Men just nu är jag ändå intresserad av vad ts har att säga om dessa högtalare, har du sett om dom närmat sig sverige i leveransen eller står det still pga flygtrafiken?
Återkom gärna sedan med reflektioner över dess ljudkaraktär
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 19 April 2010 - 10:35
Jag ser ingen anledning till att man ställer sig kritisk till ditt "test"/inköp av nya högtalare som är av okänt märke för oss svenskar. Jag kan även förstå argumentationen gällande plagiat av b&w's högtalare och att man inte ska främja dessa tillverkare då man får känslan av att dom är oseriösa.
Men just nu är jag ändå intresserad av vad ts har att säga om dessa högtalare, har du sett om dom närmat sig sverige i leveransen eller står det still pga flygtrafiken? Återkom gärna sedan med reflektioner över dess ljudkaraktär Postad 19 April 2010 - 10:55
Dom håller tiden, ht fanns tidigt i morse på Bromma för importskanning, så jag bör få dom i morgon, d.v.s på utsatt datum.. Tänkte först skriva lite om vad jag kan se utifrån om finish, infästning av element, basportarna, anslutningar för ht-kabel.., sån´t som går att se med blotta ögat, utan att behöva börja skruva sönder lådorna.., det å ljudet får komma lite längre fram. -------------- Javisst ska man vara kritisk, men vi svenskar tenderar att kalla allt för "kinesiskt skit, kinesiska kopior" utan att ha några som helst bevis för det... Å det är långt ifrån 1:a gången jag som privatperson råkar ut för sån´t här, å att jag har behövt "bevisa", att det inte är kinesiskt/annat land, eller nåt skit. Ta bara Yaqin, dom blev kallade "kinesisk skit", direkt jag tog upp deras produkter, så jag fick börja förklara att det är japanska delar, å enbart välkänd elektronik, typ Burr Brown DAC:ar, ALPS volymkontroller, men monterade i Kina/Hong Kong.. Hade jag däremot representerat ett känt företag, som tagit in ett nytt märke, då hade aldrig nåt sån´t här uppstått.. Då hade frågorna å påståendena, sett helt annorlunda ut.. Redigerat av humlan57, 19 April 2010 - 11:02. Postad 19 April 2010 - 11:36
Ha ha ha, vi får se, jag vet ju inte ens när dom kommer, fast det brukar vara på fm. Men jag brukar syna det jag beställer väldigt ingående, innan jag börjar använda det.., det gäller allt. Å högtalarna är så stora, så det är liksom försent att vända å vrida, när dom väl är på plats. Så vi får se vad det blir.., lite ska jag nog hinna skriva, även om det inte kan bli värst mycket av värde.. En annan ht i serien, som jag tycker borde vara intressant för många, är C1. En mindre bokhylle eller stativ högtalare, med en lite ovanlig konstruktion, slavbas istället för basport.. http://www.sonidoa.de/html/c1.html Pris okänt.., de priser som finns, verkar helt påhittade, då dom varierar från 200-600€, så jag skulle fråga istället för att tro på nån uppgift från nån sida på Internet. Postad 19 April 2010 - 13:08
Det finns säker massor med bra ht som inte säljs i Sverige. Flera av dom lär inte ens få säljas, utan att dom butikerna skulle bli hotad att tappa andra märken.., nåt som är mycket vanligt i Sverige, inom alla områden... Postad 19 April 2010 - 13:21
Verkar va rätt stora lådor,drar man av 4cm på varje yttermått så får man ca 90l innervolym .Men 16kg st? måste stå fel eller.......
Postad 19 April 2010 - 13:42
Ja det är fel, dom väger 26-28kg/st. Allt som står om dom på testsidorna, verkar vara hopblandat med A2, så lita inte på nåt, vad gäller data å priser där. Ö.h.t vad som står om A1 å A2 på testsidorna, å prisuppgifter på Internet/butiker varkar ha blandats ihop. Så det gäller att göra klart för sig vad texten handlar om.., A1 eller A2. Jag mailade Sonidoa å bad dom skicka bilder å all data, med hänvisning till alla konstigheter på Internet. Jag fick då tillsänt mig data, å styrkt att det han beskrev, verkligen var den högtalare jag frågat om, d.v.s den här: http://www.sonidoa.de/html/a1.html Återstår å se, vad jag får i paketen Redigerat av humlan57, 19 April 2010 - 13:47. Postad 19 April 2010 - 14:25
Sonidoa:s: http://www.sonidoa.de/index.html eller Empire:s: http://empire-hifi.com/index.html vilken av dom menar du? Empire:s är definitivt inte nån höjdare.., typiskt små företag, där man inte verkar förstått Internets genomslagskraft... Såg förresten att Empire:s möbler säljs på några ställen i Sverige, å t.o.m skrivs om här på forumet... Sonidoa:s hemsida är väl inte sämre än mycket annat, men utformningen är inte typisk svensk. Men annars vet jag inte, allt finns ju där..., det kommer allt fler med sidor som är mer bildmässiga, så det kommer såklart även till Sverige så småningom.. Postad 19 April 2010 - 17:08
Ser iaf misstänkt likt ut, inte ovanligt att högtalare, precis som allt annat, ges ett namn som passar bättre i resp land.., ibland enbart för att inte förväxlas med nåt annat. Jag tippar på att det är samma högtalare, då tillverkaren är ADS, alltså samma som för Empire. Kolla här så finns allt: http://www.mistralau...me=Loudspeakers Priserna verkar lite lägre, ca 9000 sek exkl frakt, så om det är samma, kan det vara värt att välja Mistral istället för Empire.. Bra jobbat av dig, det där hade jag helt missat Redigerat av humlan57, 20 April 2010 - 09:07. Postad 19 April 2010 - 17:23
Drog iväg ett mail till snubben som står för den danska siten för att höra ved dom tar för ett par
Postad 19 April 2010 - 17:30
Visst, vi ska ju hjälpa varandra till bra affärer, å då behövs folk som kollar upp det åxå. Postad 20 April 2010 - 00:25
Allt är sig likt. OEM från Kina som dyker upp med olika logotyper.
Och ja, de är från Kina, tillverkade av det kinesiska företaget "Full Tat". http://fulltat.trustpass.alibaba.com/ Place of origin: Guangdong, China Brand name: Mistral http://fulltat.trust...udspeakers.html De har sitt ursprung i Kina, och började exportera/expandera 1996: http://www.tradekey....ture-Co-Ltd.htm Ännu en kopia från Mistral, även den tillverkad i Guangdong, Kina: http://www.studiolin...u...&e_cat=1091 Redigerat av Ageve, 20 April 2010 - 00:29. Postad 20 April 2010 - 06:26
7995 DKK + frakt tar dom. Postad 20 April 2010 - 09:15
Hmm, det blir inte billigare än dom jag köpt, 7995 DKK = 10445 SEK + frakt .., verkar bättre att ta dom från Tjeckien istället.
Nej dom började 2002, enligt det här iaf.., å Full Tat gruppen är inte nåt dåligt alternativ att jobba mot/med. ---------------------- http://www.mistralau.../ommistral.html Om Mistral Audio Mistral Audio er et registreret varemærke i England og Kina. Efter at have udviklet et stærkt brand indenfor lydprodukter (højttalere og forstærkere) på det kinesiske marked, udvidede Mistral i 2002 sin distribution til Europa hvor det har høstet stor succes. David Audio Design & Manufacturing Company Ltd. er producenten bag Mistral's produkter. Et Firma der kontinuerligt helliger sig udvikling af højkvalitets højttalere, hjemmebiografsystemer og tilbehør til Hi-fi. Produkterne er ISO9001 godkendt og lever op til de skrappe krav fra CE, FCC og CCC certificeringerne. Mistral's produkter kendetegnes ved høj byggekvalitet, pæn finish og førsteklasses komponenter. ------------------------------------------- Lite mer info bra. David Audio Design & Manufacturing Co., Ltd. Is a manufacturer in China invested by Full Tat Group (Hong Kong) and Audio Design Services Limited (ADS.UK). Located in Nanshan District,Shenzhen City Guangdong Province, P.R.China. ADS designs and makes high quality acoustic equipments including Hi-Fi, AV and PA system for public address purposes. Our subordinate department included: Development and engineering section, quality control, Marketing and International development group, Purchase, administration and financial department. One Stop Shop: We also have our own accessories product line, such as: electron, PCB, cabinet, plastic and mould products. Why Choose Us: We adopt Hi-profile quality control and management system with our 10 years designs and production experience. ------------------------------------ Redigerat av humlan57, 20 April 2010 - 09:32. Postad 20 April 2010 - 09:54
Högtalarna har anlänt..., inga skador på emballaget, å som vanligt väldigt bra paketerat av kineserna.., dags att packa upp å syna högtalarna utifrån.
Postad 20 April 2010 - 10:19 spännande Postad 20 April 2010 - 10:45
Jaja, två olika källor men årtalet spelar ju ingen roll i sammanhanget. Poängen var att företaget är kinesiskt, och de säljer numera även till omvärlden. Det engelska som du nämner har bara att göra med att ADS finns registrerat som varumärke där, men företaget är kinesiskt. Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du kan ta informationen de ger på allvar. Hemsidorna är riktigt torftligt uförda och texten halvdant översatt till engelska. Personerna och företagsnamnen som nämns är ju helt totalt okända för de flesta utanför Kina (iaf fram tills nu). Man får vara riktigt godtrogen om man tror att ett företag som producerar uppenbara plagiat har som mål att vara seriösa. Det gäller givetvis inte bara plagiat på B&W. Det finns tjing-tjong varianter på Focals större modeller med. Liknande design på håll, men såklart inte en skruv gemensamt under skalet. Högtalarna du har beställt är ju inga kopior på något vad jag kan se, mer än att designen liknar CAV men det är ju Kina OEM båda två. CAVs liknande modell har iaf klarat sig riktigt dåligt i tester (även om man inte ska ta det på för stort allvar alltid), tror t om att Hifi & Musik gav den betyget 3/10, med motiveringen att de som har konstruerat den aldrig kan ha lyssnat innan de startade tillverkningen. Det kommer då från en tidning som ger Dynavoice bra betyg, så optimismen är inte direkt på topp. Det är såklart möjligt att de skiljer sig mycket ljudmässigt. Designen utåt säger inte mycket om prestandan, även om Empire/Mistral/ADS/Full Tat/whatever vill få godtroende spekulanter att tro det, genom att plagiera en välkänd tillverkare. OBS: Alla mina inlägg i denna tråden är riktade mot ett enskilt företag/en koncern. Jag har aldrig påstått att allt som produceras i Kina är dåligt, men i det här fallet ringer många varningsklockor. Redigerat av Ageve, 20 April 2010 - 10:47. Postad 20 April 2010 - 12:00
Bilder får bli nåt för min son, att ordna till helgen... Utlåtande ja..., finns inte mycket att säga ljudmässigt än.., mer än att dom placerar tydligt, som t.ex programledarna i P3. Dom får sina egna tydliga platser mellan högtalarna, vilket gör det roligare att lyssna.., en öppen ljudbild, helt enkelt. Men jag måste låta dom få gå några dagar, innan jag vågar säga nåt om ljudet. Dessutom är jag inte alls van att placera högtalare, med basen sidomonterad. Vet inte ens om dom ska vara vända inåt eller utåt i rummet, vilket heller inte finns nån regel för.., så jag måste testa mig fram. Jag har iaf inte märkt nåt "konstigt" med ljudet.., eller rättare sagt med röster, då jag inte lyssnat på, eller aldrig brukar lyssna på nåt annat i början, med helt okända högtalare.. Vad gäller själva lådorna, elementen m.m, så ser allt bra ut, klart hög finish, utan att vara nåt alldeles extra. Bra anslutningar, inga plastlådor, utan riktiga genomföringar, justerbara fötter av alu, gör det lätt att få dom att stå stadigt. Men jag fick sätta på dom skydd/tassar, då dom annars verkar kunna repa.. Finns inte så mycket mer att säga än.., jag å högtalarna behöver mer tid.. Men som sagt, ljudet är öppet, rösterna känns rätt, nån karaktär på lådorna vet jag inte direkt om det finns.. Kanske röstframhävande då..., nää, jag vet inte.. Postad 20 April 2010 - 12:06
Å i Tyskland, får dessa högtalare väldigt höga betyg i tester, t.o.m toppbetyg av nån tidning.., så varför ens bry sig i tester.., några direkta sanningar ska dom i vart fall aldrig tas för.. Postad 20 April 2010 - 13:57
Har kört lite frekvenstester, å det finns inget att anmärka på där.
Tyvärr så hörde jag nåt som "skramlade" i ena lådan, så då bara måste jag öppna å se vad det var.. Så ut med basen å satte lite dämpning runt alla ledare.., igen risk att dom kommar att låta nu iaf.. Passade även på att kolla in delningsfiltret.., inte för att jag begriper värst mycket av dom, men kunde iaf konstatera att det var rejält gjort, å enligt alla regler jag känner till... Har även hittat en resons i lådan, kring 125 Hz, å som jag tänker försöka göra nåt åt längre fram. Enklast blir att limma dit en remsa plywood på höjden, det bör bli vridstyvt nog, å räcka för att få stopp på svängningarna.. Postad 20 April 2010 - 16:06
Ja nu märks det att jag saknar kunskap/erfarenhet, av högtalare med sidmonterade basar..
För jag har fått erfara, att är långt i från samma sak, som att placera ut ht med enbart framåtriktade element.. Det går ju att variera basgången i all oändlighet, verkar det som. Från nästan ingen bas alls, till rena jordbävningsmullret, å allt däremellan.. Så nu får dom stå som dom gör, tills jag anser dom inspelade. Annars lär jag få flytta dom, efterhand elementen blir allt följsammare, å det har jag ingen lust med alls.. Dom är ju så förbannat blanka, att varenda fingeravtryck syns lång väg. Så efter varje flytt, är man bara tvungen att torka av dom..., får ta-mig-sjutton börja med såna där vita handskar, för att slippa eländet Postad 20 April 2010 - 17:13
Det är ju bra att du är ärlig iaf. Oftast blir resultatet i trådar som denna en total okritisk hyllning.
Nackdelen med sidomonterade basar är att det lätt blir fasfel/tidsfel i förhållande till övriga register. Rummet kan såklart påverka mycket med. Att det skamlar inne i lådan är inte direkt ett kvalitetstecken, men det hade helt klart varit intressant med bilder på filter, stagning osv. Inte för att det säger mycket om prestandan men iaf ambitionsnivån i bygget. Redigerat av Ageve, 20 April 2010 - 17:21. Postad 20 April 2010 - 19:06
Grabben får ordna det, när han kommer upp i helgen.. Postad 20 April 2010 - 19:34
Vet inte om "skramlet" var kablarna, eller nåt slags ljudfenom från resonansen kring 125Hz..., svårt att avgöra när det liksom blir ljud från alla håll, å jag tycker det "skramlar" från precis allting i rummet. Det är ju inte direkt snällt mot en låda att pressa på rejält, vid dess svaga punkter. Å 125Hz med lite effekt får ju allt att vibrera.., så man skulle behöva ett ekofritt rum, om inte annat så för att inte bli förvirrad av alla ljud som inte kommer från högtalaren. Det finns en hel del stagning + resonansdämpning (pålimmade mindre bitar), men det är ju tyvärr MDF som har användts, å sån´t skit i ht lådor kräver ju massvis med stagning å resonansdämpning för att fungera bra... Det ska vara vridstyv björk eller ev bambufanér, limmad till minst 13 lagers plywood i högtalarlådor. Fast jag förstår att det oftast blir en för dyr lösning, men då slipper man undan det mesta av stagning, å kan använda enkla (skruv)stag för att dämpa resonanser. Enkelt å väldigt effektivt att få tyst på en låda, med justerbara stag, då man kan både trycka å dra, för att få rätt spänning i lådväggarna... Förstår inte varför dom inte satt någon resonans-dämpning mitt bakom baselementet, det hade inte varit så svårt eller kostsamt..., annars så verkar dom ha stagat å dämpat hyfsat, rent mekansikt.., men just mitt bakom bas-elementet är det ostagat/odämpat, av nån anledning. Dom kanske inte testar med samma effekt, som jag gjorde Sen är det svårt att uttala sig så mycket, utan att veta varför det är gjort på det ena eller andra sättet, men jag skulle iaf aldrig ha låtit bli att limma dit några bitar, för att döda resonanserna... Ta bilder inuti lådan blir inte lätt.., tror inte det går att komma åt värst mycket mer än delen för basen + delningsfiltret.., inte utan en massa jobb iaf. Men jag måste säga, att de är ett väldigt behagligt å öppet ljud när det gäller röster.., kan bli riktigt bra där, när elementen väl mjukats upp/spelats in lite mer.. Redigerat av humlan57, 20 April 2010 - 19:55. Postad 21 April 2010 - 06:13
monolith marmor funkar fint...... Postad 21 April 2010 - 09:58
Hur menar du? Det är väggen precis bakom baselementet som börjar låta, när lådan hamnar i resonans vid 100-150Hz... Alla lådor har ju en mer eller mindre markant resonanspunkt, å den här är i mitt tycke på tok för uppenbar.. Det som gör mig fundersam, är varför det enbart är den ena som låter, trots att det vid handpåläggning vibrerar lika illa på båda.., enligt mig då. Misstanken att nåt missats eller gått fel vid tillverkningen, kommer jag inte ifrån... Knacktest avslöjar ingenting, det låter helt lika, mycket mer går heller inte att säga utifrån en knacktest.. Ihåligt betyder inte att en låda behöver var dålig, det beror mest på vilket material som använts, vilket oftats i sin tur avgör, hur mycket stagning man har satt dit.. I vilket fall som helst kommer jag att resonansdämpa genom att limma dit ett par plywood bitar ca 25x25x300mm.., det kommer definitivt att släcka ut just den här resonansen. Tyvärr så vet jag inte hur det kommer att påverka basen i sin helhet, men normalt så händer ingenting, mer än att just resonansen försviner, å basen blir tydligare just där.. OBS!!! Det här ska inte ses som nåt jätteproblem, som går att höra vid vanlig lyssning. Jag kan åtminstone inte det.., möjligen hade jag gjort det, när jag var som mest i farten med hifi, men nu klarar jag det inte. Postad 21 April 2010 - 10:56
[quote name='humlan57' date='Apr 21 2010, 10:58 ' post='2873042']
Hur menar du? ja det finns högtalare som är gjorda i detta matrial... där slipper man alla slags resonans problem om den är korrekt gjuten. Postad 21 April 2010 - 12:11
Puuh.., men nu börjar jag iaf få grepp om dom här burkarna.
Tror jag blev för trött igår, för mycket lyssnande helt enkelt. Svårigheten är att få ordning på basen, ett dåligt/odämpat lyssningrum, tillsammans med med en högtalarkonstruktion som jag är helt ovan vid, gör att jag liksom har fått börja från noll. Men nu låter det iaf riktigt bra, då jag gett högtalarna mer luft omkring sig, å lite, lite, lite, i taget, vinklat in dom mot lyssningsplatsen. Resultatet har blivit en fastare bas, med rejält djup, men inte längre så överväldigande å påtaglig. Men det är fan så mycket svårare att hitta rätt, än med enbart frontmonterade element.., åtminstone när man inte har tillgång till ett bättre rum, än vad jag har. Nåja, eg brukar det väl alltid vara nåt som inte är bra, med nya högtalare, å med tiden så brukar det mesta gå att lösa, på nåt sätt. Men den diskant-puckel som visas i mätkurvan kan då jag inte hitta/märka, å då har jag testat det mesta jag kan komma på.., utan att hitta nåt alls som tyder på en hissad diskant. Svårigheten är som jag sagt, att hitta rätt med basen, annars är det en lättlyssnad högtalare, utan konstigheter.. Med fler timmar på elementen, så kan det här bli riktigt bra.. Klart är iaf. Dom har ett bra mellanregister å en fin diskant, med en klang som jag är rätt säker på att de flesta skulle gilla. Lättlyssnat, öppet, å med bra spridning.., absolut ingen vidrig sweet spot, som förtar hela nöjet med musiklyssningen. Det funkar fint att både sitta mitt emellan högtalarna men även att ligga "off axis" i soffan, nåt åtminstone jag upskattar Men högtalarna behöver luft kring sig, åtminstone hos mig. Alltså inget för dom som vill ha en högtalare väldigt nära vägg, eller inne i ett hörn, då kommer ni att dränkas av basen. Men det är inga överdrivna avstånd jag pratar om, utan mer de avstånd som ofta gäller för högtalare idag, 50-60cm luft. Jag är själv lite mot att dom kunstruerar så, då många tycker det är jobbigt att behöva ha högtalarna "mitt på golvet".., nåt jag delvis instämmer i. Det blir besvärligt att möblera, å kan ibland vara så att man tvingas välja bort en högtlare man gillar, av rena utrymmesskäl. Postad 22 April 2010 - 11:15
Utvärderingen går vidare...
Basen har jag lämnat därhän tillsvidare, å enbart inriktat mig på mellanreg å diskant. Men jag har kapat till plywood-bitar, som ska döda resonanserna från basen. Just nu ligger dom på tork i ugnen, då dom hämtats i från kylan.., vill inte att fukt ska få limmet (P700) att släppa från dom.. Limmar dom troligen ikväll, så får det tid att torka till lite, över natten. Får ta det lite lugnt med ljudtesterna några dagar efter det, då P700 limmet behöver den tiden, för att uppnå full styrka. Även om det brukar sitta som berg, nästan på en gång.. Mellanreg å diskant då... Ja det blir bara bättre å bättre, nåt som gör att jag inte alls kan förstå, varför man inte stagat/resonansdämpat bättre bakom basen. Mellanreg är öppet, precist, sprider ljudet väldigt bra i rummet, å svarar riktigt snabbt på transienter.., på gott å ont. Det "onda" är ju att snabbheten avslöjar dåliga inspelningar, vilket som ni säkert vet, leder till att dom låter ännu sämre, än på mer långsamma å förlåtande mellanreg. Men dom är inte extrema, som t.ex Sperrlin:s DP3, som direkt sänker alla inspelningar, som inte innehållar enbart "äkta" information från ett instrument. Jag skull vilja kalla dom "lagom", om nån nu begripar jag jag menar med det Bra blir bra, men dåligt blir inte helt hopplöst att lyssna på.. På liknande sätt är det med diskanterna, dom fyller i det dom ska, utan att vara hårda, vassa eller utmärkande på nåt sätt. Tyvärr kan jag inte svara på vad som händer när dom pressas rejält, jag har inte dom möjligheterna att justera upp nivån på dom. Så ni som gillar att det svider till lite i diskanten får leva i ovisshet.. Slutsatser hittills då.. En lättlyssnad högtalare, som sprider ljudet ovanligt bra. Ingen trång "hot spot" eller kraftig riktverkan, som gör bakgrundsmusik hopplös att lyssna på. Men sitter man mellan lådorna, så får man ändå en hyfsad bra ljudbild, å än en gång är "lättlyssnat" det ord jag tänker på. Svårigheten är placeringen.., iaf hos mig/mitt rum. Fel placerade, så försvinner, eller så dränks man av bas.., så man bör nästan vara två, för att hitta rätt uppställning. Har försökt hitta lite tips, som gäller högtalare med sidmonterade baselement, men det verkar inte finnas dåt användbart. Tips finns förstås, men dom pekar alla åt olika håll.., från att placera nära vägg, med elementet inåt rummet, till precis det motsatta. Så jag antar att det är rummet dom ska spela i, som helt avgör var dom ska stå för att fungera bra.. Jag ska ta tag i det efter helgen, å kan förhoppningsvis då även berätta om hur jag lyckats.. Mängden bas, kvaliten å djupet finns där.., mer än tillräckligt för min del.., men som sagt, det är fan så svårt att få till det i mitt rum. Får nog ta tag i dämpningen av rummet ändå, fast jag inte har nån lust Postad 22 April 2010 - 15:41
Här är ett par usla bilder på delningsfiltret, tagen på "känn" med en mobiltelefon..., nån kanske kan tyda/utläsa nåt av dom iaf..
Uppåt så blev det så dåligt att det inte syns nåt alls, men det är tre 22mm mellanväggar, en helt egen låda för mellanregistren + rejält förstärkt där basen sitter... Klart godkänt, så vitt jag kan se..., man kan ju undra varför dom missat att resonansdämpa precis bakom baselementet.. Visserligen är det ont om plats där, men några ditlimmade träbitar, hade inte varit några problem att fixa.., vilket är precis det jag nu ska göra. Nästan som om dom glömt/missat nåt i tillverkningen.., verkar vara nåt sprutat på andra ställen, kanske det som skulle varit gjort där åxå.., jag tycker iaf det är mist sagt konstigt, att det helt saknas resonansdämpning... Bifogad fil(er)Postad 22 April 2010 - 17:23
Nu sitter "dämpbitarna" av plywood på plats, 2 långa å 4 kortare bakom varje baselement.., lite lagom osymetriskt utplacerade.
Om det inte blir perfekt, så lär det iaf bli en klar förbättring... Postad 22 April 2010 - 17:38
duo30filter.JPG 116.16K
0 Antal nerladdningar.......Rätt identiska komponenter som det satt i mina ombyggda dynavoice... Angående dina filter så finns det både bättre och sämre,precis som med det mesta annat Redigerat av sollerön, 22 April 2010 - 17:40. Postad 22 April 2010 - 18:11
"Bättre" finns alltid.., å dyrare.
Frågan är bara om man kan höra nån skillnad, eller om det enbart blir kostsamt.. Postad 23 April 2010 - 09:19
Provspelat med musik, å kört frekvenstest, å visst blev det bättre...
Men såklart glömde jag att rätta till ett av dom vanligaste felen, som ofta ses i ht-lådor, det att delningsfiltret/kortet sitter monterat på "plintar". Det leder alltid att det börjar svänga vid en viss frekvens, å heller inget undantag i dom här lådorna.. Det är mycket troligt att det aldrig märks, men det stör mig, att jag kan höra när dom "låter", vid en frekvenstest. Så det blir till att öppna lådorna igen, å klämma in några gummibitar o limma kanterna på kortet. Då kommer dom endast att kunna följa lådans ev svängningar, å inte hitta på egna hyss.. Postad 23 April 2010 - 11:03
Så-där-ja, nu är det "tyst", inga mer oönskad ljud som jag kan höra från lådorna.., lite gummibitar å rejält med P700 gjorde susen..
Limmet har förstås inte härdat än, men jag stagade upp delnigsfiltret såpass, att det ensamt, borde fungera.., limmet är bara en extra försiktighetsåtgärd, å förhindrar dessutom att kortet spricker. Det här med delningsfiltret, är ett vanligt monteringsfel, å det hjälper inte vart man monterar det. Det ska inte sitta på plintar, utan monteras stumt mot lådan, annars kommer det att fungera precis som en högtalarbaffel, vid vissa frekvenser. Är det lätt åtkomligt, så klipp till en lagom tjock å stor bit gummi, å lägg den mellan filter å låda, skruva fast, å sätt slutligen dit ett par rejäla lim-klickar, vid kanterna mellan filter å låda. Då kan inte längre några resonanser uppstå..., svårar än så är det inte.. Postad 23 April 2010 - 13:41
dc_12_filter.JPG 1.4MB
0 Antal nerladdningarDu är en noggrann herre verkar det som,ja man vill ju få det så bra som möjligt ,inget fel i det .Bild på ett filter i en av mina lådor,det här skramlar ingenting och helt orört. Var annat som skramlade i stället (portarna och mellanregisterkopparna dåligt limmade =åtgärdat)
Postad 23 April 2010 - 14:08
"Skramlar", gjorde det inte heller i mina burkar...
Det är när man träffar rätt med frekvensen, som man kan få korten att svänga rejält. Troligen hade jag aldrig märkt nåt, om inte dom här korten råkade vara avstämda precis på 125Hz, alltså precis på en av de fasta frekvensena, som finns på testskivan. Efter stagningen så blev det riktigt tydligt/hörbart, då fanns inget annat i lådan som gav ifrån sig nåt missljud längre.. Sen är det högst troligt att jag är lite "störd", å lyssnar för mycket efter missljud.. Men sån´t här kan jag bara inte släppa.., det irriterar psykiskt, även om det inte hörs, å så är ju så lätt att fixa till. Men nu är jag nöjd..., de missljud som nu finns, kan jag inte lokalisera. Dom kan komma precis från vad som helst i rummet.. Du vet sånna där ljud, som försvinner eller flyttar på sig, så fort man rör på sig.., bara turen, om man hittar vad som låter.. Postad 23 April 2010 - 16:14
Är själv lite nojig med testtoner
Postad 23 April 2010 - 20:08
Visst kan det vara ett bra hjälpmedel, det avslöjar direkt, om nåt sitter löst eller liknande.. Men det gäller att ta det lite lugnt.., för mycket effekt, å det börjar låta skit, från så gott allt i högtalarväg, eller så skickar man nåt element till ljudhimlen. Å vill du förstöra en kväll, så kör ljudsvep med rejäl volym, såna där svep som hastigt går upp/ner frekvens.. Alltid uppstår nåt misssljud, missljud som aldrig går att hitta, men som kan få en att kasta ut varenda pryl i rummet, i ren desperation. Redigerat av humlan57, 23 April 2010 - 20:10. Postad 25 April 2010 - 21:47
Nu har jag hårdtestat dom här högtalarna, å dom kan verkligen prestera, om materialet är bra.
Att mellanregistret är bra, riktigt bra t.o.m, har jag sagt tidigare, även att diskanten får klart godkänt. Dom delarna skulle nog få rätt höga betyg, även från audiofilhåll, då dom verkligen kan presentera röster å akustiska instrument, på ett angenämt sätt. Ljudet i mellanreg/diskant ligger på gränsen mot det analytiska, men blir sällan det..., antar det är banddiskanten, som gör att det musikaliska överväger.. Jag gillar det, även om den hitlistemusik som ungdomarna gillar, den som knappt innehåller ett enda riktigt instrument, å är "tillskruvad" för att passa mp3-spelare å dåliga musikanläggningar, den låter platt å allmänt konstigt... För att den musiken ska bli njutbar på dom här högtalarna, så behövs att man kan justera frekvensnivåerna, å det kan jag inte på min anläggning.., får väl köpa mig en EQ Basen har jag mest haft problem med, tills nu, då rummet jag lyssnar i ger basresonanser, som ligger precis där den mesta basen brukar finnas. Nu har jag skaffat en rejält tjock matta på 2.5x3.4m, med en vikt på 34kg, som jag lagt ut i rummet. Sen har jag provisoriskt, satt upp ett par basfällor i hörnen, så nu låter basen, om inte perfekt, så iaf inte sämre än att jag kan stå ut med ljudet, tills jag tillverkat nåt som fungerar tillfredställande.. Nu vet jag iaf vad högtalarna kan prestera i basen, även om jag inte fullt ut, vet vilken kvalitetsnivå den ligger på. Men kraft, snabbhet, djup, å en sjuhelsikes punch finns det, mycket mer punch än väntat.., eller som frugan sa, då hon satt i soffan å fick en liten demo av högtalarna. "Det känns som nån slår mig i ryggen". Sammantaget är det här en lite udda blandning. Det brukar inte vara den här typen av mellanregister, när basen kan fås att kännas så här. I bra högtalare med så här högupplösande mellanreg, så finns en bas som visserligen går lågt, men saknar ofta det där extra som behövs, för att t.ex hårdrock ska låta/kännas rätt, m.a.o en rejäl punch. Men här finns det så pass mycket av den varan, att jag skulle bli förvånad, om inte de flesta tycker det räcker till. När jag fått bättre ordning på rummet/akustiken, så ska jag kolla upp kvaliten på basen mer ingående.., lär väl ta nån vecka, måste först fundera på hur jag ska göra. Men 120mm isolering/mineralull har jag gott om, så jag kommer troligast att använda den, för nån typ av basfälla i hörnen.. Postad 26 April 2010 - 14:00
Varför krångla till det...
Dags att fixa basfällor, å så här tänker jag göra.. Skär först till mineralull, genom att endast kapa till på sidorna, så att dom passar i 45 grader mot hörnen i rummet, å ställer dom i hörnen från golv till tak..., luftspalten som blir kvar bakom, gör samma nytta som att fylla den med ull.. Sätter upp 4 krokar/hakar i vägen, på var sin sida om mineralullen. Fäster ett lämpligt elastiskt tyg på en rundstav, å hakar fast i krokarna på väggen.., färdigt Tänk på att sätta krokarna/hakarna i väggen, så att tyget spänner mot mineralullen... Rundstav använder jag, för att enkelt kunna justera hur spänt tyget ska vara, för att det ska se snyggt ut. Å använder såklart en stiftpistol för att fästa tyget med, å inte nåt lim. Minimalt med arbete å till en ringa kostnad. Men fungerar garanterat lika bra som nåt annat, för att döda de resonanser som oftast återfinns mellan 100-175Hz. Dagens mineralull är ju dessutom behandlad, så att det inte ska damma nämnvärt, men äldre ull bör man nog klistra polyfill eller annat på.. Postad 28 April 2010 - 17:55
Nu är "basfällorna" på plats.., man kan tycka vad man vill om lösning rent estetiskt, men dom fungerar faktiskt riktigt bra
Även om det inte blev helt perfekt, så kan jag nu tydligt höra lågbasen, utan att den dränks av dom stående vågorna.., å fast å fin som en tonårs-jänta är den Så nu är jag för tillfället helt nöjd, men skulle jag vilja ha bort det lilla som finns kvar av resonanserna, så får jag väl sätta upp en 3:e fälla.. Bifogad fil(er)Postad 28 April 2010 - 20:36
Vad jag kan se blev det riktigt bra!
Postad 29 April 2010 - 09:23
Tack, nu blev jag lugn Det kan inte bli fyra, då att väggfast skåp från golv till tak, är placerat där.. Rummet är ju inget eget rum, utan en mindre del av ett större rum, med en större öppning mellan.., det är just det som gör det så svårt att få ordning på ljudet. Helst hade jag velat spela längs med rummet, men det går inte, då väggarna som finns på sidan om öppning, helt slår ut all bas. Ett jäkla skitrum, ur akustisk synvinkel, så att spela tvärsöver i den mindre delen är enda alternativet, för i den större delen finns en dörr på ena sidan, å en väggfast bokhylla som täcker hela väggen på andra sidan... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |