Kanske krävs en uppgradering först?+1
Nu sitter jag och planerar hur jag ska gå till väga för att kunna skriva i den andra tråden
Postad 10 December 2010 - 09:50
Postad 10 December 2010 - 11:44
Kanske krävs en uppgradering först?
Hehe ja det var det planeringen avsåg
Postad 11 December 2010 - 17:58
Dina prylar är inte dåliga, för vad de kostar. Dynaudio 1.4 är verkligen bra men de kostar 6 ggr mer typ?
Jag tycker man får stora skillnader just i prisklasserna 5.000 till 40.000 kr, då är det verkligen stora skillnader mellan tex 5.000 och 10.000 kr. Sedan planar det ut lite och skillnaderna mellan 40.000 och 100.000 är mindre tycker jag.
Men du får nog inte ut så mkt mer av dina befintliga högtalarare med bättre elektronik, utan köp dyrare högtalare istället. Lägg absolut mest av pengarna där!
Postad 11 December 2010 - 18:12
Nolfie, det ända du gjort är att lyssnat på mycket bättre (och dyrare prylar) och du hör också vilken skillnad de ger.
Dina prylar är inte dåliga, för vad de kostar. Dynaudio 1.4 är verkligen bra men de kostar 6 ggr mer typ?
Jag tycker man får stora skillnader just i prisklasserna 5.000 till 40.000 kr, då är det verkligen stora skillnader mellan tex 5.000 och 10.000 kr. Sedan planar det ut lite och skillnaderna mellan 40.000 och 100.000 är mindre tycker jag.
Men du får nog inte ut så mkt mer av dina befintliga högtalarare med bättre elektronik, utan köp dyrare högtalare istället. Lägg absolut mest av pengarna där!
Ja att dom är bra för sitt pris är riktigt, dock gör inte det mig nöjdare då dom ändå inte är bättre än vad dom är.
Nya högtalare är på g, måste bara välja mellan dom som återstår på listan av kandidaterna
Postad 11 December 2010 - 21:05
Finns det en lista? Ser den ut så här?Ja att dom är bra för sitt pris är riktigt, dock gör inte det mig nöjdare då dom ändå inte är bättre än vad dom är.
Nya högtalare är på g, måste bara välja mellan dom som återstår på listan av kandidaterna
Postad 11 December 2010 - 21:18
Där får Du mycket fina högtalare för liten peng. Kanske 4000 kr för 42 och 8000 för 72 i bra skick, och dom är väldigt bra. 72SE kanske 11-12000, men är ovanligare. Men 72SE är väldigt väldigt bra, nästan uppe i Contour S3.4 klass på flera punkter. Såna skulle jag lätt kunna äga o va nöjd
Postad 11 December 2010 - 23:11
De är inte lika snygga dock.Gillar du Dynaudio och vill hålla igen i pris så kolla på begagnade ur Audience serien. 42 och 52 som stativare eller 72 som golvare. Sedan har du en pärla i 72SE versionen med Contour element i.
Där får Du mycket fina högtalare för liten peng. Kanske 4000 kr för 42 och 8000 för 72 i bra skick, och dom är väldigt bra. 72SE kanske 11-12000, men är ovanligare. Men 72SE är väldigt väldigt bra, nästan uppe i Contour S3.4 klass på flera punkter. Såna skulle jag lätt kunna äga o va nöjd
Postad 11 December 2010 - 23:29
Postad 11 December 2010 - 23:39
Visserligen är Focus-serien och äldre Contour inte heller några lookers direkt. Fula fyrkantiga lådor.
Postad 12 December 2010 - 03:14
Postad 12 December 2010 - 04:11
Mvh
Jag är fett missnöjd med min akustik här hemma och jag får inte göra så mycket på grund av fästmön.
Redigerat av Unregistered2141, 12 December 2010 - 04:14.
Postad 12 December 2010 - 09:59
Fast jag vill gärna bo kvar när hon kommer hem igen, så jag skippar nog det.Skicka henne på en spa-resa till något vackert i Dalarna
Sen kan du göra det mesta där hemma under tiden. När hon väl är tillbaka, då är det redan för sent att säga något
Det rådet ger jag till alla mina bekanta
Jag kör själv med något liknande när det gäller familjen men då är det deras egna val, alltså jag passar på när dom planerar att dom skall resa på semester
När dom börjar att planera sin resa 1 halvår innan. Det är då jag planerar in uppgraderingen. Det svåra är att hålla det hemligt för övriga. Detta är nästan den enda gången på året jag vågar byta ut mina prylar
![]()
Mvh
Postad 12 December 2010 - 10:17
Postad 12 December 2010 - 10:26
Kanske ni kan övertala era små frillor om ni står inoljade och med en badhandduk runt höften till en fet basgång...? Naturligtvis är det ni som spelar bas genom den nyinköpta subwoofern..hehe.
Postad 12 December 2010 - 10:51
Vad är det för akustiknissar?Mafix: När din fru får se vad våra akustiknissar kan prestera kommer hon att skåda ljuset.
Postad 12 December 2010 - 11:01
Postad 12 December 2010 - 22:59
Fast jag vill gärna bo kvar när hon kommer hem igen, så jag skippar nog det.
Postad 14 December 2010 - 08:28
NU finns det äntligen ett företag som gör ljudabsorbenter riktade till entusiaster, med en patentsökt ny teknik som gör dessa ljudabsorbenter mycket effektivare än vad vi ljudintresserade är vana vid. Det är tyvärr så att de flesta produkter på marknaden inte ens är effektiva vad gäller mänskligt tal, än mindre för HiFi.
Som om inte det var nog så är det betydligt billigare än motsvarande designade produkter och man kan välja mellan över 10 000 000 foton och bilder för tryck på dem. Alternativt ladda upp ett eget motiv för tryck.
Dessutom finns det mycket matnyttigt att läsa på sidan och till och med en bra film om ljudabsorption. Så se till att göra något åt akustiken så skall ni få se att det låter helt annorlunda där hemma. Ty om akustiken är dålig kan ni köpa de dyraste högtalare och utrustning ni vill utan att det blir bättre.
Mycket nöje och ge gärna feedback, antingen här på forumet alternativt genom att maila: [email protected]
Sounds Of Science - ljudabsorbenter som funkar
Postad 14 December 2010 - 15:45
Postad 17 December 2010 - 19:16
Postad 18 December 2010 - 19:16
Har du blivit brittisk Patrik?Men vad kan nu detta vara?
2.jpg 235.32K 0 Antal nerladdningar
Postad 19 December 2010 - 03:15
Har du blivit brittisk Patrik?
Över helgen iaf, får se vad som stannar kvar...
Postad 19 December 2010 - 09:59
Går 804S att köpa fortfarande?Över helgen iaf, får se vad som stannar kvar...
Postad 19 December 2010 - 10:04
Postad 19 December 2010 - 10:14
Det är ju det som är så svårt.Jag känner som du varje gång jag varit på mässa - mina prylar är skit och jag kan lika gärna lägga ner för jag kommer aldrig ha råd att köpa de prylarna jag tycker låter bäst. Men sen lugnar det sig efter ett par veckor.. Tror hela hifi-intresset handlar om att bli nöjd - varken mer eller mindre. Att hitta vad man blir nöjd med utan att bli ruinerad men som ändå presterar acceptabelt.
Att skilja på suget efter "förändring", suget efter "förbättring" samt balansera plånboken efter dessa. Ibland räcker det med att möblera om. Och i de flesta fall räcker det med att köpa ny musik.
Ha-begäret växer på konstiga sätt. Ibland utan att jag ens lyssnat på något nytt... eller det jag vill köpa.
Postad 19 December 2010 - 12:13
Går 804S att köpa fortfarande?
Njae, Detta är faktiskt 804N, dom hade bytt in dessa i butiken, tyckte den smiskade excite x32 ganska rejält!
Postad 19 December 2010 - 13:15
Jag känner som du varje gång jag varit på mässa - mina prylar är skit och jag kan lika gärna lägga ner för jag kommer aldrig ha råd att köpa de prylarna jag tycker låter bäst. Men sen lugnar det sig efter ett par veckor.. Tror hela hifi-intresset handlar om att bli nöjd - varken mer eller mindre. Att hitta vad man blir nöjd med utan att bli ruinerad men som ändå presterar acceptabelt.
Intressant, för mig är det tvärtom. När jag kommer hem från mässor så vill jag skölja öronen från skräpljudet man fått utstå med under 1-2 dagar med bra återgivning. Varje gång så är jag glad att jag inte har så dåligt ljud som på mässan.
Redigerat av MKarlsson74, 19 December 2010 - 13:16.
Postad 19 December 2010 - 13:28
Jag är lite tvärtom .. Jag blir glad att jag har det jag har och att det låter så bra hemmaJag känner som du varje gång jag varit på mässa - mina prylar är skit och jag kan lika gärna lägga ner för jag kommer aldrig ha råd att köpa de prylarna jag tycker låter bäst.
Välkomna till "jag är riktigt nöjd" tråden https://www.minhembi...howtopic=274102
Om ni kan hålla er på mattan
Maveric
Postad 22 December 2010 - 13:00
Hade jag råd och möjlighet så skulle jag byta ut allt, men någonstans måste man ju försöka hejda sig. Föräldrar och syskon måste man dras med vare sig man vill eller inte, att byta fru är för energikrävande och sen är jag för snål för att för att orka bry mig om alla smågrejer. Som det ser ut nu så kommer det iaf bli en ny TV inom en snar framtid, så då kanske man får vara lite nöjd på den punkten en liten stund.
Nä, men allvarligt så är jag ganska till ro med mitt ljud. Ibland önskar jag att jag hade golvmodellerna, men fan vad bra dom låter. En ny DAC kanske? Ja..det finns alltid något som går att förbättra. Nöjd blir man aldrig, men man får försöka uppskatta det man har.
Postad 22 December 2010 - 13:56
Postad 22 December 2010 - 14:39
Det behöver inte bli så våldsamt dyrt att få till det så man blir nöjd. Bygg upp anläggningen och rummet från en vetenskaplig syn så slipper man massa onödiga pengar på sånt som inte gör någon skillnad, mer än i plånboken.
Placeboeffekten har inga begränsningar på hur dyrt det kan bli!
Postad 22 December 2010 - 14:49
Placeboeffekten har inga begränsningar på hur dyrt det kan bli!
Oftast ju dyrare desto bättre. Undrar om man får bättre ljud om man lindar in högtalarna i 100-dollarsedlar? Dom är tillverkade av så mjukt och fint bommull samt metall-folie-grej-remsan borde hjälpa till att avskärma kablarna rätt bra!?
Ja man ska inte underskatta feelgood-känslan!
Postad 22 December 2010 - 17:37
Ibland funderar jag på att nedgradera därför. Men det
slår jag snabbt ur hågen.
Postad 22 December 2010 - 17:40
Nöjd med riggen. Missnöjd med att mitt högeröra pajat.
Ibland funderar jag på att nedgradera därför. Men det
slår jag snabbt ur hågen.
Vänsterörat ska väl inte behöva lida för att det högra inte hänger med
Postad 22 December 2010 - 17:48
inne vid innerörat som triggas av fysisk ansträngning och högt ljud.
Som sendrag ungefär. Och en följd är mild tinnitus,
Husläkaren ordinerade nässpray men jag fick remiss till öronläkare.
Känt problem. Och när han fick höra att jag var trummis så var det
inte så konstigt sa han. Ordination: sjukgymnast för avslappingsövningar.
Två lärdomar: Att komma till rätt läkare betyder allt!
Och var rädd om öronen, kids!
Postad 22 December 2010 - 18:03
Postad 23 December 2010 - 11:17
30 år som fritidstrummis och 3 år med JBL tog ut sin rätt. Har en muskel
inne vid innerörat som triggas av fysisk ansträngning och högt ljud.
Som sendrag ungefär. Och en följd är mild tinnitus,
Husläkaren ordinerade nässpray men jag fick remiss till öronläkare.
Känt problem. Och när han fick höra att jag var trummis så var det
inte så konstigt sa han. Ordination: sjukgymnast för avslappingsövningar.
Två lärdomar: Att komma till rätt läkare betyder allt!
Och var rädd om öronen, kids!
Uschhh vad trist Bongo_Mongo!!
Hörseln är någonting jag har varit väldigt rädd om,har prata med personer som har tinnitus.
Som dom beskriver sin vardag är det ett rent H_lvete.....
Redigerat av cobra-427, 23 December 2010 - 11:19.
Postad 23 December 2010 - 12:47
den där muskeln som drar igång som ett sendrag är störande. Jag
har dock märkt att det går att få den att lägga av med lite träning.
Högerörat har spökat i många år. Hör sämre på den sidan.
Men nog har jag spelat för högt. Uppåt 110 -115 dBc i peakarna var snarare en regel
än undantag. Försöker hålla mig under 100 nu.
Redigerat av Bongo_Mongo, 23 December 2010 - 12:52.
Postad 24 December 2010 - 10:36
Min farsa tex har det.
Tinnitusen är så hemsk så han har funderat på självmord.
Han vet itne var han ska ta vägen när det är som värst.
Han fick lyssna på nästintill full volym på mitt gamla PA,men han hörde tjutet i skallen ändå sa han.
Fatta vad kul o ha 130 db högfrekvent tjut/skrik i huvet som inte går bort vad man än gör!
Hans tinnitus bara kom helt plötsligt,och är mer eller mindre jobbig hela tiden.
Stackars han.
Beträffande mässor har jag bara varit på en,det var den i göteborg.
Kände såhär när jag kom hem: Glädje över att det låter bättre här än på mässan.
Blev uppriktigt sagt förvånad över hur DÅLIGT vissa saker lät!
Men jämförelsen blir inte rättvis egentligen,för man sitter ofta väldigt offaxis så man får ta det man hör på mässor med en nypa salt tycker jag.
Och denna vedervärdiga smörja till musik dom spelar!
Finns det folk som lyssnar på sånt skit o tycker det är bra verkligen?
Redigerat av Unregisteredd9addaf4, 24 December 2010 - 10:38.
Postad 24 December 2010 - 13:33
Det jobbiga med tinnitus är att man kan få det utan att vara utsatt för starka ljud också.
Min farsa tex har det.
Tinnitusen är så hemsk så han har funderat på självmord.
Han vet itne var han ska ta vägen när det är som värst.
Han fick lyssna på nästintill full volym på mitt gamla PA,men han hörde tjutet i skallen ändå sa han.
Fatta vad kul o ha 130 db högfrekvent tjut/skrik i huvet som inte går bort vad man än gör!
Hans tinnitus bara kom helt plötsligt,och är mer eller mindre jobbig hela tiden.
Stackars han.
Beträffande mässor har jag bara varit på en,det var den i göteborg.
Kände såhär när jag kom hem: Glädje över att det låter bättre här än på mässan.
Blev uppriktigt sagt förvånad över hur DÅLIGT vissa saker lät!
Men jämförelsen blir inte rättvis egentligen,för man sitter ofta väldigt offaxis så man får ta det man hör på mässor med en nypa salt tycker jag.
Och denna vedervärdiga smörja till musik dom spelar!
Finns det folk som lyssnar på sånt skit o tycker det är bra verkligen?
Tråkigt med din Pappa, har själv tinnitus sen ett år men den är relativt mild jämfört med många andra, självmord är nog inte långt borta om den är för svår och högljud så att säga. Har hört att det beror på stress i många fall men trots att internet är full av info är den i många fall motsägelsefull och några riktiga svar är svåra att hitta.
Angående musik på mässor så var jag och en kompis på Arken härom året och vi kände båda två att hela upplevelsen förstördes av den absolut värdelösa musik som dessa fantasi ljud anläggningar spelade upp. Ingenstans kände vi att vi kunde bedöma högtalarnas kapacitet då de bara spelade bling blong pling skit man aldrig någonsin hört talas om.
Den enda utställaren som spelade riktig musik drev ett par enorma dynaudio med en värsting McIntosh förstärkare. Tror att det var en dansk kille som demade och han spelade bra hårdrock man kunde relatera till och jag och kompisen blev riktigt impade, ett kul minne på en annars meningslös mässa.
Postad 27 December 2010 - 17:19
Tråkigt med din Pappa, har själv tinnitus sen ett år men den är relativt mild jämfört med många andra, självmord är nog inte långt borta om den är för svår och högljud så att säga. Har hört att det beror på stress i många fall men trots att internet är full av info är den i många fall motsägelsefull och några riktiga svar är svåra att hitta.
Angående musik på mässor så var jag och en kompis på Arken härom året och vi kände båda två att hela upplevelsen förstördes av den absolut värdelösa musik som dessa fantasi ljud anläggningar spelade upp. Ingenstans kände vi att vi kunde bedöma högtalarnas kapacitet då de bara spelade bling blong pling skit man aldrig någonsin hört talas om.
Den enda utställaren som spelade riktig musik drev ett par enorma dynaudio med en värsting McIntosh förstärkare. Tror att det var en dansk kille som demade och han spelade bra hårdrock man kunde relatera till och jag och kompisen blev riktigt impade, ett kul minne på en annars meningslös mässa.
Ja,om man ska tro farsan så finns det inget han känner till som är värre än tinnitusen.
Han har sagt att dom får kapa av bägge benen om det skulle få bort ljudet,så det är nog inte speciellt kul..
Om musiken på mässor igen(detta är ju faktiskt on topic då detta är en gnälltråd),jag håller med dig till 110% i det du skriver!
Hela mässupplevelsen blev skit pga detta eländiga pling plong dravel.
Är ju fullständigt omöjligt att bilda sig en uppfattning om hur det låter om man inte kan referera till musiken.
Så där har man ju egentligen ett till skäl att ta mässljudet med en nypa salt,om man nu inte lyssnar på sån musik själv vill säga. Men det betvivlar jag att så många gör.
I år så var det Lindell audio samt Burmester som var de enda jag hörde som spelade nåt annat än pling plong.
Lindell spelade Sabbath och Infected,Burmester spelade lite Pink floyd.
Postad 27 December 2010 - 17:26
I år så var det Lindell audio samt Burmester som var de enda jag hörde som spelade nåt annat än pling plong.
Lindell spelade Sabbath och Infected,Burmester spelade lite Pink floyd.
Lindell var ju trevligt för dom hade Spotify och frågade folk ifall dom ville lyssna på någon speciell låt. Jag valde ju Double Nature med Mustach
Alldeles för mycket skitmusik som ni säger...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4 bilder
57 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?