Com Hem TV Module HD CI+
(CA-moduler)
|
4
|
(9)
|
448:- |
Com Hem's Nya höstkampanj (40 inlägg)
|
13 år sedan |
Postad 06 December 2010 - 22:58
Postad 06 December 2010 - 23:02
Någon som vet, eller har testat, ifall Fire DTV/Floppy DTV stödjer CI+ ?
undrar jag med?
Postad 07 December 2010 - 07:37
Med största sannolikhet - nej.Någon som vet, eller har testat, ifall Fire DTV/Floppy DTV stödjer CI+ ?
Hela pairing-systemet är framtaget bla för att förhindra användning av produkter som program-leverantören inte kan "kontrollera"
Med ett TV-kort skulle du ha möjlighet att spela in hd-material okrypterat till hårddisken och det gillar inte comhem.
De produkter som kan spela in från HD såsom exempelvis Humax HD-box eller en del TV-apparater gör det krypterat så att det inte går att se på någon annan maskin.
Personligen gissar jag på att det aldrig kommer att komma något TV-kort för datorn som fungerar med CI+ (det kan komma en "ful-lösning" - men det är en annan historia)
CI+ knyter ett serienummer (i det här fallet TV:ns) till ett abonnemang vilket gör det omöjligt att flytta runt CI-modulen + programkortet med bibehållna HD-kanaler till flera TV-apparater, grannar, bekanta etc utan att först registrera dessa serienummer (det ska fungera med upp till 3 serienummer)
Vi ska dessutom göra klart att ComHem skulle kunna stänga av pairing-systemet när helst de vill och då skulle HD-kanalerna fungera på alla TV-apparater (med DVB-C och HD) med befintliga CI-moduler - men det kommer de inte att göra.
ComHem själva hävdar att det är krav från TV-kanalerna som gör att de infört pairing - men det vet vi som följt denna soppa i ganska exakt 4 år att det är kvalificerat bullshit.
Välkommen till kontrollsamhället.
Postad 08 December 2010 - 12:35
Berätta gärna mer om "ful-lösningen" det låter lite intressant.
Postad 08 December 2010 - 13:38
Jag trodde att CI+ knöt CA-modulens serienummer till abonnemanget och att ComHem därigenom hade koll på att varje såld CA-modul bara kan användas till ett ComHem abonnemang? Har jag missförstått?
Berätta gärna mer om "ful-lösningen" det låter lite intressant.
jo det är ca modulens serie nr inte tvns allt tv/tv kort behöver stödja är ju ci+... att fire dtv inte stödjer ci+ är lite tråkigt
Postad 08 December 2010 - 15:27
CI+ knyter ett serienummer (i det här fallet TV:ns) till ett abonnemang vilket gör det omöjligt att flytta runt CI-modulen + programkortet med bibehållna HD-kanaler till flera TV-apparater, grannar, bekanta etc utan att först registrera dessa serienummer (det ska fungera med upp till 3 serienummer)
Fasiken! Och jag som tänkte använda mitt CI+ i sovrumstvn när man vill se tv där inne!
Postad 08 December 2010 - 16:29
Jag har fattat det som att CI+ vidareförmedlar TV:s serienummer - på samma sätt som det fungerar med ComHem:s HD-boxar där där boxens serienummer är knutet till abonnemanget.Jag trodde att CI+ knöt CA-modulens serienummer till abonnemanget och att ComHem därigenom hade koll på att varje såld CA-modul bara kan användas till ett ComHem abonnemang? Har jag missförstått?
TV-apparatens serienummer knyts till abonnemanget och du kan ha upp till 3 apparater (HD-box/TV) knutet till ett abonnemang.
Nu är det ju inte just serienumret som används utan en krypterad nyckel som är specifik för just en apparat.
Det var mer menat som att det finns en teoretisk möjlighet för en "ful-lösning", men att vi inte kan förvänta oss någon officiell lösning.Berätta gärna mer om "ful-lösningen" det låter lite intressant.
Och det kan du - förutsatt att din sovrums-TV har DVB-C/HD/CI+ så kan du se HD-kanalerna om du registrerar båda dina TV-apparaters serienummer med ComHem.Fasiken! Och jag som tänkte använda mitt CI+ i sovrumstvn när man vill se tv där inne!
Har din sovrums-TV inte CI+ kan du fortfarande se SD-kanalerna med modulen.
Postad 08 December 2010 - 16:38
Och det kan du - förutsatt att din sovrums-TV har DVB-C/HD/CI+ så kan du se HD-kanalerna om du registrerar båda dina TV-apparaters serienummer med ComHem.
Har din sovrums-TV inte CI+ kan du fortfarande se SD-kanalerna med modulen.
Bra! Den har allt det där som behövs (Samsung 26 tums led) så jag ska testa när kortet kommer
Postad 08 December 2010 - 18:10
Enligt ComHem:s kundtjänst så är det CI+ modulens serienummer som knyts till abonnemanget - Inte TV-apparatens.
Det borde innebära att man kan plocka med sig modulen till grannens TV och se på HD-kanaler där med ? (förutsatt att hans TV har DVB-C/HD/CI+)
Postad 08 December 2010 - 19:37
Jag får nog krypa till korset och säga att jag hade fel angående serienummer på TV/CI+ modul.
Enligt ComHem:s kundtjänst så är det CI+ modulens serienummer som knyts till abonnemanget - Inte TV-apparatens.
Det borde innebära att man kan plocka med sig modulen till grannens TV och se på HD-kanaler där med ? (förutsatt att hans TV har DVB-C/HD/CI+)
jo för om de parade tvns serie så skulle de inte säga att den kan funka på icke godkända tv apparater. för då skulle de inte kunna garantera säkerheten i fallet med pirat kopiering det kommer komma nån typ av fullösning för htpc ägare men det kommer ta tid
Postad 08 December 2010 - 21:35
Och i sånt fall, kan man inte spela in (Denna TV kan man spela in program till en extern HDD) program som sänder HD via CA+ modulen till en extern HDD?
Postad 08 December 2010 - 22:36
Tror du menar CI+. Kollar man i specen på din TV så står det bara CI så tyvärr verkar det som den inte stödjer det.Undrar om någon vet om LG 47LE8500 (LG 47LE850N) stöder CA+?
Och i sånt fall, kan man inte spela in (Denna TV kan man spela in program till en extern HDD) program som sänder HD via CA+ modulen till en extern HDD?
Postad 08 December 2010 - 22:44
47LE850N har jag inte hittat info på
Redigerat av Unregistered5ed9ef49, 08 December 2010 - 23:04.
Postad 08 December 2010 - 23:19
Va bra, då är det bara att införskaffa denna CA modul och pröva om den funkar på min TV, då ComHem inte ännu har godkänt den till min TV modell, men kommer nog göra det snart, och den lär ju funka redan nu ändå.
47LE8500 och 47LE850N är samma modell, N står vist för Norden.
Får se om det funkar att spela in HD program via modulen på ett USB minne eller en hårdisk.
Tack för länken.
Postad 09 December 2010 - 08:13
Frågan är ju var Amazon har fått de uppgifterna ifrån när LG själva inte skriver det.47LE8500 har ci+ http://www.amazon.co...e/dp/B003X421B6
47LE850N har jag inte hittat info på
Det är tyvärr många Internetbutiker som skriver att min Panasonic också har CI+ men det har den inte.
@Raul5
Du kanske ska fråga LG först för att vara säker.
Postad 09 December 2010 - 21:31
ComHem har tydligen problem med lanseringen av hd-modulen (?) och frivisar för tillfället alla kanaler - även hd-kanalerna utan pairing (med undantag för Hustler och PPV)
Jag själv har modulen men kan egentligen inte testa om den fungerar innan ComHem visar sinar kanaler "normalt" igen.
Postad 09 December 2010 - 21:38
På comhembloggen rapporteras det i kommentarerna att CI+ modulen fungerar med Panasonic G20 och Philips 37PFL8404H/12 - men:
ComHem har tydligen problem med lanseringen av hd-modulen (?) och frivisar för tillfället alla kanaler - även hd-kanalerna utan pairing (med undantag för Hustler och PPV)
Jag själv har modulen men kan egentligen inte testa om den fungerar innan ComHem visar sinar kanaler "normalt" igen.
tror inte comhem har problem tror mer att de aktiverar serier av dem som har modulen för att lättare hitta fel därför är pairingen av stängd och frivisning av alla kanaler sker
Postad 09 December 2010 - 22:27
Postad 10 December 2010 - 00:08
På comhembloggen rapporteras det i kommentarerna att CI+ modulen fungerar med Panasonic G20 och Philips 37PFL8404H/12 - men:
Så det är därför allt är fritt på ComHem just nu....dom har ju inte gått ut med den infon officiellt så jag trodde dom var lite nerviga efter Telias strul och hade något annat problem.
Btw så är det jag som har skrivit om Philips 37PFL8404H/12 på comhembloggen - så jag får hoppas att det fortfarande fungerar när dom slår igång pairingen igen.
Postad 10 December 2010 - 00:36
http://www.comhem.se...76/-/index.html
Meddelande från Kundservice
2010-12-09 kl 09:45: Viktig information till dig som har Digital-tv från Com Hem
Med start den första dagen i varje månad fyller Com Hem automatiskt på ditt/dina programkort med de kanaler du abonnerar på.
På grund av ett fel i ett av våra system har påfyllningarna för december inte skickats ut på ett korrekt sätt. Påfyllningarna är nu på väg ut gradvis! Under tiden har vi vidtagit andra åtgärder för att du ska kunna se på dina kanaler.
För att dina kanaler ska fungera felfritt ber vi dig att inte stänga av din digitalbox, alternativt ha din tv med inbyggd digitalbox igång. Annars finns risk att programkortet inte laddas på rätt sätt, och du blir utan några av dina kanaler under tiden som kortet laddas på (upp till 30 minuter).
Har du fler kanaler idag än vanligt? Detta kommer inte medföra några kostnader för dig. Titta och njut!
Postad 10 December 2010 - 07:51
Ställer mig ytterst tveksam till att det kommer att fungera med Panasonic G20.På comhembloggen rapporteras det i kommentarerna att CI+ modulen fungerar med Panasonic G20 och Philips 37PFL8404H/12 - men:
Den ska enl. Panasinic inte stödja CI+ iallafall. Jag var nämligen i kontakt med Panasonic för inte allt för länge sedan och då sa deras tekniker att Panasonic hade inte någon modell som stödjer CI+.
Jag tror att det är så att han har stoppa i modulen nu och fått bild på många HD-kanaler men detta beror på "frivisningen" och inte på modulen.
Postad 10 December 2010 - 08:07
Frivisningen beror på ett problem i Comhems ab. system enl. ifo på CH´s hemsida.tror inte comhem har problem tror mer att de aktiverar serier av dem som har modulen för att lättare hitta fel därför är pairingen av stängd och frivisning av alla kanaler sker
Postad 10 December 2010 - 18:16
Ja, precis - det var det jag ville ha sagt med mitt inlägg.Ställer mig ytterst tveksam till att det kommer att fungera med Panasonic G20.
Jag tror att det är så att han har stoppa i modulen nu och fått bild på många HD-kanaler men detta beror på "frivisningen" och inte på modulen.
Sedan ska vi göra klart att det kan finnas CI+ på TV-apparater trots att det inte står uttryckligen i specifikationerna.
Jag har fått CI+ modulen att fungera på min sovrums-TV som är en:
Det står ingenting om CI+ på samsungs sida för TV:n - det enda som finns är att CI+ nämns i instruktionerna för hur man stoppar i en CI-modul i manualen för TV:n
"För att titta på betalkanaler måste CI eller CI+ kort matas in"
Jag jämförde med manualer på tidigare samsung-modeller och där nämns endast "CI" för samma instruktioner.
Postad 11 December 2010 - 12:38
Ja, precis - det var det jag ville ha sagt med mitt inlägg.
Sedan ska vi göra klart att det kan finnas CI+ på TV-apparater trots att det inte står uttryckligen i specifikationerna.
Jag har fått CI+ modulen att fungera på min sovrums-TV som är en:
Det står ingenting om CI+ på samsungs sida för TV:n - det enda som finns är att CI+ nämns i instruktionerna för hur man stoppar i en CI-modul i manualen för TV:n
"För att titta på betalkanaler måste CI eller CI+ kort matas in"
Jag jämförde med manualer på tidigare samsung-modeller och där nämns endast "CI" för samma instruktioner.
frågan i fallet du säger att modulen funkar på din tv.. fast paringen är avslagen. i en tv där ci+ inte finns så blir modulen en vanlig ci modul enligt comhem så hur kan du då veta att funkar? i just din tv?
bara undrar
Redigerat av Duckface21, 11 December 2010 - 12:39.
Postad 11 December 2010 - 13:13
Dessutom står det klart och tydligt i TV:n när man har en fungerande CI+ modul - någonting i stil med:
"Godkänd modul hittad - laddar hem uppdateringsdata" - "Din CI+ modul är nu klar att använda"
Modulen uppdateras alltså via ComHem-signalen.
Postad 11 December 2010 - 15:10
Ställer mig ytterst tveksam till att det kommer att fungera med Panasonic G20.
Den ska enl. Panasinic inte stödja CI+ iallafall. Jag var nämligen i kontakt med Panasonic för inte allt för länge sedan och då sa deras tekniker att Panasonic hade inte någon modell som stödjer CI+.
Enligt specifikationerna på sid 91 i G20 manualen ska den ha stöd för CI+. Något som Panasonic även bekräftat för mig.
Kan även tillägga att jag skaffat en HD-modul och har inga problem att titta på Canal+ Sport & Film HD. Något som jag inte kan med min gamla CA-modul.
Postad 11 December 2010 - 17:35
Postad 12 December 2010 - 12:37
Vid inpluggning tog det ca 2 min. för at verifiera modulen, sen funka det så där.
Eftersom frivisningen är aktiverad fanns de flesta kanaler och HD funkar fint,...Men..mina Canal+ och Viasat var som bortblåsta, istället får man "ingen åtkomst" + "Inte aktiverat felkod (1)" på rutan, men TV4 Fakta som jag oxå betalar för den fanns med.
Vad skall nu till för att det ska funka ??
Redigerat av Stagger Lee, 12 December 2010 - 12:45.
Postad 12 December 2010 - 12:48
De som köper modulen direkt från ComHem behöver inte göra det eftersom de då redan lagt in ChipID numret i systemet.
Postad 12 December 2010 - 13:20
Passade på att beställa ett syskonabb.kort för att kunna ha i min Panasonic .. MEN vad som var kass var att Comhem INTE hade avtal med Viasat till att använda denna tjänsten, vilket dom har med Canal+.
Då kan man ju passa det vidare till Comhem, Är det nåt avtal på gång där ???
Postad 12 December 2010 - 13:53
Jag antar att det är en UE46B8050 du har? inte 850?Beställde just en CA-Modul av comhem för att just slippa den gamla klumpiga digitalboxen. I kundtjänst sa dom att den modulen passade min tv. Men när jag kollar på deras sida så hittar ja inte ens min tv modell, Hmm. Jag har en Samsung UE46B850. Någon som har denna modell som kan bekräfta att den funkar med modulen?
Postad 12 December 2010 - 14:49
Passade på att beställa ett syskonabb.kort för att kunna ha i min Panasonic .. MEN vad som var kass var att Comhem INTE hade avtal med Viasat till att använda denna tjänsten, vilket dom har med Canal+.
Då kan man ju passa det vidare till Comhem, Är det nåt avtal på gång där ???
Du ska antagligen vara glad att du överhuvudtaget får Canal+ på syskon-kortet - fram tills nyligen var det endast bas-paketet (medium/large) som fungerade.
De andra leveratörerna (Boxer, Canal Digital) har vad jag vet liknande avtal - Canal+ fungerar, men inte Viasat.
Postad 12 December 2010 - 19:12
å..fan e de så de ligger till, får väl kolla hur det funkar, tjejen på Comhem trodde att jag kunde ha det tisd./onsd. nästa vecka. beställde via telefon så ångerveckan gäller väl om man inte blir nöjd, vore väl skitkass om man inte kan se allt man har i avtal på båda korten, va e de för mening i så fall, hon föreslog att jag kunde ta ett Small-paket till men de e inte aktuellt. då drar jag hellre med mig CI+ o kort till andra TVn.
Postad 12 December 2010 - 19:22
Kan se Canal+HD vilket jag inte kunde innan jag bytte ca-kortet. (Sen kan man just nu se de flesta andra HD-kanaler men det har inte med ca-modulen att göra)
Något som är lite skumt är att jag inte kan få något digitalt ljud på Canal+HD, via förstärkare, utan måste sätta igång ljudet på TV-n istället. Kör ljudet optiskt från tv:n till förstärkaren .
Någon annan som fått samma fel? Idéer om hur man kan lösa det?
Eller får man vänta till comhem godkänt LG:s tv?
mvh
Postad 12 December 2010 - 19:59
Något som är lite skumt är att jag inte kan få något digitalt ljud på Canal+HD, via förstärkare, utan måste sätta igång ljudet på TV-n istället. Kör ljudet optiskt från tv:n till förstärkaren .
Fungerar det på andra kanaler ?
Först måste man ju ställa in någonstans i inställningarna att ljudet skickas via optiskt ut - sedan brukar man även få växla ljudkanal på TV-kanalen man ska titta på för att få 5.1
Postad 12 December 2010 - 22:18
Fungerar det på andra kanaler ?
Först måste man ju ställa in någonstans i inställningarna att ljudet skickas via optiskt ut - sedan brukar man även få växla ljudkanal på TV-kanalen man ska titta på för att få 5.1
På alla andra kanaler funkar ljudet, tex vanliga Canal+ kanaler. Den enda kanalen som jag märker något fel på är just Canal+FilmHD och Canal+ SportHD. Det är de HD kanaler som jag har abonnerat på men inte fått in tidigare, då jag inte haft HD-box eller HD-kort.
Postad 12 December 2010 - 22:22
Skaffade Ca-modulen till min LG 50PK550N och kan meddela att det verkar funka efter ett samtal till Comhem som kopplade ihop kortet med ca-modulen. TV är inte "godkänd" hos Comhem, men har CI+
Kan se Canal+HD vilket jag inte kunde innan jag bytte ca-kortet. (Sen kan man just nu se de flesta andra HD-kanaler men det har inte med ca-modulen att göra)
Någon annan som fått samma fel? Idéer om hur man kan lösa det?
Eller får man vänta till comhem godkänt LG:s tv?
mvh
Oj det låter ju trevligt. Jag har också en PK och väntar på svar från LG's support om PK-modellerna har CI+ stöd.
Postad 13 December 2010 - 09:00
Frivisningen beror på ett problem i Comhems ab. system enl. ifo på CH´s hemsida.
Aha så det e därför jag inte behöver ha min CI+ i tvn? Har alla kanaler på även sovrumstvn.
Postad 13 December 2010 - 09:51
Aha så det e därför jag inte behöver ha min CI+ i tvn? Har alla kanaler på även sovrumstvn.
Ja det är därför.
Fick det här svaret från LG
Hej Mattias
Denna TV har hårdvarustöd för CI+
Med vänliga hälsningar
Oscar
LG Kundtjänst 0770-545454
Öppettider: 09:00-18:00 vardagar
E-post: [email protected]
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Received Date : 2010/12/10 18:49 29
The type of inquiry : Specification
Product/Model No. : PDP TV/60PK250N
Hej!
Jag undrar om 60PK250N stödjer common interface plus (ci+)
Är lite sugen på att skaffa HD-kanaler till tvn och comhem kräver ci+ för att det ska fungera utan extern box.
Mvh
Mattias
Mao så har LG's PK-modeller stöd för CI+. Jag ska beställa HD från Comhem under dagen sen får man hoppas att deras kort också fungerar.
Postad 13 December 2010 - 12:06
Ska bli intressant att testa hur de inbyggda menyerna osv fungerar, samt om man fortfarande får lipsync-problem på endel kanaler som jag får nu med Humax boxen.
"edit"
såg precis att de har lagt upp modellen på hemsidan
http://www.comhem.se...74/-/index.html
Redigerat av Viz, 13 December 2010 - 12:16.
Postad 13 December 2010 - 12:22
Funderar på att skaffa en modul till min tv. Någon som testat med Sharp Aquos LC-52LE705S ? =) jag vet att den har CI+ iaf.
Ska bli intressant att testa hur de inbyggda menyerna osv fungerar, samt om man fortfarande får lipsync-problem på endel kanaler som jag får nu med Humax boxen.
"edit"
såg precis att de har lagt upp modellen på hemsidangrymt.
http://www.comhem.se...74/-/index.html
Men det där är bara för digitaltv inte för HD.
Du får göra som jag och prova. Har du tur funkar det annars blir du 495 spänn fattigare
Redigerat av Unregistereddc471864, 13 December 2010 - 12:23.
Postad 13 December 2010 - 12:40
Men det där är bara för digitaltv inte för HD.
Du får göra som jag och prova. Har du tur funkar det annars blir du 495 spänn fattigare
hmmmm trode att CI+ var just för att kunna ta emot HD kanalerna?
Postad 13 December 2010 - 13:14
hmmmm trode att CI+ var just för att kunna ta emot HD kanalerna?
Att TV är Com Hem godkänd och har CI+ betyder inte att den är Com Hem HD godkänd.Nu är det bara Samsung och Sony TV som har det, men det KAN fungerar. Dock på egen risk.
Öppet köp kanske?
Postad 13 December 2010 - 13:28
Vet någon om 50PK350N också har CI+?
Det måste den ha då min PK250 har CI+ enligt LG och det är en billigare modell.
Att TV är Com Hem godkänd och har CI+ betyder inte att den är Com Hem HD godkänd.Nu är det bara Samsung och Sony TV som har det, men det KAN fungerar. Dock på egen risk.
Öppet köp kanske?
Jag beställde en CA av comhem så jag återkommer sen om det funkar eller ej. En liten chansning
Mycket märkligt om det inte skulle funka. Är väl bara så att Comhem inte hunnit testa en massa tvapparater än så därför vill de inte lova att det fungerar
Redigerat av Unregistereddc471864, 13 December 2010 - 15:10.
Postad 13 December 2010 - 16:09
Vet inte om det beror på CA-modulen eller om det är tekniskt fel hos comhem, har ringt och felanmält två gånger dock.
Köpte den nya CA-modulen för HD samma dag som den fanns ute i butik. Betalade 150 kronor mer för att få den direkt istället för att vänta 3 dagar på postgången. Allt fungerade finfint första kvällen, sedan kom problemen. Dagen efter försvann Viasat Premium, jag kom inte alls åt det och det hjälpte inte om jag följde instruktionerna för att få kortet aktiverat igen. Så idag försvann även Large-paketet så nu har jag bara de fria kanalerna. Inte alls kul.
Har en Samsung UE40C8705 så det ska fungera.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Com Hem's Nya höstkampanj
3 bilder
22 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?