Postad 14 October 2009 - 07:13
Postad 14 October 2009 - 08:12
Dyra mellanregister har dom hittat hos Thele & partner också, frågan är hur dom presterar i fråga om pris vs prestanda... (hur dom presterar rent allmänt, jag har haft lite svårt att se hur man får dessa att prestera bättre än "billigare" varianter från t.ex. seas och vifa) dom där diskanterna har ett lite obehagligt disst betende vid höga frekvenser och en tydlig topp i området dessutom, men det kan man få bort med "rätt" filter och dom låter i övrigt underbart bra och klarar trevligt med effekt (dom har bra kylning av spolen !) så det bådar gott.
Basarna är välkända/trevliga och har jag själv byggt med vid 2 olika tillfällen så dom får topp betyg.
Lådorna ser seriösa ut, inte onödigt smal baffel = hjälper på sätt och vis till med att öka spridningskänsligheten (om detta har tagits hänsyn till vid konstruktionen) = kan vara bra.
summa: Jag tror på att detta kan var ett par trevliga högtalare och för mig så är det nu obligatoriskt att lyssna på dessa för att se om det verkligen är så
Men jag tror nog att dom komemr att hålla "vad dom lovar" (vad jag tror att dom borde klara av)
Postad 14 October 2009 - 08:25
Designen är helt rätt de ser väldigt exklusiva ut .
Man känner habegäret komma krypandes , skit också ...
Skall bli kul att läsa recensioner på dessa pjäser och för all del lyssna själv när tillfälle ges !
Postad 14 October 2009 - 08:32
Redigerat av DVD-ai, 14 October 2009 - 08:33.
Postad 14 October 2009 - 08:41
Vi kommer att premiärvisa och demo-köra högtalarna i samband med mässan i Malmö. Priser och exakt spec offentliggörs senare.
Väl mött!
Postad 14 October 2009 - 08:52
Blev lite sugen att ta bilen från Stockholm till Malmö och ta en titt (och ett lyss?) på dessa.
Äger just nu 99.26 matt black och en 8"sub från XTZ och är väldigt nöjd med ljudet, men som någon annan nämnde så är ha-begäret på bättre alltid där.
Postad 14 October 2009 - 08:54
Tycker de var ganska fula. Har vi inte tröttnat på att damma av högglansig svart färg än?
Högtalargallerna var rätt fula.
Men vill jag provlyssna? JAPP! Har betat av ett par modeller av XTZ's program och aldrig blivit missnöjd så spänningen är total, speciellt när man hör hintar om prislappen tidigare i tråden (kanske var i tråden på Hififorum? Det ryktas om 40-50t.kr.). Hamnar den i närheten av detta pris finns det en hel del som är erkänt bra i klassen.
De lär kräva sitt rum också om det är 2st tior misstänker jag. Sin förstärkare också kanske, mina nuvarande 99.36 är inte direkt en jättelätt last vid dynamisk musik på vanlig lysningsnivå.
Ser ut som samma tior som sitter i passiva baslådan 99.10 P (tror jag de heter) och två av dem räckte gott i min gamla setup, 4 blir brutalt.
XTZ är en följetång som är otroligt spännande tycker jag iom att det är ett relativt nytt företag med en spännande agenda.
Redigerat av Unregistered1156, 14 October 2009 - 08:55.
Postad 14 October 2009 - 08:56
Finns det mått och specifikationer på denna nånstans?
'Efter att ha sett bilden på dom så skulle det vara kul att se storleken på dom i siffror iaf innan man får åka på en provlyssning när dom finns att se & lyssna på..
Inte mer än att dom är 122cm höga och väger 60kg/st... Inte helt olikt Pioneer S-1EX som är 130cm höga och väger 66kg/st!
Ska bli intressant att följa dessa skapelser...
Postad 14 October 2009 - 09:06
Postad 14 October 2009 - 09:07
Då får jag agera motpol.
Tycker de var ganska fula. Har vi inte tröttnat på att damma av högglansig svart färg än?
Högtalargallerna var rätt fula.
Men vill jag provlyssna? JAPP! Har betat av ett par modeller av XTZ's program och aldrig blivit missnöjd så spänningen är total, speciellt när man hör hintar om prislappen tidigare i tråden (kanske var i tråden på Hififorum? Det ryktas om 40-50t.kr.). Hamnar den i närheten av detta pris finns det en hel del som är erkänt bra i klassen.
De lär kräva sitt rum också om det är 2st tior misstänker jag. Sin förstärkare också kanske, mina nuvarande 99.36 är inte direkt en jättelätt last vid dynamisk musik på vanlig lysningsnivå.
Ser ut som samma tior som sitter i passiva baslådan 99.10 P (tror jag de heter) och två av dem räckte gott i min gamla setup, 4 blir brutalt.![]()
XTZ är en följetång som är otroligt spännande tycker jag iom att det är ett relativt nytt företag med en spännande agenda.
Som sagt, dom ser inte helt kassa ut, men just detta med blandnignen av galler är också något som jag stördes lite ut av, så jag håller faktiskt med dig där.
4st av dessa 10" fungerar mycket bra även i mindre rum, har själv använt mig av 4st av dessa i portat i ett rum på 18Kvm och det va alldelers utmärkt. Dessutom så är det ju så att det blir inte "fel" bara för att man har mycket resurser i ett litet rum, det har bara med placeringan att göra. Dock så har du nog lite rätt där ändå, för jag misstänker att dessa är konstruerade för att inte stå nära vägg = blir problem i mindre rum då dom behöver stå nära vägg = Bummel bas....
40-50kkr, jo... då vet jag några högtalare i alla fall som kommer att bli problematiska för dessa XTZ att ta sig förbi, när det gäller samtliga parametrar och några ut av dom när det gäller just kvalitet.
1:pi60(s) gällande ren brutal ljudkvalitet oavsett volym (sålänge dom inte spelas sönder säklart..) och till viss del gällande ljudtryck (dom går att spela ganska högt med)
2: QRS Nova och Merkurius 2 gällande båda kvalitet och ljudtryck
är det jag först tänker på, men finns ju andra högtalare också som man får lägga in också
Postad 14 October 2009 - 10:38
Redigerat av XTZ AB, 14 October 2009 - 10:39.
Postad 14 October 2009 - 10:48
Möjlighet till att köra med helt aktiv delning ser jag
kylning till något/några motstond tycker jag mig se också (eller till något annat likvärdigt) och det skadar ju inte.
På minus står dock a det är 3-wire... Men det är ju ett måste för att på smidigt sätt kunna utnyttja anslutnignarna för aktiv delning, utan att behöva hålla på med switchar o grejer... så det får ni inget minus för i alla fall.
nivåinställning för disk/mellan och bas tycker jag mig se också längt upp på anslutnigns panelen. och det kan ju vara till nytta...
Ser trevligt ut helt klart och än så länge så är helheten åt rätt håll
Postad 14 October 2009 - 10:51
Stämmer det att ni bara kommer dema dem på lördagen?
Postad 14 October 2009 - 11:00
Postad 14 October 2009 - 12:25
ok, spännande !
Möjlighet till att köra med helt aktiv delning ser jag(sådant gillas !)
kylning till något/några motstond tycker jag mig se också (eller till något annat likvärdigt) och det skadar ju inte.
På minus står dock a det är 3-wire... Men det är ju ett måste för att på smidigt sätt kunna utnyttja anslutnignarna för aktiv delning, utan att behöva hålla på med switchar o grejer... så det får ni inget minus för i alla fall.
nivåinställning för disk/mellan och bas tycker jag mig se också längt upp på anslutnigns panelen. och det kan ju vara till nytta...
Ser trevligt ut helt klart och än så länge så är helheten åt rätt håll
Det stämmer, aktiv drivning är möjlig, så tre anslutningar är ingen nackdel utan en fördel. Det passiva filtret at nycket riktigt justering för woofer, mid och treble, men någon kylning av motstånd finns inte. Det kanske ser ut så på bilden bara.
Designmässigt tycker jag de ser mycket lyckade ut, lite en blanding av Pioneer och Ushers dancer serie.
Stämmer det att ni bara kommer dema dem på lördagen?
Det stämmer, endast lördagen.
Jag kräver en demotillställning till Stockholm omgående.....
Vi kommer....så småningom!
Mycket, mycket spennande! Vil dette bli en serie med center, surround och sub?
Det är en helt standalone-produkt, tanken är inte att erbjuda ett hembiopaket med dessa som fronthögtalare.
Postad 14 October 2009 - 12:32
Det är en helt standalone-produkt, tanken är inte att erbjuda ett hembiopaket med dessa som fronthögtalare.
Varför inte?
Postad 14 October 2009 - 12:42
Svar : Dammvippa med StrutsfjädrarHar vi inte tröttnat på att damma av högglansig svart färg än?
40-50kkr, jo... då vet jag några högtalare i alla fall som kommer att bli problematiska för dessa XTZ att ta sig förbi, när det gäller samtliga parametrar och några ut av dom när det gäller just kvalitet.
1:pi60(s) gällande ren brutal ljudkvalitet oavsett volym (sålänge dom inte spelas sönder säklart..) och till viss del gällande ljudtryck (dom går att spela ganska högt med)
2: QRS Nova och Merkurius 2 gällande båda kvalitet och ljudtryck
På punkt 2 så visst ..
Men på punkt 1 ..hmm ino burkarna får i princip plats i basreflexen på xtz
Vi ska nog vänta med att dra några som helst förutfattade meningar om hur dessa Xtz pjäser kommer att stå sig i ljudkvalite´n mot konkurrensen .
Jag har dock en känsla av att de kommer sopa rent hus
Ialf om man drar på hehe , här snackar vi fullregister med möjlighet till höga ljudtryck ..
Kul att se ett par exklusiva högtalare med rejäla basar i !
Over and out .
Postad 14 October 2009 - 13:19
Skulle vara roligt att få veta om den endast kommer i pianolack
eller om det kommer att erbjudas andra färger eller varför inte
en läcker träfanér!
Postad 14 October 2009 - 13:24
Mycket intressant högtalare, skall bli kul att provlyssna vid något tillfälle!
Skulle vara roligt att få veta om den endast kommer i pianolack
eller om det kommer att erbjudas andra färger eller varför inte
en läcker träfanér!
Från Hififorum.nu:
http://www.hififorum...amp;whichpage=2Jag tror det är tänkt att de även ska komma i valnötsfaner.
Postad 14 October 2009 - 14:01
Det stämmer, aktiv drivning är möjlig, så tre anslutningar är ingen nackdel utan en fördel. Det passiva filtret at nycket riktigt justering för woofer, mid och treble, men någon kylning av motstånd finns inte. Det kanske ser ut så på bilden bara.
ok, precis som jag skrev så rä det ju bara att då ta bort byglarna, i stälelt för att hålla på med switchar och grejer...
ok, jo jag såg väldigt fel ser jag nu, det va inställningar till annat jag tyckte såg ut som kylflänsar...
gott om inställningsmöjligheter verkar dessa ha i alla fall
Postad 14 October 2009 - 14:07
På punkt 2 så visst ..
Men på punkt 1 ..hmm ino burkarna får i princip plats i basreflexen på xtz![]()
Vi ska nog vänta med att dra några som helst förutfattade meningar om hur dessa Xtz pjäser kommer att stå sig i ljudkvalite´n mot konkurrensen .
Jag har dock en känsla av att de kommer sopa rent hus![]()
Ialf om man drar på hehe , här snackar vi fullregister med möjlighet till höga ljudtryck ..
Kul att se ett par exklusiva högtalare med rejäla basar i !
Over and out .
syftade på pi60s och inte "bara" standard pi60
Och jag menade inte att spela högst, utan att på väldigt hög nivå fortfarade låta lika löjligt bra. (som dom gör oavsett ljudnivå..
Annars så får man väll snarare ta i14 och pX-4 som konkurent, då blir det problem....
Men nu talade jag fullregister högtalare, inte delade system så därför så valde jag att jämnföra med pi60s, som jag är väl medveten om har klara begränsnignar i ljudtryck i basen, om man jämför med dessa...
Men >80Hz så är det nog en annan historia...
Edit: QRS burkarna spela förvånansvärt högt med tanka på bestyckningen, dom spela bort pi60s kanske ordentligt i just basen, men om man delar pi60(s) (gäller nu båda varianterna) vid 80Hz så blir dom mer kapabla.
Postad 14 October 2009 - 14:15
Postad 14 October 2009 - 15:35
mellan 18-22 kg kr?
är det orimligt?
Ja, på Hififorum snackas det om 50ggr en annan högtalare vilket tydligen skulle landa på 40-50t.kr.
Postad 14 October 2009 - 15:40
Precis, det verkar ju lite dumt att inte ha en matchande center åtminstoneVarför inte?
Redigerat av KJE, 14 October 2009 - 15:41.
Postad 14 October 2009 - 15:42
får man fråga vad kilogram kronor är för enhet? utan att låta som en besserwisser? eller menar du ca 20 kilogram enkronor hur mycket det nu är värt?mellan 18-22 kg kr?
mvh
Postad 14 October 2009 - 17:27
Såklart beroende på hur de låter , men spelar de som de ser ut att kunna göra så ...
39999 kr är mitt heta tips
Pionner låg väl på runt 60k i början ..
Postad 14 October 2009 - 18:50
Dessa tsm med ett bra begagnat Rotel 1090 hade ju varit mumma! Måste lyssnas!
Postad 14 October 2009 - 18:59
Känns dock som 99.38orna hamnar lite konstigt i line-upen. Antingen väljer man väl 36or med tillhörande sub eller dessa nya pjäser om man vill ha ljudtrycket från 10 tummare. Vem kommer köpa 38orna, eller jag kanske har fel...
Postad 14 October 2009 - 19:34
Postad 14 October 2009 - 20:00
Ser mkt fina ut. Oavsett pris kommer de hamna utanför min budget känns det som.
Känns dock som 99.38orna hamnar lite konstigt i line-upen. Antingen väljer man väl 36or med tillhörande sub eller dessa nya pjäser om man vill ha ljudtrycket från 10 tummare. Vem kommer köpa 38orna, eller jag kanske har fel...
38:orna är ju aningen billigare så det finns säkert lika stor marknad senare som idag.
Postad 14 October 2009 - 20:11
Ser mkt fina ut. Oavsett pris kommer de hamna utanför min budget känns det som.
Är ju viss skillnad på 13k och 30-50k och iaf jag gillar inte att spela 2kanal med sub isf behövs 2 subbar, utan att ha hört 99.38 så tror´jag de klarar sig lite bättre än 99.36 när det gäller bas.
Postad 14 October 2009 - 21:41
Postad 15 October 2009 - 08:18
Någon som vet något mer om just mellanregistret Thiel & Partner midrange driver, och diskanter Ceramic 1" tweeter German Visaton? High End grejer? Basarna ser ju ut att vara samma som i 17p modullen? Jag trodde det skulle vara basar från Excel serien men det ser ju ut som de kommer i från Prestige serien?
Jag har lyssnat på högtalare med detta mellanregister många gånger och det är bra skit, men inte bättre än någar andra som jag håller hårt i
och som dessutom är mycket billigare !
Diskanten är trevlig, och vad jag kan se en Seas Alu diskant, kasnke deras lite nyare Excel diskant E0039-06 T29AF001.
Om det inte ät en Thiell diskant det cokså, men med ny frontplatta ?!
då vet jag inte vilken det är i sådant fall...
Basarna är Seas prestige, inte Excel....
det är dom med Alu koner och inte magnesium, men dessa är lika bra anser jag... Bara mellanregister och diskant som är bättre i Excel serien...
Postad 15 October 2009 - 09:20
Postad 15 October 2009 - 09:27
Postad 15 October 2009 - 09:39
Diskanten är trevlig, och vad jag kan se en Seas Alu diskant, kasnke deras lite nyare Excel diskant E0039-06 T29AF001.
Bör väl finnas här då:Ceramic 1" tweeter from German Visaton
http://www.visaton.c...tten/index.html
edit:
Å andra sidan är det svårt att se något galler över diskanten på denna högtalarbild (som ska ha samma diskant jag nämde ovan) http://www.visaton.c...x301/index.html
Redigerat av Rotelköpes, 15 October 2009 - 09:50.
Postad 15 October 2009 - 10:16
Postad 15 October 2009 - 10:29
Kan tänka mig att Fyndbörsens demorum kan bli ganska fullbokat framöver, eftersom det är enda butiken man kan besöka...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
90 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?