Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nomineringarna till årets Oscargala

57 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 March 2010 - 02:49

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Jag tycker att hurt locker och avatar är ungefär lika bra. Starka fyror (av fem). Men det är så jäkla trist att sci fi filmer ALLTID blir rånade på oscarsgalan: blade runner, terminator, terminator2, matrix, 2001, alien, aliens....

Det enda de vinner priser för (om de alls vinner några) är specialeffekter och ljud....

Oscarsgalan är mest ett jippo. Säger inte så mkt om vilka filmer som är bäst. The Wrestler var helt klart min favorit bland förra galans filmer. Klockren femma. Och Rourke blev rånad på sitt pris. TDK blev också rånad., liksom Doubt och Revolutionary road mfl mfl. Men det är som Corliss skriver: Oscarsgalan är till stor del en popularitetstävling. Det är därför tex. Sandra Bullock och Julia Roberts kan vinna priser som bästa skådis.

Postad 10 March 2010 - 10:19

Unregistered8344c668
  • Unregistered8344c668
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Det verkar onekligen som hurt locker skapar debatt och det är ju bra. Själv tycker jag hurt locker är en bättre film än avatar men naturligtvis är avatar mer banbrytande i tekniken men det är ju inte fräckaste teknik som vinner bäst film som tur är. Nu har ju Hurt locker ett inslag av amerikansk patriotism som i princip alla amerikanska krigsfilmer men den skildrar ändå kriget på ett nytt sätt, lite mer kritiskt iallfall.

Kul anekdot i sammnhanget är att Cameron och Bigelow var gifta en gång i tiden.

Postad 10 March 2010 - 17:53

Astigmatism
  • Astigmatism
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Varför är debatten Hurt Locker vs Avatar?

Avatar förtjänar bästa film-oskar lika lite som Hurt Locker.

Postad 11 March 2010 - 01:49

pcch7
  • pcch7
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

Varför är debatten Hurt Locker vs Avatar?

Avatar förtjänar bästa film-oskar lika lite som Hurt Locker.

För att det verkar va ganska tydligt att det stod emellan dom.. Själv hade jag inte grinat om Inglorious Basterds eller Up in the Air hade vunnit heller, men Avatar var inte den bästa filmen förra året. The Hurt Locker var iaf i min topp 3

Postad 11 March 2010 - 02:08

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Up in the Air var verkligen överskattad, men den vann ju inget heller. Inglorious Basterds vann väl den enda oscar som den förtjänade.

Tycker helt klart att District 9 var den bästa filmen, men som sagt: sci fi filmer mobbas alltid av galan och det var en överraskning att den alls blev nominerad. Avatar är dock den film som alla kommer att komma ihåg från det här filmåret. Dessutom vann den ju dubbla golden globes för bästa regi/film, samt att Titanic vann flest oscars i historien så Cameron gråter nog inte utan unnar exfrugan lite priser. Att jag tycker Avatar gott kunde vinna fler priser beror på att att den är så nyskapande rent filmtekniskt... Den inleder så att säga ett nytt kapitel i filmhistorien, vilket även Citizen Kane (rejält rånad på Ocarsgalan) gjorde en gång i tiden... Dock vann den ju för bästa foto vilket jag tycker är ett underskattat pris.

Här kommer min ranking av de 10 nominerade filmerna:

1. District 9 (4++)
2. Avatar (4+)
3. The Hurt Locker (4+)
4. Inglourious Basterds (4)
5. Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire (4)
6. A Serious Man (4)
7. Up in the Air (4-)
8. The Blind Side (3++)
9. Up (3-)

Ej sett:
An Education

EDIT: Var f-n tog Moon vägen förresten på oscarsgalan? Den borde lätt ha varit med i kategorier som bästa film, bästa foto och bästa huvudroll. Men den har väl inte gamlingarna i oscarsjuryn ens hört talas om tänker jag...

http://www.imdb.com/title/tt1182345/

Helt klart en av de fem bästa filmerna från 2009.

Aldrig, så länge jag kan minnas, har det kommit TRE så fantastiska sci fi filmer under ett och samma år (FYRA om man räknar in Watchmen). Oscarsutdelningen blev dock minst sagt mager. Vi får väl satsa på en musikal i rymdmiljö så ska vi se att priser börjar ramla in.... :blink: Efter att ha följt galan live varje år sedan 1998, så måste jag säga att jag tröttnat lite nu. Det var dessutom en ovanligt trist och förutsägbar gala i år.

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 11 March 2010 - 07:09.

Postad 11 March 2010 - 11:15

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Ärigt talat, vad spelar det för roll för oss vilken film som vinner? Det är ju den amerikanska filmbranchens priser till sig själva. Det är givet att det finns en massa politik och känslor som styr. Saker som inte har med filmernas kvalitet att göra.

Postad 11 March 2010 - 11:21

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
hassesolo: kloka ord! :blink:

Postad 11 March 2010 - 11:45

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

• 847 inlägg
  • 0

Inglorious Basterds vann väl den enda oscar som den förtjänade.

Den Oscar som filmen hade förtjänat mest var en för bästa manus. Att den istället gick till The Hurt Locker var skandal.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.