Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo TX-SR507 vs Denon AVR-1610

369 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo TX-SR507 (Förstärkare) 4 9.08 (24) Inga priser
Denon AVR-1610 (Förstärkare) 2 9.190476 (20) Inga priser
33 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 3 år sedan
Uppgradera Förstäkare (7 inlägg) 8 år sedan
Onkyo TX-SR607 (2235 inlägg) 9 år sedan
NAS-lösning (3 inlägg) 12 år sedan
Differans i ljud hos fronthögtalare, normalt? (2 inlägg) 13 år sedan
Onkyo TX-SR507 (102 inlägg) 13 år sedan
* Officiell Tråd - Denon AVR-4310, 3310 * (681 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-1610 (3 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med onkyo 507 (1 inlägg) 14 år sedan
Yamaha NS-555 eller Dynavoice Magic F-6 EX ? (1 inlägg) 15 år sedan
receiver 5.1 vs 7.1 , lönt eller ej ? (25 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 eller Yamaha RX-V365? (49 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 med Harman Kardon hkts11 (4 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 vs Denon AVR-1803 (3 inlägg) 16 år sedan
Ljud i flera rum (7 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610, 1910, eller 3310? (22 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 vs Onkyo TX-SR577? (22 inlägg) 16 år sedan
yamaha rx-v565 eller onkeyo tx-sr507 (4 inlägg) 16 år sedan
Denon 1910 vs 1610 -- hjälp (38 inlägg) 16 år sedan
Bildproblem med Denon AVR-1610 och PS3? (9 inlägg) 16 år sedan
Val av förstärkre, Onkyo TX-SR507 vs Yamaha RX-V465 (5 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 (31 inlägg) 16 år sedan
4 ohms högtalare med Onkyo SR507? (3 inlägg) 16 år sedan
Onkyo tx-sr507 och Canton Movie 150? (7 inlägg) 16 år sedan
ONKYO 507 eller 607? (22 inlägg) 16 år sedan
Vilken stärkare skulle ni välja? (2 inlägg) 16 år sedan
Nya Onkyo 507 (19 inlägg) 16 år sedan
Yamaha RX-V465 vs. Onkyo TX-SR507 (7 inlägg) 16 år sedan
Fronthögtalare och subwoofer max 10 000 (8 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 + Samsung LE40B658, 2.1-konfiguration? (1 inlägg) 16 år sedan
Dator via HDMI till Onkyo TX-SR507 (1 inlägg) 16 år sedan
Gästbok för Falukorv (2 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 eller Yamaha RX-V465 (0 inlägg) 16 år sedan

Postad 13 February 2010 - 09:46

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Jo pratade med dem och jag ska åka in med den till min EG butik, tror inte jag hinner i helgen.
Det blir service på den så fort som möjligt.
Lite synd att Denon inte gått ut med detta tidigare utan att det skulle ta tre månader från första släpp.

Postad 13 February 2010 - 15:17

trejk
  • trejk
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Jag märker att jag behöver dra på ganska mycket för att höra bra, men det är bara när jag kollar på TV sändning. Där jag just nu har 2x RCA ut från TVn och in i stärkaren.
Kan ju bero på kabeln, tog det jag hade hemma bara.

Annars när jag kör filmer på PS3:an kan jag dra på, det blir bra bioljud vid typ -20db. Vet inte om det är vanligt har inget att gämföra med men det känns som att det kanske är för lågt då, är dålig på att förklara som ni kanske märker..

Trejk

Postad 13 February 2010 - 16:53

trejk
  • trejk
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Går tyvärr inte att få den subben att funka, den måste vara aktiv tyvärr.

Kom på att jag har ju ett 2.1 datahögtlar paket. Skulle det kunna vara så att jag kan koppla subben till förstärkaren då? ;)

Det är Logitech Z-2300 (https://www.prisjakt...ukt.php?p=38792)

Trejk

Postad 13 February 2010 - 17:29

Unregistered59224c31
  • Unregistered59224c31
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Skulle det kunna vara så att jag kan koppla subben till förstärkaren då?

Ja det borde funka.

Annars när jag kör filmer på PS3:an kan jag dra på, det blir bra bioljud vid typ -20db. Vet inte om det är vanligt har inget att gämföra med men det känns som att det kanske är för lågt då, är dålig på att förklara som ni kanske märker.

På RCA (som jag för tillfället kör digitalboxen på, ska köpa en optisk) så har jag inte nämvärt lågt ljud. Samma nivå ungefär som från bluray-spelaren.

Jag får ont i öronen vid -20, -25 är högt. Hamnar ofta på -30 som mest när jag kollar film.

Postad 13 February 2010 - 17:36

trejk
  • trejk
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Ja det borde funka.

På RCA (som jag för tillfället kör digitalboxen på, ska köpa en optisk) så har jag inte nämvärt lågt ljud. Samma nivå ungefär som från bluray-spelaren.

Jag får ont i öronen vid -20, -25 är högt. Hamnar ofta på -30 som mest när jag kollar film.

Har du Denon AVR-1610?

Någon som har någon aning om hur jag ska koppla data-subben exakt? Är inte hemma just nu, ska försöka klura ut själv hur jag ska göra när jag kommer hem. Tänkte bara om någon har gjort detta och vet ungefär..

Trejk

Redigerat av trejk, 13 February 2010 - 17:37.

Postad 13 February 2010 - 17:41

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
hejsan..klarar denon 1610 av att driva min audipro black diamond högtalare..?

har nu en hk avr4000 som börjat tappa minnet ibland...

Postad 13 February 2010 - 18:22

Unregistered59224c31
  • Unregistered59224c31
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Har du Denon AVR-1610?

Japp. Jag plockde bort min biosub och testade med min datorsub nu och det funkar. Jag behövde dock en 3,5mm till RCA adapter då min datasub har 3,5mm anslutningar. Sedan var det bara att koppla in via subutgången på 1610:an. Min datasub kan köra utan de övriga högtalarna. Vissa modeller har volykontrollen på de andra högtalarna (min är separat) och då kan det ju bli ljud från dessa.

hejsan..klarar denon 1610 av att driva min audipro black diamond högtalare

Den klarar mina 4ohms Dali 808 (dubbla 8" basar) utan problem i alla fall. I manualen har den bara stöd för ner till 6 ohm men jag tycker inte att den blir speciellt varm på mins högtalare.

Postad 14 February 2010 - 09:12

mankemang07
  • mankemang07
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Funderar oxå på en AVR-1610, men lite orolig att man skall behöva skicka den på service direkt pga HD fel. Är det många som råkat ut för det? Men priset e ju bra.
Övrigt funderar jag på TX.SR507 eller yamaha V-465B. Men som sagt priset är ju väldigt bra på Denon.

Postad 14 February 2010 - 12:16

Jonteponte
  • Jonteponte
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Funderar oxå på en AVR-1610, men lite orolig att man skall behöva skicka den på service direkt pga HD fel. Är det många som råkat ut för det? Men priset e ju bra.
Övrigt funderar jag på TX.SR507 eller yamaha V-465B. Men som sagt priset är ju väldigt bra på Denon.

Förutom att priset är *väldigt* bra på 1610 så har den även analog-digital konvertering av videokällor, vilket inte SR507 har (Yamahan vet jag inte). Dvs du leder allt i en enda HDMI-kabel till din panel. 1610 har även MultiEQ vilket inte SR507 heller har. Om du är orolig över fel på produkten så torde den oron vara samma oavsett vilket märke man köper. Du köper inget bättre till det här priset. Då får du lägga på ett par tusenlappar (1910 eller Onkyo SR607).

Jag har en står på golvet redo att kopplas in. Receiver som kan det mesta och högtalare (2.1) för kring 4600 Kr är oerhört prisvärt. Varför köpa en sämre receiver för mer pengar?

Postad 14 February 2010 - 14:25

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
EDIT: Denna varning är alltså inte legitim, då PureDirect saknar funktion på AVR-1610. Se nästa inlägg för klarifikation.

Varning!

Finns förvirrande info om denna på nätet.
Brittiska Denon-sidan säger att denna har PureDirect.
Men, enligt Amerikanska Denon-sidan så har 1610 INTE PureDirect.

Och kollar man i manualen och jämför mellan 1910 och 1610, så stämmer det.. finns inget PureDirect i 1610:an.

PureDirect är intressant för oss som lyssnar på mycket musik.

http://www.usa.denon...10-OM_E_004.pdf

Redigerat av ted1001, 14 February 2010 - 15:55.

Postad 14 February 2010 - 15:11

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Varning!

Finns förvirrande info om denna på nätet.
Brittiska Denon-sidan säger att denna har PureDirect.
Men, enligt Amerikanska Denon-sidan så har 1610 INTE PureDirect.

Och kollar man i manualen och jämför mellan 1910 och 1610, så stämmer det.. finns inget PureDirect i 1610:an.

PureDirect är intressant för oss som lyssnar på mycket musik.

http://www.usa.denon...10-OM_E_004.pdf

Det är sant att 1610 inte har ett mode som heter pure direct utan bara direct. Det som händer i 1910 eller högre när man slår på "pure" är att videodelarna stängs av. I 1610 saknas de videodelarna...
Se: http://www.avsforum....97#post18092497
(Han brukar veta vad han pratar om när det gäller denon avr)

Postad 14 February 2010 - 15:46

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
matbl: Oh.. tack för infon. Makes sense oxå. Blir att slå till. :)

Postad 15 February 2010 - 10:50

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0
Hur vanligt är det där felet som gör att hd-ljudet blir väldigt lågt? Går det att fixa?

Postad 15 February 2010 - 11:04

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Ja det går att fixa men man måste skicka iväg den på service.
Så tyvärr lär man ju bli utan ett tag, men den som väntar på något gott....väntar alltid för länge :(.
Annars är den kanon.

Postad 15 February 2010 - 14:22

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0
Går det att upptäcka felet med en ps3? Ps3:an avkodar väll ljudet själv? Är det bara när Denonen själv ska avkoda som det blir lågt eller blir resultatet samma när man skickarhd- ljudet med ps3:an?

Postad 15 February 2010 - 15:55

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Går det att upptäcka felet med en ps3? Ps3:an avkodar väll ljudet själv? Är det bara när Denonen själv ska avkoda som det blir lågt eller blir resultatet samma när man skickarhd- ljudet med ps3:an?

Nej det gäller bara om man bitströmmar ljudet. Med en ps3 slim kan man göra detta men det verkar som om den kombinationen fungerar bra.
Det är alltså bara med vissa blu-ray spelare från främst samsung, LG och kanske sony som problemet uppstår.
Fast kör man med en gammal ps3 så kör man ju multikanals PCM. Vilket kan medföra andra problem.
Se: http://www.avsforum....96#post17512496

Postad 15 February 2010 - 16:06

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Nej det gäller bara om man bitströmmar ljudet. Med en ps3 slim kan man göra detta men det verkar som om den kombinationen fungerar bra.
Det är alltså bara med vissa blu-ray spelare från främst samsung, LG och kanske sony som problemet uppstår.
Fast kör man med en gammal ps3 så kör man ju multikanals PCM. Vilket kan medföra andra problem.
Se: http://www.avsforum....96#post17512496

Tack för bra länk.

Jag har den gamla tjockmodellen av ps3. Är det bara slim-versionen som kan skicka HD-ljuden som bitstream?

Postad 15 February 2010 - 21:00

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Jag är lite i samma funderingar, men till skillnad från dig så har jag redan köpt den. Den står i kartongen här hemma.
INformation på HK hemsidan är direkt felaktig. Det är alltså inte så att vissa enheter är trasiga utan det är alla firmware före ett visst datum som har problem med HD ljuden via bitstream
ENligt HK så antyder man att det alltid är så här (DTS-HDMA fungerar inte alls), men DTS-HDMA fungerar utmärkt i de flesta fall även om du råkar ha gammal firmware.
Det är vissa Samsung och LG Blu-ray spelare som det blir problem med tror jag¨
http://www.avsforum....96#post17512496

Jag vet dock att jag inom överskådlig framtid endast kommer köra LPCM från min PS3a så egentligen är det inget problem för mig.
Jag blir bara mest ANTI mot hela konceptet med HDMI-audio och alla de problem som de tillför. Jag ser det inte som en fördel med videoväxel osv. Min nuvarande setup där jag kör HDMI till TVn med PCM 2-kanals ljud parallellt med optisk till gamla hemmabion fungerar utmärkt. Man slipper sätta på stereon om man bara ska göra något enkelt och får ljud+bild ändå. VIsst kan man HDMI receiver skicka igenom signalen även i standby ibland, men dp fpr man ju kanske bitstream eler 5.1 vilket TVn inte kan spela upp.

Postad 15 February 2010 - 21:06

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Jag har den gamla tjockmodellen av ps3. Är det bara slim-versionen som kan skicka HD-ljuden som bitstream?

Ja.

Jag är lite i samma funderingar, men till skillnad från dig så har jag redan köpt den. Den står i kartongen här hemma.
INformation på HK hemsidan är direkt felaktig. Det är alltså inte så att vissa enheter är trasiga utan det är alla firmware före ett visst datum som har problem med HD ljuden via bitstream
ENligt HK så antyder man att det alltid är så här (DTS-HDMA fungerar inte alls), men DTS-HDMA fungerar utmärkt i de flesta fall även om du råkar ha gammal firmware.
Det är vissa Samsung och LG Blu-ray spelare som det blir problem med tror jag¨
http://www.avsforum....96#post17512496

Jag vet dock att jag inom överskådlig framtid endast kommer köra LPCM från min PS3a så egentligen är det inget problem för mig.
Jag blir bara mest ANTI mot hela konceptet med HDMI-audio och alla de problem som de tillför. Jag ser det inte som en fördel med videoväxel osv. Min nuvarande setup där jag kör HDMI till TVn med PCM 2-kanals ljud parallellt med optisk till gamla hemmabion fungerar utmärkt. Man slipper sätta på stereon om man bara ska göra något enkelt och får ljud+bild ändå. VIsst kan man HDMI receiver skicka igenom signalen även i standby ibland, men dp fpr man ju kanske bitstream eler 5.1 vilket TVn inte kan spela upp.

Fast det står också i länken att 1610 och 1910 har problem med multikanals PCM också. Man får ingen Dyn EQ eller Dyn Vol men det kanske spelar mindre roll. (Jag har dyn vol avstängt)

Postad 15 February 2010 - 23:33

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Fast det står också i länken att 1610 och 1910 har problem med multikanals PCM också. Man får ingen Dyn EQ eller Dyn Vol men det kanske spelar mindre roll. (Jag har dyn vol avstängt)

matbl, du som har 1610. Har du märkt något av det nya problemet som det skrivs om för LPCM?
Den jag provade märkte jag inget konstigt med. Dyn Vol ändrade ljudet rejält.
Som du säger så är nog Dyn Vol inget jag tänker använda, men däremot Dyn/multiEQ.
Jag fick dock inte kläm på vad man kan "pilla" på efter att aktiverat dessa.
Det verkar som både Tone (bass/treble) och level på högtalarna inte går att justera när audessey är helt på. Lite konstigt för det tror jag Onkyo kan.
Jag vill t.ex. ha lite mer bass och surround än grundinställningen, men samtidigt fra nytta va audessey i övrigt.

Postad 16 February 2010 - 09:59

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

matbl, du som har 1610. Har du märkt något av det nya problemet som det skrivs om för LPCM?
Den jag provade märkte jag inget konstigt med. Dyn Vol ändrade ljudet rejält.
Som du säger så är nog Dyn Vol inget jag tänker använda, men däremot Dyn/multiEQ.
Jag fick dock inte kläm på vad man kan "pilla" på efter att aktiverat dessa.
Det verkar som både Tone (bass/treble) och level på högtalarna inte går att justera när audessey är helt på. Lite konstigt för det tror jag Onkyo kan.
Jag vill t.ex. ha lite mer bass och surround än grundinställningen, men samtidigt fra nytta va audessey i övrigt.

Jag har inte helt koll på vad man kan pilla till efter att man kört Audessey. Men jag tror att det ska gå att manuellt göra lite ändringar efter Audessey är klart. Testa att lyssna på det som Audessey ger först. Jag blev verkligen förvånad över hur mycket bas den mullrar på med och då har jag inte ens en sub.
DynEQ är inte samma som MultiEQ. Man kan ha MultiEQ på men DynEQ av. (Men inte tvärtom)
Jag har inte kört multipcm då jag inte har något problem med bitströmmat ljud vad jag vet.
DynVol sägs tydligen vara bra om man ska köra på låg volym då den får till en bra ljudbild även på låg volym och dämpar de värsta topparna. Kan kanske vara bra om man har barn eller bor i lägenhet och ska se film sent eller så.

Postad 16 February 2010 - 20:49

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Jag har inte helt koll på vad man kan pilla till efter att man kört Audessey. Men jag tror att det ska gå att manuellt göra lite ändringar efter Audessey är klart. Testa att lyssna på det som Audessey ger först. Jag blev verkligen förvånad över hur mycket bas den mullrar på med och då har jag inte ens en sub.
DynEQ är inte samma som MultiEQ. Man kan ha MultiEQ på men DynEQ av. (Men inte tvärtom)
Jag har inte kört multipcm då jag inte har något problem med bitströmmat ljud vad jag vet.
DynVol sägs tydligen vara bra om man ska köra på låg volym då den får till en bra ljudbild även på låg volym och dämpar de värsta topparna. Kan kanske vara bra om man har barn eller bor i lägenhet och ska se film sent eller så.

OM jag förstår det rätt så är det så här:
1. MultiEQ det är själv högtalar och rumskorrigeringen. Det är alltså en grund EQ
2. DynEQ: NU blir EQ dessutom volymberoende. Vid lägre volym får man lite mer bass t.ex.
3. DynVol: Som sagt så påverkar den det dynamiska omfånget - toppar försvinner och de låga nivåerna lyfts fram - finns i 3 nivåer tror jag. Det konstiga är att bruksanvisningen för både Onkyo och Denon så försöker man få det som att DynVol mer korrierar nivån, men det är dynamiken som det påverkar mest.

Jag har gamla PS3 så LPCM är det enda som gäller för HD ljuden

Postad 16 February 2010 - 20:54

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Ja det går att fixa men man måste skicka iväg den på service.
Så tyvärr lär man ju bli utan ett tag, men den som väntar på något gott....väntar alltid för länge :).
Annars är den kanon.

JAg pratade med EG idag (internet supporten) och de säger att EG servar INTE Denon. Om man får problem så får man en utbytesenhet. Angående FW så ingår inte det i utbytestjänsten.
Har du pratat direkt med nån butik för de kollade upp detta ordentligt?
Det är alltså risk att din butik (som inte känner till hur Denon hanteras) skickar den till generell service firma som kommer vägra ta emot den. Och när de väl fattar vad som händer så får du en utbytesenhet som har exakt samma fel som din gamla.
Ska du få DTS-HDMA att fungerar i ditt fall så är det nog tyvärr risk att du får returnera den och handla på HK istället eller försöka pressa EG på en med nyare artikelnummer.
Vi får väl se hur det går

Postad 16 February 2010 - 22:51

Intenz
  • Intenz
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tja!

Jag har nu också köpt en Denon AVR-1610. Jag har tänkt att köpa Dynavoice Magic F-6 EX till förstärkaren. På specifikationerna för varje högtalare på fynda så står de att de har en impedans på 4-8 ohm. Dock om man kollar på högtalarnas specifikationer på dynavoice.se så står det att impedansen är på 4 ohm.

Då jag hört att högtalarnas impedans bör matcha förstärkarens som är på 6-8 ohm (enligt specifikationerna) så är frågan om dessa högtalare kan skada förstärkaren? På Hifi-klubben sa de att högtalarna ska fungera bra med förstärkaren men vill vara på säkra sidan och fråga här också :blush:

Om de fungerar bra ihop, vilka högtalarkablar behöver jag till högtalarna 1,5 mm2 eller 2,5 mm2?

Tacksam för hjälp! :)

Postad 17 February 2010 - 00:01

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0

JAg pratade med EG idag (internet supporten) och de säger att EG servar INTE Denon. Om man får problem så får man en utbytesenhet. Angående FW så ingår inte det i utbytestjänsten.
Det är alltså risk att din butik (som inte känner till hur Denon hanteras) skickar den till generell service firma som kommer vägra ta emot den. Och när de väl fattar vad som händer så får du en utbytesenhet som har exakt samma fel som din gamla.
Ska du få DTS-HDMA att fungerar i ditt fall så är det nog tyvärr risk att du får returnera den och handla på HK istället eller försöka pressa EG på en med nyare artikelnummer.

Hmm när väl denna jäkla magsjuka ger med sig så ska jag åka in, men det här är perfekt att ha med sig i bagaget så att säga.
Visst kan de ge mig en ny men då ska den vara i serien som inte har problemet.

Postad 17 February 2010 - 10:27

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Hmm när väl denna jäkla magsjuka ger med sig så ska jag åka in, men det här är perfekt att ha med sig i bagaget så att säga.
Visst kan de ge mig en ny men då ska den vara i serien som inte har problemet.

EG är enligt konsumentköpslagen skyldiga att antingen reparera felet, byta ut enheten mot en utan felet eller ge dig pengarna tillbaka. Men det är EG som har rätten att välja mellan de tre. Och pengarna tillbaka hjälper ju inte till om man vill ha en fungerande enhet (förutom att man då kan ta pengarna och åka till HK istälelt).
Att hävda att det inte är ett fel är svårt eftersom tillverkaren har gått ut med serviceinfo om hur det rättas till... :rolleyes:

Postad 17 February 2010 - 11:40

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Jo jag pratade med en mycket trevlig tjej på EG:s kundcenter för 1 timme sedan.
Det var andra påringningen som hon fått om felet, och hon väntade svar från Överkuckun på service.
Så hon återkommer så fort hon fått svar angående detta problem, de är mycket väl medvetna om det nu.
Sedan får vi se hur de gör, utbyte, service, återköp etc.

Postad 17 February 2010 - 13:37

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Härligt, då kommer den senast på onsdag :rolleyes:

Hämtar från AVR-1610 beställd från Giganten i em. Ska bli skönt att byta ut Centrum 500!
:lol:

Postad 17 February 2010 - 13:48

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Då jag hört att högtalarnas impedans bör matcha förstärkarens som är på 6-8 ohm (enligt specifikationerna) så är frågan om dessa högtalare kan skada förstärkaren? På Hifi-klubben sa de att högtalarna ska fungera bra med förstärkaren men vill vara på säkra sidan och fråga här också :rolleyes:

Om de fungerar bra ihop, vilka högtalarkablar behöver jag till högtalarna 1,5 mm2 eller 2,5 mm2?

Det är bara att köra på. Mindre kabelarea kan betyda en mindre förlust speciellt om det handlar om större avstånd. En del kör trots detta t.ex. 1,5 mm till surrarna då de ändå mest handskar "supportljud" och 2,5 till frontarna (se länk).
http://www.fynda.se/index.php?katid=56

Postad 17 February 2010 - 13:52

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Efter vad som skrevs i den numera låsta tråden om EG och Denon så kommer HK att fixa fw även på förstärkare köpta hos eg men de kommer att ta en avgift för det. Har för mig att just 1610 var en av dem som var svårast att uppdatera.

Postad 17 February 2010 - 15:14

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Det var andra påringningen som hon fått om felet, och hon väntade svar från Överkuckun på service.
Så hon återkommer så fort hon fått svar angående detta problem, de är mycket väl medvetna om det nu.

Den andra påringningen var nog jag...Jag lämmnade tillbaka och beställde av HK istället,de lovade en fungerande maskin.
Dolby digital true HD och DTS MA vill jag ha då jag tittar på blue ray som har dessa ljud.
Jag hade main ver#=00,87 Sub ver#=0021 ska vara 00,89 och 00,25.
Tror elgiganten bara har gammalt ouppdaterat :rolleyes:

Postad 17 February 2010 - 15:16

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Precis HK kommer ta emot recivern,men ej ta det på garantin.
Det finns bara en uppgraderingsmodul i Sverige och den har HK,så därför kommer det ta dit att få alla recivers fixade.

Postad 17 February 2010 - 15:26

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Om det är så att HK ska fixa även EG:s apparater lär ju de få stå för kostnaden, inte jag i alla fall.

Postad 17 February 2010 - 15:28

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Enligt en på hifi-klubben så tar dom det ej på garantin.
Men det får väl EG stå för ? Det löser sig nog på något sätt.

Postad 17 February 2010 - 15:32

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Precis HK kommer ta emot recivern,men ej ta det på garantin.
Det finns bara en uppgraderingsmodul i Sverige och den har HK,så därför kommer det ta dit att få alla recivers fixade.

Och de kommer att ta de från EL sist :rolleyes:

Postad 17 February 2010 - 16:19

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Och de kommer att ta de från EL sist :rolleyes:

Men du hade ju lämnat tillbaka den och betsällt från HK skrev du...?

Postad 17 February 2010 - 18:27

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Men du hade ju lämnat tillbaka den och betsällt från HK skrev du...?

Jag fick den igår från elgiganten och lämmnade tillbaka idag,Och jag har beställt ny från HK idag.Kommer slutet av nästa vecka då de är slut på lager nu,det var därför jag beställde av elgiganten för att de hade hemma...Kunde inte drömma om att de skulle skicka ut apparater som inte funkar :lol: såg direkt på kartongen att det var fel nr på den ,tänkte att de kanske hade fixat den så jag kollade vad den hade för mjukvara i sig de hade inte fixat den :rolleyes:

Postad 17 February 2010 - 18:33

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Har precis nu invigt min AVR-1610.

Köpt från Elgiganten. Och min har oxå HD-ljudsfelet. :rolleyes:

Vadå, ska Elgiganten ta en AVGIFT för att fixa något som är trasigt?
Jag kommer nog i så fall nyttja distansköpslagen.
Kommer ringa och höra med dom.

(Man SKÄMS ju om dom börjar babbla om AVGIFT för att fixa det man köpt. )

EDIT: Pratade precis med en trevlig person på EG-supporten. Och det stod INTE om några problem med AVR-1610 i hennes system. Hon kopplade vidare ärendet till ElGiganten i Skellefteå, som ska ringa upp mig.
Vi får se vad som händer.

Redigerat av ted1001, 17 February 2010 - 18:45.

Postad 17 February 2010 - 18:44

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jag fick den igår från elgiganten och lämmnade tillbaka idag,Och jag har beställt ny från HK idag.Kommer slutet av nästa vecka då de är slut på lager nu,det var därför jag beställde av elgiganten för att de hade hemma...

Men inte behöver du då vara bekymrad över att EG-köpta apparater uppdateras i sista hand... Lät så iom ditt inlägg ovan.

Kunde inte drömma om att de skulle skicka ut apparater som inte funkar ;) såg direkt på kartongen att det var fel nr på den ,tänkte att de kanske hade fixat den så jag kollade vad den hade för mjukvara i sig de hade inte fixat den :lol:

Enligt Falukorven så har även HK skickat ut felaktiga exemplar (något som han även nämnde för dig i annan tråd). Tydligen så har HK lättare att uppdatera FW , troligen eftersom de sålt Denon under flera år.

Du kan åtminstone trösta dig med att du tjänat ca 1500 kr. Hade inte EG dragit igång priskriget så hade du fått betala närmare 4000 kr än 2000 kr. :rolleyes:

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 February 2010 - 18:51.

Postad 17 February 2010 - 18:49

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Vadå, ska Elgiganten ta en AVGIFT för att fixa något som är trasigt?
Jag kommer nog i så fall nyttja distansköpslagen.
Kommer ringa och höra med dom.

(Man SKÄMS ju om dom börjar babbla om AVGIFT för att fixa det man köpt. )

De kan naturligtvis inte kräva någon avgift. Krånglar de så hänvisa gärna till forumet och debatten Denon - Hifiklubben - Elgiganten.

Postad 17 February 2010 - 19:19

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Blir spännande att följa hur det löser sig för er.

Postad 17 February 2010 - 21:08

fredl
  • fredl
  • Forumräv

• 762 inlägg
  • 0
Beställde en 1610 i silver på Hifiklubben idag, det skulle ta några veckor att få hem dem. Nu är det bara att välja ut ett högtalarpaket som gäller! :)

Hade tidigare tänkt att satsa på en Onkyo 607:a, men eftersom jag inte har någon önskan att köra 7.1 så lägger jag hellre mellanskillnaden på högtalarna. Är det någon som har kört Infinity Phi 5.1 med Denon-stärkaren?

Postad 17 February 2010 - 22:13

Intenz
  • Intenz
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Det är bara att köra på. Mindre kabelarea kan betyda en mindre förlust speciellt om det handlar om större avstånd. En del kör trots detta t.ex. 1,5 mm till surrarna då de ändå mest handskar "supportljud" och 2,5 till frontarna (se länk).
http://www.fynda.se/index.php?katid=56

Okej! Tack för hjälpen :)

Postad 18 February 2010 - 14:42

Unregistereda604f7e4
  • Unregistereda604f7e4
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Slog till på en 1610 hos HK idag, hade turen att dom hade en inne, vilket nu visade sig vara oturen snarare då det var en med äldre serienummer...Kommer dock mata allt via en gammal tjockis PS3, så med andra ord spelar det ingen roll om den har felet tills vidare innan man uppgraderar till nån som kan leverera DTS-HD?

Postad 18 February 2010 - 18:54

Necronomic
  • Necronomic
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är en nöjd ägare av AVR-1610, tyvärr har apparaten ett serienr som är under det som HK gått ut med.
Eftersom jag har tjockis PS3 kommer jag aldrig kunna se den blåa lampan att lysa.

En polare kommer över snart med sin slimmade PS3, sitter och funderar men har endå några frågor:

Har någon med AVR-1610 + slim PS3 fått igång Dolby TrueHD alt. DTS-HD med denna kombination?
Är det någon som ens fått den blåa lampan att lysa överhuvudtaget trots att serienr är under 9113318411?? (svart)

Hos HK står det:
"DENON har informerat oss om att apparater med serienummer som är LÄGRE än numren nedan KAN vara drabbade", alltså berör kanske inte alla apparater?

Postad 18 February 2010 - 21:20

Necronomic
  • Necronomic
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hej!

Jag är en nöjd ägare av AVR-1610, tyvärr har apparaten ett serienr som är under det som HK gått ut med.
Eftersom jag har tjockis PS3 kommer jag aldrig kunna se den blåa lampan att lysa.

En polare kommer över snart med sin slimmade PS3, sitter och funderar men har endå några frågor:

Har någon med AVR-1610 + slim PS3 fått igång Dolby TrueHD alt. DTS-HD med denna kombination?
Är det någon som ens fått den blåa lampan att lysa överhuvudtaget trots att serienr är under 9113318411?? (svart)

Hos HK står det:
"DENON har informerat oss om att apparater med serienummer som är LÄGRE än numren nedan KAN vara drabbade", alltså berör kanske inte alla apparater?

Gött!
Jag slipper lämna in min AVR-1610, funkar hur bra som helst med slim PS3 trots lägre serienr! :rolleyes:

Postad 18 February 2010 - 23:18

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Haha det va nog jag som var samtal nummer 1 då :rolleyes:
Hon ringde tillbaka dagen efter precis som hon lovat efter att ha pratat med han som var ansvarig för internetförsäljningen (eller liknande). Om som sagt så var deras plan att endast ha utbyte. Frågan är då vad som händer med 1910 som är slutsåld?

Redigerat av e3henri, 18 February 2010 - 23:23.

Postad 18 February 2010 - 23:23

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Gött!
Jag slipper lämna in min AVR-1610, funkar hur bra som helst med slim PS3 trots lägre serienr! :rolleyes:

Det har aldrig varit något problem med PS3 slim. Som sagt gäller det vissa Samsung, LG och en Sony.
OCh tänker du skaffa en separat spelar så småningom och bitstreama (varför man nu skulle vilja göra det) så kan du få problemen senare. Jag är inte 100% säker på att min PS3a kommer vara huvudspelaren för blu-ray om 3-4 år, men däremot tänker jag inte köpa ny stereo så ofta.

Min 1610 står fortfarande ouppackad på golvet - jag har helt enkelt inte haft tid eller varit så sugen på den egentligen. Just därför funderar jag fortfarande på att lämna tillbaka den. Den får inte plats i TV-bänken där den gamla maskinen står, jobbigt med att man inte kan köra ljud i TVn utan att stereon är på och egentligen är jag inte missnöjd med det gamla (även om jag vet att det låter uselt - iallafall i teorin)

Postad 18 February 2010 - 23:53

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
1610:an har ljud igenom på hdmi om den är i stand by vilket gör det fetnice.

Postad 19 February 2010 - 17:08

trejk
  • trejk
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Ojojoj är det något jag har missat? Jag är knappast en expert på detta, så det kanske är fel med min också?

Köpte den från EG för nån vecka sen, samma gång som falukorv. Tycker den funkar bra men har ju ingenting att gämnföra med direkt, det är min första stärkare.

Vad för problem är det jag ska kolla efter egentligen?

Trejk

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.