska man inte behöva hålla på o bränna firmwares osv för att få filmer att fungera korrekt i en blu-ray spelare, det är ju patetiskt.
Nu börjar jag på allvar tro att du enbart trollar för du har inte nån som helst logik kvar i dina inlägg. Nu börjar trollfodret dessutom ta slut. Så säg goddag till yxskaftet...
Redigerat av masse70, 27 August 2009 - 16:50.
Postad 27 August 2009 - 16:56
KingCat
-
KingCat
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Ehm...jasså men alla problem du säger dig ha då? Varför ens denna tråd om allt funkar som det ska?
Är detta det du menar att spelaren funkar som den ska?:
Nu börjar jag på allvar tro att du enbart trollar för du har inte nån som helst logik kvar i dina inlägg.
Nu börjar trollfodret dessutom ta slut. Så säg goddag till yxskaftet...
Du har ju problemen uppradade där, tycker synd om dem som är otekniska och inte har internetuppkoppling som behöver firmwares osv.. Snacka om ett ruttet köp för dem. Tycker mina inlägg är väldigt logiska, käns lite som du skyddar bluray bara för sakens skull ? Du erkänner ju inte att formatet har brister när det har det, och du vet själv om det. Förstår inte vad som skulle vara så ologiskt med mina tankar kring det ?
Postad 27 August 2009 - 17:03
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Du har ju problemen uppradade där, tycker synd om dem som är otekniska och inte har internetuppkoppling som behöver firmwares osv.. Snacka om ett ruttet köp för dem.
Tycker mina inlägg är väldigt logiska, käns lite som du skyddar bluray bara för sakens skull ? Du erkänner ju inte att formatet har brister när det har det, och du vet själv om det. Förstår inte vad som skulle vara så ologiskt med mina tankar kring det ?
Det du borde lära dig är att se skillnad på nyanser. Att något har vissa brister är inte detsamma som att nåt per automatik är dåligt eller inte funkar som det ska. Kanske ska nämna en gång till att tex jag aldrig har uppdaterat min spelare och heller inte har kopplat upp den ens? Ändå har jag aldrig stött på de problem du säger är så vanliga. Jag skyddar inte Blu-Ray, det är du som så benhårt sågar den och samtidigt vill hylla DVD och HD-DVD som också hade likanande problem som du däremot tycks villigt förtränga. Dvs du förstorar upp något och vill få det till något det inte är. Eller vill du att jag saxar in din rubrik och några av dina tidigare srkivna argument en gång till om du glömt dom?
Redigerat av masse70, 27 August 2009 - 17:04.
Postad 27 August 2009 - 17:05
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5366 inlägg
Nån Mod borde stängt denna tråd för länge sen, leder typ ingenvart.
På AVS el BD.com hade den levt max 10 inlägg
Postad 27 August 2009 - 17:09
KingCat
-
KingCat
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Japp det leder ingen vart..
Men det fick min arbetsdag att rusa iväg
Postad 27 August 2009 - 17:09
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Nån Mod borde stängt denna tråd för länge sen, leder typ ingenvart.
På AVS el BD.com hade den levt max 10 inlägg
Vilket detta inlägg verkligen gör då eller?
Postad 27 August 2009 - 17:48
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Igentligen är det såna här trådar som är roligast att läsa i forumen. Lite mer drag och action helt enkelt
Postad 27 August 2009 - 19:40
Unregistered08fc33f7
-
Unregistered08fc33f7
-
Lärjunge
-
-
265 inlägg
Igentligen är det såna här trådar som är roligast att läsa i forumen. Lite mer drag och action helt enkelt 
Håller fullständigt med dig Svante! Inte ska vi låsa denna tråd när den för tillfället e den roligaste på hela forumet ("vem ska köpa gladiator" tråden e oxå hysteriskt rolig).
Postad 27 August 2009 - 19:43
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Lugn det kommer en ny sån här tråd var fjärde dag och alla kommer rusande som det vore värsta scoopet
Postad 27 August 2009 - 19:47
Unregistered08fc33f7
-
Unregistered08fc33f7
-
Lärjunge
-
-
265 inlägg
Lugn det kommer en ny sån här tråd var fjärde dag och alla kommer rusande som det vore värsta scoopet
är det inte härligt
Postad 27 August 2009 - 19:50
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Denna tråden bekräftade mina misstankar.
KingCat är forumets HD DVD troll.
Jag har haft en film som inte funkade. Att lägga in ny firmware krävde mindre hjärnkapacitet än fia med knuff.
Postad 27 August 2009 - 19:53
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Denna tråden bekräftade mina misstankar.
KingCat är forumets HD DVD troll.
Jag har haft en film som inte funkade. Att lägga in ny firmware krävde mindre hjärnkapacitet än fia med knuff.
Amen to that!  Men tydligen blir man enbart en grinig j*vel som går till "personangrepp" när motparten inser att argumenten tryter och man inte har så mycket att sätta emot.
Redigerat av masse70, 27 August 2009 - 19:56.
Postad 27 August 2009 - 19:57
Omar Brännström
-
Omar Brännström
-
Användare
-
-
141 inlägg
Hej
Själv har jag massvis av problem med mina bluray skivor med min Samsung 1500.
Har väl runt 150 blurayfilmer och tex många Noble filmer krånglar rätt rejält.
Någonting är fel och det är inte jag som är konsument i alla fall.
Jag är inte så insatt med Noble verkar vara rätt dåliga, nog därför de är billiga. Men när man inte får det att funka alls, börjar man undra.
Det kräver ibland väldigt mycket av konsumenten för att en bluray skiva skall fungera. En konsument vill bara sätta på filmen och njuta utan en massa krångel.
Mvh
Omar
Postad 27 August 2009 - 20:22
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Tyvärr är det spelaren som strular, Samsung 1500 är känd som DEN mest buggiga spelaren nånsin.
Postad 27 August 2009 - 21:52
KingCat
-
KingCat
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Som sagt, är inte ensam om mina problem : ).
Eller så är det noble felet ligger hos, dem borde kanske testa sina filmer i fler än 2 spelare inann dem släpper ut dem..
Postad 27 August 2009 - 23:56
Sir Mix Alot
-
Sir Mix Alot
-
Forumräv
-
-
705 inlägg
Efter 7 års erfarenhet från videobutik så kan jag väl bara flika in att dvdformatet var katastrofdåligt, jag menar "hur svårt ska det vara att få svensk text på en film egentligen?" "Den här skivan har bara spanskt tal!" - jag ska ha pengarna tillbaka och tio gratisfilmer. "Den här skivan funkar inte alls" - konstigt, det är kaviar på skivan. Det var det inte när jag hyrde ut den, samt du borde ha sett att jag stod och gjorde rent skivan innan jag la den i fodralet medans du väntade.
Så jag förstår inte hur dom ens kan gå vidare och utveckla nya format, när dom inte ens kan få dom gamla att fungera korrekt.
Finns det ett val för konsumenten att göra - så är det ett val för mycket.
Visst, det finns skivor som inte fungerar i vissa spelare - men det är väl inte mer än rätt, när man köper den billigaste så är det något man får räkna med.
Postad 28 August 2009 - 01:09
KingCat
-
KingCat
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Efter 7 års erfarenhet från videobutik så kan jag väl bara flika in att dvdformatet var katastrofdåligt, jag menar "hur svårt ska det vara att få svensk text på en film egentligen?" "Den här skivan har bara spanskt tal!" - jag ska ha pengarna tillbaka och tio gratisfilmer. "Den här skivan funkar inte alls" - konstigt, det är kaviar på skivan. Det var det inte när jag hyrde ut den, samt du borde ha sett att jag stod och gjorde rent skivan innan jag la den i fodralet medans du väntade.
Så jag förstår inte hur dom ens kan gå vidare och utveckla nya format, när dom inte ens kan få dom gamla att fungera korrekt.
Visst, det finns skivor som inte fungerar i vissa spelare - men det är väl inte mer än rätt, när man köper den billigaste så är det något man får räkna med.
hmm
Postad 28 August 2009 - 05:14
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Haha, touché!  "Men min fina spelare borde klara allt utan problem då det står ett fint märke på den så det måste vara formatet det är fel på!" Fast det är väl samma människor som inte ens kan välja text på en DVD som frågar om man måste spola tillbaka den när man lämnar tillbaka den antar jag...
Postad 28 August 2009 - 06:29
Fisher_king
-
Fisher_king
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Om formatet i sig är dåligt vet jag inte. Däremot tycker jag att formatet hanteras rätt dåligt. Själv letar jag febrilt en spelare som är gjord för att visa FILM så bra som möjligt.
* Den skall klara att skala upp och ned precis som jag vill, Både analogt och digitalt
* Den skall låta bra via analoga utgångar så att den funkar även i sommarstugan och på enstaka CD.
* Den skall naturligtvis ha senaste firmwaren inlagd.
* Gärna flyttbar text.
Det verkar som förgjort att hitta en sådan spelare. Vill jag däremot se Kalle 1 år som somnar i gröten på youtube går det utmärkt. Tycker det känns som om tillverkarna lite desperat försöker få folk att upptäcka formatet genom en massa extrafinesser som inte har med film att göra.
Postad 28 August 2009 - 09:24
dekbom
-
dekbom
-
Användare
-
-
114 inlägg
*Sjunger på Jimmy Dean - Troll*
Postad 28 August 2009 - 11:17
Unregistereda398c9a6
-
Unregistereda398c9a6
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Jag tro jag har hittat min maskin HDI dune center Vilket är den första hybridmaskin. Kan ej heller svara för om BD strular, men hört många säga det. Folk som kommer tillbaks med filmer som är "ospelbara". Men oftast funkar det på en annan BD spelare. Vilken gör kunden frusterad. Så visst var formatet ofärdigt, när det kom ut. Men det gäller alla hårdvarumaskiner idag. Men tror alrig min Toshiba xe1(HD DVD) har kluddat med en enda film, har ett 70 tal filmer.
Postad 28 August 2009 - 13:06
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Om formatet i sig är dåligt vet jag inte. Däremot tycker jag att formatet hanteras rätt dåligt. Själv letar jag febrilt en spelare som är gjord för att visa FILM så bra som möjligt.
* Den skall klara att skala upp och ned precis som jag vill, Både analogt och digitalt * Den skall låta bra via analoga utgångar så att den funkar även i sommarstugan och på enstaka CD. * Den skall naturligtvis ha senaste firmwaren inlagd. * Gärna flyttbar text.
Det verkar som förgjort att hitta en sådan spelare. Vill jag däremot se Kalle 1 år som somnar i gröten på youtube går det utmärkt. Tycker det känns som om tillverkarna lite desperat försöker få folk att upptäcka formatet genom en massa extrafinesser som inte har med film att göra.
Tipsar om Oppo kommer va en grym allround spelare.
Postad 28 August 2009 - 14:05
-danjel-
-
-danjel-
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Uppenbarligen någon som får för lite uppmärksamhet hemma...
Vart vill du komma med tråden? Hade du någon fråga eller är du bara ute efter att smutskasta?
Visst, jag tror dig när du säger att din spelare har problem med att spela upp ca: 1.5% (10 av 600-700) av dina filmer. Men att kalla bluray för ett dåligt/katastrofalt format baserat på det är ganska löjligt anser jag. Speciellt eftersom du har kunnat spela upp 100% av dom. Det går inte att vänta sig att ny teknik alltid är felfri.
Postad 28 August 2009 - 14:29
Scrapanatchi
-
Scrapanatchi
-
Beroende
-
-
1061 inlägg
kom det inte en del firmware uppgraderingar på HD dvd också tro eller var det bara på min ... jaggies från transformers blev ju fixat med 4.0 vill jag minnas...
Postad 28 August 2009 - 14:45
Unregistereda398c9a6
-
Unregistereda398c9a6
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
kom det inte en del firmware uppgraderingar på HD dvd också tro eller var det bara på min ... jaggies från transformers blev ju fixat med 4.0 vill jag minnas...
Jopp det är riktigt. Vad jag vet, så var 4.0 senaste uppdatering till toshiban. Men vad för sorts problem med transformers med jaegis?? Vad jag minns hade jag ej några problem, men jag kna ha missat något  därför min fråga.
Postad 28 August 2009 - 14:59
Scrapanatchi
-
Scrapanatchi
-
Beroende
-
-
1061 inlägg
Jopp det är riktigt. Vad jag vet, så var 4.0 senaste uppdatering till toshiban. Men vad för sorts problem med transformers med jaegis?? Vad jag minns hade jag ej några problem, men jag kna ha missat något därför min fråga.
mm was surprised to see noticeable jaggies on slow horizontal pans (such as tracking shots of cityscapes, or chrome on vehicles, etc.), http://hddvd.highdef...ansformers.htmlOch om mjukvaran: http://www.engadgeth...-player-update/
Postad 28 August 2009 - 15:09
Binks
-
Binks
-
Forumräv
-
-
739 inlägg
Jag minns när jag köpte min första dvd spelare och ett gäng importerade filmer man kunde glänsa med för polarna eftersom dom gick eller precis gått på bio i sverige.
Efter ett tag tyckte man dvd va skit.
Lite smuts och de kunde börja hacka och helst stoppa en film så man tyckte de va totalt JUNK!
Video däremot va grejer de.
De hackade aldrig, stannade aldrig om de inte va fel på videon som käkade av bandet.
Video kunde man lite på.
Att bilden va totalt kass och att ljudet va ännu sämre på video tänkte man inte alls på när man skrek som en galning när filmen började hacka på dvdn
Bara en liten tanke.
Postad 28 August 2009 - 15:16
Fisher_king
-
Fisher_king
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Vem minns inte den Svenska utgåvan av Ciderhusreglerna som inte gick att spela på Philips DVD-spelare. Får ta mig en närmare titt på Oppo.
Postad 28 August 2009 - 15:21
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Tyvärr är det spelaren som strular, Samsung 1500 är känd som DEN mest buggiga spelaren nånsin.
word!
Postad 28 August 2009 - 15:25
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Jag var inte insatt nej, men HD DVD var ett färdigt format utan problem : ). Varför klan inte bluray vara det ?
Jo för att BDA fick bråttom när HD DVD lanserades innan BD specen var färdig, de enda som har blivit blåsta är de konsumenter som köpt de första generationerna av BD spelarna, däremot är dagens generation klart lika kompatibelt som motsvariga HD DVD spelare.
Postad 28 August 2009 - 16:54
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Det är som att döma ut diesel som bränsle för att man har haft en krånglande dieselbil.
Vad är det med Blu-raydelen på forumet som gör att alla gnällspikar och pessimister samlas här? Om ni tycker att Blu-ray är så uselt låt bli då för bövelen.
Ge pengarna till rädda barnen i stället. Sen kan ni gnälla på dem.
Postad 28 August 2009 - 17:23
klarinettmeister
-
klarinettmeister
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Vilken spännande tråd! Men den känns helt meningslös egentligen.
Det viktigaste med en BD-spelare är att den ska kunna uppdatera sig själv. PS3:an är ju perfekt för det. Varför PS3:an skulle vara sunkig som BD-spelare fattar jag inte. Det är ju bara till att ställa in den rätt. Finns väl inget än som klår den i uppstartningstider.
När jag köpte min VAIO för ca. 2 år sedan fick jag med Spiderman 3 på BD från SONY. Den fick jag inte igång då, men alla mina andra BD-filmer fungerade perfekt. Märkte dock inte att det tog mycket längre tid än PS3:an att starta en film. Den var lika snabb som PS3:an... om programmet för uppspelningen var öppet ska tilläggas. Att öppna programmet kunde ta 10 minuter.
En uppdatering till uppspelningsprogrammet löste allt och Spiderman 3 spelades upp perfekt. WinBD, som programmet heter, startar upp mycket snabbare. Ännu bättre idag då halva innanmätet har bytts ut pga. datorkrasch.
Något att tänka på är att ställa om tv:n på rätt RGB också. Tv-spel och DVD-brännaren måste jag ha min på RGB: Full och på BD från PS3 måste jag ha min på RGB:Limited. Rktat till trådskaparen: Är din PS3 inställd på optimala förutsättningar? Kolla på Youtube annars. Finns gott om tips.
Postad 28 August 2009 - 18:17
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2396 inlägg
Största problemet är bolagen som gör samma idiotiska rookiemisstag som dom gjorde med DVD.
Redigerat av Tomanista, 28 August 2009 - 18:20.
Postad 28 August 2009 - 18:42
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Kan bara beklaga att en del haft problem med "formatet" Blu-ray. Själv har jag bara upplevt det positiva i form av bättre ljud och bättre bild.
Men är Blu-ray ett format? Är inte Blu-ray ett lagringmedia for t ex MPEG4 fomaterad film. Eller är det bara hålklyveri  ?
Postad 28 August 2009 - 19:49
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Ge pengarna till rädda barnen i stället. 
Det gör jag varje månad!
Postad 28 August 2009 - 20:09
klarinettmeister
-
klarinettmeister
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Kan bara beklaga att en del haft problem med "formatet" Blu-ray. Själv har jag bara upplevt det positiva i form av bättre ljud och bättre bild.
Men är Blu-ray ett format? Är inte Blu-ray ett lagringmedia for t ex MPEG4 fomaterad film. Eller är det bara hålklyveri ?
Jag såg inte mitt problem som något vidare problem eftersom jag knappt kollar på film på datorn. Jag ser det som en bomus när jag köpte min dator. Gör det väldigt sällan då jag är på resande fot. Gör det ibland när jag åker buss, men svårt eftersom datorn drar så mycket batterikraft. Gör jag det på tåget hinner jag knappt då jag åker så korta sträckor. Bluray tycker jag givetvis att man ska se som ett lagringsformat. Alla PS3-spel trycks ju på BD. Men när man nämner BD tänker man främst på film. VAIO-modellen som kom efter min och var något dyrare har inbyggd brännare. Praktiskt om man ska bränna stora volymer, ex. göra backup på viktiga data. Då slipper man bränna flera DVD varje gång man gör back up. Alla som jag pratar med i mina kretsar säger att BD är ett löjligt format som aldrig kommer att slå igenom. På sätt och vis har det redan slagit igenom. Det har ju slagit ut HD-DVD. Men allt beror ju på filmbolagen. Tänk om "The Hobbit" bara kommer att släppas på BD. Det hade ju gjort att många börjat med BD. Men filmbolagen vill ju tjäna pengar. De som jag pratar med och som kommer hem till mig brukar ändra åsikt efteråt kan jag tillägga. Alla utom killen... Men han äger bara ett par DVD-filmer. Men han tycker om att kolla på BD-filmer ändå. Jag tror nog att vi faktiskt kommer att leva med 2 format på marknaden fram tills dess att det kommer ett helt annat format som inte är på skiva eller för nerladdning. Jag kommer iaf. fortsätta med BD och undvika DVD till varje pris. Sagan om ringen och Star Wars måste släppas snarast! Det skulle öka försäljningen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
High Definition
-
→
Blu-ray
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|