Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bio-hyfs, förändring i vår kultur eller bara respektlöst?

74 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 November 2009 - 10:54

Unregistered6fc638ca
  • Unregistered6fc638ca
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Känns helt underbart att få bekräftat att jag inte är den enda som har detta problemet. Det slutade helt enkelt med att jag efter en bioföreställning sa till min kära sambo att "nää, nu fan går jag inte på bio mer". Sagt och gjort har jag inte varit på en enda bioföreställning sedan dess, typ 1 år sedan. Nu blir det istället att avnjuta alla filmer man vill se i hemmets tysta lugn i 92".

Bor i Göteborg och då är det Bergakungen som gäller, men tyvärr funkar det inte då vanligt hyfs har slutat vara norm och är mer ett undantag. Detta kanske är ett tecken på att man börjar bli "gammal"...

Postad 19 November 2009 - 12:20

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Känns helt underbart att få bekräftat att jag inte är den enda som har detta problemet. Det slutade helt enkelt med att jag efter en bioföreställning sa till min kära sambo att "nää, nu fan går jag inte på bio mer". Sagt och gjort har jag inte varit på en enda bioföreställning sedan dess, typ 1 år sedan. Nu blir det istället att avnjuta alla filmer man vill se i hemmets tysta lugn i 92".

Bor i Göteborg och då är det Bergakungen som gäller, men tyvärr funkar det inte då vanligt hyfs har slutat vara norm och är mer ett undantag. Detta kanske är ett tecken på att man börjar bli "gammal"...

Håller med, enda nackdelen med bio hemma är ju att man måste vänta några månader extra...hoppas verkligen dom börjar släppa blu-ray eller streamade filmer samtidigt med biosläppet snart :rolleyes:

Postad 19 November 2009 - 12:42

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Jag slängde iväg ett mail till SF igår och frågade om hur dom tänker tackla detta problem med störande publik. Har dock inte fått något svar.

Postad 19 November 2009 - 14:04

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

• 931 inlägg
  • 0
Tycker dom kan återuppliva robert gustavssons reklam "ska du ha en lårkaka eller?" så kanske de flesta får ett litet budskap från start.

Postad 19 November 2009 - 14:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

En riktigt irriterande sak med bio som jag har märkt åtminstone på några SF-biografer är att bilden är lugn och fin när dom kör reklamen, för att sen flimmra ordentligt när dom startar själva bioprojektorn...undrar om det är något som förekommer överallt?

De kör med en digital HD-projektor till reklamen, och en analog till filmen. Den analoga filmen kan vara en kopia av en kopia, därav den tveksamma bildkvaliteten med skräp, korn, dåliga färger osv. När de dessutom inte ens kan justera skärpan ordentligt så blir resultatet därefter.

Postad 19 November 2009 - 15:29

Unregistered92c38b94
  • Unregistered92c38b94
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Jag förstår inte tanken med VIP-bio då jag redan betalar 110:- spänn per person för att få se en film på bio.
För det priset ska jag väl fa**** få en någorlunda hyffsad upplevelse?
Eller är jag bara en gnällig gubbe?

Postad 19 November 2009 - 16:30

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Jag tycker att Bio är sjukt överprisat! Så sjukt dåliga stolar att man får träsmak efter halva filmen, ska det vara så? Sedan ljud och bild som inte ens håller måtten mot en schysst anläggning hemma...! Det ska ju vara Uber ljud och bild sedan ska man kunna njuta i skön fåtölj, de jobbar ju trotts allt med det! Sedan som någon innan skrev, de har högre än vad systemet pallar...

Nä fy fan var för SF Bio!

Postad 19 November 2009 - 18:02

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Apropå priset för att gå på bio.

Sanningen är enkel. Själva biljetten betalar inte hela biopriset, där finns det knappast någon marginal. Om biograferna enbart sålde stolar skulle de inte överleva länge. Försäljningen av godis, läsk och popcorn ger biograferna den där extra slanten de behöver för att gå runt. Med lite tur.

Men jag håller med, det kostar en slant att gå på bio. Som med allt annat, som vad SL-remsan en gång kostade, vad biobiljetter en gång kostade, vad en kola en gång kostade, vad en CD en gång kostade, något annat än vad det kostade DÅ (när nu då var) ska allt detta givetvis fortfarande kosta!

Postad 19 November 2009 - 18:24

Tommy123
  • Tommy123
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej!

Går numera bara på vardagar mån-tors. Betalar halva priset och slipper hälften av mongona.
Stor skillnad här i Gävle i det fallet.

Mvh Tommy W

Postad 19 November 2009 - 21:21

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

De kör med en digital HD-projektor till reklamen, och en analog till filmen. Den analoga filmen kan vara en kopia av en kopia, därav den tveksamma bildkvaliteten med skräp, korn, dåliga färger osv. När de dessutom inte ens kan justera skärpan ordentligt så blir resultatet därefter.

Och en massa filmrutor som är mer eller mindre brännskadade också :)

Ytterligare en grej som jag kan tycka är lite sådär småirriterande med SF:s biografer är reklamen...jag menar 110:- borde ju iaf innebära att det blir reklamfritt ;)

Postad 19 November 2009 - 21:42

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Kan inte hålla med de föregående inläggen angående att Umeå skulle vara bättre. Tycker det är beklämmande med respektlösheten från, framförallt, ungdomar på bio här i stan. Men det är ju inte bara på bio utan öht så är det dåligt med respekt för andra på allmän plats från dessa grupper.

Går numera ytterst sällan på bio på grund av detta och varje gång man provar blir man lika besviken. Inte bara de fullständigt nerskitade platserna (undrar hur det ser ut hemma hos dessa personer?) Utan att det numera verkar som om att dessa personer går på bio för att umgås och inte för att se en film. En liten fråga, varför måste man ha sin halvmeterhöga toppluva på sig när man är inne och särskilt då på bio/teater.

Lägg där till mycket tekniskt strul, med bild och ljud så har man ingen lust att lägga 100+ kr på detta nöje.

Postad 20 November 2009 - 16:28

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Någon gång varje år tar vi med våra högstadieelever och går på skolbio...........det är en så hemsk och fruktansvärd upplevelse att jag nästan börjar gråta när jag tänker på det. Förutom ett par vuxna i salongen sitter det en elev med en aktiv mobiltelefon i handen på varje plats.......Det snackas, diskuteras, hånglas, kastas och springs omkring. SMS-signaler och spelblippande hörs tydligare än filmens ljudeffekter. Om någon hyschar SCHYY! blir det ett SCHYY!-maraton utan dess like med en bra stunds gapflabb efteråt. "Roliga" högfrekvensljud spelas upp med telefonerna med jämna mellanrum....eller konstant.......

Säg till om ni har lust att hänga med nästa gång!

...Inte fan blir det bättre när de får höra att de skött sig bra efteråt!
Vi i skolan ställer för låga krav, föräldrar ställer för låga krav, samhället är för tillåtande.....så har det varit ett bra tag men effekterna började märkas när 80-talisterna började flytta hemifrån och "blev vuxna". Någon gång gick det från att bara de "besvärliga" eleverna käftade emot till att alla käftar emot.

...vissa generaliseringar och överdrifter finns i texten ovan. : )

/ En irriterad, trött Nandayo (överjävlig vecka på jobbet) som bara går på bio tidiga söndagar och om filmen visas i salong China (Linköping). De nya stolarna i den salongen är helt okej.

Postad 20 November 2009 - 17:45

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0

Hoppas att det kommer att bli vanligare med "vuxen föreställningar" på biograferna.
Vet att de har haft ett par sådana, men troligtvis så kommer någon att ropa efter diskrimineringsombudsmannen och då faller den goda iden...

VIP-salongen på Bergakungen i Gbg har 18-års gräns... Det är underbart =)

Jag går för övrigt på bio mellan 10-20 ggr per år (nästan uteslutande på Bergakungen och då helst i Vippen) beroende på hur många intressanta filmer som släpps. Detta trots att jag har en rejäl hemmabio med projektor och redigt ljud.
Jag tycker helt enkelt om hela upplevelsen med att träffas för en bit mat innan och sen sitta i en stor salong med mycket folk för att se filmen.
Eftersom jag går så ofta på bio stöter jag ju på dessa problempersoner ibland som beskrivs i tråden men jag vill påpeka att det betydligt oftare är problemfritt än tvärtom på bio.
De gånger det är "störiga" personer på filmen är det extremt sällan det är mer än nåt enstaka utbrott under filmen så det är egentligen inget jätteproblem de gångerna heller.

/Bioälskare

Postad 22 November 2009 - 19:12

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Va och såg på 2012 i fredags. Vart chockad inte en enda som höll på med mobiler eller snackade sönder filmen överhuvudtaget. Gick på 21 bion i kista.

Postad 22 November 2009 - 21:07

Unregistered62469361
  • Unregistered62469361
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Någon gång varje år tar vi med våra högstadieelever och går på skolbio...........det är en så hemsk och fruktansvärd upplevelse att jag nästan börjar gråta när jag tänker på det. Förutom ett par vuxna i salongen sitter det en elev med en aktiv mobiltelefon i handen på varje plats.......Det snackas, diskuteras, hånglas, kastas och springs omkring. SMS-signaler och spelblippande hörs tydligare än filmens ljudeffekter. Om någon hyschar SCHYY! blir det ett SCHYY!-maraton utan dess like med en bra stunds gapflabb efteråt. "Roliga" högfrekvensljud spelas upp med telefonerna med jämna mellanrum....eller konstant.......

Säg till om ni har lust att hänga med nästa gång!

...Inte fan blir det bättre när de får höra att de skött sig bra efteråt!
Vi i skolan ställer för låga krav, föräldrar ställer för låga krav, samhället är för tillåtande.....så har det varit ett bra tag men effekterna började märkas när 80-talisterna började flytta hemifrån och "blev vuxna". Någon gång gick det från att bara de "besvärliga" eleverna käftade emot till att alla käftar emot.

...vissa generaliseringar och överdrifter finns i texten ovan. : )

/ En irriterad, trött Nandayo (överjävlig vecka på jobbet) som bara går på bio tidiga söndagar och om filmen visas i salong China (Linköping). De nya stolarna i den salongen är helt okej.

Antar ät det är så dagens lektioner också låter :)
Är så himla glad att mobiltelefoner inte fanns när jag gick i skolan...kom först i slutet av gymnasiet.....det var liksom stökigt ändå.

Postad 23 November 2009 - 10:53

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Brukar vara på bio lite då och då och vill slå ett slag för filmstaden Sickla för de som bor kring Stockholm. De gånger jag varit där har det aldrig varit problem med högljudda snack och liknande. Tycker även att deras salonger är de bästa kontra de andra jag varit på runtomkring i stan. Helt klart ett tips för de som inte varit där än.

Postad 23 November 2009 - 21:50

Unregistered62469361
  • Unregistered62469361
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
En gång när jag var på bio satt det 3st ungdomar i vad jag uppfattade som 16-17 års åldern. Dom satt och skrattade så högt dom orkade varje gång det blev en rolig scen. Visst rätt kul i början, men inte till varje scen. Speciellt inte när man kunde höra hur pålagt falskt skrattet var. Jag var inte den enda som irriterade mig då folk bad dem hålla klaffen.
Nu lär man väll aldrig störas av det mer då det blir mest hemmabio....

Postad 14 December 2009 - 22:49

Unregistered0d510bdf
  • Unregistered0d510bdf
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Började för några år sedan att bara gå på den sena föreställningen, bara för att slippa jobbiga ungdomar...men nu har de växt upp, och är fortfarande 14år.
Det kändes ännu mer jobbigt när jag jobbade på en högstadieskola, då kändes det som att man var tillbaka på jobbet och såg film i aulan när jag var på BIO. :(
Det borde vara något mogenhetstest innan får köpa biljett.

Postad 15 December 2009 - 11:45

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Gå på pensionärsvisningarna om ni vill ha lugn och ro.

Det där var lite onödigt och kan uppfattas som rasistiskt. Tänk på språket.

Redigerat text. / Hälsningar Passerati

Redigerat av Passerati, 23 December 2009 - 22:48.

Postad 15 December 2009 - 18:10

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Mailade sf för några veckor sedan ang detta problem och fick svar nu ikväll. Så här skriver dom.

Hej!
Tack för ditt mejl Vi beklagar att vi inte har svarat tidigare. Vi svarar på de mejl som kommer in i turordning och just nu är det många som kontaktar oss.

Det händer tyvärr att våra kunder blir störda av andra biobesökare i salongen. Vi har inte möjlighet att kontinuerligt kontrollera att allt är lugnt under föreställningens gång. Vi litar på att våra kunder säger till om att de blir störda. Känner man sig olustig inför att själv säga till störande personer bör man kontakta foajévärden som kan vidtaga åtgärd. I det läget kan man välja att själv lämna föreställningen och begära ersättning för biljetten eller välja att se klart filmen.

Med vänliga hälsningar

Anton

SF Bio AB
Kundtjänst och Helpdesk
169 86 STOCKHOLM

Postad 21 December 2009 - 10:51

Unregisteredda254153
  • Unregisteredda254153
  • Veteran

• 2268 inlägg
  • 0
Numera är det ofta att en ifrån SF personal som kliver upp på scenen innan filmen och säger några ord om filmen, trivsel i salongen osv. Detta tycker jag är bra. I lördags när jag såg Avatar var de dock lite mer utförliga! Utöver att de säger att man ska stänga av mobilen, slänga sitt skräp osv sa de även att de kommer att pausa filmen om det är någon som sitter och leker med sin mobil! De sa även att detta var order ifrån filmbolaget! Under filmens gång gick de även runt fler ifrån SF personal i biosalongen för att se om det var någon som inte hade fattat va de sa. Och om inte skulle personen ha sängts ut från salongen!

Detta var första gången för mig som de har tagit till dessa åtgärder. Undrar bara om man kommer att få se mer av detta eller om det just berodde på att det var filmbolagets order de följde?

Under visningen var det i alla fall inget tjafs och jag märkte inte av SF personal... de var som ninjor!

Postad 21 December 2009 - 12:34

knasen78
  • knasen78
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Numera är det ofta att en ifrån SF personal som kliver upp på scenen innan filmen och säger några ord om filmen, trivsel i salongen osv. Detta tycker jag är bra. I lördags när jag såg Avatar var de dock lite mer utförliga! Utöver att de säger att man ska stänga av mobilen, slänga sitt skräp osv sa de även att de kommer att pausa filmen om det är någon som sitter och leker med sin mobil! De sa även att detta var order ifrån filmbolaget! Under filmens gång gick de även runt fler ifrån SF personal i biosalongen för att se om det var någon som inte hade fattat va de sa. Och om inte skulle personen ha sängts ut från salongen!

Vart var detta? Funderar på att se Avatar här i veckan (bor i Södertälje, troligen blir det på Heron... :/ )

Hur som helst, bra grepp av SF, hoppas det blir mer sånt för att man ska kunna få njuta av film på bio igen!

Postad 23 December 2009 - 22:39

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

• 664 inlägg
  • 0

Detta var första gången för mig som de har tagit till dessa åtgärder. Undrar bara om man kommer att få se mer av detta eller om det just berodde på att det var filmbolagets order de följde?

Under visningen var det i alla fall inget tjafs och jag märkte inte av SF personal... de var som ninjor!

Absolut 100% Klockrent. Önskar alla SFbios var likadana.. Här i Luleå har vi inte ens 3D :huh:

Postad 24 December 2009 - 13:55

rabski
  • rabski
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Jag tycker absolut att "effekt" filmer ska upplevas på bio och måste säga att jag nästan aldrig har upplevt det ohyffsat i bion. Går nästan uteslutande på bio till Filmpalatset som ligger i Bromölla. (blivit utsedd till Sveriges bästa biograf).
Detta är en bra bio med sköna stolar, gott om utrymme i stolen och för benen samt bra utrustning.

Har stött på stök någon enstaka gång under min bio tid. Går på ca 1-2 filmer i månaden. Och när det är stökigt så är det "vuxna" människor som gör sig hörda.

Postad 27 December 2009 - 19:46

Jeba
  • Jeba
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Här i Finland brukar det vara ganska lugnt.
Någon gång när jag varit och sett en komedi har folk knappt skrattat för att de inte vill störa.

Redigerat av Jeba, 27 December 2009 - 19:49.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.