Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

System Audio Explorer Master

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 January 2012 - 15:41

wZpr
  • wZpr
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Skulle dock vänta med ny stärkare (din primare är riktigt fin) tills högtalarna är inspelade, det händer ganska mycket när de är inkörda :)

Primaren lånar jag bara ett litet tag till, tänkte passa på att se om man kan jämföra med en jämbördig Naim och/eller Hegel under tiden... Det där med inkörning är ett vida debatterat ämne. Somliga hävdar att vissa modeller är som natt och dag i jämförelse.

Postad 21 January 2012 - 08:42

caddy
  • caddy
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har ett par Explorer master här hemma och känner absolut inte igen mig, driver dessa med Naim 282 och ett 250 steg.
Dessa behöver verkligen motioneras innan de spelar ut, det jag har märkt med Audioquest kablar är att de har lite mycket loudness i sig och det föll inte mig i smaken.
Jag föll för Nordost, har du tillfälle att prova andra kablar, så har du eliminerat den faktorn.

Postad 22 January 2012 - 15:51

wZpr
  • wZpr
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har experimenterat med positioneringen och hos mig låter det klart bäst med högtalarna nära väggen, i hörnen av rummet - Det ger en mer homogen bas samt bredare stereobild. Också provat att plugga basreflexerna med lite bomull för att basen inte stundtals ska bli alltför stark, måste tänka på grannarna också :). Även labbat lite med akustikdämpning och kan bara konstatera att det klart gör skillnad även om det kan verka subtilt till en början. Håller klart med falangen ang. att ingen enskild frekvens sticker ut och dominerar framför nån annan. Förresten, är det någon som sandfyllt sina Explorer Master, och hur upplevde ni resultatet?

Redigerat av wZpr, 22 January 2012 - 15:57.

Postad 01 February 2012 - 22:49

wZpr
  • wZpr
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Dags att ge en update! Fick hem en Naim XS-2 på prov igår. Jisses, vilken skillnad det blev. Ljudet sticker verkligen ut ur högtalarna. Spelar med kropp och själ, något I32:an aldrig gjorde. Det verkligen svänger. Ljud som jag upplevde försvann i I32:an, hörs klart och tydligt med Naimen. Undrar om det var nåt slags fasfel på I32, för det lät verkligen inte rätt. Då undrar jag om någon kan tipsa om alternativ till Naim, som spelar med liknande själ, fast kanske ännu mer av det goda? :)

Postad 02 February 2012 - 18:57

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Fixa en Hi cap med då blir det ännu bättre eller mycket :)
Jag kör med en Hi cap till min Supernait använder även supernait som slutsteg till Pioneer SC Lx 75.

Postad 11 February 2012 - 09:49

falangen
  • falangen
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Hej. Nu var det länge sedan jag startade tråden och jag var nu inne och läste lite på alla era kommentarer. Intressant läsning!

Till wZpr: Jag har inte koll på exakta frekvenser och så men jag förstår ditt problem.
Jag upplevde liknande problem med mellanregistret men inte lika påtagligt som du upplever det.

Kan det vara så att basen tar överhand och att det gör att man upplever att mellanregistret försvinner,som att basen äter upp mellanregistret?

Jag har upplevt som en del andra här att basen kan bli i kraftigaste laget.
Tyvärr har jag ett rum där jag har problem med stående basvågor.

Jag flyttade ut högtalarna ca 50cm från väggen.
Täppte igen basportarna bak med skumgummi kuddar.
Provade med mjuka dämpfötter men fastnade för spikes.
Fyllde dom också med sand.
Inhandlade ett slutsteg från Lyngdorf som jag driver frontarna med.
Allt detta gjorde stort steg i rätt riktnig.

Som ett test rotade jag fram några sunkiga övernattnings madrasser av skumgummi och placerade bakom högtalarna mot väggen.
Jag ställde också en madrass på soffryggen mott bakväggen och DET gjorde en ENORM skillnad.
PANG! Musiken "in your face",basen ännu stramare,mellanregistret kröp nästan innanför huden!

När vi hittar nytt boende har jag som första prioritet att sätta upp dessa bakom frontarna och på väggen bakom soffan.

http://www.emusic.se...rial&info=15493

Redigerat av falangen, 11 February 2012 - 09:56.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.