Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför fortsätter dom sälja Clouding TVs?

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 December 2010 - 00:44

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Ni anser att plasma är bäst, är det bäst för kunden?

Skulle nog vilja påstå att dom människorna som betalar ett par tusen för att få sin tv kalibrerad eller har kunskap och gör det själva är väldigt få. Jag drar mig inte för att påstå att det är mindre än en procent av svenska folket.

Med tanke på hur många hushåll som är vana vid en gammal 28" Sagem tv ifrån mitten av nittiotalet så är vilket tv som helst ett stort lyft.

Tror du barn bryr sig om, om färgerna i disneyfilmen är korrekta eller inte? När deras föräldrar inte har en aning om hur bra bild en tv kan visa?

Majoriteten av människor som handlar på "ladorna" och köper en plasma kör den i standard-läge precis som dom gör med sin LCD-tv samma människor sitter och justerar färgen i en nyhetssändning så att ansikten ska få "naturliga hudtoner" ...

För dessa människor spelar det ingen roll vad dom köper, låt dom trivas med den "senaste" tekniken, låt dom tro att dom gjort ett bra köp för dom vet inte bättre.

Där finns till och med människor som köper en Philips tv och tycker den har en fin bild, det må den ha också, oftast så inkorrekt den kan bli men den är fin... låt då den personen som köper den tv tycka det.

Jag kan säga att jag själv gett upp, lägga energi på människor som inte blir nöjda efter man hjälpt dom med en ny tv med kommentaren "så såg inte bilden ut när vi såg den i affären, den bilden är ju alldeles för mörk och färgerna syns ju inte"... då smäller man av...

Postad 22 December 2010 - 01:22

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Där finns till och med människor som köper en Philips tv och tycker den har en fin bild, det må den ha också, oftast så inkorrekt den kan bli men den är fin...

Det där är en ganska grov generalisering som dessutom är en smula uppåt väggarna.

På jobbet har jag en relativt billig philips lcd som "kundtitt", uppställd bredvid en dyr, korrekt och alltigenom professionell referensmonitor (sony crt).

Efter att ha rattat in philipsen ordentligt (okulärt, tog nån timme) ser varken jag eller kunderna någon särskild skillnad på färgåtergivning etc mellan burkarna, förutom att plattisen är mycket större och har högre upplösning. Det finns inga fina gamma-tweaks eller LUT i philipsen, men det går trots detta alldeles utmärkt att få "korrekt" återgivning även med en enkel konsument-lcd, vilket säkert kommer som en överraskning för många hembiopulare.

För skeptikern kan nämnas att jag jobbar professionellt med colour grading etc sedan många år, och är alltså van att bedöma och jämföra bildmaterial. Inställningarna har utförts och verifierats mha diverse testsignaler, bl a den som hittas i min profil.

Blir helt enkelt ganska trött på att folk slänger ur sig diverse floskler och ren goja i tid och otid... ;)

Postad 22 December 2010 - 01:51

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Det där är en ganska grov generalisering som dessutom är en smula uppåt väggarna.

På jobbet har jag en relativt billig philips lcd som "kundtitt", uppställd bredvid en dyr, korrekt och alltigenom professionell referensmonitor (sony crt).

Efter att ha rattat in philipsen ordentligt (okulärt, tog nån timme) ser varken jag eller kunderna någon särskild skillnad på färgåtergivning etc mellan burkarna, förutom att plattisen är mycket större och har högre upplösning. Det finns inga fina gamma-tweaks eller LUT i philipsen, men det går trots detta alldeles utmärkt att få "korrekt" återgivning även med en enkel konsument-lcd, vilket säkert kommer som en överraskning för många hembiopulare.

För skeptikern kan nämnas att jag jobbar professionellt med colour grading etc sedan många år, och är alltså van att bedöma och jämföra bildmaterial. Inställningarna har utförts och verifierats mha diverse testsignaler, bl a den som hittas i min profil.

Blir helt enkelt ganska trött på att folk slänger ur sig diverse floskler och ren goja i tid och otid... ;)

hehehe

det jag menade med philips exemplet var inte alls uppåt väggarna, tvärtom ... philips är dom mest tillskruvade tv-apparaterna i standardläge, dom själva hymlar inte om det direkt utan menar att "deras bild" är korrekt för deras målgrupp...

Postad 22 December 2010 - 06:01

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Jo, men så där säger ju alla tillverkare. Vi har "bäst bildkvalitet" och så vidare. Tack och lov börjar bildkalibrering fastna lite hos tillverkarna, som släpper fler och fler apparater med THX-lägen och ISF-möjligheter.

Postad 22 December 2010 - 11:29

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Jo, men så där säger ju alla tillverkare. Vi har "bäst bildkvalitet" och så vidare. Tack och lov börjar bildkalibrering fastna lite hos tillverkarna, som släpper fler och fler apparater med THX-lägen och ISF-möjligheter.

Fick man önska sig något vore det att tillverkarna enades om en standard, där apparaterna levereras med en default preset med åtminstone korrekt gamma och färgtemperatur.

Inte för att det skulle hjälpa särskilt mycket förstås. Dessa två parametrar är kraftigt överrepresenterade när det gäller hembioknuttars onaniobjekt och det finns en uppsjö egenskaper som är betydligt känsligare och viktigare att hålla koll på. Korrekt svartnivå, skärpa och färgmättnad är några...

Läget är nog ganska hopplöst egentligen, och de flesta kommer utan vidare att fortsätta titta på färgglada, överskarpa apparater med maxad kontrast och alldeles för låg brightness... :)

Det förefaller helt sinnessjukt att "behöva" anlita en professionell "kalibrerare" för att folk skall få anständig bild hemma, och det enda vettiga vore att alla burkar hade "inbyggda" standardiserade testsignaler och levererades med en lättbegriplig kalibreringswizard istället för diverse tramsiga presets som oftast är fallet nu.

Redigerat av Unregistered277056c3, 22 December 2010 - 11:30.

Postad 22 December 2010 - 12:09

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0

det enda vettiga vore att alla burkar hade "inbyggda" standardiserade testsignaler och levererades med en lättbegriplig kalibreringswizard

Mycket bra idé!!! Hur svårt kan det vara?

Mvh
/Gelmax

Postad 22 December 2010 - 22:17

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

philips är dom mest tillskruvade tv-apparaterna i standardläge, dom själva hymlar inte om det direkt utan menar att "deras bild" är korrekt för deras målgrupp...

Vete fåglarna om det stämmer. De har nån slags wizard nuförtiden där man guidas fram till önskad preset.
Butiksläget är säkert inte ett dugg bättre än hos andra tillverkare, dvs pellefjant-bajs.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.