Genombrott för Blu-Ray
105 svar till detta Àmne
Postad 28 August 2010 - 20:22
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlÀgg
Jag trodde vi skulle diskutera genombrott för Blu Ray, inte snyltarna som bromsar utvecklingen.
Personligen tror jag pÄ ett genombrott inom de nÀrmaste Ären i Sverige. Svenssons har ju satsat pÄ stora apparater i full HD och kommer att köpa bÄde spelare och skivor dÄ priserna hela tiden sjunker
Jag tror att det redan har slagit, folk vet om bluray, det Àr bara en liten fördröjning innan de börjar köpa i stor skala, det beror Àven pÄ vilka filmer som kommer, det behövs ett antal storfilmer i varje genere för att folk ska börja ta till sig tekniken, sÀrskilt sÄ lÀnge filmer Àr dyrare Àn dvd.
Postad 28 August 2010 - 20:32
Hyperactive
-
Hyperactive
-
LĂ€rjunge
-
-
314 inlÀgg
Har sjÀlv varit en stor nerladdare.
Nu för tiden köper jag alla filmer jag vill ha, kÀnns roligare att se pÄ film nÀr man köpt den pÄ nÄgot vis.
Har en rÀtt sÄ gedigen samling av köpta dvd filmer som knappt Àr vÀrda frakten om man ska sÀlja dom.
Hoppas inte att bluray dör ut om tvÄ Är sÄ man stor dÀr med en samling som inte Àr vÀrd nÄnting.
Postad 28 August 2010 - 20:44
Movie_freaker_1
-
Movie_freaker_1
-
LĂ€rjunge
-
-
479 inlÀgg
Hoppas inte att bluray dör ut om tvÄ Är sÄ man stor dÀr med en samling som inte Àr vÀrd nÄnting.
Oroa dig inte, formatet Àr för stort för att lÀggas ner.
Postad 28 August 2010 - 20:53
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
ForumrÀv
-
-
785 inlÀgg
Jag tror den risken Àr ganska liten för att inte sÀga obefintlig. NÀr det fanns tvÄ HD format sÄ blev det en osÀkerhet kring vad man skulle satsa pÄ. Nu Àr den osÀkerheten borta sÄ dÄ Àr det bara att köra pÄ.
Postad 28 August 2010 - 21:04
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlÀgg
Som investering finns det nog bÀttre objekt
Postad 29 August 2010 - 00:07
Movie_freaker_1
-
Movie_freaker_1
-
LĂ€rjunge
-
-
479 inlÀgg
MĂ„nga sĂ€ger ju att nya format kommer inom kort som ska övervinna Blu-Ray och ersĂ€tta hela marknaden, men vilket format? Ărligt talat har jag inte hört ett enda ljud om ett nytt format om man bortser frĂ„n 3D Blu-Ray som bara Ă€r en liten uppgradering pĂ„ standard Blu-Ray. Sedan, hur mĂ„nga Tv-apparater skulle klara av ett format som skulle ha fler fördelar Ă€n Blu-Ray? Ăn idag finns det mĂ„nga Tv-apparater som bara klarar upp till 1080i och under 42" mĂ€rker man i princip ingen skillnad, sĂ„ varför skulle ett nytt, "bĂ€ttre" och mer högupplöst format slĂ€ppas i nulĂ€get? Enda som skulle kunna vara mĂ€rkbar fördel vore om det gjordes nya ljudformat som Ă€r bĂ€ttre Ă€n det som finns pĂ„ BD, fast jag tvivlar pĂ„ att mĂ„nga ens skulle kĂ€nna ork eller lust att investera högtalare som klarar SĂ
högupplösta ljudformat. SjÀlvklart mÀrker man skillnad mellan DD, DTS och TrueHD samt DTS-HD MA om man har ett par hyffsade högtalare. FrÄgan Àr bara om det ens skulle bli nÄgon förbÀttring med just dom högtalarna om man gick vidare till ett Ànnu bÀttre ljudformat.
Postad 29 August 2010 - 06:24
Unregistered1894
-
Unregistered1894
-
LĂ€rjunge
-
-
313 inlÀgg
Det enda som syns Ă€r att 2 kopior av filmen cirkulerar en olaglig och en laglig, det syns ingenstans att det Ă€r samma person som innehar dem, dĂ€rför sĂ„ skulle jag se det som att en person till skulle betala om det var jag som sĂ„lde filmen. Ărligt talat, om du laddar hem en film och sen tycker den Ă€r skit sĂ„ lĂ€r du inte köpa den pĂ„ bd sen, men du har Ă€ndĂ„ fĂ„tt varan.
Att man försöker utveckla drm och annat skit visar bara att filmbolagen försöker skydda sin vara som alla andra företag som sÀljer nÄgot. Om du gÄr till en bilreparatör sÄ Àr det inte troligt att han kommer att visa dig alla sina trick, men han ser gÀrna att du lÀmnar bilen hos han och betalar för det.
SÄ du anser. Illegalt nerladdade filmer = x antal kunder som skulle köpt filmen? Lite vÀl skevt, det fattar vÀl du ocksÄ, att det inte gÄr att rÀkna sÄ? Sluta jÀmför saker som finns pÄ nÀtet och i verkligheten. Det vet du ju faktiskt ingenting om. Det jag vet Àr att jag betalar för 100% av det jag ser och lyssnar pÄ, du verkar inte göra det. Resten Àr vÀl undanflykter som du kanske tror pÄ sjÀlv. Men anklaga inte filmbolagen för att du inte följer reglerna. Det Àr ditt val.
Om du "skiter i" andras Äsikter, varför deltog du dÄ i diskussionen?
Jag ser att du klivit av. Du kanske insÄg att argumenten inte riktigt hÄller. Det eventuella faktum att du köper mycket ger dig inte rÀtt till allt. Detta Àr ingen "All you can eat buffe". Fildelaren parasiterar pÄ dom som betalar. Det Àr faktiskt inte svÄrare Àn sÄ.
Hur talar du om för filmbolaget vilken produkt du vill ha genom att fildela? Resonemanget Àr ju huvudlöst. "Jag vill inte ha produkten sÄ jag "stjÀl" den." Lysande pedagogik.
Jo, jag vet att jag köper mer Ă€n dig. Nuff said! om det. "Följer reglerna?" what? Varför skulle jag följa regler ett filmbolag sĂ€tter upp? Jag följer vĂ€l det jag anser vara bĂ€st för mig. Sen skiter jag i vad du anser om MINA Ă
SIKTER. LÀs om lÀs rÀtt! Se citatet, tjÀnar ingenting till, men hade trÄkigt nu pÄ morgonen. "Jag vill inte ha produkten sÄ jag "stjÀl den." ... Vad menar du med det? Givetvis vill jag ha produkten. Se The Expendables som slÀpptes pÄ nÀtet igÄr. Jag missade bio-visningarna, men kommer givetvis köpa blu-ray utgÄvan. Fast jag inte tyckte filmen var sÀrskilt bra. Vad Àr sÄ fel med det? InstÀmmer.
En positiv sak som jag dock noterat bland bekanta som jag vet fildelat tidigare Àr att det verkar minska. Det verkar pÄ mÄnga hÄll ha blivit lite sÄ att man skÀms för sitt fildelande. Det kanske Àr ett steg i rÀtt riktning.
Sedan kommer det vÀl alltid att finnas nötter som inte kan uppföra sig, tyvÀrr.
Du mÄste vÀl skilja pÄ fildelning och illegal fildelning. Och jag skulle nog sÀga att det Àr tvÀrtom idag, det har blivit mer rumsrent att ta film, spel, musik frÄn nÀtet. Framtiden Àr pÄ nÀtet. Bolagen mÄste se till att tjÀna pengar pÄ det. Fast det Àr ju hur lÀtt som helst att fatta att de inte vill att man ska kopiera film och sprida det. Att lÄna ut film fysiskt Àr helt ok, det finns det ingen lag pÄ, men att kopiera har en mycket allvarligare betydelse. TÀnk om man kunde kopiera busskort, dÄ skulle alla göra det och Äka helt gratis. Men företagen tjÀnar inte pengar pÄ det. Om du Ä andra sidan lÄnar ett busskort av en kompis Àr det just dÄ nÀr du lÄnar kortet bara du som kan anvÀnda det, ingen annan förrÀn du lÀmnat tillbaka kortet. Skulle man kunna kopiera korten sÄ skulle alla kunna Äka gratis.
Men vem bryr sig vad dom vill? Och vad du anser behöver inte vara standard pÄ nÄgot sÀtt. Illegal fildelning Àr nog inte ett sÄnt stort problem som mÄnga vill fÄ det till. Finns nog rÀtt sÄ mÄnga positiva sidor ocksÄ, som PR för filmer som annars inte hade fÄtt nÄgon respons. Kanske gör att folk ser filmen och sen köper den. Eller PR för ett musik-album, som gör att jag Äker ivÀg pÄ en LIVE spelning. Jag tror inte man fÄr vara sÄ stel som du Àr, det gÄr fortfarande att tjÀna pengar. Men kanske inte pÄ exakt samma sÀtt som förut. Kallas utveckling! Men det rÀcker med ett enda orginal för att hela vÀrlden ska fÄ se en film med ditt sÀtt att se det.
Men om nÄgon kom till din firma och kopierade allt som du försökte tjÀna pengar pÄ och sen spridde det utan att du fick en spÀnn sÄ skulle du förmodligen snart fÄ gÄ till soc för att fÄ mat pÄ bordet.
Ja och vad Àr problemet med det? Illegal fildening har funnits ganska lÀnge nu, gÄr film-, musik, och spelbrancen dÄligt? Visa gÀrna nÄgon kÀlla pÄ det? Jag trodde vi skulle diskutera genombrott för Blu Ray, inte snyltarna som bromsar utvecklingen.
Personligen tror jag pÄ ett genombrott inom de nÀrmaste Ären i Sverige. Svenssons har ju satsat pÄ stora apparater i full HD och kommer att köpa bÄde spelare och skivor dÄ priserna hela tiden sjunker
Jag fĂ„r ursĂ€kta att jag gĂ„tt OFF-Topic. Och kalla folk som fildelar illegalt för snyltare, kĂ€nns bara fel. Och sen bromsar utveckling? DĂ€r tar du vĂ€l Ă€ndĂ„ i, framtiden Ă€r pĂ„ nĂ€tet och inte format som blu-ray pĂ„ skiva. MĂ„nga sĂ€ger ju att nya format kommer inom kort som ska övervinna Blu-Ray och ersĂ€tta hela marknaden, men vilket format? Ărligt talat har jag inte hört ett enda ljud om ett nytt format om man bortser frĂ„n 3D Blu-Ray som bara Ă€r en liten uppgradering pĂ„ standard Blu-Ray. Sedan, hur mĂ„nga Tv-apparater skulle klara av ett format som skulle ha fler fördelar Ă€n Blu-Ray? Ăn idag finns det mĂ„nga Tv-apparater som bara klarar upp till 1080i och under 42" mĂ€rker man i princip ingen skillnad, sĂ„ varför skulle ett nytt, "bĂ€ttre" och mer högupplöst format slĂ€ppas i nulĂ€get? Enda som skulle kunna vara mĂ€rkbar fördel vore om det gjordes nya ljudformat som Ă€r bĂ€ttre Ă€n det som finns pĂ„ BD, fast jag tvivlar pĂ„ att mĂ„nga ens skulle kĂ€nna ork eller lust att investera högtalare som klarar SĂ
högupplösta ljudformat. SjÀlvklart mÀrker man skillnad mellan DD, DTS och TrueHD samt DTS-HD MA om man har ett par hyffsade högtalare. FrÄgan Àr bara om det ens skulle bli nÄgon förbÀttring med just dom högtalarna om man gick vidare till ett Ànnu bÀttre ljudformat.
Framtiden kallas internet. Och kommer i formen STREAM eller nerladdning. Blu-ray Àr sista skiv-formatet.
Postad 29 August 2010 - 07:40
Huddingebo
-
Huddingebo
-
MĂ€stare
-
-
2526 inlÀgg
Att olagligt tillskansa sig nÄgonting har aldrig utvecklat nÄgon produkt av nÄgot slag, de enda som tjÀnat pÄ det Àr hallickarna med sina reklamfinansierade servrar. Sedan pÄgÄr det som följd av detta en utveckling av en massa skydd som drabbar de köpare som vill ladda ned sina alster pÄ det hederliga sÀttet.
Att köpa en produkt via nedladdning Àr annars ett bra alternativ och utvecklar den formen av distribution, sÄ det vore bra om det sÀtten anvÀndes av filmÀlskare som inte tycker om skivor av olika saker. Men för mig personligen vill jag ha mina skivor och tassa upp mitt i natten för att sÀtta pÄ en favoritfilm utan krussidiller nÀr jag inte kan sova, sÄ man fÄr hoppas att Ànnu fler vanliga DVD-skivor Àven kommer ut i nygÄvor i Blu Rayformat och dÄ med en modest prislapp.
Postad 29 August 2010 - 08:34
Unregistered1894
-
Unregistered1894
-
LĂ€rjunge
-
-
313 inlÀgg
Att olagligt tillskansa sig nÄgonting har aldrig utvecklat nÄgon produkt av nÄgot slag, de enda som tjÀnat pÄ det Àr hallickarna med sina reklamfinansierade servrar. Sedan pÄgÄr det som följd av detta en utveckling av en massa skydd som drabbar de köpare som vill ladda ned sina alster pÄ det hederliga sÀttet.
Att köpa en produkt via nedladdning Àr annars ett bra alternativ och utvecklar den formen av distribution, sÄ det vore bra om det sÀtten anvÀndes av filmÀlskare som inte tycker om skivor av olika saker. Men för mig personligen vill jag ha mina skivor och tassa upp mitt i natten för att sÀtta pÄ en favoritfilm utan krussidiller nÀr jag inte kan sova, sÄ man fÄr hoppas att Ànnu fler vanliga DVD-skivor Àven kommer ut i nygÄvor i Blu Rayformat och dÄ med en modest prislapp.
Givetvis finns det, men flertalet lever nog pÄ donationer för serverkostnad. HÄller helt med dig i resten av texten.
Postad 29 August 2010 - 09:08
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
ForumrÀv
-
-
785 inlÀgg
Du mÄste vÀl skilja pÄ fildelning och illegal fildelning. Och jag skulle nog sÀga att det Àr tvÀrtom idag, det har blivit mer rumsrent att ta film, spel, musik frÄn nÀtet. Framtiden Àr pÄ nÀtet. Bolagen mÄste se till att tjÀna pengar pÄ det.
SjÀlvklart har jag inte nÄgot problem med laglig fildelning. Jag trodde du primÀrt syftade pÄ olaglig med ditt resonemang. I övrigt sÄ tackar jag för mig i denna diskussionen nu.
Postad 29 August 2010 - 11:09
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlÀgg
Jag streamade en film hÀromdan (lagligt-givetvis). Nejvars, om man vill göra detta sÄ Àr vÀl bra med alternativ, men kvalitén Àr ljusÄr frÄn BD. Uppskattar man bra kvalité kommer BD leva lÀnge till.
Postad 29 August 2010 - 11:22
Movie_freaker_1
-
Movie_freaker_1
-
LĂ€rjunge
-
-
479 inlÀgg
Men vem bryr sig vad dom vill? Och vad du anser behöver inte vara standard pÄ nÄgot sÀtt. Illegal fildelning Àr nog inte ett sÄnt stort problem som mÄnga vill fÄ det till. Finns nog rÀtt sÄ mÄnga positiva sidor ocksÄ, som PR för filmer som annars inte hade fÄtt nÄgon respons. Kanske gör att folk ser filmen och sen köper den. Eller PR för ett musik-album, som gör att jag Äker ivÀg pÄ en LIVE spelning.
Jag tror inte man fÄr vara sÄ stel som du Àr, det gÄr fortfarande att tjÀna pengar. Men kanske inte pÄ exakt samma sÀtt som förut. Kallas utveckling!
Kallar du det utveckling att folk fÄr kopiera hur som helst utan tillstÄnd? Kolla pÄ Kina, dÀr Àr kopieringen sÄ stor att mÄnga filmföretag inte ens exporterar deras filmer dit. Ska Sverige bli likadant? Antagligen vill du det eftersom jag Àr 100 pÄ att du kommer rösta piratparitet. Sedan, hur i hela vÀrlden kan ett filmföretag tjÀna pengar om alla tankar hem deras filmer? Det Àr ju fortfarande precis samma sak som exemplet jag gjorde med busskorten och det. Hade du haft en egen buss, sÄ vore det ju ditt val om du vill plocka upp alla mÀnniskor och skjutsa de gratis. Skulle du dÀremot inte vilja det och fÄ betalt, vilket jag antar att du skulle, och alla hoppar pÄ ÀndÄ utan att betala sÄ skulle det inte uppskattas av dig. Visst, det kostar dig inget egentligen att folk hoppar pÄ din buss utan att betala men dÄ du har regler som sÀger att de mÄste betala sÄ fÄr de helt enkelt inte göra som de gör. Det Àr sjÀlvklart att företagen vill fÄ betalt för det som de gör, men ocksÄ sÄ sÀger lagen att man inte fÄ ladda hem illegalt. Det Àr nÄgot du inte kommer undan. Framtiden kallas internet. Och kommer i formen STREAM eller nerladdning. Blu-ray Àr sista skiv-formatet.
Finns det inga garantier pÄ.
Redigerat av Movie_freaker_1, 29 August 2010 - 11:29.
Postad 29 August 2010 - 12:21
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlÀgg
Det som Àr viktigt att poÀngtera Àr att förlusten för ett film eller skivbolag endast uppkommer om du tankar ner nÄgot som du ÀndÄ skulle köpa i slutÀndan. AlltsÄ skulle du aldrig nÄgonsin lÀgga ut pengar för en specifik film eller skiva och tankar hem den Àr det ju ÀndÄ sÄ att film eller skivbolaget i slutÀndan inte har förlorat nÄgot pÄ det hela.
I slutÀndan mÄste det vÀl ÀndÄ vara sÄ att de har tjÀnat pÄ det hela? Gratisspridning mÄste vara bÀttre Àn ingen spridning alls.
Jag Àr helt övertygad om att det sÀljs mer film nu Àn vad gjordes för tio Är sedan och mycket Àr piratnedladdningens förtjÀnst. Det har drivit pÄ utvecklingen av fysiska format till blu-ray men Àven höjt det generella intresset för film.
Det har Àven drivit pÄ utvecklingen av hÄrdvara sÄsom tv och hemmabioanlÀggningar och dyligt. Allt detta kommer ju av det ökade intresset för film.
Visst det kanske har fÀllt nÄgra aktörer hÀr och dÀr, men i det stora sÄ har piratnedladdning bidragit till större inkomster för mjuk och hÄrdvarutillverkare vÀrlden över.
Postad 29 August 2010 - 12:33
Unregistered1894
-
Unregistered1894
-
LĂ€rjunge
-
-
313 inlÀgg
Jag streamade en film hÀromdan (lagligt-givetvis). Nejvars, om man vill göra detta sÄ Àr vÀl bra med alternativ, men kvalitén Àr ljusÄr frÄn BD. Uppskattar man bra kvalité kommer BD leva lÀnge till.
Ja givetvis kommer Blu-ray disc leva vÀldigt lÀnge. Men framtiden Àr inte pÄ skiva  Kallar du det utveckling att folk fÄr kopiera hur som helst utan tillstÄnd? Kolla pÄ Kina, dÀr Àr kopieringen sÄ stor att mÄnga filmföretag inte ens exporterar deras filmer dit. Ska Sverige bli likadant? Antagligen vill du det eftersom jag Àr 100 pÄ att du kommer rösta piratparitet.
Sedan, hur i hela vÀrlden kan ett filmföretag tjÀna pengar om alla tankar hem deras filmer? Det Àr ju fortfarande precis samma sak som exemplet jag gjorde med busskorten och det. Hade du haft en egen buss, sÄ vore det ju ditt val om du vill plocka upp alla mÀnniskor och skjutsa de gratis. Skulle du dÀremot inte vilja det och fÄ betalt, vilket jag antar att du skulle, och alla hoppar pÄ ÀndÄ utan att betala sÄ skulle det inte uppskattas av dig. Visst, det kostar dig inget egentligen att folk hoppar pÄ din buss utan att betala men dÄ du har regler som sÀger att de mÄste betala sÄ fÄr de helt enkelt inte göra som de gör. Det Àr sjÀlvklart att företagen vill fÄ betalt för det som de gör, men ocksÄ sÄ sÀger lagen att man inte fÄ ladda hem illegalt. Det Àr nÄgot du inte kommer undan.
Finns det inga garantier pÄ.
Jag skulle aldrig rösta pÄ ett parti som piratpartiet, bestÄr av ett gÀng apor om jag fÄr sÀga mitt. Jag röstar blÄtt, nÄgot mer du vet om mig?  Kina och Sverige, det Àr lite skillnad. Varför Àr allt sÄ svart / vitt för dig? Hur tjÀnar filmbolag pengar nu dÄ enligt dig? För hur mÄnga fildelar inte illegalt? Fast det kanske Àr sÄ att man drar hem en film, ser pÄ den och sen kanske köper filmen ocksÄ? Men det finns vÀl inte i din vÀrld? Lagar Àr till för att trycka ner mÀnniskor, skitlagar Àr ingenting jag bryr mig om. Och dina exempel haltar nÄgot sÄ otroligt. LÀs pÄ lite om fildelning och Äterkom. Det som Àr viktigt att poÀngtera Àr att förlusten för ett film eller skivbolag endast uppkommer om du tankar ner nÄgot som du ÀndÄ skulle köpa i slutÀndan. AlltsÄ skulle du aldrig nÄgonsin lÀgga ut pengar för en specifik film eller skiva och tankar hem den Àr det ju ÀndÄ sÄ att film eller skivbolaget i slutÀndan inte har förlorat nÄgot pÄ det hela.
I slutÀndan mÄste det vÀl ÀndÄ vara sÄ att de har tjÀnat pÄ det hela? Gratisspridning mÄste vara bÀttre Àn ingen spridning alls.
Jag Àr helt övertygad om att det sÀljs mer film nu Àn vad gjordes för tio Är sedan och mycket Àr piratnedladdningens förtjÀnst. Det har drivit pÄ utvecklingen av fysiska format till blu-ray men Àven höjt det generella intresset för film.
Det har Àven drivit pÄ utvecklingen av hÄrdvara sÄsom tv och hemmabioanlÀggningar och dyligt. Allt detta kommer ju av det ökade intresset för film.
Visst det kanske har fÀllt nÄgra aktörer hÀr och dÀr, men i det stora sÄ har piratnedladdning bidragit till större inkomster för mjuk och hÄrdvarutillverkare vÀrlden över.
Amen brother!
Postad 29 August 2010 - 12:50
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2396 inlÀgg
Kallar du det utveckling att folk fÄr kopiera hur som helst utan tillstÄnd? Kolla pÄ Kina, dÀr Àr kopieringen sÄ stor att mÄnga filmföretag inte ens exporterar deras filmer dit. Ska Sverige bli likadant? Antagligen vill du det eftersom jag Àr 100 pÄ att du kommer rösta piratparitet.
Det Àr skillnad pÄ fysisk kopiering som i Kina jÀmfört med nedladdning. Sedan, hur i hela vÀrlden kan ett filmföretag tjÀna pengar om alla tankar hem deras filmer? Det Àr ju fortfarande precis samma sak som exemplet jag gjorde med busskorten och det. Hade du haft en egen buss, sÄ vore det ju ditt val om du vill plocka upp alla mÀnniskor och skjutsa de gratis. Skulle du dÀremot inte vilja det och fÄ betalt, vilket jag antar att du skulle, och alla hoppar pÄ ÀndÄ utan att betala sÄ skulle det inte uppskattas av dig. Visst, det kostar dig inget egentligen att folk hoppar pÄ din buss utan att betala men dÄ du har regler som sÀger att de mÄste betala sÄ fÄr de helt enkelt inte göra som de gör. Det Àr sjÀlvklart att företagen vill fÄ betalt för det som de gör, men ocksÄ sÄ sÀger lagen att man inte fÄ ladda hem illegalt. Det Àr nÄgot du inte kommer undan.
VaddĂ„ Alla? Och hur mycket mer filmer köps det inte nu jĂ€mfört med 90-talet, hur mĂ„nga hade 700 köpfilmer pĂ„ VHS och köpte specialutgĂ„vor? "Förlusterna" frĂ„n piratkopiering Ă€r marginell. Om nu inte film och musikbolagen budgeterar med att varje privatperson ska köpa film och musik för 150000:- om Ă„ret. Bussliknelsen haltar, ta en Taxi istĂ€llet. TĂ€nk om du hoppar in i en taxi men du fĂ„r inte bestĂ€mma 1. NĂ€r du ska Ă„ka 2. Vart du ska Ă„ka 3. Vilken vĂ€g du vill ta. Film- och musikbolagen har inte konsulterat en enda kund som vill köpa deras produkt om hur var och nĂ€r och i vilka format dom vill ha. Dom har bestĂ€mt hur vi ska anvĂ€nda vĂ„ra pengar och om det inte passar sĂ„ Ă€r det vĂ„rt fel. SĂ„ lĂ€nge digitala album kostar lika mycket som fysiska och med sĂ€mre ljudkvalitĂš samt en massa kopieringsskydd sĂ„ fĂ„r dom skylla sig sjĂ€lva om det blir nedladdat frĂ„n en torrentsida. Lyssna pĂ„ kunderna, anpassa distributionskanaler och om det inte funkar, DĂ
kan bolagen börja att gnÀlla. För varje DNR-förstörd film borde man ladda ner 10 stycken bara för principen. 20th Century Fox vill ju inte att jag ska köpa Patton pÄ Blu-ray tex. Det Àr inte mitt fel utan deras.
Postad 29 August 2010 - 13:07
Movie_freaker_1
-
Movie_freaker_1
-
LĂ€rjunge
-
-
479 inlÀgg
För hur mÄnga fildelar inte illegalt? Fast det kanske Àr sÄ att man drar hem en film, ser pÄ den och sen kanske köper filmen ocksÄ? Men det finns vÀl inte i din vÀrld?
Jag fildelar inte illegalt, dels för att man inte fÄr det. Men ocksÄ för att det kÀnns sÄ oerhört handikappat pÄ nÄgot sÀtt att se en film som inte Àr original. Vill jag veta om en film Àr bra eller ej sÄ köper jag den och ser sjÀlv. Vill jag kolla ifall filmen kan vara nÄgot intressant för mig kan jag lÀsa en recension, se en trailer eller kanske lÄna den av en kompis för att sedan besluta ifall jag ska köpa den. Jag kan inte förstÄ varför jag eller nÄgon annan skulle gÄ en annan vÀg genom att tanka hem filmen.
Postad 29 August 2010 - 13:17
Huddingebo
-
Huddingebo
-
MĂ€stare
-
-
2526 inlÀgg
Jisses. Om man inte fÄr vÀlja sÄs till fisken pÄ restaurang Àr det OK med springnota. Om man inte fÄr vÀlja TV-program Àr det ok att inte betala TV-licencen. Om taxin inte Àr gul som jag vill Àr det OK att bara avvika nÀr det passar.
I min fria vÀrld fÄr alla som producerar nÄgot ocksÄ sÀlja det till vilket pris man vill och om nÄgon tar produkten utan att betala sÄ Àr det stöld. Att hÀvda annat Àr att gÄ tillbaka till Sovjetstaten pÄ 30-talet dÀr allt som producerades tillhörde alla och producenten fick inget Àn lÄngsemester pÄ nÄgon Gulag om han/hon klagade.
Postad 29 August 2010 - 13:32
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlÀgg
SĂ„ lĂ€nge digitala album kostar lika mycket som fysiska och med sĂ€mre ljudkvalitĂš samt en massa kopieringsskydd sĂ„ fĂ„r dom skylla sig sjĂ€lva om det blir nedladdat frĂ„n en torrentsida. Lyssna pĂ„ kunderna, anpassa distributionskanaler och om det inte funkar, DĂ
kan bolagen börja att gnÀlla. För varje DNR-förstörd film borde man ladda ner 10 stycken bara för principen. 20th Century Fox vill ju inte att jag ska köpa Patton pÄ Blu-ray tex. Det Àr inte mitt fel utan deras.
Precis, skulle filmbolagen fÄ för sig att konkurrera med bÀttre "internetprodukter" för istÀllet som nu dyrarare och sÀmre sÄ skulle man kanske kunna fÄ ner piratladdningen. De mÄste Àven se till att lÀgga resurserna pÄ rÀtt saker. Det vill sÀga tillgÀnglighet och kvalité som kommer konusmenten till gagn. Inte som nu lÀgga ner en massa pengar pÄ att utveckla kopieringsskydd och annat som jag som konsument absolut inte vill ha. AlltsÄ maken till att jobba ologiskt fÄr man leta efter. Tydligaste exemplet: jag hyrde Saw VI förra helgen för att vi skulle titta hos en bekant som enbart har dvd. Vips innan filmen kommer igÄng sÄ fÄr jag antipiratreklam kastat i ansiktet pÄ mig?! Varför ska jag som har gjort rÀtt för mig drabbas av ett sÄdant otyg för? Jag har ju gjort allting rÀtt. Nej, bort med allt skit pÄ blu-ray och dvd:er inga varningstexter som ska invÀntas (de kan lika gÀrna finnas undangömt i konvolutet för vem lÀser de i alla fall?) bort med all form av kopieringsskydd (har inte hört talas om nÄgon film som inte har gÄtt att piratkopiera Àn) och lÀgg pengarna som blir över till egna vinster eller utveckla produkterna. Inte som nu anvÀnda de till att försÀmra produkterna.
Postad 29 August 2010 - 13:55
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlÀgg
AlltsÄ maken till att jobba ologiskt fÄr man leta efter. Tydligaste exemplet: jag hyrde Saw VI förra helgen för att vi skulle titta hos en bekant som enbart har dvd. Vips innan filmen kommer igÄng sÄ fÄr jag antipiratreklam kastat i ansiktet pÄ mig?! Varför ska jag som har gjort rÀtt för mig drabbas av ett sÄdant otyg för? Jag har ju gjort allting rÀtt.
Vissa av de engelska nyare filmerna har en helt annan taktik
ty.jpg 31.25K
0 Antal nerladdningarDet tycker jag som köpt filmen Àr mycket trevligare
Postad 29 August 2010 - 14:17
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlÀgg
Det som Àr viktigt att poÀngtera Àr att förlusten för ett film eller skivbolag endast uppkommer om du tankar ner nÄgot som du ÀndÄ skulle köpa i slutÀndan. AlltsÄ skulle du aldrig nÄgonsin lÀgga ut pengar för en specifik film eller skiva och tankar hem den Àr det ju ÀndÄ sÄ att film eller skivbolaget i slutÀndan inte har förlorat nÄgot pÄ det hela.
Det handlar inte bara om uteblivna intÀkter för köpfilm. Olaglig nerladdning tar enorma pengar frÄn uthyrning och streaming. Det Àr ju inte sÄ att sÀrskilt mÄnga slutar konsumera film bara för att de slutar tanka ner. AlltsÄ maken till att jobba ologiskt fÄr man leta efter. Tydligaste exemplet: jag hyrde Saw VI förra helgen för att vi skulle titta hos en bekant som enbart har dvd. Vips innan filmen kommer igÄng sÄ fÄr jag antipiratreklam kastat i ansiktet pÄ mig?! Varför ska jag som har gjort rÀtt för mig drabbas av ett sÄdant otyg för? Jag har ju gjort allting rÀtt.
Nej, bort med allt skit pÄ blu-ray och dvd:er inga varningstexter som ska invÀntas (de kan lika gÀrna finnas undangömt i konvolutet för vem lÀser de i alla fall?) bort med all form av kopieringsskydd (har inte hört talas om nÄgon film som inte har gÄtt att piratkopiera Àn) och lÀgg pengarna som blir över till egna vinster eller utveckla produkterna.
Inte som nu anvÀnda de till att försÀmra produkterna.
Har du alltid gjort rÀtt för dig? Du kanske har laddat ner nÄn annan film som det bolaget slÀppt? SjÀlvklart kommer vi att fÄ dras med sÄn dÀr trist information, som stör vÄran filmupplevelse, sÄ lÀnge en del folk vÀljer att stjÀla.
Postad 29 August 2010 - 14:20
Movie_freaker_1
-
Movie_freaker_1
-
LĂ€rjunge
-
-
479 inlÀgg
Rent juridiskt sÀtt Àr ingen fildelning stöld, dock kan jag förstÄ fullkomligt om man uppfattar det som sÄ.
Postad 29 August 2010 - 14:24
Huddingebo
-
Huddingebo
-
MĂ€stare
-
-
2526 inlÀgg
Rent juridiskt sÀtt Àr ingen fildelning stöld, dock kan jag förstÄ fullkomligt om man uppfattar det som sÄ.
Moraliskt Àr det stöld och om det kallas nÄgot annat i Brottsbalken bryr jag mig inte.
Postad 29 August 2010 - 14:26
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlÀgg
Ă
hÄ dÀr blev jag minst sagt förvÄnad, men vad Àr det dÄ?
Postad 29 August 2010 - 14:35
Unregistered1894
-
Unregistered1894
-
LĂ€rjunge
-
-
313 inlÀgg
Jag fildelar inte illegalt, dels för att man inte fÄr det. Men ocksÄ för att det kÀnns sÄ oerhört handikappat pÄ nÄgot sÀtt att se en film som inte Àr original. Vill jag veta om en film Àr bra eller ej sÄ köper jag den och ser sjÀlv. Vill jag kolla ifall filmen kan vara nÄgot intressant för mig kan jag lÀsa en recension, se en trailer eller kanske lÄna den av en kompis för att sedan besluta ifall jag ska köpa den. Jag kan inte förstÄ varför jag eller nÄgon annan skulle gÄ en annan vÀg genom att tanka hem filmen.
Jag accepterar hur du gör ditt val, varför Àr mitt sÄ fel? Sen att lÄna av en kompis Àr vÀl ungefÀr som att fildela illegalt, inte tjÀnar filmbolaget pÄ det.
Postad 29 August 2010 - 14:39
Unregistered1894
-
Unregistered1894
-
LĂ€rjunge
-
-
313 inlÀgg
Moraliskt Àr det stöld och om det kallas nÄgot annat i Brottsbalken bryr jag mig inte.
Moraliskt, haha, fattades bara det..
Postad 29 August 2010 - 14:39
Movie_freaker_1
-
Movie_freaker_1
-
LĂ€rjunge
-
-
479 inlÀgg
Ă
hÄ dÀr blev jag minst sagt förvÄnad, men vad Àr det dÄ?
Brott mot upphovsrÀttslagen, du stjÀl egentligen inget men du tar hem en digital och illegal kopia av filmen. NotFound404: Du fÄr inte göra det du gör enligt svensk lag, oavsett hur du Àn försöker. Det Àr det felet du gör. En film som Àgs av ett företag Àr inte personlig. SjÀlva filmen i sig Àgs av filmföretaget, sÄvida du sjÀlv inte spenderar miljontals kronor pÄ att köpa upp licensen för filmen. Ett exemplar av filmen pÄ Dvd, Blu-Ray eller liknande, har du betalat för och fÄr lÄna ut det eftersom sjÀlva fysiska kopian Àr din. Fortfarande sÄ Àgs inte filmrÀttigheterna av dig och dÀrför fÄr du inte sprida filmen genom att lÀgga upp den pÄ internet eller göra illegala kopior pÄ den.
Redigerat av Movie_freaker_1, 29 August 2010 - 14:39.
Postad 29 August 2010 - 14:43
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlÀgg
Ja nu har ju Àven den hÀr trÄden spÄrat ut totalt.
Varför ska ALLA trÄdar som handlar om att det gÄr bra för Blu-Ray, spÄra ur och övergÄ till om hur jÀkla bra download/piratkopieriing/streaming Àr istÀllet och att plastskivan Àr död????
Ni som tycker Blu-Ray Àr förÄldrat och föredrar streaming/download, kör pÄ det dÄ och hÄll er till dom trÄdarna istÀllet, sÄ kanske vi för nÄn ###### gÄngs skull kan fÄ behÄlla en BD trÄd inom det Àmne den handlade om.
TrÄden handlade om hur försÀljningen av BD spelare/skivor ökar och INTE om download/streaming/piratkopiering.
Postad 29 August 2010 - 14:44
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlÀgg
Ja men varför ska den sitta med pĂ„ skivan jag har köpt för? Det frĂ€mjar ju i sĂ„ fall piratkopiering eftersom den produkten Ă€r bĂ€ttre eftersom det inte finns antipirattjafs pĂ„ den. Ăr ju sĂ„ fullkomligt idiotiskt bakvĂ€nt. De enda som fĂ„r se denna "reklam" Ă€r de som gör rĂ€tt för sig. Tycker du verkligen att det Ă€r rĂ€tt vĂ€g att gĂ„?
Det enda jag har laddat ner Àr senaste sÀsongen av Burn Notice eftersom filmbolaget gjorde det idiotiska beslutet att enbart slÀppa den pÄ dvd nÀr det Ätminstone finns en hd-tv sÀndning. Vill man ha högsta möjliga kvalitet sÄ var man tvungen att ladda ner. För mig Àr bild och ljudkvalite viktigt nÀr man tittar pÄ film och serier. DÀrför köper jag mina filmer pÄ enbart de bÀsta som gÄr att fÄ tag pÄ.
Ă
terigen, om jag aldrig nÄgonsin hade överhuvudtaget tÀnkt lÀgga ner nÄgra som helst pengar pÄ en film men ser den nerladdat sÄ har vÀl inte filmbolagen förlorat nÄgot?
Postad 29 August 2010 - 14:46
Movie_freaker_1
-
Movie_freaker_1
-
LĂ€rjunge
-
-
479 inlÀgg
Ă
terigen, om jag aldrig nÄgonsin hade överhuvudtaget tÀnkt lÀgga ner nÄgra som helst pengar pÄ en film men ser den nerladdat sÄ har vÀl inte filmbolagen förlorat nÄgot?
Jo, pÄ sÀtt och vis förlorar de pengar. Du fÄr tillgÄng till filmerna som Àgs av filmbolagen utan att betala för det. Som att smita in pÄ en konsert och se hela showen utan att betala, inte mÄnga artister som vill det.
Postad 29 August 2010 - 14:48
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1866 inlÀgg
VÀldigt sant. Varför tvingar dom pÄ hederliga konsumenter som köpt filmen den dÀr jobbiga och irriterande antipiratreklamen?
Postad 29 August 2010 - 14:51
Movie_freaker_1
-
Movie_freaker_1
-
LĂ€rjunge
-
-
479 inlÀgg
Vart ska det annars finnas nÄgonstans? GÄr oftast att snabbspola förbi om man rÄkar ut för det, vilket jag inte gjort de senaste Ären.
Postad 29 August 2010 - 14:54
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1866 inlÀgg
Dom ska bara vara jÀvligt glada över att det finns folk som köper film. Och dom ska ge dessa bÀsta möjliga service och upplevelse sÄ att man kÀnner att man har gjort ett bra val genom att köpa filmen. Det Àr inte att tvinga pÄ en antipirat och annan reklam innan filmen börjar. Jag har köpt filmen för dyra pengar, rÀcker inte det? Att dom har mage att Àven trycka in reklam.
Redigerat av belzebubb, 29 August 2010 - 14:55.
Postad 29 August 2010 - 14:59
Unregistered1894
-
Unregistered1894
-
LĂ€rjunge
-
-
313 inlÀgg
Jo, pÄ sÀtt och vis förlorar de pengar. Du fÄr tillgÄng till filmerna som Àgs av filmbolagen utan att betala för det. Som att smita in pÄ en konsert och se hela showen utan att betala, inte mÄnga artister som vill det.
Nej dom förlorar inte pengar pÄ det, ska det vara sÄ svÄrt? Han hade ju inte kunnat köpa dom ÀndÄ i HD-format, sÄ!??!?!
Postad 29 August 2010 - 15:02
Movie_freaker_1
-
Movie_freaker_1
-
LĂ€rjunge
-
-
479 inlÀgg
Att dom har mage att Àven trycka in reklam.
SÄ har det ju alltid varit med allt. Köp ett nummer av Aftonbladet och kolla ifall det finns reklam i den, tror du den Àr fri frÄn reklam Àven om du har betalat pengar för den? NotFound404: Om de hade följt reglerna och betalat för att fÄ tillgÄng till filmerna sÄ hade företaget vunnit pengar pÄ det, men om du laddar hem sÄ fÄr du tillgÄng till samma material utan att betala sÄ de förlorar fortfarande pengar pÄ det ur en viss synvinkel.
Redigerat av Movie_freaker_1, 29 August 2010 - 15:03.
Postad 29 August 2010 - 15:11
Unregistered42176b20
-
Unregistered42176b20
-
LĂ€rjunge
-
-
368 inlÀgg
Vissa av de engelska nyare filmerna har en helt annan taktik
ty.jpg 31.25K
0 Antal nerladdningar
Det tycker jag som köpt filmen Àr mycket trevligare
Det dÀr var trevligt!
Postad 29 August 2010 - 15:26
Huddingebo
-
Huddingebo
-
MĂ€stare
-
-
2526 inlÀgg
Ja nu har ju Àven den hÀr trÄden spÄrat ut totalt.
Varför ska ALLA trÄdar som handlar om att det gÄr bra för Blu-Ray, spÄra ur och övergÄ till om hur jÀkla bra download/piratkopieriing/streaming Àr istÀllet och att plastskivan Àr död????
Ni som tycker Blu-Ray Àr förÄldrat och föredrar streaming/download, kör pÄ det dÄ och hÄll er till dom trÄdarna istÀllet, sÄ kanske vi för nÄn ###### gÄngs skull kan fÄ behÄlla en BD trÄd inom det Àmne den handlade om.
TrÄden handlade om hur försÀljningen av BD spelare/skivor ökar och INTE om download/streaming/piratkopiering.
Helt rÀtt, detta handlar ju om genombrottet för Blu Ray. och inget annat. SjÀlv ber jag om ursÀkt för att jag gÄtt lite OT nÀr jag svarade trollen.
Postad 29 August 2010 - 15:29
JonHolstein
-
JonHolstein
-
AnvÀndare
-
-
129 inlÀgg
Personer som köper filmer Àr mer sÄdana som inte förstÄr tekniken, vill vara laglig och stödja formatet. Eller helt enkelt bara gillar att ha filmer (samlare). Jag tar 3:e plats, tycker det ser fint ut i hyllan med BD. VÀgrar köpa nÄgot annat format.
SjÀlv laddar jag hem vÀldigt mycket, men med tanke pÄ hur mycket film jag ser 1-3 filmer dagligen, sÄ fungerar det inte att köpa i affÀr allt.
Du kan vÀl knappast tro att ladda hem filmer i bluray kvalitet Àr smidigt eller snabbt via nÀtet. Glöm MKV, det Àr inte bluray kvalitet. Dessutom Àr det sÀllan som MKV filmer packas med lika bra ljud som pÄ BluRay utgÄvor. Om folk finner sig i xvid, divx, sÄ kommer dom fortsÀtta ladda ned, men det gÄr inte att jÀmföra folk som vill ha BD för att det ger bra kvalitet (hifi-nördar och svensson bÄda finns i denna katergori) med folk som vÀljer lÄg kvalitet för att snabbast möjligt kunna ladda ned en fil via nÀtet.
Postad 29 August 2010 - 15:32
JonHolstein
-
JonHolstein
-
AnvÀndare
-
-
129 inlÀgg
Jag föresprÄkar mer miljövÀnliga distributionssÀtt Àn plastskivor som skickas vÀrlden över, men har insett att mÀnniskans primitiva samlarinstinkt och fascinering av blanka saker ÀndÄ kommer segra över förnuftet. Grattis mÀnskligheten, du fÄr det öde du förtjÀnar!

ge folk ett alternativ som inte innebÀr sÀmre kvalitet, eller sÀmre tillgÄng. nedladdning Àr mÄnga kommer dragandes med, utan att ha den blekaste aning om hur lÄng tid det tar att ladda hem bluray kvalitet via nÀtet, Àn mindre hur lÄng tid det skulle ta om man försökte göra denna nedladdning pÄ lagligt vis. Dessutom brukar dom inte inse att om man vÀl laddat hem filmen sÄ blir HDDn fort full, och man tvingas brÀnna ut filmerna och den totala negativa pÄverkan pÄ miljö som allt detta innebÀr Àr större Àn om man bara köpt filmen pÄ skiva frÄn början.
Postad 29 August 2010 - 15:43
Unregistered1894
-
Unregistered1894
-
LĂ€rjunge
-
-
313 inlÀgg
Du kan vÀl knappast tro att ladda hem filmer i bluray kvalitet Àr smidigt eller snabbt via nÀtet. Glöm MKV, det Àr inte bluray kvalitet. Dessutom Àr det sÀllan som MKV filmer packas med lika bra ljud som pÄ BluRay utgÄvor. Om folk finner sig i xvid, divx, sÄ kommer dom fortsÀtta ladda ned, men det gÄr inte att jÀmföra folk som vill ha BD för att det ger bra kvalitet (hifi-nördar och svensson bÄda finns i denna katergori) med folk som vÀljer lÄg kvalitet för att snabbast möjligt kunna ladda ned en fil via nÀtet.
Ja det Àr smidigt, surfa in pÄ random sida. Trycka pÄ download.. VÀnta... Packa upp... Play! Och ja! Blu-ray Àr Blu-ray men det som finns pÄ nÀtet, duger vÀldigt bra. Har inet sagt nÄgot annat, sÄ du missförstÄr nog mig lite hÀr. Jag Àr ugnefÀr sÄ hÀr.. Tanka hem första skrÀp-rls / eller en duglig i HD beroende pÄ hur mycket jag vill se filmen. Sen köper jag den i efterhand nÀr den kommer till affÀren i Blu-ray.
Postad 29 August 2010 - 15:47
JonHolstein
-
JonHolstein
-
AnvÀndare
-
-
129 inlÀgg
Det Àr vÀl inget förvÄnande i sig? För den stora massan Àr fortfarande plastskivorna det enda sÀttet att fÄ tag pÄ HD-material legalt, och Àven för de mer internationellt bevandrade datoranvÀndarna sÄ Àr det inte direkt okomplicerat att hitta legala vÀgar runt plastskivor i de flesta fall. Det största "problemet" med legal nerladdning och streaming Àr ju att bolagen inte lÀngre med samma enkelhet kan tvinga in regionlÄsningar, ta ut fina avgifter för plastskivan, snabbt och enkelt kontrollera utbud och tillgÀnglighet etc. Dock sÄ vore det dÄraktigt att inte pÄstÄ att Àven legal nerladdning och streaming ocksÄ ökar 
Plastskivorna och den digitala nerladdningen Àr inte sÄ mycket konkurrenter med varandra, skivor köper man för att de finns billigt eller i snygga utgÄvor, digitalt Àr snabbt, enkelt och alltid tillgÀngligt. Den legala digitala nerladdningen kommer att konkurrera frÀmst med den illegala, de flesta vill "göra rÀtt", men vÀljer av ett flertal skÀl den smidiga breda vÀgen sÄ lÀnge. Man mÄste ju pÄpeka att nerladdningen medfört positiva effekter, som att biofilmer och Àven DVD/Blu-ray filmer slÀpps samtidigt eller mycket kort efter amerikanska utgÄvor (minskar sÄ klart nedladdningsbehovet). Alla som gillar att fylla sin bokhylla med fodral, lÀr fortsÀtta göra det, pÄ samma sÀtt som LP och CD ges ut Àn idag. De som föredrar en modernare version, dÀr du fÄr se hundratals filmer som en vÀgg pÄ din TV/projektorduk, med information om handling, skÄdisar, genre och liknande fÄr avnjuta det. 2 skilda grupper av konsumenter, som ÀndÄ delar filmintresset med varandra.  Huvudsaken Àr vÀl att det gÄr framÄt för HD-material och bra utgÄvor 
SnÀlla berÀtta om vars man hittar dessa legala lösningar som hÄller BD kvalitet. Det finns inga lösningar, och Àven om det skulle göra, sÄ skulle tiden som det tar att ladda hem bli extremt lÄng. BD kvalitet tar för stor plats för att man ska kunna rÀddas av bittorrent-teknik, folk kan helt enkelt inte har tillrÀckligt med filmer tillgÀngliga pÄ den disken dom fildelar. Lagligt eller olagligt, spelar ingen roll.. ska det vara lagligt sÄ fÄr man dessutom anta att vissa delar av filen mÄste dras frÄn en speciellt server. Men Ä andra sidan sÄ kommer det inte dröja lÀnge förrÀn alla filmer hela tiden mÄste dras frÄn den servern, eftersom folk inte kommer dela ut dom filer dom laddat hem, pÄ grund av storleken pÄ filen. Och eftersom filmerna tar sÄ stor plats sÄ blir det nÀra till hands att brÀnna ut filerna och dÄ sitter man ÀndÄ dÀr med fysiska skivor. Och det Àr tveksamt om man egentligen sparat nÄgra pengar. Man har dÀremot pÄverkat miljön mer negativt. Och om vi pratar streaming, sÄ Àr jag ytterst tveksam till att det finns en enda streamingtjÀnst som erbjuder BD kvalitet. Det Àr skillnad pÄ HD och HD. Om man komprimerar sönder en HD fil, för att den ska gÄ snabbt att ladda hem, eller för att kunna strömma den, sÄ kan man lika gÀrna anvÀnda utrymmet för full-kvalitet DVD och dÄ kan uppskalare fÄ ut en bild som Àr minst lika bra. Antalet pixlar mÄ vara sÀmre, men utsmetade pixlar bidrar inte till bÀttre uplöst bild. Innan internet Àr sÄ utbyggt att BD nedladdning gÄr fort och BD strömning Àr tÀnkbar, för till och med dom flesta svenskar, eller finlÀndare (som Àr tvÄ lÀnder som ligger i framkant vad gÀller bredband), sÄ kommer Ànnu mer högupplösta format kommit ut.
Postad 29 August 2010 - 16:17
JonHolstein
-
JonHolstein
-
AnvÀndare
-
-
129 inlÀgg
SÄ har det ju alltid varit med allt. Köp ett nummer av Aftonbladet och kolla ifall det finns reklam i den, tror du den Àr fri frÄn reklam Àven om du har betalat pengar för den?
NotFound404: Om de hade följt reglerna och betalat för att fÄ tillgÄng till filmerna sÄ hade företaget vunnit pengar pÄ det, men om du laddar hem sÄ fÄr du tillgÄng till samma material utan att betala sÄ de förlorar fortfarande pengar pÄ det ur en viss synvinkel.
Nu har du missförstÄtt det dÀr helt. Aftonbladet Àr inte seglat med en 50 sekunder lÄng störande video dÀr redaktionen pÄ aftobladet ropar ut, du som blÀddrar i den hÀr tidningen i butik, eller som lÀser den kopierad begÄr brott. Dessutom sÄ reklamfinanseirad Blu-ray om vi pratar om det, borde vara betydligt billigare Àn vad filmen kostar... vissa, disney frÀmst tror jag, sÀtter tvingade trailers innan filmen... jag har inget emot att det finns trailers pÄ en köpesfilm, men om dom Àr tvingande sÄ kÀnns det konstigt. Reklmafinansierade tidningar och tv-kanaler Àr billigare Àn dom som inte Àr reklamfinansierade... BluRay/DVD kostar lika mycket. Aftonbladet utan reklam skulle kosta betydligt mer per nummer Àn vad den gör. Antipirat-reklam hör ju inte hemma pÄ hyr/köp-filmer... som sagt, det Àr folk som gör rÀtt för sig som drabbas. Dom som laddar hem ser ju inte den antipirat-reklamen, sÄ hur ska dom dÄ fÄ budskapet för att dom som köper/hyr tvingas se det
Postad 29 August 2010 - 16:25
Movie_freaker_1
-
Movie_freaker_1
-
LĂ€rjunge
-
-
479 inlÀgg
Jag syftade pÄ trailers och vanlig reklam, inte antipiratreklam.
Postad 29 August 2010 - 17:15
JonHolstein
-
JonHolstein
-
AnvÀndare
-
-
129 inlÀgg
pÄ 90-talet, sÄ fanns det vissa som hyrde mycket film, vissa som hyrde lite film, vissa som knappt hyrde film alls och vissa som inte hyrde film överhuvudtaget.
Bland mÄnga stornedladdare sÄ Äterfinns dom som knappt hyrde film alls, eller dom som inte hyrde film alls. Visserligen Àven den del som hyrde rÀtt mycket film.
Handligen att ladda ned mÄ vara olaglig.
Men för filmbolagen spelar det ingen roll om en person som inte hade hyrt eller köpt en viss film, ser den genom att ladda ned den. Eller tittar pÄ den pÄ youtube, eller vad som helst.
Eftersom nedladdning handlar om kopior, sÄ blir det inte ett orginal fÀrre för dom som vill hyra eller köpa. och det innbÀr heller inte att nÄgon tar en sak som har ett fysiskt vÀrde.
SÄ en nedladdad film kan vara nedladdad av nÄgon som aldrig hade hyrt eller köpt den filmen.
Bland stornedladdare sÄ Àr det ocksÄ vanligt att dom laddar ned typer av film som dom inte kasta ett öga pÄ hos filmuthyraren. SÄ Àven om just den stornedladdaren var en av dom som faktiskt hyrde film, sÄ hade den inte hyrt just den filmen, hursomhelst.
DÄ gÄr alltsÄ inte att föra statisk pÄ vilka nedladdningar som Àr inkomst som filmbolagen hade fÄtt eller inte.
Det gĂ„r heller inte att föra nĂ„gon statistik för hur mycket sĂ€mre det gĂ„r för filmuthyrare idag, eftersom filmuthyrning har fĂ„tt konkurrens av fler och bĂ€ttre tv-kanaler, och vĂ€ldigt stor konkurens av andra aktiviteter pĂ„ nĂ€tet Ă€n att se film. Beteendet har förĂ€ndrats hos folk. Ăven utan olaglig nedladdning sĂ„ hade videouthyrning pĂ„verkats negativt av hur beteendet hos folk har hörĂ€ndrats, sĂ„ den statistiken skulle inte heller vara pĂ„litligt.
Postad 29 August 2010 - 17:53
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2396 inlÀgg
Jisses. Om man inte fÄr vÀlja sÄs till fisken pÄ restaurang Àr det OK med springnota.
Om du Àndrar din sÄsbestÀllning efter att du fÄtt maten fÄr du skylla dig sjÀlv, om du inte kan fÄ den sÄsen du vill ha till fisken sÄ har du ju Ànnu inte fÄtt nÄgon mat och det finns ingen nota att smita frÄn. Och Àr det en hyfsad restaurang sÄ kan du nog fÄ vilken sÄs du vill om du betalar för det och du behöver varken göra den sjÀlv eller berÀtta för kocken hur han ska göra. Om man ÀndÄ kunde fÄ den servicen vad gÀller behandlingen av vissa filmer pÄ Blu-ray.
Postad 30 August 2010 - 15:38
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlÀgg
pÄ 90-talet, sÄ fanns det vissa som hyrde mycket film, vissa som hyrde lite film, vissa som knappt hyrde film alls och vissa som inte hyrde film överhuvudtaget. Bland mÄnga stornedladdare sÄ Äterfinns dom som knappt hyrde film alls, eller dom som inte hyrde film alls. Visserligen Àven den del som hyrde rÀtt mycket film.
Men de som inte hyrde film eller köpte sÄg oftast inte mycket pÄ film, möjligtvis om de hade en filmtokig kompis sÄ kunde de lÄna, men antalet som sÄg varje sÄld kopia av en film var relativt liten, idag rÀcker det som sagt med en kopia för att hela vÀrden ska kunna se den gratis Handligen att ladda ned mÄ vara olaglig. Men för filmbolagen spelar det ingen roll om en person som inte hade hyrt eller köpt en viss film, ser den genom att ladda ned den. Eller tittar pÄ den pÄ youtube, eller vad som helst. Eftersom nedladdning handlar om kopior, sÄ blir det inte ett orginal fÀrre för dom som vill hyra eller köpa. och det innbÀr heller inte att nÄgon tar en sak som har ett fysiskt vÀrde.
Sant att det inte blir ett orginal mindre pÄ marknaden men det blir ett orginal mindre sÄlt, om en sak har ett fysiskt vÀrde eller enbart ett kommersiellt vÀrde spelar ingen roll, nÄn vill tjÀna pengar pÄ det de gör precis som jag vill tjÀna pengar pÄ det jag gör. Det Àr alltid upphovsrÀttsinnehavaren som bestÀmmer hur han anser att produkten av arbetet ska hanteras och vilka rÀttigheter som gÀller för anvÀndandet oavsett om det Àr en vara eller tjÀnst. Passar det inte dig sÄ Àr det ju bara att skita i att anvÀnda det, det ger dig iaf inte rÀtt att stjÀla eller bestÀmma vilka regler som gÀller för dig. SÄ en nedladdad film kan vara nedladdad av nÄgon som aldrig hade hyrt eller köpt den filmen.
Men personen har ÀndÄ fÄtt varan, ingen ursÀkt enlig mig Bland stornedladdare sÄ Àr det ocksÄ vanligt att dom laddar ned typer av film som dom inte kasta ett öga pÄ hos filmuthyraren. SÄ Àven om just den stornedladdaren var en av dom som faktiskt hyrde film, sÄ hade den inte hyrt just den filmen, hursomhelst.
Om du inte Àr intresserad av att se en film sÄ varför ska du dÄ kolla pÄ den, fÄr inte ihop den ekvationen, tyder mest pÄ att du ser pÄ vad som helst sÄ lÀnge det Àr gratis. DÄ gÄr alltsÄ inte att föra statisk pÄ vilka nedladdningar som Àr inkomst som filmbolagen hade fÄtt eller inte.
HĂ„ller med dig om att det inte gĂ„r att övresĂ€tta rakt över i pengar om det inte fanns ett olagligt alternativ, en viss procent hade köpt filmen, ytterligare en viss procent hade hyrt den, en del hade sett den hos en kompis som köpt den, resten hade skitit i den. Men fortfarande Ă€r det sĂ„ att alla som laddat hem den har fĂ„tt varan och borde dĂ€rför rimligtvis betalla eller sĂ„ skulle de struntat i att ta hem den alls. Det gĂ„r heller inte att föra nĂ„gon statistik för hur mycket sĂ€mre det gĂ„r för filmuthyrare idag, eftersom filmuthyrning har fĂ„tt konkurrens av fler och bĂ€ttre tv-kanaler, och vĂ€ldigt stor konkurens av andra aktiviteter pĂ„ nĂ€tet Ă€n att se film. Beteendet har förĂ€ndrats hos folk. Ăven utan olaglig nedladdning sĂ„ hade videouthyrning pĂ„verkats negativt av hur beteendet hos folk har hörĂ€ndrats, sĂ„ den statistiken skulle inte heller vara pĂ„litligt.
DÀr hÄller jag med dig helt, videouthyrare har fÄtt mer konkurrens av andra medier och inte minst av billig köpfilm pÄ stormarknaden, Àven legal uthyrning och utlÄning pÄ nÀtet slÄr rakt mot de fysiska uthyrarna, sÄ de hade drabbats hur som helst, sjÀlv hyr jag vÀldigt lite film iom att det Àr sÄ billigt att köpa. Jag skulle hyra pÄ nÀtet om det bara var fullgott ljud och bild, fanns hd i större omfattning och jag hade haft lina till det.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 30 August 2010 - 15:40.
Postad 30 August 2010 - 16:15
dnlar
-
dnlar
-
ForumrÀv
-
-
562 inlÀgg
Illegal fildelning Àr som att planka in pÄ en konsert, med argument som att kön gÄr för lÄngsamt, biljetten Àr krÄnglig eller dyr att köpa, eller att personen i biljettluckan Àr otrevlig.
Postad 30 August 2010 - 18:18
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
ForumrÀv
-
-
785 inlÀgg
Antipiratreklam Àr naturligtvis trist men jag ser det sÄ hÀr istÀllet. "Reklamen" vÀnder sig till den ursprunglige olaglige fildelaren, han som rippade skivan. Att han sedan inte förstod vad det betydde var ju trÄkigt men sÄnt hÀnder. Alla Àr inte lÀskunniga  .
NÀr man lyssnar pÄ argumenten för fildelning sÄ blir dom enligt min uppfattning lite ensidiga. "Jag har intre stulit nÄgot, bara kopierat", "Jag hade inte köpt filmen ÀndÄ sÄ dom har inte förlorat nÄgot". "Jag vill inte köpa grisen i sÀcken", osv osv. Jag tycker det har lÄtit likadant ganska lÀnge.
Spontant, finns nÄgot annat sammanhang i samhÀllet dÀr den typen av argument skulle accepteras. FÄr man sitta pÄ en tom plats pÄ lÀktaren och se pÄ fotboll med argumentet att man inte Àr intresserad sÄ man hade "ÀndÄ inte betalt biljetten". JÀmförelsen med att planka pÄ en konsert fungerar ocksÄ tycker jag. Men det kommer sÀkert nÄgon och förklarar hur fel det resonemanget Àr.
Det jag tycker blir lite trist Àr i vilket sammanhang diskussionen sker. Vi Àr i ett filmforum med mÀnniskor som troligen Àr lite mera filmintresserade Àn medelsvensson. Trots detta finns hÀr hos en del deltagare en tydlig ovilja att betala för film och dÀrigenom sÀkerstÀlla att det produceras mera film. Men en sak hoppas jag alla inser. NÀr vi som fortfarande betalar för film slutar med det dÄ lÀr fildelarna inte lÀngre behöva oroa sig över var dom skall fÄ tag pÄ ny film, det produceras inte lÀngre nÄgon ny film nÀmligen. Förhoppningsvis och troligen tar det lÄng tid innan vi hamnar i den situationen. Men det Àr knappast fildelarnas förtjÀnst.
Skall man istÀllet försöka ÄtergÄ till Àmnet sÄ tycker jag det Àr vÀldigt positivt att det lossnar för Blu-ray . Jag har lite svÄrt att se konkurrensen mellan streaming och Blu-ray med tanke pÄ bandbredden i HD-bild och HD -ljud. Om dessutom alla mina grannar inte vill se samma film som mig sÄ Àr ju den blÄ skivan ett vÀldigt smidigt alternativ. Oavsett om man gillar fysisk media eller laglig nedladdning sÄ Àr valet fritt. Biograferna finns ju ocksÄ för den som gillar det alternativet.
Postad 30 August 2010 - 23:00
Unregistered1894
-
Unregistered1894
-
LĂ€rjunge
-
-
313 inlÀgg
Illegal fildelning Àr som att planka in pÄ en konsert, med argument som att kön gÄr för lÄngsamt, biljetten Àr krÄnglig eller dyr att köpa, eller att personen i biljettluckan Àr otrevlig.
DÄ var vi dÀr igen.. Svart eller vitt, fan medelÄtern hÀr inne mÄste nog vara Griniga-Gamla-Gubbar
Postad 31 August 2010 - 00:06
Smith
-
Smith
-
ForumrÀv
-
-
612 inlÀgg
DÄ var vi dÀr igen.. Svart eller vitt, fan medelÄtern hÀr inne mÄste nog vara Griniga-Gamla-Gubbar 
Med din "fuck the environment" avatar sÄ visar du tydligt vilken Älder du rent mentalt befinner dig i. Notera att jag inte avslutar min mening med en smiley. Varför göra diskussionen onödigt komplicerad? Antingen sÄ Àr det upp till innehavaren av upphovsrÀtten som bestÀmmer hur hans upphovsrÀttsskyddade material ska spridas eller sÄ Àr det upp till vem fan som helst som vill ha fri tillgÄng till nÀmnda material. Data Àr förvisso gratis att kopiera men kostar att ta fram, jag och mÄnga andra hÀr vÀrnar om producenterna. Piraterna vÀrna om konsumenterna.
Postad 31 August 2010 - 00:39
JonHolstein
-
JonHolstein
-
AnvÀndare
-
-
129 inlÀgg
Men de som inte hyrde film eller köpte sÄg oftast inte mycket pÄ film, möjligtvis om de hade en filmtokig kompis sÄ kunde de lÄna, men antalet som sÄg varje sÄld kopia av en film var relativt liten, idag rÀcker det som sagt med en kopia för att hela vÀrden ska kunna se den gratis
Sant att det inte blir ett orginal mindre pÄ marknaden men det blir ett orginal mindre sÄlt, om en sak har ett fysiskt vÀrde eller enbart ett kommersiellt vÀrde spelar ingen roll, nÄn vill tjÀna pengar pÄ det de gör precis som jag vill tjÀna pengar pÄ det jag gör. Det Àr alltid upphovsrÀttsinnehavaren som bestÀmmer hur han anser att produkten av arbetet ska hanteras och vilka rÀttigheter som gÀller för anvÀndandet oavsett om det Àr en vara eller tjÀnst. Passar det inte dig sÄ Àr det ju bara att skita i att anvÀnda det, det ger dig iaf inte rÀtt att stjÀla eller bestÀmma vilka regler som gÀller för dig.
Men personen har ÀndÄ fÄtt varan, ingen ursÀkt enlig mig
Om du inte Àr intresserad av att se en film sÄ varför ska du dÄ kolla pÄ den, fÄr inte ihop den ekvationen, tyder mest pÄ att du ser pÄ vad som helst sÄ lÀnge det Àr gratis.
HÄller med dig om att det inte gÄr att övresÀtta rakt över i pengar om det inte fanns ett olagligt alternativ, en viss procent hade köpt filmen, ytterligare en viss procent hade hyrt den, en del hade sett den hos en kompis som köpt den, resten hade skitit i den. Men fortfarande Àr det sÄ att alla som laddat hem den har fÄtt varan och borde dÀrför rimligtvis betalla eller sÄ skulle de struntat i att ta hem den alls.
DÀr hÄller jag med dig helt, videouthyrare har fÄtt mer konkurrens av andra medier och inte minst av billig köpfilm pÄ stormarknaden, Àven legal uthyrning och utlÄning pÄ nÀtet slÄr rakt mot de fysiska uthyrarna, sÄ de hade drabbats hur som helst, sjÀlv hyr jag vÀldigt lite film iom att det Àr sÄ billigt att köpa. Jag skulle hyra pÄ nÀtet om det bara var fullgott ljud och bild, fanns hd i större omfattning och jag hade haft lina till det.
Oj vad du missuppfattade totalt! Nej, det fanns mÄnga pÄ 90-talet som inte sÄg speciellt mycket film alls. Det sÄldes ingen film till dessa personer, dom hyrde inte film, eller bara vÀldigt lite film. Det fanns alltsÄ ingen inkomst frÄn filmuthyrande eller försÀljning till dessa personer. MÄnga av dom som Àr stornedladdare idag, tillhörde denna katergori pÄ 90-talet. Det Àr alltsÄ personer som tillkommit som tittare, men utan att försÀljning eller uthyring till dessa personer minskat. Det Àr alltsÄ inte en intÀktsförlust för nÄgot bolag. Nej, det har inte sÄlt fÀrre orginal till dessa personer! DÀrav sÄ kan man inte tolka allanedladdningar som inkomstbortfall. Dom som försöker hÀvda nÄgot sÄdant har dÄlig verklighetskoll, eller har en dold agenda att sprida missvisande information. Huruvida en person sett en film eller inte spelar ingen roll egentligen för bolagen, om dom inte gör förlust pÄ den personen. Det Àr precis samma sak som att du lÄnat en kompis film. Om man ser filmen olagligt sÄ ser man den olagligt, men det förÀndrar inte det faktum att bolaget inte sÄlt ett exemplar mindre för att denna person laddade ned, den hade aldrig sett filmen om den inte kunnat ladda ned. Varför folk kan vilja se en film som dom inte Àr villiga att betala för? Det kan vara en ekonomisk frÄga. Att köpa film Àr ganska dyrt. Att hyra Àr inte sÄ billigt heller och i synnerhet inte i lÀngden. Bland billigare hyr och köpfilmer sÄ Àr utbudet begrÀnsat och oftast Àr det svÄrt att hitta. Det kan alltsÄ röra sig antingen om att personen inte tycker filmer Àr vÀrt anstrÀngningen. Eller att personen inte anser att just den filmen hade varit vÀrt pengarna om den betalade för alla filmer den sÄg. Det Àr ytterst fÄ personer som betalar för alla filmer dom ser, som ser exakt alla filmer som dom hade kunnat tÀnka sig att se. SjÀlvklart sÄ ska man inte förvÀnta sig att det ska gÄ att se film gratis lagligt. Vissa Àldre filmer kanske, eller vissa filmer som innehÄller produktplacering eller reklam. Med tanke pÄ att en mesta filmen idag görs för att tjÀna pengar och inte för att sprida budskap (dÀr skiljer sig film frÄn musik). En filmmakare idag har sÀllan nÄgot intresse av att sprida filmen och dess budskap till sÄ mÄnga som möjligt. Det finns alltsÄ egentligen inget intresse av att filmen nÄgonsin ska bli gratis, möjligtvis kanske frÄn tjÀnsteleverantörer som vill locka till sig nya kunder. Men oavsett sÄ i antalet nedladdare sÄ döljer det sig vÀldigt mÄnga som faktiskt aldrig skulle genererat intÀkter. Visst finns det Àven mÄnga som laddar ned som skulle köpt eller hyrt det dom laddade ned istÀllet. Men Àven bland dessa sÄ finns det mÄnga enskilda filmer som inte skulle genererat intÀnkt, dÄ dom filmerna hade prioriterats bort. Bland dessa nedladdningar kan det ocksÄ dölja sig nedladdning som sedan Àven blir ett köp av filmen. Det sÀljs fortfarande mycket film, det görs mÄnga biobesök och mÄnga filmer ses pÄ tv, det hyrs Àven ut lite film, det streamas film. Det hade kanske kunnat sÀljas mer film, det hade kanske kunnat göras fler biobesök, det hade kanske kunnat hyras ut mer film, det kanske hade kunnat setts mer film pÄ tv, det hade kanske kunnat streamas mer film. Bortfallet kan vara minimalt, enormt, eller mitt emellan. Det finns ingen pÄlitligt statistik, sÄ det Àr ingen idé att sitta hÀr och spekulera kring att folks attityd till film har misgynnat filmbolagen. Jag har aldrig laddat ned en film i hela mitt liv, varken lagligt eller olagligt. Jag har hyrt nÄn film via streamingtjÀnst, men aldrig strömmat nÄgon film olagligt. Dock sett nÄgra minuter i början av en film som jag missade början av pÄ tv, via youtube. Men hade den inte funnits dÀr sÄ hade jag bara skitit i det. Jag köper film. Men bara för att jag köper film och vet att filmbolagen behöver intÀkter, sÄ betyder det inte att jag tror att alla som laddar ned film innebÀr intÀktsförluster för bolagen.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
High Definition
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|