Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Atom D510 tillräcklig som server?

68 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Zotac IONITX-G-E (Moderkort) 1 (0) 1 390:-
Asus AT3IonT-I Deluxe (Moderkort) 5 8,07 (13) Inga priser
Asus AT3IonT-I (Moderkort) 2 (0) Inga priser
Gigabyte GA-D510UD (Moderkort) 3 8,2 (4) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 04 maj 2010 - 08:06

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Perfekt. :)

mvh,
Daniel.

notera att det inte är ett ITX-kort, utan DTX.

Postad 04 maj 2010 - 13:46

mAniAk-
  • mAniAk-
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Det skulle passa bra med detta chassi :).

http://www.lian-li.c...u...x=63&g=spec

Synd på cpun bara, finns det inga andra mini-dtx som klarar en riktig cpu?

Postad 04 maj 2010 - 14:01

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Bara för att förtydliga, jag ska inte köpa ett. Jag har ett Intel-kort redan. Men detta kort skulle passa perfekt till en WHS.

Själv har jag ett ATX-kort i min WHS. Detta för att få så många SATA- och PCI-platser som möjligt. Sedan köpte jag ett full-tower från Chieftec. Den är stor och bullrig, men den rymmer mycket disk (och står i garaget). Jag har lite svårt att förstå varför man vill ha en WHS i ITX-format?! Är inte tanken att den skall rymma så mycket data som möjligt? Med filmer, foton, alla filmer från videokameran, tv-serier, backuper på programvaror och spel, och sedan duplicering på allt så går det ju åt en del disk...

Det optimala vore ju en D510 på en ATX-bräda med massor av SATA-platser. Det vore ett perekt WHS-kort! :)

mvh,
Daniel.

Postad 04 maj 2010 - 14:03

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Bara för att förtydliga, jag ska inte köpa ett. Jag har ett Intel-kort redan. Men detta kort skulle passa perfekt till en WHS.

Själv har jag ett ATX-kort i min WHS. Detta för att få så många SATA- och PCI-platser som möjligt. Sedan köpte jag ett full-tower från Chieftec. Den är stor och bullrig, men den rymmer mycket disk (och står i garaget). Jag har lite svårt att förstå varför man vill ha en WHS i ITX-format?! Är inte tanken att den skall rymma så mycket data som möjligt? Med filmer, foton, alla filmer från videokameran, tv-serier, backuper på programvaror och spel, och sedan duplicering på allt så går det ju åt en del disk...

Det optimala vore ju en D510 på en ATX-bräda med massor av SATA-platser. Det vore ett perekt WHS-kort! :)

mvh,
Daniel.

+1

Postad 04 maj 2010 - 16:47

RoSt_Swe
  • RoSt_Swe
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Själv kollar jag på detta D510 kort :
https://www.prisjakt...kt.php?e=579106
6 SATA + 1 eSATA....
Hårddiskar kan man aldrig få för mycket av....

Jag har ett Zotac NM10-DTX WiFi på skrivbordet sedan igår och en rapport följer när nya serverbygget blir klart. Jag kommer att byta ut ett Intel D510 kort... Serverbygget ser ut såhär just nu men jag ska uppdatera bilderna under byggprocessen med Zotac kortet!

Redigerat av RoSt_Swe, 10 maj 2010 - 14:59.

Postad 05 maj 2010 - 08:03

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Jag har ett Zotac NM10-DTX WiFi på skrivbordet sedan igår och en rapport följer när nya serverbygget blir klart. Jag kommer att byta ut ett Intel D510 kort (som därmed är till salu)... Serverbygget ser ut såhär just nu men jag ska uppdatera bilderna under byggprocessen med Zotac kortet!

Sweet, glöm inte att posta dina intryck !

Vad ska du köra på serven, WHS eller någon Pingvin- SW ?

Redigerat av what17ever, 05 maj 2010 - 08:05.

Postad 05 maj 2010 - 21:29

RoSt_Swe
  • RoSt_Swe
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Vad ska du köra på serven, WHS eller någon Pingvin- SW ?

Jag har ärligt talat inte bestämt mig än. Jag har 30GB SSD som bootdisk, 2x1.5TB för viktig data och en 250GB som "scrap" och har funderat på följande alternativ, kom gärna med kommentarer:

1. Ursprungligen var jag inne på Win 7 med software RAID1. Går en disk sönder så är det bara att köra på. Software RAID innebär också är man kan plocka in en disk i en annan dator hur som helst (tex. vid moderkortshaveri).
2. Zotac har hardware RAID. Då kan jag köra med en XP licens som jag har liggande.
3. Nattlig backup med det viktiga från hårdisk 1 till hårddisk 2. Troligen XP igen.

Postad 06 maj 2010 - 08:55

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Jag har ärligt talat inte bestämt mig än. Jag har 30GB SSD som bootdisk, 2x1.5TB för viktig data och en 250GB som "scrap" och har funderat på följande alternativ, kom gärna med kommentarer:

1. Ursprungligen var jag inne på Win 7 med software RAID1. Går en disk sönder så är det bara att köra på. Software RAID innebär också är man kan plocka in en disk i en annan dator hur som helst (tex. vid moderkortshaveri).
2. Zotac har hardware RAID. Då kan jag köra med en XP licens som jag har liggande.
3. Nattlig backup med det viktiga från hårdisk 1 till hårddisk 2. Troligen XP igen.

Jag är ju helt såld på Windows Homer Server..... Funkar, bara står och tuffar.....
Som du nog vet så sköter den backupp av dina datorer, spegling av valfria foldrar på olika diskar.
På den kör jag Squeezecenter för musik till Squeezebox duett/radio och sedan Playstation Media Server (PMS) för DVD iso's till PS3...
Atom D510 ska jag ha för att den kommande versionen av VHS (Vail) kräver 64 bitar, och den drar dessutom mindre effekt än min nuvarande Intel P4 variant som jag har idag.

Postad 11 maj 2010 - 19:45

RoSt_Swe
  • RoSt_Swe
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Igår så satt jag hela kvällen och försökte få igång mitt "Zotac NM10-DTX WiFi" moderkort. Tyvärr så fungerar inte moderkortet enligt specifikation vilket gör det omöjligt att färdigställa min server. Problemen bekräftas i stort på Zotacs eget forum i tråden http://www.zotacusa......ration Issues

Problem 1:
Kortet supportar inte RAID 5 utan bara 0, 1 samt 0+1, fast RAID 5 finns med i den ursprungliga produktspecifikationen. Zotac har för några dagar sedan plockat bort RAID 5 informationen från sitt produktdokument (http://www.zotac.com...dtx-wifi_v1.pdf) men jag har själv en lite äldre kopia på min hårddisk av den gamla produktinformationen. Att de har plockat bort RAID 5 information bekräftas i forumet.

Problem 2:
Kortet klarar just nu inte någon form av RAID, då JMicron BIOS:et (som styr 4 SATA portar) bara kan detektera EN hårddisk (se inlägg #18 punkt 2). Det finns en option att konfigurera RAID 0 och 1 med det vanliga BIOS:et, men då finns ingen möjlighet till "rebuild" om en hårddisk skulle gå sönder vilket gör hela tillvägagångssättet meningslöst.

Problem 3:
Eftersom RAID är kört så är enda möjligheten att köra 4 hårdiskar individuellt. Detta ska gå enligt inlägg #18 i tråden (se ovan) skrivet av Zotacs tekniker. Inte heller detta fungerar felfritt (jag testade själv igår). Den enda hårdisk som JMicron BIOS:et kan detektera blir inte accessbar i operativsystemet som en individuell disk. Det innebär att bara 3 av 4 RAID kapabla SATA portar fungerar individuellt.

Även om problemen på sikt kanske löses genom BIOS uppdateringar så är mitt förtroende för Zotac förbrukat. Hur man kan släppa ett moderkort med så usel kvalitet övergår mitt förstånd. Kortet åker tillbaka till leverantören imorgon.

Sista (och dyraste) utvägen blir att beställa ett Supermicro X7SPA-H moderkort....

Postad 11 maj 2010 - 20:15

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Igår så satt jag hela kvällen och försökte få igång mitt "Zotac NM10-DTX WiFi" moderkort. Tyvärr så fungerar inte moderkortet enligt specifikation vilket gör det omöjligt att färdigställa min server. Problemen bekräftas i stort på Zotacs eget forum i tråden http://www.zotacusa......ration Issues

Problem 1:
Kortet supportar inte RAID 5 utan bara 0, 1 samt 0+1, fast RAID 5 finns med i den ursprungliga produktspecifikationen. Zotac har för några dagar sedan plockat bort RAID 5 informationen från sitt produktdokument (http://www.zotac.com...dtx-wifi_v1.pdf) men jag har själv en lite äldre kopia på min hårddisk av den gamla produktinformationen. Att de har plockat bort RAID 5 information bekräftas i forumet.

Problem 2:
Kortet klarar just nu inte någon form av RAID, då JMicron BIOS:et (som styr 4 SATA portar) bara kan detektera EN hårddisk (se inlägg #18 punkt 2). Det finns en option att konfigurera RAID 0 och 1 med det vanliga BIOS:et, men då finns ingen möjlighet till "rebuild" om en hårddisk skulle gå sönder vilket gör hela tillvägagångssättet meningslöst.

Problem 3:
Eftersom RAID är kört så är enda möjligheten att köra 4 hårdiskar individuellt. Detta ska gå enligt inlägg #18 i tråden (se ovan) skrivet av Zotacs tekniker. Inte heller detta fungerar felfritt (jag testade själv igår). Den enda hårdisk som JMicron BIOS:et kan detektera blir inte accessbar i operativsystemet som en individuell disk. Det innebär att bara 3 av 4 RAID kapabla SATA portar fungerar individuellt.

Även om problemen på sikt kanske löses genom BIOS uppdateringar så är mitt förtroende för Zotac förbrukat. Hur man kan släppa ett moderkort med så usel kvalitet övergår mitt förstånd. Kortet åker tillbaka till leverantören imorgon.

Sista (och dyraste) utvägen blir att beställa ett Supermicro X7SPA-H moderkort....

Ojojoj !!

Men om jag ser på det lite egoistiskt (jag ska ju köra WHS som uttryckligen avråder från att köra någon form av RAID om man ska köra WHS,WHS sköter ju detta "internt" ) så borde detta betyda följande:

Problem 1: Inget bekymmer för WHS.
Problem 2: Har jag tolkat dig rätt om, i mitt fall tänker jag inte köra någon form av RAID att moderkortet inte kan hantera 6 st SATA diskar (återigen ingen RAID) ?? Det låter ju som en katastrof !
Problem 3: Är det möjligt ? Om man stoppar in 6 SATA diskar så kan bara kortet upptäcka 3 (totalt)?

NU blev jag nervös......

Postad 11 maj 2010 - 20:55

RoSt_Swe
  • RoSt_Swe
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Problem 1: Inget bekymmer för WHS.
Problem 2: Har jag tolkat dig rätt om, i mitt fall tänker jag inte köra någon form av RAID att moderkortet inte kan hantera 6 st SATA diskar (återigen ingen RAID) ?? Det låter ju som en katastrof !
Problem 3: Är det möjligt ? Om man stoppar in 6 SATA diskar så kan bara kortet upptäcka 3 (totalt)?

Jag var nog lite oklar i min beskrivning. SATA 1 och 2 fungerar som de ska då de är kopplade till Intels chipset (jag har en 30GB SSD bootdisk kopplad till SATA 1 och har reserverat SATA 2 för framtida bruk/DVD).
SATA 3-6 styrs av ett JMicro chip och där fungerar 3 av 4 individuellt (jag vill ju dock ha 4 fungerande).

Redigerat av RoSt_Swe, 11 maj 2010 - 20:56.

Postad 11 maj 2010 - 21:02

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Jag var nog lite oklar i min beskrivning. SATA 1 och 2 fungerar som de ska då de är kopplade till Intels chipset (jag har en 30GB SSD bootdisk kopplad till SATA 1 och har reserverat SATA 2 för framtida bruk/DVD).
SATA 3-6 styrs av ett JMicro chip och där fungerar 3 av 4 individuellt (jag vill ju dock ha 4 fungerande).

Ok, antagligen funkar alltså 5 av 6 SATA individuellt, inte bra som sagt iallafall......

#!&?!%!!!! :blush:

Postad 11 maj 2010 - 21:10

RoSt_Swe
  • RoSt_Swe
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Ok, antagligen funkar alltså 5 av 6 SATA individuellt, inte bra som sagt iallafall......

Det kommer kanske en BIOS uppdatering som fixar det, men just nu är det dåligt såklart för din del. För de som har tänkt att köra RAID så är det ju kört....

Postad 11 maj 2010 - 21:14

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Det kommer kanske en BIOS uppdatering som fixar det, men just nu är det dåligt såklart för din del. För de som har tänkt att köra RAID så är det ju kört....

Jupp, och jag som får mitt Zotac vilken dag som helst.....
Få se om jag ska hoppas på en Bios uppdatering eller retunera och gå på ett Supermicro, aldrig får man vara glad.....

Anyway, tack för din input RoSt_Swe.

Redigerat av what17ever, 11 maj 2010 - 21:20.

Postad 13 juni 2010 - 21:13

RoSt_Swe
  • RoSt_Swe
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Efter att i helgen skruvat i ett Gigabyte D510UD kort så snurrar nu äntligen min server som den ska (jag formaterar diskarna just nu). Detta har helt klart varit det struligaste datorbygget som jag varit med om!!

Första försöket med ett Intel D510MO och ett Promise TX4 PCI kort misslyckades då mina två nya 1.5TB diskar WD15EARS inte fungerade med Promise kortet. Andra försöket med ett Zotac D510 WIFI kort resulterade i att alla SATA portar inte kunde användas individuellt pga. BIOS problem. Tredje försöket med Gigabyte D510UD kort verkar bli bra förutom att jag blev tvungen att använda en 2.5" PATA disk istället för SSD disken (kortet har 4 SATA + 1 PATA istället för 6 SATA).

Jag hade en Windows XP Pro licens liggande så just nu så snurrar servern med den. Jag kommer också att använda mig av MirrorFolder för att få Raid1 funktion på mappnivå istället för disknivå.

Mitt galleri har uppdaterats med en bild på det nya moderkortet på plats i lådan: https://www.minhembi...oSt_Swe/273418/

Redigerat av RoSt_Swe, 13 juni 2010 - 21:16.

Postad 16 juni 2010 - 09:00

ZapaNu
  • ZapaNu
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Fråga till RoSt_Swe.

Vad för problem hade du med diskarna på GA-D510UD?
Jag har själv upplevt strul med att sätta upp diskarna på detta kort!
Har 3 SATA diskar och två ATA inkopplade och i början lyckades jag inte ha alla inkopplade,
utan att några föll bort (hiitades inte av moderkortet). Jag kollade så att ATA diskarna hade rätt inställningar på master/slave och det hade dom.
Testade att växla diskarnas portar och plötsligt så hittade moderkortet alla.
Nu efter en månads användande utan problem, så har plötsligt det två PATA diskarna tappat kontakten med moderkortet och jag funderar starkt på att göra retur på detta kort..

Postad 16 juni 2010 - 18:36

RoSt_Swe
  • RoSt_Swe
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Fråga till RoSt_Swe.

Vad för problem hade du med diskarna på GA-D510UD?
Jag har själv upplevt strul med att sätta upp diskarna på detta kort!
Har 3 SATA diskar och två ATA inkopplade och i början lyckades jag inte ha alla inkopplade,
utan att några föll bort (hiitades inte av moderkortet). Jag kollade så att ATA diskarna hade rätt inställningar på master/slave och det hade dom.
Testade att växla diskarnas portar och plötsligt så hittade moderkortet alla.
Nu efter en månads användande utan problem, så har plötsligt det två PATA diskarna tappat kontakten med moderkortet och jag funderar starkt på att göra retur på detta kort..

Jag har inga problem alls än så länge. Kortet fungerar bra, jag har senaste BIOS som heter F4. Jag kör just nu 3 SATA (2X1.5TB och en 250GB) för lagring och en PATA (40MB) som boot. CD (PATA) hade jag bara inkopplad under installation av XP.

Redigerat av RoSt_Swe, 16 juni 2010 - 18:38.

Postad 05 juli 2010 - 13:15

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Nu har jag kört ett tag med Atom D510 och jag tycker då att allt jag kräver av den funkar klockrent.

Det jag använder Atomen till är:

- Windows Home Server
- Strömmar DVD ISO till PS3
- Strömmar audio via Squeezeserver, även Spotify, till Squeezebox
- Och all backup via de vanliga WHS funktionerna .

Var ett tag orolig över de hyss som moderkortet hade för sig men för mig och WHS verkar det inte vara några problem.

Jag hade lite trubbel med stora diskar som behövdes strappas och att en nätverksinställning halkade snett (ethernet-kortet hade "Large Send offload" ikryssad, som fcukade upp stora filkopieringar) , men inget som kan skyllas på Atom D510.

Postad 19 juli 2010 - 14:42

darkshippo
  • darkshippo
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Sitter själv i köpa tankar för att bygga en NAS med antingen WD 1,5GreenPower eller Samsung EcoGreen F2. Jag vill minst ha runt 50MB/S (begränsningen skall vara överföringshastighet på hårddiskarna) och det verkar som de billiga NAS som finns idag inte riktigt klarar av det. Har fastnat för Gigabyte D510UD. Nu är det de resterande komponenterna som jag inte riktigt kan bestämma mig. Vill ha det så billigt som möjligt, servern skall vara strömsnål eftersom den skall vara på 24/7.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.