Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS Audio Power Plant Premier beställd!

225 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
PS Audio Power Plant Premier (Övrigt) 0 8.75 (3) Inga priser

Postad 13 December 2009 - 19:01

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Aaaah, härligt.
Här får du en rejäl ryggdunk utav mig i alla fall.
Det blir nog kanon det där. Alltid kul med nya prylar som förbättrar, speciellt när du sitter nöjd med resten.
Det är alltid kul att köpa prylar. När man har det man vill ha i stereoväg, så är det alltid kul attköpa lite kringutrustning som lyser upp vardagen lite. Du har ju definitivt rejält grymma prylar i den anläggningen.
Det skall bli riktigt kul att höra hur det blir, du får verkligen inte glömma att berätta hur det blir.
Jag läste lite om den via länken du lagt upp. Det var en rejäl doning det där.

Skönt, tack! Jag får nog prylarna före jul om allt går som det ska. Återkommer med intryck och bilder. Hittade en test i Stereophile alldeles nyss (länk nedan).

http://www.stereophi...ac_regenerator/

Postad 13 December 2009 - 19:05

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Jag tror att du med flera har missförstått. Jag har inte prioriterat bort något. Bara köpt det jag vill ha. Eller egentligen har jag prioriterat tidigare, nämligen köpt den elektronik och högtalare jag ville ha. Strömmen har jag ju faktiskt fixat sist av allt. Låg prio, alltså. Eller vad menar du med att du hade prioriterat annorlunda?

Jag hade prioriterat rummet framför kablarna och strömrenararen. Min erfarenhet av att byta kablar är att skillnaderna är vädligt små och att då göra utvärderingen av kablar i ett rum som inte är så bra som man vill ha det (du skrev ju att det var på gång mer åtgärder när det gäller rummet) känns märkligt. Jag hade gjort mina inköp i omvänd ordning för att få så bra saker som möjligt.

Postad 13 December 2009 - 19:22

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag hade prioriterat rummet framför kablarna och strömrenararen. Min erfarenhet av att byta kablar är att skillnaderna är vädligt små och att då göra utvärderingen av kablar i ett rum som inte är så bra som man vill ha det (du skrev ju att det var på gång mer åtgärder när det gäller rummet) känns märkligt. Jag hade gjort mina inköp i omvänd ordning för att få så bra saker som möjligt.

Poäng där, även om rummet rent akustikmässigt höll tillräckligt hög klass vid tidpunkten för kabelutvärderingen. Men jag ska ju ändå fixa akustiken (har en liten puckel vid 4-5 kHz som ska reduceras med väggabsorbenter samt diskret flyttande av några kristallglaspjäser...), så inget kommer att lämnas åt sitt öde. Men visst, egentligen borde man ju ha fixat rummet allra först. Men jag hade inte fått upp ögonen för dylika åtgärder vid tidpunkten för införskaffandet av förstärkare och högtalare.

Postad 13 December 2009 - 19:58

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Earshot: Missförstod nog ditt uttryck och grunden för termen "exakt den anläggning man vill ha". Angående bilar så skulle jag i dagsläget önska mig en Dodge Viper. Det betyder dock inte att det är den bil jag egentligen vill ha då det kan finnas en annan bil som är exakt den jag skulle valt (om jag hade vetat).

För att skaffa sig exakt den anläggning eller bil som man önskar så är det väl egentligen "bara" en fråga om pengar...

Postad 13 December 2009 - 20:17

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Den mäter bla likströmen som kommer in och tar bort den men du har dator så gå ut och läs..

Du skrev: "...hemma hos mig har den inkommande ström mellan ca 2-4 procent Distortion.
Med Power Planten så ligger den på 0.3 Distortion."

Min fråga var "Vad är det för typ av distortion du pratar om och hur är den uppmätt?".

Då du kommer med ett påstående om distortionen ovan (inget reklamblad - ren fakta skrev du) så tänkte jag att du hade ett svar på mina frågor? Hittar inget på nätet. Länk?

Postad 13 December 2009 - 21:06

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Du är härlig mittiprick läs dom två länkar bensnake har satt upp.
Jag har mätt vid sidan om volten med en annan mätare och det stämmer med det den visar Power Planten.
Däremot så har jag ingen mätare " electronic oscillator" som jag kan mäta före och efter...Likström=Distortion..finns i
ett vanligt uttag mer eller mindre det är växelström vi ska ha ingenting annat.
Du kan växla mellan olika lägen på displayen och se vad som händer men det är bara Ruffel och båg för dig.
Men det är helt uppenbart att när du köper en bil och dom skriver att det är 123 hk i den.
Så du tar den till rullande landsväg för att kolla om det stämmer...eller.
Om den informationen som finns på dom två länkarna inte räcker så kan jag inte hjälpa dig.
Om jag var så insatt att jag exakt vet hur den fungerar skulle jag tillverka den själv och börja sälja den..... :)

Mvh
Roger

Postad 13 December 2009 - 21:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Återigen, distortion i inkommande el (om man nu kan kalla det dist) har ingen betydelse så länge det inte påverkar distortionsvärdena i anläggningen. Om förstärkaren mäter likadant med och utan filtrering/re-generering så kommer det inte att bli någon skillnad på ljudet heller. Det kostar inte 22000kr att få förstärkaren uppmätt iaf, men du får kanske ge en tekniker en tusenlapp för att han ska släpa med oscilloskopet hem till dig :)

Min elkoppling till anläggningen skulle nog få kabelanhängare att svimma. Kör med en 5-meters förlängning/grendosa från ICA Maxi. Inte ens om man lägger örat till diskanten så finns det något hörbart brus - ingenting alls. Inte heller några som helst andra missljud. För mig hade det med andra ord varit bortkastade pengar med sådan utrustning, men det behöver ju inte vara det för alla.

Något jag däremot ska lägga lite pengar på är rummet (både akustiken och utseendet :) ).

Redigerat av Ageve, 13 December 2009 - 21:29.

Postad 13 December 2009 - 21:39

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Kör med en 5-meters förlängning/grendosa från ICA Maxi.

:)

Postad 13 December 2009 - 21:44

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Hej Ageve.
Jag har mest köpt den för att jag anser att den skyddar elektroniken men det är min uppfattnig.
Däremot så har jag haft problem när elkablar varit för nära högtalarkablarna,jag har otroligt trång bakom min stereobänken.
Det blev ett tjut och knaster oavsett vad jag satte på, men jag hittade felet.
När jag med en hel del strul kunde sära på dom vart det tyst.

Mvh
Roger

Postad 13 December 2009 - 21:48

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

För att skaffa sig exakt den anläggning eller bil som man önskar så är det väl egentligen "bara" en fråga om pengar...

Japp, visst är det så. Dodge Viper, säger du. Har du någon hifi-motsvarighet? Spontant. Inkluderat kablar då, nat'vis... :) Off topic, sådär. Eftersom jag är trådskapare, godkänner jag det. Kom igen!

Postad 13 December 2009 - 22:24

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Du är härlig mittiprick läs dom två länkar bensnake har satt upp.

Tack för det, men det skulle ju inte vara reklamblad utan fakta sa du tidigare.

Om den informationen som finns på dom två länkarna inte räcker så kan jag inte hjälpa dig.
Om jag var så insatt att jag exakt vet hur den fungerar skulle jag tillverka den själv och börja sälja den..... :)

Det stod kort om "distorsion" på Hifibörsens reklamblad: "Display-fönstret på Premier Power Plant kan visa nivån på harmonisk distorsion in/ut, liksom spänning in/ut." Om jag förstår dig och länken rätt så är det alltså skillnaderna i spänning som PS Audio i fönstret även kan beskriva som skillnader i distorsion? Låter som ett effektivt sätt att få det att se ut som att en effekt (bearbetning av spänning) betyder även en annan (skillnad i distorsion), trots att relevansen inte finns där.

Postad 13 December 2009 - 22:31

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Japp, visst är det så. Dodge Viper, säger du. Har du någon hifi-motsvarighet? Spontant. Inkluderat kablar då, nat'vis... :wacko: Off topic, sådär. Eftersom jag är trådskapare, godkänner jag det. Kom igen!

Nej inte på rak arm... Inget som jag direkt kan jämföra med känslan för Vipern.

Postad 13 December 2009 - 22:34

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Tack för all feedback! Allt prat om Power Planten fick mig nästan att glömma att jag i och med trafobytena och omkopplingen från Push and Pull till Parallell Single End faktiskt får i princip nya förstärkare också. :wacko: 300B-trioder, pure class A, single end... Med bibehållen effekt! Det blir fan i mig inte bättre än så! :wub:

Postad 13 December 2009 - 22:38

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Det stod kort om "distorsion" på Hifibörsens reklamblad: "Display-fönstret på Premier Power Plant kan visa nivån på harmonisk distorsion in/ut, liksom spänning in/ut." Om jag förstår dig och länken rätt så är det alltså skillnaderna i spänning som PS Audio i fönstret även kan beskriva som skillnader i distorsion? Låter som ett effektivt sätt att få det att se ut som att en effekt (bearbetning av spänning) betyder även en annan (skillnad i distorsion), trots att relevansen inte finns där.

Nej, det är inte det som åsyftas utan "taggigheten" i sinusvågen hos strömmen när den kommer från vägguttaget.

Edit: Finns en del länkar om strömdistorsion på nätet, har bara skummat och gör inga kopplingar mellan ljudkvalitet och denna distorsion men det kan vara kul kuriosaläsning. Nedan en länk som bl.a. tar upp en del problem som uppstår i elnätet för att vi i allt högre grad använder energisnåla produkter, t.ex. energilampor.

http://www.chalmers....-990308.JF.html

Redigerat av bensnake, 13 December 2009 - 22:46.

Postad 13 December 2009 - 22:41

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Tack för all feedback! Allt prat om Power Planten fick mig nästan att glömma att jag i och med trafobytena och omkopplingen från Push and Pull till Parallell Single End faktiskt får i princip nya förstärkare också. :wacko: 300B-trioder, pure class A, single end... Med bibehållen effekt! Det blir fan i mig inte bättre än så! :wub:

Vad är skillnad mellan de 2 olika,om du kan förklara lite snabbt ?

Postad 13 December 2009 - 23:57

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Vad är skillnad mellan de 2 olika,om du kan förklara lite snabbt ?

Det låter sig inte göras i en handvändning men MYCKET förenklat kan man säga att i push pull-stärkare jobbar rören i mottakt (det ena "skjuter på" och det andra "drar") medan en single endkonstruktion jobbar i "entakt" med enklare och kortare signalväg med mindre "skit" i signalvägen som följd. "Äkta" single end innebär att endast ett utgångsrör används, parallell single end använder två parallellkopplade utgångsrör med dubbla effekten som följd.

Postad 14 December 2009 - 11:48

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Vad är det för typ av distortion du pratar om och hur är den uppmätt?

Finns det något belägg för att det verkligen är ett problem för elektronik eller är det mer att du tycker att man skall ha både hängslen och livrem?

Kollade du länken från Chalmers? Och länken tidigare gällande dålig ströms menliga påverkan på elektronikkomponenter? Du ville ju ha länktips. Det finns mera. Sök på ström+distorsion alternativt strömdistorsion+sinusvåg. Är det bara bluff och båg, tror du? Det är ju heller inte bara spikarna man vill eliminera utan även dipparna. Ibland kan det löna sig med både säkerhetsbälte och airbag...

Postad 14 December 2009 - 16:05

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Nej, det är inte det som åsyftas utan "taggigheten" i sinusvågen hos strömmen när den kommer från vägguttaget.

Aha, när de i reklambladet pratar om "harmonisk distorsion" kan det lätt upffattas som att de menar att man erhåller mindre distorsion även efter det att signalen behandlats i t.ex. förstärkarens trafo. Egentligen handlar det mao alltså för en omskrivning av spänningsvariationer. Harmonisk distorsion kanske inte är ett helt omdvetet ordval? :wacko: (distorsion som dessutom visas med siffror i en display).

Postad 14 December 2009 - 16:16

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Kollade du länken från Chalmers? Och länken tidigare gällande dålig ströms menliga påverkan på elektronikkomponenter?

Länken från Chalmers känns lite vid sidan av ämnet med tanke på att man skriver "De apparater vi ansluter till nätet idag är ofta både energisnålare och lättare än gårdagens tunga och energikrävande apparater. Det är bra ur energisynpunkt men ställer nya krav på elkraftnätet och på den mätutrustning som kopplas till nätet. De flesta energisnåla apparater baserade på elektronik drar ström i korta pulser istället för att dra en jämn ström, strömmen blir distorderad." Tycks ju inte som att en förstärkare med hyfsad trafo hör till detta. Du tror inte det ligger mycket i det som Ageve med flera skriver - att det är mer intressant vad som kommer efter trafon och inte före?

Måste ha missat länken om "menlig påverkan". Vilken var det?

Postad 14 December 2009 - 16:28

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Länken från Chalmers känns lite vid sidan av ämnet med tanke på att man skriver "De apparater vi ansluter till nätet idag är ofta både energisnålare och lättare än gårdagens tunga och energikrävande apparater. Det är bra ur energisynpunkt men ställer nya krav på elkraftnätet och på den mätutrustning som kopplas till nätet. De flesta energisnåla apparater baserade på elektronik drar ström i korta pulser istället för att dra en jämn ström, strömmen blir distorderad." Tycks ju inte som att en förstärkare med hyfsad trafo hör till detta. Du tror inte det ligger mycket i det som Ageve med flera skriver - att det är mer intressant vad som kommer efter trafon och inte före?

Måste ha missat länken om "menlig påverkan". Vilken var det?

Det handlar alltså inte om att hifiutrustning är att likställa med "energisnåla" produkter utan i stället att ett högfrekvent användande av dylika orsakar problem i elnätet.

"I takt med att denna typ av apparater blir allt vanligare har man dock blivit mer orolig för hur strömdistorsionen påverkar elnätet. Det är också risk för att en elkonsument kan störa en annans utrustning genom att ansluta alltför många eller allt för stora sådana här apparater."

Länken du missat:
http://www.e24.se/pe...onik_671833.e24

Postad 14 December 2009 - 16:33

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Aha, när de i reklambladet pratar om "harmonisk distorsion" kan det lätt upffattas som att de menar att man erhåller mindre distorsion även efter det att signalen behandlats i t.ex. förstärkarens trafo. Egentligen handlar det mao alltså för en omskrivning av spänningsvariationer. Harmonisk distorsion kanske inte är ett helt omdvetet ordval? :wacko: (distorsion som dessutom visas med siffror i en display).

Det är din slutsats (inte helt oväntad och inte helt oväntat felaktig). Spänningsvariationer och strömdist är INTE samma sak och Power Planten indikerar och eliminerar båda.

Här kan du läsa lite om strömmens THD (lite "luriga" formler men det fixar du...):

http://www.energimyn.....ra laster.pdf

Redigerat av bensnake, 14 December 2009 - 17:36.

Postad 14 December 2009 - 16:47

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Jag har svårt att se att det skulle vara negativt att ge sina hifiprylar så bra förutsättnigar som möjligt. Fast det är viktigt att det finns gott om kapacitet i filtret/strömrenaren så att även tillfälliga strömpeakar kan hanteras.

Jag har haft hemma en enklare produkt från PS Audio som jag testade att koppla in cd-spelare samt försteg på men vid den tidpunkten kunde jag inte motivera mig själv att köpa den.

Postad 14 December 2009 - 16:55

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Nu börjar det bli spännande och intressant här.

Postad bild

Postad 14 December 2009 - 18:51

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Länken du missat:
http://www.e24.se/pe...onik_671833.e24

Tackar! Jo det är nog som de skriver, köper man en produkt för t.ex. 10 000-tals kronor så är ett överspänningsskydd för en hundring en billig försäkring. Visste inte att det var så många som misstänker att fel uppstått pga strömspikar mm även om man har snackat med en del (oftast boende "på landet") där det har hänt lite "grejer". Är som tur är förskonad från detta än så länge.

Angående eventullt bättre ljud tack vare jämnare signal in så hade det oavsett varit mer givande att jämföra signalen efter elektronikens trafo. Påverkas den överhuvud taget?

Men Joakim har ju helt rätt, det är absolut inget negativt att ge sina grejor så bra förutsättningar som möjligt. Det är ju ett val man får göra och då kanske man även bör fundera över om det verkligen innebär någon ljudlig förbättring eller ej med ett aggregat för t.ex. 20 000 kr (om det är ljudförbättring man är ute efter / betalar för). Har man gott om pengar liggande så kan man ju absolut strunta i detta...

Postad 14 December 2009 - 21:06

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

så hade det oavsett varit mer givande att jämföra signalen efter elektronikens trafo. Påverkas den överhuvud taget?

Mycket intressant. Hur påverkas detta undrar jag också. Vad hjälper det att först rena från väggen in till trafon, som sedan i sin tur förstör hela "reningen" ändå?

Det blir lite som att torka sig och sen skita...

Redigerat av Falcy, 14 December 2009 - 21:06.

Postad 14 December 2009 - 21:19

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Mycket intressant. Hur påverkas detta undrar jag också. Vad hjälper det att först rena från väggen in till trafon, som sedan i sin tur förstör hela "reningen" ändå?

Tror snarare att det som mittiprick menade var att trafon klarar av att rena signalen tillräckligt bra när den transformerar ner spänningen.

Postad 14 December 2009 - 22:44

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Förstör reningen? Lundahltrafos? No way! ;) Möjligen H/K-trafos, då... Bara skojar. :(

Postad 15 December 2009 - 14:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Humm, känns som att detta har varit upp några gånger förut... :)

Om man kollar i andra delar av forumet som är helt nersölade med trådar om just detta. I övrigt har jag nog inget att tillföra disskusionen så jag vilar min väska... :unsure:

Postad 15 December 2009 - 15:25

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Humm, känns som att detta har varit upp några gånger förut... :unsure:

Om man kollar i andra delar av forumet som är helt nersölade med trådar om just detta. I övrigt har jag nog inget att tillföra disskusionen så jag vilar min väska... ;)

Synd. Jag som trodde att du var en strömnörd... :)

Postad 15 December 2009 - 15:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
:)

kan hända, men jag kanske fortfarande inte har något som jag känner att jag har lust att lägga in i diskusionen... :unsure:

Postad 15 December 2009 - 20:10

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
David kom igen nu...

Allt annat än en "ren" sinuskurva i 230 v är ju just ingen ren sinuskurva och då är det väl heller inte bra?
(dvs normalfallet när man pluggar in i ett standard eluttag från ordinarie elnät...)

Ge oss vad du vet nu.

Earshot

Postad 15 December 2009 - 20:27

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
När får du hem dina schysta prylar bensnake ?

Postad 15 December 2009 - 20:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Allt annat än en "ren" sinuskurva i 230 v är ju just ingen ren sinuskurva och då är det väl heller inte bra?
(dvs normalfallet när man pluggar in i ett standard eluttag från ordinarie elnät...)

Jag tror inte att det spelar någon roll hur ren den är. Skickar man 230V till högtalarna så tackar de för kaffet, och kastar in handduken.

Försökte säga det innan, men ingen verkade reagera. Det är inte spänningen in till nätdelen som är intressant, det är signalen som kommer ur elektroniken, eller om man vill analysera elens påverkan - spänningen som kommer ut i andra änden av nätdelen. Sen får man såklart inte glömma att det finns filtreringkretsar även efter trafon. Kondensatorer har bland annat den funktionen eftersom de lagrar likspänning :)

Postad 15 December 2009 - 20:55

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Kan det naturligtvis vara. Ett exempel: Om du har som uppgift att hoppa över en mur som är 1,85 hög så är det mycket bra (du klarar uppgiften med råge) om du hoppar t.ex. 2,05. Om du hoppar 2,35 klarar du också uppgiften men du har inte vunnit något ytterligare för det.

Samma med elen. Får du ut likvärdig signal efter behandlingen i elektronikens trafo oavsett ingående signals "renhet" så har du heller inte vunnit något. Oavsett så är uppgiften löst.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 15 December 2009 - 21:22.

Postad 15 December 2009 - 23:27

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Kan det naturligtvis vara. Ett exempel: Om du har som uppgift att hoppa över en mur som är 1,85 hög så är det mycket bra (du klarar uppgiften med råge) om du hoppar t.ex. 2,05. Om du hoppar 2,35 klarar du också uppgiften men du har inte vunnit något ytterligare för det.

Samma med elen. Får du ut likvärdig signal efter behandlingen i elektronikens trafo oavsett ingående signals "renhet" så har du heller inte vunnit något. Oavsett så är uppgiften löst.

Men hoppen blir säkrare för dig, ju högre marginal till muren du har. Ligger du hela tiden på gränsen, finns risken att du touchar i då och då och en vacker dag knäcks ryggen... :)

HÄRLIG METAFOR, ELLER HUR? :(

Redigerat av bensnake, 15 December 2009 - 23:28.

Postad 15 December 2009 - 23:31

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

När får du hem dina schysta prylar bensnake ?

Förhoppningsvis före jul. Power Planten ska redan vara på väg... Dock fick handlaren reda på att Purist Audio kommer med en ny rev. av Venustas efter nyår. Jag har att välja på att köpa den "gamla" versionen och få den omgående eller att vänta på den nya som kommer i mitten av januari. Blir till att vänta, känner jag. Får väl låna butiksexemplaret till dess att den nya anländer...

Postad 15 December 2009 - 23:57

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag tror inte att det spelar någon roll hur ren den är. Skickar man 230V till högtalarna så tackar de för kaffet, och kastar in handduken.

Försökte säga det innan, men ingen verkade reagera. Det är inte spänningen in till nätdelen som är intressant, det är signalen som kommer ur elektroniken, eller om man vill analysera elens påverkan - spänningen som kommer ut i andra änden av nätdelen. Sen får man såklart inte glömma att det finns filtreringkretsar även efter trafon. Kondensatorer har bland annat den funktionen eftersom de lagrar likspänning :(

Men "experter" verkar ju vara överens om att "oren" el och spänningsvariationer är skadligt för elektronikprylar. I alla fall om man läser i de länkar jag hänvisat till. I mitt fall är det solklart så att jag primärt köper produkten för att minimera störningar och ge prylarna så goda arbetsbetingelser som möjligt men kan jag på köpet få lite bättre ljud, bl.a. tack vare lägre brus, så är det ju en skön bonus. Sen ska jag inte sticka under stol med att jag tycker att det är en fett häftig produkt, pryltok som jag är... :)

Redigerat av bensnake, 15 December 2009 - 23:57.

Postad 16 December 2009 - 00:13

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
Kommer du att ha möjlighet att stänga av och på denna manick medans stärkaren är i drift? Skulle va kul att höra lite intryck från ett sådant a/b-test :)

Postad 16 December 2009 - 06:13

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Men hoppen blir säkrare för dig, ju högre marginal till muren du har. Ligger du hela tiden på gränsen, finns risken att du touchar i då och då och en vacker dag knäcks ryggen... :)

Ingen fara... efter behandlingen i trafon så är det stabilit runt 2,05 varje gång. God marginal. Visst skulle jag kunna snubbla och köra skallen i vägen men det gäller även om jag hade kunnat hoppa 2,35. :(

Postad 16 December 2009 - 11:52

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Ingen fara... efter behandlingen i trafon så är det stabilit runt 2,05 varje gång. God marginal. Visst skulle jag kunna snubbla och köra skallen i vägen men det gäller även om jag hade kunnat hoppa 2,35. :(

Det är i sanning inte mycket sex i dig... :D Är du med i Motormännen? Jag tror att du behöver något riktigt dyrt, gärna onödigt, i din tillvaro. :P

Jag bara skojar, det är du med på, va? Jag vill inte att du tar illa upp. I så fall ber jag redan nu om ursäkt. Du fyller trots allt en funktion som ifrågasättare och no nonsens-förespråkare.

Kommer du att ha möjlighet att stänga av och på denna manick medans stärkaren är i drift? Skulle va kul att höra lite intryck från ett sådant a/b-test :)

Nej, eftersom samtliga nätkablar är anslutna till Power Planten. Det man får göra är att koppla dessa direkt till vägguttagen i stället. Snabbt som ögat medan ljudintrycken är i färskt minne...

Postad 16 December 2009 - 12:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

David kom igen nu...

Ge oss vad du vet nu.

Earshot

Jag ska faktiskt svara si simpelt som att:

230v växelspänning => nätdel till 24-50v => konverteras till likström som "jämnas ut" av en kondensatorbank. Likström kan inte innehålla någon variation i frekvens, för då är det inte likström... därför så finns det filtrering för att inte störa fungtionen i steget.

Som sagt, signalen in kan vara väldigt otrevlig utan a tdet komerm att göra någon skillnad. Det som kan/ gör skillnad är pikar eller kraftiga dippar. Och där så kan (som redan sagt) det vara av värde med någon typ av UPS eller liknande, alternativt en dylik som nu bensnake har beställt.

så, nu har jag sagt mitt :)

Postad 16 December 2009 - 15:02

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Förhoppningsvis före jul. Power Planten ska redan vara på väg... Dock fick handlaren reda på att Purist Audio kommer med en ny rev. av Venustas efter nyår. Jag har att välja på att köpa den "gamla" versionen och få den omgående eller att vänta på den nya som kommer i mitten av januari. Blir till att vänta, känner jag. Får väl låna butiksexemplaret till dess att den nya anländer...

Klart du ska vänta på den nya versionen. :)

Postad 16 December 2009 - 16:15

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Det är i sanning inte mycket sex i dig... B) Är du med i Motormännen? Jag tror att du behöver något riktigt dyrt, gärna onödigt, i din tillvaro. :P

Nej jag tänder inte så lätt på t.ex. prylar... Däremot så har jag något riktig dyrt i min tillvaro (men jag vågar kanske inte kalla "damer" för onödiga).

Jag bara skojar, det är du med på, va? Jag vill inte att du tar illa upp. I så fall ber jag redan nu om ursäkt. Du fyller trots allt en funktion som ifrågasättare och no nonsens-förespråkare.

Helt ok om det är på den här nivån... :)

Nej, eftersom samtliga nätkablar är anslutna till Power Planten. Det man får göra är att koppla dessa direkt till vägguttagen i stället. Snabbt som ögat medan ljudintrycken är i färskt minne...

Ouhh... det blir inte lätt att komma fram till något, bäst du inte kör blint så att du verkligen "hör" skillnad"... :D .

Klart du ska vänta på den nya versionen. :(

Eftersom...?

Postad 16 December 2009 - 21:38

Unregistered1c8c2a96
  • Unregistered1c8c2a96
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Grymma prylar bensnake. Tummen upp ;)

Postad 16 December 2009 - 22:45

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jo eftersom han slår på stora trumman,så är det lika bra att han köper det senaste.

Postad 17 December 2009 - 10:17

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Jo eftersom han slår på stora trumman,så är det lika bra att han köper det senaste.

Är det inte bättre att köpa den bättre av de två kablarna? Det kan ju vara så att den nuvarande modellen är bättre än den kommande. Att okritiskt anta att allt blir bättre hela tiden känns lite naivt tycker jag.

Postad 17 December 2009 - 22:12

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Är det inte bättre att köpa den bättre av de två kablarna? Det kan ju vara så att den nuvarande modellen är bättre än den kommande. Att okritiskt anta att allt blir bättre hela tiden känns lite naivt tycker jag.

Självfallet ska jag jämföra! Men jag tyckte att det var dumt att köpa den äldre versionen på stört bara för att jag vile få hem prylarna, när jag nu fick veta att en ny är på g redan i mitten av januari.

Grymma prylar bensnake. Tummen upp ;)

Thanks, man! ;)

Nej jag tänder inte så lätt på t.ex. prylar... Däremot så har jag något riktig dyrt i min tillvaro (men jag vågar kanske inte kalla "damer" för onödiga).

Ok, var lite orolig ett tag. Lite för torrt och nyktert, stundtals... :blush: Glöm inte att gamla rockmusiker är hetare än upplysningsfilosofer... :blush:

Redigerat av bensnake, 17 December 2009 - 22:18.

Postad 17 December 2009 - 22:41

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Ouhh... det blir inte lätt att komma fram till något, bäst du inte kör blint så att du verkligen "hör" skillnad"... ;) .

Oj, höll på att missa denna... Ingen fara; finns det skillnader, hör jag dem, no worry! ;)

Redigerat av bensnake, 17 December 2009 - 22:41.

Postad 17 December 2009 - 23:15

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Det är upp till dig att tycka.

Postad 18 December 2009 - 08:23

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Det är upp till dig att tycka.

Ja, jag tycker att det känns rimligt att jämföra produkter. Fast det är ju lättare att utgå från att senaste versionen alltid är bättre än den tidigare.

Redigerat av joakim99, 18 December 2009 - 08:25.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.