Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd "Gamer TV"

142 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TX-P46S20E (TV) 3 8.833332 (5) Inga priser
Sony PlayStation 3 (PS3) Slim 320GB 2010 (Spelkonsoler) 9 9.241134 (140) Inga priser
27 relaterade trådar
Köptips med allt vad det innebär, tex prat om butiker. (4854 inlägg) 3 år sedan
* Officiell tråd - Playstation 3* (8507 inlägg) 10 år sedan
Officiella FIRMWARE-tråden [PS3] (1979 inlägg) 11 år sedan
PS3 Information (120 inlägg) 11 år sedan
HD ljud problem. (0 inlägg) 12 år sedan
Köpa ny PS3 konsol .. 12 Gb ???? (36 inlägg) 12 år sedan
Panasonic Plasma 2010 (3423 inlägg) 12 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 13 år sedan
Multizone eller Zone 2 (5 inlägg) 14 år sedan
Hur uppgraderar jag mitt system? H/K, Kef och Audio Pro (9 inlägg) 14 år sedan
MellandagsREA 2011 - Här samlar vi allt (95 inlägg) 14 år sedan
Problem med 1080p (3 inlägg) 14 år sedan
Rösta ang. inbränningar på din plasma årsmodell 2009-2010 (35 inlägg) 14 år sedan
Glittrig/grynig bild på Samsung TV->PS3 (27 inlägg) 14 år sedan
Budget 7500kr, hjälp mig hitta en nice TV (10 inlägg) 14 år sedan
Köpa ny PS3 eller laga (17 inlägg) 14 år sedan
PS3 bakom stängd lucka? (5 inlägg) 15 år sedan
PS3+3D tv (46 inlägg) 15 år sedan
Panasonic P46S20E, P50S20E (8 inlägg) 15 år sedan
TV för spelande och film från dator (24 inlägg) 15 år sedan
Ont i ögonen av att sitta för nära tvn ? (27 inlägg) 15 år sedan
Svenskt PS2 eller PS3, amerikansk TV? (8 inlägg) 15 år sedan
LG 50PK350N eller PANASONIC TX-P46S20E 46" PLASMA-TV FULL-HD (4 inlägg) 15 år sedan
Koppla ihop enheter funktionellt och snyggt? (2 inlägg) 15 år sedan
PS3 320gb billigare än 160gb (2 inlägg) 15 år sedan
"bucklor" i ramen runt Panasonic TX-P46S20E (4 inlägg) 15 år sedan
PS3-uppdatering ger 3D-möjligheter (51 inlägg) 15 år sedan

Postad 23 November 2010 - 19:29

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

vad har du för en tv peterrrrrrrrr

Pioneer 5090h

Och sen behöver man inte misshandla en plasma för att kunna få inbränningar , du behöver glömma stillbilder på och enligt tillverkarna LG och sam bla över 1-2 h börjar de bli farligt. De är svaren jag fått från tillverkarna via mail så frågan är om du vet bättre än de som jobbar med att tillverka dessa tv apparater.

//Eric

I somras testade jag LG PK550, Panasonic G20, X20 och en Samsung 50" full hd plasma. Dessa är inställda i expert1/thx/bio-lägen med lite små justeringar. Dessa stod i flera timmar med samma stillbild och den enda som egentligen hade lite IR probelm var Samsungen men det försvinner alltid.
Våran Panasonic X20 som har stått med en blu-ray film de senaste månaderna, samt att den glömts på många gångar med filmmenyn på bluray filmen i ca 15 timmar över natten har inte ett spår.
Men jag samsung är lite känsligare men då gäller det IR.
Kolla tex PX80, X10 och X20 trådarna, dessa tv har sålts i enorma mängder och ingen har direkt haft något problem...

Har så många bekanta som använder sina plasmor som spelskärmar och aldrig har haft problem...

Postad 23 November 2010 - 19:30

Dolph_Lundgren
  • Dolph_Lundgren
  • Beroende

• 1170 inlägg
  • 0
ha aldrig din tv på ett stativ! den kommer trilla ner i golvet!
man måste alltid väggmontera den!

ungefär den logiken ligger dina inlägg på Eric,
you made your point (typ 20 gånger)

majoriteten anser att det inte är ett större problem.
man får ta plus och minus när man köper tv.

lcd är inte alls dåligt.
men ska vi vara ärliga så plasma 12k,
LCD i samma kvalitet 24k.

har du pengarna fine, köp en fin tv som du inte behöver bry dig om.
annars köp en plasma och kör på, men man behöver kanske inte utmana ödet med köra digital konst dygnet runt på den.

Postad 23 November 2010 - 19:42

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

ha aldrig din tv på ett stativ! den kommer trilla ner i golvet!
man måste alltid väggmontera den!

ungefär den logiken ligger dina inlägg på Eric,
you made your point (typ 20 gånger)

majoriteten anser att det inte är ett större problem.
man får ta plus och minus när man köper tv.

lcd är inte alls dåligt.
men ska vi vara ärliga så plasma 12k,
LCD i samma kvalitet 24k.

har du pengarna fine, köp en fin tv som du inte behöver bry dig om.
annars köp en plasma och kör på, men man behöver kanske inte utmana ödet med köra digital konst dygnet runt på den.

Inte alls samma logik. Kan ni läsa inläggen och sluta dra massa skit snack.

1. Plasma får lättare inbrännings än LCD , och mycket lätte då pga av tekniken. Dagens teknik är dock bättre än den var för ett par år sedan.
2. LCD är bättre lämpat till data , då för blandingen av stillbilder samt spel emd huds etc. Tänk dig sitta och spel WOW i 9 timmar på en plasma. En polare har en samsung plasma från 2007 tror jag eller 2008 , inte hundra men vid den fick den tillfälliga inbränninga eller ska ghosting lätt och den var beggad så den var riktigt inkörd.
3. För film , plasma är bättre och svärta.

Så nu tycker jag de är rätt slut diskuterat då jag har absolut ingen lust att upprepa mig om helt uppenbara saker som ni inte verkar förstå. Därmot vet jag vad ni menar med snabbhet färg etc på plasma. Dock verkar ni inte kunna erkänna lcd tekniken för vad den är.

Anyway , tror de räcker för denna tråd iallfall :)

*resv för stavfel

//Eric
//Eric

Postad 23 November 2010 - 20:06

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
att du orkar...

Vi är ju hur många som helst som spelar tvspel med mätare flera timmar/dag utan minsta problem..
Så vad har en gammal Slamsung med saken att göra ?

En lcd lämpar sig sämre till spel..
Om du orkade läsa mitt inlägg med länk högre upp skulle du förstå..

Finns ingen lcd som fungerar lika bra när material i rörelse visas.

Men vist ...Ska man i huvudsak surfa så skulle jag ta en lcd...

Har haft en Sony lcd tidigare och plasman ja har nu är överlägsen i spel..
Jag spelar väl 3-4 timmar/dag minst...

Postad 23 November 2010 - 20:10

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

• 981 inlägg
  • 0

Att spela på en LCD är värdelöst eftersom rörelseskärpan är kass, 30-40% av full hd vid snabba scener och oftast hög inputlag...

Jag har spelat ca 30 dygn COD på LCD (LG 42LY95 -07). Jag har även spelat ca 10 dygn på DLP-proj (optoma HD-65) och ca 5 dygn på XSRD-proj (Sony HW-10). Just nu lirar jag MW2 och BO på plasma (lx5090h). Jag har trivts med spelprestandan på alla apparaterna och jag kan inte påstå att skillnaderna mellan dem har påverkat min gaming-prestanda även om bilden på Sonyn och Pion är i en klass för sig jämfört med de andra bildvisarna.

Redigerat av BennySlyden, 23 November 2010 - 20:10.

Postad 23 November 2010 - 20:18

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Det mesta går ju att vänja sig vid :)
Nog gick det att lira på min 4 år gamla Sony lcd men det såg inte alls lika bra ut i rörelse som min plasma.
Är ju mest inputlag som erfarna gamers märker av..
Är bara den rätt låg så tycker jag de funkar att spela på allt

Postad 23 November 2010 - 20:25

Unregistered5bb908bc
  • Unregistered5bb908bc
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

1. Plasma får lättare inbrännings än LCD , och mycket lätte då pga av tekniken. Dagens teknik är dock bättre än den var för ett par år sedan.
2. LCD är bättre lämpat till data , då för blandingen av stillbilder samt spel emd huds etc. Tänk dig sitta och spel WOW i 9 timmar på en plasma. En polare har en samsung plasma från 2007 tror jag eller 2008 , inte hundra men vid den fick den tillfälliga inbränninga eller ska ghosting lätt och den var beggad så den var riktigt inkörd.
3. För film , plasma är bättre och svärta.

Så nu tycker jag de är rätt slut diskuterat då jag har absolut ingen lust att upprepa mig om helt uppenbara saker som ni inte verkar förstå. Därmot vet jag vad ni menar med snabbhet färg etc på plasma. Dock verkar ni inte kunna erkänna lcd tekniken för vad den är.

Anyway , tror de räcker för denna tråd iallfall :unsure:

*resv för stavfel

//Eric
//Eric

jag har läst det citerade inlägget...

1. "mycket lätt" verkar vara en ganska lång tid om man lyssnar på plasma-användarna

2. LCD-tekniken är väl skapad för stillbilder. Och det känns onödigt att dra in datoranvändning i tråden då trådskaparen skulle spela PS3 framförallt Black Ops.

3. Håller med här och då spel också är bild så är det också bättre för spel. Då TS ska spela på PS3 och black ops behöver han inte bry sig om hur en plasma beter sig om man spelar stillbild 12 timmar på raken.

Inbränningsrisken är enligt ditt senaste inlägg det enda negativa med att SPELA på Plasmor och eftersom TS inte behöver bry sig om detta då han inte ska använda teven på något vis där han utsätter den för dyngslånga stillbilder så är också din rekommendation en PLASMA då gissar jag. :)

//Eric

Postad 23 November 2010 - 20:51

Narii
  • Narii
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

1. Sluta hitta på dina egna facts.
Det är ingen i tråden som påstått att plasman OMÖJLIGT kan få inbränningar, det vi tjatat om är att det är VÄLDIGT SVÅRT.

Känns som att du har kommit hit från flashback eller fragbite.

Postad 23 November 2010 - 21:14

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Okej nu börjar jag bli lite små irreterad här , varför kan ni inte erkänna att plasma kan få inbränningar? Det är BEVISAT!

Sluta trolla nu. Plasma kan få inbränningar, men det är osannolikt. Om det nu är sådana problem med Samsung får man väl köpa en Panasonic så man slipper inbränningar?

LCD har jätte bra bild , absolut inge fel på dem alls. Men som jag sagt hundra tals gånger ska man ha skiten till film go plasma , ska du ha den till dator go LCD and be safe. Tar en bild ikväll så postar jag den imorgon i mån av tid så kommer du få se på riktigt fina inbränningar.

Jo, det är en massa fel på bilden hos billiga LCD-apparater. Har man inga krav på bilden så kan man förstås bli nöjd ändå.

54 000 kostar V20 panna 65 " på reference audio. Inge skit snack , snarare du som måste kolla upp dina källor med tanke på att jag var där igår och kollade på dessa modeller.

Det finns ingen 65" V20, däremot finns det en 65" VT20 som ligger i den prisklassen. Men det räcker med en plasma för 15.000 för att ingen LCD som går att köpa för rimliga pengar ska kunna komma i närheten.

Och seriöst jag pratar inte i nattmössan snarare du som inte kan se verkligheten som den är. Att tro att nått är bättre än va det faktist är.

Inbränningar är inte på CRT , utan på samsung 2009-2010 års modeller. Bild kommer.

Som sagt, skaffa något annat än Samsung då.

Asså slutar med felaktigheter , skippa skitsnacket istället om att inbränningar inte existerar och slut ljug för folk som vill ha hjälp. Säg istället att de kan förekomma men oftast inte i sånafall om du har den ståndpunkten. Att säga att de inte finns är att snacka i nattmössan vilket du gör.

Vem har sagt det?

Och det är inte kompromissa med bildkvalite , jag lovar att vanliga svensson inte ser skllnad på en plasma och LCD i samma prisklass , kan skilja lite svärta but thats about it. Sitter man som super tv nörd och stirrar så fine , kan man nog hitta lite saker men som jag sa tidigare LCD is the shit (in a good way) :) och plasma är också bra dock kan du få inbränningar vilket jag absolut inte vill utsätta mig för.

Dina 5 LCD:er , skicka gärna bilder så man ser dom samt modell nr etc och vad har ni haft dessa till och hur gamla är de? 00:er eller? :unsure:

Jo, ställer du apparaterna bredvid varann, kalibrerar båda hyfsat och visar bild från samma källa så kommer även Svensson att se tydlig skillnad.

Och det här med att CRT inte hade problem med inbränningar, du måste skoja?

Postad 23 November 2010 - 22:21

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Att få inbränningar är inte osannolikt utan en verklighet. Sluta få de låta som att de inte existerar medans de gör de.

Japp VT var de. Jäkligt bra bild men så ******** dyr.

Jag märker inte av någe fel alls på min LD450 , passar utmärkt och är ett skit bra val för tv/film/data och så lätt att man kan hänga den i julgranen.

Japp jag äger inte samsung , men jag gillar de inte alls då de på jobbet har inbränningar som fan , polares har ghosting utav **** etc.

Läs högre up i tråden , de beskrivs ungefär som att inbränning inte existerar i plasma från detta forum.

Jag tror fortf inte svensson märker nån skillnad då jag sett så många som står o titta på tvs som är inställda fel och tycker de är skit bra. :)

CRT , har i princip knappt uttalat mig om detta då jag inte vet så mycket om de. Hade n¨ån CRT för 15 år sen kanske , kommer knappt ihåg.

Och sen , det är inte väldigt svårt att få inbränningar , ganska lätt bara glömma skiten på förlänge.

Nej , ny är jag men jag brukar inte vara någon forumråtta alls , sweclockers och fz.

Nepp rekomenderar LCD för spel/data och plasma för film/tv.

Så tror jag fick med allt.

//Eric

Postad 23 November 2010 - 22:40

Dolph_Lundgren
  • Dolph_Lundgren
  • Beroende

• 1170 inlägg
  • 0
så är vi uppe i det 22a identiska inlägget?
varför ens skriva Eric finns ju copy/paste :)
Majority rules som man brukar säga.

Postad 23 November 2010 - 22:52

Narii
  • Narii
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Att få inbränningar är inte osannolikt utan en verklighet. Sluta få de låta som att de inte existerar medans de gör de.

Läs högre up i tråden , de beskrivs ungefär som att inbränning inte existerar i plasma från detta forum.

Jag tror fortf inte svensson märker nån skillnad då jag sett så många som står o titta på tvs som är inställda fel och tycker de är skit bra. :)

Och sen , det är inte väldigt svårt att få inbränningar , ganska lätt bara glömma skiten på förlänge.

Nepp rekomenderar LCD för spel/data och plasma för film/tv.

Så tror jag fick med allt.

//Eric

Det är för att de knappt existerar? Du får hemskt gärna leta upp nån statistik där de står att alla plasmor har IR-problem.
Jag har spelat asalänge på min gamla plasma (2005?) inga problem med IR. (låt oss säga 9-10h med spel HUDs)
Har även en äldre panna-plasma (2005?) utan IR problem.

Menar du nu att svensson väljer LCD i butiken för att alla andra han känner köpt LCD och för att LCD "inte" kan få inbränningar?
-Verkar ju iaf vara så du köpte din LG.

Redigerat av Narii, 23 November 2010 - 22:53.

Postad 23 November 2010 - 23:07

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Var de inte i den här tråden ja länkat till ett inbränningstest ?
Hur som helst var det från 2008..
24 timmar med samma stillbild orsakade IR som gick bort efter mindre än 24 timmars vittvätt..

Sååå hur länge har du tänkt glömma samma stillbild ? 2 veckor ?

Så att man ska få en inbränning som aldrig går bort är ju sannolikt ?

Konstigt att nästan alla som spelar på en plasma gör så utan problem ...
Och att alla seriösa testare säger att plasma är nr1 att spela på.
Men de har väl inte testat lcd kanske :)

Postad 23 November 2010 - 23:47

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Från din länk mopar: Tänk på att detta är 3D tv.

Winner for 3D Gaming and Computing: LCD, but only marginally. Plasma does have the crucial advantage of exhibiting very low ghosting/motion-blur as compared to LCD TV monitors.

http://www.testfakta...rticle14833.ece , lite gammal men där har 2007.

– Vi testade ”inbränningen” genom belysa en bild med fyrkanter i mellan två och 44 timmar, säger Gösta Werner.

Han berättar att testets samtliga plasmaapparater är känsliga för inbränning, dock ingen av LCD-skärmarna. Störst problem hade tv-apparaten från LG, medan Pioneers endast visade svagare tecken på inbränning.

Här kommer en till , fortf ett problem. Där har de även kört in dom 200 och tagit det lungt vilket ingen av svensson gör för man vill kunna använda tvn direkt när man köper den , dvs spela direk 4-10 timmar utan problem , surfa direk etc.

http://www.idg.se/2....branningstestet

För att vi skulle kunna jämföra resultaten använde vi de båda apparaternas respektive standardinställningar för bilden. Eftersom Panasonic-tv:n var betydligt mer ljusstark matchade vi också sedan ljusstyrkan en aning. Innan testet drogs igång lät vi först plasmorna ”köras in” i rekommenderade 200 timmar då de ska vara mer känsliga för inbränningar innan dess.

Sen kan jag söka på google och hittat en miljon bilder och trådar och artiklar om detta. Max testet de körde va 24 timmar , tänk om du har på den mer , dagar , en vecka? Vad händer då? I think i know :)

//Eric

Redigerat av ericsundell2, 23 November 2010 - 23:48.

Postad 23 November 2010 - 23:55

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Yepp...Men grejen är ju att de försvinner...

Det man menar med att köra in är att sänka kontrasten första 200 timmarna..
Och ta de lite allmänt lugnt..

Men jag spelade på min LG från dag 1 och har aldrig haft problem.

Nu är ju dessa tester dessutom gamla..

Googla på Panasonic G20 + inbränningar får du se...
Och leta då efter de som har kvar inbränningar som suttit i flera månader..
Länka här sedan får vi se :)

För du har väl inte tänkt köpa en 3 år gammal tv ?

Edit
Du läser ju tester som fan läser bibeln :P

As far as the Plasma vs LCD 3D debate is concerned when it comes to 3D gaming and computing, LCD technology definitely holds the upper hand over Plasma TVs. The reasons are two fold:

1..As explained above, the brightness advantage that LCD displays possess will help when it comes to gaming. Many gamers prefer to game with the monitor gamma turned up so that they don’t miss out dimmer details in their games. You definitely don’t want to be playing Call of Duty or any other FPS and missing out on subtle visual cues that would have helped you avoid another embarrassing frag/death.

2..LCD TV monitors also have the advantage of being able to push the resolution of the display up even for smaller screen sizes. If you are gaming on a PC, then you probably aren’t going to get anything larger than a 32 inch monitor. It is very hard to come by good quality, 1080p plasma 3D TVs at this size, and even if you did come across one, it would probably be unable to compete on the price front with equivalent 3D ready LCD monitors.

So are LCD 3D monitors definitively better than Plasma 3D monitors? Unfortunately the answer is never an easy one. LCD monitors do have the advantages mentioned above, but the one significant disadvantage they have in comparison to Plasma TVs is their long pixel refresh rate times which leads to ghosting and motion-blur issues. As explained at the beginning of this guide, 3D Plasma TVs are much better when it comes to the display of fast moving scenes.

Edit
Kan du inte förstå vad de är du läser och tror att lcd är bättre för spel efter du läst den artikeln så tycker jag du ska läsa om den :P

Redigerat av moparman, 24 November 2010 - 00:02.

Postad 24 November 2010 - 00:18

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

Det är för att vi själv har plasma och använder dem som dator/spel skärmar, varför har vi inga problem? Varför har min kompisar inga problem?
Bara för att Samsung har IR problem så behöver det inte betyda att Panasonic eller Pioneer har det. Till och med LG som var väldigt känsliga har på årets modeller varit riktgit tåliga...

För länge, läste du mitt inlägg förut?

I somras testade jag LG PK550, Panasonic G20, X20 och en Samsung 50" full hd plasma. Dessa är inställda i expert1/thx/bio-lägen med lite små justeringar. Dessa stod i flera timmar med samma stillbild och den enda som egentligen hade lite IR probelm var Samsungen men det försvinner alltid.
Våran Panasonic X20 som har stått med en blu-ray film de senaste månaderna, samt att den glömts på många gångar med filmmenyn på bluray filmen i ca 15 timmar över natten har inte ett spår, bara lite IR i några minuter efter en sådan lång stillbild
Kolla tex PX80, X10 och X20 trådarna, dessa tv har sålts i enorma mängder och ingen har direkt haft något problem...

Har så många bekanta som använder sina plasmor som spelskärmar och aldrig har haft problem...

LCD kommer nog inte fungera bra när det gäller 3d spel...
http://www.youtube.c...h?v=C8haf9oIlkk

Redigerat av Peterrrrr, 24 November 2010 - 00:27.

Postad 24 November 2010 - 03:44

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0
Min Samsung PS63C7705 har gått cirka 250 timmar nu, jag har spelat, kollat bluray och menyer har stått på någon timme ibland, jag har tack och lov inga som helst antydningar till IR.
Så det kan ju inte gälla alla Samsung heller då tydligen?

Jag tvekade länge på om jag skulle köpa plasma, men ångrar mig inte en sekund. Märker stor skillnad när jag lirar Black Ops online jämfört med min gamla LCD.
Kompisar som varit här och testat säger samma sak, det ÄR stor skillnad att spela på en plasma jämfört med LCD, till plasmans fördel!!

Postad 24 November 2010 - 03:56

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Plasma får ghosting efter några minuter , och efter 1 natt har du garanterat en svår inbränning och efter ett par dagar lär tvn vara obrukbar.

//Eric

Detta är ju lögn, varför skriver du så där?
Kan du inte lyssna på alla som spelar en massa och glömmer stillbilder på sina plasmor.
De går inte sönder!
Om du personligen har inbrännings-skräck så får du försöka hitta en inbränningsfri panelteknik, som inte finns.
Men posta inte svammel, gissningar och generaliseringar, det hjälper inte trådskaparen.

Postad 24 November 2010 - 07:10

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Min Samsung PS63C7705 har gått cirka 250 timmar nu, jag har spelat, kollat bluray och menyer har stått på någon timme ibland, jag har tack och lov inga som helst antydningar till IR.

Jag tvekade länge på om jag skulle köpa plasma, men ångrar mig inte en sekund. Märker stor skillnad när jag lirar Black Ops online jämfört med min gamla LCD.
Kompisar som varit här och testat säger samma sak, det ÄR stor skillnad att spela på en plasma jämfört med LCD, till plasmans fördel!!

Måste bara hålla med dig..ingen ir alls...tvn är grym med ps3an!! (Jag har 50-tums varianten)

Redigerat av Mr.Kräsen, 24 November 2010 - 07:11.

Postad 24 November 2010 - 09:06

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

Plasma får ghosting efter några minuter

Då kan du förklara för mig när jag spelade Resident Evil 5 5-8 timmar flera dagar i sträck, efter dessa pass så slog jag på en helvit bild och det fanns aldrig ett spår efter någon ghosting ens.
Nu har jag haft min plasma i över 2 år och har aldrig sett en ghosting. Spelar hur mycket spel som helst, jag går ifrån datorn, spelet och gör annat medans tv står på som en vanlig datorskärm. Och har aldrig fått en enda ghosting ändå.
Så snälla sluta ignorera vad vi skriver.

Här är exempel på foljande spel med väldigt mycket huds som jag spelat.

Resident Evil 5
GTA IV
Ridge Racer 7
Mass Effect 2
Splinter Cell Conviction
Red Alert 3
och många timmar i WIndows 7

nu kommer det blir väldigt mycket Gran Turismo 5 :)

Postad 24 November 2010 - 10:09

Kudde
  • Kudde
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Jag tror att ericsundell2 får betalt för att snacka skit, annars kämpar man inte så mycket! Jag var också en LCD kille innan jag läste på och slutligen köpte en plasma. Börjar man läsa på lite så förstår man ganska snabbt vad som är bra och dåligt samt att det mesta som sägs om plasma är ren skitsnack. Jag har till och med hört folk säga att man måste tanka på plasma tvn med gas när den har tagit slut :) . Permanenta inbränningar existerar inte idag. Om du får permanenta inbränningar idag 2010 så har du köpt världens sämsta plasma och dessutom är den trasig.

Postad 24 November 2010 - 12:01

Narii
  • Narii
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Jag kan väl också bidra med lite tider. Alla spelade på samma plasma.

Fallout 3 - 128h
Fallout New Vegas - 60h
Mass effect 1-2 - 100h
Dead space - 20h
Forza 3 - 254h

Har även spelat en massa ps2 spel på den när den var ny. Har ingen aning hur många timmar dock.

Postad 24 November 2010 - 18:40

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Detta är ju lögn, varför skriver du så där?
Kan du inte lyssna på alla som spelar en massa och glömmer stillbilder på sina plasmor.
De går inte sönder!
Om du personligen har inbrännings-skräck så får du försöka hitta en inbränningsfri panelteknik, som inte finns.
Men posta inte svammel, gissningar och generaliseringar, det hjälper inte trådskaparen.

Ingen lögn , visst jag är rädd för inbränningar för det ser ut som skräp om man får dom men av att dömma så sitter man med LCD högt upp på berget imot inbrännigsvågen och plasma är längre ner.

Jag tror att ericsundell2 får betalt för att snacka skit, annars kämpar man inte så mycket! Jag var också en LCD kille innan jag läste på och slutligen köpte en plasma. Börjar man läsa på lite så förstår man ganska snabbt vad som är bra och dåligt samt att det mesta som sägs om plasma är ren skitsnack. Jag har till och med hört folk säga att man måste tanka på plasma tvn med gas när den har tagit slut :rolleyes: . Permanenta inbränningar existerar inte idag. Om du får permanenta inbränningar idag 2010 så har du köpt världens sämsta plasma och dessutom är den trasig.

Betalt ,I wish ;) Nej tyvärr. Jo jag har aldrig sagt att plasma är dåligt , det är jätte bra , dock tycker inte jag det är bäst för data surf o spel.

Inbränning 2010 finns , bilder kommer som sagt. Btw en till artikel med lite lus läsning:

http://translate.goo...atv-burnin.html

Där har du bra råd för att undvika inbränning och jag lovar att om jag skulle ha "extra cash" att blåsa på att bevisa de skulle jag köpa en plasma o testa den i antal min/timmar/dagar de tar för att få inbränning /ghosting till olika grader.

Har även frågat massa vänner vad de tycker om just plasma vs LCD , majoriteten tycker som jag beskrivit. LCD för data plasma för film. Dessa är personliga åsikter precis som min men dock verkar alla följa just dessa riktlinjer.

//Eric

Postad 24 November 2010 - 18:47

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Jag tror att ericsundell2 får betalt för att snacka skit, annars kämpar man inte så mycket! Jag var också en LCD kille innan jag läste på och slutligen köpte en plasma. Börjar man läsa på lite så förstår man ganska snabbt vad som är bra och dåligt samt att det mesta som sägs om plasma är ren skitsnack. Jag har till och med hört folk säga att man måste tanka på plasma tvn med gas när den har tagit slut ;) . Permanenta inbränningar existerar inte idag. Om du får permanenta inbränningar idag 2010 så har du köpt världens sämsta plasma och dessutom är den trasig.

Gasgrejen är en klassiker. Hehe.. :rolleyes:

Postad 24 November 2010 - 18:52

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

Ingen lögn , visst jag är rädd för inbränningar för det ser ut som skräp om man får dom men av att dömma så sitter man med LCD högt upp på berget imot inbrännigsvågen och plasma är längre ner.

Betalt ,I wish ;) Nej tyvärr. Jo jag har aldrig sagt att plasma är dåligt , det är jätte bra , dock tycker inte jag det är bäst för data surf o spel.

Inbränning 2010 finns , bilder kommer som sagt. Btw en till artikel med lite lus läsning:

http://translate.goo...atv-burnin.html

Där har du bra råd för att undvika inbränning och jag lovar att om jag skulle ha "extra cash" att blåsa på att bevisa de skulle jag köpa en plasma o testa den i antal min/timmar/dagar de tar för att få inbränning /ghosting till olika grader.

Har även frågat massa vänner vad de tycker om just plasma vs LCD , majoriteten tycker som jag beskrivit. LCD för data plasma för film. Dessa är personliga åsikter precis som min men dock verkar alla följa just dessa riktlinjer.

//Eric

Har du en läst detta som vi skrivit? Hur förklara du att vi inte har haft en enda ghosting? Har vi fel på våra plasmor eftersom vi inte ens får ghosting på dem?

Det är för att vi själv har plasma och använder dem som dator/spel skärmar, varför har vi inga problem? Varför har min kompisar inga problem?
Bara för att Samsung har IR problem så behöver det inte betyda att Panasonic eller Pioneer har det. Till och med LG som var väldigt känsliga har på årets modeller varit riktgit tåliga...

För länge, läste du mitt inlägg förut?

Våran Panasonic X20 som har stått med en blu-ray film de senaste månaderna, samt att den glömts på många gångar med filmmenyn på bluray filmen i ca 15 timmar över natten har inte ett spår, bara lite IR i några minuter efter en sådan lång stillbild

LCD kommer nog inte fungera bra när det gäller 3d spel...
http://www.youtube.c...h?v=C8haf9oIlkk

Då kan du förklara för mig när jag spelade Resident Evil 5 5-8 timmar flera dagar i sträck, efter dessa pass så slog jag på en helvit bild och det fanns aldrig ett spår efter någon ghosting ens.
Nu har jag haft min plasma i över 2 år och har aldrig sett en ghosting. Spelar hur mycket spel som helst, jag går ifrån datorn, spelet och gör annat medans tv står på som en vanlig datorskärm. Och har aldrig fått en enda ghosting ändå.
Så snälla sluta ignorera vad vi skriver.

Här är exempel på foljande spel med väldigt mycket huds som jag spelat.

Resident Evil 5
GTA IV
Ridge Racer 7
Mass Effect 2
Splinter Cell Conviction
Red Alert 3
och många timmar i WIndows 7

nu kommer det blir väldigt mycket Gran Turismo 5 :rolleyes:

Jag kan väl också bidra med lite tider. Alla spelade på samma plasma.

Fallout 3 - 128h
Fallout New Vegas - 60h
Mass effect 1-2 - 100h
Dead space - 20h
Forza 3 - 254h

Har även spelat en massa ps2 spel på den när den var ny. Har ingen aning hur många timmar dock.

Postad 24 November 2010 - 19:03

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Peterrrrr , bara för att du har en modell som kan är super betyder de knappast att alla modeller är de. Vem vet du kasnke har kört in den skit bra , har låg kontrast hela tiden. För att en person har bra betyder inte att en annan automatisk får de när problem är bevisade.

Sen att jag spelat 4000 timmar totalt på ett spel säger ingenting , då dessa speltimmar kan vara uppsammlande under mindre sessioner under en skit lång tid.

Det är snarare bättre att säga jag satt 15 timmar i sträcka och spelade ett spel med massor med Huds och spellbars etc.

//Eric

Postad 24 November 2010 - 19:20

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Vad är det du inte förstår ?

Tillfälliga inbränningar/IR kan man få om man spelar eller har stillbild nog länge.
Detta gäller framförallt vid hög kontrast och när tv är helt ny.

Däremot är inbränningar som ligger kvar flera månader extremt ovanligt men det kan hända..Precis som de kan hända på en lcd.

Och istort sett alla som får tillfälliga inbränningar/IR försvinner efter någon timma i värsta fall..
Så vad är problemet ?

Läs tex -hela LG tråden och se hur många som har minsta problem efter tv har nötts in..
Goggla som sagt på Panasonic G20 och visa mig samma sak där..
Finns de folk som har problem så lär du hitta dom .

Kanske dags du börjar läsa så du har kött på benen.

För som de är nu gör du bara bort dig själv

Postad 24 November 2010 - 19:39

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

• 1592 inlägg
  • 0

Peterrrrr , bara för att du har en modell som kan är super betyder de knappast att alla modeller är de. Vem vet du kasnke har kört in den skit bra , har låg kontrast hela tiden. För att en person har bra betyder inte att en annan automatisk får de när problem är bevisade.

//Eric

Lägg av nu!
Vem har låg kontrast hela tiden,eller kört in "skit bra"?

Vet inte vad du håller på,men är det inte dags att sluta sprida en massa osanningar?

Postad 24 November 2010 - 19:41

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Vad är det du inte förstår ?

Tillfälliga inbränningar/IR kan man få om man spelar eller har stillbild nog länge.
Detta gäller framförallt vid hög kontrast och när tv är helt ny.

Däremot är inbränningar som ligger kvar flera månader extremt ovanligt men det kan hända..Precis som de kan hända på en lcd.

Yes, bra då är jag nöjd.

Till trådskaparen: Nu tror jag du har massor att funderar över , hoppas inte din tråd blev för förstörd bara. Vad du än väljer vare sig det är plasma eller lcd så tror jag du blir nöjd då det är du som valt den ;) Kolla på dem du är intresserad av innan du beställer dem online bara och lek med dem i affären.

//Eric

Postad 24 November 2010 - 19:48

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
ericsundell2 tips är bra.
Men kolla gärna upp länkarna nedan och ta sen med er erat tvspel och testa i affär

Är spel prio 1 så gå efter den tv som har minst inputlag.
Då måste man gå efter trådar som den här där de mätt upp olika tvapparater.
Se de som en riktlinje iaf...

http://www.avsforum....d.php?t=1131464 lcd
http://www.avsforum....d.php?t=1166196 plasma

Detta gäller framförallt om man spelar på en hög nivå och spelar fps/fightingspel som Tekken eller Guitar Hero.

Postad 24 November 2010 - 20:01

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Jo jag har sett de där testen tidigare när jag kollade mellan lcd och plasma. Stod ett tag inne på pk550 modellen alt 350 för den var billigare. Skulle gärna ha panna V20 (speciellt den på referece audio, 65 ") men de är på tok för dyrt för mig sen är jag ganska glömsk ibland därav ville jag inte äns oroa mig för tvn.

Men jag spelar själv WOW , SC2, LFD2 , COD black ops , GOW3 , Castlevania (nya) och har den som surfning och film/serie tv.
Spelar inge fighting spel då de aldrig varit min grej.

Nått som hemsöker mina drömmar är dock spellbarsen/map i WOW på polarens 2007:a tror jag de va, samsung plasma , att de satt kvar så länge. De försvann efter vit tvätt men de tog ett bra tag. Va lite orolig där ett tag att de inte skulle bort.

Men hade jag unlimited med cash skulle jag valt panna v20 no doubt.

//Eric

Postad 24 November 2010 - 20:09

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Har en PK550 själv..
Den ska inte va bland de snabbaste man jag har inte märkt av nå lagg.

Mm men du kan ju inte jämföra en plasma från 2007 mot en ny....Helst inte en Slamsung :rolleyes:
Du kan köpa 2 st såna här

Och ändå komma billigare undan än en sån här

Du har inte lika bra svärta men i övrigt en 2 grymt bra tvapparater för pengarna ;)

Postad 24 November 2010 - 20:20

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Jo , hade tänk på 60" också och den har gått ner lite i pris. Men jag kunde inte motstå när 47" lcd LG LD450 kom ut för 5990:- , så bra och så billig så det blev en sån. För super rik är man tyvärr inte. Ska satsa mer på ljudet , polaren och jag har titta på Harman kardon , starlet samt KEF system som ligger runt 8-11 000 inkl marantz nya förstäkare.

Tillsammans blir de nog skitbra ;)

Men jag va lite impad va VT modellen i 65" , hade gärna haft den hemma och de visade Batman på den , underbart. :rolleyes: Men 54 000 ville de ha för den så man kan juh bara drömma.

Tittade på 60 pk550 hos expert , såg bra ut dock fick jag inte ändra massa saker i menyerna etc. :D

//Eric

Redigerat av ericsundell2, 24 November 2010 - 20:23.

Postad 24 November 2010 - 20:27

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Jo de var ju helt klart ett bra pris ;)

54000 är sjukligt mycket pengar.
Då har jag hellre en skaplig tv i mellanklassen och byter oftare

Jo PKxxx serien är riktigt bra med tanke på priset.
Ska jag vara riktigt petig så skulle svärtan ha kunnat vara bättre.
Det är nog de enda jag kan klaga på.
60 tum är en dröm att spela på :rolleyes:

Postad 24 November 2010 - 20:29

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
hade det inte vart för ghostingen typ så hade jag nog förmodligen också köpt den i 60" , för det måste vara SÅÅÅÅÅ UNDERBART o ha ...

Postad 24 November 2010 - 20:31

ericsundell2
  • ericsundell2
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

60 tum är en dröm att spela på :rolleyes:

Jag tror dig. ;)

Efter ljudet sen blir de nog vänta och jobba in lite mer cash och sen blir de projje så man kan köra spel på 105" eller nått liknande. Satt för kanske 13 årsen på en projje på ett vitt lakan , farsan hade lånat den från jobbet och jag körde Gloom modden till quake 2 på 100" , glömmer aldrig de! Det bästa någonsin i princip. :D

//Eric

Redigerat av ericsundell2, 24 November 2010 - 20:32.

Postad 24 November 2010 - 20:35

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Tigerofsweden
Inte många som har problem med ghostning.
Jag ser ingen ghostning..Aldrig någonsin.
Inte ens efter ett hårt spelpass på 3-4 timmar..Samma spel..90 i kontrast.

Hade 50 tum tidigare och trode inte att de skulle bli sån skillnad upp till 60 tum.
Den är helt grymt maffig..tycker det fortfarande fast ja haft tv 6 månader ungefär.

Proje vorde ju inte illa heller.
De får bli när jag inreder övervåningen ;)

Postad 24 November 2010 - 20:42

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
jag ser en del ghosting på våran LG vi har nu , men det är vid mörka scener , och det brukar det oftast vara vid film ;)
hmmm funderar på vafaaaan man ska göra , V20 är galet vass ..... kanske ta hem en 60" o prova , lämna tillbaka efter 27 dagar o säga man inte va nöjd ?
frågan är hur lätt det är att packa upp en sådan fint så man kan packa ner pisset igen sen ...

Postad 24 November 2010 - 20:49

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Är de en gammal ni har nu ?

Nog går det om man är försiktig..
Men kartongen tar ju sin lilla plats ;)

V20 är ju grym men personligen så är ja nöjd med LG.
Storleken tycker jag är värd mycket

Postad 24 November 2010 - 21:42

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
jo det är det jag inte kan släppa , storleken till ett jävligt bra pris ...
kartongen är skit samma , tänkte mest på att man ska packa upp den snyggt så man sen kan packa ner den om man vill lämna tillbaka inom 30 dagar ... den väger trots allt lite och är ganska stor ...

aah den är säkert 4 år gammal ... PX3RV

Redigerat av Tigerofsweden, 24 November 2010 - 21:43.

Postad 24 November 2010 - 21:42

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

Sen att jag spelat 4000 timmar totalt på ett spel säger ingenting , då dessa speltimmar kan vara uppsammlande under mindre sessioner under en skit lång tid.

Det är snarare bättre att säga jag satt 15 timmar i sträcka och spelade ett spel med massor med Huds och spellbars etc.

//Eric

Som jag skrev nedan, jag kan sitta hela dagar 10-15 timmar med samma spel med huds och så. Man kan göra det med Panasonics plasmor också utan problem.

Du har väldigt mycket fördomar, eftersom jag och alla andra som spelar jättemycket långa speltimmar inte får något problem så måste vi helt plötsligt ha väldigt låg kontrast. Om du har minsta lilla kunskap om bild så ska visserligen kontrasten aldrig vara för högt insälld eftersom bilden ej blir korrekt då. Bör på de flesta plasmor ligga runt 50 av 100, 30 av 60... Om man nu vill spela på 100 i kontrast får man väl göra det men bilden blir ju väldigt dålig.

Som jag även skrev om våra plasmor på jobbet som kan stå 15 timmar över natten med samma meny stillbild och inte har några problem. LG, Samsung och Panasonic.

På dig låter det bara som det är jag som inte har problem med inbränningar, men hur många har inte skrivit i denna tråd att de inte har, men du ignorerar ju bara.

Postad 24 November 2010 - 22:22

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
Samma gamla dammiga argument LCD vs Plasma och inget nytt under solen. Ingen nämnd och ingen glömd... ;)

När det gäller inbränningar på plasma så skulle jag vilja påstå att uppskruvad skärpa kan vara en betydligt större risk än hyfsat hög kontrast, helt enkelt för att den extra kantskärpan består av överskjut, dvs transienter, som kan ligga väldigt högt i nivå och därför ökar risken markant. Kombinationen vit kanallogga och pådragen skärpa är inte att rekommendera...

Inbränningar på LCD vete f-n om det ens är rätt ord. Menar folk att panelfrontens insida smält av det otroligt starka skenet från lysrören, eller är det hängda pixlar man ser? Ser gärna ett förtydligande från de som nämnt eländet.

Postad 24 November 2010 - 22:47

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Det handlar inte om inbränningar när det gäller lcd..
Det är ingenting som bränns fast.

ike the burn-in on CRTs, image persistence on LCD monitors is caused by the continuous display of static graphics on the screen for extended periods of time. What this does is cause the LCD crystals to have a memory for their location in order to generate the colors of that graphic. When a different color is then displayed in that location, the color will be off from what it should be and instead have a faint image of what was previously displayed.

This problem is most common for elements of the display that do not change. So items that are likely to generate a persistent image are the task bar, desktop icons and even background images. All of these tend to be static in their location and will be displayed on the screen for extended period of time. Once other graphics are loaded over these locations, it may be possible to see a faint outline or image of the previous graphic.

Står mer här..Om det nu är sant har jag ingen aning om ;)
http://compreviews.a...a/LCDBurnIn.htm

Men jag har sett en bild här i forumet på en LG lcd där man såg webbläsaren som om de hade varit IR på en plasma

En tråd här
https://www.minhembi...

Bilder här
https://www.minhembi...Bigrauk/283372/

Postad 25 November 2010 - 00:19

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Det handlar inte om inbränningar när det gäller lcd..
Det är ingenting som bränns fast.

Nej, naturligtvis inte. Glömde smileyn, men det var ju ganska uppenbart ironi...

Bilden var inget att hänga i granen precis, men det ser ju onekligen inte friskt ut.
"Trötta" kristaller som vant sig lite vid ett givet läge och "dras" till det en smula.
Verkar märkligt om skadan skulle vara permanent, eftersom det på sin höjd kan
handla om laddning som inte släppt riktigt eller trög vätska... ;)

Bästa kuren borde vara att köra brus för att plaska runt och sänka viskositeten i
panelvätskan, om det nu är det som är problemet. Kanske med lite uppvärmning också?

Redigerat av Unregistered277056c3, 25 November 2010 - 00:22.

Postad 25 November 2010 - 11:17

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Inbränningar på LCD vete f-n om det ens är rätt ord. Menar folk att panelfrontens insida smält av det otroligt starka skenet från lysrören, eller är det hängda pixlar man ser? Ser gärna ett förtydligande från de som nämnt eländet.

Ja det är slarvigt uttryckt men det är ju inte inbränningar på plasma heller (i 98 % av fallen).
Det är ju tillfällig ghosting/IR, som kanske hänger kvar i 5 sekunder eller 5 minuter.
Medan det på LCD:n är kvar i flera år... I alla fall på våra skärmar. Och oavsett bakomliggande teknisk mekanism, så liknar det vad folk menar med inbränning.
När det gäller plasma är det "tillåtet" att (felaktigt) ropa inbränning i tråd efter tråd... :D

Redigerat av Unregistered7c808eec, 25 November 2010 - 11:19.

Postad 25 November 2010 - 12:09

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Ja det är slarvigt uttryckt men det är ju inte inbränningar på plasma heller (i 98 % av fallen).
Det är ju tillfällig ghosting/IR, som kanske hänger kvar i 5 sekunder eller 5 minuter.
Medan det på LCD:n är kvar i flera år... I alla fall på våra skärmar. Och oavsett bakomliggande teknisk mekanism, så liknar det vad folk menar med inbränning.

Instämmer, och det hade varit intressant att höra om folk som upplevt det på LCD lyckats minska eller bli av med problemet och isf med vilka metoder.

När det gäller plasma är det "tillåtet" att (felaktigt) ropa inbränning i tråd efter tråd... :D

Skall man vara lite petig är det inte fel att tala om tillfällig inbränning, eftersom det rent faktiskt handlar om att fosforns egenskaper påverkas av "energibombardemanget". Effekten är densamma momentant eller på kort sikt, och enda skillnaden är att man ofta får en "kemisk återhämtning" och då talar en del hellre om t ex IR för att skilja något på begreppen.

Kärt barn har många namn och den intressanta distinktionen är helt enkelt huruvida effekten är momentan/tillfällig eller permanent. Uttrycket Image Retention säger t ex ingenting om varaktigheten, vilket naturligtvis är det enda viktiga.

Postad 25 November 2010 - 12:17

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0
Det snackas väldigt mycket om risken för inbänningar och folk är oroliga att köpa plasma pga det... Men hur många trådar har kommit till senaste 2 åren om att någon fått det egentligen? Jag gissar på några få om året som skrivit det och då lär det vara uppenbara fel på just det exemplaret och inte tv serien.(Kommer ihåg en pana g20 som ex.)
Alltså man är orolig innan köp sen drabbas man inte generellt, Jag har 2 LG plasmor och har inte blivit drabbad :D

Min pk350n som jag börjat spela GT5 på ger lite ljusare spår efter varvräknaren och hastighetsmätaren när jag stänger av och ser med svartbakgrund ,då brukar jag sätta på färgtvätt och tiden det tar att montera av ratten och koppla ur pedaler osv ( 5min ) räcker för att spåren ska försvinna efter 2 tim statisk bild...Ser man det som ett problem hellre än apdålig rörelseskärpa vid film,spel och tvtittande, urvattnad kontrast /dålig svärta i alla lägen så ska man köpa sig en LCD för samma pengar, dock 3 till 4 tum mindre då.

Postad 25 November 2010 - 15:54

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Det snackas väldigt mycket om risken för inbänningar och folk är oroliga att köpa plasma pga det... Men hur många trådar har kommit till senaste 2 åren om att någon fått det egentligen? Jag gissar på några få om året som skrivit det och då lär det vara uppenbara fel på just det exemplaret och inte tv serien.

Att det skulle vara ursprungsfel som orsakar inbränningar tror jag inte mycket på, men det är ju helt riktigt att alla inte uppfattar det som något större problem och/eller tycker det är ok att köra tvätt med jämna mellanrum.

...Ser man det som ett problem hellre[/b] än apdålig rörelseskärpa vid film,spel och tvtittande, urvattnad kontrast /dålig svärta i alla lägen så ska man köpa sig en LCD för samma pengar, dock 3 till 4 tum mindre då.

Där kom de flesta standardargumenten på en och samma gång. :D

Skall inte kommentera allt du skriver, men "rörelseskärpa" är myt, strunt och ett fejkbegrepp.
Rörelser SKALL INTE VARA SKARPA! RörelseOskärpa är helt enkelt absolut nödvändig för att inte 24/25fps skall se för jävligt ut och orsaka epilepsi. Tro inte på all skit du läser, inte ens om jag skriver det... B)

Postad 25 November 2010 - 19:13

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

Att det skulle vara ursprungsfel som orsakar inbränningar tror jag inte mycket på, men det är ju helt riktigt att alla inte uppfattar det som något större problem och/eller tycker det är ok att köra tvätt med jämna mellanrum.

Skall inte kommentera allt du skriver, men "rörelseskärpa" är myt, strunt och ett fejkbegrepp.
Rörelser SKALL INTE VARA SKARPA! RörelseOskärpa är helt enkelt absolut nödvändig för att inte 24/25fps skall se för jävligt ut och orsaka epilepsi. Tro inte på all skit du läser, inte ens om jag skriver det... :D

Kanske inte urspungsfel men mer åt det avvikande graden från resten av serien... typ pana g20 som är erkänt bra mot IR men trots det får det på enstaka ex.

rörelseskärpan på spel tänkte jag i första hand inte film där skiljer det sig markant då lcd panelen inte hinner med i detaljerna på samma sätt och då främst "50 Hz " arna som vi diskuterar här ld450n.

på bluray är det ännu knepigare då lätt 90 % av 50 Hz TV juddrar och hackar sig fram med klassiska 60 hz juddret.
Många plasmor gör fel där med främst enklare samsung.

Postad 25 November 2010 - 19:44

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Kanske inte urspungsfel men mer åt det avvikande graden från resten av serien... typ pana g20 som är erkänt bra mot IR men trots det får det på enstaka ex.

Där lutar jag mer åt att de som får problem inte tvättar, och kanske också kör för hårt med skärpan...

rörelseskärpan på spel tänkte jag i första hand inte film där skiljer det sig markant då lcd panelen inte hinner med i detaljerna på samma sätt och då främst "50 Hz " arna som vi diskuterar här ld450n.

på bluray är det ännu knepigare då lätt 90 % av 50 Hz TV juddrar och hackar sig fram med klassiska 60 hz juddret.
Många plasmor gör fel där med främst enklare samsung.

Tror snarare det handlar om generellt dåliga konstruktioner än att 50Hz-burkar i gemen skulle vara sämre.
Min erfarenhet är att många äldre 50Hz-are hanterar rörelser bättre än många 100/200Hz-monster, helt enkelt för att man processar mindre.

90% tror jag inte på, om du inte menar en butik med hyllorna fulla av gamla samsung eller nåt... :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.