HDMI control i stärkaren? Eller menar du i tvn?? Något som heter exakt HDMI control hittar jag inte i 72an...
I förstärkaren, ja.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Officiell tråd - Pioneer SC-LX72 och SC-LX82
Startad av
Sigma78
, Sep 03 2009 09:22
175 svar till detta ämne
12 relaterade trådar
Postad 18 April 2010 - 10:25
I förstärkaren, ja. Postad 24 April 2010 - 18:35 Ahh Lusläste manualen för kuro link igen... Man skall ha förstärkaren strömlös (ur med sladden) för vid första påslag gör den en avkänning på alla hdmi kontakterna. Så nu funkar min dvr med hdmi Det enda som krånglar ibland nu är när man sätter på allt, har provat i olika ordningar, så får jag inte alltid bild utan måste byta källa på förstärkaren eller slå av och på tv'n igen Postad 24 April 2010 - 22:12
Har dessa receivers hdmi pass through i standby? Och i så fall, vet någon hur mycket ström dom drar då?
Postad 24 April 2010 - 23:16
Såhär står det på sidan 77 i bruksanvisningen:
"• När receiverns KURO LINK-funktion har satts på (ON) kan ljud- och bildsignaler matas ut, även med receivern i standby-läge, från en spelare ansluten till TV:n via HDMI utan att receivern producerar något ljud. Detta gäller dock bara om en KURO LINKkompatibel produkt (Blu-ray-spelare, m.m.) och en kompatibel TV är anslutna. Då kommer receivern att sättas på, och ström- och HDMI-indikatorerna tänds." Vad det egentligen betyder är jag mer osäker på. Fungerar det bara med kurolinkkompitabel produkt? Vad betyder det? Och kommer receivern att vara kvar i standby eller kommer den att slå på sig? När händer vad? Redigerat av mannealm, 24 April 2010 - 23:16. Postad 25 April 2010 - 06:30 Jag fick nog igång det så i morses utan att det igentligen var meningen. Jag satte på tv'n och då "trodde" jag att Förstärkaren hoppade igång också för det klickade till och den blå dioden tändes noggrannare tittade jag inte och jag satte på min pioneer dvr-lx60D för att barnen skulle se på barnprogram, men jag fick bara ljud... öppnade luckan in till förstärkaren och då lös mycket riktigt hdmi indikatorn och den blå powerlampan men displayen var släckt. Blev tvungen att trycka på stärkaren med fjärren för att få bild. kan ju ha att göra med kompabiliteten, som pioneer inte ens garanterar mellan deras egna produkter! Har inte haft kuro link funktionen igång så länge så jag måste testa mer. Nytt test gav både bild och ljud. Redigerat av Thomas31, 25 April 2010 - 15:25. Postad 28 April 2010 - 20:22
Hej!
Har nu köpt en Pioneer SC-LX72 och är hittils nöjd. Nu skulle jag vilja ha den placerad i min tv-bänk som medför att den endast får ca tre cm. luft på sidorna och ca sex cm ovanpå. Bakåt har den dock minst 20 cm. fritt då jag var tvungen att ta bort ryggen på bänken för att överhuvudtaget få in den. Vet att det står i manualen att det ska vara 20 cm. fritt på sidor och ovanpå och tio cm. bakåt. Är det någon som vet om den kan den bli så varm att den går sönder, så jag bör slå det ur hågen eller ska man lösa problemet med små kylfläktar av datamodell eller är det starkt överdrivet från Pioneer för att verkligen klara sig ifrån denna typ av reklamationer. Tacksam för svar och tips på en lösning då jag inte vill riskera att kasta 15000 kr i sjön M.V.H. Krister. Postad 01 May 2010 - 09:40 Min har bara 1,3 cm på var sida och 5 cm i höjd och 10 cm bak så du skall nog inte vara orolig. Dessutom har den har ett inbyggt överhettningsskydd som gör att den slår ifrån om det blir för varmt. Enligt service manualen så finns det två skydd: Ett för strömdelen som slår ifrån ifall det blir 120°C varmt, det blinkar "OVERHEAT" på displayen och STANDBY/ON lampan blinkar. Låt förstärkaren vila minst 1 minut så skall det gå att sätta på den igen. Ett för förstärkardelen som slår ifrån ifall det blir 95°C varmt, här blinkar ADVANCED MCACC lampan. Vid detta fel så skall man lämna in den till ett Pioneer service center för att kontrolleras och dessutom behöver man återställa förstärkaren på ett speciellt sätt, om man vet hur man gör Dock så skall du kanske inte vara säker på att allt fungerar som det är tänkt Redigerat av HkanW, 01 May 2010 - 09:59. Postad 01 May 2010 - 13:37 Jag har ringt Pioneer`s support och dom sa precis som du att det finns skydd som gör att den slår ifrån innan något förstörs. Däremot så sa han att komponenter som kondensatorer innehåller fukt, och att den högre värme som uppstår då den står för trångt kan göra att livslängden förkortas. Så frågan är om det inte är värt att fixa en liten datafläkt för några hundralappar som kan få luften att cirkulera runt maskinen är en bra investering? Postad 04 May 2010 - 17:45
Hej alla Pioneer diggare""#
Jag har precis köpt en Lx82 och en lx52 bd!. Min fråga är hur lång tid det tar att lira in förstärkaren och om det märks något på ljudet efter det<+? Postad 04 May 2010 - 19:02
Är det någon som har Hemmabiotidningen nr 10/2009, där skall det vara en test av SC-LX72.
kan vara kul å läsa vad dom säger! Postad 05 May 2010 - 19:42 ?`???eller? Postad 05 May 2010 - 19:46 Det finns väl ingen speciell tid som den skall spelas in. Jag har inte heller märkt av att ljudet skulle ha förändrats under tiden som jag har haft den. Postad 06 May 2010 - 01:57
Kastade den typ igår eller nåt... Den kamperade mot HK 660 (tror jag det var? Den i 20k klassen iaf...) Kortfattat så kan man nog säga att Pioneern är bäst förutom på stereoljud. Båda ansågs dock mycket kompetenta. Själv köpte jag en LX72 nu alldeles nyligt, dels tack vare prissänkningen och dels för att jag levt med H/K i 7-8 år och nu räcker det... Orkar inte gå in på detaljer, men mycket problem med "äldre" modeller... de här nya i samma serie som 660 etc fungerar säkert bra... Postad 07 May 2010 - 15:14 Hej! Betvivlar att H/k``n låter bättre i stereo än <pioneeren men det är min åsikt.. Postad 07 May 2010 - 20:15
Det Kralli säger stämmer väl. För att citera Hemmabiotidningen, "Ska jag ge mig på en summering av dessa två förstärkare så skulle jag vilja säga att den som i huvudsak kör film har störst utbyte av Pioneer SC-LX72, medan den som prioriterar kvalitativt musikåtergivning i anläggningen förmodligen trivs allra bäst med Harman Kardon!"
Detta står att läsa i den tidning som du undrade över. Postad 15 May 2010 - 09:09
Har kört en del med min LX82 nu tycker den är riktigt bra faktiskt!
Redigerat av nikkeg, 18 May 2010 - 18:27. Postad 21 May 2010 - 17:44
Fixade nu i dagarna med mer kabel så att jag kan bi-ampa och ja, lite bättre blev det nog kanske. Förundrades för övrigt hur enkelt det var att aktivera i stärkaren. Behövde bara gå in i menyn och då hade den redan känt av att jag bi-ampat och jag behövde bara trycka OK för att utföra, kändes nästan skrämmande enkelt. Hur kan stärkaren känna av att surr. back utgångarna är kopplade till samma högtalare som frontkanalerna??
Saknar dock fortfarande en del TRYCK. Nu var jag ju iofs van ett riktigt monster från H/K sedan förr, plus en Kappa-sub som just nu är på lagning, men körde en del utan suben medan jag fortfarande hade kvar min H/K förstärkare och tyckte den levererade mer bas, helt klart. En liten fundering kring det här med bas.. nu har jag ställt in i menyn i förstärkaren att jag inte har någon sub, men ändå skall jag ställa crossover frequency??? Då kommmer ju vissa ljud försvinna oavsett vilken nivå jag ställer på när inte suben finns där och tar över?? Eller? Postad 23 May 2010 - 15:48
Hej!
Har en LX71 och tycker att den surrar ganska högt när man kör i något surround-mode. Den är betydligt tystare i stereo-mode. Någon annan med samma erfarenheter? Kan ni kolla om det är skillnad på "slutstegssurr" (som jag gissar att det är) i de olika lägena? Postad 24 May 2010 - 07:27
Så länge du inte har subben inkopplad bör du ställa åtminstone dina frontar som large. Då kör de fullregister.
Min Lx71 låter inget alls vad jag har hört. Vad du kan göra är att åka till någon butik som har en uppkopplad och se ifall deras demoex låter likadant som din. Jag är tveksam till om det ska låta på det sättet. Postad 29 May 2010 - 13:06
Har kopplat in min LX72, biampat, och ställt alla högtalare på small : är detta korrekt ?
Känner att jag får skruva upp väldigt mkt på förstärkaren innan det händer ngt. på volymen står det nu -24 db . har MA RX 8 på tillörande högtalare. men vad är riktigt - jag hade mer tryck i samma högtalare innan jag bytte till Lx72 och biampade upplever jag. verkar också som jag inte får igenom de korrekta digitala ljuden dts osv.... Redigerat av Caulfield, 29 May 2010 - 13:23. Postad 29 May 2010 - 14:19
fick ornding på ljudformaten men fortfarande får man kräma på en hel del för att få upp ljudet.
Postad 29 May 2010 - 14:25
Nog ska du köra högtalarna som large så vida det inte är små stativare... testa de kommer inte ta skada iaf Postad 29 May 2010 - 14:32
jo, fick ordning på det nu. men hur är det med center och bakkanaler,small?
Ett annat problem. vid anslutning av IPOD står det LOADING på displayen och kommer inte vidare, ngn med samma problem? Postad 29 May 2010 - 17:33
Om din IPOD har firmware 3.0 så kan din förstärkare behöva uppgraderas.
För att få ut det bästa av MCACC kolla in här: http://www.avforums....neer-mcacc.html Redigerat av HkanW, 29 May 2010 - 17:35. Postad 29 May 2010 - 18:35
Det lustiga var att den funkade först jag testade, sen ballade den ur. Postad 29 May 2010 - 19:18
Du kanske skall återställa förstärkaren till fabriksinställningarna och se om det hjälper. Det står på sidan 86 i manualen hur man gör. Postad 30 May 2010 - 02:16 Sätt din förstarkare på ipod läge2 Postad 30 May 2010 - 08:24 SC-LX72/82 har inte två ipod lägen. Redigerat av HkanW, 30 May 2010 - 08:25. Postad 30 May 2010 - 21:34
Börjar bli lite klarhet nu. Valde audio output till Linear PCM ist Bitstream och fick då ett helt annat tryck. Men vad är egentligen skillnaden?
Har PCM i displayen och displayen visar vilka högtalare som är aktiverade, men ska den inte visa vilken ljudformat som spelas? DTS osv.... Postad 31 May 2010 - 07:24
Det beror på vilka högtalare du har. Om du kör MCACC i full auto-läget kommer den att testa vilken inställning som passar dina högtalare. När jag körde MCACC sänkte förstäkaren samtliga högtalare med cirka 7dB, troligen för att de är lättdrivna. Resultatet blev att jag fick skruva upp lite extra... innan jag gick in och ökade volymen med 7dB på samtliga högtalare så att de låg runt nollan som referens istället.
Kan du inte köra i auto-läge så att förstärkaren själv känner av? Skillnaden på PCM och bitstream är att med PCM är det källan som kodar av ljudet och förstärkaren skickar det mer eller mindre direkt till slutstegen. Då vet förstärkaren inte heller vilket ljudformat det är som spelas upp. Kanske finns det en inställning för detta i källan? Ställ den på bitstream isf. Bitstream innebär att källan skickar informationen med styrsignaler för DTS/DD eller vilket format det nu är, och att förstärkaren kodar av det, Då ska det stå vilket format det är som spelas i displayen. Resultatet ska bli exakt detsamma på PCM och bitstream, men jag brukar föredra bitstream eftersom jag då kan verifiera att jag spelar upp rätt ljudspår genom att titta på förstärkarens display. Postad 31 May 2010 - 07:44
Tack, bra förklaring. ändrade till Linear PCM från Bitstream på PS3 och upplevde att jag då fick rätt tryck i systemet. Men kunde som du säger inte se vilken avkodning som skickades. Får hem och prova igen... Postad 31 May 2010 - 07:53
Hittade den på Jobbet! Bifogar sidorna som PDF. Bifogad fil(er)Postad 31 May 2010 - 17:40
Har du en slim så ska det funka men har du en tjockis så kommer du bara se Dolby DIgital-ljudformatet när du sänder Bitstream från ps3an. Postad 01 June 2010 - 06:19
Tack för det, förklarar en hel del då. fick just endast upp digital igår. Men via Linear PCM då , vad jag förstår klarar den av att skicka DTS osv men att LX72 bara inte visar vilket format som spelas. Postad 01 June 2010 - 08:29
Ja, det stämmer. Via PCM kan PS3an skicka samtliga ljudformat, inklusive HD-formaten. Det kan vara så att du upplever att du får bättre tryck när du kör PCM för att den då skiftade ljudspår? DTS är t.ex. inspelat på 3dB högre volym än DD. Eller så kanske den gick över till ett av HD-ljudspåren? Då är det inte konstigt om du hör skillnad heller. Postad 01 June 2010 - 20:52
Många tack , blir många steg klokare på detta forum . Postad 09 June 2010 - 17:59
Hej,
Har en SC-LX82 som jag köpte strax innan jul ifjol. Är mycket nöjd med hur den presterar tillsammans med mina högtalare från Monitor Audio, har inte pillat speciellt mycket med olika inställningar etc. men kommer att försöka sätta mig in lite mer i det på sikt. Har ett litet bekymmer dock. Det är den lilla blå lysdioden som sitter i på/av-knappen som slutat fungera... ett fånigt problem men ack så störande, betalar man över 20k för en apparat så tycker jag att man kan kräva att sånt funkar! Vet inte om jag inbillar mig men jag tror även att något hänt med en av de lampor som bildar den blå "remsan" mitt på stärkaren under displayen, den lyser inte helt blått utan ser ut som det är åt det vita hållet i mitten. Hur skulle ni göra? Har köpt receivern via Internet och har ingen större lust att skicka iväg den och vara utan i flera veckor eftersom jag använder den till både tv, film, musik och tv-spel. Samtidigt vill man ju ha en 100% fungerande apparat och det är inget som jag behöver betala för så länge garantin är kvar. Lite smolk i glädjebägaren som sagt men på det stora hela kanonnöjd! Postad 09 June 2010 - 21:55
Du är inte ensam. Jag har läst om flera andra som har just det problemet. Om du har riktig tur kan butiken byta ut den på studs till dig mot en fullt fungerande... annars är det nog att vara utan som gäller dessvärre. Min egna LX71 fungerar utmärkt däremot... och ibland önskar jag att den där dioden ville gå sönder. Det är den enda diod som inte går att släcka när man släcker ner displayen, och den lyser som en laserpekare rakt ut i rummet när det för övrigt är mörklagt. Får kanske göra likadant med den som jag har gjort med stand-by lampan på min TV i sovrummet, tejpa över med svart tejp. Postad 18 June 2010 - 22:29
Hej Sigma78, kan du förklara för mig (som om jag vore ett 5-årigt barn) hur du menar? Jag vill ofta kunna växla mellan olika källor "on the fly". Exempelvis nu under fotbolls-VM vill jag kunna växla ljudet mellan kommentatorerna som jag har på HDMI1 (kopplat till TV/SAT) och COAX1 (kopplat till CD). Jag vill inte gå in via setup och mecka varje gång. Går det? Postad 19 June 2010 - 12:57
Ja du, det där vågar jag inte svara på om det går eller inte. Vad du helt enkelt skulle behöva göra i sådana fall är att ha två "lägen"/ingångar uppsatta (t.ex. där det ena heter "TV HDMI" och det andra "TV Coax") med HDMI1 valda som bildkälla, där den ena inte har någon inställning för ljudet och där den andra har Koax1. Alternativet är ju annars att gör det den omständiga vägen, som du nämner, gå in via setup och mecka, men det lär snabbt bli för tröttsamt... Postad 19 June 2010 - 14:13
Sigma78.
Tack för tipset, jag provade med "DVD" ingången där man kan assigna både HDMI och digitala inputs. Dock så funkade det inte då COAX-1 tydligen bara kan assignas till ett input, så COAX-1 försvann från CD. Dessutom kom inget ljud från COAX-1 ändå, bara HDMI-1 ljudet. Helt värdelöst tycker jag. Min sex år gamla Denon receiver fixade det med en knapp på fjärrisen där det stod "VIdeo" (om jag inte missminner mig) där man enkelt kunde växla mellan bildkällor men behålla samma ljudkälla. Har sökt av manualen men den tycks vara skriven av någon som använt Google Translate... Postad 25 June 2010 - 07:22
Hallå!!!
Jag har en fråga anngående ( UP MIX ) Ska den vara på eller av någon som har testa ? Jag kör med 5.1 System /jaxon1 Postad 02 July 2010 - 20:58
Ingen som varit med om liknande problem? Postad 19 July 2010 - 20:57
Har precis skaffat mig en sc-lx72 grymt nöjd med hur det låter redan nu jämfört med min urgamla yamaha som kosta ca 2000kr ny
Väntar på att få prova med monitor audio rx8 och centern i samma serie sen köpte jag mirage os3 som surround. Lysdioden i mitten av min stärkare är också vitaktig i mitten antar att det ska vara så eller? Redigerat av B33R, 19 July 2010 - 20:57. Postad 19 July 2010 - 23:08
Min släcker ned allt när jag trycker på dimmer knappen utom volymen som syns svagt 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |