* Officiell tråd - Onkyo PR-SC5507
238 svar till detta ämne
Postad 03 December 2009 - 00:16
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Jag läste på ett engelsk forum någonstans om en kille som verkade vara lyrisk över sin 5507, det som gjorde det så bra var att han körde high högtalare, dom ovanför frontarna. Annars kunde man nöja sig med en billigare modell om man inte körde med dom extra högtalarna tyckte han.
Ni som är nöjda med steget, gäller det både med film och musik eller är det mest film som gäller för er?
Har bara ett råd att ge dig ! Sluta läs så mycket. Köp och upplev själv istället  Vad gäller det du läst på engelskt forum, så tror jag att han har snurrat till det lite eller kanske du som läsare. Vad Highhögtalarna i pricip gör, är att lägga bakljudet fram. Inget annat Detta kan man få med de billigare varianterna från onkyo också Det som är bra med 5507 - - Det är bra ljud både för film och musik
- - Att det bara är en processor och att man kan välja vilka slutsteg man vill
- - Att den inte saknar någon funktion
- - Att man kan kallibrera var utgång för sig
- - Att man kan ställa in var källa för sig
- - Bra komponenter som ger bra värde
- - Senaste nytt i alla funktioner
- - Hanterar HD både i bild och ljud på ett ypperligt sätt
Denna listan kan göras mycket lång  Dock skulle jag vilja diskutera olika lösningar och ljudinställningar med er som REDAN har denna Ni andra som inte har köpt den än - Läs vad vi redan har skrivit !
Redigerat av cedergren, 03 December 2009 - 00:17.
Postad 03 December 2009 - 00:46
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Hehe!
Som nyfiken och intresserad amatör så läser man ju rätt mycket i hopp att lära sig lite om dom saker man blivit intresserad av, och så att inte ett stort antal användare är missnöjda med sina saker såklart!
Köpet är redan gjort, väntar på mina steg nu.
Nä, jag tror inte jag missuppfattat honom, han gillade det ljudet framför allt till sportevangemang.
Det är hans uppfattning, vi alla tycker ju om olika saker...
Den långa listan gillar vi!
Fan, nu kom jag i kläm igen, för jag har den inte REDAN, men har KÖPT den...
Antar att jag får ställa mig till dom som ska läsa vad ni har skrivit
Postad 03 December 2009 - 01:12
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Att han upplever front high som mycket positivt är det nog ingen som ifrågasätter
Det är det andra som du skrev att han påstår som är direkt felaktigt
Tomas du får gärna skriva, det var inte det jag ville säga med att man skulle läsa vad vi
redan skrivit. Jag menade att man kanske skulle läsa först och skriva sen
Postad 03 December 2009 - 07:32
uras
-
uras
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Det är bra grabbar, mer sånt positivt snack så slutar det svida i plånboken
Jag läste på ett engelsk forum någonstans om en kille som verkade vara lyrisk över sin 5507, det som gjorde det så bra var att han körde high högtalare, dom ovanför frontarna. Annars kunde man nöja sig med en billigare modell om man inte körde med dom extra högtalarna tyckte han.
Ni som är nöjda med processorn, gäller det både med film och musik eller är det mest film som gäller för er?
Uras Det var feta steg du hade till 5507 Har du jämfört Nad mot Emotiva? Väntar själv på xpa-5 så det vore kul att höra om du har jämfört dom. Antar att du tycker Nad är bättre eftersom du kör dom mot frontarna. Jag har små funderingar på att köpa ett xpa-2 till frontarna senare i månaden om jag blir nöjd med xpa-5.
Ok THomaX Jag gillar Nad-Slutegen mycket har haft dem ganska länge. Har testat bla. Denon men Nad är klart bättre framför allt på smådetaljer i Filmer. Denon stegen var för mörka enligt min smak köpte efter en hel del tvekan Emotiva XPA-5 i somras. testat marantz, denon och Nad för mina surround kanaler. Bara att konstatera Emotiva var klart bäst! Minst brus, renast ljud och enorm kraft! Funderar på att så småningom ersätta mina Nad-steg mot Emotiva xpa-2 till frontarna. Fast då 2st steg Nya bilder på ONKYO PR-SC5507 M.V.H uras
Redigerat av uras, 03 December 2009 - 08:12.
Postad 03 December 2009 - 10:24
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Uras. snälla ta av windows 7 klistermärket : )
Det var det första jag gjorde när jag fick hem den, det gör ju inte direkt underverk för utseendet.
Postad 03 December 2009 - 16:22
uras
-
uras
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
LOL
Ska göra det
Redigerat av uras, 03 December 2009 - 16:23.
Postad 03 December 2009 - 17:45
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Uras. snälla ta av windows 7 klistermärket : ) Det var det första jag gjorde när jag fick hem den, det gör ju inte direkt underverk för utseendet.  Hoppas inte det är ett sånt där retfullt klistermärke som gärna lämnar fina rester kvar...
Postad 03 December 2009 - 19:33
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Ok THomaX
Jag gillar Nad-Slutegen mycket har haft dem ganska länge. Har testat bla. Denon men Nad är klart bättre framför allt på smådetaljer i Filmer. Denon stegen var för mörka enligt min smak
köpte efter en hel del tvekan Emotiva XPA-5 i somras. testat marantz, denon och Nad för mina surround kanaler. Bara att konstatera Emotiva var klart bäst! Minst brus, renast ljud och enorm kraft!
Funderar på att så småningom ersätta mina Nad-steg mot Emotiva xpa-2 till frontarna. Fast då 2st steg
Nya bilder på ONKYO PR-SC5507 M.V.H uras
Det låter trevligt att du tycker Emotivan låter bäst eftersom jag går den vägen nu Men jag ska ha den för 2-kanaligt också. Antar att marantz och denon stegen var lite av dom större stegen också så det inte blev en orättvis kamp. Du borde slå till på 2st XPA-1 nu när man kan få dom för $799/st
Postad 03 December 2009 - 22:00
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Windows klistermärket släpper utan problem, så det är inget att oroa sig för : )
Postad 04 December 2009 - 21:20
arcticblue
-
arcticblue
-
Användare
-
-
115 inlägg
Det finns både RCA och XLR pre-out-utgångar. Kan man mixa dessa så att man för exempelvis frontarna använder sig av en XLR-utgång medans man för andra använder RCA? Eller finns det ngn oskriven regel att man alltid bör använda samma typ av utgångar, dvs alltid alla RCA eller alla XLR?
Det borde vara möjligt att använda en kombination av dessa men är det att rekommendera?
Postad 04 December 2009 - 22:36
arcticblue
-
arcticblue
-
Användare
-
-
115 inlägg
Satt och läste igenom manualen för 5507 och tittade även mot 5007:an. Vet inte riktigt om det finns ngn skillnad i vilka högtalarkombinationer som stödjs i en 9.x setup mellan dessa För en 5007 kan man välja vilka två av följande tre som helst enligt tabellen: - Surround back left/Surround back right
- Front high left/Front high right
- Front wide left/Front wide right
, MEN för en 5507 gäller valet inte 'Surround back'-kanalerna. Noterar dock att det i fotnötterna för båda står att inget ljud finns samtidigt i Front W resp Front H...Ngn som vet hur det förhåller sig?
5007.bmp 591.75K
8 Antal nerladdningar
5507.bmp 591.75K
6 Antal nerladdningar
Redigerat av arcticblue, 04 December 2009 - 22:41.
Postad 07 December 2009 - 15:33
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Man kan välja front high eller front width, man kan inte ha bägge alternativen.
Detta är ganska naturligt då front high är Dolby (Pro Logic IIz) teknologi och front width är Audyssey (Audyssey DSX) teknologi.
Man kan ju ändå inte ha bägge avkodningsalternativ samtidigt.
Självklart kan man samtidigt ha surround back, dom har inget med front alternativen att göra, både Audyssey och Dolby stödjer surround back.
Postad 07 December 2009 - 15:37
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Någon som fått rätt på klickandet när reläerna slår om?
Min klickar varje gång jag byter kanal på digitalboxen vilket lätt blir irriterande när man zappar runt.
Jag får dessutom inte något ljud från balanserade ingångarna, har testat att assigna dom till phono och CD men får inget ljud i någon av dom.
Ett annat problem är att ibland står bilden och blinkar när jag kör datorbild från HTPC:n. Den kommer och går liksom. Det händer aldrig när en film är igång men när man är ute i windows och inte gör något så händer det ibland.
Postad 07 December 2009 - 17:14
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Någon som fått rätt på klickandet när reläerna slår om?
Min klickar varje gång jag byter kanal på digitalboxen vilket lätt blir irriterande när man zappar runt. Jag får dessutom inte något ljud från balanserade ingångarna, har testat att assigna dom till phono och CD men får inget ljud i någon av dom.
Ett annat problem är att ibland står bilden och blinkar när jag kör datorbild från HTPC:n. Den kommer och går liksom. Det händer aldrig när en film är igång men när man är ute i windows och inte gör något så händer det ibland.
Gör min det sen när jag har alla saker så jag kan koppla det så, så skulle jag nog välja att koppla boxen direkt till tv'n för att kringgå problemet. Undrar hur det blir om man kör med en tv som har inbyggd digitalmottagare? Har du provat om bilden blinkar om du kör direkt till tv'n utan att signalen går genom stärkaren?
Postad 07 December 2009 - 17:36
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Bilden blinkade inte innan.
Har dock ny kabel, ny projektor och nytt försteg så felet kan ligga lite varstans.
Mest sannolikt känns ändå försteget.
Jag är lite allergisk mot alla automatiska inställlningar, att HDMI ingångarna känner efter vad som är kopplat och om det är kopplat hela tiden, det är som gjort för att få problem.
Alla nya HDMI problem var obefintliga när jag körde med komponent. Det som skickades kom alltid fram, möjligtvis lite suddigare än med HDMI men helt utan strul.
Koppla digitalboxen till tv:n är ju inte ett alternativ, Dolby pro logic IIz vill jag ju köra när jag tittar på tv med mina dyra fina högtalare. Inte har jag skaffat allt detta för att köra med tv:ns inbyggda värdelösa högtalare. Nä då får det knäppa vid kanalbyte hellre.
Postad 07 December 2009 - 17:49
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Bilden blinkade inte innan. Har dock ny kabel, ny projektor och nytt försteg så felet kan ligga lite varstans. Mest sannolikt känns ändå försteget.
Jag är lite allergisk mot alla automatiska inställlningar, att HDMI ingångarna känner efter vad som är kopplat och om det är kopplat hela tiden, det är som gjort för att få problem.
Alla nya HDMI problem var obefintliga när jag körde med komponent. Det som skickades kom alltid fram, möjligtvis lite suddigare än med HDMI men helt utan strul.
Koppla digitalboxen till tv:n är ju inte ett alternativ, Dolby pro logic IIz vill jag ju köra när jag tittar på tv med mina dyra fina högtalare. Inte har jag skaffat allt detta för att köra med tv:ns inbyggda värdelösa högtalare. Nä då får det knäppa vid kanalbyte hellre.
Har du flyttat runt grejerna så du kör med en längre kabel nu? HDMI är väl lite känsligt om det blir för långa kablar. Har du testat att byta tillbaks till den gamla kabeln (om den räcker)? Blinkar bilden till både projje och tv? Troligtvis är det väl steget, då får man hoppas att en FW uppdatering kan avhjälpa det senare. Ja, det är jobbigt med automatik som ska ändras hela tiden om man flippar runt lite. Men det är nog svårt att kringgå om man byter till olika kanaler som har olika ljudformat, då vill ju stärkaren ändra sig till den bästa inställningen om det inte går att låsa på något vis. Okey, du kanske har lite roligare kanaler än mig då  , tittar inte så mycket på tv så jag bryr mig inte så mycket om ljudet på det jag tittar på.
Postad 07 December 2009 - 18:49
arcticblue
-
arcticblue
-
Användare
-
-
115 inlägg
Man kan välja front high eller front width, man kan inte ha bägge alternativen. Detta är ganska naturligt då front high är Dolby (Pro Logic IIz) teknologi och front width är Audyssey (Audyssey DSX) teknologi. Man kan ju ändå inte ha bägge avkodningsalternativ samtidigt.
Självklart kan man samtidigt ha surround back, dom har inget med front alternativen att göra, både Audyssey och Dolby stödjer surround back. Audyssey DSX stödjer 11.1, där både height och wide finns med. Dolby Pro Logic IIz stödjer 9.1 med front height. Rent teoretiskt torde då en 9.x receiver kunna koda av front height samt wide och skippa surround back. Det lär ju inte gå med 5507 med tanke på vad som står i manualen  Dock är det konstigt att högtalar-konfigurationer som stödjs är olika mellan 5507:an resp. 5007:an (iaf enligt manualen)? Hittade en kul länk här  Verkar som det även finns en mer eller mindre bekräftad bug där ljudet försvinner vid uppspelning av vissa material.
Redigerat av arcticblue, 07 December 2009 - 18:55.
Postad 07 December 2009 - 18:52
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Dom kan ju inte släppa allt på en gång. Måste komma en ny modell om ett halvår som man bara MÅSTE HA!
Postad 07 December 2009 - 18:56
arcticblue
-
arcticblue
-
Användare
-
-
115 inlägg
Dom kan ju inte släppa allt på en gång. Måste komma en ny modell om ett halvår som man bara MÅSTE HA! 
Så sant
Postad 07 December 2009 - 20:46
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Men är det någon som kör med balanserad ingång?
Jag har fortfarande inte lyckats få ljud genom min.
Postad 07 December 2009 - 20:53
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Köp då en sherwood 997 och bli nöjd
Postad 07 December 2009 - 21:09
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Köp då en sherwood 997 och bli nöjd
Jag är jättenöjd. Använder bara 7.1 i alla fall. Men Sherwood kan vi ta i en annan tråd. Nahaz, kör du balanserat ut också?
Postad 07 December 2009 - 22:50
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Nej iof inte, är det ett krav?
Jag kommer antagligen inte köra balanserat ut sen när slutstegen kommer heller.
cr80s kan man ju inte köra med balanserade kablar tyvärr.
Postad 08 December 2009 - 00:01
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Jag har för mig att jag läste det någonstans i manualen.
Har du inga extrema avstånd så vinner du inget på att köra balanserat ändå iofs annat än att det är tuffare kablar
Redigerat av Martin, 08 December 2009 - 00:01.
Postad 08 December 2009 - 08:03
nisse82
-
nisse82
-
Användare
-
-
120 inlägg
Nej iof inte, är det ett krav? Jag kommer antagligen inte köra balanserat ut sen när slutstegen kommer heller.
cr80s kan man ju inte köra med balanserade kablar tyvärr.
Du måste i princip köra balanserat helavägen från signalkälla till slutsteg för att få någon vinning av det. Annars blir det bara fler signalbyten. Vid kortare sträckor skiljer det sig inte heller något åt balanserat och ickebalanserat.
Postad 08 December 2009 - 08:55
hanse1
-
hanse1
-
Lärjunge
-
-
382 inlägg
Men är det någon som kör med balanserad ingång? Jag har fortfarande inte lyckats få ljud genom min.
Jag kör balanserat till alla anslutningar. Kör även balanserat in från en Squeezebox via en DAC, DA9.
Postad 08 December 2009 - 09:49
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Du måste i princip köra balanserat helavägen från signalkälla till slutsteg för att få någon vinning av det. Annars blir det bara fler signalbyten. Vid kortare sträckor skiljer det sig inte heller något åt balanserat och ickebalanserat.
Så om man inte kör balanserat hela vägen kan det bli sämre pga av flera signalbyten då?
Postad 08 December 2009 - 09:54
nisse82
-
nisse82
-
Användare
-
-
120 inlägg
Så om man inte kör balanserat hela vägen kan det bli sämre pga av flera signalbyten då?
Ja. Och vissa produkter är inte balanserade invändigt och ger även de sämre ljud med balanserade kablar, även om man "tror" att man kör balanserat hela vägen.
Postad 08 December 2009 - 10:29
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Jag kan ju lugna dom som blev skrämda av mitt problem med blinkande bild.
Det är 99% säkert på grund av för lång hdmi kabel.
15 meter clicktronic från kjell & co var det jag provade med.
Den åker tillbaka idag och jag återkommer med resultatet av 12 meter supra istället.
Postad 08 December 2009 - 10:31
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Jag har 16 meter Kramer Flat och den funkar kalas Bara ett tips om ni skall dra långt och vill kunna dölja kabeln bakom lister eller under golv och mattor https://www.minhembio.com/nyheter/1495
Redigerat av cedergren, 08 December 2009 - 10:33.
Postad 08 December 2009 - 10:35
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Ja. Och vissa produkter är inte balanserade invändigt och ger även de sämre ljud med balanserade kablar, även om man "tror" att man kör balanserat hela vägen.
Hm, det ska inte vara enkelt! Och hur ska man veta om man har äkta balanserade saker? Kommer köra med onkyo 5507 och emotiva xpa-5, beställde balanserade kablar därimellan, kanske är dumt? Jag kan ju lugna dom som blev skrämda av mitt problem med blinkande bild. Det är 99% säkert på grund av för lång hdmi kabel.
15 meter clicktronic från kjell & co var det jag provade med. Den åker tillbaka idag och jag återkommer med resultatet av 12 meter supra istället.
Låter bra det, hoppas det löser sig HDMI börjar bli känsligt över 10m kabel vad jag vet, då gäller det att man har en BRA kabel om det ska funka.
Postad 08 December 2009 - 10:39
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
HDMI börjar bli känsligt över 10m kabel vad jag vet, då gäller det att man har en BRA kabel om det ska funka.
Det är inte HDMI som är känsligt. Det är förbaskat dåliga kablar som bär skulden. Det spelar ingen roll vad du skall skicka genom en kabel längre sträckor, så gäller det att ha en bra kabel. Om du tex köpet en dålig nätverkskabel och som du skall dra genom hela huset, så kan du räkna med att du tappar bandbredd. Samma gäller så klart med HDMI kabel. Ni som har läst och trott på att det inte är skillnad på HDMI kablar kan då fundera på varför vissa kablar inte funkar i längre längder. Så ett tips om ni skall köpa 2 meter kabel. Säg till i butiken att de skall koppla in den längsta de har ( > 12 m ) av det märket och om den funkar då har du köpt en bra 2 meters kabel  Läs här http://www.component...showtopic=11032Och Här http://www.component...mp;#entry121484
Redigerat av cedergren, 08 December 2009 - 10:46.
Postad 08 December 2009 - 18:58
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Tackar för tips och länkar som vanligt!
Postad 08 December 2009 - 19:27
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Nej tyvärr kvarstår problemen.
Problem 1:
Tv bilden blir ibland svart i en sekund, händer flera gånger på 5 minuter så det är helt oacceptabelt.
Kopplat: Digitalbox -> scart till s-video kabel (RGB signal) -> PR-SC5507 -> 12m HDMI -> AE4000
Däremot verkar det inte hända när jag kör mot TV:n, vilket innebär att det borde vara ett problem med kabeln eller projektorn. Händer inte heller när jag kör komponent från receiver till projektor.
Problem 2:
HTPC bilden blir helt galen, suddig och utsmetad med kraftiga grafikfel. Går inte att läsa på skärmen. Händer när jag står ute på skrivbordet, inte när en film är igång eller i XBMC. Testat nyaste grafikdrivrutinerna utan framgång.
Kopplat: HTPC -> DVI till HDMI kabel -> PR-SC5507 -> både 2 meter och 12 meter hdmi -> både TV och projektor.
Måste vara ett problem med receivern eftersom det händer på både tv och projektor och det är inga problem om jag kopplar direkt från HTPC till tv eller projektor. Jag kör 1920x1080 i 60Hz med ett Radeon HD3600 serie kort.
Mycket tråkigt det här, vet inte om jag vill behålla receivern, enda sättet att undvika alla problem är att koppla komponent från receivern till projektorn och då försvinner hela poängen med att jag uppgraderade till 2 hdmi ut.
Ingen annan som har några problem med kompabilitet mellan apparater?
Postad 08 December 2009 - 19:57
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Nej tyvärr kvarstår problemen.
Om det ÄR ett problem med förstärkaren så kommer det garanterat en firmware update så småningom. Har du kollat Onkyo's hemsida om det finns nån ny?
Postad 08 December 2009 - 20:16
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Kör en firmware uppdatering nu så får vi se om det hjälper.
Det står i manualen att dom inte garanterar att det skall funka med dvi till hdmi adaptrar eller kablar.
Har en hdmi ut på moderkortet också kvar att testa om jag kopplar ur externa grafikkortet.
Postad 08 December 2009 - 20:18
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Nahaz
Tråkigt det där
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig!
Har du fått någon support från stället du köpte försteget från?
Så som det funkar för dig nu är långt från acceptabelt i mina ögon!
Dom funktioner man har ska ju fungera, så är det ju bara.
Skulle vara jäkligt besviken om jag var i dina kläder!
Postad 08 December 2009 - 21:59
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Nahaz
Om du istället kör scart RGB till en Scart/komponentomvandlare (cyp2100) så skall det
fungera med både omvandling till HDMI och uppskalning
Kolla hos den där kabelnissen som brukar annonsera längst upp på denna sidan.
Tror ditt problem är att du kör Scart rgb till Svideo och sedan HDMI
Ang klickljud så är det inget att göra åt dessa
De balanserade in och utgångarna fungerar
Det går att köra både high och wide som någon annan påpekade innan
Tror det var alla frågor som ni ställt och som jag missade när jag var här sist
Ett tips är att läsa instruktionsboken ett par gånger. Det var mycket jag missade första gången
och som sedan ploppade upp de andra gångerna jag plockade fram den.
För er som inte har köpt eller fått er 5507 ännu så råder jag er att ladda ner manualen
och läsa på innan ni får hem denna pjäs. Det är mycket man måste veta
Manual_PR_SC5507_English.pdf 14.01MB
6 Antal nerladdningar
Manual_TX_NR5007_Nederland_Svenska.pdf 32.48MB
21 Antal nerladdningar
Postad 08 December 2009 - 22:12
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Mitt i särklass värsta problem fortfarande är dock bilden på projektorn via lång kabel.
Det är massor av olika problem som helt enkelt måste bero på kabel längden. Tyvärr är det ju omöjligt att verifiera detta 100% utan att flytta ner projektorn bredvid receivern. Har inga andra kablar som räcker till projektorn.
Men receivern måste ge ganska klen hdmi signal ut eftersom samma kabel funkar utmärkt direkt från datorn.
Får försöka få tag på en annan kabel och prova, dessvärre måste den vara 12 meter lång för att räcka.
Postad 08 December 2009 - 22:25
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Du måste ha missat att jag tidigare skrev att jag har 16 meter HDMI kabel
och jag har inga problem alls
Problemet ligger nog i hur du omvandlar signalerna ( jag satsar mina pengar på det )
Laborera inte så mycket med datorn innan allt annat funkar
Se först till att du har bild från dvd eller blu rayspelare
När det är solklart så går du över till digitalboxen och får bild från den.
Redigerat av cedergren, 08 December 2009 - 22:28.
Postad 08 December 2009 - 22:36
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Jag har felfri bild på tv:n från digitalboxen via receivern.
Så det problemet anser jag vara löst, det är bara på projektorn bilden kommer och går och det måste vara kabeln.
Jag har också felfri bild på tv:n från HTPC:n nu när jag bytt kabel till en vanlig hdmi -> hdmi istället för som innan en dvi -> hdmi. Även här är bilden kass på projektorn.
Nästa steg blir att prova en annan kabel från receivern till projektorn och se om allt löser sig då.
Postad 08 December 2009 - 22:57
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Okey
Jag kan inte riktigt hänga med vilken kabel du har här eller där
Men jag kan säga, att det inte är säkert att projjen tar samma signal som tvn vice versa
Koppla den kabel du inte tror att fungerar till den lösning som fungerar.
Fungerar den då, är det inte fel på kabeln.
Som sagt, datorer lever ett eget liv
Postad 09 December 2009 - 07:28
arcticblue
-
arcticblue
-
Användare
-
-
115 inlägg
De balanserade in och utgångarna fungerar
Kan man även mixa dom, dvs använda RCA för vissa kanaler medans XLR för andra? Det går att köra både high och wide som någon annan påpekade innan
Yippi! Det låter lovande För er som inte har köpt eller fått er 5507 ännu så råder jag er att ladda ner manualen och läsa på innan ni får hem denna pjäs. Det är mycket man måste veta
Jo, mkt blir det.
Postad 09 December 2009 - 09:14
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Kan man även mixa dom, dvs använda RCA för vissa kanaler medans XLR för andra?
Jodå, det går bra. Jag har RCA till mitt flerkanalslutsteg och balanserade till 2 kanal Här har ni en bild på hur man kan välja vilka högtalare man skall ha och vilka som fungerar tillsammansDet som är märkligt, är att jag nu upptäcker att det är skillnader mellan 5507 0ch 5007och att det faktiskt står att man inte kan använda front wide och high samtidigt.Bilden för 5007 ljuger, då det lätt kan tolkas som att det funkar med alla bockar i samma ruta 5007 anger ju 11 högtalare och det är den manualen jag gått efter, då den är på svenska. Vore kul om alla som nu har 5507 skriver så mycket av sina egna upptäckter som möjligt, så att vi lär oss hur denna maskin funkar eller inte funkar. 5507]
5507.JPG 82.67K
1 Antal nerladdningar5007
Sk_rmklipp.JPG 73.88K
1 Antal nerladdningarJag har tänkt satsa på Front High, då det är detta system som också kommer att användas av andra märken och ingår i Dolby IIz. Jag har testat Front Wide och det lät ju okey, men var inget jag hoppade upp och ropade tjosan av.
Redigerat av cedergren, 09 December 2009 - 09:43.
Postad 13 December 2009 - 08:24
arcticblue
-
arcticblue
-
Användare
-
-
115 inlägg
Satt och läste om x007 samt 5507 igår och hittade en del trådar; Särskilt 'AVSforum officiell' innehöll mkt diskussion kring följande; - Audio drop-outs while playing
- No sound from standby
- Unit shuts off during usage (unit becomes too hot)
- Bad support från Onkyo
Ni som redan är stolta ägare till en 5507, har ni sett eller upplevt några liknande problem?
Redigerat av arcticblue, 13 December 2009 - 08:26.
Postad 13 December 2009 - 09:53
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Att det inte är något ljud i standbyläge då ... vad dom nu menar med det.
Audio dropouts har jag fått nån gång, men det har berott på mitt nätverk.
Postad 13 December 2009 - 15:32
arcticblue
-
arcticblue
-
Användare
-
-
115 inlägg
Att det inte är något ljud i standbyläge då ... vad dom nu menar med det.
OM jag tolkades det rätt så hade flertalet ingen ljud efter att enheten varit i 'standby', dvs man aktiverar sin ögonsten men får ingen ljud Positivt dock att nästa firmware skulle fixa detta enligt följande post I received another answer from Onkyo customer support, i specifically asked if the coming fw-update will fix the "no sound" problem, and they said it would! So its just to wait a couple of weeks and see if it does the trick.
Workaround hittades här. Självklart är det omöjligt att faktiskt veta ngt när man sitter på sin kammare och finkammar nätet på info kring de nya Onkyo-modellerna, man vill ju så gääääärna att allt som skrivs skall vara bra
Redigerat av arcticblue, 13 December 2009 - 15:36.
Postad 13 December 2009 - 15:36
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Hur som helst är det kanon att dom skeppar updates, och så smidigt det är att installera dom genom internet
Postad 13 December 2009 - 17:25
arcticblue
-
arcticblue
-
Användare
-
-
115 inlägg
Hur funkar Audyssey rumskorrigering (på PR-SC5507 specfikt), dvs - hur lång tid tar ungefär (generellt)?
- är det automatiskt eller behöver man pilla manuellt i 6 timmar efteråt?
- funkar det?
I senaste Bild & Ljud fick TX-NR3007 inte bästa betyget, dels för att det var trassligt att just ändra rumskorrigeringsresultatet manuellt då ändringar inte i kunde höras i realtid (vilket i och för sig inte är exklusivt för Onkyo).
Redigerat av arcticblue, 13 December 2009 - 19:17.
Postad 13 December 2009 - 19:46
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Jag har fortfarande inte löst problemet med att bilden blinkar när jag tittar på tv på projektorn.
Jag har testat följande
Digitalbox -> komposit -> PR-SC5507 -> 12m HDMI -> AE4000 = Blinkar
Digitalbox -> s-vhs -> PR-SC5507 -> 12m HDMI -> AE4000 = Blinkar
Digitalbox -> RGB -> PR-SC5507 -> 12m HDMI -> AE4000 = Blinkar
Digitalbox -> s-vhs -> PR-SC5507 -> 15m HDMI -> AE4000 = Blinkar
HTPC -> 2m HDMI -> PR-SC5507 -> 12m HDMI -> AE4000 = OK
Digitalbox -> s-vhs -> PR-SC5507 -> 15m komponent -> AE4000 = OK
Digitalbox -> s-vhs -> PR-SC5507 -> 2m HDMI -> Zepto A42 = OK
Inställningar:
Both:
Both (Main): Auto, through, source, 480p, 720p, 1080p = Blinkar
Both (Sub): Auto, through, source, 480p, 720p, 1080p = Blinkar
Analog: Auto, through, source, 480p, 720p, 1080p = OK
Enda slutsatsen jag kan dra är att PR-SC5507 inte klarar att skala upp en analog komposit eller s-vhs signal till HDMI och sen skicka den till en projektor, men det fungerar till tv:n???
Med analog monitor out via komponentkabel funkar det men det gjorde det på min gamla denon receiver också och tanken var ju att allt nu skulle funka via HDMI. Att det skulle vara ett kabelproblem har jag helt gett upp, antagligen funkar alla kablar jag hittills provat med, det är något annat som strular.
Jag är ganska säker på att det inte är projektorn som strular heller neb jag kan såklart inte vara 100% säker.
Men HTPC via 12m HDMI direkt till projektorn funkar bra.
Någon som har någon idé på något jag skulle kunna prova?
Enda alternativen jag har just nu är antingen att skaffa en ny digitalbox med HDMI ut eller lämna tillbaka processorn och gå tillbaka till min gamka Denon receiver.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|