Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ni som anser att en korrekt byggd förstärkare låter bra oavsett pris!

163 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 February 2010 - 19:17

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Men varför ska du byta då? :)

Pga de stickande ögonen. Jag HATAR blåa dioder. Jag trodde det skulle funka men jag drömmer mardrömmar om de rackarna.

Postad 02 February 2010 - 19:19

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Blå dioder som är såååå coola!? :)

Nä men jag feel you, lite less börjar man bli på de små rackarna som lyser en i ögonen konstant vid filmtittande och annat.

Postad 02 February 2010 - 19:26

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Blå dioder som är såååå coola!? :)

Nä men jag feel you, lite less börjar man bli på de små rackarna som lyser en i ögonen konstant vid filmtittande och annat.

Jag har dessutom tre rackare som lyser. Om jag inte hade haft garanti hade jag målat, klippt eller fixat så de försvann.

Postad 02 February 2010 - 20:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

NAD 2700 duger alldeles utmärkt för att spela sönder högtalare med.

när dom blir för lågt lastade också ja... :)

Postad 02 February 2010 - 20:02

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag har dessutom tre rackare som lyser. Om jag inte hade haft garanti hade jag målat, klippt eller fixat så de försvann.

En rulle svart eltejp kostar väl typ tio spänn på biltema ??

Postad 02 February 2010 - 20:10

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Pga de stickande ögonen. Jag HATAR blåa dioder. Jag trodde det skulle funka men jag drömmer mardrömmar om de rackarna.

Gör som Nahaz då:

För att inte störas av powerknappen vid filmtittande så har jag satt fast svarta 2.5 cm i diameter filtfötter från kjell & co på dom, exakt samma storlek som knappen och skapar istället en subtil ring av blått ljus framifrån. Klart bättre än att bli bländad.

https://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=331094.jpg

Redigerat av -Palle-, 02 February 2010 - 20:15.

Postad 02 February 2010 - 20:16

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Blir så fult med svarta filtfötter när man har silvriga grejer bara.
(Ok, jag är kräsen)

Postad 02 February 2010 - 20:32

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Blir så fult med svarta filtfötter när man har silvriga grejer bara.
(Ok, jag är kräsen)

Postad bild
Biltema

Kan vara värt 39.90kr och pröva :)

Sorry för OT

Redigerat av -Palle-, 02 February 2010 - 20:32.

Postad 03 February 2010 - 06:56

Unregistered34959c77
  • Unregistered34959c77
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Rätt kul grej när det gäller ljud.

Är basist och en god vän till mig ställde upp tre stycken jämlika högtalare bredvid varandra (8x10, alltså 8st 10"-högtalare), ett av märket Behringer, ett av märket Ampeg (som då är "industristandarden" inom musikvärlden, har du en Ampeg kan du liksom inte göra fel), och någon mer som jag nu glömt bort.

Han har några musikervänner över och tänkte lura dom, så ingen får se VILKEN högtalare som är inkopplad, bara att det är en 300w Ampeg rörtopp som agerar som förstärkare.

När han kopplar in Behringer-lådan (budgetmärket av budgetmärkena) så säger alla hans polare "ah shit, gamla goa Ampeg kan man lita på, låter alltid fint som snus" och andra vuxna, väldigt manliga kommentarer.

Behringer-lådan kostade 3000kr ny och Ampeg-lådan 12 000kr ny.

Postad 03 February 2010 - 10:52

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Googla lite på Tripath och Gainclone så kommer ni få fram lite intressanta recensioner.

Att det går att få en high-end förstärkare (ljudmässigt) för någonstans mellan 500-2000kr är jag ganska övertygad om. Om man däremot har obegränsad budget så går det säkerligen att bräcka dessa. Frågan är hur många som skulle klara av att höra skillnad på den här nivån, eller om det mest rör sig om olika ljudkaraktärer man föredrar.

Redigerat av Veckans, 03 February 2010 - 10:53.

Postad 03 February 2010 - 13:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det är alltid kul när David piskar Goliat men det händer tyvärr alltför sällan in real life...

Det var ungefär det som hände när Denon lanserades på den svenska marknaden för många år sedan.

Konkurrenterna tvingades sänka priserna, och i blindtester vann billiga Denon CD-spelare mot så kallade "high end" produkter. Senare valde Hifi & Musik att inte längre använda sig av blindtester "av principskäl".

Det var då det, när Denons prissättning var långt under konkurrenternas i många fall. Sedan har de gradvid blivit dyrare, för att idag ligga på ungefär samma prisnivå som konkurrenterna (om man då bortser ifrån att deras billiga hembioförstärkare är mer välbyggda än motsvarande Pioneer t ex).

Fast egentligen handlar det ju inte alls om "David vs Goliat", utan snarare om att en del företag som är "fina i kanten" helt enkelt saknar den kompetens och/eller de utvecklingsmöjligheter som större företag har. Klockrena exempel på det ser man när allt fler tar genvägar, i hopp om att ingen ska upptäcka det (Goldmund, Lexicon mfl).

Ett annat alternativ de har, är att helt inrikta sig på "simpla" produkter som helanaloga 2-kanals försteg/ slutsteg*, med fördel rör där tekniken i stort håller samma nivå idag som för 50 år sedan. Om de inte lyckas där heller, så finns det bara ett säkert kort kvar:

KABLAR (eller för de som är beredda att sjunka riktigt lågt, hifimöss, bandage, stenar, färgpennor osv).

:blink:

* Vilket inte nödvändigtvis behöver vara dåligt. Se t ex på Rotel. De har en del andra produkter i sortimentet men det är fortfarande de analoga (Klass AB) slutstegen som är det intressanta pga prestandan.

Redigerat av Ageve, 03 February 2010 - 14:30.

Postad 03 February 2010 - 16:03

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Googla lite på Tripath och Gainclone så kommer ni få fram lite intressanta recensioner.

Att det går att få en high-end förstärkare (ljudmässigt) för någonstans mellan 500-2000kr är jag ganska övertygad om. Om man däremot har obegränsad budget så går det säkerligen att bräcka dessa. Frågan är hur många som skulle klara av att höra skillnad på den här nivån, eller om det mest rör sig om olika ljudkaraktärer man föredrar.

Jag har t.o.m. kört en Tripath-förstärkare. Drev ett par Klipsch Ref 82 med sina 14W eller vad det nu var. Lätt helt ok, speciellt med tanke på att den kostade mig dryga 900:- importerat och klart från Asien.

Postad 03 February 2010 - 16:15

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

När han kopplar in Behringer-lådan (budgetmärket av budgetmärkena) så säger alla hans polare "ah shit, gamla goa Ampeg kan man lita på, låter alltid fint som snus" och andra vuxna, väldigt manliga kommentarer.

Det där är helt naturligt. Vid små eller inga skillnader så vill hjärnan gärna fylla i "tomrummet" med det förväntade. Kan dock tänka mig att han under en något längre tidsperiod skulle upptäcka skillnaderna (om det fanns några detekterbara vill säga).

Postad 04 February 2010 - 10:26

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Ett annat alternativ de har, är att helt inrikta sig på "simpla" produkter som helanaloga 2-kanals försteg/ slutsteg*, med fördel rör där tekniken i stort håller samma nivå idag som för 50 år sedan.

Tekniken/principen; ja. Rör, nätdelar, trafos, volympotar och annat håller dock en mycket högre klass idag än tidigare. Finns ingen anledning att ändra på världens bästa teknik om huvudsyftet är att återge musik på ett naturtroget sätt... :) Format- och signalkälleprestanda förändras men rörstärkarna består...

Postad 04 February 2010 - 10:37

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
hur ligger det till med klass d tekniken..... det får ju mer o mer genomslag och prestanda förbättring (tänker då framförallt på susano och ice power som används mer o mer ofta)
är själv sugen på ett steg som baseras på b&o ice power moduler ...litet 7kg steg som dubblar hela vägen o är stabilt (teoretiskt) i 0.6ohm....

Postad 04 February 2010 - 10:44

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

hur ligger det till med klass d tekniken..... det får ju mer o mer genomslag och prestanda förbättring (tänker då framförallt på susano och ice power som används mer o mer ofta)
är själv sugen på ett steg som baseras på b&o ice power moduler ...litet 7kg steg som dubblar hela vägen o är stabilt (teoretiskt) i 0.6ohm....

Klass D-tekniken är bra ur flera aspekter, bl.a. hög effektivitet och möjlighet till höga effektuttag. Klass A/AB är dock än så länge överlägset när det gäller att leverera välljud oavsett ljudstyrka.

Postad 04 February 2010 - 10:59

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
Måste fråga har blivit erbjuden 2 rotelsteg ett RB991 för 3000 NOK & ett RB1070 för 3000 SEK vilket är de bästa köpet och vad står de i för priser.

Båda är i perfekt skick.....eller finns de liknande men bättre i denna prisklass.

Postad 04 February 2010 - 12:18

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

1582 är kanonbra, jag har ett.
Dock skall man noga överväga om man står ut med att ha ett jättestort stickande blått öga som stirrar på en.

Rotel skickar väl med en svart liten ring man kan sätta över den blåa dioden? Den ska ligga i påsen med manualen vad jag har hört, annars ring septon

Redigerat av nixlaz, 04 February 2010 - 12:18.

Postad 04 February 2010 - 12:19

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Måste fråga har blivit erbjuden 2 rotelsteg ett RB991 för 3000 NOK & ett RB1070 för 3000 SEK vilket är de bästa köpet och vad står de i för priser.

Båda är i perfekt skick.....eller finns de liknande men bättre i denna prisklass.

Ett 1070 för 3000kr låter som ett riktigt bra pris.

Postad 04 February 2010 - 12:55

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Efter vad jag har förstått, är 991 exakt samma steg som 1080 fast i en annan kostym. Alltså bättre än 1070. Kolla med Ageve. Han har koll på Rotel.

Redigerat av bensnake, 04 February 2010 - 12:57.

Postad 04 February 2010 - 13:06

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
okej tack för alla snabba svar....ska fråga ageve om detta då och höra vad han tycker.

Postad 04 February 2010 - 13:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag hade valt RB991.

3000 NOK blir runt 3700kr, och de brukar ligga på 4-5k så det är ett helt okej pris. Fast sen tillkommer såklart frakten med, om du inte åker till Norge då :)

Rotel skickar väl med en svart liten ring man kan sätta över den blåa dioden? Den ska ligga i påsen med manualen vad jag har hört, annars ring septon

Ja, det ska följa med, annars är det bara att kontakta Septon och få de hemskickade. Jag vet hur irriterande blå dioder kan vara, men när det finns en lösning så är det ju knappast ett stort problem. Den bästa lösningen hade ju iofs varit om de hade struntat i att använda / bytt ut den blå dioden till en röd eller grön.

Tekniken/principen; ja. Rör, nätdelar, trafos, volympotar och annat håller dock en mycket högre klass idag än tidigare. Finns ingen anledning att ändra på världens bästa teknik om huvudsyftet är att återge musik på ett naturtroget sätt... Format- och signalkälleprestanda förändras men rörstärkarna består...

Ja, det var det jag menade. Tekniken är den samma, men den kan förfinas med relativt enkla metoder. Det krävs inte alls samma kunskaper och utvecklingskostnader som för mer avancerade produkter. Att det inte ändras på tekniken beror inte på att den är "bäst i världen" utan helt enkelt på att den är vad den är - rör som glöder. Inte mycket man kan ändra på där...

Postad 04 February 2010 - 13:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Efter vad jag har förstått, är 991 exakt samma steg som 1080 fast i en annan kostym. Alltså bättre än 1070. Kolla med Ageve. Han har koll på Rotel.

Exakt !

RB991 skulle jag tagit alla dagar i veckan !!! :)

Edit: Eller. nej föresten... ta RB1070 du, och lämna sedan numret till snubben till mig så ska jag prata lite med honom... :P

Postad 04 February 2010 - 13:43

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Ja, det var det jag menade. Tekniken är den samma, men den kan förfinas med relativt enkla metoder. Det krävs inte alls samma kunskaper och utvecklingskostnader som för mer avancerade produkter. Att det inte ändras på tekniken beror inte på att den är "bäst i världen" utan helt enkelt på att den är vad den är - rör som glöder. Inte mycket man kan ändra på där...

Hela poängen är ju att hålla signalvägarna så fria från "onödiga" komponenter som möjligt, gärna hard wire utan kretskort och med rören som enda "aktiva" delar. Ju mindre skit som stör, desto bättre återgivning är ju filosofin. Alltså är tekniken redan "fulländad", det man kan göra är som sagt att labba med olika rör, nätdelar, trafos etc för att så att säga ge tekniken så goda arbetsbetingelser som möjligt. Här händer som sagt en hel del idag, så även om rörfilosofin är intakt, sker ständiga förbättringar på det som går att förbättra. Det behöver inte vara mer avancerade lösningar än så om man bara är ute efter välljud. På flerkanalsreceiversidan händer det givetvis betydligt mer, av flera skäl, och givetvis till högre utvecklingskostnader. Det jag vänder mig lite emot, är övertygelsen att bara för att en teknik är äldre och mindre tekniskt avancerad, är den per definition sämre. Så länge det bara handlar om att förstärka en analog lågnivåsignal, behöver det inte alls vara på det sättet.

Postad 04 February 2010 - 13:55

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Det jag vänder mig lite emot, är övertygelsen att bara för att en teknik är äldre och mindre tekniskt avancerad, är den per definition sämre. Så länge det bara handlar om att förstärka en analog lågnivåsignal, behöver det inte alls vara på det sättet.

Tänkte ta upp en gammal kvalitetsstärkare, som fortfarande säljs till höga priser. Jag kan ingenting om vad som krävs för att bygga bra förstärkare, men denna ska vara som "single wire with gain", så länge man inte driver den för hårt. Tittar jag på bilden blir jag lite mållös. Krävs det inte "mer"? Rätt häftigt kan jag tycka och man undrar ju vad en del pysslar med nuförtiden, om det kan se så här rent och fint ut. Sentec PA9 (tack för lånet av bilden phon :) )
Postad bild

Gammal teknik, men fulländad för länge sedan.

Redigerat av shifts, 04 February 2010 - 13:56.

Postad 04 February 2010 - 15:11

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Jag köpte mina grejer för tidigt så det skickades inte med något, det var först när alla börjat klaga som de skickade med, men jag har fått hem en uppsättning, synd bara att jag har silverprylar, har dock gått lös med en silverpenna nyss så vi får se hur det artar sig.

Det hade varit mycket ballare med en vit svagt lysande diod tycker jag.

Postad 04 February 2010 - 18:32

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Det jag vänder mig lite emot, är övertygelsen att bara för att en teknik är äldre och mindre tekniskt avancerad, är den per definition sämre. Så länge det bara handlar om att förstärka en analog lågnivåsignal, behöver det inte alls vara på det sättet.

Även ett utmärkt argument för att ett högt pris för en stärkare inte behöver betyda bättre.

Postad 05 February 2010 - 00:03

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Även ett utmärkt argument för att ett högt pris för en stärkare inte behöver betyda bättre.

Om det inte vore för det faktum att billiga rörhäckar, liksom trissediton, oftast inte låter bra... :) Att en konstruktion är "enkel" i sin princip innebär inte per definition att den behöver vara billig, beroende på bl.a. material- och komponentval. Men visst, allt dyrt är inte bra, allt billigt är inte skit.

Postad 05 February 2010 - 09:49

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Rör kan aldrig bli lika billigt som transistortekniken. De allra billigaste rörförstärkarna kan låta lite mjuka enligt min erfarenhet men du behöver dock inte betala en förmögenhet för en bra rörförstärkare. Det finn självklart inte heller ett sätt som rör låter på. Men rör har nackdelar men också fördelar jämfört med transistorer. Till fördelen kan det vara att rör låter mera naturligt.. Naturliga ljud ”distar” på ett bestämt sätt.. Kring själva grundtonen bildas det övertoner på ett bestämt sätt. Rör distar på samma sätt. På detta sätt kan rör subjektivt återskapa det naturliga ljudet så att vi hör själva instrumentet på ett helt sätt. Människans hjärna och hörsel fungerar på ett fantastiskt sätt. Vi hör gestalten exempelvis en röst eller gitarr. Men vi delar inte upp upplevelsen i grundtoner och övertoner utan vi upplever det som en helhet. Däremot kan det tillkomma signaler i förstärkare eller andra apparater samt i akustiken som lägger till icke önskvärda element som grumlar, gör ljudet vassare o s v. Dålig elektronik lägger alltså till främmande element till signalen.. Det kan själklart vara både rör- och transistorförtärkare som ställer till det i min mening. Men rör kan uppträda i sin karaktärstik som naturen gör. Men även olika typer av transistorer distar på olika sätt har jag förstått.

Men för att höra dessa relativt subtila men viktiga skillnader bör ju akustiken vara hyggligt under kontroll. Akustiken förvränger långt mer än vad elektroniken gör. Och akustiken påverkar på olika sätt.

Postad 05 February 2010 - 12:21

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jepp, rör disstar :blush:

Hör du det bensnake !!! RÖR DISSTAR... D.I.S.S.T.A.Rrrrr, förvrängning, försämring, fel, dåligt, kasst ljud, osv osv...
Neee tacka vet jag Rotel som inte disstar... :D och det i kombination med helt disstfria högtalare och ett disstfritt rum (... :) ) och disst fria öron ( :P ) så är jag alltså helt o-motaglig för alla typer av disstorsion. Jag har alltså en helt störningsfri vardag utan förvrängning, jäkligt skönt ! :)

Postad 05 February 2010 - 12:31

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Jepp, rör disstar :blush:

Hör du det bensnake !!! RÖR DISSTAR... D.I.S.S.T.A.Rrrrr, förvrängning, försämring, fel, dåligt, kasst ljud, osv osv...
Neee tacka vet jag Rotel som inte disstar... B) och det i kombination med helt disstfria högtalare och ett disstfritt rum (... :) ) och disst fria öron ( :P ) så är jag alltså helt o-motaglig för alla typer av disstorsion. Jag har alltså en helt störningsfri vardag utan förvrängning, jäkligt skönt ! :)

Haha slappna av lite grann. :D

Postad 05 February 2010 - 12:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Vadå... Postad bild

Postad 05 February 2010 - 17:09

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Att en konstruktion är "enkel" i sin princip innebär inte per definition att den behöver vara billig, beroende på bl.a. material- och komponentval.

Nej - men dyrare material- och komponentval innebär inte heller per definition att det behöver påverka helheten hörbart.

Något som många tycks glömma är dessutom vad massproduktion kan göra för priset. Man kan använda mycket dyrare komponenter i en massproducerad produkt utan att den därför behöver bli speciellt mycket dyrare (kanske inte alls eller tvärtom billigare) än en som tillverkas i få ex.

Postad 05 February 2010 - 20:22

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0

Något som många tycks glömma är dessutom vad massproduktion kan göra för priset. Man kan använda mycket dyrare komponenter i en massproducerad produkt utan att den därför behöver bli speciellt mycket dyrare (kanske inte alls eller tvärtom billigare) än en som tillverkas i få ex.

Frågan är om det görs (jag undrar alltså)? Om ett företag tack vare massproduktion har ett lågt produktionspris tror jag de flesta tar hellre ut den vinsten snarare än att de använder sig av dyrare komponenter i sin produkt till samma pris och missar den vinsten. Hoppas ni förstår mitt resonemang :)

Postad 05 February 2010 - 20:37

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
EDIT: Ähh.. hjärnkollaps.

Redigerat av Unregistered1156, 06 February 2010 - 14:33.

Postad 05 February 2010 - 21:05

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Frågan är om det görs (jag undrar alltså)? Om ett företag tack vare massproduktion har ett lågt produktionspris tror jag de flesta tar hellre ut den vinsten snarare än att de använder sig av dyrare komponenter i sin produkt till samma pris och missar den vinsten. Hoppas ni förstår mitt resonemang :)

Om de tar ut det som vinst istället för att sänka priserna är deras kunder ett lätt mål för konkurrerande företag som gör likadant men tar ut en humanare vinstmarginal och därmed kan sätta ett lägre pris på motsvarande produkt. Är inte marknadsekonomin vacker, så säg!

Postad 05 February 2010 - 22:26

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Gött att veta att marknadsekonomin som svar på mäniskans behov av musik leverarat Rotel som slutgiltigt svar. Åsså bestämmer vi att månadens mest nedladdade fil ärvår musikalisk ledstjärna. Varför inte ringa Bert Karlsson med en gång.

Redigerat av Kronkan, 05 February 2010 - 22:27.

Postad 05 February 2010 - 23:20

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jepp, rör disstar ;)

Neee tacka vet jag Rotel som inte disstar... B) och det i kombination med helt disstfria högtalare och ett disstfritt rum (... :rolleyes: ) och disst fria öron ( :D ) så är jag alltså helt o-motaglig för alla typer av disstorsion. Jag har alltså en helt störningsfri vardag utan förvrängning, jäkligt skönt ! :)

Haha, du är så full av skit, DVD:ai! Men jag gillar dig anyway... :P

Gött att veta att marknadsekonomin som svar på mäniskans behov av musik leverarat Rotel som slutgiltigt svar. Åsså bestämmer vi att månadens mest nedladdade fil ärvår musikalisk ledstjärna. Varför inte ringa Bert Karlsson med en gång.

Japp, mer Rotel åt folket! :P

Nej - men dyrare material- och komponentval innebär inte heller per definition att det behöver påverka helheten hörbart.

:P

Oj, här var det en massa borttagna inlägg, tråkigt.
Fattar inte varför då hela tråden genomsyras av OT. Finns liksom inget att styra upp direkt. :P

Borttagna inlägg??? :D

Om de tar ut det som vinst istället för att sänka priserna är deras kunder ett lätt mål för konkurrerande företag som gör likadant men tar ut en humanare vinstmarginal och därmed kan sätta ett lägre pris på motsvarande produkt. Är inte marknadsekonomin vacker, så säg!

Nej då, allt är korruption och kartellbildning! :P

Postad 06 February 2010 - 13:47

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hej Bensnake och andrapå tråden!
Råkade komma över sista nr av en en tidning för och om studioarbete. Uppenbarligen är ljudindustrin intresserad av den äldre analoga teknikens effekter på ljud. Tidningen är februari numret av Sound on Sound.
Det finns också program som är till för att påverka signalen åt det analoga hållet. Intressant läsning och lärde mig själv en hel del. Men den gamla sanningen om den "naturliga och harmoniska distens" fördelar kvarstår. Åsså finns det ingen känd jordisk apparat eller rum eller högtalare utan dist.

Men den cd-skiva eller fil du nedladdat kan vara inspelad med delar av analoga apparater eller påverkade med program för att efterlikna den analoga karaktäristiken. Han Bert kanske körmed sådant?
Bifogad fil  Analog.jpg   61.35K   0 Antal nerladdningar

Postad 06 February 2010 - 14:00

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
O&G ENGINEERING. rs 2000 är nog den förstärkaren som spelar renast på marknaden i dag och med minst distorision helt svensk utvecklad av 2 medlemar på faktiskt.

Postad 06 February 2010 - 16:16

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

O&G ENGINEERING. rs 2000 är nog den förstärkaren som spelar renast på marknaden i dag och med minst distorision helt svensk utvecklad av 2 medlemar på faktiskt.

Låter den bra, då? Jag googlade på o&g engineering rs 2000 men hittade inget.

Postad 08 February 2010 - 13:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

ja den är högintressant ! :lol:
men alldeles för dyr för mig som det ser ut nu... B)

Låter den bra, då? Jag googlade på o&g engineering rs 2000 men hittade inget.

Den har inte börjar att säljas än ritkigt... men en "prototyp" (mer eller mindre egentligen helt klar) har byggts och testat för fullt !
Vill du läsa och se bilder på steget så finsn det en tråd på Faktiskt.se under "allmänt om HiFi" och tråden heter "subjektevistens tråd om rs2000"

Så har du lite blandad, båda vettig/ rolig och tröttsam läsning :P

Postad 08 February 2010 - 13:37

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Tänkte på det om rör vid en inspelning, om producenten vill ha rörvärme så lär han ju använda just rör och därmed få med alla härliga övertoner och allt vad det heter. Om vi sen säger att du som privatperson vill uppleva musiken så som producenten menade att det skulle låta, dvs rörlikt, kan du då verkligen köra på en rörförstärkare du med? Blir det inte lite kaka på kaka? Istället borde du ju ha en så neutral stärkare som möjligt för att då få med precis de förvrängningar som skapades vid inspelningen?

Sen tänkte jag lite på rör som teknik, det lär ju vara rätt dåligt egentligen? Man kan ju jämföra med glödlampor (lite överdrivet men ändå) där ljuset främst är en bieffekt av värmeutvecklingen vilket ger extremt låg effektivitet. Det borde ju vara lite samma sak med rör så ur en teknisk synvinkel är det en dålig lösning med låg effektivitet, oavsett hur enkel tekniken än är. Ur musiksynpunkt dock är det ju en annan femma då man kanske tycker om det ljudet, men det borde väl gå att skapa artificiellt med effektiv modernare teknik?

En sista fråga, vad är det i en transistorförstärkare som skapar distorsion? Vid normal nivå alltså och inte när du pressar den över sin gräns, jag kan inte komma på något B)

Mvh

Postad 08 February 2010 - 15:19

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag tror att du har en poäng där
Det kan ju vara så att man får mer för pengarna om man köper Canton och Cambride
än om man köper NAD och B&W
Det skulle inte förvåna mig B)

En annan orsak, kan vara att hans lyssningsrum har en bättre akustik än vad du har i ditt

Maveric

Postad 08 February 2010 - 17:08

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Vill du läsa och se bilder på steget så finsn det en tråd på Faktiskt.se under "allmänt om HiFi" och tråden heter "subjektevistens tråd om rs2000"

Aj, då. Där föll det. Det vet vi väl alla vem som döljer sig bakom det nicket... B) Han är väl inte inblandad i produktionen? :P Nej då, jag bara skojar. Det är nog en bra stärkare. Ska genast läsa tråden.

Postad 08 February 2010 - 17:34

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Tänkte på det om rör vid en inspelning, om producenten vill ha rörvärme så lär han ju använda just rör och därmed få med alla härliga övertoner och allt vad det heter. Om vi sen säger att du som privatperson vill uppleva musiken så som producenten menade att det skulle låta, dvs rörlikt, kan du då verkligen köra på en rörförstärkare du med? Blir det inte lite kaka på kaka? Istället borde du ju ha en så neutral stärkare som möjligt för att då få med precis de förvrängningar som skapades vid inspelningen?

Sen tänkte jag lite på rör som teknik, det lär ju vara rätt dåligt egentligen? Man kan ju jämföra med glödlampor (lite överdrivet men ändå) där ljuset främst är en bieffekt av värmeutvecklingen vilket ger extremt låg effektivitet. Det borde ju vara lite samma sak med rör så ur en teknisk synvinkel är det en dålig lösning med låg effektivitet, oavsett hur enkel tekniken än är. Ur musiksynpunkt dock är det ju en annan femma då man kanske tycker om det ljudet, men det borde väl gå att skapa artificiellt med effektiv modernare teknik?

En sista fråga, vad är det i en transistorförstärkare som skapar distorsion? Vid normal nivå alltså och inte när du pressar den över sin gräns, jag kan inte komma på något B)

Mvh

Ja, man kan verkligen undra vad det är som gör att de flesta som uppskattar god återgivning och en gång lyssnat till en välmatchad anläggning med rörförstärkare, har mycket svårt att gå tillbaka till något annat. Och nej, det går inte att, som Ageve roade sig med vid något tillfälle, addera brus och reverb för att simulera hur en rörstärkare låter. :P

Argument som att signalbehandlingen i rören sker i vakuum och att signalvägarna blir extremt korta utan någon interferens samt rörens överlägsna snabbhet i respons jämfört med halvledarens, är argument som SKULLE kunna förklara varför en bra rörförstärkare ljudmässigt är överlägsen en bra trissestärkare, men dessa argument köps inte av de som lever med uppfattningen att alla rörförstärkare låter illa utan att ens ha lyssnat annat än vid något enstaka tillfälle och utan att veta vad de egentligen lyssnade på för konstruktion... Att hävda att alla rörstärkare låter lika är lika absurt som att hävda att alla transistorförstärkare låter lika, även om några här på forumet faktiskt är av denna uppfattning...

Det som gör att en trisseburk uppvisar dist i olika former, handlar mycket om för mycket "skit" i signalvägarna samt de faktum att temperaturskillnader mellan trissorna beroende på var de sitter i "kedjan" skapar ogynnsamma förutsättningar för rena signaler. Hög motkoppling är en annan faktor som påverkar signalen.

Jag har sagt det så många gånger förr men säger det gärna igen; det finns ingen stärkare som är helt neutral i sin återgivning, även om vissa uppvisar mycket låg TDH. Det handlar alltid om vilken typ av dist vi pratar om och var i frekvens den förekommer. Och till syvende och sist vilken typ av återgivning man uppskattar; transparent "på papperet" eller naturtrogen... Känns som om vi har pratat om detta så många gånger förr och jag orkar inte tjafsa om det ytterligare men testa gärna och lyssna! Därefter kan vi snacka.

Postad 08 February 2010 - 18:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det stämmer bra.

Är man ute efter så transparent/ofärgad återgivning som möjligt, då är inte rör ett alternativ eftersom det adderar dist (över/undertoner) som ger ett "varmare" och "mer öppet" ljud. Man kan tycka att det är trevligt, men man ska inte påstå att det är mer transparent än ett bra trissteg.

Roligare? Kanske. Tekniskt bättre? Nope.

Du har helt klart en poäng i det. Rörförespråkarna talar gärna om kort signalväg, men det viktiga är ju vad som sker med signalen, inte hur långt eller vilka komponenter den färdas genom.

Att skapa rörljud artificiellt är svårt, med tanke på att så många öve/undertoner genereras. Det är däremot vanligt att rörförstärkare används till enskilda instrument eller röster vid inspelning. Färgningen finns där alltså redan på skivan.

Det vanligaste och tydligaste är klippning, dvs när förstärkaren försöker återge en transient som är starkare än arbetsspänningen. Det som händer är att toppen helt enkelt blir avklippt. Eftersom högre frekvenser än de som klipper också försvinner/blir likspänning så låter det mycket illa. Oftast börjar det med att ljudet blir kallt/vasst. Chris Jones skivor är bra till att testa hur mycket ork en förstärkare har. Om det klipper så märks det mycket tydligt på rösten.

Så länge förstärkaren inte överbelastas så är de viktigaste parametrarna THD och IMD (ofta orsakad av övergångsdist).

Mätning med fyrkansvåg kan avslöja övergångsdist (men det kan också bero på annat). Här är ett exempel, Moscode 402, slutsteg för ~ 50 000 kr:
Postad bild

Samt ett mycket bättre steg för halva priset, Rotel RB-1090:
Postad bild

Postad 08 February 2010 - 18:36

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
nu har jag inte läst så mycket elkretsteori så med arbetsspänningen menar du matningsspänningen då eller är det nåt annat? och övergångsdist hur löser man det? där har man ju isåfall ett exempel på en dyr förstärkare som inte är "korrekt" konstruerad om det nu går att undvika till en billigare peng

nu är jag en sån som gillar varmt och öppet ljud som du säger karaktäriserar rör och därför kanske skulle föredra en sådan före en vanlig transistorförstärkare, men för den delen behöver jag inte påstå att rör är en tekniskt bättre lösning... en bra förstärkare ska ur en teknisk synvinkel kunna användas i fler applikationer än ljudåtergivning och då är ju färgning/under och övertoner inte alltid att önska, plus att effektiviteten då är många gånger lägre. jag skulle ärligt talat inte vilja se en ny dator idag där man byggt processorn med elektronrör, eller kanske skulle jag det B)

men som sagt, ljudmässigt är det en annan femma eftersom det handlar om subjektiv smak

mvh

Postad 08 February 2010 - 18:48

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Aj, då. Där föll det. Det vet vi väl alla vem som döljer sig bakom det nicket... B) Han är väl inte inblandad i produktionen? :P Nej då, jag bara skojar. Det är nog en bra stärkare. Ska genast läsa tråden.

Nope, två andra personer ligger bakom detta.

Postad 08 February 2010 - 19:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

nu har jag inte läst så mycket elkretsteori så med arbetsspänningen menar du matningsspänningen då eller är det nåt annat? och övergångsdist hur löser man det? där har man ju isåfall ett exempel på en dyr förstärkare som inte är "korrekt" konstruerad om det nu går att undvika till en billigare peng.

Arbetsspänningen är den spänning som trissorna matas med.

Om man t ex försöker återge en transient på 15V när arbetsspänningen är 10V, så klipper det. Sen kan spänningen sjunka under belastning med, om nätdelen är underdimensionerad och/eller om flera kanaler lastas ner samtidigt. Det är därför den kontinuerliga effekten oftast är betydligt lägre än den dynamiska/kortvariga.

När det ibland påstås att några få watt räcker så stämmer det inte. Effektbehovet hänger alltid ihop med hur högt man vill kunna spela med bibehållen låg dist.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.