iPhone 3GS vs. HTC Hero
189 svar till detta ämne
Postad 24 September 2009 - 13:31
Eufemism
-
Eufemism
-
Forumräv
-
-
861 inlägg
Det som jag vill köra i bakgrunden är: Skype så att kompisar kan ringa till mig genom Skype när som helst. En avancerad samtalshanterar och telefonsvarar program. Det finns många sådana program till Symbian. Musik program som Spotify och FStream.
Då kan jag lova dig att till och med iPhone skulle göra dig besviken. Hur en jailbreakad iPhone kan hantera sådant har jag ingen aning om.
Postad 24 September 2009 - 13:34
Ekka
-
Ekka
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hur är det om man kör tex 3G Watchdog som håller koll på ens datatrafik och varnar när man når gränsen? Alltså om man inte har fritt internet. Är ganska ny på Hero och har ingen koll på Iphone så ni behöver kanske inte skratta åt mig. Men det finns ju en del sådana appar till android som ligger och kör i bakgrunden finns det liknande appar till Iphone som man kan ha körandes i bakgrunden?
Postad 24 September 2009 - 14:06
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Då kan jag lova dig att till och med iPhone skulle göra dig besviken. Hur en jailbreakad iPhone kan hantera sådant har jag ingen aning om.
Jag har haft 3G sedan den kom ut förra året och jag är nöjd, men skulle inte säga nej till multitasking. Jag tror att nästa iPhone kommer att ha multitaskink, precis som MMS och internet delning kom med OS 3
Postad 24 September 2009 - 16:24
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
iPod, mail, meddelanden och safari går utmärkt att multitaska. Trycker du på home-knappen kommer du till programmenyn och går du in i programmet igen är du kvar på samma ställe, allt du skrivit finns kvar. Jag har inga problem alls med den så kallade bristen på multitasking hos iPhone.
Jag förutsätter att webläsaren fortsätter ladda siden under tiden man gör något annat. Hur är det med muskstyrning från ett bt-headset på iphone? Är van vid mitt jabra bt-3030  Men mina största invändningar mot iphone är att man är tvingad till att använda itunes och inte kan använda telefonen som usbminne och flytta data mellan tex jobbet och hemmet, eller flytta över musik till jobbdatorn från telefonen.
Postad 24 September 2009 - 23:21
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
För en som inte riktigt har koll på iPhone....om man kan få en massa extra funktioner genom jailbreaka....varför är dessa inte påslagna redan från början? Dvs varför vill Apple medvetet försämra telefonen? Eller finns det måne nackdelar med jailbreakingen?
Postad 24 September 2009 - 23:50
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
För en som inte riktigt har koll på iPhone....om man kan få en massa extra funktioner genom jailbreaka....varför är dessa inte påslagna redan från början? Dvs varför vill Apple medvetet försämra telefonen? Eller finns det måne nackdelar med jailbreakingen?
Därför att apple egntligen vill ha 100% kontroll på telefoner och os, de vill kunna bestämma vad du kan lägga in för program osv.
Postad 28 September 2009 - 22:22
Unregisterede99abc9e
-
Unregisterede99abc9e
-
Användare
-
-
116 inlägg
Iphone rules så är det bara och säg fan inge annat
Postad 28 September 2009 - 22:28
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Iphone rules så är det bara och säg fan inge annat
Såå tråkig
Postad 29 September 2009 - 07:23
menks13
-
menks13
-
Användare
-
-
132 inlägg
Jag förutsätter att webläsaren fortsätter ladda siden under tiden man gör något annat. Hur är det med muskstyrning från ett bt-headset på iphone? Är van vid mitt jabra bt-3030 
Men mina största invändningar mot iphone är att man är tvingad till att använda itunes och inte kan använda telefonen som usbminne och flytta data mellan tex jobbet och hemmet, eller flytta över musik till jobbdatorn från telefonen.
Styrning med blåtands headset funkar sådär det går inte att byta låt också bryter den kopplingen varenda gång man lägger på luren med hjälp av headsetet. Jag har sony ericsson 980 nånting
Postad 30 September 2009 - 11:24
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Styrning med blåtands headset funkar sådär det går inte att byta låt också bryter den kopplingen varenda gång man lägger på luren med hjälp av headsetet. Jag har sony ericsson 980 nånting 
Vad kass att inte kunna använda ett bt-headset fullt ut, är så van vid mitt jabra så jag i princip aldrig tar fram telefonen längre när jag bara lyssnar på musik, dessutom är det skönt att kunna koppla upp telefonen mot bilstereon via bt och styra musiken med knapparna på stereon
Postad 01 October 2009 - 12:33
avy
-
avy
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag köpte en HTC Hero två veckor innan jobbet beslutade sig för att ge mig en Iphone i jobbet. Tycker att bägge telefonerna är grymma och vilken man än väljer så blir man nöjd. Herons multitasking är självfallet att föredra just vid spotifyanvändning men annars tycker jag än så länge Iphonen klarar detta bra med sina push.
Fördelar som jag ser det med Iphonen är självklart Appstore, både utbudet och kvalitén på programmen. Fungerar bättre, snyggare, bättre anpassade och mer avancerade. Framförallt på spel så är Iphonen bättre. Sen tycker jag ljudkvailítén vid musiklyssning är som natt och dag. I alla fall min Hero har ett svagt brusande under musiken. Stör mig inte då jag lyssnar på musik men mellan låtar och vid lugna partier hörs det lite. Likadant i både spotify och Iphonen.
En stor nackdel eller fördel beror väl på vem man frågar, med Iphonen är Itunes som jag som PC-användare inte är så förtjust i.
Att Iphonen är snabb vet alla och Heron är lika snabb när den cokså gör en enda sak. När den gör många skaer samtidigt så blir den lite slöare. Mycket förståligt och inget jag kan klaga på. Hellre segare och möjlighet att göra flera saker samtidigt än att inte få möjligheten alls.
Att surfa med Iphonen upplever jag bättre än att surfa med Heron. Sidorna ser lika bra ut i bägge men Iphonen är snabbare på att ladda upp sidorna vilket jag tycker Heron är lite seg på. I alla fall för mig som saknar tålamod vid surfning.
Självklart är det större frihet med Heron, och alla widgets som finns är riktigt, riktigt bra och att själv kunan välja hur, var när jag har dem och hur de skalla gera är perfekt tycker jag. Helt klart något Iphonen saknar.
Nu är detta mina personliga reflektioner, inga sanningar, inga fakta utan så som jag upplevt telefonerna så länge jag haft dem. Gillar dem bägge skarpt och detta inlägg är inte till för att hylla den ene och sänka den andre telefonen.
Postad 02 October 2009 - 11:02
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Denna eviga "diskussion" om multitasking börjar verkligen kännas tjatig nu men eftersom folk envisas med att lägga fram samma argument gång på gång medans motparten vägrar lyssna så är det kanske inte så konstigt att den fortfarande hålls vid liv. Att få fram någon slags koncensus mellan lägren här kan liknas vid att medla fram fred i mellanöstern. Ain't gonna happen.
zinned78: självklart saknar du inte multitasking - man kan ju omöjligt sakna något man inte en gång haft. Jag är ganska säker på att om du skulle använda en WinMo eller Android-lur ett par veckor så skulle du få ett annat perspektiv på frågan. Innan Hero hade jag Xperia och innan dess en rad andra WinMo-mobiler så för mig kändes det otroligt stympat att gå över till iPhone. Har man vant sig vid en sådan framträdande funktion som multitasking kan man inte gå tillbaka till något annat. Som påpekats här tidigare är iPhonens notificationsystem ett rent skämt och att det skulle vara ngt som helst substitut för MT eller ens ett riktigt notificationsystem håller inte ens de flesta seriösa reviewers med om.
Att rapa upp en radda olika multitaskingscenarior känns inte särskilt givande. Dels är det väldigt individuellt hur man använder sin mobil men framförallt är det svårt eftersom MT är så "second nature" när man väl vant sig. Det är inget man tänker på när man använder det men det märks definitivt när man inte har det.
Postad 02 October 2009 - 11:35
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
zinned78: självklart saknar du inte multitasking - man kan ju omöjligt sakna något man inte en gång haft.
Eftersom det är Smartphones vi talar om så vill man ju komma så nära en dator som möjligt och på datorn har iaf jag haft multitasking sedan Win95 (nästan 3.11). Så jo, jag vet nog vad multitasking är och vad jag enligt dig skulle sakna på min iPhone  Som påpekats här tidigare är iPhonens notificationsystem ett rent skämt och att det skulle vara ngt som helst substitut för MT eller ens ett riktigt notificationsystem håller inte ens de flesta seriösa reviewers med om.
Förklara gärna vad som är så uselt med Push-upplägget som används i iPhone, jag har ingen aning om vad för negativa aspekter du syftar på.
Postad 02 October 2009 - 12:59
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Eftersom det är Smartphones vi talar om så vill man ju komma så nära en dator som möjligt och på datorn har iaf jag haft multitasking sedan Win95 (nästan 3.11). Så jo, jag vet nog vad multitasking är och vad jag enligt dig skulle sakna på min iPhone 
Förklara gärna vad som är så uselt med Push-upplägget som används i iPhone, jag har ingen aning om vad för negativa aspekter du syftar på.
Multitasking på pc är en sak, på en smartphone något helt annat. Två helt skilda upplevelser. Ang push not. på iphone vs t.ex. notificationsystemet på Android så orkar jag faktiskt inte gå igenom det utförligt här. Den ena är en väldesignad och systemvid lösning som är en kärnfunktion av OSet. Den andra är en bristfällig och illa genomtänkt add-on för funktionalitet som borde funnits där från början. Ärligt talat, en ruta som poppar upp mitt i det du håller på med - känns väldigt 90-tal och förvånansvärt osmidigt för att vara Apple. Kolla upp lite YouTube videos och se själv Androids lösning.
Postad 02 October 2009 - 13:14
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Multitasking på pc är en sak, på en smartphone något helt annat. Två helt skilda upplevelser.
Ang push not. på iphone vs t.ex. notificationsystemet på Android så orkar jag faktiskt inte gå igenom det utförligt här. Den ena är en väldesignad och systemvid lösning som är en kärnfunktion av OSet. Den andra är en bristfällig och illa genomtänkt add-on för funktionalitet som borde funnits där från början. Ärligt talat, en ruta som poppar upp mitt i det du håller på med - känns väldigt 90-tal och förvånansvärt osmidigt för att vara Apple. Kolla upp lite YouTube videos och se själv Androids lösning.
Eller Palm Pres, som verkar vara ännu bättre imo. Det är dock bra på Android med. Jag förstår inte ens hur man kan ta upp Notification-systemet på iPhone som ett exempel på hur multitasking visst fungerar med IM. Hur ska man använda notifications på iPhone på ett vettigt vis med en IM-klient? Och hur läser man meddelandet utan att stänga ner den app man är i? Liksom...
Postad 02 October 2009 - 13:22
Z-man75
-
Z-man75
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
Hur kan man ens diskutera Iphone, det är ju en leksak, inget annat.
Postad 02 October 2009 - 13:23
Lias08
-
Lias08
-
Mästare
-
-
2705 inlägg
Hur kan man ens diskutera Iphone, det är ju en leksak, inget annat.
En dyr leksak
Postad 02 October 2009 - 13:27
Z-man75
-
Z-man75
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
En dyr leksak 
Det är ju sant!!
Postad 02 October 2009 - 13:54
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Multitasking på pc är en sak, på en smartphone något helt annat. Två helt skilda upplevelser.
Ang push not. på iphone vs t.ex. notificationsystemet på Android så orkar jag faktiskt inte gå igenom det utförligt här. Den ena är en väldesignad och systemvid lösning som är en kärnfunktion av OSet. Den andra är en bristfällig och illa genomtänkt add-on för funktionalitet som borde funnits där från början. Ärligt talat, en ruta som poppar upp mitt i det du håller på med - känns väldigt 90-tal och förvånansvärt osmidigt för att vara Apple. Kolla upp lite YouTube videos och se själv Androids lösning.
Så mycket för vidareutveckling av multitaskdelen Om man nu inte gillar att få upp notifikationsrutan, eller den s k "brickan", så kan man faktiskt stänga av det hur enkelt som helst i inställningarna. Eller Palm Pres, som verkar vara ännu bättre imo. Det är dock bra på Android med.
Jag förstår inte ens hur man kan ta upp Notification-systemet på iPhone som ett exempel på hur multitasking visst fungerar med IM. Hur ska man använda notifications på iPhone på ett vettigt vis med en IM-klient? Och hur läser man meddelandet utan att stänga ner den app man är i? Liksom...
Är inte meddelandet sju resor långt så kan du ju läsa det direkt i popupen. Hur kan man ens diskutera Iphone, det är ju en leksak, inget annat.
Hahaha, tur du kom med det avgörandet där  *ironi*
Postad 02 October 2009 - 13:56
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Oh and btw, eftersom denna tråd verkligen bjuder in till onyanserade och efterblivna replikbyten så säger jag det innan någon annan hinner före:
Postad 02 October 2009 - 14:04
Z-man75
-
Z-man75
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
Ärligt talat. tycker ni verkligen att Iphone är en bra telefon? Samtliga mobiltillverkare på marknaden idag springer ju förbi den luren med lätthet.
Grabben på bilden= Iphone.
Postad 02 October 2009 - 15:02
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Ärligt talat. tycker ni verkligen att Iphone är en bra telefon? Samtliga mobiltillverkare på marknaden idag springer ju förbi den luren med lätthet.
Alla mobiltillverkare vill skapa en telefon som kan konkurrera med iPhone  Grabben på bilden = Grabben ovanför mitt inlägg
Postad 02 October 2009 - 15:22
murklor
-
murklor
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag är ganska säker på att om du skulle använda en WinMo eller Android-lur ett par veckor så skulle du få ett annat perspektiv på frågan. Innan Hero hade jag Xperia och innan dess en rad andra WinMo-mobiler så för mig kändes det otroligt stympat att gå över till iPhone. Har man vant sig vid en sådan framträdande funktion som multitasking kan man inte gå tillbaka till något annat.
Håller inte alls med om detta. Multitasking har mer med användaren att göra än telefonen. Använder man det varje dag med 10 livsviktiga applikationer uppe samtidigt, visst då funkar helt enkelt inte iPhone om kan inte kan acceptera dess begränsningar. Men bara för att man har multitasking, betyder det inte att det är livsviktigt. Jag har använt Windows Mobile på HTC Diamond i över ett år nu, men multitasking är nästan obefintligt. Jag finner inget behov av det. Allt jag gör på telefonen är antingen dedikerat (UFO för WinMo äger, lol... Kan köra lääänge) eller så kortvarigt att man öppnar nåt och stänger det en minut efter. Men jag får en iPhone snart, kanske blir jag stympad också. Orsaken till att jag valde bort HTC Hero har lite med Android att göra: Det är att hårdvaran suger, den är samma skit som på min Diamond. Ingen Android lur idag har hårdvaran att konkurera med lurar som iPhone eller tex N900 (båda kör samma CPU).
Redigerat av murklor, 02 October 2009 - 15:25.
Postad 02 October 2009 - 15:27
aspire
-
aspire
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Springer ifrån? iPhone håller ju forfarande täten. Det är ju nästan löjligt va mäktiga Apple är efter så pass kort tid på mobilmarknaden. Varenda mobiltillverkare kissar ju ner sig för att få fram en produkt som skalll vara som iPhone. Men hitills har dom inte lyckats få fram en produkt som ens är i närheten. Hero är ju ett skämt i jämförelse! Och ja, jag har testkört båda! Men visst, vill man ha en lågprisprodukt så köp en Hero. Men om du vill gå hela vägen, köp en iPhone 3Gs! Även här gäller det att man får vad man betalar för! Och jag förstår fullt ut varför Hero kostar hälften av vad iPhonen kostar idag (kontantpris..) // aspire
Redigerat av aspire, 02 October 2009 - 15:30.
Postad 02 October 2009 - 15:52
Z-man75
-
Z-man75
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
Jag menar inte att Hero skulle vara en bra lur, för det tycker jag verkligen inte!!
Men hur man kan tycka att Apple är ledande inom mobilindustrin fattar jag bara inte!! Då kan man inte mycket om mobil kommunikation.
Själv väntar jag på min Satio, vilken jag tror mycket på. Men smaken är väl som baken, antar jag!!
Postad 02 October 2009 - 16:43
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Men hur man kan tycka att Apple är ledande inom mobilindustrin fattar jag bara inte!! Då kan man inte mycket om mobil kommunikation.
Det beror ju på hur man ser det. Ser man till vilken telefon som hetast på marknaden så är den ledande, ser man ur ett strikt businessperspektiv kanske det finns bättre, vad vet jag. En sak vet jag i alla fall: Har haft en jäkla massa smartphones, började 2003 med HP IPAQ (som iofs inte var en telefon) och Iphone är den FÖRSTA som jag tycker är riktigt användbar. Suveränt som både leksak, hjälpreda, vän i nöden och i jobbet. Alla andra telefoner jag har haft har det slutat med att jag bara ringer och SMSar för sync vad jobbigt, kalenderfunktionalitet illa osv. Jag kommer aldrig byta mer, är så så nöjd. Möjligen byter jag till generation 4 när det kommer  . En sak som folk glömmer bort är att för gemene man är användbarhet en riktigt viktig aspekt. Det skall vara enkelt och intuitivt att använda en produkt. Där kan WM-människorna inte säga ngn, där är Apple bäst så är det. Bara en sådan enekle sak: första ggn du syncar med Itunes så ställs klocka och språk automatiskt. Enkelt, javisst. Och det underlättar för mig.
Postad 02 October 2009 - 16:52
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Håller inte alls med om detta.
Multitasking har mer med användaren att göra än telefonen. Använder man det varje dag med 10 livsviktiga applikationer uppe samtidigt, visst då funkar helt enkelt inte iPhone om kan inte kan acceptera dess begränsningar.
Men bara för att man har multitasking, betyder det inte att det är livsviktigt. Jag har använt Windows Mobile på HTC Diamond i över ett år nu, men multitasking är nästan obefintligt. Jag finner inget behov av det. Allt jag gör på telefonen är antingen dedikerat (UFO för WinMo äger, lol... Kan köra lääänge) eller så kortvarigt att man öppnar nåt och stänger det en minut efter.
Men jag får en iPhone snart, kanske blir jag stympad också. Orsaken till att jag valde bort HTC Hero har lite med Android att göra: Det är att hårdvaran suger, den är samma skit som på min Diamond. Ingen Android lur idag har hårdvaran att konkurera med lurar som iPhone eller tex N900 (båda kör samma CPU).
Det var ju precis det jag sa - hur man använder sig av multitasking är väldigt individuellt. Kan vi inte behandla MT-diskussionen som avklarad inom denna tråd? *ser bilder framför sig där någon bankar på en död häst med ubbabubba-klubba* Hårdvarumässigt så är det sant att Hero ligger under iPhone men som alla goda programmerare vet så gör kodoptimering himmelsvida skillnader (vilket HTC är fullt medvetna om, thank god) därmed inte sagt att jag inte skulle vilja ha kraftigare grejer, så länge batteritiden inte försämras. Jag är först i ledet när en Andoidlur med snapdragon kommer ut. Springer ifrån? iPhone håller ju forfarande täten. Det är ju nästan löjligt va mäktiga Apple är efter så pass kort tid på mobilmarknaden. Varenda mobiltillverkare kissar ju ner sig för att få fram en produkt som skalll vara som iPhone. Men hitills har dom inte lyckats få fram en produkt som ens är i närheten. Hero är ju ett skämt i jämförelse! Och ja, jag har testkört båda!
Men visst, vill man ha en lågprisprodukt så köp en Hero. Men om du vill gå hela vägen, köp en iPhone 3Gs! Även här gäller det att man får vad man betalar för! Och jag förstår fullt ut varför Hero kostar hälften av vad iPhonen kostar idag (kontantpris..)
// aspire
Det finns en och endast en anledning till att Apple kommer undan med det det galna överpris iPhone har: extremt skicklig och offensiv marknadsföring som genererar en fanboy-kult främmande för någon annan produkt på marknaden. Känn dig träffad. Om det hade varit en fråga om hårdvara och "du får vad du betalar för" hade Palm Pre, Nokia N900 m.fl. betingat lika höga, eller högre priser.
Postad 02 October 2009 - 17:08
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
En sak som folk glömmer bort är att för gemene man är användbarhet en riktigt viktig aspekt. Det skall vara enkelt och intuitivt att använda en produkt. Där kan WM-människorna inte säga ngn, där är Apple bäst så är det. Bara en sådan enekle sak: första ggn du syncar med Itunes så ställs klocka och språk automatiskt. Enkelt, javisst. Och det underlättar för mig.
Så funkar ju synk med winmo med numera, klocka och diverse annat ställs in automatiskt vid första synk. Att man dessutom inte måste använda något program mer än explorern för att lägga in musik känns grymt mycket smidigare än att var låst till ett program. En mycket stor anledning till att iphone åkte ut hos mig berodd just på sunkiga itunes som dessutom gärna vill ta kontroll på en hel del filformat. Dessutom kunde jag inte synka den på jobbet eftersom att itunes inte fanns på jobbdatorn.
Postad 02 October 2009 - 21:36
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Därför att apple egntligen vill ha 100% kontroll på telefoner och os, de vill kunna bestämma vad du kan lägga in för program osv.
Fast detta skulle de ju kunna ha även om de tillät t.ex. multitasking, så frågan återstår fortfarande, vad tror vi är skälet till att man inte har dessa funktioner påslagna?
Postad 02 October 2009 - 21:56
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Jag har ingen av dessa telefoner ännu och har heller ingen åsikt om vilken av dem som är bäst. Däremo måste jag säga att jag uppfattar många av kommentererna mot iPhone som rätt korkade för att vara ärliga, de känns mer som avundsjuka än välgrundade. T.ex. NisseGurra har nästan på egen hand övertygad mig om att köpa en iPhone bara för att testa, med sina i mina ögon rätt fåniga påhopp.
För egen del har jag många gånger varit på gång att köpa en iPhone, men än så länge låtit bli, främst för att jag känner mig lite tveksam till avsaknaden av knappar. Idag har jag en HTC Touch Pro 2 som på många sätt är en riktigt fin och bra telefon, men för mig känns Windows Mobile fortfarande lite omständigt, bland annat beroende på att jag inte använder den som "mini-dator" och inte har någon tanke på att göra det heller. Android tycker jag verkar klart intressant, men jag oroas lite över de i mina ögon fanatiska anhängarna som jag många gånger uppfattar som mer fanatiska än iPhone användarna.
Vet inte om jag har rätt eller fel, men jag har fått för mig att det är betydligt fler vanliga användare (dvs som inte har en ohälsosamt nära relation med sin telefon) som i dagsläget tycker iPhone är riktigt bra än motsvarande för HTC Hero. Det kan väl iof också bero på att iPhone funnits betydligt längre på marknaden. Jag får också känslan av att kunskapen kring vad multitasking egentligen är och hur man kan ha nytta av det lämnar lite övrigt att önska bland vissa postare.
Innan ni kastar er över tangentbordet, läs gärna första meningen i detta inlägg en gång till.
Redigerat av Unregistered1413, 02 October 2009 - 21:58.
Postad 02 October 2009 - 22:11
murklor
-
murklor
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
För egen del har jag många gånger varit på gång att köpa en iPhone, men än så länge låtit bli, främst för att jag känner mig lite tveksam till avsaknaden av knappar. Idag har jag en HTC Touch Pro 2 som på många sätt är en riktigt fin och bra telefon, men för mig känns Windows Mobile fortfarande lite omständigt, bland annat beroende på att jag inte använder den som "mini-dator" och inte har någon tanke på att göra det heller
Ja, precis samma för mig. Fan jag hade inte ens tänkt att köpa en lur utan siffer knappar när jag tittade på telefoner för länge sen, jag sa bara "WTF!? Hur fan kan använda bara skärm" när jag såg såna flashiga lurar... Var på väg att köpa en SE G900 bara för att det var en combo, lol. Men sen var Diamond lika dyr. Mitt argument för WinMo var att oh jag skulle kunna använda den för allt möjligt, som en riktig mini-dator ja. Pff, visade sig snabbt att jag aldrig använder det och aldrig kommer göra det. Egentligen så kan allt i argumentationerna summeras som detta: Hero = PC iPhone = Konsol När man köper en PC vet man vad man ger sig in på. Och köper man en konsoll gnäller man inte över att den inte kan köra Excel. Men kriget fortsätter ändå
Redigerat av murklor, 02 October 2009 - 22:12.
Postad 02 October 2009 - 22:20
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Jag har ingen av dessa telefoner ännu och har heller ingen åsikt om vilken av dem som är bäst. Däremo måste jag säga att jag uppfattar många av kommentererna mot iPhone som rätt korkade för att vara ärliga, de känns mer som avundsjuka än välgrundade. T.ex. NisseGurra har nästan på egen hand övertygad mig om att köpa en iPhone bara för att testa, med sina i mina ögon rätt fåniga påhopp.
För egen del har jag många gånger varit på gång att köpa en iPhone, men än så länge låtit bli, främst för att jag känner mig lite tveksam till avsaknaden av knappar. Idag har jag en HTC Touch Pro 2 som på många sätt är en riktigt fin och bra telefon, men för mig känns Windows Mobile fortfarande lite omständigt, bland annat beroende på att jag inte använder den som "mini-dator" och inte har någon tanke på att göra det heller. Android tycker jag verkar klart intressant, men jag oroas lite över de i mina ögon fanatiska anhängarna som jag många gånger uppfattar som mer fanatiska än iPhone användarna.
Vet inte om jag har rätt eller fel, men jag har fått för mig att det är betydligt fler vanliga användare (dvs som inte har en ohälsosamt nära relation med sin telefon) som i dagsläget tycker iPhone är riktigt bra än motsvarande för HTC Hero. Det kan väl iof också bero på att iPhone funnits betydligt längre på marknaden. Jag får också känslan av att kunskapen kring vad multitasking egentligen är och hur man kan ha nytta av det lämnar lite övrigt att önska bland vissa postare.
Innan ni kastar er över tangentbordet, läs gärna första meningen i detta inlägg en gång till.
Mycket snack fast du inte testat. Jag har Hero och iphone framför mig och hero är bättre på nästan allt. Påhopp?
Postad 02 October 2009 - 22:32
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Mycket snack fast du inte testat. Jag har Hero och iphone framför mig och hero är bättre på nästan allt. Påhopp?
Nu har du nästan helt lyckats övertala mig att satsa på en iPhone, några dagar till så har du nog övertygat mig helt och hållet. Det finns dom i denna tråd som presenterar bra argument till varför HTC Hero är ett bättre alternativ, men tyvärr kan jag inte påstå att jag personligen anser att du tillhör den skaran. Påhopp, trodde du menade "Appletaliban" som något negativ men förstår nu att du menade det som en komplimang, sorry!
Postad 02 October 2009 - 22:32
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Ja, precis samma för mig. Fan jag hade inte ens tänkt att köpa en lur utan siffer knappar när jag tittade på telefoner för länge sen, jag sa bara "WTF!? Hur fan kan använda bara skärm" när jag såg såna flashiga lurar... Var på väg att köpa en SE G900 bara för att det var en combo, lol. Men sen var Diamond lika dyr. Mitt argument för WinMo var att oh jag skulle kunna använda den för allt möjligt, som en riktig mini-dator ja. Pff, visade sig snabbt att jag aldrig använder det och aldrig kommer göra det.
Egentligen så kan allt i argumentationerna summeras som detta:
Hero = PC iPhone = Konsol
När man köper en PC vet man vad man ger sig in på. Och köper man en konsoll gnäller man inte över att den inte kan köra Excel. Men kriget fortsätter ändå 
Håller inte riktigt med ovanstående även om jag förstår tänket. Hade själv tänkt att köpa en 3Gs men efter flera turer kom jag fram till att ha kvar min nuvarande telefon ett tag till. Av en händelse gick jag förbi en affär som hade en Hero jag kunde testa och samma kväll var den inköpt. Känns som debatten här är lite av HD DVD vs BluRay eller 360 vs PS3. I samtliga fall är det till 95 procent sak samma men de där sista 5 procenten får folk att bli skapligt enögda. Två grymma telefoner helt enkelt.
Postad 02 October 2009 - 22:36
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Nu har du nästan helt lyckats övertala mig att satsa på en iPhone, några dagar till så har du nog övertygat mig helt och hållet. Det finns dom i denna tråd som presenterar bra argument till varför HTC Hero är ett bättre alternativ, men tyvärr kan jag inte påstå att jag personligen anser att du tillhör den skaran.
Påhopp, trodde du menade "Appletaliban" som något negativ men förstår nu att du menade det som en komplimang, sorry!
Vad kul. Hoppas du blir nöjd med ditt köp.
Postad 02 October 2009 - 22:37
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Är ju väldigt enkelt...
Man köper den telefon som passar ens behov bäst..
Vill man ha
Uråldrigt men enkelt menysystem
Webbläsare som inte fixar flash.
Ej expanderbart minne eller utbytbart batteri
Grymt bra shop.
Kass kamera
Ej riktig multitask.
Låst OS där man ej får tycka och ta hem vilka program man vill utan att den allsmäktige apple ska bestämma vad som passar..
Itunes...Vissa gillar det...Det flesta hatar det.
Rätt kass upplösning på skärmen
Ej tangentbord
Ej FM sändare
Så väljer man Iphone...
Vill man däremot ha en mobil som har allt det Iphone saknar köper man en N900
Eller i värsta fall en Hero....
Edit
Var faktiskt nästan på väg at köpa en Iphone...
Övertalade mig själv nästan att ja kunde klara mig utan tangentbord och att Iphone skulle kännas lite mer som en helhetslösning där allt bara är enkelt..
Tror personligen ja skulle bli less på det låsta livet så jag kom på andra tankar..
Sen när jag såg Heros gränssnitt så blev jag  snacka om att den ser ut att tillhöra framtiden på alla sätt..
problemet var att den hade rätt kass hårdvara och inget tangentbord...
Sen snubblade jag över mitt hatmärke nummer ett som jag svurit aldrig mer ska finnas i min hand.....Nokia..
Nokia N900...Mår nästan illa bara jag skriver namnet men....Jag blev helt såld efter sett nåra filmsnuttar å läst nåra reviews
Redigerat av moparman, 02 October 2009 - 22:45.
Postad 02 October 2009 - 22:43
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Vad kul. Hoppas du blir nöjd med ditt köp.
Tror jag säkert! Köper nog en Hero samtidigt för att prova den också, många bra argument här i tråden som talar för den också tycker jag.
Postad 03 October 2009 - 06:53
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Bra sammanfattat  . Jag inser också Iphones eventuella svagheter (säg den produkt du köper utan att kompromissa det minsta), men för mig är det användbarheten som är guld värt. Jag är fortfarande så sanslöst imponerad över utvecklarna på Apple. Och jag är fortfarande som ett barn på julafton när jag tar fram min Iphone.
Postad 03 October 2009 - 06:56
Lias08
-
Lias08
-
Mästare
-
-
2705 inlägg
HTC och andra mobiltillverkare måste anstränga sig minst 10 år till för att skapa en mobil som KANSKE kan jämföras med iphone 2G om ens det.
Det kom/kommer många mobiler som ska vara en "iPhone-dödare" men floppar gång på gång, Hero är en i mängden.
iPhone 3GS är slut hos alla tillverkare i hela landet och tusentals människor står i kö för att köpa en 3GS, jag beställde från Australien för 7000kr. Jag tror inte att folk lägger så mycket pengar för en kass mobiltelefon.
Postad 03 October 2009 - 07:17
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Joo det är ju väldigt tydligt att en hel del människor gör det
Postad 03 October 2009 - 07:39
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Sen när är apple ledande inom mobilindustrin?. Iphone är en nicheprodukt
Postad 03 October 2009 - 08:20
Lias08
-
Lias08
-
Mästare
-
-
2705 inlägg
Sen när är apple ledande inom mobilindustrin?. Iphone är en nicheprodukt
Deutsche Banks analytiker förutspår ju att Apple ensamt kommer stå för 40% av vinsten av mobiltillverkarna för 2009. Nokia hade 60% under 2008 och Apple + RIM tillsammans knappt 40%. [attachment=78373:MI_AX839...19183141.gif] Källa
Postad 03 October 2009 - 08:26
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Tjaa....Som Wii
Säljer man samma mobil år ut å år in utan större uppgraderingar och endast en modell och lyckas få det som att Iphone är något märkvärdigt så är de ju klart att dom tjänar pengar....Gammal teknik till överpris
(förutom cpu+grafik )
Postad 03 October 2009 - 08:29
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Deutsche Banks analytiker förutspår ju att Apple ensamt kommer stå för 40% av vinsten av mobiltillverkarna för 2009. Nokia hade 60% under 2008 och Apple + RIM tillsammans knappt 40%. [attachment=78373:MI_AX839...19183141.gif] Källa
Och stapeln på antal sålda enheter är försvinnande liten. Vem blir lurad tro...
Postad 03 October 2009 - 08:33
Lias08
-
Lias08
-
Mästare
-
-
2705 inlägg
Läste du artikeln?
Redigerat av Lias08, 03 October 2009 - 08:34.
Postad 03 October 2009 - 09:19
murklor
-
murklor
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Säljer man samma mobil år ut å år in utan större uppgraderingar och endast en modell och lyckas få det som att Iphone är något märkvärdigt så är de ju klart att dom tjänar pengar....Gammal teknik till överpris (förutom cpu+grafik )
Och det skiljer sig från HTC hur? De senaste 10 HTC mobilerna har varianter av samma trötta processor. Apple kanske inte matchar tekniken i andra telefoner, men dom tar iallafall inte bort saker på måfå och försöker kränga samma telefon igen. G1 med tangentbord, G2 utan tangenbord, G3 med ett hörlursuttag som plåster på såren... Tänk dig själv om 3GS hade släppts utan 3G kapacitet och hörlursuttag, lol.
Postad 03 October 2009 - 09:27
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Därför skrev jag
Vill man däremot ha en mobil som har allt det Iphone saknar köper man en N900
Dock så känns ju ändå Hero mycket mer som en mobil som har framtiden för sig än Iphone när man använder båda...
Bara vad jag tycker såklart..
"men dom tar iallafall inte bort saker på måfå och försöker kränga samma telefon igen."
Jasså? är ju just de dom gör.....
Säljer samma mobil i 3 versioner som alla är i stort sett identiska..
Förutom uppdateringar som skulle ha funnits redan från början...
Postad 03 October 2009 - 11:21
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Så mycket för vidareutveckling av multitaskdelen
Om man nu inte gillar att få upp notifikationsrutan, eller den s k "brickan", så kan man faktiskt stänga av det hur enkelt som helst i inställningarna.
Alltså, jag tycker iPhone är en grym lur. Den har ganska få nackdelar, men för mig personligen väger de tungt. Jag förstår att de inte gör det för alla. Iaf, att slå av nofitications för att de är störande är ju inte en lösning. Jag vill få notifications men de ska vara lätta att ignorera. Precis som med IM på en dator, android eller palm pre. Lösningen är att göra ett icke-störande notification-system som går använda på ett vettigt vis. Får man många IM's så vill man ju få notifications för det, men man vill inte att telefonen ska låta, vibrera eller slänga upp en pop-up varje gång. Det funkar helt enkelt inte bra nog. För mig iaf. Och då är det _bara_ för IM jag utgår från. Slänger man in ännu fler notifierande appar i "bakgrunden" växer problemet. Är inte meddelandet sju resor långt så kan du ju läsa det direkt i popupen.
Fast jag vill inte få en störande pop-up, och jag vill inte behöva avsluta den app jag är i för att svara på meddelandet om jag nu vill det. Apple skulle kunnat klara sig ganska bra utan multitasking om de hade gjort ett BRA notification-system, men då skulle det krävt att de gjorde om något i användargränssnitet också, typ att det finns en status bar eller så (den skulle kunna auto-gömma sig om det var så). Men de gjorde istället ett bastardiserat system, antagligen för att de fick bråttom och inte hade tid att revidera efter användartester osv. För de som tycker det här spelar roll så är nog slutsatsen typ: 1) iPhone har inte multitasking för tredjepartsprogram, men de har ett notificationsystem. 2) Notificationsystemet är inte alls så bra som det KAN vara, och är på _några få_ andra mobil-OS. 3) Bryr man sig inte om multitasking och heller inte vara väldigt "uppkopplad" på sin mobil, spelar detta nog ingen roll. iPhone är en grym telefon. Jag brukar ganska ofta rekommendera iPhone till vänner. Det är bara lite jobbigt att förklara varför jag själv inte vill ha en
Postad 03 October 2009 - 12:01
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
HTC och andra mobiltillverkare måste anstränga sig minst 10 år till för att skapa en mobil som KANSKE kan jämföras med iphone 2G om ens det. Det kom/kommer många mobiler som ska vara en "iPhone-dödare" men floppar gång på gång, Hero är en i mängden.
Nja, här tror jag du har rätt rejält fel faktiskt. Min känsla är att Apples försprång minskat ganska rejält mot andra tillverkare, t.ex. HTC. När första iPhone kom var det en revolution, iPhone 3GS är inte på något sätt det, utan mer en uppgradering, som iof är bra på många sätt och vis, men det känns som det händer mer hos konkurrenterna just nu. Sen ska ingen ta ifrån Apple att dom är i en klass för sig när det gäller att sälja och marknadsföra sina produkter, vilket så klart beror på att dom är duktiga på det, men också att dom till skillnad från många andra tillverkar tycks förstå skillnaden mellan vad kunderna VILL ha och vad de BORDE VILJA ha. Ska man bara göra telefoner för oss mobiltelefonnördar så skulle dom bli väldigt dyra, för även om vi hörs och syns mycket så går det säkert minst 100 vanliga användare på varje av oss
Redigerat av Unregistered1413, 03 October 2009 - 12:02.
Postad 03 October 2009 - 12:10
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Som företagare själv måste jag nog säga att det verkar vara du, för vinst är alltid viktigare än volym, åtminstone så länge det inte handlar planderade prisdumpningar för att ta marknadsandelar. Sen är det självklart så att större volym brukar leda till större vinst, men det i sig förändrar inte det grundfaktum att företag är till för att tjäna pengar. T.ex. Sony Ericsson lär väl sälja många fler telefoner än Apple, samtidigt som dom år efter år presenterar storförluster, och kanske inte finns kvar om 1-2 år, samma sak med Motorola som känns som dom verkligen står med en fot i graven. Sen är statistik vid ett nuläge alltid ganska missvisande, det intressanta är ofta trenden över tid. T.ex. Nokia är väl i särklass störst, men tittar man över en period på ett par år så gissar jag att deras marknadsandel har krympt, och även deras vinster, och det tror jag den kommer fortsätta göra. Inte för att de gör dåliga telefoner, utan för att så många andra tillverkare också har telefoner som är lika bra och att hela branschen stöps om från "telefoni" till "multienheter".
Redigerat av Unregistered1413, 03 October 2009 - 12:17.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|