Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elgiganten tar inte ansvar för sålda Denon

103 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 February 2010 - 23:13

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Men det är ju faktisk också på det viset att "varnings signaler" har utfärdats tidigare hur situationen med EG's service/kunskap/möjlighet och inte minst vilja att verkligen vara seriösa och ge vad kunderna förväntar sig ( iallafall för vissa av de som har lagt inlägg, för andra så bryr de sig inte ett skvatt om service, bara priset var lågt). Nu visar det sig tydligt va Maveric o fler, mig inräknat, har förutspått tyvärr....

Men man får väl hoppas att fler har uppmärksammat deras "seriösitet" på hifimarknaden? Det berör inte mig mer än att även jag som Noah blir förbannad!! Men i mitt fall inte över ett inköp med uselservice åtagane från EG's håll utan desto mer att dom verkligen har gått ut med hur seriösa dom är i sin påhittade hifisatsning, även försöker "tuta i" oss medlemmar på minhembio med inlägg hur duktiga o driftiga man även kan vara på "stormarknaden". Att dom har mage att tro att vi alla skall gå på deras bluff?? Då, om dom nu skulle ha gjort denna satsning så hade dom också brytt sig om kunderna också?! Men iförsig, vad kan man förvänta sig... Dom har ju redan fått pengar från de antagligen få apparater de hade/har (?) och man kan antagligen inte räkna med mer av ett företag som stjäl konkurrenternas skyltar, prisdumpar och lever faan. Hur seriöst är det av ett jätteföretag som Giganten? Upp till bevis nu EG, ta hand om era kunder först o främst, ni kanske skulle börja med och kontakta Denon för att bli Aktoriserad återförsäljare med allt vad det innebär?

Nä just det, ni ville inte bli anklagade för Monopol?? Ni ville bara vara det billigaste alternativet som fick hemmabio/hifi bli tillgängligt för den stora skaran hifiintresserade?
;) :(

Redigerat av macarthur, 21 February 2010 - 23:25.

Postad 21 February 2010 - 23:18

Unregistered1487
  • Unregistered1487
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Oansvarigt hade varit ifall de inte erbjöd pengarna tillbaka. Sen tror jag personligen att den här debatten inte kommer få något slut. Det finns dem som kräver högre krav på när de köper elektronik, dem går förslagsvis inte till Elgiganten. Sen finns det prisjägare som är ute efter så bra pris som möjligt, dem kan mycket väl handla på Elgiganten. Förstår inte problemet riktigt. Ingen är tvingad att handla någonstans så var glad att priserna sjunker istället.

Postad 22 February 2010 - 00:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Oansvarigt hade varit ifall de inte erbjöd pengarna tillbaka. Sen tror jag personligen att den här debatten inte kommer få något slut. Det finns dem som kräver högre krav på när de köper elektronik, dem går förslagsvis inte till Elgiganten. Sen finns det prisjägare som är ute efter så bra pris som möjligt, dem kan mycket väl handla på Elgiganten. Förstår inte problemet riktigt. Ingen är tvingad att handla någonstans så var glad att priserna sjunker istället.

Det är sant, men alla är inte upplysta och hur kul är det att komma hem och koppla ihop något och det inte funkar och problemet har varit känt hos generalagenten och har man då handlat av EG som inte har kontakt med denon eller generalagent så får de inte reda på felet. Och går man till EG och klagar så fixar de inte felet utan måste antingen byta den till en med samma fel eller lämna pengar tillbaka. Tror du någonsin den personen köper denon igen?

Postad 22 February 2010 - 13:43

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Tillsägelse från er kära administratör: Det är jättebra att ni uppmanar varandra att hålla er till ämnet, men sen kan ni inte riktigt hålla er ändå utan passar på att köra lite off pist - vilket ibland kan vara okej, men när det sker medelst skällsord, öknamn och andra otrevligheter och det är INTE ok.

Så anmäl inlägg ni tycker är felaktiga istället för att ge er in i en hetsig dispyt som tar överhanden över ämnet. Vidare: Känner ni er arga/upprörda/sura - lämna tangentbordet 10 minuter och fundera på det ni tänkte skriva. Känns det lika aktuellt att göra så efter 10 minuter är det större chans att inlägget faktiskt bidrar till debatten och inte bara kastar fotogen på något som brinner.

Nu till ämnet, jag mailade EG idag och fick dethär tillbaka:

Hej,

tack för ditt mail.

Du är välkommen in till butik, så ska vi försöka hjälpa dig med en uppdatering där.

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning
XXXXX

Kundcenter

Postad 22 February 2010 - 13:52

TheSaurus
  • TheSaurus
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0

Det är sant, men alla är inte upplysta och hur kul är det att komma hem och koppla ihop något och det inte funkar och problemet har varit känt hos generalagenten och har man då handlat av EG som inte har kontakt med denon eller generalagent så får de inte reda på felet. Och går man till EG och klagar så fixar de inte felet utan måste antingen byta den till en med samma fel eller lämna pengar tillbaka. Tror du någonsin den personen köper denon igen?

Tror visserligen att kunden kan tröttna rätt rejält på att få lämna in sin helt nya vara för att få den uppdaterad också.. I vilket fall är det en klar miss av Denon att erbjuda undermåliga produkter som inte är fullt funktionsmässiga. Att sedan El-Giganten kunde ha löst det på ett smidigare sätt håller jag med om (kanske ett val för kunden?).

Känns ju annars som en hetare linje att gå att slå sig in på t.ex. bw som ligger förhållandevis högt med övriga EU (svår jämförelse med tanke på produktionsland men frakten till spanien är ju dyrare än till sverige om man skall använda den logiken..) än just Denon men nu var det ju inte det som tråden gällde.. En container från England blir ju inte så dyrt/st EG..

Redigerat av TheSaurus, 22 February 2010 - 13:54.

Postad 22 February 2010 - 14:20

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Någon mer än Dreadlock som fått några nya svar från EG ?

Postad 22 February 2010 - 14:33

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Det skulle vara mycket intressant att få veta om de gjorde en uppdatering av denon burken hos EG :P
eller om den skickats iväg och var den skickas .. samt hur lång tid man i sådana fall får vara utan burken.

Maveric

Postad 22 February 2010 - 14:44

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Tror visserligen att kunden kan tröttna rätt rejält på att få lämna in sin helt nya vara för att få den uppdaterad också.. I vilket fall är det en klar miss av Denon att erbjuda undermåliga produkter som inte är fullt funktionsmässiga. Att sedan El-Giganten kunde ha löst det på ett smidigare sätt håller jag med om (kanske ett val för kunden?).

Att det blir fel i produktionen i vissa modeller är inget nytt och inget som bara drabbat denon, tex Harmon Kardon hade problem med sin avr-255 osv. Trist att få en produkt som inte håller vad den lovar, men har man köpt hos en återförsäljare som köpt in sina produkter enligt den normala vägen, dvs från en generalagent eller direkt från tillverkaren så finns det alltid ett serviceavtal. Det gäller ju även vid parallellimport skillnaden då blir att istället för den svenska generalagenten så blir det tex den tyska som har ansvar för servicen om det är därifrån försäljaren importerat.

Denon och sin sida kan hävda att de unika serienummer som eg sålt inte var avsedda för den svenska marknaden och man därför endast betalar ut servicekostnaden i det land som produkten var avsedd för och enligt det återförsäljarnätets avtal.

Postad 22 February 2010 - 14:55

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Att det blir fel i produktionen i vissa modeller är inget nytt och inget som bara drabbat denon, tex Harmon Kardon hade problem med sin avr-255 osv.

Att ens dra upp detta, är bara dumt och väldigt irrelevant.
Skillnaden mellan Denon(1610, 1910 etc) och Harman/Kardon, t.ex 255, är att användaren/kunden själv, utan större bekymmer kan uppdatera sin mjukvara hemma! Nu ska vi inte diskutera hur dumt det är att släppa en apparat på den här sidan om seklet som inte går att uppdatera på "hemmaplan", men innebörden Epic Fail får en mening...

Redigerat av Falcy, 22 February 2010 - 14:55.

Postad 24 February 2010 - 16:19

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Vill bara meddela att jag lämnade tillbaka min AVR-1610 i butik (köpte den via internet).
Den gick fint och jag tycker visst Elgiganten tar ansvar för sålda Denon.

Däremot kan jag tycka att man bör på något sätt informera på sin hemsida att vissa HD-ljudet ej fungerar med vissa BD-spelare - och då får Elgiganten sätta press på Denon om en lista med vilka det ej lirar med.

Postad 25 February 2010 - 09:27

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Är det inte upp till EG att fråga Denon eller HK om de kan uppdatera deras sålda varor också. I denna tråd verkar det som om många tycker att HK ska ringa till EG och och erbjuda sig att uppdatera deras sålda Denon. Eller att Denon skulle ha hört det av någon som fick veta det av sin kusins giraff att EG sålt Denon som de nu inte kan serva och ringa till EG och erbjuda service.

Nej om EG vill hjälpa sina kunder så är det upp till dom att ta kontakt med Denon eller HK och komma överens om något. Det är jättefint av dem att erbjuda pengarna tillbaka men vart gör dem av de Denon som de får tillbaka. Säljer de dom igen eller??

Alla ni som skriver att priserna blivit bättre tack vare EG det kan jag bara hålla med om jag köpte en Denon 3310 som låg utanför min budget förut och är jätte nöjd men jag köpte min på HK för samma pris som EG sålde de för så det jag inte kan förstå är de som skriver att de köpte sin på EG för att den var billigare fast den kostade lika mycket på HK. Sen jämför de HK's gamla priser med EG's nya priser.

Postad 25 February 2010 - 10:15

Zordak79
  • Zordak79
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Eftersom Noah06 så artigt efterfrågade min närvaro :unsure: så tänkte jag försöka vinkla rubriken lite...

" Denon tar inte ansvar för sina produkter. "
Hur smakar den?

Som producent bör du ta ansvar för dina produkter, oavsett var kunden har köpt den! Och se till kundens bästa, givet att det finns ett kvitto.
Denon bör alltså som producent, omedelbart, kontakta Klubben och informera dem om att produkter med dessa serie# omfattas av garantin och åtgärder ska vara kostnadsfria. Även om det står Elgiganten på kvittot!
Vad jag vet så säljer inte EG stöldgods, utan apparater med full produkt garanti.

Ett exempel för att göra det hela glasklart! (True story dessutom)
Min Samsung TV råkade ut för ett garantiärende. Jag kunde då antingen välja att gå till ÅF, i det här fallet OnOff. Eller direkt till en auktoriserad verkstad. Jag valde det senare och Samsung tog hela notan. Samsung hade tagit notan oavsett vem jag hade gått till.

I det här fallet kan inte ÅF, EG, ta ansvar, orsaken till det kan vara flera. Och det är dåligt, men det är där vi är nu. Det närmsta vi kommer en auktoriserad verkstad då blir Klubben(eftersom dem har "specialverktygen")
Denon tar ansvar, men enligt Klubben måste du ha köpt den hos dem för att det ska vara kostnadsfritt, varför då? Är det Denon's högsta önskan?

Det är egentligen Klubben själva som sätter käppar i hjulen för slutkunden. Vad hindrar Klubben från att ta in maskiner med berörda serie# och åtgärda dessa? Dem får ju betalt oavsett av Denon, för en utförd garantiåtgärd!

Om det mot förmodan inte skulle fungera så i fallet Denon/Klubben, välj för guds skull ett annat märke där saker och ting fungerar smidigt för dig som kund.

Jag har också läst Klubbens servicemeddelande och det förstärker min teori ovan.
Att ett så allvarligt fel ens passerar en Q/A hos Denon är ju anmärkningsvärt i sig. 1610/1910 måste t.om skickas iväg till Danmark, där räcker inte Svenska Klubbens "verktyg".

Jag avslutar med att "tycka" att Klubben borde svälja sin stolthet och ta in dem serie# som Denon har sagt har problem, var produkten sen är köpt, är irrelevant så länge det finns ett giltigt kvitto.

Det är ett producent problem och inget Klubben borde lägga någon vikt i.

Så, fritt fram för halshuggningen :D

+1

Postad 25 February 2010 - 10:52

Zordak79
  • Zordak79
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Kanske lite OT, men lite fakta kring parallellimport:

Prisskillnader skapar förutsättningar för parallellimport

Konsumenternas preferenser och konkurrensen skiljer sig åt mellan länderna i världen. Därför kan en tillverkare av en produkt ta olika mycket betalt för en och samma produkt beroende på var den säljs.

Om prisskillnaderna är tillräckligt stora kan andra företag tjäna pengar på att köpa produkten på den marknad där den är billigast och sedan sälja den där produkten är dyrast.

Detta kallas för parallellimport eftersom denna handel sker utan inblandning från tillverkaren eller dennes ordinarie distributörer.

http://www.eu-upplys...arallellimport/

(Det är ju tydligt att det finns utrymme för parallellimport (höga marginaler) på dessa produkter, annars skulle det inte ske.)

Postad 25 February 2010 - 12:10

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0

Kanske lite OT, men lite fakta kring parallellimport:

Prisskillnader skapar förutsättningar för parallellimport

Konsumenternas preferenser och konkurrensen skiljer sig åt mellan länderna i världen. Därför kan en tillverkare av en produkt ta olika mycket betalt för en och samma produkt beroende på var den säljs.

Om prisskillnaderna är tillräckligt stora kan andra företag tjäna pengar på att köpa produkten på den marknad där den är billigast och sedan sälja den där produkten är dyrast.

Detta kallas för parallellimport eftersom denna handel sker utan inblandning från tillverkaren eller dennes ordinarie distributörer.

http://www.eu-upplys...arallellimport/

(Det är ju tydligt att det finns utrymme för parallellimport (höga marginaler) på dessa produkter, annars skulle det inte ske.)

Jepp går inte beskylla butikerna för höga priser i många fall. Däremot tycker jag butikerna måste ta sitt ansvar och helt enkelt gråimportera det mesta själva ifall tillverkaren/generalagenten har för höga priser. Att exv. vissa högtalare från Canton kostar ca 50% mer från svenska butiker än inkl. frakt från Tyskland är ju absurt och oacceptabelt.

Postad 25 February 2010 - 16:44

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

...det jag inte kan förstå är de som skriver att de köpte sin på EG för att den var billigare fast den kostade lika mycket på HK.

Det där kan bero på att HK sänkte priset när EG började sälja klart billigare. Kanske de hade köpt innan HKs sänkning?

Sen jämför de HK's gamla priser med EG's nya priser.

I detta fall så är naturligtvis den jämförelsen relevant då HK aldrig hade haft de här låga priserna om inte EG eller någon annan hade börjat sälja till mycket lägre priser. I dagsläget så är EGs och HKs priser jämförbara.

Det som har hänt är väl...
EG börjar sälja Denon till priser som är ca 40% billigare än HK.
HK sänker till ungefär samma nivå som EG.
Både HK och EG säljer ett antal maskiner av modellen AVR1610 som lider av ett "kompatibilitetsfel" ihop med några olika uppspelare.
HK kan uppdatera maskinerna (i Danmark?) då "klubben" exklusivt är de som kan lösa detta. Elgiganten har inte den möjligheten utan väljer att ge pengarna tillbaka (då HK skulle ta betalt för uppdateringen av maskiner sålda av EG).

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 25 February 2010 - 16:45.

Postad 25 February 2010 - 20:59

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Det där kan bero på att HK sänkte priset när EG började sälja klart billigare. Kanske de hade köpt innan HKs sänkning?

I detta fall så är naturligtvis den jämförelsen relevant då HK aldrig hade haft de här låga priserna om inte EG eller någon annan hade börjat sälja till mycket lägre priser. I dagsläget så är EGs och HKs priser jämförbara.

Det som har hänt är väl...
EG börjar sälja Denon till priser som är ca 40% billigare än HK.
HK sänker till ungefär samma nivå som EG.
Både HK och EG säljer ett antal maskiner av modellen AVR1610 som lider av ett "kompatibilitetsfel" ihop med några olika uppspelare.
HK kan uppdatera maskinerna (i Danmark?) då "klubben" exklusivt är de som kan lösa detta. Elgiganten har inte den möjligheten utan väljer att ge pengarna tillbaka (då HK skulle ta betalt för uppdateringen av maskiner sålda av EG).

Jag vet ju inte själv hur relationen mellan Denon och EG är men man kan ju inte skylla på HK att EG inte kan uppdatera spelarna. Det är som jag skrev förut att det är EG's skyldighet att kontakta Denon om uppdatering och inte tvärtom.

Och nej jag tycker inte HK's gamla priser och EG's nya är särskilt relevant. Ska man jämföra något så ska man göra det rätt. Det är som att jämföra att onoff säljer en likadan tv som EG har fast billigare och EG sänker priset men så skriver man att man ska köpa den på onoff för där var den billigare och EG har haft överpriser på den. Kom inte och säg något om monopol nu från HK's sida för det tänker jag inte läsa.

Postad 25 February 2010 - 21:08

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
anteqwerty
Du har helt klar för dig ...

Kan Mitt i prick hålla sig till ämnet nu och sluta tjata om monopol och försäljningspriser
Det var en annan tråd som handlade om detta och denna tråden handlar bara om

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 25 February 2010 - 21:09.

Postad 26 February 2010 - 09:12

Zordak79
  • Zordak79
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

anteqwerty
Du har helt klar för dig ...

Kan Mitt i prick hålla sig till ämnet nu och sluta tjata om monopol och försäljningspriser
Det var en annan tråd som handlade om detta och denna tråden handlar bara om

Maveric

Hur kan de inte ta ansvar när de ger pengarna tillbaka??

I min värld är "inte att ta ansvar" att man inte bryr sig = INTE ger pengar tillbaka...

Postad 26 February 2010 - 10:23

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Hur kan de inte ta ansvar när de ger pengarna tillbaka??

I min värld är "inte att ta ansvar" att man inte bryr sig = INTE ger pengar tillbaka...

Jag tror själv när han MaVeRiC skriver att EG inte tar ansvar för sålda Denon är i den bemärkelse att om man säljer en produkt så kan man inte bara skita i att serva dem utan väljer den utvägen att ge pengarna tillbaka. Det som kan hända då är att de skadar namnet Denon för att de säljer produkter de inte kan fixa och den som har köpt en kommer säkert inte välja en Denon igen "för de går ju inte att laga".

I min värld är det att inte ta ansvar för produkten man sålt, i min värld kallas det att ta den enkla lösningen för att göra sig av med problemen och därmed skada Märket de sålt.

Igentligen spelar det ingen roll vilket märke produkten har gör man på detta sätt på något märke så skadar man det nog.

Hur skulle man själv känna sig om man gick till en bilhandlare köpte en bil av ett visst märke och ville få den lagad på garanti men man får pengarna tillbaka istället skulle jag köpa en bil av samma märke igen om jag visste att så fort de skulle bli problem så måste man lämna tillbaka bilen och få pengarna tillbaka.

EDIT

Har nu haft kontakt med EG om detta problem. Kundtjänst skrev att de kommer skicka den till en auktoriserad verkstad. När jag frågade vilken verkstad så svarade dem att de skulle man få reda på när man lämnade in den.
När jag då ifrågasatte att de sagt förut till en annan att de bara tog tillbaka dem och lämna tillbaka kundens pengar så visste de inte hur proceduren såg ut för denon efter jag förklarade att de bara sålde den via nätet men de skulle återkomma.

Vad har jag då fått ut av detta?

1: kundtjänsten består av enbart tjejer verkar det som fick svar från tre olika, väldigt trevliga tjejer :) där får de + poäng.

2: De har ingen direkt information hur de gör med Denon receivrar. Antingen så har dem kollat upp någonstans att de kan uppdatera dessa eller så fick jag bara ett standard svar.

3: De ville inte ge ut mer information förrän jag skrev mitt ordernummer som jag nu inte har :) vilket är förståligt.

Sammanfattning: min Edit bidrog inte med så mycket till denna tråd.

Redigerat av Unregistered1470cd9f, 26 February 2010 - 14:49.

Postad 26 February 2010 - 16:26

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Efter att ha varit i kontakt med både EG och Klubben, så måste jag nog ändra lite på min uppfattning. Jag kommer dock inte editera mina gamla inlägg, men...
Jag är beredd att hålla med Maveric&Co efter att ha varit i kontakt med vissa personer, som är väl insatta i detta.
Och den huvudsakliga poängen som får mig att ändra min uppfattning är: EG har fått erbjudande av Klubben att få maskinerna uppdaterade, mot en kostnad för EG, självfallet. Den "dealen" har EG inte tackat ja till, ännu...å andra sidan fick jag aldrig reda på hur hög den kostnaden skulle vara för EG...den kanske är helt oskälig?

Dock tycker jag inte att rubriken är helt klockren, därför att EG betalar trots allt tillbaka pengarna. Hade man vägrat det hade rubriken var helt OK, nu är den en aning överdriven...

Jag antar att EGs maskiner snart är slut och vi kommer få se ett slut på historien...eller inte, kanske kommer EG att satsa på HiFi... :)

Postad 26 February 2010 - 17:24

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

EG har fått erbjudande av Klubben att få maskinerna uppdaterade, mot en kostnad för EG, självfallet. Den "dealen" har EG inte tackat ja till, ännu...å andra sidan fick jag aldrig reda på hur hög den kostnaden skulle vara för EG...den kanske är helt oskälig?

Har för mig att jag läste att det skulle kosta en 500:ing per maskin men osäker om det stämmer... Även om EG sas gör rätt för sig genom att betala tillbaka pengarna så är det naturligtvis inte det bästa (man vill ju helst ha sin produkt). Dock tycker jag ändå att Denon är den största boven i dramat. Dels att man skickar ut en produkt som till vissa delar inte är fullt funktionsduglig men också för att man lägger servicen på det (fram till att EG "hittade" ett gäng maskiner) enda försäljningsstället. I min värld så skall det vara så att tillverkaren står för reparationer / uppgraderingar, oavsett var jag handlat produkten lagligt.

Sedan menar jag att priset har betydelse för frågor som garantiärenden. Det har diksuterats paralellimport tidigare (Inwarehouse t.ex.) och nackdelen med att behöva skicka till Tyskland för ev. reparationer. Ser kunden att priset är betydligt lägre så kanske man hellre tar den risken än ett högre pris. Tycker det borde vara upp till var och en var man handlar... Valfrihet är det bästa.

Jag antar att EGs maskiner snart är slut och vi kommer få se ett slut på historien...eller inte, kanske kommer EG att satsa på HiFi... :)

Skall bli intressant att se hur det blir framöver med försäljningsställen, service och priser.

Postad 26 February 2010 - 18:29

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Falcy skrev:

[/quote]

Japp, onekligen har det verkligen gynnat de som har köpt Denon de senaste tiden när det kommer till priset! Men som du skriver, skall bli kul att se hur deras Hifi satsning ser ut? Den skulle ju vara seriös och så...Humm? Det är det roligaste med allt och den som lever den får se hur det är med den saken...

Men när det kommer till ansvar och de som tycker att Denon själva skall ta ansvar och serva produkterna var dom än är sålda oavsett auktoriserad återförsäljare eller inte, det förstår jag inte??

Denon själva har ju redan valt en återförsäljare och ett antal verkstäder som är utbildade på produkten både i skandinavien och resten av världen, dessa har ett återförsäljar avtal, har kännedom om produkten, reservdelar och förhoppningsvis kunskap hur uppgraderingar går till?

Om då en annan aktör ger sig in i leken som uppenbarligen inte har ens köpt produkterna från Denon själva i syftet att prisdumpa, varför skall dom då ge garantikostnader till denna återförsäljare. Tror inte det kostar värst mycket att fixa denna bugg överhuvudtaget, men tid är också pengar och någon skall göra det... I detta fall HK eller den tyska återförsäljare som köpte in produkterna med ett avtal och garanti från första början.

Då är det konsumentlagen som gäller för EG precis som alla andra, och då är den smidigaste vägen att betala tillbaks pengar eller se till att få det åtgärdat via den valda service rutinen. Här valde ju EG ett alternativ och valde bort ett annat, antagligen vill dom inte ta omkostnad ytterligare för de antal de har sålt till en mer eller mindre obefintlig marginal. Att skicka dessa till HK kostar mer än vad det smakar... Denon själva känner säkert till med all största säkerhet vad som har hänt den senaste tiden med varumärket Denon i skandinavien och gett HK rådet att serva ALLA apparater så att utsatta Denon kunder skall få en fungerande apparat? Men omkostnaden att göra uppgraderingen kan ju inte belastas HK för de sålda enheterna som sålts av EG!! Denna kostnad är en garantisak som ligger i inköp och avtal. Givetvis också i avansen i såld produkt.....

Denon betalar ju bara kostnad för trasig vara, material e.c.t på garanti till alla de återförsäljare de har, inte till gråimportörer.

Postad 26 February 2010 - 21:17

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Är det någon som köpt från EG och lämnat in för uppdatering ?

Postad 01 March 2010 - 12:25

robertjensen
  • robertjensen
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej,

Mitt namn är Robert Jensen och jag är servicechef för Elgiganten. Jag har läst diskussionerna i forumtråden angående missnöjet med att vi inte kan reparera Denon-produkter.

För oss är kunderna det viktigaste vi har och förutom att erbjuda kända märkesvaror till låga priser arbetar vi ständigt med att utveckla vår kundservice. Vi vill att alla som handlar hos oss känner sig nöjda och har förtroende för Elgiganten som företag. En förutsättning för att lyckas med detta är att vi alltid måste ta ansvar för våra kunderna och de produkter vi säljer.

Som de flesta företag i branschen lämnar vi utöver reklamationsrätten 1 års garanti. Om en produkt går sönder inom 3 år har man rätt att få ursprungliga fel avhjälpta. Vad för typ av avhjälpande som blir aktuell kan dock variera, men enligt praxis gäller följande:

1. Reparation
2. Omleverans
3. Hävning av köp

För defekta Denon-produkter väljer vi i dagsläget att erbjuda en lösning som många andra gånger vore uppskattad, dvs omleverans alternativt hävning av köp. Självklart är det inte bara inom 30 dagar vi tar ansvar för defekta produkter utan under hela reklamationstiden.

Som kund kan man alltid känna sig trygg med att handla hos oss.

Mvh
Robert Jensen
Servicechef
Elgiganten AB

Postad 01 March 2010 - 13:56

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0

Det är just det dom inte kan göra, för att få 1610,1910 uppgraderade så är lösningen att lämna in till HK.
Fast då får den som köpt på EG betala för tjänsten.

Motsvarande är av konkurrensskäl förbjudet inom bilbranschen. Säger väl en del.

Postad 01 March 2010 - 14:36

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Hej,

Mitt namn är Robert Jensen och jag är servicechef för Elgiganten. Jag har läst diskussionerna i forumtråden angående missnöjet med att vi inte kan reparera Denon-produkter.

För oss är kunderna det viktigaste vi har och förutom att erbjuda kända märkesvaror till låga priser arbetar vi ständigt med att utveckla vår kundservice. Vi vill att alla som handlar hos oss känner sig nöjda och har förtroende för Elgiganten som företag. En förutsättning för att lyckas med detta är att vi alltid måste ta ansvar för våra kunderna och de produkter vi säljer.

Som de flesta företag i branschen lämnar vi utöver reklamationsrätten 1 års garanti. Om en produkt går sönder inom 3 år har man rätt att få ursprungliga fel avhjälpta. Vad för typ av avhjälpande som blir aktuell kan dock variera, men enligt praxis gäller följande:

1. Reparation
2. Omleverans
3. Hävning av köp

För defekta Denon-produkter väljer vi i dagsläget att erbjuda en lösning som många andra gånger vore uppskattad, dvs omleverans alternativt hävning av köp. Självklart är det inte bara inom 30 dagar vi tar ansvar för defekta produkter utan under hela reklamationstiden.

Mvh
Robert Jensen
Servicechef
Elgiganten AB

Härligt att se någon från EG skriva här det är uppskattat.

En fråga bara de Denon produkter ni får tillbaka vad gör ni av dom?
En till fråga medans jag är igång. De som väljer att få en omleverans får de en uppdaterad produkt med den nya firmwaren.

MVH
Andreas

Postad 01 March 2010 - 18:36

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Hävning av köp är en helt ok lösning imo men de flesta vill väl ändå främst kunna använda apparaten de köpt av er. Varför kan ni inte i dagsläget fixa uppdateringen (genom att ställa krav på Denon), och hur kommer det att se ut längre fram i tiden.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 01 March 2010 - 18:37.

Postad 01 March 2010 - 19:04

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

• 1592 inlägg
  • 0
Ni skrev om en uppdatering till flera personer,vad hände?
Läs inlägg #54 tex!!!

Redigerat av Noah06, 01 March 2010 - 19:06.

Postad 01 March 2010 - 19:53

TheSaurus
  • TheSaurus
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0

Hävning av köp är en helt ok lösning imo men de flesta vill väl ändå främst kunna använda apparaten de köpt av er. Varför kan ni inte i dagsläget fixa uppdateringen (genom att ställa krav på Denon), och hur kommer det att se ut längre fram i tiden.

Får man en omleverans är det ju i princip samma sak (sålänge de inte säljer varorna igen vilket något nämnde men det skall vi väl inte behöva tro?).. Antar att man kan leverans fixad då dock med tanke på att alla inte bor nära en El-Gigantenbutik?
Mvh
TS

Postad 01 March 2010 - 19:59

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Mitt namn är Robert Jensen och jag är servicechef för Elgiganten.

Du är mycket välkommen och skall ha en stor eloge för att du läst och svarat i tråden

Maveric

Postad 01 March 2010 - 20:58

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Hej,

1. Reparation
2. Omleverans
3. Hävning av köp

Mvh
Robert Jensen
Servicechef
Elgiganten AB

Det låter ju kanon. Vad gäller efter efter garantitiden? Tex när lasern behöver bytas på en CD spelare. Kan Elgiganten få fatt i reservdelar och serviceinstruktioner från Denon Europe? Att häva ett köp för att en mjukvaru-uppdatering krävs låter ju inte som något standardförfarande.

Postad 01 March 2010 - 23:19

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Får man en omleverans är det ju i princip samma sak (sålänge de inte säljer varorna igen vilket något nämnde men det skall vi väl inte behöva tro?).. Antar att man kan leverans fixad då dock med tanke på att alla inte bor nära en El-Gigantenbutik?
Mvh
TS

Om en produkt blir återlämnad så kommer den väl med all sannolikhet säljas igen kan man tro.. Det är väl inte så att den "kasseras" av EG för att den inte fungerar med bara några få andra produkter. Det är ju bara en liten bugg det handlar om, lätt fixat om man har de rätta verktygen. Om det nu är någon som lämnar tillbaks produkten vill säga? Borde vara väldigt få förmodligen.... Men det är väl samma sak i alla butiker som har öppet köp e.c.t, produkterna säljs som beg.vara eller packas om som ny!

Men detta kan säkert EG Robert svara på? Jag tar för givet att de apparater ni inte väljer att uppdatera inte skickas tillbaks till Tyskland eller vart ni har köpt dessa?

Robert: Kommer ni även ha möjlighet att tillhandahålla "uppdaterings voucher" för de produkter som kan nätverksuppdateras? Dessa har ju tidigare bara tillhandahållits av Denons egna utvalda återförsäljare, men jag tar för givet att ni har en ambition att vara en aktoriserad Denon försäljare nu framöver? Eller har jag fel?
Kommer även de modeller/produkter ni säljer framöver redan vara "uppdaterade" med senaste mjukvara?

Postad 04 March 2010 - 21:46

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Hur ofta måste man uppdatera Denon igentligen? Nu blir man ju nästan orolig för att inskaffa en ny sådan då det låter som att man måste lämna in den o uppdatera mellan jämna mellanrum.

Kommer fortfarande ihåg när HifiKlubben skyllde på hög dollar när dom höjde priserna så mycket på alla saker, när sedan dollarn sjunkte igen så sänktes inte priserna ;P Eller har jag fel här.

Bra med lite konkurrens även då jag förstår en hel del vad Maveric försöker få fram här.

Förstår inte heller varför folk gnäller så ###### mycket då det är samma pris på elgiganten o hk på dessa produkter.
Se till att köpa ifrån HifiKlubben bara helt enkelt och strunta i Elgiganten då, svårare än så är det inte.

Postad 05 March 2010 - 08:51

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Kommer fortfarande ihåg när HifiKlubben skyllde på hög dollar när dom höjde priserna så mycket på alla saker, när sedan dollarn sjunkte igen så sänktes inte priserna ;P Eller har jag fel här.

Dom sänkte priset på en del produkter tidigare i veckan!

Postad 10 March 2010 - 20:13

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Hej Robert! Har du tid att svara på vara frågor?? Har ni uppdaterade 1610 1910 maskiner?Omleverans är det att
få en uppdaterad maskin el få ännu en ouppdaterad? Jag tror att ni bara har ouppdaterat på era pallar...
Jag köpte från er en 1610, hittade fel direkt på maskinen ,lämmnade tillbaka efter jag pratat med supporten.
De hade inga svar att ge och de skulle höra av sig, och det är en månad sedan har ni tappat bort tfn numret??.......
Käre Robert önskar svar nä jag och många andra kräver svar!
MVH Fredrik

Postad 11 March 2010 - 21:33

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Finns Robert från El giganten på riktigt!!El är det nån som har roligt ;)

Postad 11 March 2010 - 21:42

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Finns Robert från El giganten på riktigt!!El är det nån som har roligt ;)

Finns Boxer-Robert på riktigt så finns väl en chans :D

Postad 12 March 2010 - 00:50

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
När Boxer-Robert dessutom ska gifta sig med vår kronprinsessan är nog chansen ännu större. ;)

Postad 18 March 2010 - 15:45

Unregistered1452
  • Unregistered1452
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Eftersom jag efter lång betänketid (oftast :) ) bestämt mig för att handla en ny reciever, då vill jag nog ha den.
Jag vill inte ha köpet hävt, utbytt mot lika kass eller något annat hokus-pokus. Därför kommer jag även i fortsättningen handla hos Hifi-klubben eller liknande butik.
Om jag köper ett 10-pack med skivor som jag ska hembränna, då kommer EG att duga även i fortsättningen.

Robert? Han kom och försvann, svarade inte på en fråga....... Weird! :D

Postad 19 March 2010 - 06:44

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Finns Robert från El giganten på riktigt!!El är det nån som har roligt :)

Han hade nog inga vettiga svar att ge så han tog semester precis som inköparen på EG... :D

Postad 28 March 2010 - 14:02

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Han hade nog inga vettiga svar att ge så han tog semester precis som inköparen på EG... :P

Han har inga bra svar...Bättre att stoppa huvudet i sanden :) J..la skojare :)

Postad 05 April 2010 - 10:05

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Av Elgigantens "seriösa hemmabio-satsning" kvarstår nu tre produkter varav en CD-spelare. En tidsfråga innan det är över.

Postad 09 April 2010 - 20:00

xnation
  • xnation
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Giganten har kommit över produkter som Denon inte supportar, vad jag kan se så skulle det bara vara stöldgods som inte en Producent skulle supporta, finns kvitto så finns det.
Anledningen till att man måste blanda in Klubben är väl inte så svårt att förstå, med dess monopol liknande former över Denon.
Denon har varit Klubbens skötebarn i många, många år och som det har sagts här, dem är auktoriserade av Denon att utföra sådana här grejer. Och vad jag förstår så är det bara Klubben som har "specialverktygen".

Om nu inte EG kan eller vill ta ansvar, så är väl producenten(Denon) skyldig att göra det. Och då borde det vara smidigast för kunden att gå till den enda som är auktoriserad, och det är endast Klubben som är det.

Skulle Denon inte supporta sina produkter? Ok, låter inte alls bra...

Man ser tydligt problematiken med den monopol liknande ställningen som Klubben har fått med Denon.
Du kan bara gå till Klubben och få garantiåtgärder utförda t.ex.
Nästan oavsett vilket annat märke som helst(som saknar monopol liknande former) kan du välja valfri auktoriserad verkstad och dessa utför garantiåtgärder oavsett vilken ÅF som står på kvittot, kostnadsfritt för kunden, på producentens räkning.

Det enda hindret som jag ser är om EG far med oseriösa produkter, exempelvis rent stöldgods. Annars borde producenten stå som ytterst ansvarig, och kunden ska aldrig drabbas.

Helt rätt. Denon är den som ska ta kostnaden. Var man köpt sin 1910 ska INTE spela någon roll. Att sedan HK inte vill är en annan sak men de borde och sedan fakturera Denon alla merkostnader.

Om nu HK mot förmodan inte vill (vilket dom inte vill såklart) så tycker jag att EG ska skicka receivern till tex Tyskland och auktoriserad verkstad för uppdatering.

Tycker både EG och HK gör fel i detta läge. Men den som förlorar mest är Denon.

Postad 10 April 2010 - 20:07

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Helt rätt. Denon är den som ska ta kostnaden. Var man köpt sin 1910 ska INTE spela någon roll. Att sedan HK inte vill är en annan sak men de borde och sedan fakturera Denon alla merkostnader.

Om nu HK mot förmodan inte vill (vilket dom inte vill såklart) så tycker jag att EG ska skicka receivern till tex Tyskland och auktoriserad verkstad för uppdatering.

Tycker både EG och HK gör fel i detta läge. Men den som förlorar mest är Denon.

Förstår inte er som tycker att HK gjort fel. Denon har gjort dom auktoriserade det är Denons val. EG är dom som sålt Denon produkterna som de själva inte tar ansvar för inte HK. HK säljer Denon, har auktorasition och tillgång till att uppdatera maskinerna. Ni som köpt Denon produkter hos EG gnäll inte på HK skjyll er själva istället. Ville EG hjälpa sina kunder med detta så hade de först kanske kollat med Denon vad som gäller och sen börjat sälja produkterna inte bara haft dollar tecken i ögonen och lurat sina kunder. Eg har löst problemet med att ge pengar tillbaka istället för att ta kontakt med Denon så något lurt är det med de produkter de säljer.

Postad 11 April 2010 - 08:14

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Precis, varför skulle HK ta ansvar för något som inte dom har sålt? Verkar ju helt ologiskt.

Postad 11 April 2010 - 19:30

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Men de mest patetiska i sammanhanget är i alla fall DENON!!!!.
Hur fasen kan man sälja en produkt i nästan ett år utan att själva upptäcka en jätte bugg i mjukvaran :P ???
Nä Denon köpte jag nog en gång och aldrig mer.
Och ja EG löste mitt problem snyggt!

Postad 13 April 2010 - 06:43

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Lite märkligt är det faktiskt. Jag har kört denon sen starten och jag har alltid varit nöjd. Butiker som säljer produkter köper antingen in dem med service eller utan - och sedan är det upp till dem att bstämma hur man skall göra med returnerade produkter.

Postad 26 May 2010 - 10:16

clawfinger
  • clawfinger
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Noterar att Elgiganten inte längre säljer Denon på sin hemsida

Postad 15 July 2010 - 08:49

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
Elgianten kan inte ens leva upp till sitt rekalm utryck lägg order före 1500 och den skickas samma dag vilket är ett hykleri utav oanade mått dom skickar inte ens en order som är lagd 12.30 samma dag .
Så skall ni köpa tv apparater på webben utav elgiganten så gör det någon annanstans
för tydligen så måste ordern mogna ordentligt i mellan 2-5dagar innan dom en har ork att expidiera den.

Postad 20 July 2010 - 08:28

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Kör de samma webbhandelkoncept som företaget jag tidigare jobbade på hänger det på säljarna att plocka ordrar och skicka ut - och har du en apparat med dålig vinst på så tog det lite tid att få det plockat och skickat..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.