Buzzing kommer inte från elektroniken i en plasma TV och i de fall det gör det så är det "enkelt" fixat genom byte av felaktiga komponenter eller behandling som t ex minskar ljudalstrande vibrationer hos komponenter.
Buzzing kommer sig av hur bilden genereras i en PDP där högspänning läggs över ledare som är separerade från varandra i riktining mot betraktaren. Buzzing kommer alltså från panelen självt och är omöjlig, med denna design, att eliminera utan att förstöra mycket av bildkvalitén. Pioneer jobbade faktiskt på detta eftersom det klagades ganska friskt över buzzing från deras paneler, men gav upp då de inte var villiga att offra bildkvalitén för något som få upplever som en dealbreaker.
Ett möjligt sätt att elimiera buzzing skulle vara att orientera ledarna så att ljudet skickades ortogonalt mot betraktaren, men det kräver en total omdesign så det är föga troligt...
Tack Wolfy. jag inser just att jag svarat fel till många personer. Jag har alltid trott att transformatorn var den som ställt till det. d-nice sade ju att buzzingen kom från själva panelen, vilket jag tyckte var konstig. Nu när man får det förklarat på ren svenska så är det lättare att förstå.
Min Kuro 500M surrar mer beroende om jag vrider på huvudet eller inte. Din förklaring stödjer då panelbuzzingen. Då kan man väl hoppas på att OLED i stort sett inte surrar. Fråga mig inte varför jag tror det, jag bara tänker mig att inte kommer surra på samma sätt.
Och precis som du säger är kvaliteten tillräckligt hög på Pioneer att jag inte bryr mig om det. Igår när jag tittade på ubåtsfilmen BELOW så var svärtan påtagligt djup. Jag tror fortfarande denna plasma leder djupsvärteligan bland plasmor. Inget dåligt rekord. Ofta jämförs ju andra tv-märken med 5090:an. Men svärtan är tamejfan djupare på M-serien. Men jag
tror inte 60" fick denna djupa svärta. Kanske du kan räta ut frågetecknen?