Låter alla högtalare likadant?
129 svar till detta ämne
Postad 15 November 2010 - 20:52
Unregisteredefd85ed3
-
Unregisteredefd85ed3
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Det ligger en fara i om den ena efter den andra tillverkaren mot förmodan skulle lyckas i sitt uppsåt. Gäller väl inte så mycket högtalare som t.ex. förstärkare, signalkälla, dac och kablar. Vad skall de sedan få oss att köpa om de lyckas i sitt uppsåt (naturtroget ljud, inget som påverkar signalkedjan)?
Visst stämmer det men till att börja med så tror jag man kommer långt med lite prestigelöshet och ifrågasättande attityd. Ett bra blindtest är inte heller alltid enkelt att arrangera.
Det kommer aldrig att bli så bra som det kan bli. Det finns alltid bättre kablar och hifimöss som förbättrar ljudet avseevärt och mer komma skall. Snart kommer det säkert hifipaddor som kvackar i rätt frekvens för att ge ljudet mer närvaro. vänta bara..
Postad 15 November 2010 - 21:02
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Snart kommer det säkert hifipaddor som kvackar i rätt frekvens för att ge ljudet mer närvaro. vänta bara..
Låt dem komma...
Postad 15 November 2010 - 21:31
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Ja, lite så tänker jag.
Fast ändå inte.
Jag tänker så här:
Om varje enskild högtalare får stå i ett optimerat rum för just den högtalaren samt matas med tillräckligt mycket ström, så borde högtalarna prestera lika, dvs. trolla bort sig själva helt och hållet och bara förmedla inspelningen. Det är ju det som är målet liksom?
Att högtalare låter olika i olika rum är ju självklart. Samma högtalare låter ju olika i olika rum. 
Förutsatt att de är tillräckligt bra (kommit upp till en viss nivå) - därav hela trådens frågeställning.
Det var typ det jag menade.. men ja.. jo, du sa det bättre.
Postad 15 November 2010 - 21:32
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Visst stämmer det men till att börja med så tror jag man kommer långt med lite prestigelöshet och ifrågasättande attityd. Ett bra blindtest är inte heller alltid enkelt att arrangera.
Håller helt med. Tänk vad pengar man kan spara på onödiga (=prylar som inte ger en hörbar förbättring) saker om man är prestigelös och ifrågasättande.
Postad 15 November 2010 - 21:56
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Håller helt med. Tänk vad pengar man kan spara på onödiga (=prylar som inte ger en hörbar förbättring) saker om man är prestigelös och ifrågasättande.
Inom HiFi så kan du lätt spendera oändliga summor pengar på saker som inte ger en hörbar skillnad men som folk köper ändå.  Fårstår vad du säger och håller med till fullo! Estetiken är en sådan grej men som dock är svår att frånse om man vill bevara någon sorts husfrid om man nu har en sambo som inte är lika barnsligt förtjust i fula "lådor" och "burkar som tar upp hela tv-bänken"... om jag får citera fröken-ovädret själv.
Redigerat av _Lucifer_, 15 November 2010 - 21:57.
Postad 15 November 2010 - 22:07
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Du har ju möjligheten att göra det så märker du skillnaden ganska fort mellan det strama engelska soundet och det hemma pulade soundet.
Been there. done that - England är påväg ut och DIY påväg in! Ska bara hitta en (ett?) passande Lambi att stoppa in
Postad 15 November 2010 - 22:07
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Fast målet måste ju ändå vara att återge ljudet oförändrat?
Naturligtvis är det så för den som vill ha det så .. Men uppenbarligen är det många som inte vill det så och för att vi inte skall fastna i någon märkesdiskussion så utelämnar jag det .. men med tanke på vad som säljs bäst .. så är det inte detta som de flesta strävar efter .. Visst är det så, men du är nog lite fel ute. Frågan handlade om hur högtalarna låter, inte hur dom upplevs...
Nu ber jag om ursäkt om jag till och med dribblar bort mig själv! 
Det var bra att du avslutade med att du dribblar bort dig, för det var precis vad du gör med ditt ordval Jag skrev ju ett inlägg om det innan, men tar det igen .. Upplevelsen av ett ljud är personligt och du hör förmodligen inte samma sak som jag även om vi skulle sitta på millimetern på samma lyssningsplats. Du hör det du upplever och inget annat ... Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 15 November 2010 - 22:24.
Postad 15 November 2010 - 22:11
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Fårstår vad du säger och håller med till fullo! Estetiken är en sådan grej men som dock är svår att frånse om man vill bevara någon sorts husfrid om man nu har en sambo som inte är lika barnsligt förtjust i fula "lådor" och "burkar som tar upp hela tv-bänken"... om jag får citera fröken-ovädret själv.
Det förstår jag, men det går ju att gömma undan det mesta.
Postad 15 November 2010 - 22:12
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Blindtest är plånbokens bästa vän 
Angående blindtest så vore det nog nära på omöjligt att rigga upp en rättvis test, dvs ett rum där alla jämförda konstruktioner presterar optimalt / som konstruktören har tänkt sig. Det hade krävts kunskap om varje högtalarmodell man tar med i testen, och snabba byten hade inte direkt blivit enkelt (att bära ut ett par, och in med ett annat, placera de rätt osv). Att ställa upp de på rad och bara växla mellan är ju inte i närheten av seriöst. Sen kan man ju ifrågasätta meningen med att jämföra olika högtalare med varandra, dvs använda andra burkar som referens istället för inspelningen. Om 4 av 5 låter anka så kan det ju både bero på att den femte är bättre, eller sämre.
Redigerat av Ageve, 15 November 2010 - 22:21.
Postad 15 November 2010 - 22:13
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Vem drog nu in blindtester i denna tråden också
SLEEP.gif 3.5K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered1939, 15 November 2010 - 22:15.
Postad 15 November 2010 - 22:30
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Naturligtvis är det så för den som vill ha det så .. Men uppenbarligen är det många som inte vill det så och för att vi inte skall fastna i någon märkesdiskussion så utelämnar jag det .. men med tanke på vad som säljs bäst .. så är det inte detta som de flesta strävar efter ..
Jo, men tråden handlar om högtalare vars tillverkare förespråkar ett "äkta"/neutralt ljud. Cerwin Vega, Linn, Naim, etc., är bortsorterade. Frågeställningen är ju om högtalare låter likadant till slut (när vi använder deras toppmodeller) om alla ska kunna återge en inspelning korrekt. Det borde ju vara så rent logiskt. Återger de en inspelning på olika sätt så är ju inte inspelningen oförändrad. Det handlar således inte om smak eller tycke i denna tråd. Förutsatt ström, optimalt rum, osv.
Postad 15 November 2010 - 22:33
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Angående blindtest så vore det nog nära på omöjligt att rigga upp en rättvis test, dvs ett rum där alla jämförda konstruktioner presterar optimalt / som konstruktören har tänkt sig.
Det hade krävts kunskap om varje högtalarmodell man tar med i testen, och snabba byten hade inte direkt blivit enkelt (att bära ut ett par, och in med ett annat, placera de rätt osv). Att ställa upp de på rad och bara växla mellan är ju inte i närheten av seriöst.
Sen kan man ju ifrågasätta meningen med att jämföra olika högtalare med varandra, dvs använda andra burkar som referens istället för inspelningen. Om 4 av 5 låter anka så kan det ju både bero på att den femte är bättre, eller sämre.
Precis. Allihopa kan ju även återge en felaktig bild av verkligheten också.
Postad 15 November 2010 - 22:40
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Vem drog nu in blindtester i denna tråden också
SLEEP.gif 3.5K
0 Antal nerladdningar
Man kan ju alltid börja med att blindtesta sig själv: http://tonometric.com/adaptivepitch/
Postad 15 November 2010 - 22:58
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Det förstår jag, men det går ju att gömma undan det mesta.
Mja.. högtalare... visst, but why? Förstärkaren gömmer jag helst inte i ett skåp på grund av värmeutvecklingen.  Maveric: potato potato! Blindtest!? Har jag absolut inget emot.... som sagt är det svårt att sammordna ett sådant. För att ett blindtest skall vara riktigt effektivt så bör man inte ha allt för lång omställningstid... optimalt vore att bara kunna switcha över så man är igång direkt med nästa högtalare, förstärkare, källa eller vad man nu testar.
Postad 15 November 2010 - 23:09
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Maveric: potato potato!
Förstår inte babyspråk även om jag har en liten hemma och två som har varit det Kan du prata som en vuxen, så kan vi kanske diskutera trots vår ålderskillnad Maveric
Postad 15 November 2010 - 23:15
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Jo, men tråden handlar om högtalare vars tillverkare förespråkar ett "äkta"/neutralt ljud. Cerwin Vega, Linn, Naim, etc., är bortsorterade. Det handlar således inte om smak eller tycke i denna tråd.
Jag har inte nämt några märken och jag tänkte abslut inte på de du tar upp .. Rubrikren är "Låter alla högtalare likadant?" Och du skriver Men är det så att ju bättre högtalarna blir så låter de mer och mer lika varandra? Enligt min teori är det nog så (generellt och till en viss del) att ju dyrare högtalarna bli/ju mer välutvecklade konstruktionerna är, så låter högtalare från olika tillverkare mer och mer lika varandra. Detta för att olika tillverkare kompromissar med olika saker genom budgetarna. Välkommen till debatt!
Jag har inte pratat om tycke och smak Repeterar Bara för att vi lyssnar till samma setup, betyder det inte att vi båda uppfattar (upplever) ljudet ur högtalarna på samma sätt. Våra hörselsinnen är personliga. Du kan inte berätta för mig hur en högtalare låter och ofta blir det fel när folk sitter på forum och köper högtalare utefter vad andra skriver. Detta beror på just vad jag försöker få er till att förstå och ta till er .. Sen spelar det ingen som helst roll vad högtalarna kostar eller om det är toppmodellerna från tillverkare som pratar neutralt ljud. Jag har lyssnat till det mesta och jag vidhåller att skillnaderna är klart hörbara och även stora, oavsett vilka exempel man drar fram i denna tråden Exempelvis är B&W DM683 väldigt basglad och snäll till all musik medan DALI Ikon låter vasst och saknar djupbas. B&W CM9 och DALI Mentor 6 närmar sig varandra och när vi är uppe på B&W 804D (eller 804S kanske?) så liknar den DALI Helicon MK2 väldigt mycket. Om vi går upp ytterligare i nivå...
Du tog själv Dali och B&W som ett exempel och det kan jag hålla med dig om att de är som natt och dag. Men jag kan inte köpa att de börjar likna varandra i ljud när vi kommer upp i de större och dyrare modellerna. Det är stor skillnad även där. Tycker det klart visar på att tex du och jag inte upplever ljudet från två olika högtalare på samma sätt och det visar också på att det förmodligen finns flera andra "typer" av lyssnare som kanske upplever det helt annorlunda än både dig och mig. Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 15 November 2010 - 23:33.
Postad 15 November 2010 - 23:30
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Det spelar ingen roll om vi hör olika eller uppfattar olika, eftersom vi även uppfattar livespelningen olika. Om en högtalare är så neutral som den kan bli, så kommer vi fortfarande att ha olika uppfattningar. Men inte om högtalarens egenljud utan om livespelningen. Förstår du nu? Det här handlar inte om uppfattningar, tyckte, smak, ljudpreferenser. Blindtest!? Har jag absolut inget emot.... som sagt är det svårt att sammordna ett sådant. För att ett blindtest skall vara riktigt effektivt så bör man inte ha allt för lång omställningstid... optimalt vore att bara kunna switcha över så man är igång direkt med nästa högtalare, förstärkare, källa eller vad man nu testar.
Det går inte att blindtesta det jag frågar om då tillverkare utvecklar högtalare i olika sorters rum etc. Man kan inte ta fem högtalare och mosa in dem i ett rum som inte är anpassat efter dem. Då kommer ingen av dem att låta bra och alla låter troligtvis olika. Om rummen däremot är optimala för högtalarens konstruktion. Låter de inte likadant då, dvs. helt neutralt och det vi lyssnar på är originalinspelningen?
Postad 15 November 2010 - 23:39
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Det spelar ingen roll om vi hör olika eller uppfattar olika, eftersom vi även uppfattar livespelningen olika.
Om en högtalare är så neutral som den kan bli, så kommer vi fortfarande att ha olika uppfattningar. Men inte om högtalarens egenljud utan om livespelningen. Förstår du nu?
Det här handlar inte om uppfattningar, tyckte, smak, ljudpreferenser.
Nej Mafix Jag förstår faktiskt inte .. ( vilket jag hoppats jag gjort så kunde se filmen som väntar  ) Om vi uppfattar liveinspelningar olika ( vilket vi naturligvis gör ) så uppfattar vi också det som kommer ur högtalarna olika. Det är ju ganska logiskt. Men eftersom att det är så .. så kan du inte säga vilken högtalare som låter neutralt för migDu kan bara säga vilken som låter neutralt för dig .. Vissa påstår att man kan mäta sig till detta. Men det går tyvärr inte att mäta sig till 9 miljarder människors personliga hörselsinne och på den vägen tillverka en högtalare som alla upplever som neutral och därmed spelar upp det som den matas med, på ett och samma sätt för alla. Förstår du logiken. Om det inte går ena hållet, så går det inte det andra heller. Alltså är det peronligt hela vägen och så även valet av högtalare Maveric  Ps. det är därför subjektiva forum är som trevligast när de får vara subjektiva. Ämnet är lika omöjligt att diskutera som om vi skulle diskutera vad som finns "utanför rymden" ( det är bara Di Leva som vet det  )
Redigerat av Unregistered1939, 15 November 2010 - 23:47.
Postad 15 November 2010 - 23:45
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Klart att dom inte gör..
Olika lådor, material, element, kablage, utformning, delningsfilter, komponenter, låter OLIKA.
Alla högtalarmärken har ju sin teori som dom i praktiken bygger, och hur det ska låta är ju individuellt märkena emellan.
Postad 15 November 2010 - 23:46
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Nej Mafix
Jag förstår faktiskt inte .. ( vilket jag hoppats jag gjort så kunde se filmen som väntar )
Om vi uppfattar liveinspelningar olika ( vilket vi naturligvis gör ) så uppfattar vi också det som kommer ur högtalarna olika. Det är ju ganska logiskt.
Men eftersom att det är så .. så kan du inte säga vilken högtalare som låter neutralt för mig
Du kan bara säga vilken som låter neutralt för dig ..
Vissa påstår att man kan mäta sig till detta. Men det går tyvärr inte att mäta sig till 9 miljarder människors personliga hörselsinne och på den vägen tillverka en högtalare som alla upplever som neutral och därmed spelar upp det som den matas på på ett och samma sätt för alla. Förstår du logiken. Om det inte går ena hållet, så går det inte det andra heller.
Alltså är det peronligt hela vägen och så även valet av högtalare
Maveric 
Men gah, det du pratar om blir ju en dubbel färgning.  Först din egen subjektiva uppfattning av liveinspelningen och sedan lägger du på egenljud från högtalaren. Om högtalaren är helt neutral och anpassad för rummet så kommer du ju enbart att ha den subjektiva uppfattningen av originalet. Förstår du? Det handlar inte om att tycka om en högtalares egenljud.
Postad 15 November 2010 - 23:52
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Mafix
Läs vad jag skrev en gång till och lägg in citatet som det ser ut efter editering ( är du snäll )
Blanda nu inte in färgning i detta här ..
För då skall jag börja prata om hur olika våra hörselsinnen färgar vårt intryck av det vi hör
beroende på sinnesstämning, genetiska arv, vad vi ätit till middag och framför allt vad vi druckit.
Du kan inte säga vilken högtalare som är mest neutral och som skall stå som referens.. det går inte .. impossible ..
Lev med detta lycklig i hela ditt liv .. det blir mycket roligare att lyssna då
Maveric
Ps. "rymdforskning" på forum kan vara skadlig. Man kan förlora hela sitt intresse för att lyssna på musík
och istället sitta och lyssna på högtalare pga att man aldrig finner ut vad det var de andra pratade om.
Anledningen till att vissa har hittat på att en viss stärkare och en viss högtalare är neutrala
beror på att alla de andra som inte tyckte så lämnade rummet. Därför fick det som de kvarvarande
beslutade .. gälla för alla andra. Detta så kallade bevis har gällt som bibel för dessa och andra
som olyckligt läst och gått på det och är vårt intresses fördärv.
Redigerat av Unregistered1939, 16 November 2010 - 00:03.
Postad 15 November 2010 - 23:54
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Angående blindtest så vore det nog nära på omöjligt att rigga upp en rättvis test, dvs ett rum där alla jämförda konstruktioner presterar optimalt / som konstruktören har tänkt sig.
Håller med. Det var elektroniksidan jag menade, typ CD spelare, slutsteg, kablar etc etc.
Postad 15 November 2010 - 23:56
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Mafix
Läs vad jag skrev en gång till och lägg in citatet som det ser ut efter editering ( är du snäll )
Blanda nu inte in färgning i detta här ..
För då skall jag börja prata om hur olika våra hörselsinnen färgar vårt intryck av det vi hör beroende på sinnesstämning, genetiska arv, vad vi ätit till middag och framför allt vad vi druckit.
Maveric 
Men det handlar om inte om hörselminnen, sinnesstämning eller hur vi uppfattar ljudet. Det enda sättet att resonera på enligt den logiken var om man konstruerade högtalare för att låta som andra högtalare, och det gör man inte. De ska ju återskapa en händelse så verklighetstroget som möjligt (i alla fall de högtalare som jag syftar på i denna tråd). Det är med andra ord inte en annan högtalare som är referens och därför spelar det ingen roll. Om vi tar bort högtalaren helt ur ekvationen och vi bara sitter och lyssnar på ett liveband och dricker öl du och jag, så kommer vi uppfatta ljudet olika. Men ljudet är ju fortfarande detsamma. Om vi hade haft en neutral högtalare som spelade upp exakt samma ljud hade vi också uppfattat ljudet olika, men vi hade inte störts av egenljud från högtalaren. Förstår du? Resonemanget om subjektivt uppfattande fungerar inte.
Redigerat av Unregistered1254, 15 November 2010 - 23:57.
Postad 15 November 2010 - 23:59
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Bara för att vi lyssnar till samma setup, betyder det inte att vi båda uppfattar (upplever) ljudet ur högtalarna på samma sätt. Våra hörselsinnen är personliga.
Det är både sant och inte sant. Det är sant att folk upplever det olika. Men det beror inte endast på ljudet, utan medvetna och omedvetna preferenser, myter och dogmer. Det finns studier som visar att dom flesta uppfattar neutrala (frekvens, låg dist, etc) högtalare som mest rätt, när dom inte vet vad dom lyssnar på! Så man ska inte glömma bort att ögonen och hjänan kan påverka hur vi upplever något som inte har med själva ljudet att göra.
Postad 16 November 2010 - 00:05
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Ja, fast nu handlar det ju inte om hur vi uppfattar ljud... att vi uppfattar ljud olika är ju självklart. Ps. "rymdforskning" på forum kan vara skadlig. Man kan förlora hela sitt intresse för att lyssna på musík och istället sitta och lyssna på högtalare pga att man aldrig finner ut vad det var de andra pratade om. Anledningen till att vissa har hittat på att en viss stärkare och en viss högtalare är neutrala beror på att alla de andra som inte tyckte så lämnade rummet. Därför fick det som de kvarvarande beslutade .. gälla för alla andra. Detta så kallade bevis har gällt som bibel för dessa och andra som olyckligt läst och gått på det och är vårt intresses fördärv.
Jo, men detta har inget med rymdforskning att göra, eller att vi upplever ljud olika.
Postad 16 November 2010 - 00:06
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Om vi uppfattar liveinspelningar olika ( vilket vi naturligvis gör ) så uppfattar vi också det som kommer ur högtalarna olika. Det är ju ganska logiskt.
Men eftersom att det är så .. så kan du inte säga vilken högtalare som låter neutralt för mig
Nja, det är fel. Låt oss förenkla. 3 st lyssnar på en jazzgrupp live. Alla tre har olika "fel" på hörseln. Direkt efteråt så får dom lyssna på en inspelning av det dom precis hört, i ett akustiskt bra rum men neutral elektronik. Enligt ditt sätt att se på detta så bör alla 3 ha olika högtalare som passar deras "hörsel". Men det är fel och ologiskt. T ex, om person 1 har en fallande hörsel över 8000 hz, så skulle inte en högtalare som är lite hissad i samma område, för att "motarbeta hans fel" låta rätt, eftersom hans referens för musiken HAR detta felet inbakat! Så en neutral högtalare är neutral oavsett vem som lyssnar på det. För det man jämför mot är hur musiken (och alla ljud överhuvudtaget) låter var dag, när man lyssnar på dom med sin egen hörsel.
Postad 16 November 2010 - 00:11
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Om vi tar bort högtalaren helt ur ekvationen och vi bara sitter och lyssnar på ett liveband och dricker öl du och jag, så kommer vi uppfatta ljudet olika. Men ljudet är ju fortfarande detsamma. Om vi hade haft en neutral högtalare som spelade upp exakt samma ljud hade vi också uppfattat ljudet olika, men vi hade inte störts av egenljud från högtalaren.
Jag förstår vad du menar Men för att vi skall veta att en högtalare har egenljud, så måste vi också vara helt överens om hur den låter Den ene kanske inte ens hör de egenljuden som den andre hör och då vi inte vet vilken högtalare som är neutral. så kan vi inte ens utföra testet. Jag förstår vad det är du vill komma framt till. men jag vidhåller att det inte går att komma fram till ett svar på din frågeställning och jag har i tråden försökt förklara varför jag anser att det är omöjligt. Maveric  detta har inget att göra .... vi upplever ljud olika. 
Jo det har det .. även om det så skulle vara det enda du önskar av jultomten i år så har det med att göra hur vi olika vi hör .. Ps. Nin alias Mkarlsson .. vill bara informera dig om jag inte kan läsa dina inlägg, så att du inte sitter och skriver i onödan
Redigerat av Unregistered1939, 16 November 2010 - 00:14.
Postad 16 November 2010 - 00:17
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jag förstår vad du menar
Men för att vi skall veta att en högtalare har egenljud, så måste vi också vara helt överens om hur den låter Den ene kanske inte ens hör de egenljuden som den andre hör och då vi inte vet vilken högtalare som är neutral. så kan vi inte ens utföra testet.
Jag förstår vad det är du vill komma framt till. men jag vidhåller att det inte går att komma fram till ett svar på din frågeställning och jag har i tråden försökt förklara varför jag anser att det är omöjligt.
Maveric 
Man jämför ju självklart med originalspelningen och därför hör man direkt om det inte låter identiskt med denna.  Jag säger inte emot dig att vi har olika ljudideal och att vi hör olika, det är sant och så kommer det alltid att vara. Och bör vara. Annars är det nog inte roligt längre. Jag förstår vad du menar Jo det har det .. även om det så skulle vara det enda du önskar av jultomten i år så har det med att göra hur vi olika vi hör ..
Men, nej! Alltså. Blargh. God natt. Jag kanske uttrycker mig dåligt, men om någon annan förstår vad jag menar och kan förklara det på ett bättre sätt, shoot. Måste bara tillägga att jag tycker inte om när andra ändrar i mina texter när de citerar mig. Försök att behålla originaltexten så att det är lättare att följa den riktiga dialogen.
Redigerat av Unregistered1254, 16 November 2010 - 00:14.
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Mafix Kompis ..
Vi sover på detta .. jag tror vi pratar om varandra hela tiden ...
Godnatt på dig
Maveric
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Mafix Kompis ..
Vi sover på detta .. jag tror vi pratar om varandra hela tiden ...
Godnatt på dig
Maveric 
Det gör vi!  God natt.
Postad 16 November 2010 - 00:27
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
om någon annan förstår vad jag menar och kan förklara det på ett bättre sätt, shoot.
Förstår vad du menar men vet inte om jag kan uttrycka det bättre. Det enda sättet att veta om högtalare är neutrala eller inte, är att jämföra med livemusik, och då ska det såklart inte vara förstärkt genom en PA-anläggning från "Discobengan AB", utan oförstärkt akustisk musik. Fast egentligen kräver det ju att högtalarna spelar i samma lokal som de ursprungliga musikerna, och inte ens då är det säkert att resultatet blir relevant, beroende på vilka mikrofoner som användes, om det är närmicar eller om de plockar upp rumsinformation osv.
Postad 16 November 2010 - 02:25
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Tillbaka till snacket om blindtester... Med HiFi är det lite som med kameror/foto och andra dyra intressen. De som gräver ner sig mest i detaljer om utrustning, kablar, inställningar, material, etc. är oftast de som faktiskt lyssnar minst på musik (eller i exemplet foto, fotograferar minst.)
Postad 16 November 2010 - 02:39
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Nja, tror inte jag. Dom som lyssnar minst är tweakarna, som endast håller på med detta för att testa och ändra saker hela tiden.
Postad 16 November 2010 - 03:43
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
De innefattas i det jag skrev
Postad 16 November 2010 - 10:59
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Ahh... jag ger upp! Det blir bara jättekonstigt ju längre tråden lider.
Jag vidhåller ändå att ju mer transparent högtalare bli desto mer lika bör dom låta.
Oavsett om du har hörselfel, om dom är utvecklade i garderober, gruvhål eller ljudisolerade laboratorier... förutsatt att du använder dig av samma elektronik och samma lyssningsmiljö.
Postad 16 November 2010 - 13:27
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Ahh... jag ger upp! Det blir bara jättekonstigt ju längre tråden lider.
Jag vidhåller ändå att ju mer transparent högtalare bli desto mer lika bör dom låta. Oavsett om du har hörselfel, om dom är utvecklade i garderober, gruvhål eller ljudisolerade laboratorier... förutsatt att du använder dig av samma elektronik och samma lyssningsmiljö.
Jag håller med, eller jag tycker att det absolut borde bli så om tillverkaren nu är ute efter en neutral återgivning av källan. Varför skulle inte det bli resultatet?
Postad 16 November 2010 - 14:35
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Inte exakt samma elektronik, etc. utan optimal elektronik och rum anpassad för just den konstruktionen. Då bör det låta lika, dvs. helt neutralt.
Postad 16 November 2010 - 14:41
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Inte exakt samma elektronik, etc. utan optimal elektronik och rum anpassad för just den konstruktionen. Då bör det låta lika, dvs. helt neutralt.
Eller helt neutral elektronik helt enkelt?
Postad 16 November 2010 - 15:23
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Eller helt neutral elektronik helt enkelt?
Ja, precis. Neutral på så sätt att elektronik + högtalare + akustik = neututralt ljud. Elektronik, högtalare och akustik kan ju vara olika, bara ekvationen går ihop på slutet.
Postad 16 November 2010 - 15:57
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Nu utgick jag ifrån att man använde neutral elektronik i båda fallen, i den meningen att det inte borde göra någon skillnad för vilken högtalare du använder... men jag förstår ditt resonemang Mafix.
Att min teori kanske inte funkar i den verkliga världen skiter jag fullständigt i. Det är mycket roligare i min egen lilla värld!
Enligt ditt resonemang så borde det ju betyda att högtalarna inte låter lika egentligen och att det problemet går att lösa med en lagom avancerad EQ. Nu, ######s jag bara med dig!
Postad 16 November 2010 - 16:57
Triggerhappy
-
Triggerhappy
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Med trygg vetskap om att ingen högtalare är perfekt så blir svaret på trådrubriken: NEJ.
DVS ingen kan möta normen, och därmed kommer de brista mer eller mindre på flera sätt och det lär skilja i brister mellan samtliga "tungviktare".
Iden är ju dock intressant, klart rimmligt att frekvensvar etc blir liknande om man ger värstingarna dess optimala förutsättningar.
Sen är frågan lite egal också, dvs det system som kommer "närmast" verkligheten med att sitta 1 meter från lisa ekdal när hon viskar en akapella melodi eller stå 8meter från scenen på en Slip Knot konsert, där kommer ju ingen inspelning ens nära nog och att tro att högtalarna i en sånt här fiktivt jämförande skulle kunna mäkta med.
MEN om man kör Mafix uppställning fullt ut så är nog liketerna mellan värstingarna nog mindre i snitt än om man stövlade hem till oss dödliga och jämförde rakt av och fick oändligtperfekt ljudminne i sin jämförelse.
Postad 16 November 2010 - 17:06
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Med trygg vetskap om att ingen högtalare är perfekt så blir svaret på trådrubriken: NEJ. DVS ingen kan möta normen, och därmed kommer de brista mer eller mindre på flera sätt och det lär skilja i brister mellan samtliga "tungviktare".
Iden är ju dock intressant, klart rimmligt att frekvensvar etc blir liknande om man ger värstingarna dess optimala förutsättningar.
Sen är frågan lite egal också, dvs det system som kommer "närmast" verkligheten med att sitta 1 meter från lisa ekdal när hon viskar en akapella melodi eller stå 8meter från scenen på en Slip Knot konsert, där kommer ju ingen inspelning ens nära nog och att tro att högtalarna i en sånt här fiktivt jämförande skulle kunna mäkta med.
MEN om man kör Mafix uppställning fullt ut så är nog liketerna mellan värstingarna nog mindre i snitt än om man stövlade hem till oss dödliga och jämförde rakt av och fick oändligtperfekt ljudminne i sin jämförelse.
Jag förstår vad du menar. Och det du säger stämmer enligt mig (särskilt delen om en meter från Lisa). Det min teori säger är ju mer att högtalare låter olika, men i sin optimala miljö bör de ju påverka ljudet minimalt och återge ett verklighetstroget ljud, typ, och därmed låta lika under de förutsättningarna.
Postad 16 November 2010 - 17:14
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Mafix
Detta är en fråga som man förmodligen aldrig kan bli 100% överens i
Man lyssnar till varandra som vi har gjort
Men sedan är det nog läge att dra sig tillbaka och fundera lite ..
Jag gör så och säger "pass"
Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 16 November 2010 - 17:16.
Postad 16 November 2010 - 17:16
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Tråden går inte ut på att komma fram till ett svar, om någon nu trott det. Den går ut på att väcka tankar hos folk och bjuda in till debatt.
Postad 16 November 2010 - 17:19
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Tråden går inte ut på att komma fram till ett svar, om någon nu trott det. Den går ut på att väcka tankar hos folk och bjuda in till debatt.
Precis .. men det är bra att andas ut och fundera lite .. låta frågan mogna helt enkelt .. Maveric
Postad 16 November 2010 - 17:36
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Tror den bara mognar om man diskuterar? Om vi alla sitter tyst får vi ju inga andra infallsvinklar.
Postad 16 November 2010 - 18:36
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Så länge vi talar om hi-end tror jag skillnaderna är väldigt små i ett ekofrittrum. Eftersom geometrin av en kon kan påverka hur ljudet sprids och låter så tror jag det finns skillnader i alla hi-end högtalare. Om jag med mina öron kan observera skillnaden vet jag inte, aldrig provat. Men om alla är ute efter transparent-ljud så strävar alla företag i teorin efter samma ljud.
Dessvärre är det svårt att uppleva exakt samma sak som någon annan pga psykologiska, fysiska och sociala bakgrunder. Så om frågan är hur en person upplever ljud, så är svaret nej, högtalare låter inte likadant. Hjärnan färgar ljud efter smak och tycke.
Mikrofonen däremot kan visa oss att högtalarna låter lika om inte exakt lika så kan man säga att de skiljer sig 1 % eller något sådant. Men då är svaret nog ja, högtalare låter likadant, iallafall till så många procent.
Det är vad jag tror.
Postad 16 November 2010 - 18:56
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Tror den bara mognar om man diskuterar? Om vi alla sitter tyst får vi ju inga andra infallsvinklar. 
Vad tråkig vår värld vore om alla tyckte likadant. Det är ju debatter med oliktänkande som är så kul... tills det går för långt och går över i handgemäng.  Det är via nya åsikter och andra infallsvinklar man lär sig nya saker! Ibland har alla rätt och ibland ingen.
Postad 16 November 2010 - 21:37
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Vad tråkig vår värld vore om alla tyckte likadant.
Det är ingen som påstått motsatsen Fortsätt med Topic och fall inte ut i någon filosofisk diskussion Tror den bara mognar om man diskuterar? Om vi alla sitter tyst får vi ju inga andra infallsvinklar. 
Tror den mognar fortare om det är fler än du och jag som diskuterar  Därför tar jag paus ..
Postad 16 November 2010 - 22:06
Enicar
-
Enicar
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Hur många stereohögtalare man köper i par låter likadant?
Om vi utesluter "riktig" high end där jag förutsätter att högtalarna är matchade i par så undrar jag om inte variationer i elementen och filter etc. borde kunna ge hörbara skillnader.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|