Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ATC SCM 11

110 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
ATC SCM11 (Surroundhögtalare) 1 8.333332 (2) Inga priser

Postad 24 March 2011 - 11:15

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Har en annons ute på mina 11ór.....det lutar åt 40órna nu :)

Postad 04 April 2011 - 10:46

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Var i fredags å hämtade mina SCM 40.
Dock är min stärkare på vift så jag paniklånade en polares Yamaha reciver, en lite rackare 667 eller nått sånt.

Prelimenära lyssningsintryck, SCM 11 gillar effekt. SCM 40 lika så...inge vidare stompa med den lilla Yamaha recivern, men helsike vilken renhet mid domen ger, spridningen är dessutom mycket större från dem så omkringligande ytor blir viktigare att få styr på. Det "släpp" som 11´n har finns defenetivt i 40án men man får vara lite mer observant på reflektioner ifrån middomen.

Återkommer med bättre rapport när min "stora" reciver är tillbaks.

Redigerat av Triggerhappy, 06 April 2011 - 10:46.

Postad 06 April 2011 - 18:20

Unregistered4efabc88
  • Unregistered4efabc88
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Grattis!

Postad 08 June 2011 - 12:42

willswing
  • willswing
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Hur gick det, TriggerHappy?
Nyfiken i en strut, då jag sneglar lite med ena ögat åt SCM 19.

Postad 08 June 2011 - 21:43

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Hur gick det, TriggerHappy?
Nyfiken i en strut, då jag sneglar lite med ena ögat åt SCM 19.

Hej,
Jag har mina ATC SCM 40 och är glad som en speleman. Kör numera med pioneer sc-lx83 receiver + Musical Fidelity A1008 förstärkare med inbyggd DAC. 2 x 250w kvalle stärkare.

Så normalt film/TV körs vi lx83 och MF agerar slutsteg via HT pass
2-Kanals Finlyssnande kör jag min Oppo 93 via coax direkt till MF.

Det bästa ur två världar i mina öron :)

Mucho nöjd

Just ja, 11 orna bor i Halmstadstrakten nu.

Redigerat av Triggerhappy, 08 June 2011 - 21:45.

Postad 08 June 2011 - 22:48

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Hej,
Jag har mina ATC SCM 40 och är glad som en speleman. Kör numera med pioneer sc-lx83 receiver + Musical Fidelity A1008 förstärkare med inbyggd DAC. 2 x 250w kvalle stärkare.

Mucho nöjd

Riktigt trevlig rigg du har :)

Postad 09 June 2011 - 11:46

willswing
  • willswing
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0

Hej,

Mucho nöjd

låter alldeles, alldeles.....underbaart!
Googlat en hel del om dessa Scm19, och ha-begäret stiger med tiden.
Får se om återbäringen från Robin Hood räcker........

Postad 17 June 2011 - 15:46

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Hej,

Det bästa ur två världar i mina öron :D

Mucho nöjd

Yes kompisen är jättenöjd! För egen del lär det bli uppgradering till ATC.s fördel.

Postad 18 June 2011 - 07:57

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Aha, kul jonte.

Idag byts min MF A1008 ut mot den lite äldre A5+ en hög pengar. Samma effekt men ingen DAC.
Blir nog bra det med :D

Postad 18 June 2011 - 09:06

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Triggerhappy: Osså lite bilder tack. :D

Postad 19 June 2011 - 01:01

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Triggerhappy: Det ska alltså bli renodlat analogt ljud? Vintage ljudet med vinyl...

Funderar lite på vilket alternativ som blir bäst och lättast akustiskt att få till. Golvare eller stativare kompletterade med sub.

T ex. SCM11 eller 19 eller golvare som SCM40. En subwoofer är ju flexiblare att flytta.
Överdrivna väggreflektioner i basområdet borde vara svårare att bli av med med en golvare, eller? I mitt rum har jag enkelgips vilket gör att den mesta av basen från min golvare läcker ut till rummet bakom... Testade att ställa ett par gamla golvhögtalare bakom min befintliga (för att få en hård reflekterande yta bakom) och fick genast jobbigare ljud; ekande bas som förstörde hörbarheten av de högre registren.

Angående sub så vore Velodyne SPL Ultra serien kanske ett alternativ. De ska tydligen vara lätta att integrera till de flesta system och med automatisk kalibrering. Någon som testat?
Annars är ATC C4 ett alternativ fast dubbla priset. C1:an har ju bara 300 watt att jobba med.

Triggerhappy, producerar dina golvare all bas du vill ha till hårdrock och hembio?

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 19 June 2011 - 02:35.

Postad 19 June 2011 - 11:07

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Hej Jonte,
Jag har sub, tom 2st.
Jag har iofs hemmabioambitioner i min kalkyl och därmed krav på att subbe ingår.

När jag lyssnar på 2-kanal kör jag de bra produktionerna direkt till MF = puristiskt
Sämmre produktioner och allmänt poppande så går ljudet genom reciviern med lite hissad bas.

Om jag skall beskriva hoppet mellan scm11 och scm40 så är det två saker främst:
Mellanregistrets röstomfång i 40 gör dem så himmla rena och väldigt korrekta, de tar i princip hela registret och levererar det helt utan att delningsfilter eller annat lägger sig i.

Det andra är pondusen i i det lägre registret, man skall ha klart för sig att detta inte är basmonster utan slutna 40liters högtalare med 8" bas. En fet passus nu, de gillar och levererar defenetivt bäst med ett bra steg. När jag kört direkt på reciviern så finns allt där och jag var ganska nöjd, men jag hade inte det där tokrappa anslagen som jag hört på demon hos salladh. Så därav skaffade jag MF stärkarn. Sen igår bytt till en MF A5.

Å sen MF klev in så har anslagen fått energi och helt plötsligt kom en botten som tydligen gömt sig innan, och anslagen känns i bröstet...t.ex morph the cat med fagan:)

40orna är mer givande att labba med placeringen också. Mid domen har en stor spridning och jag har toat in mer än innan, mer basstöd beroende på hur nära bakvägg etc.

Sammafattningsvis, middomen är den stora grejen, har du förstärkare för det och en bra placering så får dessutom en rapp och tight leverans i de lägre registren ned till ca 35hz.

Jonte, scm40 och en vettig subbe = det bästa. :D
Du får middomen och subbotten.

Redigerat av Triggerhappy, 19 June 2011 - 11:17.

Postad 19 June 2011 - 14:14

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Ok. Tack för intrycken. :) Jag har två UPA-1 med 200 watt rms i 8 ohm. De orkar trycka på vid riktigt höga volymer trots att golvarna är i 4ohm. Kan sakna lite anslag när jag spelar dynamisk musik som rock då basen försvinner lite grann i de intensivare partierna med mer dynamik.
Fick rådet av Emotiva att i första hand låta en sub ta hand om basen. Medan deras XPA-1 (500watt i 8 ohm) hade gjort jobbet. Då hade man sluppit att försöka integrera en sub men fått betala närmare 18k iofs. Inga dyra pengar för två fullt balanserade monoblock men i alla fall...

Nu är nog dina högtalare en lättare last än mina då de kör i 8 ohm. "Sensitivity 85dB @ 1W @ 1metre"
jämfört med mina: 4 ohm 89db "Sensitivity 2.83volts @ 1 Meter"

Var det lättare att få till det akustiskt med två subbar än en och vilka är det du matchar 40 litrarna med - Canton?
Mina Emotiva är slutna konstruktioner dem med och basen (två 8:or) är väldigt tydlig vid jämförelse med tidigare modeller med basreflex (Canton RC-L, Compact M900).

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 19 June 2011 - 14:17.

Postad 20 June 2011 - 06:47

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Det lär nog poppa med upa :)

Dubbla subbar minskar moderna osv.

Postad 09 July 2011 - 19:58

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
...

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 10 July 2011 - 23:38.

Postad 11 July 2011 - 21:57

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Triggerhappy, hur stort är det rum du spelar i?

Postad 12 July 2011 - 09:34

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Hej, Mitt vardagsum angränsar till en "öppen trappa" till övervåningen så rent volymässigt är det svårt att veta hur det skall beräknas.
Men jag sitter ganska exakt 3,25M från frontarna och har C-C mått mellan frontarna på 2,70M.

Jätteprecision´s ritning bifogas :)

Bifogad fil(er)

Postad 13 July 2011 - 18:28

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Jag är absolut inte duktig på ritningar. :)
Ville kolla om mitt rum var för litet för golvarna. En del föredrar ju SCM19 och tänkte då att det kan vara rummet som påverkar omdömet...
Mitt rum är då 4.20 eller 4.80 brett (då det blir en aing större halvvägs) ggr 5.12. Sen har jag fem dörröppningar; 2 på höger och två på vänster samt en i höger hörn i frontväggen.
Bakom lyssningsplatsen har jag yttervägg med två fönster. Beroende på vilken vägg jag använder så har jag märkt skillnad på hur mycket bas jag får ur högtalaren. Har testat med både portad och sluten golvare. Skillnaden var något större för de portade. Har fått höra att de ska spela längs med rummet för att låta bäst men det stämmer ju inte riktigt i mitt fall.

Postad 21 July 2011 - 11:52

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Lyssnade på denna trevliga högtalare när jag var i Kina nyligen. Först spelades den med någon amerikansk elektronik, Cary. Lät ok men kändes lite väl påträngande i övre mellanregister och diskant. Bytte sedan eklektronik till ATC SIA2 och vilken skillnad. Det blev mycket lugnare och trevligare ljud med denna förstärkare. Efter min korta lyssningsstund kan jag inte annat än rekommendera provlyssning av dessa. En liten högtalare som låter riktigt fullvuxet till ett rimligt pris.

Postad 21 July 2011 - 23:19

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Lyssnade också på den kombinationen på Highendmässan . det vore fint om man kunde hitta tillbaka till det "soundet" hemma... De spelades i ett avlångt rum på minst 50 kvadrat och några av Primacoustics absorbenter syntes till lutade mot väggen.

olasahl, var rummet akustik behandlat på något sätt då du lyssnade; var det stort osv.? Hur högt spelade ni?

Jag tänker testa att para ihop Xindak XA-8250 tillsammans med ett par Emotiva XPA-1 (500 watt/8ohm) till ATC SCM40 för att se om "lugnet" infinner sig även utan ATC:s exklusiva elekronik. Blir ett försök nu i höst...

Jag har min Xindak anläggning med 150 watt slutsteg hos en kompis som äger 11:orna och tycker det låter bra men det blir lätt påträngande och speciellt då vi vrider på hög volym. Kan ju vara rummet (inga tavlor på väggarna) och ett något klent slutsteg. En integrerad rörförstärkare Xindak V30 är på väg till honom när kinseserna har skickat reservdelen....

Någon som testat att driva ATC:s stativare eller golvare med rör?

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 21 July 2011 - 23:29.

Postad 24 August 2011 - 16:59

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Hej igen,

För att komplettera lite var det ett mycket väl dämpat rum som var ca: 25 m2 skulle jag tippa. Även jag kunde känna att det blev lite påträngande då vi spelade med cary-elektroniken och det känns som det krävs en anpassad elektronik för att få harmoni i ljudet. Tycker fortfarande att det lät riktigt bra även vid första lyssningen men blev som sagt snäppet bättre när vi kopplade in ATC:s egen elektronik. Det vore väldigt kul att provlyssna ATC:s aktiva högtalare med tanke på hur jag uppfattade ljudet vid min provlyssning.

Jonte83: Något nytt angående SMC40 ännu? Har du fått till det med elektronik osv?

Postad 27 August 2011 - 23:14

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Jo nu har jag rotat runt lite och ror förhoppningsvis den aktiva scm20 i tower serien i hamn innan Oktober. Kommer att fortsätta att köra Xindak XA8250 som försteg. Den gjorde ett bra jobb uppkopplad till SCM11 hos kompisen drivna av ett par Emotiva USP-1 monoblock.

Uppdaterar info längre fram :) .

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 30 August 2011 - 00:15.

Postad 29 August 2011 - 16:15

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Låter spännande med aktiva alternativ.
Rörstärkare på 11án eller 40án låter "fel" men jag har inte testat så vem är jag att dömma.
Dock gillade de effekt....de är ju inte de mest lättdrivna högtalarna på marknaden.

Postad 30 August 2011 - 00:18

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Har du hittat en optimal placering för golvarna, Triggerhappy? Hade varit roligt att få se någon bild.
Inte ofta man ser SCM40 i black ash:)

Xindak XA8250 är "solid state" monouppbyggt försteg i klass A. Alltså inga rör.

http://www.xindak.co...x?ProductID=338

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 30 August 2011 - 00:30.

Postad 30 August 2011 - 01:30

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
[quote name='olasahl' date='Jul 21 2011, 11:52 ' post='3336675']
Lyssnade på denna trevliga högtalare när jag var i Kina nyligen. Först spelades den med någon amerikansk elektronik, Cary. Lät ok men kändes lite väl påträngande i övre mellanregister och diskant. Bytte sedan eklektronik till ATC SIA2 och vilken skillnad. Det blev mycket lugnare och trevligare ljud med denna förstärkare. Efter min korta lyssningsstund kan jag inte annat än rekommendera provlyssning av dessa. En liten högtalare som låter riktigt fullvuxet till ett rimligt pris.

Hade varit kul med en jämförelse med CA2 mot den du nämde eller andra förförstärkare i samma priklass (11k).
Iofs kommer jag kanske att få möjligheten att jämföra då jag provlyssnar...

Postad 31 August 2011 - 13:30

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Har du hittat en optimal placering för golvarna, Triggerhappy? Hade varit roligt att få se någon bild.
Inte ofta man ser SCM40 i black ash:)

Xindak XA8250 är "solid state" monouppbyggt försteg i klass A. Alltså inga rör.

http://www.xindak.co...x?ProductID=338

Jag har inte trixat mer med själva uppställningen, det optimala vore att vrida hela uppställningen 90 grader motsols men jag håller med frugan om att det skulle förta en massa andra fördelar som nuvarande uppställning har.
Så jag har det så bra uppställt jag kan för närvarande utan att förta övriga levnadsvillkor för rummet.

Bjullar på ett par riktiga skitbilder...dock bytt Musical Fidelity stärkare, TV (numera en 60" som hänger längre ned å slickar centern i ovankant så inte kablarna syns) och subbar sen dessa bilder.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Triggerhappy, 31 August 2011 - 13:35.

Postad 31 August 2011 - 23:46

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Tycker det ser bra ut. Pricken över i med ATC center och dubbla subbar! Vad är det SCM40 står på?

Apropå skitbilder så har du nog sett mina... får skylla på att jag bor själv:)

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 31 August 2011 - 23:57.

Postad 01 September 2011 - 05:55

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Hej, de står på 50mm tjocka, svartmålade betongplattor och SD-kuddar.

Postad 10 October 2011 - 16:23

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
<p> </p>
<div style="font-family: 'Helvetica Neue', Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 14px; color: rgb(34, 34, 34); background-color: rgb(255, 255, 255); ">
<p>Lite uppdatering...</p>
<p> </p>
<p>Jag funderar starkt på att köra på den passiva nu när jag ändå har skaffat slutsteg. Var ju tvungen att testa... Märkte att mina nuvarande golvare blev ritkigt baskapabla helt plötsligt med ett 500 Watt steg och orkar inte stå ut med att lyssna på bumlet vilket jag blir ekonomiskt tvungen att göra ett bra tag om jag väljer aktivt. (Tanken är att köra bio i ena rummet och tvåkanal i det andra)</p>
<p>Har länge varit svårt att välja mellan scm20 asl och scm40. Hade varit så nice att äga en aktiv ATC... vilket länge varit på G. Får väl bli en 50 version om man blir riktigt rik....</p>
<p>På mässan spelades mest 11:an och misstänker att storleken på rummet påverkar hur djupt den gick.; basen kommer igång när man vräker på lite och det är ju lugnt i ett större rum... sen vart det behandlat också.</p>
<p> </p>
<p>Med SCM40 har jag ordentlig budget för akustikåtgärder. Står inte ut längre med basbumlet... har testat alla placeringar.</p>
</div>

Postad 11 October 2011 - 06:28

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Låter trevligt, vore kul om du kunde låna din polares scm 11 å provåka med nya slustegen :)

Själv är jag småsugen att testa atc's scm25 som center, så man kommer åt middomen. Mest för att testa. C3' är bra men men...

Postad 11 October 2011 - 10:42

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Låter trevligt, vore kul om du kunde låna din polares scm 11 å provåka med nya slustegen :)

Själv är jag småsugen att testa atc's scm25 som center, så man kommer åt middomen. Mest för att testa. C3' är bra men men...

Har inte smc 11 en softdome i mellanregistret?

Postad 11 October 2011 - 11:47

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Har inte smc 11 en softdome i mellanregistret?

Hej,
SCM 11 är en tvåvägs högtalare dvs har en bas och en diskant(som är en softdome).

SCM C3 centern har två basar och 1 diskant.

SCM 40 är trevägs med bas, diskant och där emellan den legendariska mid domen.

SCM 25 är en aktiv studiomonitor också trevägs som ovan med samma mid dom.

Redigerat av Triggerhappy, 11 October 2011 - 11:49.

Postad 30 October 2011 - 23:12

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Det blev en beggad 15 år gammal högtalare som består av ATC:s original element filter och "crossovers" till classic 100 litaren. Kabinettet är samma mått fast istället för stativ så stativ ben. 57 kg högtalare. Fick hjälp av säljaren i Köpenhamn att skjutsa hem dem :)

Blev nu ett påtagligt behov av att absorbera bas. Kommer grejer om två veckor så kommer dela med mig mer då av slutgiltiga intryck.

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 30 October 2011 - 23:19.

Postad 31 October 2011 - 06:58

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Oj oj, grattis. Låter spännande. Bilder

Postad 01 November 2011 - 08:51

Chelsea12
  • Chelsea12
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Får dock inte glömmas att när dessa högtalare demas så körs de med deras egna förstärkare för drygt 30000 har ingen aning om vad transport och cd kostar. Tyckte dock att de var bra när jag var på mässan, men har ett par personliga favoriter i wilson benesch the arc som demades för ett par år sedan med hegel elektronik..de var oerhört bra .Något som den fattige (jag) aldrig får uppleva i hemmiljö.

http://www.audioconc...kel&artnr=326-4

samt storebror

http://www.audioconc...kel&artnr=326-3

tyckte jag för några år sen är det bästa jag hört. Kolfiber på sidorna mumma.....

Postad 01 November 2011 - 09:34

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Får dock inte glömmas att när dessa högtalare demas så körs de med deras egna förstärkare för drygt 30000 har ingen aning om vad transport och cd kostar. Tyckte dock att de var bra när jag var på mässan, men har ett par personliga favoriter i wilson benesch the arc som demades för ett par år sedan med hegel elektronik..de var oerhört bra .Något som den fattige (jag) aldrig får uppleva i hemmiljö.

http://www.audioconc...kel&artnr=326-4

samt storebror

http://www.audioconc...kel&artnr=326-3

tyckte jag för några år sen är det bästa jag hört. Kolfiber på sidorna mumma.....

Hej Chelsea, kul med dina intryck, känns lite fjärran dock att du jämför ATC SCM 11 (13´000:-) med högtalare för 43´000:- när du i samma mening påpekat att ATC blivit demat på förstärkare för 30´000:-....gissar att Wilson högtalarna inte demades på Billebro elektronik.

Vill dock inte ta intrycken ifrån dig, men att dra in kostnad i ekvationen blev lite skevt i mina ögon.
Jag har inte hört de wilson du länkat till så jag uttalar mig inte ang det.

När det gäller storebror SCM 40 har jag kört dem på spinkig Yamaha RX-V667, Pioneer LX-83 samt på Musical Fidelity A1008 och även A5 (nuvarande set up). Och utan tvekan Har Musical fidelity förstärkeriet levererat pondus och botten som den lille Yamahan inte förmåde styra fram, LX-83 är klart bättre men de separata MF stärkarna har vart goast.

A1008 var en snutt mjukare i mellanregistret än A5 (brukar ligga runt 7-9000 beggat) som å andra sidan tog ännu bättre grepp om det lägre registret. Musical Fidelity stärkarna speciellt A5 påminner mycket om ATC´s egna steg i mina öron...dvs väldigt neutrala..dvs låter inte speciellt någonting annat än att leverera ren å rak förstärkning.

Postad 06 November 2011 - 13:29

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
file://localhost/K:/DCIM/100KM008/PICT0668.JPG

file://localhost/K:/DCIM/100KM008/PICT0669.JPG

Ett par snabba bilder här. Kameran visar lite överdrivet ljus på bilderna.

Inga sköna skapelser precis men låter bra. Basen ekar ganska jobbigt i lokalen då de går ganska djupt men levereras akustikgrejor från GIK i veckan.

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 06 November 2011 - 13:36.

Postad 06 November 2011 - 20:11

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Jonte, blir spännande med akustikfixet. Bilderna funkar inte att se?

Postad 07 November 2011 - 20:19

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Visste inte riktigt hur jag skulle bifoga dem så de blir att klistra in länken i adressfältet om man vill se dem.

Funderar på att byta från Audax diskanterna i dem (Audax TW034X0). Tycker inte diskanten riktigt håller måttet i all musik... kan det vara något i filtret?
Får mitt "riktiga" försteg tillbaka om ett par veckor från reparation så får se då om diskanten gör bättre ifrån sig. Fick mer detalj skärpa i mer dynamiska musikparti med bandiskanter i förra högtalarna. Grejerna är ju 15 år... Lät dock bättre då jag provlyssnade dem i Köpenhamn med försteg från Holfi, Parasound dac och ATC SPA-150.

www.wilmslowaudio.com kan man bl a köpa köpa kit till scm50 och och scm100 med kabinetter som ej är original men bra och original element och filter. Kabinetterna finns att köpa olika monterade i svårighetsgrad/utförande alt. med CAD ritning d v s man kan få dem så att man endast behöver limma med medföljande lim eller kabinetter färdiga men givetvis kostar det då mer att skicka än platta paket.

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 08 November 2011 - 17:05.

Postad 09 November 2011 - 22:48

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Rekommenderar GIK Acoustic. Tajtare bas :)

Postad 01 January 2012 - 00:56

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Jonte, blir spännande med akustikfixet. Bilderna funkar inte att se?

Lägger upp nya så småningom i galleriet.

Postad 28 March 2012 - 14:02

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Funderar på att sälja mina ATC SCM40 och C3 centern.......

För att lämna utrymme för en aktiv lösning *leker hemlig* :ph34r:

Postad 28 March 2012 - 14:30

willswing
  • willswing
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Käre värld, Triggern!! Djävulen har verkligen dig i sina klor!!
Jaja....lite nyfiken blir man.
Aktivt....hmmm... http://www.istereos....992#products..?

Postad 28 March 2012 - 14:40

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Käre värld, Triggern!! Djävulen har verkligen dig i sina klor!!
Jaja....lite nyfiken blir man.
Aktivt....hmmm... http://www.istereos....992#products..?

Finns tydligen större än dem du länkade till B)

Postad 28 March 2012 - 14:44

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Kylskåpsstora ATC på gång ? ^_^

Postad 28 March 2012 - 14:55

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Kylskåpsstora ATC på gång ? ^_^

Mnjae....kan inte påstå att jag har en riktig plan ännu men det kurrar i förändringstarmen....tror mitt största misstag var att sälja iväg MF stärkaren förra helgen.....så antingen blir det slutstegsinköp vilket vore den kloka lösningen, annars lite skiftning i högtalar uppsättningen...har alltid vart lite sugen på aktivt men det är ju obscena pengar.....

Postad 29 March 2012 - 22:07

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Ja, dom kostar flis. Men ack va bra grejer....

Postad 30 March 2012 - 08:04

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Efter att ha scannat av vad det finns att få tag i för aktiva ATC för "vettiga" pengar så ger jag upp den idén just nu.
Har också fått upp ögonen för ADAM´s aktiva HiFi högtalare men de är också svinmycket pengar.
Så det lutar kraftigt åt slutsteg.

Det har också fötts en idé om att lacka om 40´orna och C3án till högglans vitt...men jag måste f-n lista ut hur man skruvar ur elementen?

Ytterligare en idé är att slita ur filtrena ur hela frontsystemet, progga upp 3 st Mini-DSP och sen köra aktivt över 8-kanaler (3 per front och 2 för centern)....vore ju lite ballt :) och f-n mindre deg än aktiva färdiga grejer.

Redigerat av Triggerhappy, 30 March 2012 - 08:28.

Postad 30 March 2012 - 11:51

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Adam Audio har jag inte haft förmånen att ens se i verkligheten. Annars har jag ett mycket gott öra åt högtalarfabrikanter som
levererar till yrkesmässiga kunder. ATC och PMC är en av mina topp 5 generellt.

(O/T men orankat så är det: JBL, PMC, ATC, Harbeth och Wilson Audio.)

Redigerat av Bongo_Mongo, 30 March 2012 - 11:51.

Postad 20 May 2012 - 07:55

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Råkade köpa nytt boende så......

Redigerat av Triggerhappy, 10 January 2013 - 10:14.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.