Allround-högtalare
127 svar till detta ämne
Postad 04 October 2010 - 19:23
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Ah det gör dom, men ack vad dom komprimerar fort om man drar på lite, finlir och medelnivå klarar dom dock galant och mkt övertygande.
Fast nu ska vi inte överdriva tycker jag. Det går att spela väldigt högt med dessa, högre än vad de flesta står ut med, i ett vanligt vardagsrum. De ljudnivåer som MKarlsson74 använder som referensvolym på typ 3-4 meters avstånd är knappast normen.  Spelar du ofta runt 100 dB hemma på tre meters avstånd?
Postad 04 October 2010 - 20:13
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Jag har ingen DB mätare hemma, men jag spelar ofta på hög volym och kollar film med ett jefla drag
Det är alltså enligt mig personligen jag tycker dessa högtalare ifrån SA komprimerar när jag spelar på mina nivåer.
Därför köper/har jag oftast högtalarsystem som faller/passar mig personligen i smaken (neutralt, fin upplösning, dynamik, låg distorsion, och med BRA nivåbeständighet är saker jag värderar)
Mvh
Postad 04 October 2010 - 21:37
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Fast nu ska vi inte överdriva tycker jag. Det går att spela väldigt högt med dessa, högre än vad de flesta står ut med, i ett vanligt vardagsrum. De ljudnivåer som MKarlsson74 använder som referensvolym på typ 3-4 meters avstånd är knappast normen. 
Spelar du ofta runt 100 dB hemma på tre meters avstånd?
Det var verkligen inte speciellt högt när dom dista rejält.
Postad 04 October 2010 - 21:56
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jag har ingen DB mätare hemma, men jag spelar ofta på hög volym och kollar film med ett jefla drag
Det är alltså enligt mig personligen jag tycker dessa högtalare ifrån SA komprimerar när jag spelar på mina nivåer.
Köp en dB-mätare och kontrollera hur högt du spelar. När jag spelar musik hemma brukar de flesta tycka att det är jättehögt vid 85-90 dB, dvs. högre än vad de brukar spela själva när de spelar med "jefla drag".
Postad 04 October 2010 - 22:22
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
OT; något som är rätt intressant är att återgivning med låg dist kan man spela mycket högre utan att det känns "högt" eller jobbigt. Vet när jag var hemma hos en kille med grym anläggning. När jag skulle säga något till han så märkte jag att jag var tvungen att skrika, för det var så högt.
Postad 05 October 2010 - 00:53
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
OT; något som är rätt intressant är att återgivning med låg dist kan man spela mycket högre utan att det känns "högt" eller jobbigt. Vet när jag var hemma hos en kille med grym anläggning. När jag skulle säga något till han så märkte jag att jag var tvungen att skrika, för det var så högt. 
Precis! @mafix: Hmm tro mig när jag säger att jag vet hur högt jag spelar på ett ungefär, har haft DB mätare innan om man säger så. SA kan INTE spela med den volym/nivåbeständighet som jag begär av en högtalare. Mvh
Postad 05 October 2010 - 08:15
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Det säger ju sig självt. Dist är ju oljud. Om du spelar en "ren" inspelning mot en "dålig" inspelning upplevs samma fenomen även om högtalarna inte överskridit sin kapacitet. @mafix: Hmm tro mig när jag säger att jag vet hur högt jag spelar på ett ungefär, har haft DB mätare innan om man säger så.
SA kan INTE spela med den volym/nivåbeständighet som jag begär av en högtalare.
Jag misstror dig inte. Jag säger dock att för att pressa just den SA-högtalaren krävs det enorma volymer. Bara som exempel så ligger en typisk rockkonsert på cirka 100-105 dB (och uppåt i vissa fall).
Redigerat av Unregistered1254, 05 October 2010 - 08:16.
Postad 05 October 2010 - 08:21
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Högtalaren har en känslighet på 90 dB och har en power handling på 400 watt. Rent spontant så borde den inte bottna särskilt omgående.
Postad 05 October 2010 - 10:11
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Högtalaren har en känslighet på 90 dB och har en power handling på 400 watt. Rent spontant så borde den inte bottna särskilt omgående.
Ne det ser bra ut på papperet, minst sagt. Men detta är som sagt bara vad jag själv har upplevt, alltså att högtalaren går i komprision långt tidigare än vad jag vill att den ska göra. Mina egna klarar 450 watt och har en känslighet på 92db 4 - 8 ohm, det ser oxå rätt bra ut på papperet
Postad 05 October 2010 - 10:54
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag misstror dig inte. Jag säger dock att för att pressa just den SA-högtalaren krävs det enorma volymer.
Håller inte med alls. Dock så får man inse att folk är olika känsliga för dist. Han som dema dom verka inte uppfatta att dom dista t ex. Det får man inte glömma bort.
Postad 05 October 2010 - 11:03
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Ne det ser bra ut på papperet, minst sagt.
Men detta är som sagt bara vad jag själv har upplevt, alltså att högtalaren går i komprision långt tidigare än vad jag vill att den ska göra.
Mina egna klarar 450 watt och har en känslighet på 92db 4 - 8 ohm, det ser oxå rätt bra ut på papperet 
De låter säkert bra med tryck, 2x8" räcker gott och väl! Nu tål ju dina 280w rms och med specen 92dB/w och 20Hz-52Khz så spela 20Hz i 117dB utan rumsstöd per högtalare. I ett vanligt rum skulle det bli 123dB+ per par i 20Hz!!!!!. Då behövs ju inga 15" med 200liter låda? Naturligtvis klarar Heco Clean 901 xt inte av det, för det första tar det slut på slaglängd och för det andra så är basreflexrören för korta i proportion till lådans storlek för att ens kunna ha ett fb på 20Hz...
Postad 05 October 2010 - 11:15
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Håller inte med alls.
This just in.
Postad 05 October 2010 - 11:16
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ja, men man ska nog inte sätta för mycket tillit på specer som man inte har någon koll hur dom är. Dom kanske menar att högtalaren fixar en peak på 400 watt runt 500 hz. Det säger ju inte så mycket vad högtalaren klarar inom dess arbetsområde kontinuerligt. Sen vet man inte vad dom menar power handling, är det vad den klarar av innan den går sönder eller är det inom dess linjära område? Många element och högtalare börjar dista ganska rejält på tämligen låga ljudtryck men dom är byggda att kunna spela långt över sin linjära förmåga. Dvs, stor del av deras ljudtrycksnivå är olinjär. Det är svårt detta.
Postad 05 October 2010 - 11:17
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Ja, men man ska nog inte sätta för mycket tillit på specer som man inte har någon koll hur dom är. Dom kanske menar att högtalaren fixar en peak på 400 watt runt 500 hz. Det säger ju inte så mycket vad högtalaren klarar inom dess arbetsområde kontinuerligt. Sen vet man inte vad dom menar power handling, är det vad den klarar av innan den går sönder eller är det inom dess linjära område? Många element och högtalare börjar dista ganska rejält på tämligen låga ljudtryck men dom är byggda att kunna spela långt över sin linjära förmåga. Dvs, stor del av deras ljudtrycksnivå är olinjär. Det är svårt detta.
Ja, det är helt sant.
Postad 05 October 2010 - 11:18
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
This just in.
Vad skulle detta citat ge? Att inte citera hela min text och lägga till detta. Exakt vad uppnår du med det? Tycker diskussionen har hållit sig på en bra nivå hittills. Låt den fortsätta göra det.
Postad 05 October 2010 - 11:20
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Vad skulle detta citat ge? Att inte citera hela min text och lägga till detta. Exakt vad uppnår du med det? Tycker diskussionen har hållit sig på en bra nivå hittills. Låt den fortsätta göra det. 
Det var ett skämt för att poängtera hur många gånger du sagt att högtalaren distar.
Postad 05 October 2010 - 12:08
Triggerhappy
-
Triggerhappy
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Alla högtalare har distortion vid alla amplituder (utom 0), mätbart!
Ingen högtalare är perfekt i något läge. Fasfel, amplitudfel etc spökar
Den uppfattade distortionen är olika för olika människor och dessutom upplevs olika vid olika signal...
En ren sinusvåg 1KHz med 1%dist vid 85dB är hörbar för flera än 2% dist i oktaven 40-80Hz i en rocklåt vid nominelt 85dB.
Med det sagt så vill jag påpeka att Distortionen uppfattas och upplevs olika av olika männsikor.
Alla högtalare har någon form av fel i sin återgivning i "dött rum" och ljudåtergiviningen i valfritt "riktigt rum" är ännu mer komplext.
10% dist över 18kHz lär få vuxna människor överhuvudtaget ej märka eftersom hörseln redan lagt över den frekvensen...Alltså..uppmätt dist är INTE samma sak som upplevd dist.
Postad 05 October 2010 - 19:10
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
De låter säkert bra med tryck, 2x8" räcker gott och väl!
Nu tål ju dina 280w rms och med specen 92dB/w och 20Hz-52Khz så spela 20Hz i 117dB utan rumsstöd per högtalare. I ett vanligt rum skulle det bli 123dB+ per par i 20Hz!!!!!. Då behövs ju inga 15" med 200liter låda?
Naturligtvis klarar Heco Clean 901 xt inte av det, för det första tar det slut på slaglängd och för det andra så är basreflexrören för korta i proportion till lådans storlek för att ens kunna ha ett fb på 20Hz...
Jag vet inte vad dom klarar eller inte klarar, har inte någon utrustning eller vilja för att ta reda/mäta på det heller. Som sagt så är specar alltid just specar... men om vi lägger oss lite i underkant av vad specen påstår så har vi nog en ungefärlig "bild" av vad dom klarar av. Och dom klarar av det med bravur, enligt mig. Har inte hört musik spelas så distorsions fritt här hemma tidigare.... detaljerat, distfritt, och med mkt trevligt sväng! SA klarar inte av att återge detta på alls samma sätt/nivå. Mvh
Postad 05 October 2010 - 19:57
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Heco Celan XT 901 Högblank svart. Dom är riktigt riktigt bra om du frågar mig...
Mitt alternativ Heco XT 901 spelar från 20 till 52000hz på papperet...
Högtalaren spelar med total nivåbeständighet och djup, utan att ens höja på ögonbrynen, dom är ruggiga asså
. Skulle personligen tippa på att Heco XT 701 och 901 kan komma att bli nya allround referenser.
Ah, men då har du ju heller inte hört Heco 901...
Sen så briljerar ju Heco 901 så jefla mkt bättre i resterande register...
Har inte hört musik spelas så distorsions fritt här hemma tidigare.... detaljerat, distfritt, och med mkt trevligt sväng!
Ett slags nytt rekord i att hylla "sin" produkt i en och samma tråd...?
Postad 05 October 2010 - 20:20
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Ett slags nytt rekord i att hylla "sin" produkt i en och samma tråd...? 
Och då har du inte sammanställt övriga trådar.  Han är glad över sina nya högtalare. Det är ju jättehärligt. Fler borde uppskatta sina saker så mycket!
Postad 05 October 2010 - 23:32
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Ja, jag är mycket nöjd med nuvarande högtalare, skit vore väl det annars, har ju inte köpt dom för att jag tyckte dom lät sämst precis.
Att vara nöjd med sitt inköp är väl vårat främsta mål.
Spring och lyssna på dom själva vettja!
Mvh
mafix & mittiprick : vad lyssnar ni själva på där hemma?
Postad 06 October 2010 - 08:07
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
mafix & mittiprick : vad lyssnar ni själva på där hemma?
ELAC, DALI, B&W, Dynaudio, Transmission Audio, System Audio, Canton, XTZ och Sonab atm.
Postad 06 October 2010 - 15:57
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
ELAC, DALI, B&W, Dynaudio, Transmission Audio, System Audio, Canton, XTZ och Sonab atm.
Förklara dig gärna..
Postad 06 October 2010 - 17:20
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Förklara dig gärna..
Inte helt säker på att jag kan det.  Vill du veta vilka modeller eller?
Postad 06 October 2010 - 17:37
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
vem kör med transmission?
Postad 06 October 2010 - 17:53
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
vem kör med transmission?
Du, bland annat!  Transmission M1i är helt makalös. Den enda Transmission-burken jag anser mig ha råd med också.
Postad 06 October 2010 - 18:00
Unregistered2141
-
Unregistered2141
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Hittade 2 par Transmission här http://www.esoterisk...ex.jsp?a=pricesDu, bland annat! 
Transmission M1i är helt makalös. Den enda Transmission-burken jag anser mig ha råd med också. 
Postad 06 October 2010 - 18:08
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Du, bland annat! 
Transmission M1i är helt makalös. Den enda Transmission-burken jag anser mig ha råd med också. 
hehe ja jo sant, det har jag ju instämmer...man får fruktansvärt mkt för pengarna.
Postad 06 October 2010 - 18:15
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Hittade 2 par Transmission här http://www.esoterisk...ex.jsp?a=prices
34k ja det är verkligen så man blir sugen...dock har jag hört att flertalet personer som lyssnat föredrar m1i. men får ha ett rejält lyssningsrum för att få m3 att komma till sin rätt tror jag...skall till bo bengtsson på demo senare, vem vet vad man kommer hemsläpandes på då
Postad 06 October 2010 - 18:32
Tomlund
-
Tomlund
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Ja vad ska man säga...det var väldigt vilken fart det blev i denna tråden  Diskussioner om det ena och det andra men det är väl det ett forum är till för!
Har fått en hel del tips här som ska kollas upp lite noggrannare när tiden räcker till dvs på friveckan. Var precis och lyssnade lite snabbt på på DLS M66 och KLipsch RF82. Klipscharna är säkert hur kul som helst till viss musik men går bort då hifikvaliten får ge vika för saknad av detaljrikedom. DLS lät inte fy skam och jag skulle säkert kunna leva med dom men de kändes lite för tama helt enkelt. Ska låna hem JBL LS80 nu i helgen och se om de är nått för mig.
Mvh Tomlund
Postad 06 October 2010 - 18:35
Unregistered2141
-
Unregistered2141
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Vilken elektronik demades M66:orna med? Ja vad ska man säga...det var väldigt vilken fart det blev i denna tråden Diskussioner om det ena och det andra men det är väl det ett forum är till för!
Har fått en hel del tips här som ska kollas upp lite noggrannare när tiden räcker till dvs på friveckan. Var precis och lyssnade lite snabbt på på DLS M66 och KLipsch RF82. Klipscharna är säkert hur kul som helst till viss musik men går bort då hifikvaliten får ge vika för saknad av detaljrikedom. DLS lät inte fy skam och jag skulle säkert kunna leva med dom men de kändes lite för tama helt enkelt. Ska låna hem JBL LS80 nu i helgen och se om de är nått för mig.
Mvh Tomlund
Postad 06 October 2010 - 20:01
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Inte helt säker på att jag kan det. 
Vill du veta vilka modeller eller?
Nej, eller jo det oxå... Men saken är ju såhär... ingen människa har ju så många olika högtalare hemma samtidigt, så jag vill ha en förklaring!
Postad 06 October 2010 - 20:11
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Ja vad ska man säga...det var väldigt vilken fart det blev i denna tråden Diskussioner om det ena och det andra men det är väl det ett forum är till för!
Mvh Tomlund
JBL LS80 är en trevlig högtalare, välbyggd, mkt bra finish, en kraftig och nivåbeständig högtalare som spelar grym bas, men den låter (enligt mig) inte alls så bra i övre registret. Jag lyssnade rejält högt på dessa på Arkenmässan, det var en Live DVD på, jag gick fram och höjde, resultatet lät först bra, men sen sprack det totalt i övre mellan register och diskant, dock så kan detta ha att göra med att dom drevs av en sunkig HK Reciver. Och nu i förrgår var jag inne på en av mina lokala hifi-handlare och lyssnade på HK 990 och JBL LS 80 i 2ch Musik (CD), då lät dom betydligt trevligare, men jag står fast vid att dessa högtalare inte spelar bra i övre mellanregister/diskant (enligt mig)... Lycka till, hoppas du hittar hem tillslut! Mvh
Postad 06 October 2010 - 20:25
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Nej, eller jo det oxå...
Men saken är ju såhär... ingen människa har ju så många olika högtalare hemma samtidigt, så jag vill ha en förklaring!
Ja, du vet ju, så då behövs väl knappast en förklaring.
Redigerat av Unregistered1254, 06 October 2010 - 20:25.
Postad 06 October 2010 - 21:22
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Ja, du vet ju, så då behövs väl knappast en förklaring. 
Jag tycker det verkar som om att du ej VILL besvara min undran? Berätta nu istället!? Eller menar du att du är en helt vanlig person som har ca 10 olika högtalar par hemma............?
Redigerat av dallan1981, 06 October 2010 - 21:23.
Postad 06 October 2010 - 21:28
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jag tycker det verkar som om att du ej VILL besvara min undran?
Berätta nu istället!?
Eller menar du att du är en helt vanlig person som har ca 10 olika högtalar par hemma............?
Men hur svårt är det? Sälj bara inte dina gamla högtalare. Jisses. Jag har även ett Bang & Olufsen-system som är hemma hos föräldrarna just nu. Det är inte black magic utan något som är fullt genomförbart när man har en inkomst.  Förstår inte ens vad du är ute efter? Att jag ljuger om högtalare på ett forum? Ja, det låter ju jättetroligt. Då tycker alla att jag är jättehäftig. Och då har jag ju inte ens börjat prata om elektroniken än. Edit: mr. välljud som bodde här i Umeå tidigare men nu har flyttat till Sundsvall har väl kanske 25-30 högtalare hemma. Han måste ju vara helt vrickad.
Redigerat av Unregistered1254, 06 October 2010 - 21:29.
Postad 06 October 2010 - 22:27
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Ne mr.välljud är en riktigt skön lirare.
Vilka är dina finaste/mest välljudande frontar?
Och vilka är dina dyraste? (men det kanske du inte vill gå ut med)
Mvh
Postad 06 October 2010 - 22:54
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Iom att du gillar JBL:s lite avrullade Amerikanska ljud så kanske du skulle kika närmare på Vienna acoustic, de är väldigt bra som allround-högtalare, dock ej min cup of tea, går att hitta billigt och har en sjukt fin finish. Strauss är en av modellerna som skulle kunna passa.
Postad 07 October 2010 - 08:11
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Ne mr.välljud är en riktigt skön lirare.
Vilka är dina finaste/mest välljudande frontar?
Och vilka är dina dyraste? (men det kanske du inte vill gå ut med)
Mvh
Postad 07 October 2010 - 09:03
Unregistered32db02f3
-
Unregistered32db02f3
-
Användare
-
-
160 inlägg
Tror det var dessa

Detta är system audio explorer master. de har samma ellement som "vanliga explorer" men en vidareutvecklad låda. Jag har ett par sa explorer hemma som drivs av onkyo a-1vl. att dessa skulle dista tidigt är helt fel. (att de distade tidigt på mässan måste bero på något fel hos högtalare eller elektronik). Jag har istället "problem" att de spelar så rent så att man inte hör hur högt man spelar. det märks i övriga huset där det låter som en rockkonsert samt hur det nästan slår lock för öronen när man stänger av. har även en anläggning bestående av monitor audio rx8 som drivs med integra 50.1. denna distar heller inte mycket men den spelar inte på långa vägar lika rent och kristallklart som sa-anläggningen. Maken till stampa takten högtalare som SA får man nog leta efter. Transmission audio som nämndes i tråden är en högtalare som jag gillar. valde själv mellan den och SA när jag handlade. De spelar lite mer tillbakadraget i jämförelse.
Postad 07 October 2010 - 13:53
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
En sådan Onkyo förstärkare är jag ute efter, vill du sälja? A-1VL
Mvh
Redigerat av dallan1981, 07 October 2010 - 13:54.
Postad 07 October 2010 - 14:25
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag har ett par sa explorer hemma som drivs av onkyo a-1vl. att dessa skulle dista tidigt är helt fel. (att de distade tidigt på mässan måste bero på något fel hos högtalare eller elektronik).
Smaken och kraven är olika helt enkelt. Samma problem har jag hört flera gånger på olika mässor med samma märke. Det spelar ju ingen roll för din del, du är ju nöjs, det är det som är viktigt för dig
Postad 07 October 2010 - 14:39
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Japp så är det, vissa personer tycker att det är HÖGT, när jag anser det vara normal lyssningsnivå.
Alla tycker vi olika... gött mos!
Mvh
Redigerat av dallan1981, 07 October 2010 - 15:22.
Postad 07 October 2010 - 17:04
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Postad 07 October 2010 - 17:11
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Årsmodell?
De kom 2003 och har inte modifierats sedan dess. Mina är från 2010. De är i lönn. De står på SD-kuddar. Jag har oftast kalsonger från Björn Borg.
Postad 07 October 2010 - 17:28
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
De kom 2003 och har inte modifierats sedan dess. Mina är från 2010. De är i lönn. De står på SD-kuddar. Jag har oftast kalsonger från Björn Borg.
Och vilken mat äter du innan lyssning?  Nä men den högtalare jag lyssnat på än så länge som jag tyckt funkat bäst till olika sorters musik är helt klart
Mumma!
Postad 07 October 2010 - 17:34
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Och vilken mat äter du innan lyssning? 
Nä men den högtalare jag lyssnat på än så länge som jag tyckt funkat bäst till olika sorters musik är helt klart
Mumma!
Mat. Oviktigt! Men det händer ju att man tar en stor kall där man sitter i kalsongerna och avnjuter tonerna från Mark Knopfler.  Det är inte så stor skillnad på S1.4 och S3.4. Den större modellen kan spela högre, är aningen mer balanserad och gräver lite djupare i källaren efter frekvenser. Ibland kommer den tillbaka upp ur källaren med, ja, man vettefan! En gammal ångvält som någon glömt där nere! Så tog ett tag att ställa in dem så att inte basen käkade upp hela vardagsrummet.
Postad 07 October 2010 - 17:40
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Mat. Oviktigt! Men det händer ju att man tar en stor kall där man sitter i kalsongerna och avnjuter tonerna från Mark Knopfler. 
Det är inte så stor skillnad på S1.4 och S3.4. Den större modellen kan spela högre, är aningen mer balanserad och gräver lite djupare i källaren efter frekvenser. Ibland kommer den tillbaka upp ur källaren med, ja, man vettefan! En gammal ångvält som någon glömt där nere! Så tog ett tag att ställa in dem så att inte basen käkade upp hela vardagsrummet. 
Jag vart sjukt förvånad hur pass djupt denna "lilla" högtalare grävde. Blir nog i framtiden att hitta nån på beg-marknaden så det hamnar på en något sånär human prisnivå
Postad 07 October 2010 - 17:51
Unregistered32db02f3
-
Unregistered32db02f3
-
Användare
-
-
160 inlägg
En sådan Onkyo förstärkare är jag ute efter, vill du sälja? A-1VL
Mvh
Jag tipsade om en på blocket tidigare i tråden. Tror att jag är nöjd med den så länge. det blir för dyrt att hitta bättre. "Onkyo High End" halland 7e september. Att klistra in länk funkar inte av någon anledning
Redigerat av Unregistered32db02f3, 07 October 2010 - 17:59.
Postad 07 October 2010 - 18:28
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Ägde ett par i Lönn i 3 veckor, då dom kostade 29995kr (varför höjde dom priset på dessa 20000kr??), mina stod på runda IKEA mattor (Grafitgråa). Brukar köra med kallingar från JL.. Jag tipsade om en på blocket tidigare i tråden. Tror att jag är nöjd med den så länge. det blir för dyrt att hitta bättre. "Onkyo High End" halland 7e september. Att klistra in länk funkar inte av någon anledning
Ja tack så mycket Onkyo kommer med riktigt fina 2-kanals saker snart... VU-mätare is the shit
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|