Någon som testat Mitsun mot andra i 15k klassen, typ HC5500, X10/IN80, W5000?Av den här och benq w5000 vilken tror ni presterar bäst?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
3 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 25 november 2009 - 11:46
Postad 25 november 2009 - 11:52
HHC3800 får bra kritik lite överallt, vinterns vinnare i klassen ihop med TW3500? Kommer troligen bli en trevlig tvekamp med dessa när TW'n kommer.
Någon som testat Mitsun mot andra i 15k klassen, typ HC5500, X10/IN80, W5000?
Visserligen bara jämförelse mot HC5500 och W6000
http://www.projector...competitors.php
Postad 25 november 2009 - 12:54
Bildkvalitetsmässigt kan inte TW3500 mäta sig med HC3800
Postad 25 november 2009 - 20:37

EDIT: Har tyvärr inte fått chansen att testa den

Redigerat av krillepille2, 25 november 2009 - 20:38.
Postad 25 november 2009 - 21:09
Postad 25 november 2009 - 22:30
Det var mycket klagomål, nu över till det positiva...
1080p-material från datorn. Wow! Trots att jag bara körde ett par timmar(och därmed med grundinställningarna) kan inte bilden beskrivas som annat än fantastisk! Här har inte mina gamla proje en suck. Jag har inte direkt sett många high-end projar, men jag är ganska säker på att man måste hosta upp ganska mycket stålar för att få samma tryck i bilden. Kombinationen av bra svärta, skärpa och färgåtergivning, kombinerat med bra flyt i bilden ger en helt suverän filmupplevelse. Två andra positiva saker är lamptiden på 5000h och den utomordentliga ljusstyrkan.
Summa sumarum: För 14 tusen kan det här mycket väl vara drömprojen för just dig. Men med tanke på ljudnivån och eventuella problem med pixelmappningen i PS3:an (jag hann inte testa så mycket) rekommenderar jag potentiella köpare att få en ordentlig demo innan ni slår till.
Själv får jag jaga vidare. Tyvärr måste jag troligtvis punga ut med det dubbla om jag ska få en tyst proje med samma totalupplevelse i bilden som HC3800.
Jag vill också passa på att tacka The Rock i Lund för ett mycket bra kundbemötande!
/Patrik
Postad 25 november 2009 - 23:49
Släng upp den och tesa...återkom sedan med en berättese av upplevelsen :-) Kalibrering??? Något som måste göras? Något du ska göra?
Inte min. Tog bara bilder på en för att visa lite. Skulle dock gärna vilja ha den

Postad 26 november 2009 - 22:34
Vilka andra projjar demade du mot 3800n i butiken?
Typ vilka?Själv får jag jaga vidare. Tyvärr måste jag troligtvis punga ut med det dubbla om jag ska få en tyst proje med samma totalupplevelse i bilden som HC3800.
Postad 27 november 2009 - 15:51

/Patrik
Postad 27 november 2009 - 17:25
Jag har aldrig tittat på en DLP projektor innan så jag visste inte hur jag skulle reagera, jag testade att titta hastigt upp och ner och åt sidorna för att se nån RBE men jag märkte inte nåt, kollade även på sluttexten med vit text på svart bakgrund, men såg inget. Däremot fick jag ibland något som kan liknas med en "flashback" där jag såg en färgkombination av rött, grönt och blått och det var lite läskigt. Det var som om hjärnan kom ikapp eller att någon smygreklam hade lagts in i några bildrutor så att hjärnan knappt hann uppfatta den eller som om färghjulet saktade ner under nån millisekund.
Detta kändes som den perfekta projektorn för mig, men nu blev jag lite tveksam, det är svårt att bilda sig en uppfattning på en så kort stund. Frågan är hur man kommer att reagera när man får hem den och kollar lite mer avkopplat. Puh det här var svårt....
Ps. Filmen jag kollade på var Terminator Salvation, vet inte om den framkallar mer RBE än normalt eller inte? Ds.
Redigerat av Lagesson, 27 november 2009 - 20:22.
Postad 27 november 2009 - 23:30
Först, Lagesson: Det du beskriver som flashback är RBE!
Jag är ny inom projvärlden, började kolla för någon månad sedan. Då på optoma HD20. Hade hört talas om RBE och ville vara 100% på att jag inte störs av det innan jag köper. Lärde mig framkalla det. Tänkte sen: OK, men jag kommer ju inte sitta och framkalla det när jag tittar på film.
Var på mässan på NÄÄS fabriker. Mycket nöjd med vad denna proj prestera. Kunde åter framkalla RBE men tänkte som ovan.
Gick till en butik igår för att titta en sista gång innan jag beställer HC3800. Satt och kollade en bra stund. En halvtimma ca. Märkte att jag ibland såg RBE ofrivilligt...
Efter ca en kvart kände jag att ögonen börjar bli ansträngda. Kollade bort och kände direkt hur ögonen slappna av. Fortsatte kolla på filmen. Tänkte att jag inbillar mig.
Frågade tjejen som var med vad hon tyckte. Hon tyckte allt var bra, kan framkalla RBE men inte lika lätt som mig. Hon ser det inte om hon inte anstränger sig väldigt mycket.
Fortsätter kolla en stund, ber säljaren (all cred till honom) att sätta på en LCD jämte. Direkt känner jag att det är behagligare att kolla på LCDn. Så fort jag kollar på hc3800 kommer ögonansträngningen tillbaka.
Jag bestämmer mig ändå för att lägga en beställning. Tänker att jag säkert inbillar mig....
På väg hem känner jag mig allt mer utmattad och matt (som en åksjuka). Kommer hem, känner tryck i ögonen. Mår illa... går och lägger mig. Vaknar och mina ögon är blodsprängda. Imorse var de likadana och fortfarande är de rätt röda.
Jag åkte och köpte en Sanyo PLV-Z700 för en stund sedan. Avbeställde HC3800.
Inbillade jag mig? Möjligt... men det hände. Fråga mig inte hur.
Kolla bara noga innan du köper en DLP. Min räddning blev att jag satt och kollade länge. Annars hade jag märkt det hemma sen. Eller inte... om jag aldrig försökt framkalla det från början, det vet man aldrig.
Även när jag inte såg regnbågar igår så var bilden mystisk. Ett BRA exempel är om du håller en mobil i 45graders lutning. Lägger den ner alltså... på högkant (obs, inte de nyare mobilerna). Exakt så såg jag bilden igår... efter ett tag alltså.
Ja... detta var min lilla historia. Menar absolut inte att snacka ner DLP, jag var ju själv helt inne på den linjen. Det är en sådan jag vill ha. Men jag kan inte leva med de "biverkningarna".... och vill bara upplysa övriga spekulanter på det. Kolla mer än 10 min åt gången.... det kan hända grejer efter en stund...
Postad 28 november 2009 - 12:04

Vill verkligen ha en DLP min förra LCD var jag inte så nöjd med.
Det finns en lång tråd på AVS om HC3800 där en del har haft problem med ofrivillig avstängning, är det någon som har råkat ut för det här? http://www.avsforum....23#post17524223
Den officiella tråden är här: http://www.avsforum.....php?p=17575683
Finns en manual på Engelska nu också.
http://www.mitsubish...nt_library.html
Redigerat av Lagesson, 28 november 2009 - 12:32.
Postad 28 november 2009 - 12:53
Efter ett tag så slappnade jag av och regnbågarna försvann. Nu har jag inte sett någon på evigheter...
Jag är nyfiken på om det är någon som liksom jag ägt en HC1100 och har bytt upp sig till en HC3800. Surrandet är helt OK i low mode. Såg att båda är specade till samma db i low mode, men det kan ju även bero på ljudfrekvenser hur störande man upplever det. Projektorn hänger snudd på rakt ovanför huvudet, så just nu är det bara det där med surrandet som gör att jag tvekar.
Postad 29 november 2009 - 17:23
BobFlemming du skrev att du hade din projektor precis ovanför huvudet, du har kollat så hc3800 passar hos dig då den har en ganska stor offset om inte kolla online calculator: http://global.mitsub...c.html?p=HC3800
Jag har 92" duk som börjar 69 cm från golvet och slutar 181 cm upp från golvet och då behöver den här projektorn sitta upp och ner 12 cm från taket som har en höjd på 240 cm. Skulle den vara placerad på en hylla skulle den få lov att sitta endast 21 cm upp från golvet.
Ps. på kalkylatorn börja med att ställa in dukstorleken innan de andra måtten Ds.
Postad 30 november 2009 - 11:49
Du kommer inte att bli idiotförklarad av mig i alla fall
Jag fick också en liten känsla av "åksjuka" men det kom hastigt och sedan försvann det ganska kvickt så jag tänkte inte på det mer. Ska kolla på den en gång till innan jag bestämmer mig. Jäkligt trist att de inte kan komma tillrätta med regnbågarna på DLP. Jag har förstått att med ett 5x färghjul så är det mindre risk för RBE, fast det kanske inte är så enkelt och så är det väl en kostnadsfråga också?
Vill verkligen ha en DLP min förra LCD var jag inte så nöjd med.
Det finns en lång tråd på AVS om HC3800 där en del har haft problem med ofrivillig avstängning, är det någon som har råkat ut för det här? http://www.avsforum....23#post17524223
Den officiella tråden är här: http://www.avsforum.....php?p=17575683
Finns en manual på Engelska nu också.
http://www.mitsubish...nt_library.html
Avstängningsproblemet är surt. Det verkar vara isolerat till de projektorerna som kom i första rundan till USA. Det verkar inte ha hänt för de projektorer som skeppades till Europa och Asien.
Jag har inte råkat ut för det.
Postad 30 november 2009 - 14:39
Avstängningsproblemet är surt. Det verkar vara isolerat till de projektorerna som kom i första rundan till USA. Det verkar inte ha hänt för de projektorer som skeppades till Europa och Asien.
Låter bra, jag har ännu inte gett upp hoppet om denna mycket fina projektor

Postad 30 november 2009 - 15:37
Hoppas verkligen att det stämmer. Har ju inte fått min än. Blev riktigt skraj när jag läste på avsforum. Tankarna började snurra om att avbeställa och kanske satsa på Epson TW 3500 istället, eller försöka hitta en Epson TW 2000 beggad till rätt pris.......
Postad 01 december 2009 - 09:22
Hoppas verkligen att det stämmer. Har ju inte fått min än. Blev riktigt skraj när jag läste på avsforum. Tankarna började snurra om att avbeställa och kanske satsa på Epson TW 3500 istället, eller försöka hitta en Epson TW 2000 beggad till rätt pris.......
Jag skulle inte satsa på en tw3500 då den har organiska paneler som inte håller lika länge som inorganiska. I värsta fall är de organiska panelerna slut strax efter man har bytt lampa första gången https://www.minhembi...howtopic=246409 inlägg #29
Mitsubishi har gott rykte och det vill de behålla, så skulle det bli problem så löser de det nog på bästa sätt. När du får projektorn kan du väl berätta lite om dina intryck

Postad 01 december 2009 - 16:40
Ok så då har jag även kollat på denna projektorn och jag måste säga att jag blev grymt nöjd med bildkvalitén. Ljudet från projektorn är svårt att säga något om då ventilationssystemet brummade en hel del. Däremot blev jag lite orolig för regnbågseffekten.
Jag har aldrig tittat på en DLP projektor innan så jag visste inte hur jag skulle reagera, jag testade att titta hastigt upp och ner och åt sidorna för att se nån RBE men jag märkte inte nåt, kollade även på sluttexten med vit text på svart bakgrund, men såg inget. Däremot fick jag ibland något som kan liknas med en "flashback" där jag såg en färgkombination av rött, grönt och blått och det var lite läskigt. Det var som om hjärnan kom ikapp eller att någon smygreklam hade lagts in i några bildrutor så att hjärnan knappt hann uppfatta den eller som om färghjulet saktade ner under nån millisekund.
Detta kändes som den perfekta projektorn för mig, men nu blev jag lite tveksam, det är svårt att bilda sig en uppfattning på en så kort stund. Frågan är hur man kommer att reagera när man får hem den och kollar lite mer avkopplat. Puh det här var svårt....
Ps. Filmen jag kollade på var Terminator Salvation, vet inte om den framkallar mer RBE än normalt eller inte? Ds.
Det du beskriver är nog tyvär RBE.
Var och kollade på denna projektor idag på HBB i gbg, och fyfan vilken ###### bild den levererade!
För 14000 är den ju given, bildmässigt!
Nästan så jag föredrog den mot Panasonic AE4000, som var uppsatt precis brevid! Dock får man väl säga till Pannans försvar att den inte alls var rätt inställd, drog kopiöst mycket åt grönt, medan mitusn var mycket kallare i färgkaraktären.
Svärtan var grymt bra! Svart var verkligen svart jämfört med HC6800 som jag såg i samma rum för ett par veckor sedan som var aningen grådassig.
Nu till det negativa;
Har aldrig sett RBE förut, och tänkte inte alls på det i början när jag tittade på denna projektor.
Men efter ett tag var det färgflimmer överallt, mer i vissa scener än andra. Vissa stunder såg jag det inte alls, men ibland var det så mycket att jag blev alldeles snurrig i skallen!
Filmen som visades var Terminator: Salvation
Postad 04 december 2009 - 15:07
Det du beskriver är nog tyvär RBE.
Var och kollade på denna projektor idag på HBB i gbg, och fyfan vilken ###### bild den levererade!
För 14000 är den ju given, bildmässigt!
Nästan så jag föredrog den mot Panasonic AE4000, som var uppsatt precis brevid! Dock får man väl säga till Pannans försvar att den inte alls var rätt inställd, drog kopiöst mycket åt grönt, medan mitusn var mycket kallare i färgkaraktären.
Svärtan var grymt bra! Svart var verkligen svart jämfört med HC6800 som jag såg i samma rum för ett par veckor sedan som var aningen grådassig.
Nu till det negativa;
Har aldrig sett RBE förut, och tänkte inte alls på det i början när jag tittade på denna projektor.
Men efter ett tag var det färgflimmer överallt, mer i vissa scener än andra. Vissa stunder såg jag det inte alls, men ibland var det så mycket att jag blev alldeles snurrig i skallen!
Filmen som visades var Terminator: Salvation
Det var lite så jag upplevde det också. Stundtals märkte jag ingenting för att sedan bli helt snurrig i vissa scener, vi kollade ju på samma film också. Håller med dig om att bilden var kanon för övrigt.
Postad 07 december 2009 - 15:31
Postad 08 december 2009 - 15:06
För er som har gått och väntat på att den här ska komma in på lager igen kan jag meddela att nästa vecka dyker det upp en rejäl laddning.
Låter kanon

Redigerat av Lagesson, 08 december 2009 - 15:07.
Postad 09 december 2009 - 16:22
För er som har gått och väntat på att den här ska komma in på lager igen kan jag meddela att nästa vecka dyker det upp en rejäl laddning.
Jupp, nu ska köpas

Postad 10 december 2009 - 03:08
Synd bara att de endast har 750h garanti :S
Jo men med tanke på den uppskattade lamptiden som den här modellen har så ska man nog kunna köpa projektorn utan att vara rädd för att lampan dör efter futtiga 750h

Jag hade först tänkt beställa projektorn från lokala AVD här i Sundsvall. Men de hävdade igår att jag inte skulle förvänta mig att de skulle få in projektorn före januari. Så nu hoppas jag verkligen att hembiobutiken verkligen får in den så julen är räddad

Redigerat av Moeert, 10 december 2009 - 03:10.
Postad 10 december 2009 - 12:19
Jo men med tanke på den uppskattade lamptiden som den här modellen har så ska man nog kunna köpa projektorn utan att vara rädd för att lampan dör efter futtiga 750h
Jag hade först tänkt beställa projektorn från lokala AVD här i Sundsvall. Men de hävdade igår att jag inte skulle förvänta mig att de skulle få in projektorn före januari. Så nu hoppas jag verkligen att hembiobutiken verkligen får in den så julen är räddad
Den uppskattade tiden är ju under perfekta omständigheter, har man lite otur så går strömmen när projektorn är på och det är ju inte snällt mot lampan. Det räcker att bara ha lite otur så är den sönder och då kan man vara rätt glad för garantin.
Postad 10 december 2009 - 14:51
Den uppskattade tiden är ju under perfekta omständigheter, har man lite otur så går strömmen när projektorn är på och det är ju inte snällt mot lampan. Det räcker att bara ha lite otur så är den sönder och då kan man vara rätt glad för garantin.
Lampgaranti 2år 1000timmar enligt http://www.mitsubish...ileable/880.pdf
Postad 10 december 2009 - 14:57
Postad 13 december 2009 - 18:48
Varför är detta ett problem? Jo om vi ska göra annat än att titta på film, som att spela Wii sports, sjunga singstar eller köra aerobicsprogram så hamnar man ivägen för bilden. På min nuvarande LCD kan jag med lensshift snabbt skjuta upp bilden så att det funkar. Men med denna skulle jag behöva ha ett tiltbart stativ (spelar ju inte så stor roll med lite skev bild när man gör annat än tittar på film...)
Har någon av er samma funderingar? Finns det något sådant stativ som lätt går att tilta (helst till fasta lägen) utan att fästet blir helt glapp? Fästet/stolpen måste vara så grunt som möjligt för att komma så nära taket det går också..
Detta är en anledning till att jag avvaktar Epson 3500, men när man börjar snegla på den så säger folk Sony HW-10 och sedan är priset helt annat än vad jag tänkt...då kan man lika gärna ta Sony HW-15 eller Panna 4000, ja ni vet ju själva hur det drar iväg...
Vore kul att höra från någon av er lyckliga ägare hur ni löst detta tiltproblem ( om det är ett bekymmer för er vill säga). Tack på förhand!
Postad 15 december 2009 - 21:05
men valde benq w 1000 istället då jag tyckte den hadde klarare bild och var nästan ljudlös i ecoläget
tyvär har bara benq 4000 timmars lamptid , men om jag känner mej själv så bytas projektorn ut efter ca 3 år ändå
blev även lite rädd om man läser andra forum om att hc3800 stänger av sig titt som tätt ( förkortar nog lamptiden en hel del)
men som sagt var mitt val blev benq w 1000
kolla avs forum om benq w1000 finns en del screenschots där på benq w 1000 , ja jag vet man kan inte jämföra det med verlighetet , men ändå lite roligt med dem ändå tycker jag
Postad 17 december 2009 - 19:00
RBE flimmer lyckades jag framkalla som inte är jättekänslig så en demo innan köp är nog att föredra. Fläktljudet är ganska lågt... dock så finns det där och kan säkert störa vissa. Optoma HD20 hade faktiskt lägre än denna på low mode.
I övrigt så spöade den Optoman ganska enkelt. Fick dem båda demade brevid varann på HBB i Göteborg och det var ganska stor skilland, särskilt i svärtan.
Postad 17 december 2009 - 20:39
Fick hem den i förrgår, kopplade in den och slängde på Nya terminator och möttes av en knivstark bild med bra tryck och djup i bilden.
RBE flimmer lyckades jag framkalla som inte är jättekänslig så en demo innan köp är nog att föredra. Fläktljudet är ganska lågt... dock så finns det där och kan säkert störa vissa. Optoma HD20 hade faktiskt lägre än denna på low mode.
I övrigt så spöade den Optoman ganska enkelt. Fick dem båda demade brevid varann på HBB i Göteborg och det var ganska stor skilland, särskilt i svärtan.
framkalla RBE går på alla dlper med färghjul oavsett hastighet på det. det är ett fysiskt faktum av tekniken.
Postad 17 december 2009 - 20:49
Med stor! risk för att bli idiotförklarad:
Först, Lagesson: Det du beskriver som flashback är RBE!
Jag är ny inom projvärlden, började kolla för någon månad sedan. Då på optoma HD20. Hade hört talas om RBE och ville vara 100% på att jag inte störs av det innan jag köper. Lärde mig framkalla det. Tänkte sen: OK, men jag kommer ju inte sitta och framkalla det när jag tittar på film.
Var på mässan på NÄÄS fabriker. Mycket nöjd med vad denna proj prestera. Kunde åter framkalla RBE men tänkte som ovan.
Gick till en butik igår för att titta en sista gång innan jag beställer HC3800. Satt och kollade en bra stund. En halvtimma ca. Märkte att jag ibland såg RBE ofrivilligt...
Efter ca en kvart kände jag att ögonen börjar bli ansträngda. Kollade bort och kände direkt hur ögonen slappna av. Fortsatte kolla på filmen. Tänkte att jag inbillar mig.
Frågade tjejen som var med vad hon tyckte. Hon tyckte allt var bra, kan framkalla RBE men inte lika lätt som mig. Hon ser det inte om hon inte anstränger sig väldigt mycket.
Fortsätter kolla en stund, ber säljaren (all cred till honom) att sätta på en LCD jämte. Direkt känner jag att det är behagligare att kolla på LCDn. Så fort jag kollar på hc3800 kommer ögonansträngningen tillbaka.
Jag bestämmer mig ändå för att lägga en beställning. Tänker att jag säkert inbillar mig....
På väg hem känner jag mig allt mer utmattad och matt (som en åksjuka). Kommer hem, känner tryck i ögonen. Mår illa... går och lägger mig. Vaknar och mina ögon är blodsprängda. Imorse var de likadana och fortfarande är de rätt röda.
Jag åkte och köpte en Sanyo PLV-Z700 för en stund sedan. Avbeställde HC3800.
Inbillade jag mig? Möjligt... men det hände. Fråga mig inte hur.
Kolla bara noga innan du köper en DLP. Min räddning blev att jag satt och kollade länge. Annars hade jag märkt det hemma sen. Eller inte... om jag aldrig försökt framkalla det från början, det vet man aldrig.
Även när jag inte såg regnbågar igår så var bilden mystisk. Ett BRA exempel är om du håller en mobil i 45graders lutning. Lägger den ner alltså... på högkant (obs, inte de nyare mobilerna). Exakt så såg jag bilden igår... efter ett tag alltså.
Ja... detta var min lilla historia. Menar absolut inte att snacka ner DLP, jag var ju själv helt inne på den linjen. Det är en sådan jag vill ha. Men jag kan inte leva med de "biverkningarna".... och vill bara upplysa övriga spekulanter på det. Kolla mer än 10 min åt gången.... det kan hända grejer efter en stund...
en LCD lyser konstant och en DLP blinkar konstant. det gör att en LCD kommer upplevas lugn i bilden medans en DLP kryper hela tiden. detta ihop med en dlps pixelstruktur och mycket skarpare bild är nog det som kan göra det ansträngande för ögonen. sedan är alltid en stor duk illamåendeframkallande, framförallt om man inte bara tittar på filmen utan granskar bilden. så skyll inte allt på RBE, jag skulle nog gissa att det mesta bieffekterna från DLP är av för hårt granskande. har själv blivit illamående när jag granskat projjar i affärer, både LCD och DLP, men jag är ingen som är känslig för DLP på något sätt.
Postad 17 december 2009 - 23:32
framkalla RBE går på alla dlper med färghjul oavsett hastighet på det. det är ett fysiskt faktum av tekniken.
Visst är det så, sen framträder ju fenomenet olika lätt beroende på hastigheten och hur känslig man själv är. En del blir ju illamående direkt och en del märker aldrig något.
Postad 23 december 2009 - 11:26
Skulle vara skönt att bara sitta i soffan o mysa till en bra film.
Postad 24 december 2009 - 11:00
Nu till en jobbig sak, min bild har börjat skaka lite, alltså bilden skakar uppåt och neråt konstant, detta är inte så synligt på avstånd men på nära håll är det oundvikligt. Vad göra åt detta? Är det bara att skicka tillbaka den eller vad gör man?
Postad 25 december 2009 - 12:14
Jag är otroligt nöjd med bilden, och projektorn är väldigt tyst jämfört med HD65 och vilken skärpa!
Nu till en jobbig sak, min bild har börjat skaka lite, alltså bilden skakar uppåt och neråt konstant, detta är inte så synligt på avstånd men på nära håll är det oundvikligt. Vad göra åt detta? Är det bara att skicka tillbaka den eller vad gör man?
Kan det vara så att projektorn vibrerar lite pga någon fläkt eller liknande som inte sitter ordentligt fastskruvad, känner du några vibrationer i chassiet?
Postad 25 december 2009 - 14:56

Postad 25 december 2009 - 18:03
Mycket bra svärta samt färghantering, skarp och fin bild. Klarar definitivt att i lampläge low projicera bilden mycket bra i mitt vardagsrum trots att fullständig mörkläggning inte skett! Frontväggen där duken sitter har jag tapetserat i svart , likaså den sidovägg som ligger nära biodelen (har liksom bion på tvären av rummet i ena delen av det avlånga vardagsrummet) i övrigt är väggar och tak vita. Har ej heller hunnit mörklägga fönstren ännu så grannskapets ljus flödade fritt in...... Är trots dessa icke-åtgärder mycket nöjd. Och den är ju out-of-the-box än så länge, vad kan inte lite kalibrering längre fram göra!! Kör den mot Grandview Velvet Cinema 92" ramspänd.
RBE märkte jag över huvudtaget inte av, är helt okänslig för detta, kunde inte ens framkalla det. Min sambo märkte inte heller av någon regnbågseffekt vid normalt tittande men kunde framkalla detta via snabba huvudvridningar.
Ljudnivån upplever jag som ok, visst hörs den när filmen är helt tyst (är monterad direkt ovanför soffan) men susandet är behagligt och ligger i en bra frekvens för örat så att det inte blir irriterande.
Nu ställer ju julen till det så att precis som den kommer hem åker vi själva bort

Redigerat av Spiritwalker, 25 december 2009 - 23:24.
Postad 27 december 2009 - 00:12
Kan det vara så att projektorn vibrerar lite pga någon fläkt eller liknande som inte sitter ordentligt fastskruvad, känner du några vibrationer i chassiet?
Jag tror att det är något liknande. Har projektorn takmonterad med kjell fästet (behövs 10 mm M4 skruvar för er som är intresserade). Vibrationerna i bilden försvinner när jag sätter på standard läget då börjar fläkten snurra fortare. Kan inte avgöra om projektorn ger ifrån sig vibrationer, känner av pyttelite med det kan likväl vara placebo.
Detta är grymt irriterande, jag antar om jag tar ner projektorn och ställer den på marken så borde bilden inte vibrera om det är som är felet. Anta att det skulle sluta vibrera, vad är då lösningen? sätta in gummiringar vid M4 skruvarna? jobbigt att behöva ta ner projektorn igen tog säkert två timmar innan jag fick den att sitta perfa med kjell fästet
Postad 28 december 2009 - 07:04
Postad 28 december 2009 - 11:54
Postad 28 december 2009 - 12:30
Är det inte bättre att skaffa vettig uppskalning utanför projektorn istället för att sätta upp 2st projektorer?
Visst, skulle se knasigt ut, men ingen extra kostnad dock

Postad 28 december 2009 - 18:53
Det enda jag är mindre nöjd med är att digital-tv (oavsett komponent eller hdmi) samt Wii (video) ser sämre ut än på min gamla Sanyo z4. Med sämre menar jag att bilden är oskarp och diffus. Kanske är det så att uppskalningen i hc3800 inte är särskilt bra. Blu-ray bilden är fantastisk, men funderar nästan på att sätta upp Sanyon bredvid i taket för TV tittande...Sämst är kanal 3 o 5, att titta på SVT 1 och 2 samt HD kanaler går dock bra (har Canal Digital). Någon som upplever samma sak med TV bilden?
Jag kör telia IPTV och är väldigt nöjd med TV-bilden.
2m bred bild med betraktningsavstånd på 3-4m.

Postad 28 december 2009 - 22:05
Postad 28 december 2009 - 22:35
DVDO Edge kanske? Går att få för 600 dollar: http://www.bhphotovi..._DVDO_Edge.html.Visst, skulle se knasigt ut, men ingen extra kostnad dock
.... Har du tips på bra uppskalning till rimlig peng är jag intresserad. Var f.ö. inne på att köpa en ny receiver för att få ut HD-ljud, men där hamnar man på ca 7.000 kr med uppskalning till 1080p. Känns lite svettigt så här i juletider....
Redigerat av KJE, 28 december 2009 - 22:36.
Postad 28 december 2009 - 22:40
Jag tror att det är något liknande. Har projektorn takmonterad med kjell fästet (behövs 10 mm M4 skruvar för er som är intresserade). Vibrationerna i bilden försvinner när jag sätter på standard läget då börjar fläkten snurra fortare. Kan inte avgöra om projektorn ger ifrån sig vibrationer, känner av pyttelite med det kan likväl vara placebo.
Detta är grymt irriterande, jag antar om jag tar ner projektorn och ställer den på marken så borde bilden inte vibrera om det är som är felet. Anta att det skulle sluta vibrera, vad är då lösningen? sätta in gummiringar vid M4 skruvarna? jobbigt att behöva ta ner projektorn igen tog säkert två timmar innan jag fick den att sitta perfa med kjell fästet
Problemet försvann när jag tog ner projektorn skruvade ut alla skruvar, bytte dom och satte upp projektorn igen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar