HFLS 1
79 svar till detta ämne
Postad 17 March 2010 - 16:37
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Usch aj och bedrövelse..
Skära bitumen va inge roligt... å limma dit det var inte heller kul. Finns det något bra verktyg till detta?
Ont i nävarna och yr i knoppen. (kontaktlim)
Nya bilder!
Postad 17 March 2010 - 16:51
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Usch aj och bedrövelse..
Skära bitumen va inge roligt... å limma dit det var inte heller kul. Finns det något bra verktyg till detta? Ont i nävarna och yr i knoppen. (kontaktlim)
Nya bilder!
Jag skar till min bitumen med en mattkniv, och vissa gånger med en väldigt kraftig sax, gick väl rätt smärtfritt  På all min bitumen så var det en sida som redan var klistrad, så det var bara att värma och trycka på plats, kanske använda en häftpistol i hörnen om det inte fäster helt där..
Postad 17 March 2010 - 16:57
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Jag körde med mattkniv och det var bra jäkla segt. Min Bitumen var oxå klistrig på ena sidan men jag tyckte inte det dög.. Ska ta ett par varv med häftpistol jag med imorn. Visserligen sitter det bra redan men det kan säkert sitta bättre
Postad 17 March 2010 - 19:03
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
Ett tips ang bitumen är att skära ett snitt (behöver bara vara nån mm djupt) med mattkniven där man vill dela den och sedan lägga den kallt. Ute om det är vinter eller i frysen om det är sommartid. Sedan kan man enkelt bryta av den mot bordskanten.
Snyggt bygge!
/Tony
EDIT: Funkar ju bara om man ska dela bitumenen rakt
Redigerat av mr_Tony, 17 March 2010 - 19:07.
Postad 17 March 2010 - 19:06
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Det tipset skulle jag velat haft för ca 5 timmar sedan  .
Tack för alla kommentarer och betyg!
Blir det något bygge för dig Tony?
Såg att du hade dina phase till salu nu.
Postad 17 March 2010 - 19:15
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
Det tipset skulle jag velat haft för ca 5 timmar sedan . Tack för alla kommentarer och betyg! Blir det något bygge för dig Tony? Såg att du hade dina phase till salu nu.
Bättre sent än aldrig? Ja jag började snickra ihop tre st Hfls idag faktiskt. Hade ingen kamera med mig dock. Ska fräsa baffeln och löda filter imorrn tänkte jag. Hifikit hade missat att skicka med en komponent till ett av filtrena samt att de skickat fem st kontakter av nåt slag istället för de fem meter kabel jag skulle ha, så jag får vänta nån dag på det. Men men, jag har annat att göra Stämmer att jag satt ut mina Phase nu. Sugen? Min sambo tycker att det är lite för många hgt här hemma nu. Jag har ett par Valutronic SQ-50L som jag byggde för en månad sedan också... /Tony
Postad 17 March 2010 - 19:22
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Haha ja bättre sent än aldrig. Drygt när man får fel grejer. De brukar dock vara snabba från hifikit så det löser sig nog snabbt.
Den som väntar på nått gott... Köper jag dina phase blir jag med all säkerhet kastrerad av min sambo så nej tack men tack ändå :S
Postad 18 March 2010 - 09:35
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Värm Bitumenen ordentligt med värmluftpistol så sitter dom som berget. Om du behöver använda häftklammer så sitter dom ju inte tillräckligt tight mot MDF och då gör dom ingen nytta.Tänk er själva, om ni bara lägger in bitumenplattorna löst i lådan gör dom någon nytta då, nope!!!
Förvärm den färdigskurna plattan så att den blir lagom ljummen,inte för mkt då går den inte att hantera.
Förvärm gärna MDF också, tryck ditt bitumenen, nu kan ni värma utav bara helsike. Värm bitumenen så att den i princip smälter, ta en ex liten bit avsågad MDF och tryck till med(nu är det riktigt varmt), glöm inte kanter och hörnen.Om det finns tunn plastfolie på plattorna som lossnar strunt i det,folien är till för att ex kunna målas på inom fordonsbranshen och den folien gör ingen nytta i en högtalare ändå.
Själv har jag aldrig behövt använda häftklammer eller kontaktlim till bitumen (Biltemas), om man behöver göra det har man gjort fel och bitumenen gör ingen större nytta.
mr_Tonys tips är bra ,men man behöver inte lägga dom kallt för att kunna bryta av dom.Det är nästan som att skära gipsskivor,gör bara ett skärsnitt på ngn mm och bryt av.
Postad 18 March 2010 - 14:37
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Jag hade kontaktlim & värmde med varmluft pistol, rullade sen med en plastroller så det "pressades" fast. Behövde inte häfta alls imorse. De sitter som berget och lådorna är i princip resonansdöda när man knackar på dem, så bitumen sitter fast ordentligt...
Idag blev det inte så mycket gjort, fanns inte tid. Och nu har jag inte tid att greja förän till veckan.
Har satt i dämp & filter idag iallafall, även limmat dit fronterna.
Mycket spackel och sliptid återstår..
Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 18 March 2010 - 14:49.
Postad 18 March 2010 - 15:33
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag tror att en lätt modifikation av filtret löser det i framtiden om du inte skulle bli nöjd.. Kan ha varit jag som byggde mina filter helt fel också 
Haha ok. Har som sagt inte sett många som har klagat på detta kit. Sett många som lovordar den däremot. Jaja vi får se hur det blir. :-D Har fått sms om att element o filter-komponenter ligger på posten nu iallafall. Ska hämta det imorn. Får dock inte resterande mdf före tis. Annars har jag skaffat allt. Ska även jobba helg så bygget börjar till veckan som sagt. Får inte glömma kameran när jag ska till verkstan.
Ps. Läser & tar till mig av allt som skrivs, så kom gärna med konkreta tips!
jag har hört dom vid fler tillfällen och står fast vid min åsikt... Dom är inga högtalareför mig, tidigare så uppskattade jag dom, men har insett att dom inte är min kopp The och alldeles för tråkiga... Men du ska naturligtvis bygga färdigt dina och lyssna på dom och se vad du tycker !
Postad 18 March 2010 - 15:55
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
jag har hört dom vid fler tillfällen och står fast vid min åsikt... Dom är inga högtalareför mig, tidigare så uppskattade jag dom, men har insett att dom inte är min kopp The och alldeles för tråkiga...
Men du ska naturligtvis bygga färdigt dina och lyssna på dom och se vad du tycker ! 
Haha ja det kan du ge dig på att jag ska  , inte så mycket kvar nu heller. Och jag har faktiskt hört ett par HFLS förut, men under en kort stund. En bekant till en bekant som hade ett par. Det jag fastnade för var att de var basglada för sin storlek och mycket lättlyssnade. Ingen frekvens som var dominant. Men ändå en fanns detaljerna där. I like! Jag vill höra musik och det tyckte jag de högtalare förmedlade skitbra. Hoppas på att mina låter bättre. Jag har valt finare filterkomponenter än vad som satt i de jag hörde. Är förväntansfull och nyfiken som bara den. Vill ha ihop dem NU!
Postad 19 March 2010 - 14:52
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Men sitt inte där ock skriv då, ut och jobba på dom så att dom blir färdiga någon gång då !!!
Postad 19 March 2010 - 16:53
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg

Haha tro mig..
Hade jag tid skulle jag stå i verkstan tills de blir klara. Men jag har en grabb på 16 månader som vill ha sin pappa hemma. Grejar på burkarna när han är på dagis, 15h/vecka.
Postad 21 March 2010 - 23:07
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Har börjat fundera på stativ till dessa burkar.
Orkar inte bygga, så det blir till att köpa ett par.
Mina krav är minst 60cm höga, stadiga, skall kunna sandfyllas, Vit/svart. Max 2500:- kanske lite högre om... Ja ni vet 
Jag har kikat på Dynaudio stand 3. Klart snygg design. Men topplattan är i minsta laget..
Tja vad tror ni?
In med tipsen nu!
Postad 22 March 2010 - 09:24
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Har börjat fundera på stativ till dessa burkar. Orkar inte bygga, så det blir till att köpa ett par. Mina krav är minst 60cm höga, stadiga, skall kunna sandfyllas, Vit/svart. Max 2500:- kanske lite högre om... Ja ni vet  Jag har kikat på Dynaudio stand 3. Klart snygg design. Men topplattan är i minsta laget.. Tja vad tror ni? In med tipsen nu!
Klart som sjutton du ska bygga! Du får ju ett par stativ för några hundralappar  Dessutom inte speciellt svårt att tillverka, i jämförelse med själva högtalarna
Postad 22 March 2010 - 09:41
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
 Haha tro mig.. Hade jag tid skulle jag stå i verkstan tills de blir klara. Men jag har en grabb på 16 månader som vill ha sin pappa hemma. Grejar på burkarna när han är på dagis, 15h/vecka.
Tycker också du ska bygga egna stativ  Men om du inte vill göra det så är dessa helt ok:
Finns i flera längder.. Jag använder dem till mina Hfls. Går utmärkt att sandfylla. /Tony
Postad 22 March 2010 - 13:13
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Klart som sjutton du ska bygga! Du får ju ett par stativ för några hundralappar  Dessutom inte speciellt svårt att tillverka, i jämförelse med själva högtalarna 
Neeeee inte bygga, vill bli klar ju  Ska plocka hem lådorna och provspela dem på fre kväll. Ska bli intressant! Har så jäkla mycket annat att göra denna vecka så jag hinner inte greja alls så mycket som jag vill.. Mr_Tony: Jag har kikat på de där, såg att de finns i helsvart också så nu blev de ännu mer intressanta. Bra pris och det ser ut att vara en stadig konstruktion samt att de går att fylla också. Kör du kuddar emellan stativ och HT eller?
Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 22 March 2010 - 13:22.
Postad 22 March 2010 - 14:03
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Varför krångla?Det blev ett par Atacama nexus 6 i antracit 70cm!
Postad 22 March 2010 - 14:35
benhem
-
benhem
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej alla byggare, jag har några tips jag vill dela med mig av.
Jag har byggt 6 st HFLS-1:or, de två första var av 19mm MDF. Sedan byggde jag 4 st av 28 mm stavlimmad bok (rustas bänkskiva), de blev rätt snygga och ruskigt stabila och tunga. Jag bytte ut diskanten mot Vifa D25AG-35-06 vilket jag tyckte blev bättre. Om jag byggde nu skulle jag nog prova
Vifa XT25SC90-04 eller Vifa XT25BG60-04 som är ringradiatordiskanter, vilka skall vara bättre men hur det hela då skulle spela ihop vet jag inte, dock kommer ingen ihåg en fegis
Nu har jag ett 5.0 system med dessa bänkskivehögtalare och använder MDF-HFLS-1:an som center, väldigt nöjd med detta ljud, speciellt röster/sång återges bra. Vid bygget med den tjockare bok-skivan är man tvungen att räkna om kapmåtten lite så att det blir rätt innervolym. På dessa har jag även satt dit biwire/biamp-terminler från biltema, det var lika bra tyckte jag och inget merjobb att tala om. Det man måste tänka på då är naturligtvis att separera bas och diskant när du löder filtret. Den bitumen jag använde såldes/säljs på mekonomen och är självhäftande och lättsam att arbeta med.
Sedan kan jag rekomendera att köpa dämpmatta med räffelprofil (säljs billigt i ark för dämpning av tex tvättmaskiner) och ställa elektronik och högtalare på 5*5 cm stora bitar. Högtalarna ställs med fördel på tre bitar (en trefot är stabilare än en fyrfot), då blir det tvärstumt tycker jag. Jag har blivit lärd att man skall orientera räfflingen lika på alla bitarna för max dämpning, det känns lite hokuspokus men jag har i alla fall gjort så både på högtalare, dvd och tvättmaskin.
Hoppas att ngt av detta kan vara till nytta.
Redigerat av benhem, 22 March 2010 - 14:37.
Postad 22 March 2010 - 15:36
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Hej!
Som sagt, alla tips, tweaks och mods är välkomna!
Eftersom detta är mitt första diy så valde jag att bygga efter hififorums ritningar.
Ett riktigt trevligt bygge.
Sitter just nu och väntar på torkande spackel... inte fullt lika trevligt men nödvändigt
Mina HFLS kommer att användas i en 2 kanals rigg.
Ska provspelas till helgen.
Postad 22 March 2010 - 18:11
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
Neeeee inte bygga, vill bli klar ju  Ska plocka hem lådorna och provspela dem på fre kväll. Ska bli intressant! Har så jäkla mycket annat att göra denna vecka så jag hinner inte greja alls så mycket som jag vill..
Mr_Tony:
Jag har kikat på de där, såg att de finns i helsvart också så nu blev de ännu mer intressanta. Bra pris och det ser ut att vara en stadig konstruktion samt att de går att fylla också. Kör du kuddar emellan stativ och HT eller?
Japp jag har SD-kuddar mellan hgt och stativ. Fram har jag Nexus 50cm och bak har jag Nexus 60cm stativ. De bakre är ett par begagnade 100cm som jag kapat och kortat ned till 60cm. Att studera spackel-torkning är inte min favoritsyssla heller  Mina blir nog också klara till helgen  /Tony
Postad 22 March 2010 - 18:26
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Japp jag har SD-kuddar mellan hgt och stativ. Fram har jag Nexus 50cm och bak har jag Nexus 60cm stativ. De bakre är ett par begagnade 100cm som jag kapat och kortat ned till 60cm.
Att studera spackel-torkning är inte min favoritsyssla heller Mina blir nog också klara till helgen 
/Tony
Ok, ja jag har både stativ och sd kuddar på ingång nu.. Internet is the sh*t!  Jag hann faktiskt få på ett lager lack idag (RAL 9003) innan jag gav mig också, finns fortfarande en del ställen där man skulle kunna slipa mer, inte direkt tacksam färg när ALLA skuggor o defekter syns. Men jag väljer att lägga ett lager lack på nu och nöjja mig med det en stund. Den totala slutfinishen får vänta lite.. inte riktigt 100% på att jag ska ha lack länge.. Har börjat snegla på fanér. Tänk om man kunde bestämma sig nångång.... :S
Postad 23 March 2010 - 13:30
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Uppdaterat bildarkiv och provspelat.
Nån som vill köpa concept 8or? =)
Postad 23 March 2010 - 13:53
hampe90
-
hampe90
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Postad 23 March 2010 - 15:38
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Tackar!
Återstår en del jobb med finishen dock. Har bara lackat dem en gång. Ska slipas mer också men jag ville provspela dem.
Väldigt nöjd ljudmässigt!
Första intrycket är att det är grym basåtergivning, torr & snabb.
En fin spridning & upplösning på en silkeslen diskant. Prövade att spela riktigt högt och högtalaren blir verkligen aldrig vass..
Och att spela högt är verkligen inga problem med dessa.
I like!
Nu ska de få spela i ca 100h innan ett slutgiltigt betyg kommer!
Postad 23 March 2010 - 16:26
hampe90
-
hampe90
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Roligt att du är nöjd  Känns så extra bra, när man har gjort det själv också
Postad 23 March 2010 - 16:56
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Roligt att du är nöjd Känns så extra bra, när man har gjort det själv också 
Ja det är en skön känsla!
Postad 29 March 2010 - 11:13
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Uppdate.
Nu har jag spelat med högtalarna i ca 50 timmar.
Jag har en viss db höjjning iom att min vänstra högtalare står i ett hörn, kan tyvärr inte göra mycket åt det.
Har som sagt skaffat stativ+sd kuddar. Har diskanten i öronhöjd när jag sitter i sweetspot.
Ljudmässigt är jag galet nöjd! Allting låter mycket väl harmonerat. Ingenting är vasst (ändå ej avrullat).
Dessa högtalare passar mig som handen i handsken. Spelar mycket blues/singer-songwriter och rock överlag.
Det finns djupbas.. mycket djupbas för att vara en stativare (hörnet kan ha inverkan).
Midbasen är bland det bästa jag hört, Dynaudio focus 140 midbas och denna påminner mycket om varandra för att göra en direkt jämförelse.
Nån sa att de upplevde sina hfls som dova. Det är inte mina. Vädligt luftigt och fint och ändå driver jag med en nad stärkare & rör-cd.
Slutord 1 = dessa högtalare kommer att stanna hos mig väldigt länge. Kommer inte att skaffa sub/basmodul. Behövs ej i det rummet de spelar nu.
Postad 29 March 2010 - 11:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Kul att du är nöjd, hoppas du får mycket glad speltid med dom och att du fixar med akustiken så fort som möjligt, innan du få för dig att det "duger som det e nu" och avstår... det duger nämligen inte som det e nu, det kommer du att märka när du väl fått upp dämpmaterialet.
Du kommer ihåg hur den skulle placeras också va ?
Postad 29 March 2010 - 16:03
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Kul att du är nöjd, hoppas du får mycket glad speltid med dom och att du fixar med akustiken så fort som möjligt, innan du få för dig att det "duger som det e nu" och avstår... det duger nämligen inte som det e nu, det kommer du att märka när du väl fått upp dämpmaterialet. Du kommer ihåg hur den skulle placeras också va ?
Jajjamänn, nope dämpmaterial skall fixas! Och jag har sparat pm:en från dig. Det blir de plattorna från hifikit.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|