Vad har hänt Hemmabiocenter/HBC (Proffessional Entertainment på Lidingö AB)
Postad 21 September 2009 - 21:52
Postad 21 September 2009 - 22:02
Postad 21 September 2009 - 23:00
Du får nog läsa tråden igen eller någotTack vare såna här människor som jag för länge sedan beslutat att bara handla i fysiska butiker.....
Det här var/är en av dom största/bästa? fysiska affärerna... enligt finsmakarna.
Redigerat av Martin, 21 September 2009 - 23:01.
Postad 21 September 2009 - 23:01
Läs hels sist a trådarna på Component.se så framgång er del nyttUsch, det blir värre och värre det här
![]()
Skuldhärva kring Voddlergrundare
"Totalt rör det sig om uteblivna betalningar i miljonklassen, kan It24 berätta. Det säger Andreas Puekker, försäljningschef på distributören Projektor System AB, som tillsammans med bland andra svenska Pioneer och Sharp i dagarna lämnat in en polisanmälan för bedrägeriförsök mot Hemmabiocenter."
"Enligt Mattias Hjelmstedt är det en konflikt med tidigare anställda om vem som skulle driva bolaget vidare som ligger bakom situationen. I juni avblåstes en försäljning till tidigare medarbetare i sista stund på grund av oklarheter kring bolagets bokföring. Det ledde till att den nya ägargruppen istället tog över bolaget."
Eftersom Mattias citeras så utgår jag ifrån att han skyller oklarheterna kring bolagets bokföring på de tidigare medarbetarna...
Vilka är de nya ägarna förresten? Man borde ta reda på lite mer om dem.
Edit: Blev visst fler som postade samma sak samtidigt
http://www.component...h...11200&st=90
Av det som framkomit så har MattiasH har suttit som VD och haft full kontoll på ekonomin så det går inte att skylla över på den övriga personnalem. Sedan så verkar det som en av de nya ägarna sitter i Thailand med en massa skulder.... så visst är den en klassiskt bolgsplundring som skett och MattiasH skyller på allt möjligt, dvs det finn en del intressnt att läsa i länkarna.
Sedan att jättar som Pinooner och Sharp har gått tillsammans och i dagarna lämnat in en polisanmälan för bedrägeriförsök mot Hemmabiocenter säger ju en del om omfattningen.
Redigerat av Unregistered840e5864, 21 September 2009 - 23:02.
Postad 21 September 2009 - 23:21
Läs igen. Inlägget om Thailand var bara spekulation från en enskild skribent. Att Mattias Hjelmstedt har fuckat upp rent allmänt och åtminstone brustit i bedömningen av köparna, kanske förblindad av snabba cash, verkar dock uppenbart.Läs hels sist a trådarna på Component.se så framgång er del nytt
http://www.component...h...11200&st=90
Av det som framkomit så har MattiasH har suttit som VD och haft full kontoll på ekonomin så det går inte att skylla över på den övriga personnalem. Sedan så verkar det som en av de nya ägarna sitter i Thailand med en massa skulder.... så visst är den en klassiskt bolgsplundring som skett och MattiasH skyller på allt möjligt, dvs det finn en del intressnt att läsa i länkarna.
Postad 22 September 2009 - 00:57
Men som fd kund, så kan jag säga att jag tappade hakan
Det går allt för många kriminalare på tv för att folk skall låtas luras av Mattias historia
Privatdeckarna finns i varje hörn
Inget stämmer och att skylla på Perra och de andra verkar lite väl långsökt
Naturligtvis kommer detta att granskas av polis och åklagare, då det med största sannolikhet
föreligger någon form att brottslig handling.
Efter att ha läst alla trådar och artiklar, står det ganska klart att pengarna försvann
innan HBC såldes, annars är det en mycket korkad affär av Mattias att låta nya ägarna
betala Mattias räkningar.
Liknelse
Jag renoverar mitt hus för en mille och säljer det omg. Räkningarna har inte kommit
så jag säger till den nya ägaren .. - Du är snäll och betalar mina räkningar, så får du kåken 1 mille billigare.
- Visst säger den nyar ägaren .. det fixar jag !
Gick du på den lätte
Någon har skitit i skåpet !
Vilken färg skåpet har, kan vi inte se då det är mörkt i projektorrummet
Bad timing Mattias
Maveric
Postad 22 September 2009 - 08:25
Kan någon som satt sig in i händelsen lista vad vi verkligen vet för fakta. Hade varit roligt att se hur mycket vi verkligen vet kontra hur mycket folk spyr ur sig en massa. Inte för att försvara Mattias, jag kan inte bedöma om han är bov eller offer i detta från det jag läst än så länge. En märklig soppa som inte mår bättre av att folk skriver osanningar osv.
Så vad har vi för fakta?
Postad 22 September 2009 - 08:41
Postad 22 September 2009 - 08:45
Postad 22 September 2009 - 08:51
Synd att det blir så här, blir så dåligt rykte på hela branschen.
Får se hur länge voddler lever =/
Postad 22 September 2009 - 09:01
Får se hur länge voddler lever =/
Läs artikeln på IDG:
Björn Isaksson övertar samtliga av Mattias Hjelmstedts arbetsuppgifter på bolaget. Det säger Voddlers vd Marcus Bäcklund till It24.
– Vi friställer Mattias från sin roll och sina befogenheter i Voddler med omedelbar verkan, säger Macus Bäcklund.
Postad 22 September 2009 - 10:05
Den nyanmälda ledamoten och vd:n har ett antal betalningsanmärkningar från i år och närmare hundratusen i skulder hos fogden. Det har för övrigt även hans fru.
Suppleanten i den nya styrelsen har en skuld på över 9 miljoner (!) hos Kronofogden. Ingen av dem förekommer dock i några domar om ekonomisk brottslighet, enligt Lexpress databas.
Det är förstås alltid oroande när ett företags nya ägare visar sig vara svårt skuldsatta, och onekligen stärks misstankarna om fuffens i och med detta. De ser helt klart ut som målvakter.
På Cint skriver jag rent ut vad herrarna heter, för den som är intresserad:
http://www.cint.se/d...x?PostID=124689
mvh,
Anders Nyman, Cint
Postad 22 September 2009 - 11:46
IDG och Cint nämnde den nya VD:n vid namn Fredrik Götrich. Här nedan länk till hans Facebook, samma födelsedatum som i Cint-artikeln, men med en massa fler namn "Jens Krister Fredrik Götrich". Inte mkt att ha så här direkt, men sen.
http://www.facebook....p?id=1638517724
Mer intressant, här nedan är länkt till hans tre mobilnummer på Hitta.se, och då denna person bor i Uppsala och har exakt samma fördelsedatum 4 maj är det till 100% samma person som Fredrik Götrich. Observera att han GÖMT tilltalsnamnet Fredrik på Hitta.se genom att endast skriva ut ett F.
http://www.hitta.se/...
EDIT: Hoppas jag inte överträder några regler nu.
EDIT2: Mer intressant, enligt Facebookssidan jobbar Jens Krister Fredrik Götrich på KMP SWEDEN AB, som har sin bas i Kalmar!!! Samma ort där Playzone-bedrägeriet ägde rum. Vild spekulation, men ett sammanträffande or what? Kan det vara samma personer bakom? Tillvägagångssättet är i alla fall ganska likt. Köp upp, inhandla och sälj, men leverera inget och sen försvinna.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 September 2009 - 12:25.
Postad 22 September 2009 - 11:53
Det var ett tag sedan jag hade nöjet att gräva i en sådan här härva, men här är mina slutsatser efter lite slagningar i register:
Den nyanmälda ledamoten och vd:n har ett antal betalningsanmärkningar från i år och närmare hundratusen i skulder hos fogden. Det har för övrigt även hans fru.
Suppleanten i den nya styrelsen har en skuld på över 9 miljoner (!) hos Kronofogden. Ingen av dem förekommer dock i några domar om ekonomisk brottslighet, enligt Lexpress databas.
Det är förstås alltid oroande när ett företags nya ägare visar sig vara svårt skuldsatta, och onekligen stärks misstankarna om fuffens i och med detta. De ser helt klart ut som målvakter.
På Cint skriver jag rent ut vad herrarna heter, för den som är intresserad:
http://www.cint.se/d...x?PostID=124689
mvh,
Anders Nyman, Cint
Tack för infon Anders, och självklart är HBC sålt till målvakter det är ju nu uppenbart!
Postad 22 September 2009 - 12:20
2009-03-14 Adressändring från: Väderkvarnsgatan 21 A, 75329 Uppsala
Till:
Kungsgatan 32 3tr
75321 Uppsala
Så står det på Business Check iaf.
17 mål hos kronofogden.
Postad 22 September 2009 - 12:28
Postad 22 September 2009 - 12:28
Adressen stämmer till viss del, det är väl bara Hitta.se som inte fått de uppdaterade uppgifterna. Enligt Hitta.se bor/bodde Jens Krister F Götrich på just Väderkvarnsgatan 21 A, 75329 Uppsala, alltså den adress som ändrades 2009-03-14.Adressen stämmer inte i hittalänken.
2009-03-14 Adressändring från: Väderkvarnsgatan 21 A, 75329 Uppsala
Till:
Kungsgatan 32 3tr
75321 Uppsala
Så står det på Business Check iaf.
17 mål hos kronofogden.
Det kan ju inte heller finnas två st med samma namn som är födda samma datum, som bor/bott på samma adress det under det senaste halvåret.
Adressändringen har säkert något med denna bolagscam att göra. Gjordes ju strax före hela denna affär tog fart bakom kulisserna.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 September 2009 - 12:34.
Postad 22 September 2009 - 12:31
Tack för infon Anders, och självklart är HBC sålt till målvakter det är ju nu uppenbart!
Det skulle kunna innebära att Mattias gjorde detta för att rädda sitt eget ekonomiska skinn
så här säger jag där http://www.component...=...st&p=131943
När man säljer något dyrt, som tex ett företag, hus osvHur sjutton kan man undgå att veta om man säljer sitt företag till målvakter?
så tas det upplysning på köparen.
Sedan kan du räkna ut resten själv.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 22 September 2009 - 13:20.
Postad 22 September 2009 - 12:58
EDIT2: Mer intressant, enligt Facebookssidan jobbar Jens Krister Fredrik Götrich på KMP SWEDEN AB, som har sin bas i Kalmar!!! Samma ort där Playzone-bedrägeriet ägde rum. Vild spekulation, men ett sammanträffande or what? Kan det vara samma personer bakom? Tillvägagångssättet är i alla fall ganska likt. Köp upp, inhandla och sälj, men leverera inget och sen försvinna.
Mvh JB
Jag hittar faktiskt inget företag med namnet "KMP SWEDEN AB". Hur fick du fram att det finns i Kalmar?
Postad 22 September 2009 - 13:08
Jag hittar faktiskt inget företag med namnet "KMP SWEDEN AB". Hur fick du fram att det finns i Kalmar?
Ett KMP AB finns i Kalmar:
http://www.sverigesh...e/38294/kmp-ab/
Postad 22 September 2009 - 13:52
Ett KMP AB finns i Kalmar:
http://www.sverigesh...e/38294/kmp-ab/
KMP är ett varumärke som ingår i Ariterm Groups produktportfölj och detta bolag ligger i Kalmar.
http://www.ariterm.se/
Testa och Googla på KMP Sweden AB och du få alla träffar på Ariterms hemsida. Jag förmodar att KMP Sweden AB för inte så länge sedan köptes upp av Ariterm.
http://www.google.se...3aca6ddbdd412cd
KMP AB i Kalmar är säkert ett kvarvarande bolag som sköter installationerna av KMP-produkter då de finns listade under "Hantverkare".
PS: Men nu är vi lite OT, detta är ett mkt långsökt sammanträffande.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 September 2009 - 14:00.
Postad 22 September 2009 - 14:10
Den som känner sig manad och som har råkat komma i klistert genom att ha gjort
ett icke levererat köp och betalt i förskott, bör dock omg kontakta sin bank.
Betalningar som ej levererats kan återkallas
Annars är ett samtal till kronofogde och polis att rekommendera
Som tur är finns det ett stort antal seriösa butiker kvar i Sverige
och en del syns i annonseringen på detta forum och under "prisjakt"
Låt inte denna isolerade händelse hindra er från att köpa från de riktiga
hembiobutikerna.
Dessa två kan jag personligen gå i borgen för
http://www.hembioconsult.se/
http://www.hembiobut....se/default.asp
Både för er som handlar på distans och er som vill gå till butik. Där levereras det med garanti
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 22 September 2009 - 14:22.
Postad 22 September 2009 - 14:52
"Jag tror jag börjar få grepp om händelseförloppet, men väntar på lite papper från Bolagsverket innan jag sammanfattar det hela. Det hela verkar i alla fall ha slutat med att oseriösa aktörer såg sin chans att billigt ta över ett skuldsatt bolag, som dock hade bra med tillgångar. Har man inte för avsikt att betala skulderna kan man naturligtvis göra sig en rejäl hacka på att tömma bolaget på tillgångar. Målvakterna tar sedan den eventuella smällen.
Det lager som fanns i butiken kommer med säkerhet nu att avyttras, inom eller utanför landet. Frågan är om leverantörerna som inte fått betalt har listor och serienummer på det de levererat. Det är nog intressant för att kunna spåra upp dem, inte minst för polisen.
Samtidigt är hemsidan fortfarande uppe. Frågan är om betalningslösningen fortfarande fungerar. Sidan borde i sådana fall släckas omedelbart, men frågan är vem som kan göra det."
Alltså: Vilka produkter fanns kvar vid försäljningen, och var kan de tänkas dyka upp? Det är förstås bra om alla håller ögonen öppna, på Blocket, Tradera och andra ställen.
Om det är någon som läser detta som förskottsbetalat utan att få produkten - polisanmäl för guds skull omedelbart! Se i såna fall till att få med händelseförloppet i anmälan, dvs att allt tyder på att bolaget tagits över av målvakter som tömt det på tillgångar.
mvh,
Anders Nyman, Cint
Postad 22 September 2009 - 15:13
Jepp! Hembiobutiken är otroligt lätta att ha att göra med.
Har köpt projje, duk och förstärkare där genom åren.
Om nåt skulle strula så är dom riktigt snabba på att åtgärda det m.m.
Plus att dom var otroligt snälla genom att låna ut en förstärkare till mig när min råkade hamna på service vid semester tider. DET är ovanligt bland nätbutiker
Postad 22 September 2009 - 15:42
Och så med i voddler-maskinen, sicken röra... suck'
Postad 22 September 2009 - 16:33
hembiobutikerna.
Både för er som handlar på distans och er som vill gå till butik. Där levereras det med garanti
Håller med till fullo. Denna röra spiller nog över en del på de andra seriösa butikerna, vilket är oerhört synd. Jag kan tillfoga ännu en butik på denna lista. Tyvärr har de ingen webshop, men ett nöje i övrigt att ha med att göra: www.therock.se.
Postad 22 September 2009 - 17:20
Denna röra spiller nog över en del på de andra seriösa butikerna, vilket är oerhört synd.
Går inte att säga att företag x är seriöst bara för att det fungerar bra i dag. Hemmabiocenter ansågs ju vara seriösa innan denna röra blev allmänt känd.
Postad 22 September 2009 - 17:28
hembiobutikerna.
Maveric
Fram tills för några dagar sedan hade jag även titulerat HBC som en "riktig" hembiobutik(Inte gått i borgen för), Det är inte mer än att man skäms för att ha rekommenderat denna butik till flertalet personer som nu kanske förlorar pengar pga. min rekommendation
ABSOLUT inget ont om butikerna du listar(tvärtom) men min poäng är att det kan vara riktigt svårt att veta vad som utspelas bakom kulisserna.
Mvh.
Mats
Postad 22 September 2009 - 17:38
Ren stöld när de står och smilar upp sig i senaste numret av hembiobutiken fastän de måste ha vetat att det var på väg åt *******.
Postad 22 September 2009 - 17:41
De "seriösa" butiker ni nu rabblar upp (förutom Hembiobutiken) är handlare som funnits länge, och som har sin grundförsäljning i fysiska butiker. Dessa känns minst risk att hamna i liknande hemska affärer.Går inte att säga att företag x är seriöst bara för att det fungerar bra i dag. Hemmabiocenter ansågs ju vara seriösa innan denna röra blev allmänt känd.
Störst risk anser jag det är med mindre elektronikhandlare som poppat upp de senaste åren tack vare Internet och som hade sin försäljningsbas på Internet från start och som sedan öppnat fysisk butik och dragit på sig ganska stora lager=sitter på ganska stora tillgångar.
Men som Agent Cooper skriver finns det inga garantier på vilka butiker som kunder garanterat kan betala i förskott och få sina saker oavsett vad.
T o m Elgiganten var på ruinens brant för dryga halvåret sen. Och tro inte att företag är snälla och varnar i god tid före att de är på ruinens brant, näe då brukar de flesta köra extrema rea-kampanjer för att få in så mkt kapital som möjligt. Och vissa oärliga ägare försöker sedan få ut dessa pengar till egen plånbok på olika sätt, INNAN, konkursförvaltaren hinner ta över.
Återigen varnar jag för att INTE betala i förskott oavsett butik/handlare, särskilt inte under dessa finansiella kristider... det jag inte förstår är leverantörer som skickar prylar på lång krita i dessa tider, men den enskilde säljaren hos leverantören vill väl också tjäna så mkt som möjligt, och kan då gå med på mycket.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 September 2009 - 17:50.
Postad 22 September 2009 - 18:00
De har åtminstone en riktig butik i Gbg med ett fint demorum m.m. samt väldigt trevlig och hjälpsam personal.
Även Hembioconsult startade väl som en ren webshop vad jag kan minnas, men byggde senare upp sin mkt fina butik utanför Gbg.
Jag har ingen anknytning till någon av dessa trevliga butiker, förutom att jag handlar där ibland och är mkt nöjd kund.
Att tro att Mattias, efter många års hårt arbete med HBC, plötsligt skulle välja att bli brottsling är nog väldigt långsökt. Om han nu har gett sig in i "dåligt sällskap" så är det garanterat för att han har känt sig pressad och inte sett någon annan utväg. Inte ett bra val, men det förekommer tyvärr att företagare väljer sådana lösningar framför att ta smällen som en eventuell konkurs innebär.
Givetvis kan vilken hemelektronikbutik i dessa tider råka i ekonomiska bekymmer, men att gå till olagligheter (om det nu har hänt i HBC:s fall) för att försöka klara sig undan ansvar är givetvis inte något som alla ägare väljer.
Det ska dock sägas att man sannolikt blir av med sina förskottsbetalade prylar även om det är en normal konkurs, eftersom löner, skatter och lokalhyra alltid betalas i första hand av konkursförvaltare. Därefter brukar inte så mkt finnas kvar. Så även om inga olagligheter har förekommit så kan man råka illa ut som kund eller leverantör.
Denna typ av händelse kan därför bli ett slag mot Internethandeln, som ju ofta bygger på förskottsbetalning såvida man inte ska ha avbetalning, och kanske rent av kommer att bli till något positivt för alla oss som gillar att gå till en mysig butik och se/höra saker i verkligheten innan köp.
Redigerat av Unregistered59dcaef6, 22 September 2009 - 18:03.
Postad 22 September 2009 - 18:14
Vem har misstagit Hembiobutiken för en ren webbshop? Ingen vad jag kan utläsa i tidigare inlägg.Verkar som att flera här misstar Hembiobutiken för en ren webshop, så är icke fallet.
De har åtminstone en riktig butik i Gbg med ett fint demorum m.m. samt väldigt trevlig och hjälpsam personal.
Även Hembioconsult startade väl som en ren webshop vad jag kan minnas, men byggde senare upp sin mkt fina butik utanför Gbg.
Jag har ingen anknytning till någon av dessa trevliga butiker, förutom att jag handlar där ibland och är mkt nöjd kund.
Att tro att Mattias, efter många års hårt arbete med HBC, plötsligt skulle välja att bli brottsling är nog väldigt långsökt. Om han nu har gett sig in i "dåligt sällskap" så är det garanterat för att han har känt sig pressad och inte sett någon annan utväg. Inte ett bra val, men det förekommer tyvärr att företagare väljer sådana lösningar framför att ta smällen som en eventuell konkurs innebär.
Givetvis kan vilken hemelektronikbutik i dessa tider råka i ekonomiska bekymmer, men att gå till olagligheter (om det nu har hänt i HBC:s fall) för att försöka klara sig undan ansvar är givetvis inte något som alla ägare väljer.
Det ska dock sägas att man sannolikt blir av med sina förskottsbetalade prylar även om det är en normal konkurs, eftersom löner, skatter och lokalhyra alltid betalas i första hand av konkursförvaltare. Därefter brukar inte så mkt finnas kvar. Så även om inga olagligheter har förekommit så kan man råka illa ut som kund eller leverantör.
Denna typ av händelse kan därför bli ett slag mot Internethandeln, som ju ofta bygger på förskottsbetalning såvida man inte ska ha avbetalning, och kanske rent av kommer att bli till något positivt för alla oss som gillar att gå till en mysig butik och se/höra saker i verkligheten innan köp.
Hembiobutiken startade dock som renodlad nätbutik men har på senare år startat showrooms/hämtbutiker först i Göteborg och sedan i Stockholm. De har dock fortfarande sin huvudsakliga försäljning via Internet, vilket gör dem till mer en nätbutik än en gammal fysisk butik som The Rock.
Bor bara några kvarter från Hembiobutikens showroom i Sthlm - jag har även handlat därifrån och har bara positivt att säga om dem, i alla fall hittills.
Grundaren till Hembiobutiken.se är ju t o m grundaren till den ursprungliga Minhembio.com...jag och du Arioch var väl både med här redan på den tiden....
Och att Mattias inte kan bli brottsling - vill man rädda sina kära pengar så gör många det mest otroliga. Har Mattias fått ett "bra bud" på sin verksamhet i dessa tider, bör han ha anat ugglor i mossan. Som vanligt - låter det för bra är det oftast för bra för att vara sant.
Och att inte kolla upp de nya ägarnas ekonomiska bakgrund/styrelsepersonerna innan försäljningen visar att han mest tänkte på sig själv i det läget.
För en konkurs hade varit en mycket mindre "smäll" för Mattias än hur det nu utvecklat sig. För HBC var väl ingen Enskild firma där ägaren har ett personligt ansvar för företagets ekonomi, om det nu inte var någon form av ekonomisk fiffel i bokföringen redan tidigare för då kan även en ägare av ett AB ställas personligt och ekonomiskt ansvarig för oegentligheter i bokföringen.
Och vad menar du med att näthandeln är ofta uppbyggd av förskottsbetalning eller avbetalning? Det finns MÅNGA nätbutiker som även erbjuder betalning mot faktura eller vid leverans, men det kostar kanske någon 100-lapp extra och det verkar räcka för att många ska ta stora risker vid köp för flera tusentals kronor.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 September 2009 - 18:56.
Postad 22 September 2009 - 18:48
Postad 22 September 2009 - 18:53
Till tillverkaren.Jag köpte min KRP-500M därifrån. Vem vänder jag mig till ifall den blir trasig..?
http://www.pioneer.s...port/index.html
http://www.pioneer.s.../locations.html
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 September 2009 - 19:01.
Postad 22 September 2009 - 18:55
Jag köpte min KRP-500M därifrån. Vem vänder jag mig till ifall den blir trasig..?
http://www.pioneer.s...rt/service.html
Sen hoppas jag slippa läsa fler försvarstal till Mattias.
Vill han inte själv göra sig hörd och allt pekar på att han sysslat med oientligheter
så får han skylla sig själv.
Läste precis ett ganska korkat sådant på component.se
tyvärr finns de där .. "tyck synd om brottslingen" överallt
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 22 September 2009 - 18:57.
Postad 22 September 2009 - 18:56
Jag köpte min KRP-500M därifrån. Vem vänder jag mig till ifall den blir trasig..?
Sitter i samma båt som dig men med den lilla extra 'piffen' att jag ej erhöll något som helst papper som innehöll PDP garanti, Ber till högre makter att ej något ska hända med min KRP.
Mvh.
Mats
Postad 22 September 2009 - 19:06
Det behöver du inte heller det räcker med att registrera plasman på pioneer.se. Tror dock det är bra att ha kvitto på köpet kvar.Sitter i samma båt som dig men med den lilla extra 'piffen' att jag ej erhöll något som helst papper som innehöll PDP garanti, Ber till högre makter att ej något ska hända med min KRP.
Mvh.
Mats
Detta enligt Bild & Ljudcenter varifrån jag köpte min Pioneer 6090 för ca 1 månad sedan.
Postad 22 September 2009 - 19:19
Det behöver du inte heller det räcker med att registrera plasman på pioneer.se. Tror dock det är bra att ha kvitto på köpet kvar.
Detta enligt Bild & Ljudcenter varifrån jag köpte min Pioneer 6090 för ca 1 månad sedan.
Men kvittot har ju inget värde om företaget inte existerar längre.
Postad 22 September 2009 - 20:04
/Mats
Postad 22 September 2009 - 20:04
Var lite otydlig!Men kvittot har ju inget värde om företaget inte existerar längre.
Man vänder sig till Pioneer ifall man får problem med plasman och inte till företaget man handlat den av!
PDP+ garanti innebär att Pioneer kommer hem till en och försöker laga den, ifall det inte går att laga den på plats så får man låna en plasma medans den är på lagning.
Kan vara bra att ha kvittot kvar på köpet så att man kan visa att man är ägare av plasman.
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 22 September 2009 - 20:06.
Postad 22 September 2009 - 20:07
Ditt kvitto har exakt samma värde vare sig firman som har ställt ut det finns kvar eller ej.
Ett kvitto är ett bevis på när och hur du har kommit över en vara - ingenting annat.
Garantier är det Pioneer som står för - inte den enskilda butiken.
Postad 22 September 2009 - 20:08
Kvittot gäller mot generalagenten/tillverkaren om butiken upphör, den visar ju fortfarande tidpunkten då du köpte varan.
Postad 22 September 2009 - 20:17
Tror inte ni behöver oroa er för PDP+ garantin på era Pioneer plasmor. Det som krävs för att få service är ett kvitto på den inköpta produkten som styrker inköpsdatum, förutsätter att plasman är köpt av en butik som handlar med Pioneer Sverige och inte några importplasmor. Har själv använt PDP+ garantin och det frågades inte ens efter PDP+ numret som jag fick med min plasma. När jag själv ställde frågan om de inte skulle ha PDP+ numret fick jag svaret att det inte behövdes. Däremot ville de ha serienumret samt en kopia på inköpskvittot. Serienumret finns i deras register så de har full koll på plasman.
/Mats
Puh!
Tackar för detta mycket beskrivande svar, Nu känner jag mig lite bättre till mods och i samma andetag ber jag också om ursäkt för min lilla 'OT de force'.
Mvh.
Mats
Postad 22 September 2009 - 20:55
Helst utan vare sig rättegång eller förhör.
Det blir så mycket enklare då, när man slipper förhålla sig till den där besvärliga verkligheten.
Och att den av drevet utsedde skurken ifråga inte omedelbart viker ut sig på detta forum bevisar ju enbart att han är skyldig, eller hur?
Jag vägrar att uttala mig i skuldfrågan tills jag vet vad som har hänt.
Hur många här har råkat ut för riktiga bolagsplundrare? Upp med en hand!
Riktiga bedragare är jättetrevliga, pålästa och har svar på det mesta - och framför allt - framstår som oerhört seriösa, intresserade och kompetenta.
Det är deras "jobb" att invagga dig i sådan säkerhet att du inte kontrollerar det som du borde kontrollera. Och sedan går det fort...
Jag påstår inte att det är så det har gått till, men det förefaller mig märkligt att Mattias (som inte är korkad på något sätt) skulle medvetet skjuta sin egen karriär i sank så till den milda grad som en sådan här historia innebär.
Det är ändå bolagsplundrarna som har blåst alla er som förutbetalt saker - inte Mattias.
Och sådant trams som att Mattias har planerat detta under lång tid är enbart fånigt.
Så låt oss peka finger åt skurkar när vi vet vem som är skurk.
Jag är fullt medveten om att jag kommer att bli rullad i tjära och fjäder för detta inlägg.
Postad 22 September 2009 - 21:03
Av den informationen som finns tillgänglig så misstänker jag att ägaren behövde (snabba) cash för att köpa in sig i Voddler, och tja sedan gick det som det gick. Detta är kanske inte planerat exakt såhär, men grundtanken är utan tvekan att få loss så mycket pengar som möjligt och låtsas som om "dåliga affärer kan väl vem som helst göra" och blinka lite...
Postad 22 September 2009 - 21:20
Obestånd är när skulderna har ätit upp tillgångarna så att mindre är halva aktiekapitalet är kvar.
Enligt lag så styrelsen då skyldig att upprätta en kontrollbalansräkning.
Enbart för att de haft stora skulder måste inte innebära att företaget är på obestånd.
En helt annan sak: Jag var där under sensommaren och de som då var på plats var folk som jag aldrig tidigare träffat vare sig där eller någon annastans.
På frågan om inte Björn (Mattias far) arbetade, så blev svaret att han hade pensionerat sig i samband med semestern.
Jag fick det bestämda intrycket att det var helt nya krafter som drev företaget numera.
Postad 22 September 2009 - 21:27
– Jag kunde ha likviderat bolaget, sålt tillgångarna och betalat skulderna. Men det tyckte jag var trist eftersom jag grundat företaget.
I stället sålde han det till nya ägare som skulle driva företaget vidare. Dessa gick dock under jorden."
Står det på DN.
Här
Postad 22 September 2009 - 21:28
Men du kommer framstå som naiv och kanske även lite korkad när hela saningen om denna soppa kommer fram och det göra den förr eller senare....Det går fort att döma någon på det forumet.
Helst utan vare sig rättegång eller förhör.
Det blir så mycket enklare då, när man slipper förhålla sig till den där besvärliga verkligheten.
Och att den av drevet utsedde skurken ifråga inte omedelbart viker ut sig på detta forum bevisar ju enbart att han är skyldig, eller hur?
Jag vägrar att uttala mig i skuldfrågan tills jag vet vad som har hänt.
Hur många här har råkat ut för riktiga bolagsplundrare? Upp med en hand!
Riktiga bedragare är jättetrevliga, pålästa och har svar på det mesta - och framför allt - framstår som oerhört seriösa, intresserade och kompetenta.
Det är deras "jobb" att invagga dig i sådan säkerhet att du inte kontrollerar det som du borde kontrollera. Och sedan går det fort...
Jag påstår inte att det är så det har gått till, men det förefaller mig märkligt att Mattias (som inte är korkad på något sätt) skulle medvetet skjuta sin egen karriär i sank så till den milda grad som en sådan här historia innebär.
Det är ändå bolagsplundrarna som har blåst alla er som förutbetalt saker - inte Mattias.
Och sådant trams som att Mattias har planerat detta under lång tid är enbart fånigt.
Så låt oss peka finger åt skurkar när vi vet vem som är skurk.
Jag är fullt medveten om att jag kommer att bli rullad i tjära och fjäder för detta inlägg.
Ett tips, läsa ALLT som skrivit på Component.se så tänker du nog om, annars är du verkligen naiv.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
17 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?