Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - HP/Compaq Mini 311c *

254 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HP Compaq Mini 311c-1000so (Laptops (Bärbara datorer)) 0 8,65 (25) Inga priser
HP Compaq 311c-1120so (Laptops (Bärbara datorer)) 0 5 (2) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 20 mars 2010 - 12:35

lovek
  • lovek
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

rekommenderas den billigare modellen för vanligt forum-surfande och lite musik kort och gott?

Eller är det någon annan som är bättre? Lång batteritid gillar jag, tänkte ha den på jobbet och slippa ta med laddaren (gör inget direkt krävande)

Mig veterligen är det ingen skillnad hårdvarumässigt på 10xx och 11xx modellerna annat än att de har mer RAM vid leverans och större HDD. Om detta är en extra 1GB-sticka i minnesplatsen eller att det sitter 2GB på moderbordet låter jag vara osagt. Oavsett kan Du alltid uppgradera 10xx modellen till 2GB eller mer.

Det är samma CPU/GPU på dem som det ser ut men 11xx är troligen redan "hackad" för DX10 iom att den kommer med W7 förinstallerat, fast spec anger ION LE vilket är motsägelsefullt.

En 10xx går troligen att trolla om till en 11xx genom ION-hack (se FAQ) + mer minne + egen installation av W7. Dvs jag tycker inte att priset för en 11xx är motiverat av skillanden mot en 10xx förutsatt att man har en W7 licens redan för dem kostar ju en del annars.

Jag skulle köpa en 10xx och en SSD-disk + installera W7 och hacka ION LE -> ION. Med BIOS-hack kan man även öka dedicerat RAM till ION så man får samma som 11xx modellen.

Med reservation för felaktigheter skulle jag säga att skillnaderna är följande och dem går att lösa:

11xx modellen => 10xx modellen:
- 2GB RAM original => 1GB RAM original + extra 1-2GB RAM. VSV.

- 250 GB HDD original => 160 GB HDD original, uppgradera om det behövs men knappast troligt, stoppa hellre in en SSD-disk å då spelar originaldisken ingen roll oavsett. VSV.

- ION med mer dedicerat minne från RAM => ION LE med 256 MB dedicerat minne, går att lösa med hack så man får ION ist samt öka dedicerat minne till samma som 11xx. VSV.

- W7 förinstallerat => XP förinstallerat, formatera å installera W7, vem vill ha OEM any way? Kan vara kostsamt om man inte redan har en W7 licens iof. VSV.

Som Ni ser är det inte motiverat att lägga pengar på en 11xx som jag ser det, men smaken är som baken, beror lite på hur sugen man är på att greja med sin Mini. jag tycker grejandet är halva nöjet!

Mvh Love

Redigerat av lovek, 20 mars 2010 - 12:39.

Postad 20 mars 2010 - 12:46

lovek
  • lovek
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Lång batteritid gillar jag, tänkte ha den på jobbet och slippa ta med laddaren (gör inget direkt krävande)

Har Du 8h+ arbetsdagar bör du nog ta med laddaren :) Jobbar Du halvtid är det fortfarande gränsfall om Du tänkt att den ska räcka hela dagen utan standby osv. En extra ladda att ha permanent på jobbet är ju en lösning annars, det har jag + en extra i datorväskan (både för 230v och 12v), då är man garderad lixom :)

Originalladdarna kan ibland kosta apmycket men jag hittade billiga laddare här, står inte att den är original men stod då HP på dem när dem kom (dagen efter beställning, bra jobbat).

Mvh Love

Postad 20 mars 2010 - 13:01

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2 455 inlägg
  • 0

Har Du 8h+ arbetsdagar bör du nog ta med laddaren :) Jobbar Du halvtid är det fortfarande gränsfall om Du tänkt att den ska räcka hela dagen utan standby osv. En extra ladda att ha permanent på jobbet är ju en lösning annars, det har jag + en extra i datorväskan (både för 230v och 12v), då är man garderad lixom :)

Originalladdarna kan ibland kosta apmycket men jag hittade billiga laddare här, står inte att den är original men stod då HP på dem när dem kom (dagen efter beställning, bra jobbat).

Mvh Love

ibland jobbar jag även på jobbet :) Har nog tänkt att använda den kanske 2-3 timmar effektivt, resten i sleep mode (då brukar ju laptops klara sig flera dagar)

Nu ska man bara övertala sambon om att detta är ett måste

Postad 20 mars 2010 - 13:06

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

...
11xx modellen => 10xx modellen:
...

Jag tror också att 1120SO modellen, som väl är den vi pratar om, har ett WLAN kort som klarar n-draft. Dock tror jag att det saknar bluetooth så beroende på vad man är ute efter så kanske det t.o.m. talar emot 1120SO modellen.

Som Ni ser är det inte motiverat att lägga pengar på en 11xx som jag ser det, men smaken är som baken, beror lite på hur sugen man är på att greja med sin Mini. jag tycker grejandet är halva nöjet!

Jag håller med till 100%. 311c-1000SO är definitivt mer prisvärd. Köp en sådan + 2Gb minne + en större disk och det blir ungefär samma pris eller billigare. Och då har du dessutom en 160Gb disk som du kan stoppa i ett USB-kabinett (finns billigt på t.ex. dealextreme.com).

Postad 20 mars 2010 - 13:11

lovek
  • lovek
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

ibland jobbar jag även på jobbet :) Har nog tänkt att använda den kanske 2-3 timmar effektivt, resten i sleep mode (då brukar ju laptops klara sig flera dagar)

Nu ska man bara övertala sambon om att detta är ett måste

Jasså du är en sån som jobbar på jobbet :)

I mitt fall var det sambon som övertalade mig att jag måste köpa ny bärbar, körde en Dell D630-tegelsten med XP innan å hon skämdes för min skull, hon fick en Samsung NC10 med SSD å W7 av mig för ett tag sedan å tycker sedan dess att allt över 10,1" är tegelstenar :) Dock är 10,1" för lite för mig, men 11,6" är helt perfekt tycker jag.

//Love

Postad 20 mars 2010 - 13:21

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2 455 inlägg
  • 0
Nja, jag jobbar till och från, men har inget extremt datorbehov, så kan vi säga :) Min Hero får aldrig släcka skärmen, tycker synd om den

Postad 22 mars 2010 - 14:12

lovek
  • lovek
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Uppdatering på hårdvarufronten med siktet inställt på mer, eller mindre, OC

Köpte ett annat minne 1066 -> 1333 för att testa om jag kunde kliva ner från CPU 2100MHz och minnen i 1066MHz vid ratio 3:2 till CPU 2000MHz och minnen i 1333MHz i ratio 2:1... MEN det ville sig inte riktigt, trots lägre CPU-hastighet kunde jag inte köra nya minnet i 1333MHz trots att det är specat till det.. skumt. Kan dock köra enbart originalminnet i 1333MHz så ngt är ju knas.

Däremot kan jag nu köra CPU i 2200MHz och minnen i 1100MHz med ratio 3:2 utan problem vilket INTE gick med gamla 1066MHz modulen. Alltid ngt.

Ville klocka ner initialt för att hålla tempen lägre samt att jag tycker det räcker med 2GHz men ville samtidigt kunna köra minnena snabbare (annan ratio) men då det inte gick får jag väl nöja mig med 2,2GHz och minnena i 1100. Blev ju inte sämre iaf.

Funderar Ni på ett 1333MHz minne till Er Mini för att kunna köra dem i 1333MHz, undvik Corsair's DDR3 minnen, testa ngt annat för detta gick inte som Ni ser ovan.

Mvh Love

Postad 22 mars 2010 - 15:01

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1 201 inlägg
  • 0
Den här kostar nu 2,695:- på Inet:
Länk till Inet

Postad 22 mars 2010 - 16:37

DampWall
  • DampWall
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Sitter och velar mellan denna och Asus 1201n, denna är ju nu 2,3 k billigare men har också n270 prollen som jag inte är så nöjd med i min nuvarande netbook den segar ihop totalt med för många flikar uppe i firefox blandannat, men för dom där 2.3 som blir över så skulle man ju kunna införskaffa en ssd disk och en 2 gb extra minnessticka men hjälper det i vanligt surfande?

Sen är jag lite misstänksam om prollen pallar med xbmc? någon som vet?

Överklockning är ju så klart ett alternativ men kan verkligen ingenting om sådant och sen så är det ju lite risky om man hårddrar det.

Någon som har kan hjälpa mig att bena ut mina tankar? Kan tillägga att den kommer användas som min primära dator.

Postad 22 mars 2010 - 20:01

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Sen är jag lite misstänksam om prollen pallar med xbmc? någon som vet?

När det gäller XBMC så kan du vara lugn. Jag kör en variant (tror jag har länkat till den i tråden men annars skall jag fixa en länk) som har stöd för hårdvaruavkodning. Inga problem alls med 1080p. Vill du inte köra XBMC så fungerar det även klockrent i MPC-HC.

Postad 22 mars 2010 - 20:28

JKJ
  • JKJ
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Den här kostar nu 2,695:- på Inet:
Länk till Inet

Oj! Det blir en beställning redan imorgon. :)

Uppdatering på hårdvarufronten med siktet inställt på mer, eller mindre, OC

Köpte ett annat minne 1066 -> 1333 för att testa om jag kunde kliva ner från CPU 2100MHz och minnen i 1066MHz vid ratio 3:2 till CPU 2000MHz och minnen i 1333MHz i ratio 2:1... MEN det ville sig inte riktigt, trots lägre CPU-hastighet kunde jag inte köra nya minnet i 1333MHz trots att det är specat till det.. skumt. Kan dock köra enbart originalminnet i 1333MHz så ngt är ju knas.

Däremot kan jag nu köra CPU i 2200MHz och minnen i 1100MHz med ratio 3:2 utan problem vilket INTE gick med gamla 1066MHz modulen. Alltid ngt.

Ville klocka ner initialt för att hålla tempen lägre samt att jag tycker det räcker med 2GHz men ville samtidigt kunna köra minnena snabbare (annan ratio) men då det inte gick får jag väl nöja mig med 2,2GHz och minnena i 1100. Blev ju inte sämre iaf.

Funderar Ni på ett 1333MHz minne till Er Mini för att kunna köra dem i 1333MHz, undvik Corsair's DDR3 minnen, testa ngt annat för detta gick inte som Ni ser ovan.

Mvh Love

Intressant läsning. Det känns, utifrån det du skrev, att det blir ett

eller ett

Vad tror du?

Redigerat av JKJ, 22 mars 2010 - 20:48.

Postad 23 mars 2010 - 11:36

DampWall
  • DampWall
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

När det gäller XBMC så kan du vara lugn. Jag kör en variant (tror jag har länkat till den i tråden men annars skall jag fixa en länk) som har stöd för hårdvaruavkodning. Inga problem alls med 1080p. Vill du inte köra XBMC så fungerar det även klockrent i MPC-HC.

Filmuppspelningen vet jag att den klarar av gallant men min oro är över att den ska klara av interfacet utan lagg what so ever, när jag har testat xbmc på den datorn jag har nu med en n270 prolle och 2 gb ram så har det inte flytit så bra faktist har testat med dom 2 orginal skinen och aeon.

Lutar nog att det får bli en asus 1201n endå faktiskt men blir gärna överbevisad för att spara pengar har aldrig varit fel :D

Postad 23 mars 2010 - 11:50

lovek
  • lovek
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Filmuppspelningen vet jag att den klarar av gallant men min oro är över att den ska klara av interfacet utan lagg what so ever, när jag har testat xbmc på den datorn jag har nu med en n270 prolle och 2 gb ram så har det inte flytit så bra faktist har testat med dom 2 orginal skinen och aeon.

Lutar nog att det får bli en asus 1201n endå faktiskt men blir gärna överbevisad för att spara pengar har aldrig varit fel :D

Hej där. nu ska jag inte sätta grillor i huvudet på Dig men att överklocka en Mini är nästan obligatoriskt. Jag testar nu 2,3GHz och det verkar stabilt. 2,2 var iaf stabilt om jag gick ner på 5:4 ratio på minnet, dvs ca 917MHz, 3:2 ratio, dvs. 1100MHz på minnena, ville sig inte. Det var inte CPU/GPU/MEM som sa stopp utan min SSD-disk, med mekanisk HDD funkade det men inte med SSDn så sänkte ration och nu lirar det bra i 2,2 och ev även i 2,3.

Vid 2,3GHz, dvs 44% överklockning, skulle jag tro Mini'n spöar de flesta netbooks med hästlängder, iaf i prestanda per krona.

[EDIT:]
Lillen ville inte boota i 2,3GHz men 2,3 funkar med OCTuner med start vid BIOS klock till 2,2GHz. Ingen fara på taket, kan leva med 2,2GHz bara det är stabilt och relativt original flyger lillen fram.

Bara mina 2 cent..

Mvh Love

Redigerat av lovek, 23 mars 2010 - 12:45.

Postad 23 mars 2010 - 12:15

jimpa_84
  • jimpa_84
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Äger själv en HP 311 och är överlag mycket belåten, min ända besvikelse är fläkten, nu är den visserligen tyst för andra dagen efter att jag fått hålla datorn i alla möjliga vinklar för att få fläkten att bli tyst, det lät tidigare som den tog i själva höljet till fläkten.

Kör snow leopard 10.6.2 nu, väldigt enkelt att installera om man har tillgång till en extern dvd. Det som inte fungerar är det inbyggda trådlösa kortet, men det går att byta ut för någon hundring om man nu känner för det, själv kör jag med en usb sticka.
Alla som är sugna på detta kan göra det billigt då skivan bara kostar 300 kr och det är egentligen en uppdatering till 10.6 men det är ett helt operativsystem.

Jag kan inte säga något om xbmc men jag kör deras motsvarighet till MAC Plex, fungerar kanon, det som är fint med Plex är att dem gjort en app store med en massa streamningstjänster man kan ladda ner direkt därigenom, svt play, tv4 play t.ex och möjligheten att hyra filmer direkt via headweb. Det tråkiga är att jag får hålla mig till vanliga dvd filmer tills dem fixar stöd för hårdvaruavkodning i plex eller om jag tar mig tiden att installera dualboot med någon linux dist eller möjligtvis xbmc live.

Postad 24 mars 2010 - 19:33

JKJ
  • JKJ
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag har problem. XP-installationen hittar inte min nya SSD-hårddisk (en Intel SSD X25-M 80GB) . Har ni några tips?

Jag googlade fram denna länk: http://www.gamaze.co...e-improvements/ Kan det vara något?

Postad 24 mars 2010 - 19:42

lovek
  • lovek
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Jag har problem. XP-installationen hittar inte min nya SSD-hårddisk (en Intel SSD X25-M 80GB) . Har ni några tips?

Jag googlade fram denna länk: http://www.gamaze.co...e-improvements/ Kan det vara något?

Verkar som det saknas drivers, med W7 har man inte det problemet. nLite-metoden fungerar säkert men fasen va bökigt. gamla hederliga "F6"-metoden fungerar eventuellt om Du har tillgång till en USB-floppy som installeras som A: men det finns det ju inga garantier för. Bara ett tips att testa om Du inte vill gå nLite-vägen.

//Love

Postad 25 mars 2010 - 15:35

Johnnyboy
  • Johnnyboy
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Köpte nyligen den här datorn och funderar på att installera Windows 7. Finns det fungerande drivrutiner till alla komponenter (wlan, ljud, chipset osv)? Är det något speciellt man behöver tänka på vid installationen?

Postad 25 mars 2010 - 16:11

lovek
  • lovek
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Köpte nyligen den här datorn och funderar på att installera Windows 7. Finns det fungerande drivrutiner till alla komponenter (wlan, ljud, chipset osv)? Är det något speciellt man behöver tänka på vid installationen?

W7 har ganska bra stöd för den mesta hårdvaran i Mini'n men inte nödvändigtvis de bästa drivarna. Det absolut minsta du ska installera efter W7 är chipset drivarna från HP's hemsida, sen är det inte fel att installera merparten av de drivers som finns på deras hemsida heller. Dem fungerar i regel bättre än dem som kommer med W7 även om det inte är absolut nödvändigt att uppdatera dem.

Länk till arkivet för Mini 311c och W7 32bit

Alla drivers på HPs hemsida är inte optimala dem heller. Grafiken rekommenderar jag att Du uppdaterar från nVidia direkt. Touchpaddrivarna finns många andra alternativ till och kan ta tid att hitta dem man gillar mest.

Lycka till med nya datorn.

Mvh Love

Postad 25 mars 2010 - 16:32

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Om du skall göra en ION LE -> till ION konvertering (Se lovek's FAQ i början av tråden) så gör det medans du fortfarande kör XP. Läste någonstans att Windows 7 kan få för sig att den behöver aktiveras om annars eftersom du "bytt" grafikkort. Vet inte om det stämmer men det är bättre att vara på den säkra sidan och göra konverteringen innan Windows 7 installationen.

Postad 25 mars 2010 - 16:49

lovek
  • lovek
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Om du skall göra en ION LE -> till ION konvertering (Se lovek's FAQ i början av tråden) så gör det medans du fortfarande kör XP. Läste någonstans att Windows 7 kan få för sig att den behöver aktiveras om annars eftersom du "bytt" grafikkort. Vet inte om det stämmer men det är bättre att vara på den säkra sidan och göra konverteringen innan Windows 7 installationen.

Bra poäng.
Man kan annars vänta med aktiveringen tills man konverterat, de gjorde jag. Man har ju 30 dagar på sig efter inst att aktivera.

Postad 25 mars 2010 - 18:00

JKJ
  • JKJ
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Verkar som det saknas drivers, med W7 har man inte det problemet. nLite-metoden fungerar säkert men fasen va bökigt. gamla hederliga "F6"-metoden fungerar eventuellt om Du har tillgång till en USB-floppy som installeras som A: men det finns det ju inga garantier för. Bara ett tips att testa om Du inte vill gå nLite-vägen.

//Love

Tyvärr funkade det inte. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Kan man partitionera i Win7-setupen för att sedan installera WinXp?

Postad 25 mars 2010 - 18:02

lovek
  • lovek
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Tyvärr funkade det inte. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Kan man partitionera i Win7-setupen för att sedan installera WinXp?

Skulle kunna fungera, men har aldrig testat den metoden.

//L

Postad 25 mars 2010 - 18:20

stinger32
  • stinger32
  • Forumräv

• 529 inlägg
  • 0
ÅÅhhh vilken beslutsångest, skall jag välja 311c eller 1201n eller vänta på 1201pn? väntar jag på den sista så får jag bättre batteritid och bättre grafik. köper jag 1201n så får jag lite mer processorkraft men sämre batteri. Köper jag en 311c så får jag en kompromiss med bra batteritid men någorlunda grafik men sämre processorkraft. Aldrig är det riktigt bra. Är 1201n värd 2k mer än 311c? Kommer man att ledsna på en enkel n270 eller n280? Hur mycket snabbare är n450 mot n270-n280? Grafikmässigt så verkar det inte skilja kopiöst mellan ion 1 och 2 i alla fall på dom benchmark jag har scannat av nätet på. Hur är batteritiden mellan n450 och n270?

Postad 25 mars 2010 - 19:35

JKJ
  • JKJ
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

//L

Kan du kolla vilket chipset datorn har?

Postad 25 mars 2010 - 20:36

lovek
  • lovek
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Kan du kolla vilket chipset datorn har?

Bra fråga, ION? Eller kanske det är nVidia nForce 730i eller 730a det heter.

//L

Postad 26 mars 2010 - 06:35

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Hur mycket snabbare är n450 mot n270-n280?

Jag kan ha fel men är inte en N450 i princip en N280 och GMA grafik i samma chip och enda stora skillnaden är väl egentligen att man får en lägre strömförbrukning. N450 verkar dock också stöda 64-bitar.

Det är fortfarande GMA grafik och N270 + ION bör vara en betydligt bättre kombination om man är ute efter att titta på HD-material och eventuellt spela lite enklare spel. Är det däremot enbart batteritiden man prioriterar så är nog N450 ett bra alternativ.

Postad 26 mars 2010 - 12:45

Unregistered85f19bda
  • Unregistered85f19bda
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Några frågor ang. denna dator.
Fick hem min för någon dag sedan.

1. Rent prestandamässigt vinner man mycket på att byta till en 7200rpm hårddisk eller är det inte lönt (kanske skall vänta ett tag och skaffa SSD istället)?

2. När jag kopplade den till min Panasonic 42PX.... via HDMI blev ljudet väldigt "skrapigt" (mycket dåligt) var kan man hitta inställningar till detta (körde med VLC)

3. Finns det någon kabel som har HDMI till HDMI+Koax(ljud) ? har nämligen ingen HDMI på förstärkaren och ingen digitalut på TV:n

4. Det bästa filmuppspelningsprogrammet?

Många frågor kanske, men kanske fler än jag som undrar detta!!
/Daniel

Postad 26 mars 2010 - 15:37

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Själv är jag väldigt förtjust i XBMC. Det finns en XBMC version med stöd för hårdvaruavkodning (se länk på första sidan i denna tråd). Annars så fungerar ju även MPC-HC (Media Player Classic - Home Cinema) bra.

Postad 26 mars 2010 - 16:35

JKJ
  • JKJ
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

//L

Jag fick det att fungera. Till slut. Jag hämtade drivrutinerna för kretsuppsättning (här), och slipstreamade sedan in dem i XP-CDn med nLite.

Postad 26 mars 2010 - 18:37

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Jo som jag skrev så är det för att nya pastan är tunnare än original så om man inte tar bort lite av distansen kommer plåten inte ligga mot CPU/GPU som den ska och kan resultera i sämre avledning än original till och med. Så ja det är viktigt. Finns andra lösningar så klart men detta var den enklaste för mig, men krävde lite mer is i magen kanske.

Jag är grymt imponerad av din moddning av cpu och gpu kylningen men jag känner också mina egna begränsningar och har nog inte tillräckligt med is i magen. Samtidigt så förfäras jag av bilderna hur det är gjort i originalutförande, önskar lite grann att jag fortfarande var lyckligt ovetande.

Hursomhelst så följer jag nu med stort intresse den här tråden: http://myhpmini.com/...php?f=62&t=4016
Kan vara ett alternativ som jag kanske skulle våga mig på. Var det svårt att få bort originalgeggan och spaghettin?

Postad 26 mars 2010 - 23:19

lovek
  • lovek
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Jag är grymt imponerad av din moddning av cpu och gpu kylningen men jag känner också mina egna begränsningar och har nog inte tillräckligt med is i magen. Samtidigt så förfäras jag av bilderna hur det är gjort i originalutförande, önskar lite grann att jag fortfarande var lyckligt ovetande.

Hursomhelst så följer jag nu med stort intresse den här tråden: http://myhpmini.com/...php?f=62&t=4016
Kan vara ett alternativ som jag kanske skulle våga mig på. Var det svårt att få bort originalgeggan och spaghettin?

Du får ta å käka lite is :)

Nä det svåra är att få isär allt utan missöden, att få bort pastan var en barnlek.

Lycka till med eventuella framtida mods. Jag har planer på att fräsa en helt ny kylplatta i koppar i framtiden, söker koppar i lagom stor klump nu men verkar inte helt lätt att hitta (50x70x5mm vore lagom) 4m längder finns ju via Tibnor men kostar apa.

Mvh Love

Postad 27 mars 2010 - 01:19

Jickelsen
  • Jickelsen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Nu ska jag snart flasha om bioset och pilla lite med klockning (det absolut roligaste med en ny dator).

Går det lätt att flasha tillbaka till standardbios om man måste lämna in datorn på vanligt garantiärende, av någon anledning? Kan man flasha tillbaka grafikkortet också?

Redigerat av Jickelsen, 27 mars 2010 - 01:25.

Postad 27 mars 2010 - 08:24

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Går det lätt att flasha tillbaka till standardbios om man måste lämna in datorn på vanligt garantiärende, av någon anledning?

Ja, bara att ladda ner senaste BIOS från HP och följa instruktionerna. Men det förutsätter ju att maskinen fungerar vilket den oftast inte gör när man behöver utnyttja garantin.

Kan man flasha tillbaka grafikkortet också?

Ska man vara petig så flashar man inte om grafikkortet. Man ändrar en inställning som gör att grafikkortet identifierar sig som ett ION chip istället för ION LE. Att ändra tillbaka gör du med samma utility som du använder för att ändra det till ION.

Postad 27 mars 2010 - 11:53

Unregistered85f19bda
  • Unregistered85f19bda
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Några frågor ang. denna dator.
Fick hem min för någon dag sedan.

1. Rent prestandamässigt vinner man mycket på att byta till en 7200rpm hårddisk eller är det inte lönt (kanske skall vänta ett tag och skaffa SSD istället)?

2. När jag kopplade den till min Panasonic 42PX.... via HDMI blev ljudet väldigt "skrapigt" (mycket dåligt) var kan man hitta inställningar till detta (körde med VLC)

3. Finns det någon kabel som har HDMI till HDMI+Koax(ljud) ? har nämligen ingen HDMI på förstärkaren och ingen digitalut på TV:n

Många frågor kanske, men kanske fler än jag som undrar detta!!
/Daniel

Ingen som har några tips/svar på dessa fågor (förutom punkt 4)?
/Daniel

Postad 27 mars 2010 - 12:28

Unregistered85f19bda
  • Unregistered85f19bda
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Jag vill passa på att rekommendera nightly builds av XBMC som har stöd för hårdvaru avkodning:
http://mirrors.xbmc....ightlies/win32/

Gå in på System->Video->Playback och ändra "Render method" till "DXVA".

Installerade precis denna xbmc-r28256-trunk.exe dock fanns inte DXVA med att välja, endast "standard" och "auto".
Spelade en 720p film som inte var "sebar"

/Daniel

Postad 27 mars 2010 - 17:27

lovek
  • lovek
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Ingen som har några tips/svar på dessa fågor (förutom punkt 4)?
/Daniel

Byta till en 7200rpm ger nog inget, en SSD däremot är mycket mycket snabbare än mekaniska diskar så en SSD är värt, men en snabbare mekanisk disk är inte värt.

Mina 2 cent..

Mvh Love

Postad 28 mars 2010 - 00:43

Jickelsen
  • Jickelsen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Märkligt...

Testade att OC:a med OC Tuner först, kom inte upp i CPU Frequency över 155-160. Flashade om, testade med både linked 5:4 och unlinked i 900MHz, kom inte över 155-160. Nu ställde jag tillbaka till auto i bios (2:1) och kommer plötsligt upp i 163, minst (har inte krashat ännu), vilket motsvarar 1955 MHz. Som stresstest kör jag In-Place large FFTs i Prime95.

Det verkar för övrigt som att det bara är Everest och inte CPU-Z som uppfattar rätt minnesratios och -hastigheter.

Edit: Låter datorn stå och bränna på 170 under natten, ska bli spännande att se om den klarar det. Sen gäller det bara att hitta 2GB extra RAM som klarar att hänga med...

Redigerat av Jickelsen, 28 mars 2010 - 02:48.

Postad 28 mars 2010 - 21:01

JKJ
  • JKJ
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Konvertering från ION LE till ION

Jag har följt guiden för att sedan installerat ION-drivrutinerna. Men det står fortfarande ION LE i egenskaper lite varstans på datorn. Dock står det uppskattat totalt minne 512 mb i dxdiag under bildskärm. Jag har WinXpProSp3. Har jag gjort något fel? Jag kanske skulle vänta tills min minnesmodul på 2Gb kommer imorgon...

Postad 29 mars 2010 - 01:12

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Undra om man kan få tag på denna med lite CSN rabatt?
Beställer nog en till veckan.

Postad 29 mars 2010 - 13:32

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Tänkte beställa denna skönhet nu, samt 2gb extra ram.
Vilka ram bör jag välja?
Har kikat på: Kingston ValueRAM SO-DIMM DDR3 PC8500/1066MHz CL7 2GB (KVR1066D3S7/2G)

Enligt lovek: "Gör sitt jobb, kompatibel med Mini 311c"

Medans en anna skrev: "Funkade inte alls för mig på en "Mini 311c" :-(
Maskinen "blådumpade"oavbrutet efter jag satte in de.
(Kan i och för sig vara maskinens fel) men då det inte fungerande så blir det lågt betyg... "

Ingen mer som har testat dessa?

Redigerat av DonRon, 29 mars 2010 - 13:49.

Postad 29 mars 2010 - 13:57

JKJ
  • JKJ
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Vilka ram bör jag välja?
Har kikat på: Kingston ValueRAM SO-DIMM DDR3 PC8500/1066MHz CL7 2GB (KVR1066D3S7/2G)

(Kan i och för sig vara maskinens fel) men då det inte fungerande så blir det lågt betyg... "

Jag ska pröva denna i kväll:

Postad 29 mars 2010 - 14:05

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Ok, skriv gärna hur det funkade.
Jag gick efter rank på prisjakt, kingston låg 2:a där.

Postad 29 mars 2010 - 15:32

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Jag har en sådan. Hade dock köpt en 1333MHz modul om jag hade haft chansen att göra om köpet idag. Inget fel på modulen, funkar utan problem, men prisskillnaden är liten och en 1333MHz modul ger troligen bättre möjligheter när man börjar överklocka.

Postad 29 mars 2010 - 15:50

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Jag har en sådan. Hade dock köpt en 1333MHz modul om jag hade haft chansen att göra om köpet idag. Inget fel på modulen, funkar utan problem, men prisskillnaden är liten och en 1333MHz modul ger troligen bättre möjligheter när man börjar överklocka.

Beställer allting i morgon, så det blir till att sitta och läsa på hela kvällen nu.
Någon som har bra förslag på en 1333MHz modul?

Postad 29 mars 2010 - 16:21

lovek
  • lovek
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Jag har följt guiden för att sedan installerat ION-drivrutinerna. Men det står fortfarande ION LE i egenskaper lite varstans på datorn. Dock står det uppskattat totalt minne 512 mb i dxdiag under bildskärm. Jag har WinXpProSp3. Har jag gjort något fel? Jag kanske skulle vänta tills min minnesmodul på 2Gb kommer imorgon...

XP har ingen större glädje av ION uppgradering, inget stöd för DX10 va jag vet, kan vara det som är problemet.

Vilka ram bör jag välja?

Minnet ovan funkar bra men ska du OC så bör du sikta på ett bättre minne, helst 1333MHz oxå. Jag har bytt minne, till ett 1333MHz, men ska nog byta igen till ngt mer högkvalitativt.

Postad 29 mars 2010 - 18:44

gusten123
  • gusten123
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!
Jag fick min mini idag och det är Windows XP förinstallerat på den, därför tänkte jag installera Windows 7.
Min fråga är: Går det att boota från USB? Konfigurationsmöjligheterna i Compaqs BIOS är ju minst sagt spartanska..

Har tänkt att installera från en usb-disk om det nu går att boota från usb, jag köpte med en extern usb-dvdspelare men givetvis så klarar inte den av att läsa min Windows 7 skiva.

Tack på förhand!

/Gustav

Postad 29 mars 2010 - 19:35

lovek
  • lovek
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Hej!
Jag fick min mini idag och det är Windows XP förinstallerat på den, därför tänkte jag installera Windows 7.
Min fråga är: Går det att boota från USB? Konfigurationsmöjligheterna i Compaqs BIOS är ju minst sagt spartanska..

Har tänkt att installera från en usb-disk om det nu går att boota från usb, jag köpte med en extern usb-dvdspelare men givetvis så klarar inte den av att läsa min Windows 7 skiva.

Tack på förhand!

/Gustav

Det går att boota från USB OM det finns bootsektor på skivan/USB-stickan, OS-skivor har ju detta så är inget problem om Du bara har en DVD-läsare med USB. Du måste ha driven/stickan inkopplad vid uppstart av datorn sen trycker du [ESC] under POST sen får Du möjligheten att välja BOOT media. Vill Du installera från USB-sticka måste Du göra stickan bootbar först innan Du lägger över OS-installationsfilerna, lite bökigare alltså.

Lycka till //Love Kull

Postad 29 mars 2010 - 20:51

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Jag är rätt säker på att jag följde just den här guiden: http://technet.micro...e/dd535816.aspx

Inga större problem förutom att jag bara har ett 2Gb stort USB-minne(behövs ca: 2.5Gb om jag minns rätt) och den bootar inte från kortläsaren (Jag har microSD kort som är tillräckligt stora). Löste detta genom att stoppa ett 8Gb microSD kort i en USB-kortläsare och sen in i USB-porten. Funkade klockrent.

Redigerat av Krister2, 29 mars 2010 - 20:51.

Postad 30 mars 2010 - 12:54

Jickelsen
  • Jickelsen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Vilka ram bör jag välja?

Köpte 1066-versionen på NetonNet när jag köpte Minin där, men installerade det inte utan väntade tills jag fått tag på 1333MHz-minnen från Kingston. Tyvärr klockar inte datorn lika bra med dem installerade, jag får precis som Lovek inte ens upp dem i rated-hastighet, medan med bara standardminnet fick jag upp det i 1360 med stabilitet en stund iallafall. Dessutom bootar inte datorn alls om jag ställer om multipliern till 5/4 och kör processorn i stock (vilket innebär att minnet går i 666MHz), vilket fungerar om jag bara kör med det inbyggda minnet. Att jag sen klantade mig rejält och bytte minne när datorn var i sleep (laptops har ju batteri, hur fan kunde jag missa det?!) tror jag inte har påverkat, minnet funkar bra och jag har inte fått några minnesfel trots en natt av testande.

Tveksamt dock om det beror på just minnet, det är ju garanterat att gå i 1333MHz. Jag tror väl snarare det är någon annan krets som inte gillar att klockas när jag kör full minnesuppsättning, och datorn har ändå aldrig riktigt gillat 5/4-multipliern. Men ändå, kanske värt att testa crucial-minnet i 1333MHz istället?

För övrigt ligger min stabila överklock i OCTune på 177 MHz med 3/2-ratio, vilket motsvarar en processorhastighet på 2118MHz och minneshastighet på 1066MHz. Dock krashar datorn om jag går det minsta över det, mycket märkligt. Tror inte jag vågar gå över motsvarande 170 MHz i BIOS.

Redigerat av Jickelsen, 30 mars 2010 - 12:59.

Postad 30 mars 2010 - 22:01

Lojkaz
  • Lojkaz
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har precis fått hem mitt exemplar av denna, plus ett extra minneskort och en SSD. Planerar att installera Win 7 på burken. Kommer det fungera att installera Win 7 om jag köper hem uppgraderingsversionen och planerar att installera efter hårddiskbytet? Eller behöver jag en fullversion för detta? (Märks det att man är nybörjare eller vadå? :))

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.