Utvärdering av högtalarkabel
Postad 30 October 2010 - 10:14
Postad 30 October 2010 - 10:39
Postad 30 October 2010 - 12:41
Postad 30 October 2010 - 13:05
Fast de bästa med min kabel är att den varken låter bra eller dålig, den e knäpp tyst
Edit: Glömde !
Man måste marinera öronen med:

samt kable för bästa resulötat! Gummit blir lite mjukare att böja även örsnibben.
Redigerat av Timpolanen, 30 October 2010 - 13:18.
Postad 30 October 2010 - 13:24
Jag inbillar mig att högtalarna spelade med mer djup, men det vågar jag inte säga högt.Meeen jag som hade hoppats på att vakna lite seg sådär som man kan vara efter exakt rätt antal öl kvällen innan och läsa om hur efterklangen i rummet försvann, basen gick en oktav lägre, och dynamiken vart enorm
Postad 30 October 2010 - 15:12
Hur har du det i signalkabelfronten? Kör du med ngt speciellt här, eller är det "lakritssnöret"?
Kablar från Harmonic Technology borde du också kolla upp. Har själv ett par sådan signalkablar (Truth Link) som tillfedställer (bl. a. trevlig bas).
Postad 30 October 2010 - 15:20
Något måste väl ölen ändå bidragit med...Jag inbillar mig att högtalarna spelade med mer djup, men det vågar jag inte säga högt.
Postad 30 October 2010 - 22:27
Det är en Purist Audio Aqueous Aureus.
De andra kablarna spretar för fullt bakom förstärkaren och de nya klämmer sig fast för kung och fosterland!
Självklart är det inte blint. Jag skrev ju att jag är biased as hell. Jag satsar på trådlåsning?
Postad 30 October 2010 - 23:56
Ah, vi får se vad som väntar. Återkommer imorgon!
Redigerat av Unregistered2141, 30 October 2010 - 23:59.
Postad 31 October 2010 - 00:07
Postad 31 October 2010 - 00:12
Ja, det verkar inte bättre. Men det är ju inte förrän klockan tre det är dags!
Postad 31 October 2010 - 10:21
Just nu sitter det en medioker obalanserad signalkabel mellan Hegel HD10 och Hegel H200, men det ska egentligen sitta Purist Audio även där. I normala fall ska även högtalarkabeln vara en Dynaudio Ocos Ultra med WBT-bananer. Ska som sagt göra något sorts test av Ocos-kabeln om några veckor.Härligt med tester! Inte heller behöver det vara så fruktansvärt seriöst alltid...
Hur har du det i signalkabelfronten? Kör du med ngt speciellt här, eller är det "lakritssnöret"?
Kablar från Harmonic Technology borde du också kolla upp. Har själv ett par sådan signalkablar (Truth Link) som tillfedställer (bl. a. trevlig bas).
Vad ligger Harmonic Technology i för prissklass och vilken modell har du? Är det balanserade kablar?
Redigerat av Unregistered1254, 31 October 2010 - 10:22.
Postad 31 October 2010 - 10:48
Så är det kanske. Jag tror att mitt humör påverkar mig mer än kablar, men jag tycker att det hör till. Det är en stor del av mystiken hifi.Min åsikt om högtalarkablar är att jag hör typ noll i skillnad men det är manligt med feta kablar därför vill jag ha det.
Postad 31 October 2010 - 11:34
Antar att Harmonic Technology ligger i en övre prisklass, kanske något under Purist Audio. Truth Link heter signalkabeln jag har. Denna har RCA med det finns även med XLR kontakter.Just nu sitter det en medioker obalanserad signalkabel mellan Hegel HD10 och Hegel H200, men det ska egentligen sitta Purist Audio även där. I normala fall ska även högtalarkabeln vara en Dynaudio Ocos Ultra med WBT-bananer. Ska som sagt göra något sorts test av Ocos-kabeln om några veckor.
Vad ligger Harmonic Technology i för prissklass och vilken modell har du? Är det balanserade kablar?
Redigerat av xray, 31 October 2010 - 11:38.
Postad 31 October 2010 - 12:04
Hmm, det är inte uppfattningen jag har fått av Purist Audio. Att de skulle vara neutrala dvs.Har själv Purist Audio fast Musaeus XLR, signal och högtalarkablar men jag blev besviken då dom inte lät något speciellt. Senare förklarade han i hifi butiken att dom bara är till för att skicka signalen från förstärkaren till högtalarna och inte något mer. Då insåg jag varför dom inte hade något eget sound. Synd med tanke på att den uppsättningen kablar gick på 11,7k
Men snygga är dom iaf, alltid något
Postad 31 October 2010 - 12:07
Mvh
Hmm, det är inte uppfattningen jag har fått av Purist Audio. Att de skulle vara neutrala dvs.
Postad 31 October 2010 - 12:20
Postad 31 October 2010 - 21:36
Jag letar inte efter någon kabel. Är nöjd med mina.Letar ni kablar som ni önskar skall påverka ljudet eller kablar som ni inte vill påverkar?
Postad 01 November 2010 - 02:11
Redigerat av Kniff, 01 November 2010 - 02:12.
Postad 01 November 2010 - 09:56
Supra? Är det inte lite för kapitalistiskt?Är själv en kabelskeptiker utav rang men efter några år utav trasiga kontakter och DIY-kablar som glappar valde jag att beställa ett par begagnade FS-1, skall bli intressant att se om de kan tillföra något mer än just det praktiska/estetiska
Har idag en DIY byggd på Supra Rondo.
EKK skare' ju va'.
Postad 01 November 2010 - 10:00
You say potato! I say tomato!Nationalistiskt
![]()
Redigerat av Unregistered1254, 01 November 2010 - 10:01.
Postad 01 November 2010 - 17:17
Supra? Är det inte lite för kapitalistiskt?
EKK skare' ju va'.
Jag blev påtvingad dom vid förra högtalarinköpet
Postad 08 November 2010 - 22:22
Förhoppningsvis denna vecka.Mafix: Fått nått besked när Dynaudio Ocos kommer?
Postad 23 November 2010 - 17:36
Jag är fascinerad att hifi-industrin fortfarande kan sälja på oss audofiler kablar för 10.000 tals kronor som i många fall inte gör någon större nytta. Är dock väl medveten om "impa-nivån" och designpåverkan men det är en helt annan diskussion av typen "min är snyggare än din..."
Jag vill i alla fall passa på att rekommendera ett bra filosofiskt uttryck saxat från MHB som har blivit mitt favoritordspråk:
"Strömmen färdas bäst i när motståndet kostade mycket i inköp. Egenskaperna spelar nada roll."
Redigerat av Flyingrat, 23 November 2010 - 19:57.
Postad 23 November 2010 - 19:44
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
100 bilder
12 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?