Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nikon D3000

83 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nikon D3000 (Systemkameror) 6 6,4 (4) Inga priser
Nikon D3000 + 18-105/3,5-5,6 VR (Systemkameror) 1 7,5 (1) Inga priser
Nikon D3000 + 18-55/3,5-5,6 VR + 55-200/4,0-5,6 VR (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Nikon D3000 + 18-55/3,5-5,6 VR (Systemkameror) 8 7,12 (7) Inga priser
Nikon D3000 + 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Nikon D3000 + 18-55/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 6,5 (1) Inga priser
3 relaterade trådar

#51

Postad 22 december 2009 - 22:14

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

ska ta lite kort på snön imorrn på dan är ledig nu till måndag =) skönt skönt

Glöm inte att exponeringskompensera där ute i snön! :D

#52

Postad 22 december 2009 - 22:36

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Glöm inte att exponeringskompensera där ute i snön! :D


okej +/- rekmenderade bländare och slutartider? får testa mig fram också

#53

Postad 23 december 2009 - 00:50

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

okej +/- rekmenderade bländare och slutartider? får testa mig fram också


För att snön skall bli vit ut måste positiv exponeringskompensation göras (om stor del av motivet utgörs av snö). Om inte detta görs är risken stor att snön kommer att se grå och trist ut.

I aperture mode (A) påverkas slutartiden direkt när exponeringskompensation gjorts. Testa att öka exp.komp. ett fullt steg. När du väl tagit en första bild bör du undersöka t ex med hjälp av histogrammet att inte alltför mkt högdagar "frätts ut".

I manual mode (M) händer inget med bländaren eller slutartiden när exp.komp. gjorts. Det som istället händer är att "noll läget" för exponeringsmätaren i kameran förskjutits. Vid positiv exp.komp. sker denna förskjutning åt höger. För att åter hamna i mitten av denna exp.indikator måste antingen slutartiden göras längre, eller öka bländarstorleken, eller öka iso.

#54

Postad 23 december 2009 - 01:09

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

okej testade aldrig högre än 800 läste nån sida att det inte var ens lönt att gå över 800-1000 ISO men d kunde jag testat visserligen som sagt måste ju testa sig fram allafall

är det svårt att fota inne med ljuset och allt? om man inte har en kamera för typ 15.000 klassen?

kortaste tiderna? borde man inte ha högre slutartid vid rörliga?
blir inte bilderna gryniga vid höga ISO värden?

EDIT:: läste på deras sida nu "nikons asså"
Hög ISO-känslighet (100–1600) med automatisk ISO-inställning. ISO-känsligheten kan dessutom utökas manuellt upp till ISO 3200 med hjälp av Hi1-inställningen. Möjliggör kortare slutartider, vilket avsevärt minskar risken för suddiga bilder vid fotografering av motiv som rör sig snabbt eller i svagt ljus.

där står det ju t.o.m att högre iso vid rörliga bilder :D

Stämmer att man inte bör gå alltför högt i iso med d3000 eftersom bildbrus då uppstår. Om fotografering sker i en sporthall med optik som inte är så snabb måste du använda högsta möjliga iso inställning, som fortfarande ger ett hyfsat bildresultat. Misstänker att detta maxläge för d3000 är iso 1600. Men tillsammans med långsam optik räcker detta troligen inte till för att stoppa rörelser. Du måste helt enkelt ta bilder när spelarna är mer stationära. Tänk också på att inte underexponera! Underexponering gör att bildbruset blir ännu mer framträdande.

För att kunna fota någorlunda obehindrat i en sporthall som inte är så välbelyst är det bra att t ex ha d700 eller d3 och optik med tillräcklig brännvidd och snabbhet (f/2.8 eller lägre). Så 15kkr räcker inte så långt… :)

Redigerat av xray, 23 december 2009 - 01:13.


#55

Postad 23 december 2009 - 01:35

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
megax850606:

Tänk också på att aldrig använda auto iso när du använder blixt. Sätter du iso värdet till 1600 är det mycket möjligt att kameran använder detta värde - om den nu anser att det behövs för att få en tillräckligt bra exponering. Denna iso justering som kameran gör tar inte hänsyn till att blixt skall användas...

Slutsats: när blixt används bör iso sättas manuellt. Ett lämplig värde här kan t ex vara iso 400.

De senaste dagarna har jag även läst att man vid blixtanvändning, i de flesta fall, bör använda manual mode (M), för att förhindra att kameran använder allför långa slutartider. Slutartiden kan bli onödigt lång ifall aperture mode (A) används - resulterandes i att rörelseoskärpa uppstår.

Redigerat av xray, 23 december 2009 - 01:38.


#56

Postad 23 december 2009 - 07:25

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Slutsats: när blixt används bör iso sättas manuellt. Ett lämplig värde här kan t ex vara iso 400.

De senaste dagarna har jag även läst att man vid blixtanvändning, i de flesta fall, bör använda manual mode (M), för att förhindra att kameran använder allför långa slutartider. Slutartiden kan bli onödigt lång ifall aperture mode (A) används - resulterandes i att rörelseoskärpa uppstår.

Intressant, måste studera blixtanvändning mer ser jag

Siba har D3000 + 18-55II till 3999:- i nyårsrea, är ju ett bra ingångsköp

#57

Postad 23 december 2009 - 10:45

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

För att snön skall bli vit ut måste positiv exponeringskompensation göras (om stor del av motivet utgörs av snö). Om inte detta görs är risken stor att snön kommer att se grå och trist ut.

I aperture mode (A) påverkas slutartiden direkt när exponeringskompensation gjorts. Testa att öka exp.komp. ett fullt steg. När du väl tagit en första bild bör du undersöka t ex med hjälp av histogrammet att inte alltför mkt högdagar "frätts ut".

I manual mode (M) händer inget med bländaren eller slutartiden när exp.komp. gjorts. Det som istället händer är att "noll läget" för exponeringsmätaren i kameran förskjutits. Vid positiv exp.komp. sker denna förskjutning åt höger. För att åter hamna i mitten av denna exp.indikator måste antingen slutartiden göras längre, eller öka bländarstorleken, eller öka iso.


hur ska ett bra histogram se ut för att man ska ett bra kort i kameran alltid bättre o lättare och se i datorn om bilden vart bra eller inte. ska histogrammet vara fyllt från vän-höger helt och inte för höga och ojämna staplar?

#58

Postad 23 december 2009 - 11:46

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

hur ska ett bra histogram se ut för att man ska ett bra kort i kameran alltid bättre o lättare och se i datorn om bilden vart bra eller inte. ska histogrammet vara fyllt från vän-höger helt och inte för höga och ojämna staplar?

Ojämna staplar spelaringen större roll eftersom motiv kan innehålla ojämnt fördelat ljus. Däremot, om vi går till fallet snö så ska histogrammet ha sin "snö-del" i högerkanten (utan att klippa).

#59

Postad 23 december 2009 - 11:54

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
bilden på snön är tagen med:
tagen i läge "A"
slutartid: 1/125
bländare f:5.6
ISO:400
exponering +2.3

där vart det låga staplar i början sedan avslutas det med höga staplar på högersida

bilden på bilen tyckte jag personligen vart rätt fräck =)
tagen i läge "landskap"
slutartid: 1/80
bländare f:8
ISO:200

Bifogad fil(er)


Redigerat av mega-x, 23 december 2009 - 11:58.


#60

Postad 23 december 2009 - 12:03

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

hur ska ett bra histogram se ut för att man ska ett bra kort i kameran alltid bättre o lättare och se i datorn om bilden vart bra eller inte. ska histogrammet vara fyllt från vän-höger helt och inte för höga och ojämna staplar?


Ett histogram anger fördelningen av ljusa och mörka pixlar hos i den tagna bilden. Ett lågt pixelvärde (1) brukar definieras som svart och ett högt pixelvärde (255) som vitt. Histogrammets höjd vid ett specifikt pixelvärde ger indikation hur många av bildens pixlar som har detta pixelvärde.

Vid digital fotografering strävar man oftast efter att försöka få ett histogram som hamnar åt höger. Men man måste då vara försiktig att inte gå alltför långt åt höger, för då finns risk att högdagar ”frätts ut” (höga pixelvärden t ex 200-254 får värdet 255). Om fotograferingen skett med kamerans jpg-läge har dessa ”ut frätta” pixlar förlorats för alltid. I RAW läget finns chans att rädda situationen, men denna möjlighet är ytterst begränsad.

I nedanstående länk finns en del exempel på hur ett histogram kan se ut:
http://www.luminous-...istograms.shtml

Redigerat av xray, 23 december 2009 - 12:05.


#61

Postad 23 december 2009 - 12:50

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Intressant, måste studera blixtanvändning mer ser jag
...

http://nikonclspract...when-using.html

#62

Postad 27 december 2009 - 12:22

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Ojämna staplar spelaringen större roll eftersom motiv kan innehålla ojämnt fördelat ljus. Däremot, om vi går till fallet snö så ska histogrammet ha sin "snö-del" i högerkanten (utan att klippa).


om man inte lyckas få alla kort utan en klippa oavsett hur man exponerar har fått en del med en fin lutning likt en backe "inte rak back dock men inte en klippa" har det med objektivet att göra då att man inte kan få alla bilder bra?

#63

Postad 27 december 2009 - 13:33

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

om man inte lyckas få alla kort utan en klippa oavsett hur man exponerar har fått en del med en fin lutning likt en backe "inte rak back dock men inte en klippa" har det med objektivet att göra då att man inte kan få alla bilder bra?

Nä, mer vad du fotograferar. Om du tex har en lampa, sol, reflexer från ljus eller liknade i en del av bilden så kommer det att bli en klippning där, det finns inget man kan gör åt det när du tar kortet. Man kan fixa till den i redigeringen, särskilt om du använder raw

#64

Postad 27 december 2009 - 13:38

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Nä, mer vad du fotograferar. Om du tex har en lampa, sol, reflexer från ljus eller liknade i en del av bilden så kommer det att bli en klippning där, det finns inget man kan gör åt det när du tar kortet. Man kan fixa till den i redigeringen, särskilt om du använder raw



okej var nämnligen ute nu med bilen en sväng och tog lite kort på snömotiv en del fick jag bra slut på histogrammet t.ex. om det innehöll träd och lite annat än bara snö så vart det ett bra slut på histogrammet tyckte jag men inte enbart med snö då är det svårt och inte få ett stup av histogrammet.

#65

Postad 28 december 2009 - 19:21

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

okej var nämnligen ute nu med bilen en sväng och tog lite kort på snömotiv en del fick jag bra slut på histogrammet t.ex. om det innehöll träd och lite annat än bara snö så vart det ett bra slut på histogrammet tyckte jag men inte enbart med snö då är det svårt och inte få ett stup av histogrammet.

Inte så konstigt varför ett histogram ändrar utseende. Detta beror ju på hur mycket ljus som sänds ut från motivet. Om stor del av motivet är ljus (som t ex snö) fås ett histogram som väger tyngre på höger sida. Hur en bra exponering ser ut enligt ett histogram varierar därmed från fall till fall...

Fundera lite på vad jag skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd så kanske mystiken med histogrammet minskas:

Ett histogram anger fördelningen av ljusa och mörka pixlar hos i den tagna bilden. Ett lågt pixelvärde (1) brukar definieras som svart och ett högt pixelvärde (255) som vitt. Histogrammets höjd vid ett specifikt pixelvärde ger indikation hur många av bildens pixlar som har detta pixelvärde.

Redigerat av xray, 28 december 2009 - 19:23.


#66

Postad 28 december 2009 - 22:47

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Har i alla fall beställt en DVD nu:

http://www.faktaböck...w.aspx?key=DVD4

hoppas den är lärorik, borde få den imorgon beställde den igår "söndag" om dom inte har mellandagsstängt på det stället tänkte jag ju aldrig på men det lär jag ju märka, återkommet om vad jag ger DVD för betyg

#67

Postad 31 december 2009 - 17:30

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Har inte fått nån DVD än förmodligen har dom mellandagsstängt.

Jag var ute kl halv 4 när det började mörkna men var inte jättemörkt ute då men alla kort jag tog blev blåa :)
vad rekomenderar ni för inställning på kameran vid fotografering vid skymning en snöig kall vinterdag?
testa dom flesta funktionerna även "P" och "M" och landskap, men alla blev de samma
använde ej stativ

#68

Postad 31 december 2009 - 17:35

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Det är vitbalansen som var inställt på nåt varmare, typ glödlampa kanske? Kör autovitbalans (AWB) generellt så kommer du klara dig bra. Förutom i glödlampsljus kanske, AWB brukar vara lite väl gul då. :)

#69

Postad 31 december 2009 - 18:47

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Det är vitbalansen som var inställt på nåt varmare, typ glödlampa kanske? Kör autovitbalans (AWB) generellt så kommer du klara dig bra. Förutom i glödlampsljus kanske, AWB brukar vara lite väl gul då. :)


tror jag testade och ändra på det me. inte 100% säker nu men för mig jag ändra till auto kunde visserligen testat att köra på auto och stänga av blixten det tänkte jag ju inte på. ser man ju ungefär vilka inställningar den använder.

#70

Postad 01 januari 2010 - 03:48

Unregistered38753
  • Unregistered38753
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Du kan ju ställa in en egen vitbalans genom att fotografera något som ska vara vitt, brukar bli bra. Du hittar det under vitbalans.

#71

Postad 01 januari 2010 - 10:55

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Du kan ju ställa in en egen vitbalans genom att fotografera något som ska vara vitt, brukar bli bra. Du hittar det under vitbalans.


läst något om det, ett vanligt vitt a4 papper rekomenderar dom väl. snö är för vitt va? ska vara 18%svart i det om jag förstod det rätt.

#72

Postad 01 januari 2010 - 14:06

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Du kan ju ställa in en egen vitbalans genom att fotografera något som ska vara vitt, brukar bli bra. Du hittar det under vitbalans.


Blekt kaffefilter över objektivet og fokus på oändligt och sikta mot det som du vil fota, så har du en rätt ok vitbalans.

#73

Postad 03 januari 2010 - 16:14

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Vad använder ni för inställnig om man t.ex vill ta kort på sina barn som leker inomhus? Känns ju som det bara går att använda Blix på såna bilder vill ju gärna få tag på omgivningen me får ju inte med mycket av omivningen om man använder blixt eller gör jag fel???

#74

Postad 03 januari 2010 - 16:37

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Vad använder ni för inställnig om man t.ex vill ta kort på sina barn som leker inomhus? Känns ju som det bara går att använda Blix på såna bilder vill ju gärna få tag på omgivningen me får ju inte med mycket av omivningen om man använder blixt eller gör jag fel???

För naturligt ljus: om du kan få barnen att leka frys, så kan det fungera :) , annars så är det ljusstarkt objektiv typ 35/1.8 så att du kan använda kortare tid samt ev höja ISO något. Man kan också tända vad man har för ljus i rummet.

Alternativ 2 är att du skaffat en blixt som är vinklingsbar så du kan rikta den mot taket eller en vägg och få ökat ljus på ett indirekt sätt

#75

Postad 03 januari 2010 - 20:23

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
okej så för mitt objektiv "orginal" 18-55/3,5-5,6
så är det blixt som gäller? typ auto?

#76

Postad 05 januari 2010 - 20:57

jedijens
  • jedijens
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har köpt en Nikon D3000 från Siba. Får dock inte den förrän i början på nästa vecka.

Nu undrar jag hur långt man kan zooma med den.
Jag har ingen aning. Men tänkte prova kameran direkt när jag får den. Men vill gärna veta hur långt den zoomar om man räknar så som med en kompaktkamera.

Jag har heller aldrig använt en systemkamera, nybörjar råd?

MVH
Jens

#77

Postad 05 januari 2010 - 21:00

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Har du vanliga 18-55 objektivet kommer du inte lika långt som med kompakten (kan jag nästan lova utan att veta vilken kompakt du har).

#78

Postad 05 januari 2010 - 21:05

jedijens
  • jedijens
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Har du vanliga 18-55 objektivet kommer du inte lika långt som med kompakten (kan jag nästan lova utan att veta vilken kompakt du har).


Har det 18-55 som följde med. Hur långt zoomar den ungefär?

#79

Postad 05 januari 2010 - 21:11

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Har det 18-55 som följde med. Hur långt zoomar den ungefär?

Dela den längsta brännvidden med den kortaste så får du svaret.

#80

Postad 06 januari 2010 - 00:43

jedijens
  • jedijens
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Dela den längsta brännvidden med den kortaste så får du svaret.


55/18 då? Alltså lite mer än 3x ?

#81

Postad 06 januari 2010 - 01:31

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

55/18 då? Alltså lite mer än 3x ?

Kan tillägga att zoomfaktorn på systemkameror har väldigt lite med förstoringsgraden att göra. Det är totalt ointressant, men något som marknadsfolk och säljare trycker hårt på. En kikare som har 20x förstorar verkligen 20ggr, men det gäller inte alls för optik på systemkameror.

Mitt 55-200 objektiv har exempelvis 3.6x som zoomfaktor, men kommer betydligt närmare än ett 18-55 objektiv :)

#82

Postad 06 januari 2010 - 11:17

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

55/18 då? Alltså lite mer än 3x ?

Kolla vad din kompakt har angivet i sin spec; "ekvivalent brännvidd, 35mm" eller liknande. Jag gissar på en siffra på typ 35-140. Något liknande.

Kameran du har har en så kallad "beskärningsfaktor" på 1.5. Det gör att 18-55 blir (ggr 1.5) 27-82mm i "35mm ekv."
Notera att uttrycker "ggr zoom" inte säger något alls om hur nära du kommer som andra redan skrivit. Glöm det uttrycket helt och titta på brännvidderna. De avgör ditt synfält i bilden.

#83

Postad 06 januari 2010 - 15:52

jedijens
  • jedijens
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Kolla vad din kompakt har angivet i sin spec; "ekvivalent brännvidd, 35mm" eller liknande. Jag gissar på en siffra på typ 35-140. Något liknande.

Kameran du har har en så kallad "beskärningsfaktor" på 1.5. Det gör att 18-55 blir (ggr 1.5) 27-82mm i "35mm ekv."
Notera att uttrycker "ggr zoom" inte säger något alls om hur nära du kommer som andra redan skrivit. Glöm det uttrycket helt och titta på brännvidderna. De avgör ditt synfält i bilden.


OK förstår inte helt. Men jag kan alltså iallafall få bra bilder. Och zooma in en ganska bra bit iallafall?

Någon som har en d3000 med det objektivet som kan ta en bild utan zoom och sedan en på samma plats med full zoom så jag kan få se?

#84

Postad 06 januari 2010 - 16:33

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Kanske mest postade länken här ;)
http://www.tamron.co...-comparison.php
Ha "Digital" aktiv och se hur nära du kommer med olika brännvidder :)



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.