Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uppgradera förstärkaren eller högtalarna?

75 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yamaha NS-45E (Golvhögtalare) 0 7.444444 (8) Inga priser
Yamaha RX-V395RDS (Förstärkare) 0 6.749998 (3) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 20 July 2010 - 22:21

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Sant, pengar säger nada om prestanda. Det jag tänkte på var att man kan lätt få 100+ watt idag för 4-5000 kr.

Watt är inte allt,den ska kunna lämna ström för att klara lågimpediva högtalare också.
Klarar den inte det,och högtalarna den matchas med har låg impedans,så låter det garanterat inte så bra som högtalarna KAN låta. Även om högtalaren har hög känslighet.

Vissa högtalare(finns väl tex nån infinity?) kan ju gå så lågt som 1 ohm,då vill det till att förstärkaren står pall för det. Det tvivlar jag högst på att en vanlig svensson förstärkare för 4 papp klarar lika bra som en rejält byggd dito med kraftig nätdel. På smygfisvolym funkar det väl,men inte om man spelar på lite grann.
Man ser ju på mätningar,vissa lämnar typ inget i 1 ohm.

För skapa 80 dB med ett par högtalare med genomsnittlig känslighet så krävs det 1 watt. Även om dom skulle festa och dra på extra, säg 90 dB, så kräver det endast 10 watt.

Hmm... Den genomsnittliga känsligheten säger du här är 8o db,annars skulle de ju inte få ut 80 db med en watt..
Eller?

Jag skrev inget om 80 dB i känslighet, utan det är rätt vanligt att folk spelar så högt när man är och lyssnar hos dom. Jag vet att dom flesta som varit hos mig och lyssnat brukar spela runt 80 dB när dom lyssnar på deras egna skivor. Skulle man spela på till runt 100 dB så brukar dom flesta nästan bli rädda. En gång gick faktiskt två st ur rummet när vi spelade på för dom tyckte det var för högt. :lol:

Hehe,ja folk är känsliga.
Mig fick du inte att gå ut iaf! :P

Postad 20 July 2010 - 22:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Watt är inte allt,den ska kunna lämna ström för att klara lågimpediva högtalare också.
Klarar den inte det,och högtalarna den matchas med har låg impedans,så låter det garanterat inte så bra som högtalarna KAN låta. Även om högtalaren har hög känslighet.

Vissa högtalare(finns väl tex nån infinity?) kan ju gå så lågt som 1 ohm,då vill det till att förstärkaren står pall för det. Det tvivlar jag högst på att en vanlig svensson förstärkare för 4 papp klarar lika bra som en rejält byggd dito med kraftig nätdel. På smygfisvolym funkar det väl,men inte om man spelar på lite grann.
Man ser ju på mätningar,vissa lämnar typ inget i 1 ohm.

Sant men hur ofta går högtalare så lågt då? Det är inte speciellt ofta skulle jag nog vilja säga även om det finns fall som är extrema (Infinity kappa 9 som gick ner till 0,8 ohm!!!).

Hmm... Den genomsnittliga känsligheten säger du här är 8o db,annars skulle de ju inte få ut 80 db med en watt..
Eller?

Nej, jag kanske skrev slarvigt men jag menade att 80 dB med genomsnittlig känslighet, vilket är enligt Stereophile ca 87 dB. :P

Postad 21 July 2010 - 08:05

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Ifall jag vill ha surround måste jag köpa en omvandlare för typ optisk-6 kanaligt analogt, vilket kostar 800. Då har jag allt klaffat.
Eller är förstärkaren så dålig att jag lika gärna kan upgradera den till en bättre förstärkare?

Vad har du för Blu-ray spelare, den har inte 6 analoga utgångar?

Sedan hade jag nog bytt ut allting, din förstärkare har inte några digitala ingångar och inte heller Dolby Digital eller DTS.
För 10k får du en fin anläggning (beg).
Någon receiver för 2000-2500 som har DD och DTS sedan högtalare för resten.
Har sett NHT 2.5i paket med center och bakhögtalare för 6500:- beg, det är bra ljud för pengarna.

Redigerat av Mr_Empa, 21 July 2010 - 08:05.

Postad 21 July 2010 - 08:58

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Vad har du för Blu-ray spelare, den har inte 6 analoga utgångar?

Sedan hade jag nog bytt ut allting, din förstärkare har inte några digitala ingångar och inte heller Dolby Digital eller DTS.
För 10k får du en fin anläggning (beg).
Någon receiver för 2000-2500 som har DD och DTS sedan högtalare för resten.
Har sett NHT 2.5i paket med center och bakhögtalare för 6500:- beg, det är bra ljud för pengarna.

Hej,
Planen var faktiskt att unna mig nya grejer som skall hålla ett tag. Begagnat finns tyvärr inte med i tänket nu men tack för tipset. :P
Min Blu-ray spelare är ett Playstation 3, vilket betyder att jag behöver en optisk till analoga eller HDMI till analoga-konverter för att kunna använda det jag har.

Postad 21 July 2010 - 09:10

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Jag hade börjat med en vettig förstärkare / receiver. Min känsla är att folk byter högtalare oftare än förstärkare och har man en bra burk att utgå ifrån så ökar ju urvalet för vilka högtalare man köper senare. Det finns många bra i 5000 - 10000 kronorsklassen (Marantz, Onkyo och Yamaha) som du kan kika på och som säkert fyller dina behöv för anslutningar, surround, etc.

Lycka till!

Postad 21 July 2010 - 09:58

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Jag hade börjat med en vettig förstärkare / receiver. Min känsla är att folk byter högtalare oftare än förstärkare och har man en bra burk att utgå ifrån så ökar ju urvalet för vilka högtalare man köper senare. Det finns många bra i 5000 - 10000 kronorsklassen (Marantz, Onkyo och Yamaha) som du kan kika på och som säkert fyller dina behöv för anslutningar, surround, etc.

Lycka till!

Exakt! :P

Postad 21 July 2010 - 13:39

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Sant men hur ofta går högtalare så lågt då? Det är inte speciellt ofta skulle jag nog vilja säga även om det finns fall som är extrema (Infinity kappa 9 som gick ner till 0,8 ohm!!!).

Ja,det var den modellen jag menade när jag skrev infinity.
Det är möjligt att det inte är så ofta de går ner så lågt,men iaf jag tycker det känns tryggare att veta att förstärkaren fixar det också,om jag nu i framtiden skulle köpa ett par högtalare som går lågt.

Kollar man i hifi o musik så är det rätt många som är bökiga laster,både lågohmiga och konstiga fasvridningar (tex mina) Så hade jag varit TS så hade jag köpt en annan förstärkare till att börja med.

Postad 21 July 2010 - 22:42

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Mitt tips är att du börjar med denna!

Marantz SR5004

Sen kan du fundera på högtalare i nästa steg. Råder dig till en mer ingående eftertanke när det gäller högtalare då även jag anser dessa som det absolut viktigaste i din anläggning. Åk runt och lyssna på olika högtalare innan du bestämmer dig.

Postad 21 July 2010 - 23:13

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Lägg ner

Stäng av

Ni pratar ju i nattmössan båda två

Ingen bra anläggning utan bra högtalare och så är det bara oavsett vad ni TROR

Maveric, varför ska han lägga ner? Det verkar som alla som inte tycker som du eller dina alter egon ska lägga ner.

Postad 22 July 2010 - 02:21

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Mitt tips är att du börjar med denna!

Marantz SR5004

Sen kan du fundera på högtalare i nästa steg. Råder dig till en mer ingående eftertanke när det gäller högtalare då även jag anser dessa som det absolut viktigaste i din anläggning. Åk runt och lyssna på olika högtalare innan du bestämmer dig.

Indeed, högtalarna är "viktigare" för ljudet och upplevelsen, så där bör du ta god tid på dig att lyssna och prova. Det kan också vara smart att behålla de du har ett tag för att lyssna in dig så att du sedan har något att jämföra med.

SR5004 är väldigt prisvärd och bra i den klassen. Alternativt kanske du vill ha en SR6004 med två HDMI-utgångar. Annars är SR5004 ett mkt bra alternativ.

Maveric, varför ska han lägga ner? Det verkar som alla som inte tycker som du eller dina alter egon ska lägga ner.

[OT] Har varit borta från forumet i några månader och måste säga att jag är förvånad över hur mycket nedlåtande kommentarer (MKarlsson74, jag syftar inte på din, utan på den du kommenterar) jag sett i de trådar jag hunnit läsa under de senaste dagarna. Undrar varför folk är så bittra?{/OT]

Postad 22 July 2010 - 06:57

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Hej,
Tack för ännu fler svar!

Jag har faktiskt tittat på en receiver redan, som jag är ganska så inne på att köpa.
https://www.prisjakt...kt.php?p=453711 verkar väldigt bra för min smak. Den skall uppgraderas om ungefär en månad eller två, men också prishöjas till 9000 kronor från nuvarande 6500 med skillnaden att den bara har pre-out för zone 2 i stället för totalt 9 speaker-utgångar, två subwoofer-utgångar i stället för en, HDMI 1.4 och sedan lite småsaker jag inte bryr mig om. Därför tror jag på denna och kan strunta i uppdateringen. =)
Har ni något specifikt att säga om den? För att vara helt ärlig så är jag ganska säker på att den inte är absolut bäst i sin prisklass. Däremot har den en snygg design som tilltalar mig, alla de funktioner JAG behöver och vill ha och verkar även ha lagom med kraft för min smak (105 Watt, 0.08 % THD, 8 Ohm). Finns det något som verkligen talar emot denna? Räkna även med att jag tycker att biofunktionerna är en viktig del, jag tror inte ljuddelen i den kan svika mig. =)

Postad 22 July 2010 - 07:58

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Säkert ett bra val.. Men om du ska lägga runt 6-7000 så kan du överväga att titta på andra i motsvarande prisklass. Min känsla är att Marantz SR5004 eller 6004 eller motsvarande Onkyoburkar kan vara mer prisvärda..

Edit: ordval :)

Redigerat av Unregisteredcc128e50, 22 July 2010 - 08:00.

Postad 22 July 2010 - 08:13

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Säkert ett bra val.. Men om du ska lägga runt 6-7000 så kan du överväga att titta på andra i motsvarande prisklass. Min känsla är att Marantz SR5004 eller 6004 eller motsvarande Onkyoburkar kan vara mer prisvärda..

Edit: ordval ;)

Hej,
Jag och en vän satt faktiskt och skapade en jämförelselista med de fyra märken ni rekommenderade (Onkyo, Marantz, Cambridge? och något mer) och lade till alla receivrar mellan 4000-8000 kronor. Jag hittade faktiskt inte något som föll mig i smaken, och även om jag blivit lite av en ****** till Denon, tror jag inte att jag kommer hitta något som verkligen känns som att det passar mig. Du får väldigt gärna överbevisa mig, men ta med mer än ljud i tänket; Design och "övrig funktionalitet" spelar också in. :)
Sedan kanske Marantz släpper nya snart? De flesta vi såg var från -07 eller -08, och då kanske det kommer nya pjäser. =)
Finns det något i Denon AVR-2310 som är direkt dåligt? Den har ju både bilduppskalning, kraftigt ljud (vad jag vet =P ), zone 2 och lite flummfunktioner. Och en design jag verkligen uppskattar! =)

MvH,
Jack

Postad 22 July 2010 - 08:33

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Hej,
Jag och en vän satt faktiskt och skapade en jämförelselista med de fyra märken ni rekommenderade (Onkyo, Marantz, Cambridge? och något mer) och lade till alla receivrar mellan 4000-8000 kronor. Jag hittade faktiskt inte något som föll mig i smaken, och även om jag blivit lite av en ****** till Denon, tror jag inte att jag kommer hitta något som verkligen känns som att det passar mig. Du får väldigt gärna överbevisa mig, men ta med mer än ljud i tänket; Design och "övrig funktionalitet" spelar också in. :)
Sedan kanske Marantz släpper nya snart? De flesta vi såg var från -07 eller -08, och då kanske det kommer nya pjäser. =)
Finns det något i Denon AVR-2310 som är direkt dåligt? Den har ju både bilduppskalning, kraftigt ljud (vad jag vet =P ), zone 2 och lite flummfunktioner. Och en design jag verkligen uppskattar! =)

MvH,
Jack

Det viktiga är att DU är nöjd med vad DU köper och att du köper just det DU VILL köpa. Så länge det är dina pengar och du som ska ha den är det din åsikt som är det viktiga. Om du gillar Denon, så go for it! Det enda negativa med den du angivit är att den verkar strula lite vid uppskalning och ge lite tråkiga fördröjningar etc.

Lycka till!

Postad 22 July 2010 - 09:44

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Det viktiga är att DU är nöjd med vad DU köper och att du köper just det DU VILL köpa. Så länge det är dina pengar och du som ska ha den är det din åsikt som är det viktiga. Om du gillar Denon, så go for it! Det enda negativa med den du angivit är att den verkar strula lite vid uppskalning och ge lite tråkiga fördröjningar etc.

Lycka till!

Hej,
Upptäckte själv just det problemet när jag läste lite reviews och liknande. Då jag kör i stort sett bara HDMI (Mitt Wii har jag inte spelat på på två år) via PS3:an så bör jag inte behöva använda uppskalningen till varken film eller spel, utan bara låta HDMI:n gå rakt igenom. Vad jag inte förstått är om jag förlorar något på detta.
Det jobbiga blir väl just att om jag kopplar in något äldre, såsom Nintendo 64 eller liknande, så blir det lag. Brukar de flesta A/V-receivrar klara av att skala upp utan lagget? Någon som vet varför Denonen laggar?
Blir det några problem att bry sig om så länge jag kör allt via HDMI?

Postad 22 July 2010 - 17:00

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Vad gäller Denon så har jag hört och läst att dom skall vara riktigt bra om inte det bästa i musikväg när det gäller hemmabioreciever, så där tror jag att det kan vara ett riktigt bra köp. Sen är dom kanske inte i framkant när det gäller den senaste tekniken, men jag tror ändå att dom är helt okej.
Har i ärlighetens namn inte själv lyssnat mycket på Denon, så jag kan inte säga att dom låter bättre eller sämre än någon annan, men jag skulle kunna tänka mig köpa en olyssnad om jag var ute efter en sån.

Maranz har utan tvekan ett skönt ljud, iaf de jag har hört. Skulle ha köpt en själv om jag inte snubblat över min Yamaha för väldigt billiga pengar en gång i tiden.

Postad 23 July 2010 - 02:06

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Absolut, det är inget fel på Denon, tvärtom. Anledningen till att jag är skeptisk är att det bara är HiFi-klubben (så vitt jag vet) som säljer Denon i Sverige. Mitt tips är att du går och lyssnar och tittar på några olika innan du tar ett beslut. Tror inte att du kommer att blil besviken oavsett vad du väljer av de som nämnts hittils.

Postad 23 July 2010 - 07:03

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Det jobbiga blir väl just att om jag kopplar in något äldre, såsom Nintendo 64 eller liknande, så blir det lag.

Fast du behöver väl inte koppla via recievern? Det går ju fortfarande alldeles utmärkt att koppla direkt till tvn faktiskt.

Postad 23 July 2010 - 07:34

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Fast du behöver väl inte koppla via recievern? Det går ju fortfarande alldeles utmärkt att koppla direkt till tvn faktiskt.

Ja, jag kommer troligen i vilket fall inte låta det vara inkoppalt hela tiden och ska man böka med inkoppling skulle man kunna göra det direkt i TV:n. Får väl testa receivern nere på HIFI-klubben. =)

Postad 23 July 2010 - 08:14

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Absolut, det är inget fel på Denon, tvärtom. Anledningen till att jag är skeptisk är att det bara är HiFi-klubben (så vitt jag vet) som säljer Denon i Sverige. Mitt tips är att du går och lyssnar och tittar på några olika innan du tar ett beslut. Tror inte att du kommer att blil besviken oavsett vad du väljer av de som nämnts hittils.

Sant... hur gick det med Elgigantens försök att börja sälja Denon? Det var en livlig tråd ang detta för ett tag sedan, har inte riktigt hängt med vad som hände sedan. Det skulle hur som helst absolut behövas lite konkurrens på den sidan!

Postad 23 July 2010 - 08:19

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Sant... hur gick det med Elgigantens försök att börja sälja Denon? Det var en livlig tråd ang detta för ett tag sedan, har inte riktigt hängt med vad som hände sedan. Det skulle hur som helst absolut behövas lite konkurrens på den sidan!

De gråimporterade och kunde därmed pressa priserna mer än vad Hifi-klubben kunde göra. Problemet, vad jag vet, var att de inte kunde ge någon support på 1611:an som hade något firmwarefel i början, om jag inte minns fel, vilket gjorde att många lämnade tillbaka den.
Tyvärr säljer de inte längre dessa så aktivt. :)

Postad 23 July 2010 - 08:34

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Det är just det som är min tanke. Jag tror personligen att Denon ligger ca 10-15% för högt i pris jämfört med likvärdiga produkter som är mer konkurrensutsatta.

Postad 28 July 2010 - 20:49

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Har du bestämt dig ännu hur det blir med uppgraderingen? ;)
Verkar som om vi mest röt om det ännu mer för dig...

Postad 28 July 2010 - 21:21

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Har du bestämt dig ännu hur det blir med uppgraderingen? ;)
Verkar som om vi mest röt om det ännu mer för dig...

Har faktiskt i stort sett bestämt mig för att köpa en Denon, någon av 1611, 1911 och 2311-receivrarna. Skall ned och testa dem lite, samt testa mina högtalare med dessa samt starkare/svagare receivrar. =)

Postad 12 May 2011 - 08:54

Unregistered38679ac6
  • Unregistered38679ac6
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej,
det var mycket intressanta inlägg i tråden. Min reflektion är den - efter ett samtal på en HiFibutik - att förstärkaren påverkar ljudbilden. Modeller och tillverkare kan man ha olika sunpunker på, men de menade på att det är ungeför som ett giftemål. Vissa stärkare passar bättre ihop med viss högtalare. Tex Onkyo och Canton passar bäst ihop - baserat på just Cantons breda ljudbild och spelar som bäst med det som Onkyo kan ge. Ville jag uppgradera min stärkare till mina Canton så skulle nästa steg tex vara Peachtree Nova.

och som föregående talare, utgå vad som du tycker är viktigast : surround eller frontljud. Lägga X-tusen på nya surroundhögtalare eller samma summa på en ny receiver.."det är frågan" som Hamlet sade. :P

//M

Postad 13 May 2011 - 17:15

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Hej allesammans!
Glömde visst berätta vad jag bestämde mig för.
Jag uppgraderade till en 1911 och fick alla extremt sköna funktioner. Högtalarna lät fortfarande bra, även om de inte lät superbra.

Sedan hittade jag en traderaauktion med en gammal Denon-surroundreceiver med optisk, autokalibrering samt 5.1-Argon-högtalare. 61-serien står det bland annat, orkar inte kolla alla men surround-högtalarna är i alla fall 6110s och subwoofern är en 10". Blev extremt nöjd med ljudet och sålde vidare den förstärkaren med mina gamla högtalare, så allt blev toppen för mig till en kostnad av 2000 för 5.1-paketet. :)

Jag hade i varje fall uppgraderat förstärkaren först om du använder funktionerna såsom HDMI-switching, uppskalning, en massa inställningar o.s.v. Annars är jag inte säker på vad jag skulle välja, men det skulle nog luta åt högtalarna.

Angående ett halvbra surround för 10000 eller frontar för 10000 (för att dra ett exempel) så nöjer jag mig helt klart med högtalarna som går för runt 8-10000 kronor för hela paketet, och då jag älskar surround hade jag helt klart valt surround. Men det är jag det. :)

Glada dagar!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.