Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börjar om från scratch...!

379 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 August 2010 - 13:15

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Ja det var en skillnad i hur jämt den presterade, tydlig sådan. Men jag tycker inte siffrorna i sig är speciellt imponerande; 82dB vs 88dB id 20Hz

Postad bild

Postad 31 August 2010 - 13:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Två st SVS PC12-Plus blir lite dyrare men då snackar vi en basåtergivning av HELT annan kvalité. Som jämföra en trehjuling (B&W) med en dyr BMW (SVS)

Postad 31 August 2010 - 13:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
+1

har lyssnat på två SVS12 i ett bra rum lät helt sjukt bra och är en av mina referencer oavsett prisklass faktiskt... :)

det va ett par PB12 ultra

Redigerat av DVD-ai, 31 August 2010 - 13:33.

Postad 31 August 2010 - 13:53

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Ja, det är en mycket bra subwoofer. Det tycker jag med.

(Däremot avfärdar jag inte allting annat som skräp).

Postad 31 August 2010 - 14:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag fröstår inte vad folk får just detta med att "avfärda som skräp" från... ?!
andra gången idag nu som någon tycker att jag "utan rätt avfärdar något som skräp"...

Men det gör jag inte utan jag skriver utifrån min upplevelser och jag har fatkiskt lyssnat till en hel del olika subbor, och även redan nämda Dynaudio subb...
Och jag tyckte mig få en ganska bra bild av vad den har att ge. och har dessutom lyssnat till flera av Dynaudios subbor och ingen av dom i någon av dom rummen har varit nära att prestera som en SVSPB12 Ultra.

Jag skulle aldrig, utan att ha lyssnat alls på något från en viss tillverkare få för mig att säga att det är skit. det kan jag ju inte göra om jag inte alls hört det...
Men i detta falelt så har jag hört högtalarna i fråga och jag tycker inet att subber nahr någon kvalitet som är jämnförbar med SVS nsd10 och upp i modell serien...

.....................................................

När jag läser folks inlägg så tar jag dom alltid för vad dom är, alltså subjektivt tyckande och basserat på deras upplevelser. Jag har alltså alldrig haft intresset att ifrågasätta eller annmärka på folkt åsikter som om dom vore "fel" eller liknande för det fungerar liksom inte...

Redigerat av DVD-ai, 31 August 2010 - 14:10.

Postad 31 August 2010 - 14:38

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Det var detta jag syftade på. Riktade mig inte till dig. :)

Jag har lyssnat på Pv 1 och om jag ska vara ärlig så tyckte jag att den var riktigt skräp.
Och att den kostar 15000:- är ju skrattretande dyrt.
I mitt tycke så är det en designbas som bara ser frän men tillför inte så mycket annat.
Jag håller med föregående inlägg, titta på Xtz istället. Du får 2 st jättefina subbor billigare än en Pv 1 och det låter garanterat bättre.

Postad 31 August 2010 - 16:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Jo, men det är ju hans åsikt och jag förstår han. Det är ju enorm skillnad. Bara för pelle är nöjd med sin iphone så betyder inte det att olle kan tycka den är värdelös som filmupplevelse.
Hoppas vi kan släppa subfrågan nu?

Postad 31 August 2010 - 17:10

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Jag avfärdar inte allting annat som skräp,Jag skrev ju i samma inlägg att jag rekommenderar Xtz, men det kunde du kanske inte läsa... Jag skrev att jag tyckte att Pv1 var skräp. Och det står jag för med tanke på vad den presterar för 15000:-. Edit: Kolla mätningen på Pv1 högre upp så förstår du kanske varför jag inte gillade den.

Har jag uttryckt mig tydligt nog nu?

Redigerat av Forshaga, 31 August 2010 - 17:12.

Postad 31 August 2010 - 17:33

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Jag avfärdar inte allting annat som skräp,Jag skrev ju i samma inlägg att jag rekommenderar Xtz, men det kunde du kanske inte läsa... Jag skrev att jag tyckte att Pv1 var skräp. Och det står jag för med tanke på vad den presterar för 15000:-. Edit: Kolla mätningen på Pv1 högre upp så förstår du kanske varför jag inte gillade den.

Har jag uttryckt mig tydligt nog nu?

Jag kunde mycket väl läsa att du rekommenderade XTZ. Varför tror du inte att jag kan läsa det?

Postad 31 August 2010 - 17:35

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Du påstår att jag avfärdar allt annat som skräp.

Postad 31 August 2010 - 17:36

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Du påstår att jag avfärdar allt annat som skräp.

Nej?

Postad 31 August 2010 - 17:37

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Och vad menar du med allting annat som skräp?
Vad mer än denna Pv1 har jag avfärdat som skräp?

Postad 31 August 2010 - 17:38

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

SVS jobbar nu med en serie med mindre lådor.

Men även sagt ifrån Thomas på L-sound att dom INTE är tänkt att konkurera med deras större modeller, utan dessa är till för att kunder som inte vill att dom skall ta så mycket plats.

Jag såg att dessa skulle släppas när jag gjorde beställningen på mina, och svaret ifrån han var att " Oroa dig inte, dessa kommer inte spela som PB13U. utan dessa är gjorda för personer som inte vill ha så stora prylar"

Aja inte ordagrant, men ni förstår nog vad jag menar :)

Redigerat av Evil Homer, 31 August 2010 - 17:45.

Postad 31 August 2010 - 17:40

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på Pv 1 och om jag ska vara ärlig så tyckte jag att den var riktigt skräp.
Och att den kostar 15000:- är ju skrattretande dyrt.
I mitt tycke så är det en designbas som bara ser frän men tillför inte så mycket annat.
Jag håller med föregående inlägg, titta på Xtz istället. Du får 2 st jättefina subbor billigare än en Pv 1 och det låter garanterat bättre.

Det var detta jag syftade på. Riktade mig inte till dig. :)

Vad menar du med detta då?

Postad 31 August 2010 - 17:40

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Och vad menar du med allting annat som skräp?
Vad mer än denna Pv1 har jag avfärdat som skräp?

Om jag skriver att jag inte avfärdar saker som skräp bara för att jag tycker om någonting annat, så behöver du ju inte sätta in ditt eget namn i den meningen och ta åt dig.

Det som kommer från ditt citat var uttrycket skräp och att subwoofern är skräp. Skräp. Om någonting är skräp så det ju totalt värdelöst. Angående din kommentar om att jag ska titta på mätresultaten som postades efter din åsikt om skräp, så kan inte utläsa någonstans varför den skulle vara just skräp. Din favorit XTZ mäter ju väldigt dåligt för att vara en "korrekt konstruerad" subwoofer i så fall. Den måste ju också vara skräp.

Således har vi väl bara Ino och SVS kvar på listan av icke-skräp.

Postad 31 August 2010 - 17:46

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Om jag skriver att jag inte avfärdar saker som skräp bara för att jag tycker om någonting annat, så behöver du ju inte sätta in ditt eget namn i den meningen och ta åt dig.

Det som kommer från ditt citat var uttrycket skräp och att subwoofern är skräp. Skräp. Om någonting är skräp så det ju totalt värdelöst. Angående din kommentar om att jag ska titta på mätresultaten som postades efter din åsikt om skräp, så kan inte utläsa någonstans varför den skulle vara just skräp. Din favorit XTZ mäter ju väldigt dåligt för att vara en "korrekt konstruerad" subwoofer i så fall. Den måste ju också vara skräp.

Xtz:an kostar inte heller 15000:- som Pv1 :)

Om du kollar inlägg nr 54 & 56 i denna tråden så har du citerat mig, och så förklarar du att det var jag du menar avfärdar allt annat som skräp.
Minns du inte detta?

Redigerat av Forshaga, 31 August 2010 - 17:47.

Postad 31 August 2010 - 17:47

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Xtz:an kostar inte heller 15000:- som Pv1 ;)

Äh, nu lägger vi ner sub-diskussionen anyhow. :P

Jag menade dig inget illa. XTZ gör bra lådor. :)

Om du kollar inlägg 56 i denna tråden så har du citerat mig, och så förklarar du att det var jag du menar avfärdar allt annat som skräp.
Minns du inte detta?

Det var dåligt citerat/menat. Jag åsyftade skräp-ordet.

Postad 31 August 2010 - 17:50

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Men f*n...jag som hade poppat popcorn och allt.... ;)

Sorry för OT men kunde inte hålla mig, kul att det löste sig dock! :)

Postad 31 August 2010 - 17:51

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Men f*n...jag som hade poppat popcorn och allt.... :P

Sorry för OT men kunde inte hålla mig, kul att det löste sig dock! :)

Se en film istället. Betydligt trevligare. ;)

Postad 31 August 2010 - 18:03

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
I will, märks det att jag är hemma sjuk och är fabulöst uttråkad? :)

Postad 31 August 2010 - 20:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Finns väl ingen B&W som klarar under 30hz

Alla golvare i 800-serien (mätt i rum).

802D har sin -3dB punkt vid 24 Hz om jag inte minns fel. Du behöver inte länka till någon spec, eftersom den gäller en ensam högtalare utan rumspåverkan.

Min "gamle vän" ASW3000 är specad till -3dB vid 18Hz, och -6dB vid 15Hz (den mätte i stort sett rakt ner till 15Hz i mitt förra lyssningsrum. Ska mäta igen när biorummet är klart).

PV1 klarar inte det på långa vägar. Det är en designbas, gjord för att ta lite plats och se rolig ut. Bortser man från de uppenbara bristerna så spelar den bra för att vara så liten, men någon riktigt djupbas får man inte, inte heller något ljudtryck att tala om.

edit: XTZ-subben som visas tidigare i tråden ser ju ut att ligga på runt -30dB vid 20Hz. Är den verkligen så dålig?

Redigerat av Ageve, 31 August 2010 - 21:01.

Postad 31 August 2010 - 21:11

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

802D har sin -3dB punkt vid 24 Hz om jag inte minns fel. Du behöver inte länka till någon spec, eftersom den gäller en ensam högtalare utan rumspåverkan.

Min "gamle vän" ASW3000 är specad till -3dB vid 18Hz, och -6dB vid 15Hz (den mätte i stort sett rakt ner till 15Hz i mitt förra lyssningsrum. Ska mäta igen när biorummet är klart).

PV1 klarar inte det på långa vägar. Det är en designbas, gjord för att ta lite plats och se rolig ut. Bortser man från de uppenbara bristerna så spelar den bra för att vara så liten, men någon riktigt djupbas får man inte, inte heller något ljudtryck att tala om.

edit: XTZ-subben som visas tidigare i tråden ser ju ut att ligga på runt -30dB vid 20Hz. Är den verkligen så dålig?

Dom mätningarna som jag har länkat till är gjorda ute i det fria, såhär ser det ut när det mäts på sakerna :blush:
Bifogad fil  0100.jpg   98.67K   0 Antal nerladdningar

Postad 31 August 2010 - 21:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Dom mätningarna som jag har länkat till är gjorda ute i det fria, såhär ser det ut när det mäts på sakerna :blush:

Japp, I know.

XTZ-subben kommer ju att spela djupare i rum, men det gäller även SVS och alla andra subbar de har testat.

Under 30Hz lär det inte hända mycket hursomhelst, om XTZ-mätningen stämmer.

Redigerat av Ageve, 31 August 2010 - 21:18.

Postad 31 August 2010 - 21:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Sant men för samma summa pengar så får man 6 st XTZ subbar (om dom kostade 2,5) vilket kommer vara klart bättre än en PV-1. Som du säger, det är en designsub.

Postad 01 September 2010 - 06:51

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Hej,

Det känns rätt uppenbart nu att PV1 inte är en sub som man kan spela de allra lägsta nivåerna med. Behöver man det så ska man kolla någon annanstans. Antagligen kommer jag be om något annat i kommande demo syfte då det finns utrymme för riktigt tunga saker i nya lgh och att den kommer användas mer som en upplevelseburk till film än vad min PV1 gör nu. Med det sagt så tycker jag fortfarande PV1 är ett bra val om förutsättningarna inte är som ovan och des roll är att förbättra ljudbilden från lite bassvaga men klarspelande högtalare, speciellt då det är ett mindre rum och där omständigheterna ändå inte tillåter så mycket bas. 30Hz är rätt lågt det med. Sen är den, designersub som ovan kallad, snygg som **** i rätt rum och det finns ett värde i det med...för vissa :(

Hade SVS varit fronthögtalare hade det känts som allt för mycket grisen-i-säcken att beställa dem; såg ingen återförsäljarlista på deras hemsida så man får bara lita på rekommendationer, läsa spec etc i valet av en sådan sub - det känns doable.

Gällande fronthögtalare däremot måste de finnas tillgängliga för demo. Helst ska ju hela paketet (front, bak, center,sub, reciever, projje, duk) kunna upplevas tillsammans men det är inget krav.

Golvare för runt 25(det behöver inte vara så dyrt men det verkar landa där om man lägger 45-55 på 5.1 högtalare) jag har på listan över saker jag vill lyssna på är B&W CM9 och Dynaudio Excite X36. När man bläddrar runt i listan är det inte speciellt många som designmässigt passar och samtidigt finns tillgängliga för demo. Det är ju klart att om någon spelar överlägset så kan jag leva med att de får ha kåpa på sig men då ska det vara så bra ljud att man inte tänker på utseendet :blush: Och tänker man så blir Dali, Elac, Klipsch...

Postad 01 September 2010 - 07:44

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Sant men för samma summa pengar så får man 6 st XTZ subbar (om dom kostade 2,5) vilket kommer vara klart bättre än en PV-1. Som du säger, det är en designsub.

Men den är ju "korrekt konstruerad" med stor låda, stort element etc. och det är ju det som gjorde den bra förut. Inte att man ska köpa sex stycken för samma pris.

I sådana fall är det ju en riktigt dålig subwoofer med teorin att om vi kopplar bort priset kan vi köpa sex stycken PV1 och få betydligt bättre ljud än med en PV1.

Redigerat av Unregistered1254, 01 September 2010 - 07:45.

Postad 01 September 2010 - 07:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Japp, I know.

XTZ-subben kommer ju att spela djupare i rum, men det gäller även SVS och alla andra subbar de har testat.

Under 30Hz lär det inte hända mycket hursomhelst, om XTZ-mätningen stämmer.

Njaaa. om du tänker på att rumsbidraget inte är en linjär företeelse... men det är ju så att SVS subben är betydligt mer kompetens än XTZ subben, inget snack...
Dock så är det så att XTZ subben i ett normalt rum kommer att få bidrag nog att prestera användbar 20Hz information, trots att 20Hz ligger nästan -20dB på den grafen mätt i frifält... SVS subben klarar sig ganska bra på egen hand. Men sedan så finns det ju en till sida av det hela och det är att ljudpbasprestanda inte säger så mycket om hur det låter, XTZ subbarna spela mycket "snyggt" för prisklassen :blush:

men det finns helt klart mycket bättre subbar att tillgå !

SVS subbarna är bland det bästa som finns att tillgå oavsett pris.

Postad 01 September 2010 - 07:57

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Mafix, Hur resonerar du? Är en Volvo X-80 dålig för man kan lika gärna köpa en jaguar för 1 miljon? Såklart jämför man för samma summa. Annars så är det SVS pb-13 lr 12 ultra som är närmast pv-1 i pris och då är det inget snack längre.

Redigerat av MKarlsson74, 01 September 2010 - 07:58.

Postad 01 September 2010 - 07:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men den är ju "korrekt konstruerad" med stor låda, stort element etc. och det är ju det som gjorde den bra förut. Inte att man ska köpa sex stycken för samma pris.

I sådana fall är det ju en riktigt dålig subwoofer med teorin att om vi kopplar bort priset kan vi köpa sex stycken PV1 och få betydligt bättre ljud än med en PV1.

en liten fråga bara, är F3 enda egenskapen hos en subb som betyder något för ljudåtergivnignen ?
och den enda egenskap som du tycker ska påverkas av storleken på lådan ?

Postad 01 September 2010 - 08:02

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Hur resonerar du? Är en Volvo X-80 dålig för man kan lika gärna köpa en jaguar för 1 miljon? Såklart jämför man för samma summa.

Nej, det är inte min värld som är svart och vit.

En Volvo som uppfyller förarens behov kan vara en väldigt bra bil. Även om en Jaguar är snabbare och klarar kurvtagning bättre.

Hur resonerar du? Köpa så många bilar som möjligt för den budget man har?

Edit: Jobbigt när folk ändrar sina inlägg efter att man citerat dem.

en liten fråga bara, är F3 enda egenskapen hos en subb som betyder något för ljudåtergivnignen ?
och den enda egenskap som du tycker ska påverkas av storleken på lådan ?

Vad är F3? :blush:

Redigerat av Unregistered1254, 01 September 2010 - 08:01.

Postad 01 September 2010 - 08:06

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

SVS subbarna är bland det bästa som finns att tillgå oavsett pris.

+1.

Postad 01 September 2010 - 08:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Vad är F3? :blush:

-3dB punkten

Postad 01 September 2010 - 08:12

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Golvare för runt 25(det behöver inte vara så dyrt men det verkar landa där om man lägger 45-55 på 5.1 högtalare) jag har på listan över saker jag vill lyssna på är B&W CM9 och Dynaudio Excite X36. När man bläddrar runt i listan är det inte speciellt många som designmässigt passar och samtidigt finns tillgängliga för demo. Det är ju klart att om någon spelar överlägset så kan jag leva med att de får ha kåpa på sig men då ska det vara så bra ljud att man inte tänker på utseendet :blush: Och tänker man så blir Dali, Elac, Klipsch...

Du måste provlyssna på Dynaudio Focus 220 II om du ändå är uppe och nosar i de prisklasserna. Det är en riktigt trevlig högtalare.

Dock kräver Dynaudio väldigt mycket av elektroniken.

Postad 01 September 2010 - 08:16

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

-3dB punkten

Nä, jag brukar köpa/låna de saker jag är intresserad av och provlyssna i min anläggning. Tycker jag att det låter bra så är jag nöjd. Senast jag lyssnade på PV1 tyckte jag att den var väldigt bra och den mötte högtalarna väldigt bra. Tycker att den lirar väldigt bra vid högra frekvenser.

Jag kollade inte på så mycket film i och för sig. Kanske är där disten etc. kommer fram. Vad vet jag. Jag har aldrig påstått att det är världens bästa subwoofer, men jag tycker att den är riktigt riktigt bra.

I motsats blev jag inte särskilt imponerad av XTZ. Förutom till filmen Transformers. Då skakade gardinstången rejält. :blush:

Postad 01 September 2010 - 08:54

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Tycker jag att det låter bra så är jag nöjd. Senast jag lyssnade på PV1 tyckte jag att den var väldigt bra och den mötte högtalarna väldigt bra. Tycker att den lirar väldigt bra vid högra frekvenser.

Jag kollade inte på så mycket film i och för sig. Kanske är där disten etc. kommer fram. Vad vet jag. Jag har aldrig påstått att det är världens bästa subwoofer, men jag tycker att den är riktigt riktigt bra.

Högre frekvenser, det är en bas du har lyssnat på. Med risk för att låta dryg så tycker jag inte man kan kalla den en subwoofer. I vilken område är det tänkt att den skall avlasta dina frontar?

Postad 01 September 2010 - 09:05

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Är lite avis på dig som skall köpa allt nytt , alltid kul med nya leksaker .

Några högtalare som inte har nämnts är ELAC dessa ihop med Marantz är en trevlig kombo . Elac & Dynoaudio kan kan provlyssnas på www.ref.se

Postad 01 September 2010 - 15:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nej, det är inte min värld som är svart och vit.

En Volvo som uppfyller förarens behov kan vara en väldigt bra bil. Även om en Jaguar är snabbare och klarar kurvtagning bättre.

Hur resonerar du? Köpa så många bilar som möjligt för den budget man har?

Ok, eftersom pris inte spelar roll så jämföra jag PV-1 mot Ino infra Z-12. Som jämföra ett knottbett med bli träffad av en enorm asteroid.

Postad 01 September 2010 - 16:25

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Högre frekvenser, det är en bas du har lyssnat på. Med risk för att låta dryg så tycker jag inte man kan kalla den en subwoofer. I vilken område är det tänkt att den skall avlasta dina frontar?

Jag avlastar inte mina frontar någonting. Jag kopplar mina subwoofers via pre-out och mina högtalare via högtalarterminalen. Dvs., jag delar inte mina golvhögtalare.

Det är ju ganska uppenbart att det bara är jag i hela världen som anser att PV1 ens går att lyssna på i vanligt vardagsrum och att de kompletterar ett par golvhögtalare bra. Så jag får väl ge mig. Den suger. Köp något annat.

Ok, eftersom pris inte spelar roll så jämföra jag PV-1 mot Ino infra Z-12. Som jämföra ett knottbett med bli träffad av en enorm asteroid.

Ja, jag ger mig. PV1 är helt värdelös.

Postad 01 September 2010 - 21:25

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0
Det har pratats mycket om olika subwoofers egenskaper men man skall inte förglömma hur pass viktigt det är att rummet är rätt byggd för att prestera max. Storlek och form samt hur dämpat det är tex,
Jag har med min lilla SVS flyttat på den i olika rum i huset och jisses vilken skillnad det är.

Postad 02 September 2010 - 07:12

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag avlastar inte mina frontar någonting. Jag kopplar mina subwoofers via pre-out och mina högtalare via högtalarterminalen. Dvs., jag delar inte mina golvhögtalare.

Varför gör du så? Vinsten är ju att man delar ju.

Postad 02 September 2010 - 08:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

==>

Ja, jag ger mig. PV1 är helt värdelös.

;) :P B)

Ni e för underbara, fan va jag garvar åt erat chafs när jag läser tråden...
och detta avslut va bara pricken över I'et... :)

Det har pratats mycket om olika subwoofers egenskaper men man skall inte förglömma hur pass viktigt det är att rummet är rätt byggd för att prestera max. Storlek och form samt hur dämpat det är tex,
Jag har med min lilla SVS flyttat på den i olika rum i huset och jisses vilken skillnad det är.

absolut har rumemt stor betydelse, jätte stor !

båda ja och ner ju :)

finsn ju 2 allternativ, att kompletera att par kapabla frontar med 1 eller 2st subbar för att få 3-4st ljudallstrande punkter i stället för bara 2st och med möjlighet att få till bättre ljud på så sätt. allternativet är som sag tatt dela frontarna/topparna för att få mer headroom.

e ju lite olika mål med dom två...

Postad 02 September 2010 - 08:14

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
JO, jo och poängen som det missas att tala om att om du har ett par huvudhögtalare
som är fullregister ( någourlunda iaf ) så blir det ju liksom lite kaka på kaka att både
ha sub + main inkopplade samtidigt . . .Och som fler redan skriver så bör du ju dela eller
"ta bort" bas på huvudhögtalaren i sammma omfattning (typ) som du
lägger till med subben.

Ja, ja lite mer kan man ju alltid ha om man tycker det är roligt, men musiklyssnande
efter en stund tenderar att bli inte fullt så roligt.

Postad 02 September 2010 - 11:55

Unregistered1839
  • Unregistered1839
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

"Min snopp är större än din" och "min pappa är starkare än din" kan väl hållas i en separat tråd?

Men men jag har ett problem då för min hänger vid tårna och dinglar jag har snubblat ett flertal gånger över den.

Vad i hela friden har kukar och annat i en sådan här tråd att göra?????????

Postad 02 September 2010 - 12:47

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Som vanligt vet ju du bäst och jag erkänner även här att jag har gjort fel. Gjort fel och haft fel saker.

JO, jo och poängen som det missas att tala om att om du har ett par huvudhögtalare
som är fullregister ( någourlunda iaf ) så blir det ju liksom lite kaka på kaka att både
ha sub + main inkopplade samtidigt . . .Och som fler redan skriver så bör du ju dela eller
"ta bort" bas på huvudhögtalaren i sammma omfattning (typ) som du
lägger till med subben.

Ja, ja lite mer kan man ju alltid ha om man tycker det är roligt, men musiklyssnande
efter en stund tenderar att bli inte fullt så roligt.

Det beror som sagt lite på vad man är ute efter. :)

För mig fungerar det utmärkt att låta min Hegel H200 driva mina Dynaudio Contour S3.4 och sedan komplettera nedåt med en eller flera subwoofers där mina golvhögtalare inte mäktar med längre. Varför skulle det bli jobbigt vid musiklyssnande efter en stund? Jag lyssnar på musik dygnet runt.

Postad 02 September 2010 - 13:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
När ni ändå är inne på subbar, asteroider osv...

Hur många som kör med delade system har rak frekvensgång ner i basen?

Vanliga golvare klarar ju det ner till en bit under 30Hz för det mesta, och därunder är det kanske 5 av 100 inspelningar som har någon värdefull ljudinformation.

Så förutom när man är på bank/jordbävningshumör, hur står det egentligen till med transparensen / finliret?

Ifrågasätter inte att det är kul med bas, och att det framförallt på lägre ljudnivåer ger en extra "dimension" åt ljudet. Kör själv ofta med subben igång (obs: ansluten till front preout då, inte med dubbla delningsfilter som 99/100 hembioentusiaster verkar göra).

Hembio är en annan sak, då är sub ett krav (sub då, inte en liten låda som mullrar vid 50Hz).

Postad 02 September 2010 - 13:18

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Till bio delar jag subwoofern. Men det är ett helt separat system och då sköter en receiver delningen.

Postad 02 September 2010 - 13:49

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Ageve: Jag vet inte om jag har rak frekvensgång i basen, men en sak är säkert och det är att jag inte har basmodulerna i systemet för att höja någon nivå utöver hur jag tror det är tänkt att låta. Vill att det ska vara väldigt neutralt i basen och bara finnas där när informationen finns på inspelningen. Det är en subjektiv nivvå för min del, så den kan ju vara förhöjd ändå om man tittar på den mätmässigt.

Jag vill dock inte att bassystemet någonsin ska kännas begränsat, oavsett vilken nivå eller programmaterial jag spelar. Den musik jag oftast lyssnar på skulle jag vilja säga att information under 35 Hz är 7/10.

Redigerat av shifts, 02 September 2010 - 13:50.

Postad 02 September 2010 - 14:08

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Ageve: Jag vet inte om jag har rak frekvensgång i basen, men en sak är säkert och det är att jag inte har basmodulerna i systemet för att höja någon nivå utöver hur jag tror det är tänkt att låta. Vill att det ska vara väldigt neutralt i basen och bara finnas där när informationen finns på inspelningen. Det är en subjektiv nivvå för min del, så den kan ju vara förhöjd ändå om man tittar på den mätmässigt.

Jag vill dock inte att bassystemet någonsin ska kännas begränsat, oavsett vilken nivå eller programmaterial jag spelar. Den musik jag oftast lyssnar på skulle jag vilja säga att information under 35 Hz är 7/10.

Det lät inte så Ino-igt det där. :)

Postad 02 September 2010 - 14:19

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Ifrågasätter inte att det är kul med bas, och att det framförallt på lägre ljudnivåer ger en extra "dimension" åt ljudet. Kör själv ofta med subben igång (obs: ansluten till front preout då, inte med dubbla delningsfilter som 99/100 hembioentusiaster verkar göra).

Varför delar du inte dina golvhögtalare och låter subwoofern ta hand om det området?

Postad 02 September 2010 - 14:25

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

När ni ändå är inne på subbar, asteroider osv...

Hur många som kör med delade system har rak frekvensgång ner i basen?

Vanliga golvare klarar ju det ner till en bit under 30Hz för det mesta, och därunder är det kanske 5 av 100 inspelningar som har någon värdefull ljudinformation.

Så förutom när man är på bank/jordbävningshumör, hur står det egentligen till med transparensen / finliret?

Hembio är en annan sak, då är sub ett krav (sub då, inte en liten låda som mullrar vid 50Hz).

De flesta golvare börjar väl falla av en bit innan 30Hz?

Jag kör med delat system och fyra basmoduler. Jag har en ganska rak frekvenskurva ned till en bit under 20Hz. Jag vill inte ha överdriven bas så mitt system är avsiktligt kalibrerat så.
Fördelen för mig är att jag kan se filmerna på rejält hög ljudnivå utan att det blir en massa dist eller att högtalarna riskerar att gå sönder.
Många nyare filmer har en hel del basinformation mellan 10 och 30Hz. Den basen tillför en helt annan känsla till ljudet. Det ger lufttrycksförändringar som känns i kroppen och som ger en helt annan realism när det smäller eller bara när en lastbil startar motorn på duken.
En annan viktig del för mig är att jag har bra basakustik med ett par stora basabsorbenter samt sänkt tak för gynnsam rumsform. Avsaknaden av överdrivet baseko gör att basen låter oerhört mycket renare och detaljerad än vad man brukar uppleva i ett vanligt rum med dålig basabsorbtion.
Baskvaliteten förbättras ytterligare av att jag har fyra bashögtalare i stället för en.
Om jag kan klaga på något så är det att mitt rum är lite för litet för optimal akustik.

Det låter kanske lite skrytsamt men jag kan ärligt säga att jag aldrig hört så bra bas någon annanstans än hemma hos mig själv. Då har jag också lagt massor av jobb och pengar på att få det bra. :)

Redigerat av hassesolo, 02 September 2010 - 14:27.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.